PPK 2012
Teurastus Urjalassa
Miksi ihminen tappaa lajitoverinsa? Sotaa lukuun ottamatta yleisimmät motiivit ovat mustasukkaisuus,
raha, päihteiden väärinkäyttö ja jonkin edun tavoittelu.
Etelä-Pirkanmaalla, Urjalassa 13. elokuuta 2010 nuori mies menetti henkensä yhden Tenox-tabletin vuoksi.
Eri aineista sekaisin olevan porukanyksi jäsen hermostui siinä määrin, että puukotti kaverinsa hengiltä.
Kun joku tapetaan, on syytteen nimi yleensä törkeä pahoinpitely ja kuolemantuottamus, surma, tappo tai murha.
Tähän tapaukseen ei kuitenkaan sovellu mikään näistä.
Tätä tekoa kuvaa parhaiten termi "teurastus”.
Kun kaverilta ei heti löydy antaa Tenox-tablettia, toinen lyö häntä puukolla 251 kertaa ympäri kehoa
ja varmistaa jo muutenkin varman kuoleman potkimalla maassa makaavaa uhria useita kertoja.
Näin päättyi vasta 20 vuotta täyttäneen nuoren miehenelämä Urjalassa.
Neljän hengen huuruinen alkoholin ja lääkkeiden sävyttämä päivä ja yö saivat mahdollisimman ikävän lopun.
Neljä nuorta, Juha Arola, Teppo Lahtinen, Seija Arola ja Pekka Mäkinen aloittivat 12. elokuuta 2010 jo päivällä päihteiden käytön Urjalassa.
Suunnitteilla oli kiva ja vauhdikas päivän ja illanvietto.
Jossain vaiheessa iltaa seurue siirtyy Heidi Järvisen asunnolle Rivitielle.
Mainittakoon, että Juha Arola on Seija Arolan veli ja että Seija Arola ja Teppo Lahtinen seurustelivat keskenään.
Joukko nautti tasaisen tappavaan tahtiin päihteitä, jotka tekivät tehtävänsä.
Suunniteltu hauskanpito kääntyi hiljalleen aggression puolelle, ainakin osalla porukkaa.
Syntyi suunnitelma lähteä Akaan Toijalaan ravintola Old Bronxiin, jossa saadun tiedon mukaan oli oluilla myös tuttu Timo Virta.
Tarkoituksena oli mennä antamaan Virralle muistutus siitä, että tämä oli jonkun tappelun yhteydessä aiheuttanut sormivamman
Teppo Lahtiselle.
Kostoreissu
Matkaan lähdettiin Juha Arolan Ford Fiestalla.
Vaikka Arola oli nauttinut päivän ja illan aikana eri laisia päihteitä, se ei tietenkään vaikuttanut siihen, ettei Arola olisi ollut mitä mainioimmassa ajokunnossa.
Tämä kostoreissu ei onnistunut toivotulla tavalla, vaan täynnä taistelutahtoa oleva ryhmä poistettiin ravintolasta heti kohta häiriökäyttäytymisen vuoksi. Joukko ei lannistunut, vaan lähti odottelemaan Virran asunnon läheisyyteen, josko pahaa aavistamaton uhri uisi suoraan heidän syliinsä.
Virta tavattiinkin jossain vaiheessa ja pienimuotoinen taistelu käy tiin Virran ja joukkion välillä.
Poliisin soittaminen paikalle kuitenkin pelästytti porukan siinä määrin, että Fiestan nokka kääntyi takaisin Urjalan suuntaan jo ennen kuin poliisi ehti paikalle.

- Huhdintiellä.jpg (208.46 KiB) Katsottu 7450 kertaa
Veriteko
Urjalassa joukko suuntasi kulkunsa Huhdintielle, jossa asui Mikko Laine.
Laineen asunto valittiin kohteeksi, koska siellä on yleisesti aina päihteitä tarjolla.
Lahtisen Tepolle ja Arolan Juhalle tuli kerrostalon pihamaalla riitaa Tenox-tabletista.
