Helsinki: Poliisi otti kiinni kolmisenkymmentä mielenosoittajaa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

PaulaDrew"]

Kyllä nuorena tuollainen summa tuntuu aika synkältä varjolta tulevaisuudessa kun ei ole tietoa työpaikasta tai muusta.

Mikä tässä yhteydessä on nuori? Minkä ikäinen?


Lapsien lompakostako
Olivatko ne nyt lapsia vai nuoria? Tarkenna ikää? Minkä ikäisten ei pitäisi olla vastuussa aiheuttamastaan vahingosta?

mutta minusta kaupunki viestii tuolla, ettei oikeasti olekaan kiinnostunut töhryistä vaan haluaa vain meuhkata ja ojentaa. Minusta tuo on väärin.
Ja sinä luotat tässä asiassa näiden töhrijöiden sanaan? Satun tietämään, että ainakin VR puhdistuttaa töhrityt junat. Samoin HKL kalustonsa. Hyvä niin!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Viesti Kirjoittaja teppo »

Ori Jorhonen kirjoitti: Ei opiskelijat saa toimeentulotukea.
Väärää infoa. Kylläpä sieltä tukea tulee. Eipä tarvitse vahingontekijöiden käyttää tätä tekosyytä selityksenä sille, miksi gradu jäi roikkumaan.

Kannattaa muuten valita pääaineeksi joku muu kuin kansatiede tai yleinen kirjallisuus, niin saa ne velat nopsemmin kuitattua.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Mike Manner kirjoitti:
Graffitimarssi jätti jälkeensä 1 500 töhryä

Helsingissä toissa iltana järjestetty Töhryfest jätti jälkeensä melkoista sotkua. Helsingin kaupungin selvityksen mukaan mielenosoittajat olivat tehneet noin 1 500 erilaista töhryä. Kaupunki on tehnyt asiasta rikosilmoituksen.

Tapauksen tutkintaa johtava komisario Jari Taponen kertoi, että suurin osa töhryistä on tageja, eli eräänlaisia spraylla tai tussilla sutaistuja nimimerkkejä.

Poliisi otti kiinni 27 Töhryfestiin osallistunutta mielenosoittajaa. Heistä kaksi on edelleen pidätettynä, sillä molemmilla on niskassaan yli sata aiempaa vahingontekoepäilyä.

Taponen arveli torstaina, että toinen pidätetyistä päässee vapaalle jalalle. Toisen suhteen on päätettävä perjantaihin puoleen päivään mennessä, esitetäänkö tätä vangittavaksi, vai päästetäänkö hänetkin pois.
Kainuun Sanomat
Hahah, esimerkillistä mainosta aatteelle. Tosin ei kyseisiltä aivokääpiöiltä oikein muuta voi odottaakaan. Jos olisivat tajunneet skarpata ja käyttäytyä edes tuon ajan kunnolla, saattaisi joku edes yrittää ottaa tosissaan.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3860
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Viesti Kirjoittaja Luupää »

.

Katupojun räksytystä parin sivun takaa:
katupoika kirjoitti:Jengi maalaa edelleen hienoja graffiteja, mutta ne vaan putsataan välittömästi pois. Sen takia perus-tägit (sulle töherrykset, niinku sulle on opetettu) on yliedustettuina suhteessa värikkäisiin maalauksiin. Tägin vetää seinään hetkessä eikä sen putsaaminen niin harmita. Pk-seutu oli ennen helvetin paljon värikkäämpi kuin nykyään. Se mitä tää Stop Töhryille on todellisuudessa saanut aikaan on, että piissit (ne, jotka jengi mieltää yleensä graffiteiksi) on kadonneet, mutta tägit jääneet.
Kuinka oikeassa olitkaan! Samalla selvisi sekin mikä porukka niitä tageja heittelee.

PS
Oliko muuten omat tussit ja sprayt mukana kun siellä palloilit?
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3860
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Viesti Kirjoittaja Luupää »

.

Vielä vähän lisää aiheesta.

