Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
QWERTY
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: La Loka 14, 2023 11:32 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja QWERTY »

Deta kirjoitti: To Huhti 04, 2024 1:55 am
QWERTY kirjoitti: To Huhti 04, 2024 1:11 am ADHD ja RT:n itsehoito:

En ole lukenut jokaista viestiä. Mutta ilmeisesti on dataa, että RT on itse diagnosoinut itsellään ADHDn ja määrännyt lääkkeet.
Luulisin, että kyse on stimulanttilääkityksestä; ei hän varmaankaan atomoksetiinia ole itselleen kirjoittanut.

Stimulantithan ovat amfetamiinijohdannaisia; siis käyttökelpoisia moneen muuhunkin lähtöön kuin sairauden hoitoon.

On todella poikkeuksellista, että psykiatri tekee omadiagnostiikkaa ADHDn osalta. Herättää vahvasti hälytyskelloja mulla.
Itse en uskaltaisi lähteä noin ohkaiselle jäälle; olisi suuri riski päästä Valviran tarkkailulistalle. Varsinkin, jos on ollut Valviran näpeissä jo aiemmin.

Toisin kuin virallinen oppikirjatieto väittää, stimulantit toimivat myös vaikka dg ei olisi ADHD. Niillä on iso viihdekäyttö- ja väärinkäyttöpotentiaali.

Ammatillisesti ollaan aika heikoissa kantimissa, jos psykiatri noita itselleen kirjoittelee.
Ihan toinen asia, kuin tiedostaa oma ahdistuneisuus/depressiivisyys ja käyttää esim SSRI. Se on mielestäni *usein* ihan ok.

Vähän vaikea myös on uskoa, että ADHD -potilas saisi väikkärin kasaan, ja muutenkin tekisi tieteellistä tutkimusta.

Diagnosoin ja hoidan paljon aikuis-ADHD -potilaita. Tässä ei palapelin osat sovi yhteen.
Minä en tätä ennen edes tiennyt tai tullut ajatelleeksi että tuon dgn voi tehdä itselle. Tai ehkä ei ollut siis käynyt mielessä moinen, niin en asiaa koskaan aiemmin ajatellut.
Taitaa kaikille olla selkeää, että nuo lääkkeen on väärinkäytettäviä, sitä tässä sivutolkulla käsitelty ja viitattu mahdolliseen "amfetamiinipsykoosiin"

Nyt tuli komea yleistys tuosta, ettei ADHD ihminen saisi väikkäriä kasaan. Täällä sinulle elävä esimerkki, että kyllä se vain onnistuu, ja aikamoisella paahteella kun aihe on mieleinen, toki muita haasteita oli.
Jos paljonkin diagnosoit ja hoidat, niin erikoista että ajatus on tuollainen. Jopa minua hoitavalla psykiatrilla on ADHD ja pärjäili pitkälti yli keski-ikäiseksi ilman lääkitystä.
Wau! Olet sitten poikkeustapaus. Onneksi olkoon!

Väikkäri on sen sortin ponnistus, että harva high level ADHD siinä onnistuu. Väikkärissä on aina kuitenkin niin paljon tylsää ja väsyttävää oheispuurtamista, vaikka itse aihe motivoisi frontaalikorteksin jopa hyperfokusoimaan.
Tunnen kyllä yhden ADHD -kollegan, joka vissiinkin 10 v jänkkäämisellä sai homman pakettiin.

Sen sijaan mulla on potilaina paljon kollegoita ja muita korkeakoulutettuja ADHD -caseja. Lääkkishän sopii älykkäälle kunnianhimoiselle high level ADHD -potilaalle hyvin; hyvä struktuuri ulkoapäin ja selkeät askelmerkit. Sen kun pysyt kovavauhtisen ja vaativan junan vauhdissa.

Yhtään tohtoristasoista ADHDta ei ole mulla ole kuitenkaan tainnut olla yli 30 v aikana.

Oletpas muuten aika äkeä; miksi?
Deta
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 9:50 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Deta »

En tarkoita olla äkeä, ehkä vain yllätyin näkökulmastasi ja nyt hieman vielä siitä, että suhtaudut yhä halveksivasti tohtoritutkintoon adhd:lla. Minä en toki mihinkään väliin ole tuonut ammattiani esiin.

Ei varmaan adhd olekaan tyypillisin tohtori-ihminen, mutta ei kaikilla myöskään oireisto ole vaikein mahdollinen, kuten varmaan tiedät. Käytit esimerkkiä ääripäästä, mutta löytyy sieltä välistä meitä monenlaisena. Itse suoriudun hyvällä struktuurilla ja kompetenssilla ja olen melko tehokas työntekijä siitä hyvästä. Lääkitystä käytän vaihtelevasti tarpeen mukaan. Omat haasteet toki välillä tulee järjestelmällisyydessä, mutta työryhmissä on se mukavuus, että täydennetään toistemme puutteita.

Mutta sepä siitä. T:n väitetty adhd kenties pysyy mysteerinä meille kansalaisille, mutta oma suhtautumiseni on väistämättä se, että jollei sitä diagnosoi joku toinen lääkäri, niin suhtaudun siihen lähtökohtaisesti epäuskoisesti.

Tuolla oli Talvi24 esittänyt kysymyksiä "palstan psykiatreille", haluaisitko Qwerty vilkaista niitä, josko löytyisi näkökulmaa?
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1829
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Tuon itse diagnosoidun ADHDn myötä mulle on tullut vahva fiilis, että dg on perustunut ainoastaan tarpeeseen.

Ja jotenkin koko kuvio ei minusta istu kerrottuun.

Tikkasen puuhastelu tiistaista lauantaihin, ei istu masentuneen muottiin mitenkään.
Käynyt shoppailemassa lasolia jo tiistaina ja torstaiaamuyöstä asti ahkeroinut ihan tosissaan.
Työkyvytön masennuspotilas ei toimi minusta noin.
Miten masennuspotilas, jaksaisi diagnosoida ja vaihdella lääkkeitä, hypätä apteekissa?