Arolan mielestä Lahtinen on hukannut heille elintärkeän Tenox-tabletin.
Pillereitä lähdettiin etsimään Mikko Laineen asunnolta Arolan, Lahtisen ja Laineen voimin.
Laineen asunnolta löytyi sitten Juha Arolan käteen Cobra Hunter -puukko.
Sen enempää miettimättä Arola alkoi iskeä Lahtista puukolla ympäri kehoa.
Ensimmäiset iskut tavoittivat uhrinsa asunnon eteisessä.
Silmitön lyöminen jatkui asunnon vessassa, johon Lahtinen koetti paeta pyöveliään.
Tilanne palautui eteiseen, johon Lahtinen tuupertui lattialle henki oreissaan.
Arola alkoi vielä potkia lattialla puolustuskyvyttömänä makaavaa Lahtista varmistaakseen, ettei tämä siitä enää nouse.
Teon jälkeen Arola ja Laine poistuivat asunnosta jättäen Lahtisen makaamaan verilammikkoon.
Kaksikko otti talon pihamaalta käyttöönsä Arolan Fiestan, jota Arola lähti jälleen kuljettamaan.
Auton takapenkillä makasi sammuneena Pekka Mäkinen autuaan tietämättömänä tapahtumien kulusta.
Ajo päättyi kuitenkin muutaman kilometrin jälkeen, kun auto riistäytyi kuljettajana toimineen Arolan käsistä suistuen ojan pohjalle.
Jälleen kerran poliisi sai hälytyksen Fiestasta ja tällä kerralla Arola ja Mäkinen löytyivät autosta.
He olivat saaneet ojaanajossa vammoja ja heidät toimitettiin sairasautolla jatkohoitoon.
Laine oli poistunut paikalta kävellen kotiinsa eteisessä makaavan vainaja Lahtisen seuraksi.
Noin tunti tästä tapauksesta poliisi sai uuden hälytyksen, nyt Huhdintielle, jossa oli parkkipaikalla törmätty toiseen autoon
ja tekijä poistunut paikalta.
Samaan ilmoitukseen tuli vielä tieto, että talon rappukäytävässä oli verijälkiä.
Aamuvuoroon tullut poliisipartio lähti tälle tehävälle ja verijälkiä seuraten he menivät Laineen asunnolle.
Kun ovi saatiin auki, todettiin että eteisen verilammikossa makasi kuollut nuori mies.
Uhrissa oli havaittavissa useita teräaseen jättämiä jälkiä.
Asunnosta löydettiin nukkumasta asunnon haltija Mikko Laine, jonka poliisi otti toimesta kiinni.
Heti kohta Laine kiisti puukottaneensa lattialla makaavaa Lahtista.
Hän kertoi, että puukotuksen oli yöllä suorittanut asunnosta poistunut ja autonsa pellolle ajanut Juha Arola.
Nopeassa tahdissa poliisi otti kiinni myös Juha Arolan, Pekka Mäkisen ja Seija Arolan.
Käsissä oli murhatutkimus, selvitettäväksi jäi, mitä illan ja yön aikana oli oikeasti tapahtunut.
Pekka Mäkisen kuulustelu
Mäkisen kuulustelukertomukseen kirjattiin seuraavaa:
"Menin eilen iltapäivällä Urjalaan Rivitielle tarkoituksena nauttia alkoholia.
Hieman myöhemmin asunnolle tulivat Juha Arola hänen siskonsa Seija Arola ja Lahtisen Teppo.
Teppo on vanha tuttuni, mutta Arolan Juhan tapasin nyt vasta toista kertaa.
Tiesin, että Teppo ja Seija seurustelevat keskenään.
Joimme asunnolla muun muassa Leijona-viinaa, mutta mielestäni kukaan ei ollut erityisen päissään.
Kuunneltiin musiikkia, mitään riitoja ei asunnossa ollut.
Joskus puolenyön aikoihin lähdimme Juhan kuljettamalla Ford Fiestalla Akaan Toijalaan, ravintola Old Bronxiin.