Alkuun katupojun hymistelyä:
katupoika kirjoitti:Käsinkosketeltavan kireä tunnelma? Ei kyllä ollut ainakaa vielä tossa vaiheessa. Ja karnevaalihan se ei ollut vaan mielenosoitus Helsingin kaupungin Stop Törryille -kampanjaa ja erityisesti sen harrastamaa nollatoleranssilinjaa vastaan.

Mun mielestä oli oikeestaan tosi rauhallinen mielenosoitus. Tietysti poliisin tekemät suurelta osin täysin summittaiset ja kovaotteiset kiinniotot vähän kiristi jengin hermoa. Pulloja lensi jonkun verran, joka tietysti on tyhmää, kun ei voi tietää yhtään kehen se osuu, mutta niitäkin lopulta heiteltiin aika harvakseltaan.
Ai ai kun oli yllekopsatun leperryksen mukaan NIIN leppeän mukava tunnelma tässä "Stop törryille" -miekkarissa missä tämä junttimurteen viljelijä oli fiilistelemässä.


Tässä vähän niiden näkökulmaa jotka eivät olleet siellä omat maalit mukanaan fiilistelemässä ja ällistelemässä "upeaa taidetta" vaan virkansa puolesta pitääkseen paketin edes jotenkin kasassa:
Poliisi otti kiinni 27 henkilöä Töhryfest-tapahtumassa


Helsingissä tiistaina 16.9. järjestetystä Töhryfest-tapahtumasta aiheutui sekä henkilövahinkoja että aineellisia vahinkoja. Kello 21 mennessä poliisi oli ottanut kiinni 27 henkilöä.

Mielenosoituskulkueesta poliiseja ja poliisiautoja heitettiin mm. pulloilla ja maalipusseilla. Kulkueesta heitetyt pullot osuivat ainakin kahteen poliisimieheen, joista toinen sai vamman päähänsä.

Poliisiautot saivat kolhuja, niistä rikkoutui ikkunoita ja niitä sotkettiin maalila. Lisäksi reitin varrella olevien rakennusten seiniä ja liikkeiden ikkunoita sotkettiin. Vakavimmilta aineellisilta vahingoilta vältyttiin.

Kiasmalta noin kello 17.15 liikkeelle lähtenyt kulkue marssi poliisien ja poliisiautojen saattamana ennalta ilmoitettua reittiä Kiasma - Mannerheimintie - Helsinginkatu - Hämeentie - Siltasaarenkatu - Unioninkatu - Hakaniementori, jonne kulkue pysähtyi kello 20.50. Kulkueeseen osallistui poliisin arvion mukaan viitisensataa henkilöä.

Poliisi joutui estämään Mannerheimintien liikenteen pohjoisen suuntaan Finlandia-talon kohdalta runsaaksi tunniksi, mistä aiheutui merkittävää haittaa liikenteelle. Mannerheimintie avattiin liikenteelle kello 18.35.

Poliisin saaman ilmoituksen mukaan Töhryfest-tapahtumalla vastustettiin Helsingin kaupungin Stop töhryille -projektia, jonka tarkoituksena on poistaa graffitit, tarrat ja julisteet Helsingin katukuvasta. Helsingin kaupunki järjesti Finlandia-talolla päivällä Stop töhryille 10 vuotta -seminaarin.

Poliisi huolehti tapahtuman aikana yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta, minkä lisäksi poliisi turvasi mielenosoittajien mielipiteenilmaisu- ja kokoontumisvapautta. Poliisi pyrki huolehtimaan myös siitä, ettei tapahtumasta aiheudu liikenteelle kohtuutonta haittaa.

Tästä eteenpäin poliisitoiminta jatkuu normaalina järjestyksenpitona.

Paitsi ettet tunnu tietävän minkä nimiseen tilaisuuteen olet osallistunut niin kertomasi "sisäpiirin tieto" poikkeaa selkeästi tästä virallisemmasta versiosta.

