HilMil kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 3:08 am
Inehmo kirjoitti: Su Kesä 29, 2025 1:58 am
HilMil kirjoitti: La Kesä 28, 2025 9:07 pm
En mä vastustanut yhtään mitään. Ilmoitin yhden palaverin aluksi, että voitas aloittaa sillä, että käydään läpi siihen astisista palavereista kirjaukset, ja mun nauhoittamat äänitteet ja aletaan käymään läpi, miten hyvin (tai huonosti) ne kirjaukset vastaa sitä, mitä tosiasiassa on puhuttu.
Vähän liian kiusaantuneen hiljaisuuden jälkeen he totesivat ihan yhtäkkiä, että tämähän on ihan ilmeisen kiusaamistarkoituksessa tehty ilmoitus, eikä meillä selkeästi ole mitään palvelutarvetta.
Siihen asti joka palaveriin oli keksimällä keksitty joku uusi "huoli" nimenomaan liittyen kotikouluun, asuinpaikkaan josta ei ole julkista liikennettä, tai että mä en mitenkään voi jaksaa kuuden lapsen kanssa. Vaikka mitään konkreettista ei ollut esittää, etten jaksaisi.
Hyvä kun kerrot näitä. Osa uskoo täällä viranomaisiin niin kirkasotsaisesti.
Enkä mä tässäkään nähnyt pelkästään "sossujen pahantahtoisuutta". Resurssipulaa ja ymmärtämättömyyttä kyllä.
Mutta tiesin alkuperäisen ilmoituksen tekijän, ja syyt täysin turhaan ilmoitukseen (katkeruus, kateus, oma sisällötön elämä...)
Kun sitten siihen palvelutarpeen arviointiin "pääsin", niin sehän oli kun jostain Kafkan romaanista.
Ilmoituksen alkuperäiset syyt todettiin heti turhiksi, mutta koko elämä perattiin, ja kaikki muu aiheutti "huolta".
Enemmän kuin keskiverto 1,8 lasta, siitä jo herää heti huoli. Kuka semmosta jaksaa?
Pari lasta kotikoulussa. Kotikoulu ei ole lasu-peruste, joten väännettiin se huoleksi siitä, että lapsilla ei ole sosiaalisia kontakteja. Pari muuta lasta oli ihan normikoulussa, yksi päiväkodissa ja nuorin kotihoidossa.
Ja niillä kotikoululaisillakin oli sosiaalinen rinki kavereita, sukulaisia, harrastuksia. Kotikoulua toteutettiin museoissa, kirjastoissa, haastattelemalla eri alojen ammattilaisia, liikkumalla luonnossa jne.
Syrjässä asumisesta väännettiin. Lapset ei pääse liikkumaan ihmisten ilmoille. Kerroin, että kuskaan lapsia kyllä, kun julkista liikennettä ei ole. Jos se on huoli, pitäisi tässä ja naapurikylissäkin joka ipanan olla sossun asiakas.
Lapsilta tentattiin, onko kaikilla oma huone. Mikä laki sellaista vaatii? Ja kaikilla kyllä on.
Rahasta ei koskaan kysytty tai puhuttu. Lapsilisät olen toki nostellut, mutta muuten elättänyt työtä tekemällä. Jatkuvasti olivat tyrkyttämässä jotain EU-ruokapaketteja, meidän kanat söi kyllä siihen aikaan varsin monipuolisesti...
Niistä palavereistakin väännettiin jatkuvasti, mä jouduin perumaan lukuisia työkeikkoja, että pystyn juomaan pullakahveja näissä palavereissa, kun siellä piti olla silloin, kun viranomaisille sopii.
Mutta!!!
Iso osa ongelmaa noi sossun resurssit. Joka palaverissa eri ihmiset. Joiden pohjatiedot on vaan ne edellisten kiireessä tekemät kirjaukset.
Joka kerta sai alottaa siitä, että ne lukee mulle kirjauksia ja mä kerron, että noinhan minä en oikeesti sanonut. Ehkä Karfienkin olis kannattanu nauhottaa kaikki, ihme, etteivät sitä ilmeisesti tehneet.
Mä en edelleenkään väitä, että Karfien toiminta olisi ollut asiallista, mitään sanomista ei olisi tai syytä epäillä yhtä sun toista ja kolmatta. Tai että edes se kotikoulu olis hoidettu asiallisesti.
Mutta veikkaan, että on tässä hämärää ja taktikointia viranomaispuoleltakin.
Kun laitetaan epäilyyn etuliite "törkeä", on heti enemmän pakkokeinoja käytössä. Vaikka se on vasta epäily. Kun ajetaan joka suunnasta nurkkaan, niin turha kuvitella, että sieltä tullaan kädet ylhäällä pois. Jos on vähänkään vastaavia kokemuksia kuin nyt vaikka mulla, niin ei varmasti ole mitään luottoa siihen, että asia käsitellään reilusti ja läpinäkyvästi.
Siitäkin on monta juttua nähty, että vaikka hallinto-oikeus olisi todennut huostaanoton joko alunperinkin turhaksi tai perusteiden poistuneen, jolloin huostaanotto pitää oikeuden päätöksellä purkaa, niin se purkaminen voi silti viedä kuukausia, jopa vuosia.
Ei ne näillä spekseillä vapaaehtoisesti esille tule.