Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
skoune
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 12:09 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoune »

K9Wifey kirjoitti: To Touko 02, 2024 10:45 pm ^
Tai siis kolmisentoista vuotta myöhemmin.

Aika outoa myös se, että hän kirjoittaa Registeri isolla R:llä, kun ruotsiksihan tuo olisi ihan registeringsnummer. Ja tuo 'on' - jos on ruotsinkielinen niin käyttäisi tietenkin 'från'-prepositiolauseketta.

...
Olen täällä ketjussa aika tarkkaan analysoinut tuota kirjettä (useampaankin kertaan). Joten olen sitä mieltä, että kirjoittaja on unohtanut laittaa pisteen ennen Registerillä alkavaa uutta lausetta. Eli kyseessä on piste-virhe.

Ja tuota on-sanaakin on räävitty täällä vuosien varrella enemmänkin.
Tuli muuten juuri mieleeni, että "tom" tarkoittaa ruotsissa "tyhjää" esim Tomma tunnor bullrar mest ;)
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4216
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Kyllä siitä "tyhjyydestä" on kirjoiteltu jo pari vuotta sitten. Olen panettanut merkille myös mielipiteenäin, että tom tarkoittaa myös "tuulesta temmattua" eli keksimällä keksitty on Borås.

Kuva

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin kirjeessä ei mainita kirjoittajan saapuneen autolla eikä laivalla Suomeen.
Profilointini mukaan kirjeen on kirjoittanut tummaverinen läski, jolla pulisongit.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Paketissa
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 4:41 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Paketissa »

LexVeritas kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 3:02 pm ^Kyllä siitä "tyhjyydestä" on kirjoiteltu jo pari vuotta sitten. Olen panettanut merkille myös mielipiteenäin, että tom tarkoittaa myös "tuulesta temmattua" eli keksimällä keksitty on Borås.

Kuva

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin kirjeessä ei mainita kirjoittajan saapuneen autolla eikä laivalla Suomeen.
Profilointini mukaan kirjeen on kirjoittanut tummaverinen läski, jolla pulisongit.
Aivan juuri näin. Tom ei väitä tulleensa Suomeen LAIVALLA. Ylipäätänsä hän ei kerro, MILLÄ tuli ja MISTÄ tuli. Hän ei kerro, että hän olisi ollut menossa Itä-Suomeen, vaan hän kertoo menneensä KOHTI Itä-Suomea. Olen ennenkin täällä maininnut asiasta. Jos tutkitaan näinkin vakavaa nuoren tytön katoamista, joka jossain vaiheessa jo vuosia sitten muuttui murhatutkinnaksi, niin pitäisi edes yksi pahuksen huonolla suomella kirjoitettu kirje osata lukea oikein.
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4216
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kun nyt tähän kirjeeseen taas alettiin pureutua, niin huomattakoon myös, ettei kirjoittaja täsmennä minä päivänä hän väitetysti näki keskiyöllä kuinka tajuttoman tuntuista tyttö oltiin nostamassa autoon. Hän vain toteaa tulleensa Suomeen illalla 7.10.1988 ja lähteneensä kohti Itä-Suomea jollain konstilla, kun oli selvinnyt ajokuntoon. Se saattoi tapahtua vasta viikon putken jälkeen eli 14.10.1988 ja esim. polkupyörällä.
Viimeksi muokannut LexVeritas, Pe Touko 03, 2024 5:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Avatar
Yggdrasil
Jane Marple
Viestit: 1021
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 10:31 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

^^^^^^^^^Kuten tuossa kielentutkijatkin antaa ymmärtää niin koko kirje vaikuttaa harhautukselta. Ainut looginen syy lähettää kirje vasta 13v vuoden jälkeen polis-tv:n anonyyminä voisi olla yrittää refreshata omalla nimellä poliisille jo annettua samaa vinkkiä sähkölähteenmäen volvistista jonka poliisi on ignoorannut vääränä vinkkinä jo alussa.
---
Frank Wilderhausen
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: To Huhti 18, 2024 6:08 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Frank Wilderhausen »

K9Wifey kirjoitti: To Touko 02, 2024 10:45 pm ^
Tai siis kolmisentoista vuotta myöhemmin.