Arvaapa kumpaan luotan enemmän? Viiden pisteen vinkki: se EI oo se sun satus, moukkatyyliäsi lainatakseni.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

teppo kirjoitti:
PaulaDrew kirjoitti:Minua myös ihmetyttää mistä nuo kymmenien tuhansien eurojen korvaussummat oikein koostuvat. Luulisi, että on aika halpaa vetää vaikka uutta maalia graffitin päälle.
Riippuu vähän mitä pintaa on sotkenut. Kokeile vaikka spreijailla omassa kodissasi ja mieti sitten, kuinka kätevää on päälle maalailu.
En ymmärtänyt. Olen maalannut seinät monessakin kodissani ja se on ollut helppoa ja myös halpaa. Jos siellä alla olisi joku spreijaus ollut, se olisi varmasti peittynyt.

Marsalkka kirjoitti:
PaulaDrew kirjoitti:
Kyllä nuorena tuollainen summa tuntuu aika synkältä varjolta tulevaisuudessa kun ei ole tietoa työpaikasta tai muusta.
Mikä tässä yhteydessä on nuori? Minkä ikäinen?
Olivatko ne nyt lapsia vai nuoria? Tarkenna ikää? Minkä ikäisten ei pitäisi olla vastuussa aiheuttamastaan vahingosta?
Kumpia tahansa. En kai minä nyt ala etsimään käsiini kaikkia graffiteja koskaan tehneitä ja laskemaan heidän ikiensä keskiarvoa. Mitä tarkoitat? Varmasti mukana on ollut ja tulee olemaan monen ikäisiä, harvemmin kuitenkaan kai päälle parikymppisiä.

En minä ole sanonut, ettei tarvitse kantaa vastuuta tekemisistään. Olen ihmetellyt sitä, miksi graffiteista nostetaan Suomessa tällainen haloo, kun muualla Euroopassa niiden kanssa pystytään aivan hyvin elämään. Miksi nollatoleranssi? Mikseivät maalaamisesta kiinnostuneet nuoret voi saada lupia tietyille alueille, joita graffitit oikeasti piristäisivät. Olen myös ihmetellyt, miksi kaupungin pitää syytää miljoona ylimääräistä euroa vuodessa vartiointiliikkeiden taskuun moisen asian vuoksi. Luulen, että Stop töhryille-kampanja näyttää lähitulevaisuudessa aivan naurettavalta, kun seuraava kaupunkilainen sukupolvi joka on tottunut väriläiskiin ympärillään ja kykenee suhtautumaan niihin kiihkottomasti, on päättämässä. Kaupunkikulttuuri ja kaupunkikuva muuttuu joka tapauksessa aina johonkin suuntaan.

Ja kenties eniten olen ihmetellyt sitä intoa, jolla halutaan saada nuoria kuseen. Ei, kukaan ei ole pakottanut ottamaan maalipurkkia käteen, mutta onko seinään piirtäminen oikeasti vankeustuomioiden arvoinen teko? Ja noissa korvaussumma-asioissa en voi kuin jatkaa ihmettelyä. Olen nyt lukenut "töhrijöiden" kertomuksia netistä ja kysellyt tutunpojalta ja kavereiltaan, ja heille näyttää olevan aivan tuttua, että vahinkojen ja pinta-alojen arviointi lähtee aivan lapasesta oikeudessa. Ja mikäs siinä, aikuisen sanahan on aina luotettavampi kuin lasten ja nuorten. Laki kieltää rikastumispyrkimykset korvausvaatimuksissa, mutta silti oikeudessa näemmä menee mikä tahansa läpi. Minusta se on kusipäistä, jos tarkoitus on saada rahaa pennuilta, jotka eivät ole edes ehtineet sitä vielä hankkia. Ja kyllä, minä uskon näiden töhrijöiden sanaan, koska esim. VR ei ole kertonut mitään siitä, mistä korvaussummat oikein koostuvat. Eikä sillä ole siihen velvollisuuttakaan. Myös summat ovat moninkertaistuneet viimeisten vuosien aikana. Miten se on mahdollista? Onko maali tai pesuaineet todellakin kallistuneet niin paljon? Ja miksi nuorille ei käsittääkseni enää anneta mahdollisuutta pestä tai maalata töhryjään itse omakustanteisesti? Heillähän olisi maalaamiseen taitoakin, joten väistämättä ajaudun päättelemään että näillä nuorilla halutaan tienata rahaa.

