Korjaus: Anneli Auerin ja lasten tilapäismajoitus surman jälkeen ei ollutkaan Porissa, vaan Ulvilassa (etpk). Lapset olivat Porin lastensuojeluyksikössä ensimmäisen surmanjälkeisen yön ja sitten isänsä sisaren luona 4.12.2006 asti, jolloin Auer pääsi sairaalasta ja perhe siirtyi Ulvilaan.
Omat kommentit hakasulkeissa [].
Käräjiltä:
Todistajan arvion mukaan, koska kyseessä oli omakotitalo ja sen pihapiiri, oli joitakin paikkoja varmasti jäänyt tutkimatta. Omakotitalon täydellinen läpikäynti olisi vaatinut suuremman tutkijajoukon ja vienyt hyvinkin viikon ajan.
Asuntoa tutkittiin parin viikon ajan vain pistokoetyyppisesti – ei kauttaaltaan eikä järjestelmällisesti. Matti Mäkinen ei tiennyt, oliko talossa tehty enempää kuitututkimuksia (etpk). Miksi? Teknistä tutkintaa oli MM:n mukaan tarkoitus jatkaa seuraavana päivänä. Seuraavana päivänä tutkittiin kuitenkin lähinnä ulkotiloja ja naapurustoa (todistajanlausunnot, etpk). Surma-asuntoa tutkittiin teoriassa parin viikon ajan, mutta sisältä ei otettu enää kuin yksittäisiä näytteitä. Lisäksi etsittiin mm. uhrin talvikenkiä ja astaloa, joita ei löytynyt. Uhrin talvikengät löysivät mystisesti kuitenkin tiensä Turkuun Tähtisentien muuttokuormassa - siis vaikka niitä oli aiemmin poliisivoimin etsitty. Turussa Anneli Auer hävitti ko. kengät (Anneli Auerin kuulustelu, etpk). Viranomaisille Auer ei kenkiä esitellyt ennen hävittämistä, vaikka tiesi niiden olleen viranomaisten etsinnässä.
Käräjiltä:
Todistajan käsityksen mukaan puolison osuutta tapahtumiin ei tässä tapauksessa otettu sillä tavalla vakavasti tutkinnan kohteeksi kuin mitä normaalisti henkirikoksissa otetaan… …tarkastettiin ne paikat, joissa surmatyö oli tapahtunut ja ulkopuolinen tekijä olisi todennäköisesti käynyt eli takkahuone ja terassi… …Teknistä tutkintaa ei kohdistettu koko asuntoon esimerkiksi kuitujen löytämiseksi ja vertailuaineiston saamiseksi… …Asuntoa ei eristetty niin, ettei sinne olisi avaimella päässyt.
Etpk, tapahtumakuvaus:
Vaimo oli kertonut [ensipartiolle], että ikkunasta oli tullut mies ja puukottanut häntä rintaan ja hän oli lähtenyt karkuun. Tämä ikkunasta tullut mies oli käynyt sen jälkeen Jukka Lahden kimppuun ja alkanut tappelemaan tämän kansa.