En tiennyt tarkalleen syytä Akaaseen lähtemiseen, mutta ravintolassa tapasimme ystävämme Timo Virran ja tämän tyttöystävän.
Join paikalla pari paukkua. En seurannut muiden juomista.
Tepon peukalo oli lastassa ja sain sen käsityksen, että Viran Timolla ja Tepolla oli ollut jonkinlainen tappelu, jossa peukalo oli vioittunut.
Hetken päästä näin, kun Timo Virta ja Seija Arola olivat kiinni toisissaan ja painivat sellaista pystypainia.
Arolan Juha meni painin väliin ja painoi Virran lattialle.
Painin jälkeen meidät poistettiin ravintolasta henkilökunnan toimesta.
Itse olin sen verran selvä, että pyysin anteeksi kaikkien puolesta huonoa käytöstämme.
Kävelimme autolle ja Juha jatkoi auton kuljettamista.
Meitä ennen oli ravintolasta lähtenyt Timo Virta ja lähdimme hänen peräänsä.
Virta löytyi jonkin rivarin pihasta ja Juha lähti juosten Timon perään.
Timo huusi mennessään soittavansa poliisit paikalle ja Juha luopui takaa-ajosta.
Tämän jälkeen lähdimme taas kohti Urjalaan Juhan toimiessa edelleen kuljettajana.
Matkalla Urjalaan olen nukahtanut auton takapenkille. Nukahtamista varmaankin edesauttoi kaksi Tenox-tablettia,
jotka sain Lahtisen Tepolta.
Seuraava muistikuva minulla on, kun istuin Fiestan takapenkillä ja Fiesta oli jossain pellolla.
Kuskin paikalla istui Juha, joka joko nukahteli tai menetti aina välillä tajuntansa.
Ymmärsin, että Juha oli varmaan nukahtanut rattiin ja ajanut pellolle.
Seijaa ja Teppoa ei näkynyt missään.
Minua sattui jalkoihin enkä päässyt pois auton takapenkiltä.
Paikalla oli myös kaksi ambulanssia. Nämä asiat muistan eilisestä illasta ja yöstä.”
Pekka Mäkistä kuultiin vielä uudelleen, mutta mitään uutta muistamisen suhteen ei saatu esiin.
Mäkinen kyllä myönsi tuntevansa Laineen Mikon, joka on hänen kaverinsa.
Mikon asunnosta löytyneestä menehtyneestä mieshenkilöstä Mäkinen kiisti tietävänsä mitään.
Mäkinen ei kertomansa mukaan ollut käy nyt missään vaiheessa iltaa tai yötä Mikon asunnolla.
"Illan aikana minä ja Arolan Juha hiukan vinoiltiin Tepolle siitä, että hän oli lyönyt Seijaa avokämmenellä kasvoihin.
Tämä naljailu oli enemmän sellaista leikinlaskua.
Käsittääkseni Juha ja Teppo olivat sopineet asian keskenään. Juha on kyllä joskus uhonnut tappavansa Tepon,
jos tämä vielä koskee hänen siskoonsa Seijaan.
Käsittääkseni tämäkin oli turhan uhoamista. Yön muista tapahtumista en muista mitään.
Filmini sammui siihen, kun otin ne pari Tenoxia Akaassa.
En muista käyntiä Laineen Mikon asunnon pihassa Urjalassa.
Kiistän syyllistyneeni mihinkään rikokseen asiassa.”
Seuraavaksi kuultiin Mikko Lainetta, jonka asunnossa teurastus oli tapahtunut.
Mikko Laineen kuulustelu
Ihan ensimmäiseksi Mikko Laine totesi, että ei ole tappanut ketään, mutta tunsi henkilön, joka hänen asunnollaan tapettiin.
Tapettu oli Lahtisen Teppo.
”En tunne tappajaa, mutta hänen nimensä on Juha tai Vesku.
Tämä Juha tappoi Tepon asunnollani Cobra Hunter -merkkisellä puukolla.
Puukko, jolla tappaminen suoritettiin, on minun. Tekohetkellä ei asunnossa ollut muita.