Aikaisemmin kehotin niitä, joille omaisuuden suoja (tarkoitan tässä kaupungin, eli kaikkien, omaisuutta) tuntuu tärkeämmältä kuin yksittäisten nuorten tulevaisuudenkuva, miettimään mitä seurauksia voi olla sillä, että ajetaan nuoria tilanteeseen jossa todennäköisenä kohtalona on yhteiskunnasta syrjäytyminen. Toistan kehotukseni. Tällä voi olla seurauksensa myös materiaa kohtaan.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

PaulaDrew kirjoitti:
Aikaisemmin kehotin niitä, joille omaisuuden suoja (tarkoitan tässä kaupungin, eli kaikkien, omaisuutta) tuntuu tärkeämmältä kuin yksittäisten nuorten tulevaisuudenkuva, miettimään mitä seurauksia voi olla sillä, että ajetaan nuoria tilanteeseen jossa todennäköisenä kohtalona on yhteiskunnasta syrjäytyminen. Toistan kehotukseni. Tällä voi olla seurauksensa myös materiaa kohtaan.
Kerro nyt vain, että minkä ikäisten ei pitäisi mielestäsi olla korvausvelvollisia aiheuttamastaan perseilystä.

Paljonko ulosottomies voi viedä palkasta? Oletko varma, että siitä ajautuu syrjäytyneeksi, jos joutuu korvaamaan omat perseilynsä?

Saanko minä tulla muuten koristelemaan asuntoasi? Mitä jos tulisin ilman lupaa koristelemaan ja jäisin kiinni. Maksaisitko itse siivoamiskustannukset, etten minä mahdollisesti syrjäytyisi?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

^ Minä juuri luulin kirjoittaneeni pitkän viestin, jonka aika alussa mainitsin etten ole sitä mieltä ettei nuorten tarvitsisi kantaa vastuuta tekemisistään. (= Toki he ovat korvausvelvollisia.) Auttaako, jos sanon vielä kerran että ongelmana on mielestäni se, että korvaukset ovat ylisuuria, rikos pieni ja mielestäni tulisi olla myös mahdollisuus korjata aiheuttamansa vahinko itse.

Ulosottomies ei voi viedä koko palkkaa, mutta en tiedä montaako nuorta kiinnostaa edes ajatella kouluttautumista tai töidenetsintää kun ensimmäisen koko palkan saa käteen kenties vasta kymmenien vuosien kuluttua. Lisäksi ammatin opiskelu vaikeutuu kun ilman luottotietoja ei saa lainaa ja saattaapa linnatuomio vaikuttaa työnhaussakin jotain. Ja kyseessä on kuitenkin rikos, joka ei vahingoita ketään.

Puhun edelleen julkisista tiloista, joihin esimerkiski VR tai minun kotini ei kuulu. Siltikin voit kyllä tulla maalaamaan kotini, mutta mielestäni voisit lähtiessäsi siivota jälkesi itse. Ei ole kallista, töhryjen päälle vain peittävä perus seinämaali, jonka saat aika halvalla.
Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Lars
Alibin satunnaislukija
Viestit: 64
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:42 pm

Viesti Kirjoittaja Lars »

Sijaltainen kirjoitti:Samaan aikaan....

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Elis ... 5239567773
Tässähän ei ole mitään väärää, sillä Elisa on yritys jonka tarkoitus on saada tuotteitaan myydyksi. Maalarit sen sijaan pyrkivät värittämään kaupunkikuvaa graffiteilla ja saamaan mainetta hyvinä maalaajina. Heidän niskoilleen on annettava siis kaikki mätkyt ja korvaukset jotka kunnon yritykset olisivat voineet saada, jos olisivat graffitien tilalle saaneet laittaa mainoksiaan. Ja kaikenlisäksi, Elisa laittoi tarroja kotioviin, ei julkisiin tiloihin missä kaikkien olisi niitä katseltava!