Anneli Auer 2.12.2006:
No mää ainaki oon nukkunu siinä ja sit mul on semmone käsitys, et me molemmat herättii, Jukast en ny voi tietää nukkuks hän, mut ainaski mä heräsi siihe meteliin ja me molemmat oltii sängyssä… …ensalkuu kuulu semmost räiskintää, et me ihmeteltii, et mitä ihmet tää on. Ja sit tota me noustii sit pystyy. Mää en nyt ihan selväst tätä muista, mut mul o semmone mielikuva, et mä olisi siinä vaihees vieläki ko tää mies tuli sisälle ni mä olisi ollu sängyssä ehkä seisomassa tai polvillani tai jotenki… …mut et Jukka tais sitte mennä lattialle. Et ensi me sitä räiskintä ääntä katotti, et mistä ihmeestä tää ääni tulee. Sit tota jossain vaiheessa tajuttii, et siitä niinko lentää lasia siitä ovesta… …suojasin kasvojaki, ettei silmiin lennä sitä, et sitä niinko pitkälle lensi niit lasinpalasia sielt… …joku tuli, ja se kävi sitte Jukan kimppuu, ja siin oli jotain tappeluu… …jollain taval mä menin siihe väliin, meninks mä tönäisemään tai revinks mä tai jotai [ruskeankirjavia kuituja tästä tönäisystä tai repimisestä ei kuitenkaan tarttunut, vaikka ”huppumies” oli kyllästänyt sekä uhrin että osia takkahuoneesta ja ikkuna-aukosta salaperäisillä kuiduilla]. Ja sit tää mies iski mua sitte veitsellä tähä, minkä mä tunsi et sattui. Ja sit mä varmaa koiti kädellä [tappelijoiden välissä ollessa, ”huppumiehen” juuri iskettyä ja heiluttaessa veistä kädessä?], et se oli märkä ja sieltä rupes verta tulemaan ja sit mä tajusin, et täs on nyt paha kyseessä [hyvä, että Auer sen vihdoin tajusi; korkeamman ÄO:n omaava henkilö olisi tullut samaan johtopäätökseen jo räiskintävaiheessa ja viimeistään silloin, kun joku oli yön pimeydessä pusertautumassa sisään ahtaasta ovi-ikkunasta]. …mä oli joko siinä sängys tai sängyn vieres, ja mä olisi loikannu siitä mis on se arkku, et mä olisi loikannu siit yli ja juossu pakoon… …Mun mielest hän ["huppumies"] ei mitään sanonu koko aikana.
Anneli Auerin ensipartiolle 1.12.2006 antama ensikäden tapahtumakuvaus ja sairaalassa 2.12.2006 kerrottu tarina poikkeavat toisistaan. 1.12.2006 kertomuksessa ikkunasta tullut mies oli puukottanut ensin Aueria rintaan ja käynyt tämän jälkeen Jukka Lahden kimppuun. 2.12.2006 kertoman mukaan ikkunasta tullut mies oli alkanut ensin tapella Jukka Lahden kanssa ja puukottanut Anneli Aueria vasta sitten, kun tämä oli pyrkinyt miesten väliin.
Vanhin lapsi joulukuussa 2006:
Mielestäni minun sisarusteni huoneen ovi oli auki, mutta he eivät tulleet ulos huoneesta. Axxxxxxxx [veli] oli kyllä herännyt, mutta hän pysyi omassa sängyssään koko ajan eikä hän tullut ulos omasta huoneestaan.
Vanhimman lapsen kuvaama sisarusten huoneen oven avoinna oleminen on aika olennaista sen kannalta, olisivatko nuoremmat lapset kyenneet kuulemaan surmayön tapahtumia tarkasti.
Toiseksi vanhin lapsi (veli) (etpk, n.d.):
…me oltiin menty nukkumaan… …kuulin supinaa… …ne oli Anneli ja Axxxxa… …sitten kuulus, että ”nyt”… …Axxxxa käveli semmost sipsutusta keittiöön… …etuovi avautuu ja sulkeutuu… …Ja sitten joku meni sinne ulos… …sipsutusta taas sinne Jukan huoneeseen päin… …sitten kuulus semmonen kova ja sitten kuulus ku Jukka parkas… …sitte se takaovi nii, sit alko, se alko, niinku, kuulu semmonen kolina ja rytinä ja rätinä… …Ja sitten Jukka huus ja sitte kuulus semmost niinku tämmöst ääntä (huitaisee farkkujaan muutaman kerran)… …Sitten kuulus kun se takaovi avautus… …Ja sitte sielt astus joku sisälle ja sit Jukka alko kahta kauheammin huutamaan… …sitä sattus… …Sit taas se ikkuna alko rätistä ja… …ja sitte taas Jukka alko huutaa… …välil kuulus semmosta kun Axxxxa sipsuttaa siellä… …kesti aika kauan ku Jukka huus… …ku se hiljeni, ku se ei enää huutanu, niin sit kuulus se, sitte kuulus et, semmonen ääni et sit takaovi meni kiinni ja sitten jääkaappi avattiin ja laitettiin kiinni ja sit kuulu semmonen ääni ku niinku nauhurist semmonen ku painaa nappia niinku ”naks, naks, naks”… …Ja sit rupes kuuluun semmonen ääni ku jotain nauhaa kelattais, semmonen ”uuu” ku se pyörii siinä. Sit taas kuulus ”naks, naks, naks” ja sitten kuulosti ihan silt ku se koko, niinku se koko juttu alkais alusta et kuuluis se ensimmäinen parkasu ja, mut sit se kuulosti hiljasemmalt ja se tuli hiljasempana mutta ihan sama ääni ja sitte vähän sem, semmoselt ku se tulis radiosta, semmoselt vähän surisevammalta… …Sit kuulus taas se, ikkuna rätisi ja sitte se, joku tulis sisälle, ja sitte Jukka alko huutaan… …niin se niinku alko alusta ja sitten siinä jossain vaiheessa ku se oli alkanu alusta, niin sitten kuulu ku Anneli lähti soittaan sitä hätäpuhelua.