Aika outoa myös se, että hän kirjoittaa Registeri isolla R:llä, kun ruotsiksihan tuo olisi ihan registeringsnummer. Ja tuo 'on' - jos on ruotsinkielinen niin käyttäisi tietenkin 'från'-prepositiolauseketta.

En tiedä, onko 'Vanhakansa' uppoutunut miten tähän kirjeen aitouteeteen?

Kuten täällä oli aikaisemminkin niin joillakinhan on aina mukanakaan kalenteri, päivyri whatever, johon saattoi merkitä itseään kummastuttavan tapauksen ylös, ja sitten säilyttävät näitä päivyreitä vuosikaudet.
Ruotsissa on kaikkien autojen reg: numerot isoilla kirjaimilla. Mutta ovat myös nyt muuttuneet, esim abc-123M. On tullut kirjain loppuun. Olen melko varma siitä, että Tom on Borås vanhemmat ovat tulleet evakkoon "suomen karjalaan". Nyt kun Tom on Borås isä on syntynyt 1936. Tästähän tulee helppo iänlaskutehtävä. Suurin kysymyshän on se, että koska he ovat muuttaneet itäsuomesta Boråsiin.? Näin se menee uskokaa pois.
Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

K9Wifey kirjoitti: To Touko 02, 2024 10:45 pm
En tiedä, onko 'Vanhakansa' uppoutunut miten tähän kirjeen aitouteeteen?
Minulla ei ole pätevyyttä tai muuta osaamista arvailla kirjeen aitoutta kielen tms yksityiskohtien suhteen. Kirjeen tarina itsessään on mielestäni kuitenkin epäuskottava, mm mitä tulee rekisterinumeron näkemiseen ohi ajettaessa syyspimeässä ja sateella, sekä rekisterinumeron säilyttämiseen vuosikausia. Muistaakseni laki oli Piian katoamisen aikaan ja pitkään myöhemminkin sellainen, että merionnettomuudessa kadonneet julistettiin automaattisesti kuolleeksi 5 vuoden jälkeen ja muut 10 vuoden jälkeen. Nykyinen laki on erilainen, mutta Piia julistettiin joka tapauksessa kuolleeksi vasta 2011, eli n. 22 vuotta ja risat myöhemmin.

Kiistatonta on, että joku halusi tehdä Volvomiehestä syyllisen, joko siksi että kirjeen kirjoittaja 1) tiesi volvomiehen olevan syyllinen 2) epäili volvomiehen olevan syyllinen 3) halusi kostaa volvomiehelle tämän muita syntejä, joita poliisinkin mukaan oli 4) halusi ohjata epäilyjä pois itsestään sopivaan "uhriin". Sattumalta Volvon rekkari ei kuitenkaan ole vihjekirjeeseen päätynyt, siinä määrin hyvin volvo tapaukseen mitä ilmeisimmin sopii.

Kuten olen monesti sanonut, vihjekirje on tärkein tapausta koskeva vihje. Yhtään muuta teoriaa ei pitäisi pyöritellä ottamatta kirjettä huomioon. Esim jos Heikki tai mustalaiset tai satunnainen ohikulkija on syyllinen, aina näissä teorioissa pitäisi pohtia myös sitä, miksi ja kuka vihjekirjeen sitten kirjoitti ja miten hän tiesi volvomiehestä. Itse näkisin näin, että jos tuunaisin kostoa volvomiehelle tai tietäisin suoraan volvomiehen touhuista, olisin asiasta suoraan yhteydessä poliisiin ja kertoisin, mitä tiedän. Mutta jos olisin volvomiehen lähipiirissä, päätyisin ehkä satuilemaan kaikenlaista höpöä ulkopuolisesta silminnäkijästä, jottei tämän ilmiselvästi aika pelottavan ja vaarallisen kaverin epäilyt kohdistuisi minuun ilmiantajana.
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1950
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Yggdrasil kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 5:57 pm ^^^^^^^^^Kuten tuossa kielentutkijatkin antaa ymmärtää niin koko kirje vaikuttaa harhautukselta. Ainut looginen syy lähettää kirje vasta 13v vuoden jälkeen polis-tv:n anonyyminä voisi olla yrittää refreshata omalla nimellä poliisille jo annettua samaa vinkkiä sähkölähteenmäen volvistista jonka poliisi on ignoorannut vääränä vinkkinä jo alussa.
Luuleeko arvon refreshaaja, että KRP:lla ei olisi omia kielentutkijoitaan?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62ea ... e0cff29dc9
Hapetan kyttätyyliin
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1950
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

skoune kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 12:48 pm
K9Wifey kirjoitti: To Touko 02, 2024 10:45 pm ^
Tai siis kolmisentoista vuotta myöhemmin.