Fiksummat valistakaa minua. :wink:
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Deta
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 9:50 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Deta »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Huhti 04, 2024 8:50 am Tuon itse diagnosoidun ADHDn myötä mulle on tullut vahva fiilis, että dg on perustunut ainoastaan tarpeeseen.

Ja jotenkin koko kuvio ei minusta istu kerrottuun.

Tikkasen puuhastelu tiistaista lauantaihin, ei istu masentuneen muottiin mitenkään.
Käynyt shoppailemassa lasolia jo tiistaina ja torstaiaamuyöstä asti ahkeroinut ihan tosissaan.
Työkyvytön masennuspotilas ei toimi minusta noin.
Miten masennuspotilas, jaksaisi diagnosoida ja vaihdella lääkkeitä, hypätä apteekissa?

Fiksummat valistakaa minua. :wink:
Niin, masennustakin eriasteista ja olihan hän loppuvuodesta lääkärinsä vastaanotolla kertonut voivansa paremmin. Tietysti topakalla annoksella amfetamiinijohdannaista (reseptoituna) on voinut saada mukavasti virtaa itseensä, mikä voi selittää tuota ihme härveltämistä paketin kanssa, kun saanut buustia ja kenties vähän kaikkivoipaista oloa ja korostunutta itseluottamusta, kun kuvitellut että saa homman hoidettua. Auton lastaaminen vienyt ihan hirveästi aikaa, jos olisi vähän suunnitellut miten sen hoitaa, olisi kenties päässyt pälkähästä. Onneksi näin ei käynyt.

Tämä on kieltämättä aika sekava case. Ehkä lopputulos on yksinkertaisuudessaan vain se, että T:llä on impulsiivisuutta, on nukkunut huonosti ja ahdistunut. Tullut riita vaimon kanssa, mikä johtanut käsikähmään ja sokeassa raivossaan tämän surmannut. Sen jälkeen pystynyt hyvinkin käytännölliseen ajatteluun, salatakseen tapahtuman. Pakkasi ulkovaatteista lähtien kamppeet kääröön ja hävitti käsilaukun, ym. Toteutus ruumiin hävityksessä vaan lähti ontumaan, kun aika ei riittänyt, kun V:tä alettiin niin pian etsimään ja porukkaa lappasi alueella.

Tikkanen valehtelee aivan valtavasti; vaimo pyytänyt lyömään; ei muista mitä tapahtui; luuli että V heräilee omia aikojaan; valehtelu poliiseille ja tuttaville/perheelle; valehtelu että olisi upottanut ruumiin ja surmannyt itsensä sen jälkeen; Vickin kadonneet tavarat; psykoottinen olo.

Onko ensimmäistäkään todistettavasti oikeaa asiaa tämän miehen suusta tullut? Muuta kuin se, että aiheutti vaimonsa kuoleman?
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

ˆˆ
ADHD ja RTn itsehoito (QWERTYn ja Detan kommentteihin liittyn)

Oikeudessa hoitavan psykiatrin kertomana tieto, että T on diagnosoinut itsellään ADHDn ja määrännyt siihen lääkityksen. Mielenkiintoista olisi tietää, milloin. Olen epäillyt, että ennen Vn kohtaamista, viimeisen 10 v sisällä.

En ole minäkään koskaan ajatellut, että joku lääkäri diagnosoisi tämän itseltään ja vastaisi lääkehoidosta. Toki olen hoitanut vain lasten ja nuorten ADHD:tä - ja olen voinut siinä olla jkv sinisilmäinenkin sen suhteen, kun olen ajatellut ettei omien potilaideni kohdalla ole näiden lääkkeiden väärinkäyttöä, mutta vanhempiensa kanssa pääosin ovat vastaanotoilla, loppuvaiheessa (16/18 v) sitten itsekseen ja kotona heille sopivassa iässä vanhemmat antavat vastuun lääkkeen otosta.

Minäkin luulen, että on perin harvinaista, että psykitri tai muu lääkäri tekeen dg:n itselleen ja vastaa hoidosta, mutta eihän se kiellettyä ole. T on saattanut etsiä oireilleen syytä ja osaa diagnostiikan ja hoidon. Saattanut epäilynsä pohjalta lähteä kokeilemaan stimulanteilla, joilla kait aikuispuolellakin ekana lähdetään. On sitten saattanut huomata epäilemiensä oireiden helpottuneen ja jatkanut lääkitystä. En epäilisi Tn tämän vuoksi olleen riskissä joutua Valvirn tarkkailulistalle, jos itselleen (stimulantti)reseptien kirjoittaminen on ollut ohjeannoksissa.

Masennus ja ahdistus itselääkiten voinee olla tiettyyn pisteeseen asti ok, mutta siinä voi joskus olla diagnoosin tarkentamisen paikka, erityisesti, jos lääke toisensa jälkeen ei auta. Miksi ei auta? Se sokeus, mikä lääkärillä voi tulla omien oireidensa suhteen - ei esim. halua ajatella, että jospa tässä olisikin kuitenkin kyse 2-suuntaisesta. Tai sitten esim. persoonallisuushäiriö olisikin oireita aiheuttamassa, tai vaikka jotain ihan somattista voisi olla taustalla.

ADHD ja ADD potilaiden kirjo on melko laaja. Omia potilaitani ajatellen - oli siellä joukossa sellaisia, joiden olisin voinut kuvitella väitöskirjan ja muutakin tutkimusta tekevän - siis ihan ilman lääkitystäkin ollen. Ja on varmasti ennen kun Suomessa on näitä lääkehoitoja aloitettu - ollut näissä potilaissa ihan kohtalaisesti ja hyvinkin menestyneitä. Nämä potilaat kompensoivat vaikeuksiaan vahvuuksillaan.

