Poliisi etsii Karfin perhettä

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Vasikkahattu
Frank Drebin

Re: Poliisi etsii Karfin perhettä

Viesti Kirjoittaja Vasikkahattu »

EmmaSofia kirjoitti: To Heinä 24, 2025 9:42 pm Mä ymmärsin et tekoälyä käyttää ja sen jälkeen vielä muokkaa tekstiä. Siinähän voi kirjoitusvirheistä analysoida mitä kohtia muokannut.
Eli kirjoittaa tekoälyyn jutun jotta se muokkaisi sen tunnistamattomaksi. Ja sitten uudelleen kirjoittaa sen itse. Etkö näe mitään ongelmaa tuossa?
EmmaSofia
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja EmmaSofia »

Vasikkahattu kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 12:29 am
EmmaSofia kirjoitti: To Heinä 24, 2025 9:42 pm Mä ymmärsin et tekoälyä käyttää ja sen jälkeen vielä muokkaa tekstiä. Siinähän voi kirjoitusvirheistä analysoida mitä kohtia muokannut.
Eli kirjoittaa tekoälyyn jutun jotta se muokkaisi sen tunnistamattomaksi. Ja sitten uudelleen kirjoittaa sen itse. Etkö näe mitään ongelmaa tuossa?
No näen, en mä ottanutkaan kantaa järkevyyteen, vain siihen et näin mä muistelen ensimmäisissä kommenteissaan kirjoitetun. Voi olla et itse luin huolimattomasta ja jäin tähän käsitykseen. Eihän se teksti mitään suoraa tekoälyn tuotosta ole, ainakaan sellaista mitä mä oon nähnyt.
ksj001
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja ksj001 »

Nöyrinmät pahoitteluni mikäli johonkin kohtaan on tullut kirjoitusvirhe tai virhepainallus..
Joskus jää jotain huomaamatta kieliopin tarkastuksessakin.
Kirjoitukset luetaan tarkoin, joka lienee hyvä asia.
Otan opiksi ja tarkennan toimintaani

Yleisellä tasolla ja myöskin Karfien kohdalla puhuttaessa auttamisesta yksittäinen seurakuntalainen ei voi alkaa sooloilemaan.
Suostumus on tultava ylempää.
Mitä pienempi yhteisö sitä kovempi hierarkia.
Karfien auttamisen ovat siunanneet kaikkien siihen osallistuneiden uskonnollisten yhteisöjen hallinnot ja hallinnon taustavaikuttajat.
Tapauksen esitutkinta Karfien kiinnijäämisen jälkeen tulee olemaan mielenkiintoinen.
Tällä hetkellä kukaan ei toimi vastoin tietoisuutta oman toiminnan laittomuudesta.

Monet median edustajat ovat lähestyneet aivan viime päivinäkin useampaa seurakuntaa, mukaan lukien
Rauhan Sana.
Edelleen mikään seurakunnista ei ole suostunut kommentoimaan medialle sanallakaan.

Seurakunnat eivät edes kiistä täällä,
tai muilla keskustelufoorumeilla esitettyjä väitteitä.
Normaalisti asiaan otetaan edes jollakin tasolla kantaa, ainakin oikaisemalla selkeästi väärät väittämät.

Karfien tapauksessa vastaan tulee muuri.
ruusumaa
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Vauvapalstallakin joku väittää, että perhe olis löydetty. Onkohan se "tieto" napattu täältä, vai voisiko tosiaan olla totta?
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Paikalla
Neonataali
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Neonataali »

Punahilkka kirjoitti: To Heinä 24, 2025 5:51 pm
poliisikoiran pentu kirjoitti: To Heinä 24, 2025 4:55 pm
Jyrääminen joukolla, vikojen kaivelu ja paisuttelu, "voittaminen" ja vääränlainen valta olisi kyllä tosielämässä karseaa. Täysi helvetti itse asiassa.
Tiedätkö että Karfin perheen lapset suurella todennäköisyydellä elävät yhteisössä, jossa tuo on normi? Kun puolustatte perhettä yksikkönä, yhteisönä, puolustatte minun nahdäkseni haavoittuvassa asemassa olevien ihmisyksilöiden aivopesua ja manipulointia, ehdollistamista juuri tuollaisen vallankäytön kohteeksi. Täälläkin on nähty esimerkkejä millaista on uskonnollinen väkivalta, jota kohdistetaan yhteisön status quota ravisteleviin.

