Kaksi nuorta kuoli kolarissa Nurmijärvellä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Hermione
Horatio Caine

Re: Kaksi nuorta kuoli kolarissa Nurmijärvellä

Viesti Kirjoittaja Hermione »

QwertyKeyboard kirjoitti: Pe Huhti 11, 2025 10:17 am ...
Eli on tullut kovempi rangaistus kuin kortin menetys kun henki on lähtenyt.
Niin, kyllä kortin menettää ja lopullisesti noinkin.

En tiedä, jotenkin tuollainen aivan päätön kaahailu osoittaa henkistä kypsymättömyyttä ajokorttikelposuuteen. En tiedä millaiset sanktiot näille 17-18 vuotialle tulee jos joutuu liikennesääntöjen rikkomisesta johtuvaan onnettomuuteen tai ajaa tutkaan ylinopeutta, kuinka pitkäksi aikaa kortti lähtee silloin kuivumaan, ja edellytetäänkö jotain teoriatuntien ja inssin uudelleen suorittamista.

Muuten se kuolemaan johtanut onnettomuus samalla tiellä vuonna 2007, oli kuulemma sellainen että kuski ja A-ajokortti ekspiroitui ajokortin myöntöpäivänä, kun oli matkalla onnistuneen inssiajon jälkeen katsastuskonttorilta kotiin. Jos joku tietää paremmin, korjatkoon.
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Jotenkin surkuhupaisaa kun poliitikoilla on kauhea kiire vakuuttamaan että asioihin puututaan ja ajokorttilakia rukataan, vaikka mitään tarkempaa selvyyttä tapahtumista ei edes ole.
Sitäpaitsi en usko että autokoulun pidentäminen ja kalliimmaksi tekeminen merkittävästi vaikuttavat onnettomuuksien määrään. On olemassa maita joissa ajokortin voi hankkia jo 16- vuotiaan, ja kai sielläkin autoa ajetaan.

Jos autokoulua pidentämällä ja muuttamalla halutaan merkittävästi vaikuttaa onnettomuuksiin, pitäisi autokoulu olla kaksi vuotta kestävä. Kuten on raskaan liikenteen ammatillinen koulutuskin. Toiseksi autokoulu pitäisi olla niin kallista että vain varakkailla olisi mahdollisuus hankkia ajokortti. Varakkaat voisivat myös hankkia turvallisen uuden ja ison auton. Viimeisenä pitäisi insinööriajo olla niin vaativa että puolet ei sitä läpäisisi. Näin saataisiin kortilliset kuljettajat aiheuttamaan vähemmän onnettomuuksia.

Mihin tämä johtaisi? No siihen että ajettaisiin ilman ajokorttia, siis ilman ajo-oikeutta. Ihan niinkuin nytkin paljon tehdään. Eikä kukaan poliitikko siitä puhu mitään.

Nuoruuteen kuuluu ajattelemattomuus, näyttämisen halu ja riskinotto. Näitä on vaikea poistaa tai muuttaa.

Ihmiselämään ikävä kuuluu riskejä. Kun on syntynyt, niin voi kuolla tai vammautua.
Puhelinkortti
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

Koljattii kirjoitti: Pe Huhti 11, 2025 11:16 am Evoluutio hoitaa elinkelvottomat yksilöt.
Ei aina. Itse olen koheltanut varmasti paljon enemmän kuin nuo tytöt ja silti olen selvinnyt kuuskymppiseksi. Luulen että täälläkin on muutakin porukkaa, jotka on ottaneet kovia riskejä ja ovat
yhä hengissä. Eikös se nuoruus ja hulluus kuulu monesti yhteen?
liukaslahna
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja liukaslahna »

Näyttökuva 2025-04-11 kello 13.04.15.png
Näyttökuva 2025-04-11 kello 13.04.15.png (440.18 KiB) Katsottu 2182 kertaa
https://www.is.fi/makihyppy/art-2000005392503.html
Niemisen poikkeusluvalla saama ajokortti sisälsi tiukan ehdon: nuori lahtelaishyppääjä sai ajaa autolla vain kilpailu- ja harjoitusmatkoillaan. Tarinoiden mukaan teinisensaation sporttisen Toyota Celican matkamittariin kertyi kilometrejä myös muulloin – jopa satoja kilometrejä päivässä pelkästään hupimielessä.

– Siis mulla oli aina se treenikassi auton takapenkillä valmiina. Se oli muodon vuoksi oikein täynnä lenkkareita!
Puhelinkortti
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

liukaslahna kirjoitti: Pe Huhti 11, 2025 1:07 pm Näyttökuva 2025-04-11 kello 13.04.15.png
Niemisen poikkeusluvalla saama ajokortti sisälsi tiukan ehdon: nuori lahtelaishyppääjä sai ajaa autolla vain kilpailu- ja harjoitusmatkoillaan. Tarinoiden mukaan teinisensaation sporttisen Toyota Celican matkamittariin kertyi kilometrejä myös muulloin – jopa satoja kilometrejä päivässä pelkästään hupimielessä.