Pihassa olevassa autossa oli Mäkisen Pekka ja Tepon tyttöystävä, joka on kaiketi tämän Juhan sisko.
En ollut tämän porukan mukana liikenteessä illan ja yön aikana.
Mäkisen Pekan tapasin viimeksi keskiviikkona.
Tätä Juhaa tai Veskua en ollut tavannut aikaisemmin.
Mäkisen Pekka soitteli minulle eilen aamupäivällä, että sopisiko hänen tulla luokseni kaljalle.
Toivotin hänet tervetulleeksi, mutta häntä ei kuitenkaan paikalle kuulunut.
Itse join päivän mittaan jonkin verran alkoholia, ehkä noin litran verran kirkasta viinaa.
Yöllä olin jo nukkumassa, kun heräsin siihen, että oveni takana oli joku.
Avasin oven ja sen takana seisoi Lahtisen Teppo.
Teppo kertoi, että pihalla häntä odottaa autossa Mäkisen Pekka.
Ovella ollessamme Teppo tarjosi minulle Tenox-tabletteja, mutta en huolinut niitä.
Laitoin kuitenkin yhden Tepon tarjoaman pillerin keittiön pöydälle.
Menin sitten käymään pihassa, jossa näin sinisen Fiestan.
Autosta kömpi ulos Mäkisen Pekka ja auton vierellä oli myös tämä Juha ja hänen siskonsa Seija.
Teppo kyseli viinaa, jolloin lähdin hakemaan asunnoltani Leijona-viinaa.
Kun tulin takaisin pihaan Leijona-pullon kanssa, oli pihassa kova riita Tenox-tableteista.
Teppo ja Juha huusivat ja Juha kysyi:
'Missä ne on?’ Teppo oli pelästyneen oloinen ja kertoi etsivänsä tabletit.
Pihassa riita jäi lähinnä suusanalliselle asteelle.
Teppo sanoi lähtevänsä etsimään pillereitä asunnoltani.
Lähdin hänen mukaansa yhdessä tämän Juhan kanssa.
Kun olimme lähdössä sisälle, Juhan sisko sanoi Juhalle: ’Älä tee sitten mitään siellä.’
Kun pääsimme sisään asuntooni, näytin pöydällä olleen pillerin.
Juha veti sen heti naamaansa ja kävi saman tien kiinni Teppoon vaatien saada tietää, missä loput pillerit olivat.
Tämä omistamani Cobra Hunter -veitsi oli joko eteisen pyykkikoneen tai peilipöydän päällä.
Juha otti kuitenkin veitsen käteen ja laittoi veitsen Tepon kurkulle vaatien pillereitä.
Juha huusi Tepolle uhkauksia, kuten ’s...nan kusettaja' ja 'naisten hakkaaja ’.
Teppo kertoi rakastavansa Juhan siskoa koko sydämestään, mutta Juha vain jatkoi huutoaan.
Teppo koetti saada Juhaa rauhoittumaan ja pyysi, että mennään katsomaan vielä autosta näitä pillereitä.
Juha käski minun katsoa, että Teppo pysyy sisällä, sillä aikaa, kun hän käy ulkona autolla.
En kuitenkaan halunnut puuttua asiaan mitenkään.
Teppo kyseli minulta, aioinko tehdä hänelle jotain.
Sanoin, että en tosiaan aio. Teppo oli sillä tavalla kyyryssä ja hiukan outo. En tiedä oliko Juha jo lyönyt Teppoa veitsellä.
Juhalla ei mennyt pihalla kuin pari minuutta, kun hän palasi takaisin veitsi kädessä.
Juha sanoi Tepolle, että ei siellä mitään ollut.
Juha kävi Teppoon kiinni ja he menivät molemmat kylpyhuoneeseeni.
Käännyin hetkeksi poispäin ja kuulin Tepon sano van: 'Lopeta Juha.’
Tätä Teppo toisteli moneen kertaan.

- Puukotus jatkui kylpyhuoneessa.jpg (143.2 KiB) Katsottu 7450 kertaa
Kun käännyin takaisin pesuhuoneen suuntaan, näin että Tepolla oli päässä haava, josta vuoti verta.