[/sarcasm]

PaulaDrewillä on todella hyviä pointteja tuossa. Mitähän maksaa maalarin palkkaus + materiaalit/graffiti?
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

PaulaDrew kirjoitti:^ Minä juuri luulin kirjoittaneeni pitkän viestin, jonka aika alussa mainitsin etten ole sitä mieltä ettei nuorten tarvitsisi kantaa vastuuta tekemisistään. (= Toki he ovat korvausvelvollisia.) Auttaako, jos sanon vielä kerran että ongelmana on mielestäni se, että korvaukset ovat ylisuuria, rikos pieni ja mielestäni tulisi olla myös mahdollisuus korjata aiheuttamansa vahinko itse.
Ylisuuria? Outoa! Käsittääkseni heidän tarvitsee maksaa vain puhdistuskulut. Miksi jonkun muun pitäisi niitä maksaa? Ai niin. Sinä luotat nuorten arvioon, kun he sanovat, että kustannukset ovat yläkanttiin... ;)
Ulosottomies ei voi viedä koko palkkaa, mutta en tiedä montaako nuorta kiinnostaa edes ajatella kouluttautumista tai töidenetsintää kun ensimmäisen koko palkan saa käteen kenties vasta kymmenien vuosien kuluttua.
Tätä kannattaa kaikkien miettiä ennen kuin rötöstelee. Koskee kaikkia rötöstelijöitä. On muitakin "pieniä rikoksia".
Ja kyseessä on kuitenkin rikos, joka ei vahingoita ketään.
Ei fyysisesti. Sellaisia rikoksia on monia muitakin. Mutta niistäkin pitää maksaa.
Puhun edelleen julkisista tiloista, joihin esimerkiski VR tai minun kotini ei kuulu.
Mutta omaisuudestahan niissäkin on vain kyse.
Siltikin voit kyllä tulla maalaamaan kotini, mutta mielestäni voisit lähtiessäsi siivota jälkesi itse. Ei ole kallista, töhryjen päälle vain peittävä perus seinämaali, jonka saat aika halvalla.
Ja perus seinämaalihan käy esimerkiksi juniin...
Olen nyt lukenut "töhrijöiden" kertomuksia netistä ja kysellyt tutunpojalta ja kavereiltaan, ja heille näyttää olevan aivan tuttua, että vahinkojen ja pinta-alojen arviointi lähtee aivan lapasesta oikeudessa.
He varmasti osaavat hyvin arvioida paljonko junan vaunun maalaus maksaa. Kannattaisi olla rötöstelemättä, niin ei tarvitsisi lainkaan murehtia tällaisia. Onko heidän tosiaan aivan pakko tehdä rikoksia? Ovatko he jollain tavalla häiriintyneitä?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Mike Manner kirjoitti:
Graffitimarssi jätti jälkeensä 1 500 töhryä
Nyt täytyisi sitten valita kumpaan kaupungin infoon uskoo. Siihen, että TöhryFest sai aikaan 1500 "töhryä" vai, että Helsingissä tuotetaan vuodessa noin 6000 "töhryä". Molemmat luvut ovat kuitenkin samasta lähteestä. Itse en usko kumpaankaan.

Suurin ongelma tässä Stop Töhryille -kkkampanjassa on sen lähes täydellinen mielivalta maalaajia ja muita katutaiteilijoita kohtaan. Tää homma saa kaupungilta lähes miljoona euroa vuosittain (tarkkaa summaa ei tunnu kukaan tietävän), jonka turvin FPS-vartiointifirma seuraa ja tarkkailee yksittäisiä maalaajia, tarrojen- tai keikkajulisteiden liimaajia helposti viikkotolkullakin. Sama firma pahoinpitelee kiinniottamiaan maalaajia tai tarrojenliimaajia, tai vain sen näköisiä ihmisiä, jotka sattuvat väärään aikaan väärään paikkaan. Laajemmin näistä jutuista voi käydä lukemassa tuolta nollatoleranssi.net -sivuilta, jonka tänne jo linkitinkin. Tässä kuitenkin varmuudenvuoksi vielä se osoite uudestaan -> http://nollatoleranssi.info/kokemuksia.php

Lisäksi kotietsintöjä tehdään usein sellaisten ihmisten koteihin, jotka eivät itse edes maalaa. He ovat mahdollisesti kuvanneet graffiteja, jonka vuoksi FPS on pistänyt heidät merkille ja lähettää poliisin heidän koteihinsa takavarikoimaan kotitietokoneet ja kamerat.