Aika outoa myös se, että hän kirjoittaa Registeri isolla R:llä, kun ruotsiksihan tuo olisi ihan registeringsnummer. Ja tuo 'on' - jos on ruotsinkielinen niin käyttäisi tietenkin 'från'-prepositiolauseketta.

...
Olen täällä ketjussa aika tarkkaan analysoinut tuota kirjettä (useampaankin kertaan). Joten olen sitä mieltä, että kirjoittaja on unohtanut laittaa pisteen ennen Registerillä alkavaa uutta lausetta. Eli kyseessä on piste-virhe.

Ja tuota on-sanaakin on räävitty täällä vuosien varrella enemmänkin.
Tuli muuten juuri mieleeni, että "tom" tarkoittaa ruotsissa "tyhjää" esim Tomma tunnor bullrar mest ;)
Kuten Blexi mainitsee, niin tyhjyydestä on keskusteltu kattavasti ketjussa esim. viime syksynä.

Itse profiloin kirjoittajan varmuudella suomenruotsalaiseksi (mahdollisesti Kirkkonummella tai Inkoossa asuneeksi).

"Profilointini mukaan kirjeen on kirjoittanut tummaverinen läski, jolla pulisongit." Tästä olen jyrkästi eri mieltä! Kirjoittaja on vähän prätkäjengiläiseltä näyttävä koneasentaja tai vastaava. Ehdottomasti pitkä(hiuksinenkin), vaalea ja harteikas. Mahdollisesti sama henkilö, joka on kirjoittanut Kirkkonummen kolmoissurmaan liittyvän ns. Paananen-kirjeen.
Hapetan kyttätyyliin
Vilikale
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2023 10:29 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vilikale »

Vanhakansa kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 10:22 pm
K9Wifey kirjoitti: To Touko 02, 2024 10:45 pm
En tiedä, onko 'Vanhakansa' uppoutunut miten tähän kirjeen aitouteeteen?
Minulla ei ole pätevyyttä tai muuta osaamista arvailla kirjeen aitoutta kielen tms yksityiskohtien suhteen. Kirjeen tarina itsessään on mielestäni kuitenkin epäuskottava, mm mitä tulee rekisterinumeron näkemiseen ohi ajettaessa syyspimeässä ja sateella, sekä rekisterinumeron säilyttämiseen vuosikausia. Muistaakseni laki oli Piian katoamisen aikaan ja pitkään myöhemminkin sellainen, että merionnettomuudessa kadonneet julistettiin automaattisesti kuolleeksi 5 vuoden jälkeen ja muut 10 vuoden jälkeen. Nykyinen laki on erilainen, mutta Piia julistettiin joka tapauksessa kuolleeksi vasta 2011, eli n. 22 vuotta ja risat myöhemmin.
Olet kuitenkin varmaan tietoinen että Piikkiössä oli tuohon aikaan peräti kolme huoltoasemaa ja puhelinkoppi joten tankkaaminen ja soittaminen oli mutkattomampaa tien tunteville siellä, kuin ruuhkaisessa Turussa. Ehkä olet elänyt myös 80 luvulla jolloin lähes jokaisella aikuisella oli puhelinmuistio, taskuallakka tai vastaava. Varsinkin soittaessa jos tämä on ollut numeroa varten esillä niin on ollut luontevaa kirjata jos joku vaikuttaa epämääräiseltä.
skoune
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 12:09 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoune »

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 11:56 pm
skoune kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 12:48 pm
K9Wifey kirjoitti: To Touko 02, 2024 10:45 pm ^
Tai siis kolmisentoista vuotta myöhemmin.

Aika outoa myös se, että hän kirjoittaa Registeri isolla R:llä, kun ruotsiksihan tuo olisi ihan registeringsnummer. Ja tuo 'on' - jos on ruotsinkielinen niin käyttäisi tietenkin 'från'-prepositiolauseketta.