Tepon t-paita oli myös vatsan kohdalta veressä.
Teppo jäi kylpyhuoneeseen nojaamaan WC:n pyttyyn ja Juha seisoi ovella kysyen minulta, vedetäänkö Teppo kylmäksi.
Vastasin, että ei täällä tarvitse tapella. Tähän Juha ei sanonut mitään.
Tässä vaiheessa koirani koetti tulla eteiseen, mutta otin sitä kaulapannasta kiinni ja suljin oven.
Itse menin parvekkeelle tupakalle. Samalla etsin puhelinta, jotta voisin soittaa hätäkeskukseen, mutta en löytänyt sitä hätäpäissäni mistään.
Yritin esittää Juhalle, että olen vain tupakalla, koska pelkäsin omankin henkeni puolesta.
Sen verran pelottava Juha oli veitsi kädessä.
Tultuani takaisin asuntoni eteiseen näin Tepon seisovan kylpyhuoneen oven suussa ja pitävän molemmin käsin kiinni oven karmeista.
Juha seisoi Tepon edessä pyykkikoneen vieressä.
Tepon vaatteet olivat vereentyneet entisestään. Verta oli levinnyt molempiin kylkiin ja jalkoihin.
Teppo kuitenkin puhui vielä ja oli menossa olohuoneeseen etsimään pillereitä.
Estin Teppoa liikkumasta, koska hänestä vuoti valtavasti verta.
Menin itse katsomaan taas kerran näitä pillereistä, mutta en niitä löytänyt.
Kun tulin takaisin eteiseen. Juha potki Teppoa useamman kerran ympäri vartaloa.
Käänsin tässä vaiheessa katseeni muualle.
Kun Juha aloitti potkimisen, Teppo koetti raahautua kohti ulko-ovea. Kaksi viimeistä potkua osui mielestäni johonkin päin ylävartaloa. Tällöin Tepon liike loppui, myöskään silmät eivät enää liikkuneet.
Potkujen aikana sanoin Juhalle: 'Nyt riittää’ ja pyysin häntä lopettamaan pahoinpitelyn.
Tepon vaatteet olivat yltä päältä veressä, mutta en nähnyt yksittäisiä puukonjälkiä paitsi päässä.
Juha oli Tepon vasemmalla puolella kylpyhuoneen ovelta päin katsottuna ja näin kun hän löi Teppoa puukolla kurkkuun.
Näin, että puukko osui kurkun seutuville. Juha vielä vetäisi puukkoa alaspäin ikään kuin olisi leikannut koko Tepon kurkun auki.
Yritin edelleen sanoa Juhalle, että lopettaisi pahoinpitelyn.
Taisin sanoa, että lopeta, Teppo on jo kuollut. Pyysin myös puukkoa pois Juhalta.
Tästä huolimatta Juha hakkasi koko ajan puukolla Teppo molempiin kylkiin ja myös jalkaan.
Sitten näin kun Juha alkoi leikata irti Tepon korvaa, näin kun puukko viilsi korvaa.
En tiedä lähtikö korva irti. Sanoin jälleen kerran Juhalle, että lopettaisi ja antaisi puukon pois.
Tässä vaiheessa Juha nousi Tepon vierestä ja meni kylpyhuoneeseen pesemään käsiään.
Puukon hän jätti lavuaariin.

- Suomen rikoshistoria ei tunne Urjalan teurastuksen veroista puukotusta.jpg (74.46 KiB) Katsottu 7450 kertaa
Tämän tapahtumaketjun aikana Juha löi mielestäni Teppo puukolla varmaankin 15–20 kertaa ympäri kehoa.
Iskut tulivat sellaisina sarjoina nopeasti.
Iskujen jälkeen Teppo koetti raahautua ovelle, mutta Juha esti sen potkimalla Teppoa joka puolelle.
Tilanne oli todella pelottava. En pystynyt katsomaan koko ajan tapahtumia.
Kun Juha tuli vessasta, menimme tupakalle pihaan.
