Janne Puhakan murha Espoossa 13.10.2024

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tumbelo
Alokas

Re: Ex-huippukiekkoilija Janne Puhakka surmattiin Espoon Henttaalla 13.10.2024

Viesti Kirjoittaja Tumbelo »

Sfo kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 11:21 am
*pltmtxtvp*tm

Mutta mietipä hetki ihan sillä omalla päälläsi.
Miten analysoisit sen, että poliisi todella nopeasti muutti tappo-termin murhaksi. Jo ennen kuin Nordmota oltiin kuulusteltu.
Mikä on luettavissa mahdollisimman julmaksi tekotavaksi, kun puhutaan ampumisesta.

Ampua toista takaapäin päähän, niin että uhri on polvillaan maassa ja puolustustuskyvytön.
Olen takuuvarma, että tässä on ollut kyseessä teloitustyyli, tai tapa, missä Puhakka on ollut täysin puolustuskyvytön.

*pltmtxtvp*tm
Tappoepäily muuttui murhaepäilyksi, koska oli syytä epäillä suunnitelmallisuutta ja tekotapa oli raaka. Tarkempi syy selviää lienee aikanaan.

On omituista, että voit näillä tiedoilla olla varma tekotavasta. Tunnut olevan hyvin helposti huhujen vietävänä. Kuten sanoin, olen pahoillani, mitään ei taida olla tehtävissä.
TutkivaTipu
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja TutkivaTipu »

Kyllä minulle välittyy heti kuva ihan niinkuin Juntti-Veikkokin mainitsi(en osaa lainata tekstiä),että tässä Nordmossa on narsismia..
Olen viimeaikoina perehtynyt aiheeseen kun olen elämässäni pari kertaa joutunut narsistisen henkilön pyöriteltäväksi.
He ovat olleet hyvin karismaattisia,älykkäitä,hurmaavia,
mutta heille ihmiset ovat vain käyttötavaraa,pelinappuloita joita ohjailevat taitavalla manipuloinnilla.
He ovat hurmaavia vain niin kauan kun toisesta on heille hyötyä,ja esim.tämän toisen ”tapaukseni”jälkeen kukaan hänen lähipiiristään eli ”hovistaan”ei vieläkään usko minua mitä koin ja näin kun tämä kulissi alkoi murentua.
Narsisti edellyttääkin hoviltaan ehdotonta uskollisuutta ja ettei häntä kyseenalaisteta..jos aletaan kyseenalaistaa,lennät ulos hovista tai pahimmassa tapauksessa käy niinkuin nyt tässä keississä.
Narsistin uhri on yleensä kiltti ja empaattinen ja uskoo ihmisistä hyvää,ja saakin narsistilta hyvää kohtelua,kuin ”marsu häkissä”,niin kauan kun ei vaan kyseenalaista tätä narsistia,tai niinkauan kun narsistille on hyötyä henkilöstä.
Metsästäjä-Nordmo siis ampui tämän ”saaliin”joka oli livahtamassa häkistään..näin tämä keissi minulle näyttäytyy.
Ulrica
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Kiinnitin huomiota uutisoidun perusteella esiintulleeseen.

Erosta on mainittu olevan muutamia viikkoja taaksepäin tekohetkeen nähden. Mainittiin eron olevan uhrin aloitteesta ja muuttanut pois yhteisestä kodista. Ero ja poismuutto siis muutama viikko taaksepäin.

Yllätyksellinen ero tai ero, jota ei hyväksy, voi viedä parisuhteen osapuolen täysin tai osittain toimintakyvyttömäksi ja moni joutuu terveytensä turvaamiseksi hakemaan ulkopuolista apua tai jopa tilanteen ylipääsemiseksi lääkitystä väliaikaisesti päästääkseen alkukriisin yli.

Kiinnitin huomiota, että epäilty on lähtenyt metsästysretkelle. Julkisuuteen jakamistaan kuvista ei heijastu suru, pettymys -tunteet, mutta ei myöskään henkilön toimintakyvyttömyys kriisin kohdatessa. Metsästysreissun tarkoituksena voi jo alunperin olla mainittu suunnitelmallisuus ja reissu on alunperinkin jo tarkoitettu ns aseentuomisreissuksi tekoa varten. On uutisoitu epäillyn miettineen tekoa ja päätyneensä siihen valinnoissaan ainakin n. viikkoa aikaisemmin.

