THS kirjoitti: ↑Ke Maalis 27, 2024 1:03 pm
SatuSetä kirjoitti: ↑Ke Maalis 27, 2024 12:27 pm
Luotsit ovat neuvonantajia, vastuu on kapteenilla, ja siksi kukaan osaava kapteeni ei laske luotseja ohjaimiin. Eiköhän näin ollut nytkin, media vain kertoo muuta kuin faktoja. Ainoastaan Panaman kanavassa luotsilla on vastuu.
Tuolla lastilla tuossa laivassa on niin paljon massaa, että ei ankkuri tuollaista käännöstä saa aikaan. Olisikohan peräsin toiminut väärin ja jumittanut. Se selittäisi tuollaisen käännöksen.
Toki kapteenilla on vastuu, mutta luotsit siellä luotsailee.
Ainut tapa saada noin iso massa kääntymään tuolla tavalla on tyypuurin puolelle tiputettu ankkuri. Toi ei ole mikään takavetoinen urheiluauto, jolla saa perää heitettyä miten lystää. Etkö sä oo nähnyt Pirates Of Carribean?
https://www.youtube.com/watch?v=2cESySsE_MU
Hidastetussa videossa näkyy vielä lopussa sellainen nykäys, joka voisi viitata siihen, että ankkurin kettinki on katkennut, ankkuri irronnut pohjasta tai sitten jotain muuta, mutta tyyrpuurisuuntaus vaihtuu paarpuuriin nopeasti juuri ennen osumaa.
PS.
Peräsimellä ei tee tuommoisessa laivassa mitään, jos ei ole propulsiota.
"Luotsauslain määritelmän mukaan luotsaus on alusten ohjailuun liittyvää toimintaa, jossa luotsi toimii aluksen päällikön neuvonantajana sekä vesialueen ja merenkulun asiantuntijana."
https://finnpilot.fi/luotsaus/mita-luotsaus-on/ Noin se on kaikkialla muualla paitsi Panaman kanavassa.
"Pirates Of Carribean" faktan lähteenä?
Ankkurilla on tuossa tilanteessa todella pieni vaikutus. Ei se tuon painoista alusta rahteineen mihinkään linkoa, kun inertiaa on 8 solmun nopeuden mukaisesti.
"Peräsimellä ei tee tuommoisessa laivassa mitään, jos ei ole propulsiota." 8 solmun nopeudessa on sen verran virtausta, että kyllä se peräsin vaikuttaa aika paljon ilman propulsiota. Potkurilla syntyy hetkellisesti korkeampi virtaus ja siksi se sijoitetaan juuri ennen peräsintä nostamaan virtausta peräsimelle. Eli toimii niin kuin olisi aluksella enemmän nopeutta. Wikipediassa yksinkertaistetusti asia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Per%C3%A4sin
Urheiluauto vertauksesi on huono. Tuollaisessa isossa aluksessa perä koukkaa toiselta puolelta kuin minne keula kääntyy. Peräsin siis liikuttaa aluksen perää toiseen suuntaan kuin mihin keulan halutaan kääntyvän. Tuo siirtymä (onko oikea sana suomeksi merenkulussa? Englanniksi transfer) voi olla varsin suuri. Jos tuota siirtymää ei olisi, vaan laiva seuraisi keulaa niin kuin rekan perävaunu, ei Costa Concordia olisi osunut kiveen.