Pihassa Juha kysyi minulta: 'Mitäs Lahtisen kanssa tehdään?’ Vastasin, että en minä vaan tiedä.
Mäkisen Pekka makasi sammuneena Fiestan takapenkillä ja yritin herätellä häntä, mutta tuloksetta.
Tepon tyttöystävää ei näkynyt enää missään. Istuin autoon repsikan paikalle ja Juha lähti kuljettamaan
autoa. Lähtiessään hän törmäsi pihassa parkissa olleeseen autoon.
Juha ajoi autolla pitkin ojanpohjia seilaten kaistalla laidasta laitaan ja tien yhdeksän ylityksen kohdalla pitkin reunakaidetta.
Hetken tämän jälkeen auto suistui pellolle.
Vauhtia oli silloin 50–60 kilometriä tunnissa eikä kukaan varmaan loukannut itseään ojaan ajossa.
Takapenkillä ollut Mäkisen Pekka vain heräsi ja sammui uudestaan.
Juha sammui heti ojaan ajon jälkeen kuskin paikalle ja minä lähdin paikalta kävellen.
Päästessäni kotiin olin varmaakin aika sokissa ja koetin etsiä puhelinta soittaakseni hätäkeskukseen, mutta en löytänyt mistään.
Siivosin myös hieman rappukäytävää, koska se oli vereentynyt jaloissa kulkeneesta verestä.
Sammuin sitten sohvalle.
Seuraava muistikuva on, kun olen poliisiauton kyydissä.
Olin sen verran sekaisin, että en osannut lähteä etsimään puhelinta naapurista.
Pelkäsin myös Juhan tekevän minulle jotain.
Kun lähdin autoon Juhan mukaan, minun piti kertoa asia Mäkisen Pekalle, mutta tämä oli niin sekaisin, että siitä ei tullut mitään.
Muistan myös, että Juha löi itseäänkin puukolla käteen, koska siihen oli ilmestynyt vuotava haava.
Myönnän syyllistyneeni asiassa siihen, että en uskaltanut tehdä mitään puukotuksen aikana.
Myös myönnän siivonneeni verijälkiä rapusta.”
Laineen Mikko joutui pahaan paikkaan todistamaan todella törkeästi tehtyä murhaa.
Vain hyvä tuuri pelasti Mikon joutumasta samaan tilanteeseen Tepon kanssa.
Hänen kertomuksensa tuntui varsin luotettavalta.
Oli aika kuulla mitä Juha Arolalla oli kerrottavaa illan ja yön tapahtumista.
Juha Arolan taustaa
Nuoresta iästään huolimatta Juha Arolalle oli kertynyt varsin huomattava rikosrekisteri.
Lähes kaikki tapaukset liittyivät väkivaltaan. Oli pahoinpitelyjä, törkeitä pahoinpitelyjä, ryöstöjä.
Tapauksia yhdistävänä piirteenä oli silmitön väkivalta.
Pahoinpitelyihin liittyi usein maassa makaavan puolustuskyvyttömän uhrin potkiminen.
Arola selkeästi hakeutui tilanteisiin, joissa pääsi harrastamaan toisen vahingoittamista.
Merkit pahemmasta olivat ilmassa, mutta silti näin pääsi tapahtumaan.
Juha Arolan kuulustelu
Arola kertoi haluavansa selvittää asian. "Olin todella sekaisin eilen.
Olin syönyt jotain pillereitä, muistaakseni Tenoxia, jotka olin saanut Lahtisen Tepolta.
Olin myös juonut alkoholia, kirkastaja kaljaa.
Oltiin ryyppäämässä yhdessä siskoni Seijan, Tepon ja Mäkisen Pekan kanssa.
Jossain vaiheessa meiltä loppui viina ja sitä lähdettiin hakemaan joltain Tepon kaverilta Urjalan asemalta.
Matkaan lähdettiin minun Fiestalla UYA-806.
Kerrostalon pihassa Teppo meni tämän miehen asuntoon ja me muut jäimme ulos.