– Siis mulla oli aina se treenikassi auton takapenkillä valmiina. Se oli muodon vuoksi oikein täynnä lenkkareita!
Ei se hyppy sitten tommosen pillurallin jälkeen enään koskaan kulkenutkaan.
Gruber
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Gruber »

Yhdellä internetin foorumilla sanotaan että paikallisten mielestä autona oli kolarikorjattu Audi S3 1.8T, 4WD ja vuosimalli olisi 2000 luvun alusta.
Ensimmäisissä malleissa 1999-2001 oli 210hp ja 2001-2003 225hp ja 225hp 6,6 ja 210hp 6,8 s (0–100 km/h).
Oli 2000 luvun alussa nopea auto ja on kyllä sitä vieläkin 25v myöhemmin.
Sellaista faktaa ei ole vielä tullut että voisi sanoa että oliko S3 vai eikö ollut.
Jopsten
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Jopsten »

liukaslahna kirjoitti: Pe Huhti 11, 2025 1:07 pm Näyttökuva 2025-04-11 kello 13.04.15.png

Nähtiinhän tuo Stadin cruising -illassakin Messukeskuksen parkkiksella. Pieni mutka vaan treenimatkassa....
You asked me if I had a god-complex. Let me tell you something: I am god!
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Puhelinkortti kirjoitti: Pe Huhti 11, 2025 12:56 pm
Koljattii kirjoitti: Pe Huhti 11, 2025 11:16 am Evoluutio hoitaa elinkelvottomat yksilöt.
Ei aina. Itse olen koheltanut varmasti paljon enemmän kuin nuo tytöt ja silti olen selvinnyt kuuskymppiseksi. Luulen että täälläkin on muutakin porukkaa, jotka on ottaneet kovia riskejä ja ovat
Kyllä se vähän näin on. Itsekin tuli aikoinaan hankittua kattokerhon täysjäsenyys, ja ihan reilusti. Hyvää tuuria oli aika paljon. Kukaan ei kuollut eikä loukkaantunut. Koko auto oli ihan mutkalla ja takaluukku oli ainoa täysin ehjä peltiosa.

Ei siinä pidempikään autokoulu tai sen opit olisi mieleen tullut.
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Ei aina. Itse olen koheltanut varmasti paljon enemmän kuin nuo tytöt ja silti olen selvinnyt kuuskymppiseksi. Luulen että täälläkin on muutakin porukkaa, jotka on ottaneet kovia riskejä ja ovat yhä hengissä.
Tähän kohtaan voin kyllä sanoa rehellisesti, että "Sama vika Rahikaisella". Vaikka en ihan kaikesta kovin ylpeä olekaan.
Eikös se nuoruus ja hulluus kuulu monesti yhteen?
Tavallaan. Jos selviää hengissä, niin jääpä hulluille ainakin enemmän muisteltavaa, kuin silloin jos olisi viettänyt aikansa "normaalina".
X X X X X
Kuikka Koponen
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kuikka Koponen »

Se on niin monesta seikasta kiinni kuinka sinulle elämässä käy, hyvä onni ja 10 suojelusenkeliä mukana, ym. 1000 selittämätöntä asiaa kuinka on selvinnyt vammautumatta läpi elämän, vaikka olisi ollut kymmeniä tilanteita missä on ollut vammautuminen ja hengenlähtö lähellä.

Toisille saattaa käydä se kohtalokas sattuma jo syntymän jälkeen, joihin ei itse voi vaikuttaa, sitten voidaankin jo puhua, että oli oma valinta tai ulkopuolinen aiheuttaa sen tahattomasti tai tahallaan, varsinkin tahattomiin onnettomuuksiin ei voi itse mitenkään vaikuttaa.

Kuvittellisesti jos törmätty volvo olisi ollut vanha pieni japanilainen auto, olisiko he selvinneet vailla vammoja, eli ei olisi juurikaan kyennyt vaikuttamaan tapahtuneen onnettomuuden kulkuun.

Nuoruus, kokemattomuus ja vähäinen ajokokemus sekä tietynlainen rämäpäisyys/hurja luonne tms. nimitys. Huomattavasti yleisempää poikalapsilla mitä tytöillä, mutta poikkeuksia meihin tässä maailmassa aina mahtuu, ja tulee mahtumaan.
Joillekin se ensinmäinen kerta voi olla kohtalokas kun taas toiset selviävät useista tilanteista, tasan ei kuitenkaan ole ne onnenlahjat, sillä lukematon määrä ihmisiä kuolee liikenteessä ja vammautuu tahtomattaan tai että olisi voinut sen jotenkin vältää. Liikenteessä on tietenkin mahdollisuuksia minimoida eritilanteita, esim. ajamalla vain ison vetorekannupilla tms. vaikka et silti saa minusta 100 % turvallista kulkuvälinettä jos se kulkee 100-300 km tunnissa.