...
Olen täällä ketjussa aika tarkkaan analysoinut tuota kirjettä (useampaankin kertaan). Joten olen sitä mieltä, että kirjoittaja on unohtanut laittaa pisteen ennen Registerillä alkavaa uutta lausetta. Eli kyseessä on piste-virhe.

Ja tuota on-sanaakin on räävitty täällä vuosien varrella enemmänkin.
Tuli muuten juuri mieleeni, että "tom" tarkoittaa ruotsissa "tyhjää" esim Tomma tunnor bullrar mest ;)
...
Itse profiloin kirjoittajan varmuudella suomenruotsalaiseksi (mahdollisesti Kirkkonummella tai Inkoossa asuneeksi).
...
Ai ajattelet, että joku siellä teillä päin asunut naapurisi olisi Piian katoamisen takana?

Luottaisin kuitenkin omaan analyysiini ko kirjeestä. On nimittäin pitkä ja laaja sen alan koulutus ja on myös pitkä ja laaja kokemus ja tieto sekä eri puolella asuvien suomenruotsalaisten että monitaustaisten ruotsinsuomalaisten piirien kielestä.

Uskon kuitenkin, että ko kirje on pelkkää hämäystä.
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1950
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

^Arvelen sitä mitä kirjoitin. Lisäksi arvelen, että kirjeen kirjoittaja ei välttämättä ole Piian katoamisen takana tai edessä.
Hapetan kyttätyyliin
Avatar
Yggdrasil
Jane Marple
Viestit: 1021
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 10:31 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

Ross Sullivan kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 11:40 pm
Yggdrasil kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 5:57 pm ^^^^^^^^^Kuten tuossa kielentutkijatkin antaa ymmärtää niin koko kirje vaikuttaa harhautukselta. Ainut looginen syy lähettää kirje vasta 13v vuoden jälkeen polis-tv:n anonyyminä voisi olla yrittää refreshata omalla nimellä poliisille jo annettua samaa vinkkiä sähkölähteenmäen volvistista jonka poliisi on ignoorannut vääränä vinkkinä jo alussa.
Luuleeko arvon refreshaaja, että KRP:lla ei olisi omia kielentutkijoitaan?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62ea ... e0cff29dc9
Olenko mä väittänyt että ei ole? Jos olen niin kerro missä.
---
Ross Sullivan
Vic Mackey
Viestit: 1950
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 3:14 am
Paikkakunta: Kirkkonummen räkälät

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Yggdrasil kirjoitti: Su Touko 05, 2024 7:10 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 11:40 pm
Yggdrasil kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 5:57 pm ^^^^^^^^^Kuten tuossa kielentutkijatkin antaa ymmärtää niin koko kirje vaikuttaa harhautukselta. Ainut looginen syy lähettää kirje vasta 13v vuoden jälkeen polis-tv:n anonyyminä voisi olla yrittää refreshata omalla nimellä poliisille jo annettua samaa vinkkiä sähkölähteenmäen volvistista jonka poliisi on ignoorannut vääränä vinkkinä jo alussa.
Luuleeko arvon refreshaaja, että KRP:lla ei olisi omia kielentutkijoitaan?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62ea ... e0cff29dc9
Olenko mä väittänyt että ei ole? Jos olen niin kerro missä.
Kysyin luulostasi/luuloistasi. Käsittelit viestissäsi kielentutkijanäkökulmaa vain yhdestä näkökulmasta.
Hapetan kyttätyyliin
Avatar
Kakkahattutäti
Armas Tammelin
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2024 12:22 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kakkahattutäti »

Yggdrasil kirjoitti: Pe Touko 03, 2024 5:57 pm ^^^^^^^^^Kuten tuossa kielentutkijatkin antaa ymmärtää niin koko kirje vaikuttaa harhautukselta. Ainut looginen syy lähettää kirje vasta 13v vuoden jälkeen polis-tv:n anonyyminä voisi olla yrittää refreshata omalla nimellä poliisille jo annettua samaa vinkkiä sähkölähteenmäen volvistista jonka poliisi on ignoorannut vääränä vinkkinä jo alussa.
Tai johtaa huomio pois kotoa. Ulkopuoliseen tekijään, vaikka syyllinen löytyy lähempää.
Vastaa Viestiin