Aika moni muukin näyttää osaavan hahmottaa tämän ja tämän vuoksi puolustajat ovat vähemmistössä. Yksilön oikeudet ovat tärkeämpiä kuin yhteisön ja lapsilla tulee olla mahdollisuus valita myös toisin.
Hyvin sanottu. Mietin johtuuko pehmeä suhtautuminen rikosepäilyihin osakseen siitä, että uskovaisia ihmisiä ajatellaan jotenkin muita hyveellisempinä ja puhtoisempina tyyppeinä. Eihän uskovaiset nyt lapsille voi pahaa tehdä, eihän?
Paikalla
Neonataali
Jack Bauer

Ulrica kirjoitti: To Heinä 24, 2025 7:17 pm
Neonataali kirjoitti: To Heinä 24, 2025 6:53 pm
Ulrica kirjoitti: To Heinä 24, 2025 6:09 pm

Skenaariossa, jossa mahdollinen vanhempien tai vanhemman sijaisedunvalvoja, jonka viranomainen on päätöksellään vahvistanut, olisi piilotteleva taho, voidaan tulkita lakia toisin ja vapauttavasti ja toimiminen asemastaan käsin. On mahdollista tulkita hänen tietävän asiakokonaisuus yksityiskohtaisesti ja toimiminen lasten edunmukaisesti sen johdosta.
En tiedä mistä edes keksit alkaa sepittämään Förarsia, tai ketään muutakaan vanhempien ehdokasta lasten edunvalvojaksi. Voin 200% varmuudella sanoa että ei, ei voi olla vanhempien valitsema henkilö edunvalvojana.
En ole ehdottanut lasten edunvalvojaksi ketään tässä ketjussa. Vanhempien sijaisedunvalvojaksi kylläkin. Siihen kelpaa vahvistettu yksityishenkilö lain puitteissa.
Nyt on pakko sanoa, että mun järki ei riitä hahmottamaan mitä tarkoitat vanhempien sijaisedunvalvojalla? Sitä että vanhemmilla olisi jostain syystä edunvalvoja, jolla on sijainen vai täh? Mikä rooli tällaisella henkilöllä olisi, tai miten hän liittyisi tähän soppaan? Voi olla että tämä kuulija, tai siis lukija on nyt hidasälyinen, mutta en ymmärrä.
Ad_Absurdum
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Ad_Absurdum »

Neonataali kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 8:06 am
Punahilkka kirjoitti: To Heinä 24, 2025 5:51 pm
poliisikoiran pentu kirjoitti: To Heinä 24, 2025 4:55 pm
Jyrääminen joukolla, vikojen kaivelu ja paisuttelu, "voittaminen" ja vääränlainen valta olisi kyllä tosielämässä karseaa. Täysi helvetti itse asiassa.
Tiedätkö että Karfin perheen lapset suurella todennäköisyydellä elävät yhteisössä, jossa tuo on normi? Kun puolustatte perhettä yksikkönä, yhteisönä, puolustatte minun nahdäkseni haavoittuvassa asemassa olevien ihmisyksilöiden aivopesua ja manipulointia, ehdollistamista juuri tuollaisen vallankäytön kohteeksi. Täälläkin on nähty esimerkkejä millaista on uskonnollinen väkivalta, jota kohdistetaan yhteisön status quota ravisteleviin.

Aika moni muukin näyttää osaavan hahmottaa tämän ja tämän vuoksi puolustajat ovat vähemmistössä. Yksilön oikeudet ovat tärkeämpiä kuin yhteisön ja lapsilla tulee olla mahdollisuus valita myös toisin.
Hyvin sanottu. Mietin johtuuko pehmeä suhtautuminen rikosepäilyihin osakseen siitä, että uskovaisia ihmisiä ajatellaan jotenkin muita hyveellisempinä ja puhtoisempina tyyppeinä. Eihän uskovaiset nyt lapsille voi pahaa tehdä, eihän?
Osalta varmasti noin. Sitten myös se lähtökohtainen ajatus että eihän tämmöinen pullantuoksuinen äiti ja nallekarhuisä voi tehdä mitään väärää, onhan niillä iso kasa lapsia.

Omassa toiminnassa ja tavoissa ei välttämättä nähdä mitään väärää. Todennäköisesti itsekin siihen kasvettu, joten se on normi. Sitten se vain jatkuu seuraavalle sukupolvelle.

Pohjois-Koreassakin perheet kasvavat ja elelevät iloisesti nauraen ja nauttien. Ei ehkä meidän näkökulmasta mutta he ovat siellä niin tyytyväisiä kuin ovat, koska ei muusta tietoa.