Tasan ei käy tosiaan onnenlahjat, sädekehät, kortit ja mitä meille jaetaan, väitetään että planettojen asennot ym. tähtien liikkeet vaikuttaa miten sinun käy ym. huuhaa höpinää. Kukaan ei kiellä uskomasta, mutta yritä ensin uskotella itsellesi, että kaikki liikkeet ovat oikeita.

Kun yksilö kykenee ajattelemaan itsenäisesti ja aiheuttaa omalla toiminnallaan oman ja muiden kuoleman, niin olisiko muutama % jotka tekee sen tahallaan. En usko että tässäkään olisi tahallisuudesta kyse, tai oltaisiin tiedostettu se, että henki voi mennä jos ajaa hetken ylinopeutta.

Kuten aiemmin totesin, niitä halpoja ajoratoja missä pääse kokeilemaan kesällä kuivalla asvaltilla, kuinka se auto käyttäytyy, uskon että moni kirjoittajistakaan tiedä omalta kohdalta kuinka autosi käyttäytyy, jos joudut sivuluisuun asvaltilla.

Nyt vai kävi näin, ja ei voida varmasti sanoa miten olisi käynyt jos volvo olisi ollut liikkeellä +- 10 sek. Olisiko kaikki kuolleet vai vain loukkaantuneet.

Jos tätillä olisi munat, niin se olisi setä, ja jos....
Viimeksi muokannut Kuikka Koponen, Pe Huhti 11, 2025 5:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BillyHill
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja BillyHill »

Kyllä tuuri (ei se Keskisen mesta) on pitänyt ainakin allekirjoittaneen yksilön hengissä.
Varsinaiseen evoluutioon uskon heti kun näen omin silmin sen kalan nousevan rannalle ja lähtevän kävelemään.
LiamNeeson
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja LiamNeeson »

Senverran vielä on pakko kysyä että kun kolarikuskin isä on varaosakaupan pomo niin olisiko kannattanut vähän enemmän
panostaa opetusautoon? 300 euron autolla tytölle kortti. En tiä. Ja ehkä myös asennekasvatukseen.
☆Yksi kerta on sattumaa, toinen kerta on yhteensattumaa, ja kolmas kerta on järjestelmällistä toimintaa♤
lammas1
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja lammas1 »

Laitoin jo aiemmin Iltalehden jutun, jossa epäillään että paikalle on alunperin menny liian vähän ensiapua.
Eli toinen kuolleista tytöistä, luultavasti kuski,olisi voitu pelastaa.
Asia ei taida palstalasia kiinnostaa autonmerkki/kunto kiimassaan, mutta mietin voiko esim omaiset haastaa häkeä tässä asiassa?
Takapenkin tyttö taisi olla tajuissaan koko ajan.
Kuikka Koponen
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kuikka Koponen »

BillyHill kirjoitti: Pe Huhti 11, 2025 5:06 pm
Kyllä tuuri (ei se Keskisen mesta) on pitänyt ainakin allekirjoittaneen yksilön hengissä.
Varsinaiseen evoluutioon uskon heti kun näen omin silmin sen kalan nousevan rannalle ja lähtevän kävelemään.
Näin se menee meillä kaikilla, karkeast jos arvio niin tuurin ja oman valinnan osuus on fiftyi sixty, ikä ja kokemus auttaa sitten jo yli 40v hidastamaan tahtia ja välttämään niitä paikkoja missä se hengenlähtö on mahdollista, tosin liikenneraivoon ei näytä kyllä olevan hirveästi vaikutusta ikään.
Kyllä nuorena kaahattiin, kohellettiin, sählättiin ja oltiin useasti vaarallisissa tilanteissa ja kop kop puuta, että vielä tässä kirjoittelee.

Olen kääntynyt evoluutio asiassa siihen päätelmään, että ollaan lähtösin jätiläis pingviineistä miljonia vuosia sitten, sopis paremmin kun ei ole niitä kiduksiakaan vielä kenelläkään näkynyt.

Kiitetään nyt sitten siitä että ollaan edelleen hengissä vaikka jumalaa, siihen ainakin suurinosa vetoa.

Kaverin vaari sanoi kaverille kun oli putkasta päässyt, että hän ymmärtää jos 30 vuotias vielä paskoo housuihinsa, mutta sitä hän ei enää käsitä jos sen tekee yli 40 vuotias. :lol:
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

lammas1 kirjoitti: Pe Huhti 11, 2025 5:14 pm Laitoin jo aiemmin Iltalehden jutun, jossa epäillään että paikalle on alunperin menny liian vähän ensiapua...
Kuinka vähän on se epäilty liian vähän, ja milloin on alunperin?
Kaitpa se hasardista soittanut on default kertonut muutakin, kuin vain että "nyt rysähti"..?
Ehkä ensimmäisenä ehtivät paikalle ne lähinnä turmapaikkaa olleet pelastajat, ja sitten seuraavana olleet. Mediahan omasta puolestaan mielellään metsästää syyllisiä.
X X X X X
Vastaa Viestiin