Kerro, mitä tapahtui siinä kohtaa, kun Janne tuli asuntoon?
– Talossa on avoin halli, jossa keittiö on oikealla. Ovet olivat auki. Olin keittiössä ja siihen halliin ei näe. Pitää mennä ulos keittiöstä, jotta näkee ulko-oven. Ovi avautui ja meni kiinni. Frida huomasi, että Janne tuli. Hän meni Jannen luokse. En siis enää treenannut Fridan kanssa. Mun piti aloittaa se aseen puhdistaminen. Menin kulman taakse ja näen Jannen olevan kyykyssä. Frida nuoli Jannea. Tervehdimme. Kysyin hetken päästä tästä, että voiko Janne ottaa Fridan pariksi päiväksi. Minulla oli tunne, että Frida rajoittaa minun tekemisiä. Niin kuin kerroin aikaisemmin suunnitelmastani. Fridan kanssa se oli stressaavaa. Janne vastasi, että ei ja sinä tiedät miksi.
– Tässä vaiheessa jotain dramaattista tapahtui. Aivoni romahtivat. Ihan kuin vaistomaisesti kävelin rauhallisesti keittiöön missä se ase oli työtasolla. Laitoin aseen kiinni ja otin varmistimen pois. Sitten kävelin ja käännyin vasemmalle, että näkee halliin. Näin Jannen siinä hallissa Fridan kanssa. Janne oli siinä keskellä hallia. Siinä on vierasvessa ja kotitoimisto. En ole varma, oliko Janne kyykyssä tässä kohtaa. Mutta muistaakseni Janne nousi ylös ja hän huusi Rolf ja siinä vaiheessa ammuin tämän ensimmäisen laukauksen. Tämä ampuminen oli impulsiivinen. En tähdännyt, vaan ammuin lonkalta. Olisin voinut osua Jannea mihin vaan. Olimme muutaman metrin päässä toisistamme. Hän kaatui maahan selälleen. Hän ei sanonut mitään.
– Tästä eteenpäin voi olla, etten muista mitään tai ne ovat hallusinaatioita tai ne ei pidä paikkaansa.
– Tästä alkaen minulla ei ole mitään tietoa aikajanasta. Toisesta laukauksesta minulla ei ole mitään kuvaa. Minun on hirveän vaikeaa ymmärtää ja uskoa tätä toista laukausta. Muistan, että Janne makaa selällään lähellä seinää. Muistan, että hän makasi samassa asennossa enkä siirtänyt häntä. Raivo täytti pääni. En ole koskaan lyönyt miestä enkä ollut väkivaltainen ketään kohtaan. Tämä oli ihan uskomaton suuttumus ja raivo. Suuttumus ja raivo otti vallan. En tiedä pidinkö asetta koko ajan vai laskinko se johonkin. Muistan, että isken aseen piipun päällä häntä. Enkä pysty sanomaan, miten monta kertaa olen lyönyt häntä. Tämän lyömisen tarkoitus ei ollut tarkoitus tappaa, vaan tämä oli enemmän raivon purkamista.
Kerroit, että löit Jannea aseen piipulla. Kerrot tästä, miten tämä tapahtui?
– Hän makasi kuolleena lattialla. Menin takaisin keittiöön ja tulin takaisin ja näin hänet kuolleena siinä lattialla. En tiedä oliko haulikko siinä vieressä vai keittiössä. Se raivo tuli ja sitten tein sen löin häntä päähän aseen piipulla. Olen aikaisemminkin kertonut tämän, että tämä haulikko lojui lattialla. Muistan, että puuosa oli rikki.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011095580.html