Kun joku juttu etenee oikeuteen asti painaa siellä vain FPS:n sana. Jos FPS:n edustaja sanoo jonkun tehneen jotain, oikeus todella katsoo hänen tehneen jotain. Lisäksi on todella yleistä, lähes sääntö, että kiinniotetun niskoille koitetaan sälyttää myös huomattava määrä sellaista mitä hän ei ole tehnyt. FPS:n "käsialatutkija" vähän vilkaisee valokuvia ja kertoo, että "kyllä sä kuule oot tehnyt nää kaikki ite". Ja oikeudessa se riittää.

Stop Töhryille ei todellakaan ole mikään kovin avoin kerho ja se onkin mahdollistanut lähes täydellisen mielivallan suhteessa katutaiteilijoihin tai vain epäiltyihin sellaisiin. Korvausten perusteita ei kuule ja ne todella ovatkin arvioitu aina huomattavan yläkanttiin. Niissä on mukana rangaistusta eikä vain yksinkertaiset puhdistuskulut. Lisäksi ennen kun oli mahdollisuus putsata aiheuttamansa vahingot omatoimisesti omalla kustannuksella, ei sitä mahdollisuutta enää anneta. Näin putsauskustannuksiin on helppo lisätä paljonkin extraa.

Mitä taas tulee maalauspaikkoihin, niin enää vuosiin Helsingissä ei ole ollut YHTÄKÄÄN paikkaa mihin maalata laillisesti. Ei yhtäkään. Nollatoleranssi vaatii tätä. Samoin kaupunki upottaa suuret summat rahaa putsatessaan jopa hylättyjä tai purkutuomion saaneita rakennuksia maalauksista. Myös kaikki syrjäisimmätkin paikat ja nurkat putsataan hetkessä. Sellaisetkin joihin tavallinen kansalainen harvoin löytää.

Laillisten maalausten tekoa on vaikeutettu lähes mahdottomaksi. Lupia kaupungilta ei vaan yksinkertaisesti tipu tai sitten halutaan päästä määräämään aivan kaikesta väreistä, aiheesta ja kirjaintyypeistä lähtien.

Monet sanovat jostain syystä, että graffitit tekevät mestoista slummeja. Tätä en ymmärrä ollenkaan. Miten maalijälki seinässä voi tehdä jostain paikasta slummin? Mikä maalijäljessä todella pelottaa ihmisiä? Mun mielestä graffitit ja muu katutaide kuuluu todella oleellisena osana kaupunkikuvaan. Ulkomailla käydessä pistää aina silmään kuinka paljon värikkäämpiä ja eläväisempiä kaupungit ovat verrattuna ankean harmaaseen Helsinkiin. Miksi kymmenen vuotta sitten graffiteista tuli yhtäkkiä kaupunkilaisten uhka? Mikä muuttui? Miksi todella jonkin alikulkutunnelin maalaaminen värikkäillä graffiteilla on niin suuri rikos?

Ymmärrän sen, etteivät ihmiset halua graffiteja yksityisomaisuuteensa. En mäkään. Valtava enemmistö maalaajista on samaa mieltä eivätkä maalaa yksityisomaisuuteen eivätkä esim. kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten seiniin. Mutta kuinka suuri rikos on maalata jokin julkisessa omistuksessa oleva ankean harmaa seinä värikkääksi?

Lisäksi mua ihmetyttää se miten jo yksikin maalinjälki esim. junan kyljessä saattaa tämän junan täysin toimintakyvyttömäksi ja se täytyy siirtää varikolle ja pestä siellä ennen kuin sillä voidaan taas ajaa. Eikö tämä ole aivan älytöntä rahanhaaskausta? Helsingin herrojen pitäisi matkustaa enemmän, jotta näkisivät kuinka junat kulkevat aivan normaalisti ja turvallisesti vaikka kyljet olisivat täynnä maalauksia. Ehkä näin tämä hillitön rahanpolttaminen loppuisi ja asiat saataisiin jotenkin järkeviin suhteisiin.