Samoin vaikka joku pakolaisleirillä syntynyt lapsi, joka on koko elämänsä siellä viettänyt. Ihan normaali lapsuus ja elämä (hänen mielestään), vaikka joku ulkopuolinen olisi eri mieltä.
Inehmo
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Inehmo »

Neonataali kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 8:12 am
Neonataali kirjoitti: To Heinä 24, 2025 6:53 pm
En ole ehdottanut lasten edunvalvojaksi ketään tässä ketjussa. Vanhempien sijaisedunvalvojaksi kylläkin. Siihen kelpaa vahvistettu yksityishenkilö lain puitteissa.
Nyt on pakko sanoa, että mun järki ei riitä hahmottamaan mitä tarkoitat vanhempien sijaisedunvalvojalla? Sitä että vanhemmilla olisi jostain syystä edunvalvoja, jolla on sijainen vai täh? Mikä rooli tällaisella henkilöllä olisi, tai miten hän liittyisi tähän soppaan? Voi olla että tämä kuulija, tai siis lukija on nyt hidasälyinen, mutta en ymmärrä.
Vanhemmat toimivat normaalisti lastensa edunvalvojina. Mutta jos he ovat keississä vastapuolia, he tarvitsevat ns edunvalvojan sijaisen.

https://dvv.fi/milloin-edunvalvoja-tarvitsee-sijaisen
Paikalla
Neonataali
Jack Bauer

Pieni liekki kirjoitti: To Heinä 24, 2025 9:21 pm Meneekö tämä Karfien etsintä kokonaisuudessaan poliisin budjetista?
Mistä muualtakaan? En usko että tämän tyyppiseen etsintään on kovin kummoisia summia mennyt. Vihjelinja on varmaan aika isossa roolissa etsinnän suuntaamisessa. Joku/ jotkut perkaa sieltä potentiaalisimmat vihjeet tarkistettavaksi. Lastensuojelussa on läheisverkosto kartoitettu, joten näitä henkilöitä ollut helppo lähteä ensin kontaktoimaan. Keskeisiä yhyeyshenkilöitä ehkä haettu kuultavaksi, ainakin näin kertoi kuulusteltu Paavolainen, jonka puhelin oli myös käyty läpi. Välillä uusitaan tiedotteet medialle, pyydetään vihjeitä ja muistutetaan että avunantaja voi itse syyllistyä rikokseen.
Ei tässä sellaisella intensiteetillä etsitä, millä vaikkapa tämän Mikkelin murhaajapojan perään lähdettiin. Tässä ei kuitenkaan epäillä, että ulkopuolisia joutuisi vaaraan :)
Paikalla
Neonataali
Jack Bauer

Ulrica kirjoitti: To Heinä 24, 2025 1:07 pm Palstalla on puhuttu edunvalvojan sijaisesta

Lainaus
Edunvalvoja tarvitsee sijaisen aina, kun hän on esteellinen tai estynyt hoitamaan tehtäväänsä.

Alaikäisen huoltajat toimivat lapsensa edunvalvojina. Alaikäisen edunvalvojana olet esteellinen eli tarvitset sijaisen, jos toimessa alaikäisen vastapuolena* on lapsesi tai sinä itse.

Olet esteellinen myös silloin, jos sinun ja alaikäisen edut ovat muulla tavoin ristiriidassa keskenään.

Alaikäisen edunvalvojina toimivien huoltajien täytyy toimia yhdessä. Jos toinen huoltajista on esteellinen, kumpikaan ei voi toimia edunvalvojana kyseisessä toimessa.

Lähde

_____

Tässä tapauksessa voidaan myös pohtia onko joku aikuinen perheessä ollut itse edunvalvonnan piirissä tai olisiko pitänyt olla. Määrätty yksityishenkilökin voi toimia edunvalvojan sijaisena. Tälläinen yksityishenkilö, joka toimii edunvalvojan sijaisena pääsee myös tässä tapauksessa Munsalaan tapaamaan lapsia/nimettyä lasta.

Tässä tapauksessa on mahdollista, että Joakim Förars toimii edunvalvojan sijaisena, jolloin hänellä on mahdollista myös tuoda perheen näkemys julkisuuteen. Hänen kontaktinsa paljastavat yhteyden Päivi Räsäseen ja sitä kautta Sankamoon.

Förarsilla on somesss myös elämäntapahtumerkintä, joka voi viitata myös siihen, että hänellä on lapsi.

Meriyhteydet ja ulkomaat edelleen ykköspiilopaikkaehdotus perheelle. Paavolainen, Boden, Förars tukijoukkojen avustamana.
Tässä menee kaksi asiaa sekaisin. Alkuosa on aivan oikein, tavallisesti huoltaja on lapsen eli huollettavan edunvalvoja ja käyttää puhevaltaa tämän puolesta/ ohessa. Joissain tilanteissa huoltaja on esteellinen, ja lapsi tarvitsee puolueettoman edustajan (edunvalvoja).

Aekin on ihan totta, että myös aikuinen ihminen voi olla kyvytön huolehtimaan asioistaan, ja tarvita edunvalvojan käyttämään puhevaltaa vaikkapa nyt raha- asioissa. Tämä voi olla myös yksityishenkilö.

