tuon kyllä uskon mitä omaa koiraani olen seurannut.Kateus kalvaa koiria
9.12.2008 11:34
Koirat tuntevat kateutta ja mustasukkaisuutta, väittää Wienin yliopistossa tehty tutkimus.
Wienin yliopiston tutkijat huomasivat, että koirat muun muassa jättävät antamatta tassua itsensä loukatuiksi tuntiessaan. Jos koiraa ei palkittu sen tekemästä tempusta, vaikka samaan aikaan muut koirat palkittiin samasta uroteosta, ei kavereilleen kateellisen hauvelin tassu noussut.
- Kyseessä on paljon monimutkaisempi tunnetila kuin mitä eläimiin yleensä osataan yhdistää, tutkimuksen tekoo osallistunut Friederike Range luonnehtii.
Palkitsematta jäänyt koira saattoi myös alkaa käyttäytyä stressaantuneesti. Aiemmin samantyylisiä kokeita on tehty apinoilla. Myös niiden keskuudessa muita huonomman palkkion saanut sorrettu apina heittäytyi levottomaksi ja ryhtyi kapinoimaan.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200812 ... 8_ul.shtml
Koirista vääntö
-
combat18
- Martin Beck
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/

If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/

Minä olen huomannut kyllä, että meidän koira loukkaantuu joskus. Tai pikimmiten mököttää.
Mustasukkainen se kyllä on. Aina jos rapsuttelen jotain toista koiraa niin meidän hauva juoksee iloisesti luokse ja heiluu siinä, että "minäkin oon kiva!". 
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
- Jack Handy -
Tunnettu koirankouluttaja sanoi kirjassaan että kun koira jos koira pentuna joutuu ohitustilanteessa liian lähelle toista koiraa ja se rähisee tai peräti puree, oppii pentu siihen että sinä et sitä puolusta joten hänen täytyy puolustaa sinua ja koirasta tulee hihnassa rähjääjä.
En tiedä onko perää mutta meidän koira ei ole koskaan saanut haistella ohi käveleviä koiria, ei vihaisia eikä ystävällisiä. Sitä varten on koti ja esim. koirapuisto. En tiedä johtuuko siitä että koira ei sitten hihnassa rähjää.. Tosin rähjäsi hetken kun muutettiin täysin uudelle paikkakunnalle mutta luulen sen johtuvan vain muutosta uuteen reviiriin sillä se meni ohi pian.
Alistamisesta sen verran että kuten aiemmin sanoin niin leikissä on näytetty alistamista mikä mun mielestä on ihan hyväkin. Sitä tekee meillä muutkin jyrsijät joista on enemmän kokemusta, ei kukaan verissäpäin tappele ja yritä selättää toista jos leikissä on saanut usein "miteltyä" ja katsottua kaapin paikka.
Kyllä tuo on nolona jos pissaa lattialle. Vielä kesällä se sai siitä "rankaisun" mutta oppi vihdoin pidättämään (tällä rodulla saattaa mennä kahteenkin vuoteen). Nyt vain kun vaihdettiin barffiin joka on paljon kosteampaa ruokaa niin on ymmärrettävää että rakko ei ole ihan vielä siihen tottunut. Ei se nyt enää tosiaan siitä rankaisua saa kun on ymmärrettävää ja kuitenkin normaalisti osaa pidättää, mutta nolona se reppana on
En tiedä onko perää mutta meidän koira ei ole koskaan saanut haistella ohi käveleviä koiria, ei vihaisia eikä ystävällisiä. Sitä varten on koti ja esim. koirapuisto. En tiedä johtuuko siitä että koira ei sitten hihnassa rähjää.. Tosin rähjäsi hetken kun muutettiin täysin uudelle paikkakunnalle mutta luulen sen johtuvan vain muutosta uuteen reviiriin sillä se meni ohi pian.
Alistamisesta sen verran että kuten aiemmin sanoin niin leikissä on näytetty alistamista mikä mun mielestä on ihan hyväkin. Sitä tekee meillä muutkin jyrsijät joista on enemmän kokemusta, ei kukaan verissäpäin tappele ja yritä selättää toista jos leikissä on saanut usein "miteltyä" ja katsottua kaapin paikka.
Kyllä tuo on nolona jos pissaa lattialle. Vielä kesällä se sai siitä "rankaisun" mutta oppi vihdoin pidättämään (tällä rodulla saattaa mennä kahteenkin vuoteen). Nyt vain kun vaihdettiin barffiin joka on paljon kosteampaa ruokaa niin on ymmärrettävää että rakko ei ole ihan vielä siihen tottunut. Ei se nyt enää tosiaan siitä rankaisua saa kun on ymmärrettävää ja kuitenkin normaalisti osaa pidättää, mutta nolona se reppana on
Nanika ga tooku matteiru to
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Aika rankka yleistys.Clyde kirjoitti:Tunnettu koirankouluttaja sanoi kirjassaan että jos koira pentuna joutuu ohitustilanteessa liian lähelle toista koiraa ja se rähisee tai peräti puree, oppii pentu siihen että sinä et sitä puolusta joten hänen täytyy puolustaa sinua ja koirasta tulee hihnassa rähjääjä.