Hetken päästä tämä minulle tuntematon mies tuli pihaan ja sanoi, ettei Teppo tulekaan.
Päätin mennä hakemaan Teppoa ulos ja tämä mies tuli mukaani.
Menimme kaksin miehen asuntoon. Sanoin Tepolle, että nyt mennään, mutta se ei suostunut lähtemään.
Siinä tuli jotain tönimistä puolin ja toisin. Muistan sitten lyöneeni Teppoa ainakin kerran johonkin vatsan seudulle.
En tiedä mistä olin sen puukon saanut, mutta mukanani se ei ollut sisälle tullessani.
En muista, minkälaisella puukolla Teppoa löin.
Kun lyönti tapahtui, olimme asunnon eteisessä tai vessassa.
Asunnossa olimme vain minä, Teppo ja asunnon omistaja.
Asunnon omistajalla ei ole minkäänlaista osuutta tapahtuneeseen.
Minulla on sellainen mielikuva, että myös minua lyötiin asunnossa.
Sitä en tiedä oliko se Teppo vai asunnon haltija, mutta vasempaan käteeni neulottiin sairaalassa tikkejä.
En muista mitä tapahtui ensimmäisen lyönnin jälkeen, ilmeisesti olen vain lyönyt lisää.
Minun on täytynyt jotenkin seota, en todellakaan mennyt tappamaan Teppoa asuntoon.
Muistan sen yhden lyönnin varmasti ja toisenkin, joka tapahtui eteisessä.
Sen jälkeen tilanne siirtyi vessaan, jossa löin Teppoa uudelleen. Sinne vessaan Teppo sitten tipahti.
En muista mihin lyöntini ovat osuneet, kai ne vartaloon kuitenkin osuivat.”
Juhan muisti oli huono ja hänelle täytyi esittää kysymyksiä tapahtumiin liittyen.
Kysyttäessä lyöntien määrää Juha epäili lyöneensä yhteensä ehkä kuusi kertaa puukolla.
Hän muisti poistuneensa asunnosta ja että Teppo jäi sinne makaamaan.
Muistikuvan mukaan Teppo oli kuollut.
"Vaatteeni olivat veressä, kun poistuin asunnosta.
Sitten kai lähdettiin autolla. En muista kerroinko kenellekään tapahtumasta.
Seuraava muistikuva minulla on sairaalasta, kun kättäni tikataan.
Tunnustan syyllistyneeni asiassa tappoon, en murhaan. Teko ei ollut harkittu, en mennyt asuntoon tappamisen meiningillä.
Jotain asunnossa on tapahtunut, mikä on hermostuttanut minut.”
Juhaa kuultiin useaan kertaan uudelleen, ja hänen muistinsa palaili pätkittäin: "Muistan sen verran lisää tapahtumista,
että kun menin sisään asuntoon, minulle tuli Tepon kanssa sanaharkkaa, jonka perään se tökkäsi puukon käteeni.
Menin sen takia paniikkiin. Muistan edelleen lyöneeni Teppoa kuusi kertaa puukolla.
Muistan myös hämärästi alkuillan reissun Akaaseen. jossa kävimme Old Broxsissa ja lensimme sieltä ulos jonkin rähinän jälkeen.
Akaasta lähdimme takaisin Urjalaan hakemaan lisää viinaa.
Matkalla popsimme Tenoxeja; Diapamiakin oli tarjolla, mutta niitä en ottanut.
Pillerit olivat Tepolla ja niitä söivät kaikki.
Minulla oli ollut Tepon kanssa riitaa siitä, kun se oli lyönyt siskoani kasvoihin. Se riita oli kyllä jo sovittu.
Minulla ja Tepolla oli normaalit välit, tulimme toimeen.
Minua kyllä hiukan ärsytti siskon ja Tepon suhde, kun Teppo hakkasi Seijaa.
Mitään riitaa ei minulla ja Tepolla ollut yöllä pilleristä.
En minä ala minkään pillereiden takia riitelemään Illan ja yön aikana söin mielestäni ehkä viisi Tenoxia.