Ei kait 10 v väitöskirjan tekoa ole ollenkaan tavaton - toki riippunee aiheesta ja esim. siitä, pitääkö kerätä potilasmateriaali - prospektiivisessa tutkimuksessa. T:lla oli ohjaajansa M. Virkkusen jo aiemmin 1990-1998 keräämä potilasaineisto valmiina. Tämä ohjaajansa lienee ollut muutenkin Tikkasta tutkimuksen pariin innostanut., hän kuulostaa olleen hyvin alaansa ja tutkimustyöhön vihkiytynyt (jonkun lehtijutun hänestä linkkasin aiemmin ketjuun).

Riippuu myös siitä, miten pystyy pitämään tutkimusvapaita. Viimeisinä vuosinahan on ollut mahdollista joidenkin päästä yliopiston tohtorikouutettaviin ja tehdä normaalilla työajalla palkkaa saaden väikkäriä. Pahimmilta tapauksilta olen lehdestä lukenut 10 lapsen äidistä, joka teki väikkärinsä yötyönä.
Minullakaan ei ole kyllä tiedoss ketään ADHD omaavaa tohtoria.

Kiitos teille molemmille tästä keskustelun osuudesta QWERTY ja Deta (Detalle toiseen viestiosuuteensa vielä erikseen pers.häiriöihin liittyen).
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1829
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Mä lähinnä mietin sitä, että Tikkasen masennus tuntuu jatkuneen ainakin sen 1,5 vuotta (elokuusta 2021) ja oikeuden todistelut puoltaa sitä, että työkyvyttömyyttä on ollut tuona aikana paljon.

Ja se taas viittaisi siihen, ettei ole ollut kysymys mistään ’pienestä alakulosta’.
Onhan hän itsekin hoitavalle kertonut, ettei ole saanut toimitettu edellisiä slomatodistuksia vakuutusyhtiöön.

Mietin myös sitä, että miksei pyytänyt vaimoltaan apua asioiden hoidossa?
Jos V kärsi siitä, ettei T osallistunut kuluihin, olisi V varmasti mielellään auttanut.

******
Mä näen tässä niin paljon ristiriitaisuuksia.
Katson asioita toki täysin epäammattimaisin silmin miettien sitä, kohtaako oireet/toiminta antamaansa kuvaa.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

ˆ
Detalle keskusteluun persoonallisuushäiriöiden hoidon mahdollisuuksista ja muutakin:

Pitää varmaan epävakaan persoonallisuushäiriön olla hyvin motivoitunut ja kärsivällinen tuollisessa Dialektiivisessa käyttäytymisterapiassa (DTK). Hyvin ymmärtää, että terapia on kuntouttavaa, ei parantavaa.
Noissa linkkaamissani jutuissakin oli se tieto, ettei lääkitys ole pers. häiriöissä parantavaa, mutta siis oireisiin jkv auttavaa (hyvä tuo ilmaisusi oireiden pidättelemisestä lääkityksen avulla).

Tuo tuli myös noissa jutuissa esille, että nimenomaan narsistit ja psykopaatit voivat kärsiä myös masennuksesta ja ahdistuksestakin. Oli myös mainintaa, että hoitoon hakeutuminen voi olla nimenomaan masennuksen ja ahdistuksen vuoksi - ja tällöin voi pers.häiriö jäädä piiloon, diagnosoimatta. Vaikka masennuksen ja ahdistuksen lääkehoito voikin osaltaan auttaa jkv myös pers.häiriön oireisiin. Uskon tuon, ettei yksikään naarsisti tai psykopaatti hakeudu avohoitoon pers.häiriön oireidensa vuoksi. Hyvin voi kuvitella, ettei omnipotentilla yksilöllä varsinkaan ole sairaudentuntoa.

Ei taatusti ole narsistinen esimieheni hakeutunut hoitoon, hänhän oli niiin, niin erinomainen ihminen. Sääliksi käy hänen vaimo n:o kakkosta, jonka tulin tuntemaan ja jopa ystävyttiin vähän. Siinä vaiheessa, kun esimies aloitti (organisaatiouudistuksen jälkeen) kiusaamiseni, esti hän minun ja vaimonsa väliset kontaktit. Toivoin mielessäni, että toivottavasti narsisminsa ei kukoista tuossa parisuhteessa. Kun tapahtumista on jo yli 10 v aikaa, niin en itseasiassa muista, miten me keksimme hänen diagnosoimattoman narsisminsa, kuka sen ääneen sanoi, mutta sitä se todella oli ihan oppikirjatapauksena. Meni nimittäinaikansa ennen kun edes ymmärsin, että kyse ole kiusaamisesta, kun en ollut koskaan sellaista kohdannut enkä kuullut kenenkään kollegan kohdanneen.

Onhan se hyvä, että persoonallisuushäiriöt on diagnoosinumeroineen tautiluokituksissa (ICD11 ja DSM), vaikkei niitä luetakaan mielenterveyenhäiriöiksi - ja noin nimeten se on juuri ymmärrettävää, ettei mielenterveydenhäiriöiksi, kun tavallaan jnkl tautina voisin kuitenkin ajatella olevan, vaikkei sitäkään ole.

Niin, ei ole ADHD sairaus, jnkl kehityshäiriöksi voinee nimetä - tai yhdistelmäksi erilaisia ominaispiirteitä - eli tosi hyvä, että on oma dg numero. Tässä juuri se, missä ns. "normaaliuden" raja on. Edellisessä ICD10:ssä ei ollut ADD:lle omaa dg-numeroa, se oli laitettu hassusti F98.8 Kynsien pureskelu "dg:n" alle. Minä en ole nähnyt ICD11, kun se on tullut käyttöön eläkkeelle jäämiseni jälkeen eikä sitä netistä löydä kotikoneelta.
Tautiluokitusasia on siis ihan ymmärrettävä ja tärkeä. Sekin, että diagnosoidut persoonallisuushäiriöt tulevat ao. potilaiden kertomuksiin esille ja tarvittavissa yhteyksissä huomioiduiksi. Tietysti itselleni tautiluokitus pääosin oman alan diagnoosien osalta tuttu.