Mitä tulee valitsemaansa puolustusstrategiaan. Tuomioistuin voi myös katsoa, että rikoksesta seuraavaa rangaistusta on aihetta lieventää. Lieventämisen oikeuttaa myös mm. se, että itse rikolliseen tekoon syyllistymiseen on ollut motiivina esimerkiksi äkkiarvaamaton houkutus. Tämä voi olla jollakin tapaa asia, mitä puolustus tavoittelee, vaikka metsästysretki päätyisi näytön kautta lopulta naulaamaan suunnitelmallisuutta. Epäilty voisi yrittää puolustuksessaan silti vedota jonkinlaiseen eroshokkiin ja yrittäneen vedota tehneen metsästysreissun ja surmaamispäätöksen ns. äkkiarvaamattoman houkutuksen piirissä. Se ei välttämättä menestyisi, koska on kulunut liian pitkä aika keskeyttää vahingolliset ajatukset ja teon suunnittelu ja itse teko. Moneen kertaan.
TutkivaTipu
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja TutkivaTipu »

zuikero kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 9:45 am Jotenki tekisi mieli tilata sitten aikanaan tästä pöytäkirjat että saisi vähän osviittaa miten epäilty on vastaillut ja kertonut tapahtumista..
Osasinkin lainata :D

Onko pöytäkirjat mahdollista tilata?
Miten ja millä perusteella ne saa?
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Itse uskon, että jo pelkästään vakaan harkinnan perusteella tulee EK. Ei poliisi olisi tiedottanut niin nopeasti siitä, että Nordmo on suunnitellut tekoa ainakin viikon, ellei se olisi itse kuulusteluissa nimenomaan sanonut näin tehneensä. Kaikki viittaa siihen, että Nordmolla on ollut jonkinlainen fatalistinen asenne päällä, että koska elämä meni muutenkin eron takia pilalle, on sama istua vaikka lopun ikäänsä vankilassa. Luulen, että hän myöntää murhan ja että tämä ei käräjäoikeutta pidemmälle edes mene.
TutkivaTipu kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 11:37 am
zuikero kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 9:45 am Jotenki tekisi mieli tilata sitten aikanaan tästä pöytäkirjat että saisi vähän osviittaa miten epäilty on vastaillut ja kertonut tapahtumista..

Oikeusistuimien tuottamat asiakirjat ovat julkisia. Kuka tahansa saa tilata niiltä mitä tahansa asiakirjoja ja ne on pyydettäessä pakko toimittaa.
zuikero
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja zuikero »

Käsittääkseni siinä kohtaa kun juttu menee syyttäjälle, voi juttunumeron perusteella pyytää pöytäkirjat ihan vapaamuotoisella sähköpostilla sen alueen käräjäoikeudesta missä juttu on vireillä. Se tulee sitten säpöön vastauksena.
Sfo
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sfo »

On omituista, että voit näillä tiedoilla olla varma tekotavasta. Tunnut olevan hyvin helposti huhujen vietävänä. Kuten sanoin, olen pahoillani, mitään ei taida olla tehtävissä.
Nimike muuttui murhaksi jo ennen kuin tuli ilmi teon syy tai suunnitelmallisuus.
Ainoa syy käyttää termiä murha taisi tuossa vaiheessa olla tekotavan julmuus ja raakuus, sillä noita termejä käytetään tästä uutisissa edelleen.

*poistettu turhaa kuittailua*tm
WalkingDisaster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

Sfo kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 11:21 am

Ampua toista takaapäin päähän, niin että uhri on polvillaan maassa ja puolustustuskyvytön.
Olen takuuvarma, että tässä on ollut kyseessä teloitustyyli, tai tapa, missä Puhakka on ollut täysin puolustuskyvytön.
Meinaat, että uhri jäänyt siihen polviasentoon ja joku nähnyt tilanteen ovenraosta? Mieti nyt itse omalla päälläsi miten ruumis jää polvilleen pystyasentoon.
Kannattaisi olla olettamatta niin, että heittää täällä huhuja ja oletuksia faktana

Sitäpaitsi giljotiini ei ole ollut koskaan Suomessa rangaistusväline
Kuikka Koponen
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kuikka Koponen »

Pöytäkirjat saa tilata kuka vaan, jos asia ei ole mitenkään salattu.
Niissä on hintana joku summa per sivu ja voi tilata käräjäoikeuden kansliasta.
Ei tarvii olla mitään perusteita, sillä ne ovat julkisia asiakirjoja, eli nyt vaan kaikki tilaamaan joka keisistä pöytäkirjat, mikä teitä kiinnosta.
Mitä enemmän on sivuja, sitä enemmän maksaa.
Näin muistelisin että näin menee tuo pöytäkirjojen tilaaminen, tosin on jo useampi vuosikymmen mennyt kun opiskelin lakia, joten on voinut hiukan muuttua käytäntö, mutta kyllä varmaan googlaamalla tuokin tieto löytyy.
zuikero
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja zuikero »

Sähköisesti toimitettava taitaa olla ilmainen. Näin muistelisin. Voin olla väärässäkin.
Sfo
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sfo »

Meinaat, että uhri jäänyt siihen polviasentoon ja joku nähnyt tilanteen ovenraosta? Mieti nyt itse omalla päälläsi miten ruumis jää polvilleen pystyasentoon.
Kannattaisi olla olettamatta niin, että heittää täällä huhuja ja oletuksia faktana