Tuo on yksi vammamekanismi, mutta ei mikään absoluuttisen varma lopputulos jos noin pääsee käymään, tai ainoa tie tuohon aikuisena remmissä rähjäämiseen.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mää tarkotin alistamisella lähinnä henkistä alistamista, vai mitä sitten onkaan, ehdottomuutta että tanssitaan johtajan pillin mukaan... Jos se johtaja ei ole koira, niin ei tarvi selätyksiä leikin varjollakaan.Clyde kirjoitti:Alistamisesta sen verran että kuten aiemmin sanoin niin leikissä on näytetty alistamista mikä mun mielestä on ihan hyväkin. Sitä tekee meillä muutkin jyrsijät joista on enemmän kokemusta, ei kukaan verissäpäin tappele ja yritä selättää toista jos leikissä on saanut usein "miteltyä" ja katsottua kaapin paikka.
Meillä taas koira tuli minun ja exäni väliin ja visusti vahti, ettei exä saa pidettyä esim. kädestäni kiinni tai mitään sellaistaserialist kirjoitti:Minä olen huomannut kyllä, että meidän koira loukkaantuu joskus. Tai pikimmiten mököttää.Mustasukkainen se kyllä on. Aina jos rapsuttelen jotain toista koiraa niin meidän hauva juoksee iloisesti luokse ja heiluu siinä, että "minäkin oon kiva!".
HAHA! IHANA.Howler kirjoitti:Meillä taas koira tuli minun ja exäni väliin ja visusti vahti, ettei exä saa pidettyä esim. kädestäni kiinni tai mitään sellaistaserialist kirjoitti:Minä olen huomannut kyllä, että meidän koira loukkaantuu joskus. Tai pikimmiten mököttää.Mustasukkainen se kyllä on. Aina jos rapsuttelen jotain toista koiraa niin meidän hauva juoksee iloisesti luokse ja heiluu siinä, että "minäkin oon kiva!".
Ja tämä meidän turre osaa kyllä mököttämisen taidon, esim. jos olen puhelimessa ja tuo haluaisi leikkiä, niin huomattuaan etten pysty niin joko jää lelunsa kanssa tuijottamaan minua syyttävästi tai sitten ottaa lelunsa ja menee mahdollisimman kauas minusta, kuitenkin niin että näkee minut koko ajan.
Meidän hauva oli niin suloinen kun yks päivä mulla oli hyvin, hyvin paha olo (johtui siitä etten ollut muistanut syödä) niin se pyöri mun jaloissa ja koitti leluillaan piristää. Pyrki koko ajan luokse vähän kuin katsomaan miten voin. Siitä tuli sen verran hyvä mieli ettei vituttais jos iskis flunssa ku saisin sairastaa moisen ihanuuden kanssa.. ainut vaan ettei se osaa tuoda mehua:D
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
- Jack Handy -
- Jack Handy -
Tyyliin johtaja syö ensin ja johtaja menee ensin ovesta?Rattus kirjoitti:Mää tarkotin alistamisella lähinnä henkistä alistamista, vai mitä sitten onkaan, ehdottomuutta että tanssitaan johtajan pillin mukaan...
Meillä koira odottaa lupaa syömiseen sekä esim. ulos pääsemiseen käskyillä "ole hyvä / saa mennä".
Mike, kai ymmärsit että se nimenomaan oli kirjailijan määritelmä, ei minun
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Päätit kumminkin lainata sitä silti, vaikka tuon lausuntosi perusteella et sitä allekirjoitakkaan...Clyde kirjoitti:Mike, kai ymmärsit että se nimenomaan oli kirjailijan määritelmä, ei minun
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
^ok ok ok... Voitit.
Pakko vielä piikitellä sen verran
, että jos tietää mitä tekee ja koira on lapasessa, niin se on ihan ykis v**un maku, että kuka niistä ovista kulkee missäkin järjestyksessä jne...
Pähkinänkuoreen puristettuna (mitä varmaan jo haeskelittekin) tärkeintä on se, että omistaja voi halutessaan päättää kuka mitäkin tekee. Ja milloin.
Noi lupien antamiset ovista kulkemisiin ja esim. ruokakupille pääsemiseen jne. on keinoja millä voi pönkittää omaa johtajuuttaan (eli toimintoja mitä pitäisi puuhata päivittäin jossain pienissä muodossa) ja, mikä tärkeämpää, luo ennen kaikkea turvallisuutta. Se on ihan kiva tietää, että kun aukaisee ulko-oven, että se koira ei syöksy kuin NATO:n ohjus siitä ovesta ensimmäisen auton alle tms...