Kiitos tuostakin pohdinnasta, mitä todennäköisesti tullaan - ja ei tulla saamaan tietoon mt-tutkimuksesta. Ajattelen samoin. Puolustus yrittää syyntakeettomuutta tekohetkellä väittämänsä psykoosin vuoksi. Ehkä "taustalla" vaikuttaneeseen psykoottiseen masennukseen? Lienee siinä pieni mahdollisuus, että menee läpi. Olen kyllä suhtautnut luottavaisesti, kun oikeuspsykiatri, oikeuspsykologi ja jotkut muutkin asiantuntijat ovat ottaneet oikeudessa kantaa siihen, ettei olisi voinut olla psykoosissa. Oikeuspsykiatri oli myös tavannut Tikkasta, haastattanut häntä. Olikohan oikeuspsykologikin tavannut. Se oikeuspsykologi, jonka Koorti yritti jäävätä.

Skitsofrenia voisi kait periaatteessa olla mahdollinen, puhjeta myöhemmällä iässä (tai mikä se skitsoaffektiivinen häiriökin on?), mutta lienee epätodennäköinen? Harvinaisena syynä voisi mainitsemasi aivokasvankin olla taustalla, mutta ehkä sitä todennäköisimmin joku etenevä aivosairaus, esim. frontaalilohkodementia tai jopa mainitsemasi Levyn kappale-tauti. Kollegan puoliso sairastui reilun 50 v iässä frontaalilohkodementiaan ja tauti vei nopesti.
Kaikki nuo harvinaisia, joten epätodennäköisiä Tikkasen kohdalla. No, onhan tapaus sinänsäkin hyvin harvinainen.

Hyvä havaintosi, miten T on oikeasti hassannut mahdollisuutensa "olin teon hetkellä psykoosissa". Kun olen nähnyt yhden psykoosin ihan alusta alkaen, niin se on juuri noin, että oudosti puhuva ja käyttäytyvä psykoosiin joutunut ihminen ei todellakaan itse juuri silloin koe itseään "kummajaiseksi", ei tiedä eikä osaa edes epäillä "olevansa menossa psykoosiin." En ollut itse osannut ajatella tätä puolta asiasta (siis miten tyhmyyksissään T hassannut mahdollisuutensa). Ei ole satavarmasti T ollut teon hetkellä psykoosissa, ei vaikka psykoosialttiuden omaisikin / omaakin.

Aikamoisella osastolla oletkin ollut töissä Deta. Varmaan sieltä hyvin myös käytännön oppisi saanut.
Kiitos paljon näistä kommenteistasi. Kyllä sinä olisit minulle ihan psykiatrista käynyt, niin on paljon alan tietoa ja kokemusta sinulla. Siellä samassa moniammatillisessa tiimissä olet ilmeisesti töitä tehnyt ja voin toki mielessäni arvuutella, mikä koulutus sinulla on, muttei sitä tarvitse täällä spekuloida.
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Huhti 04, 2024 10:09 am Mä lähinnä mietin sitä, että Tikkasen masennus tuntuu jatkuneen ainakin sen 1,5 vuotta (elokuusta 2021) ja oikeuden todistelut puoltaa sitä, että työkyvyttömyyttä on ollut tuona aikana paljon.

Ja se taas viittaisi siihen, ettei ole ollut kysymys mistään ’pienestä alakulosta’.
Onhan hän itsekin hoitavalle kertonut, ettei ole saanut toimitettu edellisiä slomatodistuksia vakuutusyhtiöön.

Mietin myös sitä, että miksei pyytänyt vaimoltaan apua asioiden hoidossa?
Jos V kärsi siitä, ettei T osallistunut kuluihin, olisi V varmasti mielellään auttanut.

******
Mä näen tässä niin paljon ristiriitaisuuksia.
Katson asioita toki täysin epäammattimaisin silmin miettien sitä, kohtaako oireet/toiminta antamaansa kuvaa.
On todennäköistä, että sieltä ainakin elokuulta 2021 olisi masennuksensa on oireillut. Toki lienee ollut jo edellisenkin hoitosuhteen aikana, mutta ei ole tietoa millä ajalla tuo hoitosuhde on ollut - eikä, mikä on ollut alunperin hoitoon hakeutumisen syy.

Julkisuuteen ei ole annettu tietoa siitä minkä verran on 8/2021 jälkeen ollut sair.lomilla. Tiettävästi ei enää noin 21.9. jälkeen ollut töissä. Sekin tieto tuli vasta välituomion tekstin mukana, että oli vielä syyskuun aikana ollut töissä. Ilmeisesti välituomiostakaan ei tuon enempää sl liittyen ollut?

Ei ollut varmasti kyse pienestä alakulosta. Kyllä siinä kuulostaa olleen syksyn aikana pahimmillaan vaikea masennus, välillä ilmeisesti lievmpänä (marraskuulta se tieto). Eikä ole varman voinut olla vaikeasti masentunut teon hetkellä, kun ei olisi silloin tuollaiseen tekoon pystynyt. Kesivikeasti ehkä? Joulukuultahan oli tietoa, että vointinsa oli tuon marraskuun paremman voinnin jälkeen tas huonontunut.

Luulen, ettei halunnut vaivata vaimoaan enää niiden sl-todistusten toimittamisen kanssa.