Siinähän sitä on jonkinlainen tapahtumakuvaus pähkinänkuoressa. Poika ei väittänyt, että lasinrikkomisen ääntä tai isän ensimmäisiä parkasuja olisi kuulunut hätäpuhelun aikana tai sen alussa, vaan hätäpuhelua alettiin soittaa ”jossain vaiheessa ku se [äänimaailma] oli alkanu alusta”. Pojan mukaan tallenne toistui hätäpuhelun aikana myöhemmästä kohdasta – kenties Anneli Auerin 0.24 lausuman ”Heti”-käskyn jälkeen. Uhrin ensimmäinen ”Auu”-huuto kuuluu ajassa 0.26. Lisäksi: ”Jääkaappi avattin ja laitettiin kiinni”. Kukaan ei ole inventoinut eikä valokuvannut niitä mappeja, vaatteita ja jääkaapista/pakastimesta otettuja jäätelöitä ja muita tarvikkeita, joita Auer sai vapaasti surmapaikalta hakea. Kukaan ei ole myöskään inventoinut eikä valokuvannut niitä muovipusseja, säkkejä tai urheilukasseja, joissa Auer on ko. tavaroita mukaansa ottanut (ja laittanut mm. osan muovipusseista tarkistamatta roskikseen).
Vanhin lapsi 2009 (etpk):
…koska se [huppumies] tuli siit sisäl niin siit se meni kai se sitt meni poiski… …Mä kuvittelin, et iskä on tos ja sit se meni tual pois…
Siit se kai sit meni (ainakin kuvitelmissa), koska siit se oli äidin mukaan tullutkin. Aika epävarmoja ovat vanhimman lapsen havainnot "huppumiehestä" - toisin kuin esim. hovioikeus asian tulkitsi.
Auerin veli kuulustelussa (etpk, n.d.):
Annelin kertoman mukaan myös Axxxxa olisi herännyt meteliin ja tullut makuuhuoneen ovelle, josta Jukka Lahti oli käskenyt Axxxxan mennä takaisin omaan huoneeseen.
Kuulusteluissa Auer väitti, ettei huomannut lainkaan tytön käyntejä takkahuoneen rajalla tai sitä, että Jukka Lahti olisi puhutellut tyttöä.
Ovi-ikkunan lasin alareuna (IL, kuvaa rajattu ja valoisuutta lisätty):
Yksikään kookas ”huppumies” ei ole poistunut tästä ovi-ikkunasta: ei sivuttain jalkaa nostamalla eikä alakarmille astumalla.