Ja lopuksi täytyy vielä korostaa, että tämä Stop Töhryille -kkkampanja ei koske vain näitä pahoja ja ahdistavia töhryjä, vaan sen alle jäävät myös kaikki tarrat ja keikkajulisteet. Niihin suhtaudutaan aivan yhtä tuomitsevasti kuin maalinjälkiinkin. Mikä järki tässä todella on? FPS on todistetusti seurannut kuukauden ajan muutamaa poikaa, jotka liimasivat Helsinkiin pieniä tarroja joissa luki "Let me love". Tämä oli suuri rikos. Heille koitettiin ajaa jopa ehdottomia vankeusrangaistuksia, mutta taisivat selvitä suurilla korvauksilla. Ajatelkaa nyt. Tulitikkuaskin kokoisista tarroista, jotka julistivat rakkautta olisi joidenkin mielestä kuulunut saada vankeutta. Eräs henkilö sai kuukauden ehdottoman tuomion kymmenestä(!) keikkajulisteesta, jotka hänen väitettiin liimanneen Helsinkiin. Hän oli syytön, mutta vartija väitti tunnistaneensa ja se riitti.


Mun mielestä tän linkin takaa löytyvä kuva kertoo hyvin siitä kuinka paljon graffiti voi piristää ympäristöä -> http://krmi.net/image.php?place=walls/c ... &image=318

Ruman harmaa betoniseinä, jonka takana yhtä rumanvärinen laatikkotalo. Tätä kaikkea kuvassa näkyvä värikäs graffiti piristää ja elävöittää melkoisesti. En usko, että monikaan on eri mieltä. Ikävä kyllä tämäkin maalaus on mitä luultavimmin poistettu parissa päivässä...

P.S. Itse en maalaa enkä ole vuosiin edes valokuvannut graffiteja, koska en jaksa kuumoilla siitä hakataanko ja kaasutetaanko mut kuvia ottaessa vai tullaanko myöhemmin himaan ja viedään tietokone kameran jatkeeksi. Helvetin sääli, että tää todella on tällaista pk-seudulla.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Viimeisetkin Töhryfest-marssijat laskettiin vapaaksi
19.09.2008 16:41

Loputkin tiistaisen Töhryfest-mielenosoituksen yhteydessä kiinni otetut on laskettu vapaaksi. Viimeiset kaksi parikymppistä miestä pääsivät vapaaksi perjantaina. Poliisi kuulusteli heitä epäiltynä aiemmista vahingonteoista.

Kaksikko on poliisin mukaan tunnustanut maalanneensa jengitunnuksiaan junien ja talojen seiniin Helsingin Malminkartanossa. Poliisi kertoo toisen epäillyistä tunnustaneen 70 ja toisen 30 tekoa.

Kyseiseen jengiin kuului kaikkiaan kolme parikymppistä miestä, joita kaikkia on nyt kuulusteltu. Juttu etenee syyttäjälle marraskuun puoliväliin mennessä.
Voi paskaperse raukkoja. Kun ei saa tehdä laillisia graffiteja, niin töhritään sitten kostoksi yhteiskunnalle vähän junia ja taloja. Muutenhan he olisivat tehneet vain hienoja piissejä meluaitoihin. 11 vuotta sitten ei koskaan töhritty taloja tai junia...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Viesti Kirjoittaja teppo »