Pakko vielä piikitellä sen verran
Pähkinänkuoreen puristettuna (mitä varmaan jo haeskelittekin) tärkeintä on se, että omistaja voi halutessaan päättää kuka mitäkin tekee. Ja milloin.
Noi lupien antamiset ovista kulkemisiin ja esim. ruokakupille pääsemiseen jne. on keinoja millä voi pönkittää omaa johtajuuttaan (eli toimintoja mitä pitäisi puuhata päivittäin jossain pienissä muodossa) ja, mikä tärkeämpää, luo ennen kaikkea turvallisuutta. Se on ihan kiva tietää, että kun aukaisee ulko-oven, että se koira ei syöksy kuin NATO:n ohjus siitä ovesta ensimmäisen auton alle tms...
Ei, kun yksinkertaisesti vaan, että omistaja määrää aina ja ihan kaiken, koira ei saa pyytääkkään. Omistaja päättää millon se pääsee pissille, omistaja päättää millon leikitään ja lopetetaan leikki, omistaja päättää millon koira saa tulla luokse silitettäväksikään...Clyde kirjoitti:Tyyliin johtaja syö ensin ja johtaja menee ensin ovesta?Rattus kirjoitti:Mää tarkotin alistamisella lähinnä henkistä alistamista, vai mitä sitten onkaan, ehdottomuutta että tanssitaan johtajan pillin mukaan...
Kyllä koira ymmärtää alempiarvoisuutensa ilman johtajan etuoikeuksia, kun se ei koskaan saa mitään kuin omistajan aloitteesta.
Tuo nyt menee Rattus multa ainakin jo yli... Esim. kyllä isommassa koiraporukassakin leikitään alempiarvoisen aloitteesta. Mitä tommosesta tulee kun koiralta viedään kaikki oma-aloitteisuus?Rattus kirjoitti:Ei, kun yksinkertaisesti vaan, että omistaja määrää aina ja ihan kaiken, koira ei saa pyytääkkään. Omistaja päättää millon se pääsee pissille, omistaja päättää millon leikitään ja lopetetaan leikki, omistaja päättää millon koira saa tulla luokse silitettäväksikään...Clyde kirjoitti:Tyyliin johtaja syö ensin ja johtaja menee ensin ovesta?Rattus kirjoitti:Mää tarkotin alistamisella lähinnä henkistä alistamista, vai mitä sitten onkaan, ehdottomuutta että tanssitaan johtajan pillin mukaan...
Kyllä koira ymmärtää alempiarvoisuutensa ilman johtajan etuoikeuksia, kun se ei koskaan saa mitään kuin omistajan aloitteesta.
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla huonona esimerkkinä.
*Pygmi*
*Pygmi*
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Mutta arvaa vaan leikitäänkö, jos ylempi arvoinen on sitä mieltä, että on esim. mukavampi nuoleskella pallejaan tms. juuri sillä hetkellä.Kosminen kirjoitti:Esim. kyllä isommassa koiraporukassakin leikitään alempiarvoisen aloitteesta. Mitä tommosesta tulee kun koiralta viedään kaikki oma-aloitteisuus?
Ja isommassa susi- tai koiralaumassa ylempiarvoiset voi tehdä ihan kaikesta toiminnasta lopun, jos sattuuvat vaan tulemaan sille tuulelle, siinä ei alempiarvoiset vingu koiraoikeuksiensa perään, vaan nielee osansa mitään mutisematta.
Siinä ei viedä alempiarvoisen aloitekykyä, vaan päätetään mitä kukakin milloinkin tekee jos asiat menee niin, että ne alkaa vituttamaan hierarkiassa ylempänä olevaa yksilöä.
Tosin tuo Rattuksen esimerkki meni hiukan yli sen osalta, että siitä sai kuvan, että alempiarvoinen vaan istuu ja odottaa ohjeita, mutta se ei ilmeisesti ollut tarkoitus...?
Mun mielestä on vain hyvä että koira osaa odottaa kun ruokaa laitetaan kippoon, minulla oli aiemmin kissa jolla oli ärsyttävä tapa tulla tunkemaan kuonoa kupille ruokaa laittaessa niin että loppua oli jo vaikea laittaa kun oli pää tiellä.
Meillä mennään ovesta itse ensin tai vaihtoehtoisesti niin että koira odottaa edessäni kun avaan ovea ihan vain siksi että pystyn katsomaan ettei ulkona/rapussa ole ketään. Jos koira säikähtää niin siitä nousee mieletön metakka.
Meillä mennään ovesta itse ensin tai vaihtoehtoisesti niin että koira odottaa edessäni kun avaan ovea ihan vain siksi että pystyn katsomaan ettei ulkona/rapussa ole ketään. Jos koira säikähtää niin siitä nousee mieletön metakka.