Anneli Auer (etpk):
Kasettisoittimia oli tämä vanhempi musta soitin, jolla pystyi äänittämään ainakin radiosta C-kasetille. En muista, oliko siinä mitään sisäänrakennettua mikrofonia, jolla olisi pystynyt äänittämään ulkopuolisia ääniä. Laite on kuitenkin vanha, joten en usko, että siinä oli tätä mahdollisuutta. Edelleen meillä on tämä hopean värinen kasetti / CD-soitin, jolla pystyi ainakin äänittämään radiolta C-kasetille. En osaa sanoa, onko tässä soittimessa ollut sisäänrakennettua mikrofonia, koska sitä ei ole tähän tarkoitukseen käytetty. Tästä lasten paristosoittimesta en pysty sanomaan, enkä tiedä edes oliko sitä enää Ulvilassa ja oliko siinä pelkästään kasettisoitin. En myöskään tiedä sen äänitysmahdollisuuksista. Työhuoneen isolla tietokoneella oli mikrofoni ja tällä pystyi tallentamaan tietokoneelle ääniä. Olen tätä myös käyttänyt, kun olen tallentanut lasten ääniä ja joitakin muitakin ääniä koneelle. Joitakin näitä ääniä olen käyttänyt tekemiini lasten peleihin tietokoneella… …Näitä nauhoituksia ja pelejä olen tehnyt Ulvilassa asumisen aikana. Meillä on ollut myös Canon-merkkinen kamera, jolla pystyi ottamaan lyhyitä videopätkiä. Kamera taltioi myös äänen. Kamera oli väriltään hopea ja siinä oli liukuva kansi linssin edessä. Jukalla oli sellainen vanha videokamera, jolla pystyi ottamaan videota VHS-kasetille… …Jukalla on ollut myös joku vanha sanelukone, mutta tämä taisi olla jo rikki Ulvilassa. Laitteella pystyi tallentamaan puhetta ja ilmeisesti myös ottamaan ääntä ulos… …Itse olin käyttänyt Windows 98 ohjelman yhteydessä olevaa apuohjelmaa, jolla pystyi hiljentämään ja koventamaan ääntä ja edelleen hidastamaan ja nopeuttamaan ääntä… …Äänten alusta ja lopusta pystyi katkaisemaan äänen… …Olen käyttänyt tätä ohjelmaa pelejä tehdessäni Ulvilassa… …kaikissa näissä Ulvilassa olleissa koneissa oli tämä sama ohjelma.
KRP:n äänitutkija TN:
…Auerin koneelta löytyneitä useita satoja äänitiedostoja. Koneelta löytyi muun muassa ääniä, joissa lapsen ääntä oli muutettu möreäksi miehen ääneksi. ”Mielestäni Auer pystyy tekemään tallenteen, jota olisi voinut käyttää taustanauhalla”.
Auerin kädet sairaalavideolla 2.12.2006 (IL, valoisuutta lisätty):
Miksi vasen käsi on vekeillä ja kämmenpohjassa on syvä, hevosenkengän muotoinen painauma?
Kovin kaukaa haettuja eivät epäilyt etukäteistallenteiden käytöstä tai muovipusseissa/laukuissa viedyistä astaloista tai muista surmaan liittyneistä välineistä tai tavaroista ole - eivät ainakaan, jos vertaa niitä osajälkien pohjalta tehtyihin steppailuskenaarioihin, ruumiinavauskuvien penkomiseen tai äänitallenteiden tulkintoihin, (jotka eivät henkilöidy välttämättä keneenkään ulkopuoliseen, vaan kenties vain perheenjäseniin ja/tai näiden audioteknisesti muunneltuihin ääniin).
Hovioikeuden vapauttava tuomio syntyi äänin 2-1. Aikuistuneet nuoremmat lapset eivät ole ilmaisseet peruneensa mitään surmayön tapahtumia tai sen esivalmisteluita koskeneita kuulohavaintojaan, eivät myöskään myöhempiä surmaan liittyneitä kokemuksiaan. Ari Auer (Anneli Auerin veli) ilmaisi kuulleensa vankilakäynnillä, kuinka Anneli Auer oli kehunut vanhinta lastaan siitä, ettei tämä ollut murtunut kuulustelussa. Vuonna 2009 tytön kertomukset alkoivat kuitenkin häilyä mm. sen suhteen, oliko "huppumieshavainto" totta vai kuvitelmaa - ja oliko pesuhuoneeseen johtava ovi surman jälkeen avoinna siten, että siitä olisi päässyt "mitään koskematta" kulkemaan (etpk).
Hovioikeuden
tuomioseloste, kohta 331:
Vaihtoehtoisten tapahtumainkulkujen poissulkeminen edellyttäisi, että avoimiksi jääviin kysymyksiin annettaisiin syytetyn vahingoksi vastauksia, jotka perustuisivat ratkaisevasti Anneli Auerin peruuttamiin esitutkintalausumiin ja myös liiaksi tuomarin omaan vakuuttuneisuuteen siitä, mitä asiassa on hänen näkemyksensä mukaan "oikeasti" tapahtunut... ...( in dubio pro reo ).
...tuomarin omaan vakuuttuneisuuteen siitä, mitä asiassa on hänen näkemyksensä mukaan "oikeasti" tapahtunut. Murha on edelleen avoin. KRP tutkii.