Hämeen Sanomat palasi aiheeseen tänään, siitä alempana.
Hämeen Sanomat 5.5.2024 / https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/6742924
Ahveniston helikopteriturma järkytti hämeenlinnalaisia 40 vuotta sitten – Näin onnettomuus näkyi Hämeen Sanomien sivuilla
Onnettomuudessa menehtyi viisi ihmistä.
Ahveniston helikopterionnettomuus sattui Hämeenlinnassa 40 vuotta sitten, 6. toukokuuta 1984. Moottoriradalla järjestettiin Hämeenlinna Race -rata-ajokilpailu. Ahveniston alueelle oli kerääntynyt noin 5000 katsojaa.
Tapahtumapäivän ohjelmaan kuului myös helikopterilla tehdyt yleisölennätykset. Yhden jälkeen iltapäivällä helikopteri yritti laskeutua harjun päälle, mutta tuulen takia syöksyikin rinteeseen ja syttyi palamaan. Koneen kyydissä oli 29-vuotiaan ammattilaislentäjän lisäksi neljä matkustajaa, joista yksi kuoli palovammoihin seuraavana päivänä. Tapahtumapäivänä menehtyi neljä katsojaa, joihin helikopterin roottorin lavat olivat osuneet. 22 katsojaa loukkaantui.
Seuraavina päivinä Hämeen Sanomien sivut täyttyivät helikopteriturman uutisoinnista. 7. toukokuuta 1984 otsikko kertoi "Suomen pahimmasta helikopterionnettomuudesta".
Etusivun jutussa haastateltiin muun muassa kilpailunjohtaja Jouko Liljedahlia. Sittemmin edesmennyt Liljedahl oli Hämeenlinnan Autourheilukerhon perustajajäsen ja kunniapuheenjohtaja.
– Moottoriurheilukilpailuja moottoriradalla järjestetään tämän jälkeenkin, mutta yleisöä ei taatusti enää lennätetä, Liljedahl sanoi.
Liljedahlin poika, nykyinen moottoriratayrittäjä Sami Liljedahl kertoi vuonna 2022 Hämeen Sanomille, että hänen piti olla kyseisen helikopterin kyydissä.
– Minun piti olla siinä helikopterissa kyydissä äidin ja velipojan kanssa, mutta onneksi ei oltu. Paikan päällä kyllä oltiin.
Kanta-Hämeen keskussairaalaan annettiin onnettomuuden takia katastrofihälytys. Suurin osa loukkaantuneista sai palovammoja, mutta myös helikopterin aiheuttamia eriasteisia ruhjeita.
– Jo noin kymmenen minuutin jälkeen paikalle oli saapunut 10 lääkäriä ja kymmenkunta hoitajaa. Kaikkiaan työssä oli yli 20 lääkäriä ja yli 30 sairaanhoitajaa normaalin päivystysvahvuuden lisäksi. Tavanomainen vahvuus on kaksi etupäivystäjää poliklinikalla ja kahdeksan takapäivystäjää osastoilla, jutussa kerrottiin.
Keskussairaalan poliklinikan toimintaa tuolloin johtanut Reijo Mäkinen kuvaili jutussa poliklinikan tunnelmaa "melkoiseksi". Hämeenlinnassa oli samaan aikaan myös alkamassa lääkärilakko.
Yleisölennätykset olivat 1980-luvun alussa lisääntyneet ja niitä varten oli olemassa määräyksiä muun muassa laskeutumispaikan suuruudesta ja yleisön pääsystä alueelle.
Onnettomuutta käsiteltiin Hämeenlinnan raastuvanoikeudessa vuonna 1986. Lentäjä tuomittiin ilmailuliikennerikkomuksesta, kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksesta maksamaan päiväsakkoja ja korvauksia. Vuonna 1989 Turun hovioikeus piti tuomion voimassa.
Onnettomuus on yhä arka aihe monelle paikalliselle. Paikalla ollut Heikki Kilpeläinen kertoi vuonna 2011 Hämeen Sanomien haastattelussa, etteivät hän tai mukana ollut poikansa olleet pystyneet onnettomuuden jälkeen käymään moottoriradalla. Kilpeläinen sanoi miettineensä, miksi juuri hänen perheensä selvisi onnettomuudesta.
– Monta kertaa olemme puhuneet, että Luoja pelasti meidät, hän sanoi tuolloin.