Jos Tepossa oli yli 250 puukoniskua, se tuntuu kummalta. En edelleenkään muista kuin ne kuusi iskua.”
Jälleen uudelleen kuultuna Juha muistaa seuraavaa: ”0len miettinyt asioita yli yön ja haluan kertoa omalta osaltani asiassa kaiken.
Kun tulimme Urjalan asemalle hakemaan lisää viinaa, kysyin Tepolta, missä loput Tenoxit olivat.
Teppo ei niitä löytänyt ja jotain siinä pihassa huudettiin.
Sen jälkeen lähdettiin etsimään pillereitä ylhäältä asunnosta Tepon ja asunnon haltijan kanssa.
Teppo etsi pillereitä sisältä, mutta ei niitä löytänyt.
Meille tuli uudestaan riitaa ja jotain tönimistä, kai sitten kyse oli niistä pillereistä.
Kysyin tässä vaiheessa asunnon omistajalta, onko sillä puukkoa.
Omistaja näytti, että eteisen hyllyllä on puukko. Puukko oli pitkä ja mustakahvainen.
Löin puukolla Teppoa kaksi kertaa vatsaan eteisessä. Teposta alkoi vuotaa verta ja sanoin, että mennään vessaan, ettei veri valu lattialle. Vessassa löin sitten Teppoa lisää puukolla. Löin etupuolelle ylävartaloon kaksi, kolme kertaa, jolloin Teppo meni polvilleen.
Löin häntä kylkeen joitakin kertoja. Siitä Teppo kaatui sikiöasentoon oikealle kyljelle ja siinä sitten aloin paiskoa.
Löin Teppoa puukolla monta kertaa.
En laskenut kertoja. Puukon iskut osuivat vartaloon ja päähän. Lopetin iskut siihen, kun tajusin Tepon olevan kuollut.
Poistuin asunnosta yhdessä omistajan kanssa. Luulin, että poliisit ottivat sitten minut kiinni siitä pihalta,
mutta olimme lähteneet kuitenkin autolla liikkeelle.
Haluan perua puheeni siitä, että minua olisi lyöty puukolla. Haava tuli siitä, kun löin itse itseäni vahingossa käteen.
Arvelen puukotuksen kestäneen 15–20 minuuttia, joten on niitä lyöntejä voinut tulla melko paljon.
Asunnon omistaja oli paikalla tapahtuman aikana ja yritti puhumalla estää tapahtuman, mutta käskin sitä menemään muualle.
Olisin saattanut lyödä sitäkin, jos ei olisi uskonut. Löin myös Teppoa useita kertoja puukolla päähän, jolloin tuli nämä
kurkku- ja korvavammat.
Minulla vaan pimahti päässä. Sillä on suurivaikutus, kun söin niitä Tenoxeja yhdessä viinan kanssa.
Tämä oli eka kerta, kun söin yleensä jotain pillereitä.
Tunnustan edelleen tapon, en murhaa.
Otettuani alkoholia minusta tulee aggressiivinen.
Lääkkeitä en ole ennen nauttinut, mutta tässä on nyt lopputulos.”
Lopuksi
Juha Arola kertoi kuulusteluissa lisäksi, että hänellä meni ihan hyvin elämässään.
Hän oli työharjoittelussa maalarina ja työt olisivat jatkuneet.
Hänellä oli kolmen kuukauden ikäinen poika, mutta hän ei ollut enää äidin kanssa seurustelusuhteessa.
Hän kertoi istuneensa linnassa pahoinpitelyistä.
Jälleen kerran päihteiden väärinkäytön seurauksena menetettiin yksi ihmishenki.
Tekijä pilasi koko loppuelämänsä.
Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että toinen hakataan reikiä täyteen yhden Tenox-pillerin puuttumisen vuoksi.
Urjalan teurastus on törkeydessään sellainen, että Suomen rikoshistoriasta on vaikea löytää toista sen kaltaista.
Toivottavasti ainakin jotkut nuoret oppisivat taas tästä jotain. Pahoin pelkään, että eivät.
Juha Arola tuomittiin murhasta elinkautiseen.