Oireet on oireita. Taudit on tauteja. Masennusta ja ahdistusta on kertonut kokeneensa ja se lienee ihan mahdollista. Ei ole hoitava lääkäri niitä kiistänyt. Toinen asia on se, että masennuksen ja ahdistuksen taustalla voinee ainakin osittain olla joku muu juurisyy (pers.häiriöstä - aivokasvaimiin - eteneviin aivosairauksiin asti). Mutta toki tavalliset taudit ovat tavallisia.

Kuten henkirikoksissakin lienee tavalliset asiat tavallisimpia - vaikka huolimatta lähtökohdista (psykiatrian erikoislääkäri, lääketieteen tohtori, joka asuu arvoalueella, tosin vaimonsa omistamassa asunnossa) - mutta siltikin psykiatrikin on vain ihminen eikä ole suojassa mielenterveyden häiriöiltä ja näköjään pystyy hirmuiseen tekoon murhaamaan vaimonsa (ehkä kuitenkin suunnittelematta sitä, impulssin lauettua riidasta? - ja suhteessa "pinnan alla tekijöitä taustalla, mm. Tn mustasukkaisuus, kontrolloivuus).
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Deta kirjoitti: To Huhti 04, 2024 9:10 am
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Huhti 04, 2024 8:50 am Tuon itse diagnosoidun ADHDn myötä mulle on tullut vahva fiilis, että dg on perustunut ainoastaan tarpeeseen.

Ja jotenkin koko kuvio ei minusta istu kerrottuun.

Tikkasen puuhastelu tiistaista lauantaihin, ei istu masentuneen muottiin mitenkään.
Käynyt shoppailemassa lasolia jo tiistaina ja torstaiaamuyöstä asti ahkeroinut ihan tosissaan.
Työkyvytön masennuspotilas ei toimi minusta noin.
Miten masennuspotilas, jaksaisi diagnosoida ja vaihdella lääkkeitä, hypätä apteekissa?

Fiksummat valistakaa minua. :wink:
Niin, masennustakin eriasteista ja olihan hän loppuvuodesta lääkärinsä vastaanotolla kertonut voivansa paremmin. Tietysti topakalla annoksella amfetamiinijohdannaista (reseptoituna) on voinut saada mukavasti virtaa itseensä, mikä voi selittää tuota ihme härveltämistä paketin kanssa, kun saanut buustia ja kenties vähän kaikkivoipaista oloa ja korostunutta itseluottamusta, kun kuvitellut että saa homman hoidettua. Auton lastaaminen vienyt ihan hirveästi aikaa, jos olisi vähän suunnitellut miten sen hoitaa, olisi kenties päässyt pälkähästä. Onneksi näin ei käynyt.

Tämä on kieltämättä aika sekava case. Ehkä lopputulos on yksinkertaisuudessaan vain se, että T:llä on impulsiivisuutta, on nukkunut huonosti ja ahdistunut. Tullut riita vaimon kanssa, mikä johtanut käsikähmään ja sokeassa raivossaan tämän surmannut. Sen jälkeen pystynyt hyvinkin käytännölliseen ajatteluun, salatakseen tapahtuman. Pakkasi ulkovaatteista lähtien kamppeet kääröön ja hävitti käsilaukun, ym. Toteutus ruumiin hävityksessä vaan lähti ontumaan, kun aika ei riittänyt, kun V:tä alettiin niin pian etsimään ja porukkaa lappasi alueella.

Tikkanen valehtelee aivan valtavasti; vaimo pyytänyt lyömään; ei muista mitä tapahtui; luuli että V heräilee omia aikojaan; valehtelu poliiseille ja tuttaville/perheelle; valehtelu että olisi upottanut ruumiin ja surmannyt itsensä sen jälkeen; Vickin kadonneet tavarat; psykoottinen olo.

Onko ensimmäistäkään todistettavasti oikeaa asiaa tämän miehen suusta tullut? Muuta kuin se, että aiheutti vaimonsa kuoleman?
Minä puolestani luulen, että on etsinyt oireilleen selitystä ja saanut sen mahtumaan ADHD-diagnoosiin, diagnoosiin, jonka tekemiseen hänellä on asiantuntemusta. Mutta tuossakin on kyse oireista, oireista, jotka olisivat voineet sopia johonkin muuhunkin. Ei meillä ole edes tietoa, minkä oireiden perustella T on dg:n tehnyt. Ja kollegan vastaanotolle hakeutuminen oireiden kera olisi voinut selkiyttää tilannetta.

Tosiaan, kuten Deta totesit, voi masennus samallakin ihmisellä olla eri asteista. Ei se Motonetissä käynti ti 13.12. ole tarvinnut olla mikään iso voimien ponnistus, jos masennus on siinä vaiheessa jo lieventynyt keskivaikeaksi. Kyllä työkyvytön masennuspotilas voi varmaan toimia noin silloin, kun masennus on vaikeaa lievempää. Ja kuten Detakin totesi, on T voinut stimulantteja? käyttää apuna puuhasteluun (Motonet ja Prismako se oli). Juuri ja juuri ihan välttämättömästä (apteekissa käymisestä) pystyy suoriutumaan, muttei välttämättä samalla ruokakaupassa käymisestä. Ei hän tuon syksyn aikana kait mitään itsestään diagnosoinut.

Minusta tuossa kokeneen oikeuspsykologi Pia Puolakan haastattelussa (eilen tänne linkitin) - on hyvin pohdittu tilannetta, jossa kylmähermoinen murhaaja jää ruumiin kanssa asuntoon - jne. Ihan järkeen käypää. Sekin, että on mahdotonta arvioida, miten rationaalisesti ihminen pystyy tuollaisen teon tehtyään toimimaan. Ja, että murhaaja toimii tilanteen "vaatimalla" tavalla silloin, kun yrittää välttyä kiinni jäämiseltä - ei hänellä taida olla muuta vaihtoehtoa silloin.

