Kiitos raikkaasta näkökulmasta canis lupus. Vastaan, vaikka en ole psykiatri enkä muutenkaa psykiatrian alan asiantuntija. Olen nähnyt sivusta kaksi kertaa nuoren aikuisen psykoosin ja keskustellut kokemusasiantuntijan kanssa, jolla oli ollut kauan sitten nuorena kaksi psykoosia. Molemmat selvinneet niistä hyvin eikä tainnut kummallakaan olla enää lääkityksiä. Sekin on näköjään mahdollista. Näkemieni kahden psykoosin perusteella olen voinut kuvitella, miltä psykoosi tuntuu - samoin kirjailija J Hurmeen kertoman perusteella. Kyllä psykoosissa olo kuulostaa hyvin hämmentävältä ja voi näkyäkin päälle päin ja tietysti puheet silloin sekavat.canis lupus kirjoitti: To Helmi 29, 2024 10:14 pm Ööh.
Kun täällä kaikki ovat niin asiantuntijoita esimerkiksi psykoosin sekä riippuvaisuuksien suhteen, kuinka moni on omassa kehossaan kokenut nämä? Anyone? Esimerkiksi sinä täällä päivystävä psykiatri (kiitos jo alkuunsa), teidätkö miltä psykoosi tuntuu? Tiedätkö miltä "pakkosaada"-fiilis tuntuu?
Käsi pystyyn.
Olen ollut suljetulla, ja diagnoosini on "kaksisuuntainen mielialahäiriö, ilman depressiopiirteitä. Mikä v#tun kaksisuuntainen se sitten on, sehän on yksisuuntainen!
Olen syönyt erittäin addiktiota aiheuttavia lääkkeitä, sekä myös käyttänyt vastaavia oireita vahvasti aiheuttavia päihteitä myöskin. Minulle kahden suljetulla osastolla määrättyjen lääkkeiden käytön lopetin kerrasta (pelkästään neljäsosalla yhden tabun laimentaminen olisi kuulemma vaatinut 2vkoa tarkkailussa sairaalassa), ja kiitos sen oletetun Herran (olen ateisti) olen vielä tässä. Jos olisin jatkanut niiden popsimista, olisin todellakin hoitanut itseni poies täältä kuleksimasta.
Addiktioita mulle aiheuttaa lähinnä tupakka ja tissuttelu. Minua kovasti, näin kokemusasiantuntijana, ihmetyttäisi jos Roope olisi luottanut johonkin kolleegaansa sellaisena ihmistuntemuksen mestarina että olisi antanut hänelle vallan kopeloida "sisäistä minääni".
Minusta sellainen psykopatologisti joka -atrian puolesta ammattilaisena puhuu syvällä arvovallallaan on sairastunut oman alansa arvovallan ylläpitämisen nimissä asiantuntijuus-ylimielisyyssyndroomaan.
Ns, hulluksi diagnotisoidaan globaalisti ihmiset jotka aiheuttavat säröjä ko. yhteiskunnassa vallitsevaan "yleiseen mielipiteeseen", jonka media sekä hallitsevat poliittiset suuntaukset kulloinkin valitsevat.
Yksisuuntaiseltahan tuo kuulotaa, jos toinen osa-alue puuttuu, sinun tapauksessasi depressiivisyys. Kysyitkö hoitavalta psykiatrilta diagnoosin perusteita?
Olen nähnyt läheltä psykiatrisiin sairauksiin käytettävien lääkkeiden ongelmia ja kuullut, miten aikuispotilaat lopettava lääkkeitä omatoimisesti varsin paljon. Lopettavat, kun lääke ei auta tai lääkkeestä tulee sivuvaikutuksia. Lopettavat kerrasta, eikä ole ongelmia ollut, vaikkei lopetus ole tapahtunut hitaasti annosta pienentäen. Ja kyllä, minäkin olen läheltä nähnyt jopa uudenaikaisten psykoosilääkeiden aiheuttaneen hyvin ikäviä sivuvaikutuksia, joten en ihmetellyt, miksi nuoti aikuinen halusi päästä lääkkeestä eroon - tuossa tapauksessa oli siten hoidon piirissä, että yhteisymmärryksessä hoitavan psykiatrin kanssa injektiona annetun lääkkeen ssai lopettaa.
Kyllä sinä, minä ja kaikki me itse tiedämme ja tunnemme parhaiten, mitä päämme sisällä tapahtuu, mutta toki psykoosi vääristää esim. tekemällä harha-aistimuksia. Taitaa psykiatriakin olla sen kultaisen maljan löytämisessä. Tästä esimerkkinä esim. lääkkeiden hankalahkot sivuvaikutukset. Sitä ihmettelen, miksi psykiatriassa ei ole käypää käytäntöa ottaa potilaista geenitutkimuksia (geenipaneeleitako ne on?), joilla voidaa määrittää, mitkä lääkkeet juuri tälle potilaalle olisivat soveliaita, parhaita. Käsittääkseni olisi ollut jo pitkään mHdollista? On kait joillakin aloilla jossain puitteissa käytössä?
En siten ihmettele sinun ihmettelyäsi siitä, että RT on halunnut hoitaa itse itseään. Ymmärrän, vaikka en toisoisi kenenkään psykiatrin sitä tekevän. Ihan siksi, että lääkäri voi olla itseään arvioidessa "sokea", ei huomioi kaikkia diagnoosin tekemiseen liittyviä asioita. Tn kohdalla mietityttää, mihin on perustanut ADHD diagnoosin. Voi hänellä olla se, eikä meille tulla kertomaan onko dg ollut oikein. Toinen huomiota kiinnittänyt asia on, että ilmeisen nopeaan tahtiin on vaihtanut masennuslääkkeestä toiseen. Vaikutelma, ettei olisi kunnolla malttanut katsoa yhtä lääkettä tarvittavine annosnostoineen ennen toiseen lääkkeeseen siirtymistä.
Niinpä, missä kulkee normaaliuden raja. Muinoin oli ns. kylähulluja. Ihan "vapaina", ilman mitään hoitoja. Mitä he ovat mahtaneet olla? Ehkä ainakin jotkut heistä psykoosissa olleet. Kait useampikin taiteilija oli kylähullu, kuten taidemaalari "Kittilän kylähullu maailmalla / Alkaako Kalervo Palsan maailmanvalloitus Berliinistä?" - näyttelynsä 2014.
Edelle kirjoittamastani huolimatta luulen, että nykyisin psykiatriassakin diagnoosit osuvat suurilta osin kohdalleen samoin lääkitykset. Enkä edelleenkään puolustele Tikkasta, jolle kuuluu kovin mahdollinen rangaistus, koska puolustuksen vetoama vaikea psyykkinen sairaus (vaikea masennus) ei tee hänestä syyntakeetonta kuten ei väittämänsä psykoosi teon hetkellä ole tietojen perusteella mahdollinen.