Loppu meneekin pieleen. Vaikka aikuisella holhottavalla olisi lapsia, aikuisen edunvalvojalle ei saa millään valtakirjalla siirrettyä huoltajan oikeuksia ja velvollisuuksia lasta kohtaan. Eli lapsen edunvalvoja vastaa vain ja ainoastaan lapsen asioista, ja vanhemman edunvalvoja vanhemman asioista.
Paikalla
Neonataali
Jack Bauer

Ulrica kirjoitti: To Heinä 24, 2025 11:51 pm
Saunabad kirjoitti: To Heinä 24, 2025 11:00 pm
Ulrica kirjoitti: To Heinä 24, 2025 9:27 pm Saunabad s. 283 löydät, ole hyvä.
En kyllä löytänyt mitään perusteita sille, miten edunvalvojan tekemänä omavaltainen huostaanotto yhtäkkiä laillistuisi.
Avunannostahan oli kyse, ei päärikoksesta spekulaatiossani.

Tuomitseminen edellyttää myös, että kaikki päätekijän rikosvastuun edellytykset täyttyvät. Jos päätekijä on esimerkiksi syyntakeeton tai toimii oikeuttamisperusteen nojalla, avustajaa rangaistaan välillisenä tekijänä, jos sen edellytykset täyttyvät.

Avustajan oma syyntakeeton -tila poistaa myös rangaistusvastuun.

Tällaista vaihtoehtoa ei ole tapauksessa huomioitu lainkaan.
Tarkistan vaan, nytkö speku menikin niin että sen lisäksi että vanhemmille olisi vahvistettu lähipiiristä edunvalvoja, tämä edunvalvoja olisi itse syyntakeettomassa tilassa? Menee aika korkealentoiseksi :)
Edunvalvojaksi ei voi hakea ketä vaan kadun mummoa, täytyy olla itse toimivaltainen ihminen.
Paikalla
Neonataali
Jack Bauer

Inehmo kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 8:27 am
Neonataali kirjoitti: Pe Heinä 25, 2025 8:12 am

Vanhemmat toimivat normaalisti lastensa edunvalvojina. Mutta jos he ovat keississä vastapuolia, he tarvitsevat ns edunvalvojan sijaisen.

Kyllä Inehmo, tätä juuri tarkoittaa edunvalvojan sijainen.
Mutta Ulrica ei meinannut tätä, vaan hällä oli paljon monimutkaisempi kuvio. Jos nyt ymmärsin oikein, niin pähkinänkuoressa hänen skenaariossaan vanhemmille olisi vahvistettu lähipiiristä (Förarsista taisi puhua) edunvalvoja, jonka oikeudet jostain syystä ulottuisi lapsiin, ja joka olisi myös itse ymmärrystä vailla ainakin siinä vaiheessa, kun joutuu rikosepäilyyn vastaamaan.
Transitkuski
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Transitkuski »

Syyttäjä ja pappi Ville Väkeväinen
Kirjastonhoitaja ja lausuntataiteilija Tiinq Väkeväinen
"Sana-Tiina"
Untolantie 10, Tornio
Matti Rahja Tieto konsernin vanhempi erityisasiantuntija.
Kempele

Voisin käydä pieksämässä noilta saatanan piruntorjujilta Karfien olinpaikkatiedon ulos.
Loppuisi tämä saatanan spekulointi.
Kana-Tiinaa muutaman kerran päätä seinään,, ja Ville Väkeväiseltä pari sormea irti, kyllä Kana Tiina kotkottaa kaiken perkeleen tiedon hienosti lausumalla ulos,, ennen kun syö Villeltä katkotut sormet.
Rahja paskoo alle, kerran pamauttaa kunnon avaran päähän, silleen että kusipää tippuu. Tulee tekstiä.
Kun näitä elukoita hetken puhuttaa ei tarvita mitään saatanan syväkurkkuja tai vitun murderscullyjä kumoamaan syväkurkun puheita.
Muutakin rippitietoa tulee Villeltä niin paljon pihalle että on koko saatanan Rauhan sanafirma konkurssissa.
Pahempi tuo vitun puulaaki on kuin prosenttiporukat.
Rikokset tehdään siunattuina poliitikkojen ja virkamiesten johdolla.
Väkeväisistä ja Rahjasta ei ole miksikään vitun kiihkoultrauskovaisiksi tai marttyyreiksi
Samaan kenttään ajella jututtamassa Moffa
Voisi tehdä tiliäkln myymällä jutun tiedot parille uutisfirmalle, 20K ei oo kaukana., kaikki hyöty irti.
Transitkuski
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Transitkuski »

Väkeväisten ja Rahjan jututtamisen jälkeen muutamien Rauhansanan tilojen polttaminen.
oh my
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja oh my »

Transitkuski: kerrankin asiallista juttua, jota pitäisi soveltaa moneen muuhunkin tyyppiin :mrgreen:
Vastaa Viestiin