PaulaDrew kirjoitti: Ulosottomies ei voi viedä koko palkkaa, mutta en tiedä montaako nuorta kiinnostaa edes ajatella kouluttautumista tai töidenetsintää kun ensimmäisen koko palkan saa käteen kenties vasta kymmenien vuosien kuluttua.
Varmaan kannattaa sitten hankkia sellainen ammatti, jossa tulot ovat hieman suuremmat, jos kerran on kalliit harrastukset. Koko palkkaa ei muuten yleensäkään saa käteen atari-sektorin ulkopuolella.
PaulaDrew kirjoitti: Lisäksi ammatin opiskelu vaikeutuu kun ilman luottotietoja ei saa lainaa ja saattaapa linnatuomio vaikuttaa työnhaussakin jotain.
Eikö se nyt mene perille? Jos ei opintolainaa saa, niin sitten saa toimeentulotukea. Ei-rötöstelleet opiskelijat ottaisivat mieluummin tukea kuin lainaa. Luulisi kelpaavan vandaaleillekin.
PaulaDrew kirjoitti: Auttaako, jos sanon vielä kerran että ongelmana on mielestäni se, että korvaukset ovat ylisuuria
Jos maksaja on tätä mieltä, hänen kannattaisi pyytää kustannusarvio ennakkoon. On myös fiksua maalata vain sellaista omaisuutta, joka on omaa tai johon on lupa. Näin säästää myös sakoissa.
PaulaDrew kirjoitti:mielestäni tulisi olla myös mahdollisuus korjata aiheuttamansa vahinko itse.
En minä kyllä uskaltaisi antaa näille kavereille mitään kemikaaleja enkä päästäisi enää junanvaunujen ja sähkökaappien kimppuun. Ihan vaarattoman omaisuudenkin kanssa vaadittaisiin jatkuva valvonta. Töhrääjät voisivat tietysti korvaukseksi tarjota VR:lle lainaksi omistamiaan junanvaunuja siksi aikaa, kun sotkettu kalusto on pois käytöstä.
PaulaDrew kirjoitti: Ja kyseessä on kuitenkin rikos, joka ei vahingoita ketään.
Ironista kyllä, rikosnimike on vahingonteko.
ruoska
Lauri Hanhivaara
Viestit: 143
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 5:10 pm

Viesti Kirjoittaja ruoska »

katupoika kirjoitti: FPS on todistetusti seurannut kuukauden ajan muutamaa poikaa, jotka liimasivat Helsinkiin pieniä tarroja joissa luki "Let me love". Tämä oli suuri rikos. Heille koitettiin ajaa jopa ehdottomia vankeusrangaistuksia, mutta taisivat selvitä suurilla korvauksilla. Ajatelkaa nyt. Tulitikkuaskin kokoisista tarroista, jotka julistivat rakkautta olisi joidenkin mielestä kuulunut saada vankeutta. Eräs henkilö sai kuukauden ehdottoman tuomion kymmenestä(!) keikkajulisteesta, jotka hänen väitettiin liimanneen Helsinkiin.
Elisa on uusimmassa mainoskampanjassaan liimaillut tarroja asuntojen oviin.Minkälaisiahan rangaistuksia tullaan jakamaan, vai saako yritykset tehdä tässä maassa semmoista mitä yksityishenkilöt eivät?

Ylöjärveläinen Aamulehden lukija hämmästyi torstaina iltapäivällä rivitalokotinsa ulko-oveen ilmestynyttä tarralappua.

Lapussa luki: "Kaupungilla puhutaan, että televisiossasi voisi olla neljä kertaa nykyistä terävämpi kuva. Katso vaikka www.elisa.fi/hdtv.

- Vauva oli pihalla nukkumassa. En nähnyt lapun tuojaa. Tuli sellainen olo, että vauvallekin olisi voinut sattua jotain, nainen sanoo.

Tarralappu on noin kaksi kertaa tavallisen tarralapun kokoinen. Se lähtee irti helposti eikä jätä liimajälkiä oveen.

Mainos sai naisen päättämään, että hän ei missään tapauksessa katso Elisan tarjousta.

Kokeilu alkoi elokuussa
Elisan henkilöasiakkaiden markkinointijohtaja Kaj Wasastjerna kertoo, että tarramainoksia on alettu levittää elokuun puolivälistä alkaen kokeilumielessä alueille, joissa kaapelitelevisioverkko.

- Tavoittelemme huomioarvoa. Voisin kuvitella, että omaan oveen liimattu mainos huomataan helpommin kuin vaikkapa lehti-ilmoitus, Wasastjerna sanoo.

Hän sanoo, ettei ole vielä saanut palautetta mainoksista.

Tarramainonta on kallista.

- Jos ihmiset eivät pidä niistä, heitämme rahaa hukkaan.

Elisa ei ole vielä selvittänyt, ovatko tarramainokset tuoneet uusia asiakkaita.

Liisa Heinänen

Aamulehti
Vastaa Viestiin