- eli yhdyn Detan pohdintaan "Ehkä lopputulos on yksinkertaisuudessaan …. " Nimenomaan, kun tavalliset asiat on tavallisia.

Tikkanen on tosiaan valehdellut ihan kaiken henkirikokseen ja sen jälkeiseen aikaan liittyvän, kun yritti päästä pälkähästä. Ei ole voinut edes pyytää anteeksi ja osoittaa katumusta, koska niin kuin joku ketjussa kirjoitti, se olisi syyllisyyden myöntämistä.
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

QWERTY kirjoitti: To Huhti 04, 2024 2:19 am
Deta kirjoitti: To Huhti 04, 2024 1:55 am
QWERTY kirjoitti: To Huhti 04, 2024 1:11 am ADHD ja RT:n itsehoito:

En ole lukenut jokaista viestiä. Mutta ilmeisesti on dataa, että RT on itse diagnosoinut itsellään ADHDn ja määrännyt lääkkeet.
Luulisin, että kyse on stimulanttilääkityksestä; ei hän varmaankaan atomoksetiinia ole itselleen kirjoittanut.

Stimulantithan ovat amfetamiinijohdannaisia; siis käyttökelpoisia moneen muuhunkin lähtöön kuin sairauden hoitoon.

On todella poikkeuksellista, että psykiatri tekee omadiagnostiikkaa ADHDn osalta. Herättää vahvasti hälytyskelloja mulla.
Itse en uskaltaisi lähteä noin ohkaiselle jäälle; olisi suuri riski päästä Valviran tarkkailulistalle. Varsinkin, jos on ollut Valviran näpeissä jo aiemmin.

Toisin kuin virallinen oppikirjatieto väittää, stimulantit toimivat myös vaikka dg ei olisi ADHD. Niillä on iso viihdekäyttö- ja väärinkäyttöpotentiaali.

Ammatillisesti ollaan aika heikoissa kantimissa, jos psykiatri noita itselleen kirjoittelee.
Ihan toinen asia, kuin tiedostaa oma ahdistuneisuus/depressiivisyys ja käyttää esim SSRI. Se on mielestäni *usein* ihan ok.

Vähän vaikea myös on uskoa, että ADHD -potilas saisi väikkärin kasaan, ja muutenkin tekisi tieteellistä tutkimusta.

Diagnosoin ja hoidan paljon aikuis-ADHD -potilaita. Tässä ei palapelin osat sovi yhteen.
Minä en tätä ennen edes tiennyt tai tullut ajatelleeksi että tuon dgn voi tehdä itselle. Tai ehkä ei ollut siis käynyt mielessä moinen, niin en asiaa koskaan aiemmin ajatellut.
Taitaa kaikille olla selkeää, että nuo lääkkeen on väärinkäytettäviä, sitä tässä sivutolkulla käsitelty ja viitattu mahdolliseen "amfetamiinipsykoosiin"

Nyt tuli komea yleistys tuosta, ettei ADHD ihminen saisi väikkäriä kasaan. Täällä sinulle elävä esimerkki, että kyllä se vain onnistuu, ja aikamoisella paahteella kun aihe on mieleinen, toki muita haasteita oli.
Jos paljonkin diagnosoit ja hoidat, niin erikoista että ajatus on tuollainen. Jopa minua hoitavalla psykiatrilla on ADHD ja pärjäili pitkälti yli keski-ikäiseksi ilman lääkitystä.
Wau! Olet sitten poikkeustapaus. Onneksi olkoon!

Väikkäri on sen sortin ponnistus, että harva high level ADHD siinä onnistuu. Väikkärissä on aina kuitenkin niin paljon tylsää ja väsyttävää oheispuurtamista, vaikka itse aihe motivoisi frontaalikorteksin jopa hyperfokusoimaan.
Tunnen kyllä yhden ADHD -kollegan, joka vissiinkin 10 v jänkkäämisellä sai homman pakettiin.

Sen sijaan mulla on potilaina paljon kollegoita ja muita korkeakoulutettuja ADHD -caseja. Lääkkishän sopii älykkäälle kunnianhimoiselle high level ADHD -potilaalle hyvin; hyvä struktuuri ulkoapäin ja selkeät askelmerkit. Sen kun pysyt kovavauhtisen ja vaativan junan vauhdissa.

Yhtään tohtoristasoista ADHDta ei ole mulla ole kuitenkaan tainnut olla yli 30 v aikana.

Oletpas muuten aika äkeä; miksi?
Vielä tuosta, miten älykkäälle, kunnianhimoiselle ADHD-potilaalle lääkis sopii hyvin, kun nimenomaan on "hyvä struktuuri ja selkeät askelmerkit" - se on juuri sitä ja kuten me asiaa yksinkertaistimme silloin -70 / -80- kuvulla opiskellessamme - on lääkis kuin "ammattikoulu", (joskin akateemisesti vaativampi), saatiin käytännössä "lukujärjestykset" käyttöön lukukauden alussa. No tosin sen verran akteemista vapautta oli, ettei kaikilla luennoilla ollut pakko käydä (kyllä niillä kannatti käydä). Pre-kliinisen vaiheen ohjatut harjoitustyöt ja kliinisen vaiheen ryhmäopetukset sen sijaan olivat pakollisia.

Eli, JOS Tikkasella on ADHD, niin oireet on pitänyt alkaa jo kouluiän kynnyksellä, opiskelu lääkiksessä on noissa strukturoiduissa puitteissa älykkäältä ihmiseltä sujunut varmaan ihan hyvin, vaikkei ADHD-diagnoosia ja lääkitystä vielä silloin ollutkaan. Vaikeuksia kompensoimalla on erikoistuminen psykiatriksi, väitöskirjan ja muun tutkimustyön tekeminen sujunut ilmeisen hyvn.