Sitäpaitsi giljotiini ei ole ollut koskaan Suomessa rangaistusväline
Harva sitä päähän ammuttuna ja kuolleena polviasentoon jää hengailemaan. Missäköhän sitä kuvittelet mun sanoneeni että jäbä jäi kuolleena polvilleen?
Ja voi että, ihanko totta. Ihan luulin että Suomessa on käytetty giljotiinia sitten Jeesuksen syntymän.
Oliko vielä jotain, mikä mun kirjoittamisissa saa sun anaalirauhaset kiristymään, vain haluatko kinastella ihan vain kinastelun vuoksi?
Viimeksi muokannut Sfo, Ke Loka 16, 2024 12:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Kuikka Koponen kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 12:00 pm Pöytäkirjat saa tilata kuka vaan, jos asia ei ole mitenkään salattu.
Niissä on hintana joku summa per sivu ja voi tilata käräjäoikeuden kansliasta.
Ei tarvii olla mitään perusteita, sillä ne ovat julkisia asiakirjoja, eli nyt vaan kaikki tilaamaan joka keisistä pöytäkirjat, mikä teitä kiinnosta.
Mitä enemmän on sivuja, sitä enemmän maksaa.
Näin muistelisin että näin menee tuo pöytäkirjojen tilaaminen, tosin on jo useampi vuosikymmen mennyt kun opiskelin lakia, joten on voinut hiukan muuttua käytäntö, mutta kyllä varmaan googlaamalla tuokin tieto löytyy.
Ote- ja jäljennösmaksut
Oikeaksi todistettu ote tai jäljennös 2,60 euroa/sivu, asianosaiselta enintään 92 euroa/asiakirja.

Kopio, oikeaksi todistamaton 60 senttiä/sivu (A4-koko) tai 1,20 euro/sivu (A3-koko), asianosaiselta enintään 92 euroa/asiakirja.

Erityisiä toimenpiteitä (esim. salassa pidettävien osioiden poistamista) vaativan asiakirjapyynnön perusteella valmistettavasta otteesta tai jäljennöksestä 3,70 euroa/sivu, asianosaiselta enintään 193 euroa/asiakirja.

Tilauksesta valmistetusta otteesta tai jäljennöksestä peritään maksua aina vähintään 10 euroa tilausta kohden.

Sähköpostilla lähetetystä valmiiksi sähköisessä muodossa olevasta asiakirjasta, joka ei vaadi erityistoimenpiteitä, ei peritä maksua.
https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/ind ... aksut.html

Eiköhän nuo sähköisinä laadita säännönmukaisesti kaikista tuoreista tapauksista, eli salaamisesta mahdollisesti aiheutuvilla kustannuksilla selviää, ellei rupea tilailemaan joidenkin ikivanhojen juttujen asiakirjoja.
Vieno neito
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Vieno neito »

Francis Munkki kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 7:36 am Siinä välissä ehtii vielä pohtia asioiden mittakaavaa ja yleisyyttä. Jos yksi tuhannesta heterosta ja yksi kymmenestä homosta tekee jotain, niin "kyllä ne heterotkin" on heti sata kertaa heikompi argumentti kuin voisi luulla. Tärkeämpi ero on tietenkin se, jos jossain taipumuksessa tai ilmiössä on joku sisäänrakennettu piirre, jonka vuoksi joku lieveilmiö on siinä enemmän sääntö kuin poikkeus.
Jos ja jos. Mistä olet keksinyt, että henkirikokset (?) olisivat paljon yleisempiä homoilla kuin heteroilla? En muista nähneeni juuri henkirikosten osalta tilastoja, mutta ainakaan tämä ei tuo näkemystä, että homoilla olisi parisuhdeväkivaltaa valtavasti enemmän, vaan kenties jopa hieman vähemmän kuin heteroilla:

Domestic violence in same-sex relationships
https://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_ ... ationships
According to a 2018 academic review, 26% of homosexual men reported experiencing intimate partner violence in their lifetime, compared to 29% of heterosexual men.
Herra-P
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Herra-P »

Sfo kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 11:53 am
Nimike muuttui murhaksi jo ennen kuin tuli ilmi teon syy tai suunnitelmallisuus.
Ainoa syy käyttää termiä murha taisi tuossa vaiheessa olla tekotavan julmuus ja raakuus, sillä noita termejä käytetään tästä uutisissa edelleen.

*poistettu turhaa kuittailua*tm
Ei meillä taida kellään olla tietoa, milloin poliisille on tullut tietoon, että teko oli suunniteltu.
Yhtä hyvin Nordmo on voinut odotella Puhakkaa ja amupa heti eteiseen, kun puhakka on sulkenut ulko-oven takanaan. Ja kertonut poliisille, että odotti ase sylissä tappaakseen. Siinä on ihan riittävästi käyttää perusteita julma ja raaka teko.
Vieno neito
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Vieno neito »

Sfo kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 9:08 am
Huhun mukaan Puhakka polvillaan lattialla ja ammuttu takaapäin päähän.
Kuvottavaa!!!!! Ilmankos murha-termi otettiin yllättävän nopeasti käyttöön tutkinnassa ja uutisoinnissa.
Mä ARVASIN että tuo oli tekotapa. Helvetti sentään mikä mulkku äijä.
Luulisi tuon olevan kuitenkin parempi vaihtoehto että lähtee nopeasti henki pois kuin sen, että tappaa kidutusluonteisesti ja hitaasti.
Vastaa Viestiin