Uransa alamäki alkanut ilmeisesti vasta noin 10 v sitten, 2013 paikkeilla? Syy?
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Deta kirjoitti: To Huhti 04, 2024 8:34 am En tarkoita olla äkeä, ehkä vain yllätyin näkökulmastasi ja nyt hieman vielä siitä, että suhtaudut yhä halveksivasti tohtoritutkintoon adhd:lla. Minä en toki mihinkään väliin ole tuonut ammattiani esiin.

Ei varmaan adhd olekaan tyypillisin tohtori-ihminen, mutta ei kaikilla myöskään oireisto ole vaikein mahdollinen, kuten varmaan tiedät. Käytit esimerkkiä ääripäästä, mutta löytyy sieltä välistä meitä monenlaisena. Itse suoriudun hyvällä struktuurilla ja kompetenssilla ja olen melko tehokas työntekijä siitä hyvästä. Lääkitystä käytän vaihtelevasti tarpeen mukaan. Omat haasteet toki välillä tulee järjestelmällisyydessä, mutta työryhmissä on se mukavuus, että täydennetään toistemme puutteita.
Kiva kuulla omakohtaisista hyvistä kokemuksistasi. Tuo vaikeuksien kompensointi on oleellista, sitä se oli erityisesti silloin, kun ei ollut vielä lääkehoitoja Suomessa käytössä.

Oli muuten silloin kun lääkehoitoja ei vielä ollut - erikoislääkärinä oikeasti vähän "avuoton" olo sen suhteen, että miten ihmeessä voin auttaa näitä lapsia ja nuoria, jotka sieltä pienistä kyläkouluista tulivat oireidensa vuoksi tutkimuksiin. Pahimmillaan lapsi ehti mm. karata vastaanottohuoneesta useita kertoja sen tunnin aikana, kunnes panin oven säppiin, sen lisäksi ehti kiipeillä kirjahyllyssä, lasten pöydällä ja levitellä kaikki lelut ympäriinsä. Mm. nämä hyperaktiivisuutensa ilmenemänä. Kun tein diagnoosin, epäili isä - Ootko ihan tosissas. Myöhemmin lapsen äiti pyysi tuolle isälle lähetettä ADHD-tutkimuksiin (ne geenit ADHD:nkin osavaikuttajina). Osalla koulussa oppiminen voi kärsiä oireiden vuoksi, vaikkei olisi älyssä pulmaa.

Tällaisia tietoja löytyi netistä kohdasta, mitä ihmiset kysyvät adhd:sta:
"He eivät pääse tiettyihin ammatteihin kuten poliisiin, puolustusvoimiin, ammattiautoilijaksi, sukeltajaksi tai palomieheksi.
Monissa ammateissa täytyy läpäistä lääketieteellisiä testejä eikä testeihin aina edes pääse, jos on diagnoosi." <— mitähän ammatteja tuossa tarkoitetaan?

Ja "Ketolan mukaan lentäjän ja matkustamohenkilökunnan tehtävät ovat turvallisuuskriittisiä töitä, ja siksi henkilöt, joilla on hoitamaton ADHD, eivät niihin sovellu. ADHD:hen liittyy usein tarkkaamattomuutta, keskittymisen häiriöitä ja impulsiivisuutta. Myös ADHD-lääkitys voi olla este alalle työllistymiselle." (tässä oli kysytty nimenomaan lentäjän osalta).

Ei siis noissakaan tullut esille "esteitä lääkäriksi / erikoislääkäriksi / tohtoriksi kouluttautumiseen - no ei tietenkään.
Itse olen kirjoittanut joillekin ADHD-nuorille lausuntoja vapauttaa armejan käymisestä.
"Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö ei enää ole este palvelukselle kutsuntalääkärin silmissä."

"Miten ADHD näkyy elämässä?
Arjen, työn ja opintojen lisäksi tiedetään, että adhd näkyy myös esimerkiksi liikennekäyttäytymisessä – adhd-oireisilla on keskimääräistä enemmän ylinopeus-sakkoja ja kolareita/liikenneonnettomuuksia. Valitettavasti adhd-oireisten henkilöiden elämyshakuisuus näkyy myös kohonneena taipumuksena rikollisuuteen." <— tuossa erityisesti hoitamaton ADHD.

"ADHD on monimutkainen aivojen kehityshäiriö. Diagnoosin saaneilla aivojen kuorikerros on usein ohuempi ja eri tavalla poimuttunut kuin muilla. Tarkkaavaisuutta, vilkkautta ja oman toiminnan suunnittelua eli toiminnanohjausta säätelevät välittäjäaineet eivät nekään toimi normaalisti." Eli nimenomaan kehityshäiriönä pidetään - kuten Deta kirjoitit, sairaushan se ei ole, ei vaikka on mahdollista hoita lääkkeilläkin.
Murhasta Tuli Totta
Poliisikoira Rex
Viestit: 276
Liittynyt: Ke Loka 17, 2018 2:33 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Murhasta Tuli Totta »

Elatusmaksuasiaa vielä sen verran, että hyvätuloisimmat vanhemmat, joiden erossa toiselle vanhemmalle jääneillä lapsilla on kalliita harrastuksia ja muita eli kustannuksia, voivat joutua maksamaan hyvinkin useita satoja euroja/kk/lapsi, esim 600€/kk/lapsi.
Näin ollen tulojen kikkailu mahd alhaisiksi on yksi tapa saada matalampi elatusmaksu. Tosiaan se on n. 190€/kk/lapsi alimmillaan.
Toinen, jolla voi taktikoida, on 2vkoa/2vkoa asuminen, jota Tikkanen olikin oikeudessa hakenut. Tällä systeemillä voi saada elarit kuitattua kokonaan pois ja uusimman ohjeen 3/23 mukaan kumpi tahansa vanhemmista voi joutua maksajaksi riippumatta kumman luona kirjoilla lapsi asuu. Lapsilisät sitten menevät automaattisesti sille vanhemmalle, jonka luona lapset virallisesti asuvat.
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Huhti 03, 2024 8:52 pm Etenkin narsismi ja psykopatia ovat erittäin vaikeasti hoidettavissa, koska molemmissa henkilöltä puuttuu sairaudentunto.

Ja onhan tuo aika selkeää.
Miten ihmisen, joka ei koe olevansa hoidon tarpeessa saa motivoitua hoitoon? Haastavaa ja usein mahdotonta.

*******

Mieleeni siitä jäi, että psykopaatti saattaa tylsistyä ja se saattaa ulos päin vaikuttaa masennukselta.
Sairaudentunnotonta (myös esim. 2-suuntaista em. persoonallisuushäiriöiden lisäksi) on varmasti aina vaikea hoitaa. Eivätkä narsistit ja psykopaatit siis taida juurikaan edes hakeutua hoitoon - ellei sitten sekundaaristen oireiden kuten esim. masennus ja ahdistus - vuoksi. Joskus voinee auttaa se, että omaiset ovat mukana selvittelyissä, ihan vastaanotoilla, jos potilas sen sallii. Psykoedukatiotakin on nykyisin omaisille tarjolla jkv.

Kuten muissa kommenteissa on käynyt ilmi, ei narsismi tai psykopatia suoja masennukselta tai ahdistukselta - ja ne voivat ollakin pers.häiriöön liittyvinä sekundaari-oireina.

T on kuitenkin hakeutunut hoitoon ja ollut ehkä jo pidempään hoidon piirissä. Ei ole ehkä halunnut nähdä / myöntää jotain oireitaan - senkin vuoksi olisi ollut parempi, ettei olisi itseltään adhd diagnosoinut ja hoitoa määrännyt, eikä itse pääasiassa vastannut mielialalääkityksestään. Ja varmasti olisi ollut hyvä, että vaimo(t) olisivat osallistuneet ainakin joillekin vastaanottokäynneistä.
Deta
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 9:50 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Deta »

Taitaa nykyiseltään poliisiksi ja pelastajaksikin päästä, jos ADHD. Ainakin näin olen tuttavapiiristä käsittänyt, ihan varma en asiasta ole. Toki hakuprosessissa tehdään turvallisuusselvitys ja jis terveystiedoissa näkyy hirveä läjä psyk.kontaktia ja haittoja kuvautuneen, voi siinä muodostua estettä.

Oli pakko viestitellä ex kollegalle, tekikö hän itselleen ADD dgn vai kävikö tutkimuksissa, ihan sillä mielenkiinnolla miten yleistä tämä on. Oli kuulema käynyt toisella teettämässä, kuten myös lääkehoidon, joskin kertoi, että oli omatoimisen lääkekokeilun tehnyt sitä ennen, millä sitten itsellekin asia varmistunut tuota ennen.

Itsekin dgn sain vasta aikuisena, sen myötä kun kahdella lapsellani oli todettu adhd. Olin toki arvaillut tätä aina itsessäni, mutta toisaalta olin kasvanut pitäen itseäni vain outona ja erilaisena, tätä käsitystä vahvistikin sitten ympäristö, kun aihepiiri oli ja on yhä vieras, varsinkaan naisen/tyttöjen adhd:ta ei haluta tunnistaa.

Mutta nyt meni jo päiväkirjatekstin puolelle ja ihan off topiciksi.
Pahoittelut tekstini kurjoitusvirheistä. Näppäimistöni on huonossa jamassa ja käytän pääasiassa puhesovellusta, mikä muuttuu tekstiksi ja ihan kaikkia virheitä ei tule bongattua.
Deta
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 9:50 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Deta »

Murhasta Tuli Totta kirjoitti: To Huhti 04, 2024 12:41 pm Elatusmaksuasiaa vielä sen verran, että hyvätuloisimmat vanhemmat, joiden erossa toiselle vanhemmalle jääneillä lapsilla on kalliita harrastuksia ja muita eli kustannuksia, voivat joutua maksamaan hyvinkin useita satoja euroja/kk/lapsi, esim 600€/kk/lapsi.
Näin ollen tulojen kikkailu mahd alhaisiksi on yksi tapa saada matalampi elatusmaksu. Tosiaan se on n. 190€/kk/lapsi alimmillaan.
Toinen, jolla voi taktikoida, on 2vkoa/2vkoa asuminen, jota Tikkanen olikin oikeudessa hakenut. Tällä systeemillä voi saada elarit kuitattua kokonaan pois ja uusimman ohjeen 3/23 mukaan kumpi tahansa vanhemmista voi joutua maksajaksi riippumatta kumman luona kirjoilla lapsi asuu. Lapsilisät sitten menevät automaattisesti sille vanhemmalle, jonka luona lapset virallisesti asuvat.
Tämä on erittäin viisas pointti. Elatusmaksuriidathan on ihan hirveän yleisiä erojen jälkeen. Tuo 50:50 sopimus olisi voinut kumota rahallisen elatusvelvollisuuden, tai tulojen ollessa hyvin epätasapainossa, velvoittaa jopa exää maksamaan T:lle. Sivuhuom. Tuo viikko/viikko systeemi ei siis läheskään aina vapauta elareista! Jos tuloerot on suuret, katsotaan, että lapsilla tulisi olla suht. Samantasoiset olosuhteet molemmissa kodeissa. Tikkasen puolelta tämä olisi ollut kyllä typerää toimintaa, huomioiden että hänellä kyllä tosiasiallista varallisuutta ollut. Ehkä sillä jätti prosessin kesken?

Voihan olla, että eron jälkeen ollut katkeruutta ja sitten mielijohteesta halunnut "riidellä" asiasta. Lauhduttuaan antanut olla.

Spekua taas.
Vastaa Viestiin