Tuula Lukkarisen murha vuonna -91 Järvenpää/Hausjärvi

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Ulrica
Scooby-Doo

Re: Tuula Lukkarisen murha vuonna -91 Järvenpää/Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Helenan tapauksessa on otettu esiin, että häntä ei oikein uskottu tapahtuman kulussa ja pohdittu miksi epäilty saalistaja "antoi hänen mennä".

Mulla on eräästä saalistajasta omakohtainen kokemus heinäkuussa 1991 ollessani 16-vuotias. Kokemuksen perusteella uskon autolla liikkuvan saalistajan menettävän kontrollin auton ulkopuolella, eikä hänellä ole välttämättä enää samanlaista henkilökohtaista otetta uhriin kuin auton sisätiloissa.

Mä lähdin poikaystävältäni hänen äitinsä polkupyörällä Nokian Koskenmäestä Tamperetta kohti arkikesäyönä. Kuljin Nokiantietä kävely/kevyenliikenteen väylällä. En ollut päihtynyt, enkä juonut alkoholia. Mustavuoren lasketturinteen kohdilla, ehkä vähän ennen, pyörätien vierelle autotielle tuli henkilöauto. Se kulki samaa tahtia pyöräni kanssa. Pyörätien ja autotien välissä oli vähän pengertä, mikä oli meidän välissä. Tampereelle päin mentäessä, joutui saalistaja siirtymään vastaantulevien kaistalle ollakseen lähempänä minua.

En muista tarkalleen tilannetta, mutta ilmeisesti aukaisi kuskin ikkunaa ja jotakin yritti huudella. Tiesin kyllä, että ei ollut hyvillä aikeilla. Oli minua vanhempi.

Kun en reagoinut vaan jatkoin polkemista, meni saalistaja aika pitkän matkaa eteenpäin autotietä ja jätti auton vastaantulevien kaistalle, mutta hyppäsi penkereen yli ja näin hänen odottavan minua pyörätiellä edessä päin.

Muistan, kun ymmärsin tilanteen ja tein päätöksen etten käänny takaisin Nokialle päin. Siinä ei ollut asutusta ihan lähellä taaksepäin mentäessä, mutta Porin pikatie, jossa olisi voinut olla kulkijoita. Mulla oli poikaystävän äidin pyörä, joku kolmivaihteinen, missä oli muistaakseni isommat renkaat. Ajattelin, että otan pyörällä niin kovan vauhdin, että ajan suoraan häntä kohti ja päin ja jopa päälle tarvittaessa. Pyöräni kyydissä olin häntä korkeammallakin. Muistan kun nousin vielä seisaalteen polkimille ajamaan, jotta sain isomman vauhdin.

Kohdalla hän kauhoi paljain käsin johonkin käsivarteeni, mutta mulla oli niin kova vauhti, ettei saanut kiinni, ehkä väistinkin siinä kohdalla, koska muistan pelänneeni, että jos kaadun, saa minut kiinni.

On vain muistikuva, että poljin pitkään ja pitkään taakseni katsomatta ja kuulin auton käynnistyvän, mutta ei enää lähtenyt seuraamaan minua. Minulla oli miestä parempi fyysinen kunto, urheilin eikä päihtymystilaa. En tiedä mistä asti oli seurannut.

Tätä tapausta lukiessa Case tulee mieleeni ja olen yhdistänyt tapahtuman aina Mustavuoren laskettelurinteen kohdalla olevaan myös isoon hiekkakuoppaan. Nyt kun olen lukenut Tuulan tapausta, olen vasta käsittänyt, että pyöräreittini varrella, hieman ennen Mustaavuorta on ollut ilmeisesti 1991 aikaan toiminnassa ja käytössä Pitkäniemen laitos. En tiedä oliko miten toiminnassa tuolloin. Olin kulkenut siitä tien risteyksestä ohi hieman ennen kuin saalistaja tuli kohdalleni.

Tästä jäi mieleeni onko siellä ja sen lähettyvillä nimen omaan päivystänyt heikommassa asemassa olevia uhrejaan, tai myös muualla Suomessa laitosten lähettyvillä. Tämän vuoksi tuon tämän ketjuun, jos muillakin on tällaisia kokemuksia tuohon aikaan. Tuulan casessä voi myös olla mahdollista, että saalistaja on jo vaaninut naisen lähtiessä Kellokoskelta. Muistaisiko bussikuski jotakin, noilta ajoilta, onko siellä ollut laitoksen lähellä kyttääjä. Tuulan poika kuitenkin on maininnut, että äiti on voinut liftata. Omasta kokemuksestani jäi käsitys, että vuorovaikutus ja aloitusrepliikit omalla saalistajallani eivät olleet mistään pelikirjasta, vaan toimintatapa ja aie näytti hänellä olleen jopa uhrin päälle ja käyminen ja raahaaminen autoon väkisin. Normivuorovaikutus puuttui. Jäi käsitys, että kukaan ei vapaaehtoisesti astuisi hänen kyytiin.

En ole tummahiuksinen, mutta tapahtuma- aikaan myös pitkät vyötärölle ylettyvät vaaleat hiukset. Tapahtuma-aika ollut valoisa kesäyö, mutta yhtäkään autoa ei kulkenut ohi.

En muista saalistajasta muuta kuin, että jokin neliovinen auto, mies oli n. 30-40, täysin tavallisen näköinen, ei epäsiisti. Se mikä jäi mieleen, oli mieletön vihamielisyys minua, nuorta tyttöä kohtaan jo auton ajaessa vierelläni ja kohtaamistilanteessa, kun kauhoi käsillään. Jonkinlainen halveksunta, jotakin huusi ja kiroili minulle. Jotakin myös itse kohtaamistilanteessa huusin hänelle, että mene muualle. En pysty muistamaan. En muista myöskään nähneeni mitään teräasetta, vaan kauhoi paljain käsin yrittäen saada käsivarrestani kiinni.

Kerroin asiasta vanhemmilleni myöhemmin, asiassa ei tehty rikosilmoitusta, se oli heidän päätös alaikäiselle.

Se mikä tämän tapauksen tiimoilla nousee itselleni esiin on, että naisten olisi helpompi tehdä rikosilmoitus näissä asioissa, jos tutkinnanjohtaja olisi nainen ja olisi julkisesti tiedossa, että asiassa viranomaisen kontaktihenkilö on nainen. Varsinkin nuorilla, sillä on varmasti niin suuri merkitys asian henkilökohtaisuuden vuoksi. Mies ei koskaan ymmärrä täysin tämänkaltaisia lajitoverinsa tekoja, eikä luo samanlaista automaattista luottamusta uhriin kuin nainen kuulijana. Uskon erilaisia saalistajia olleen tuohon aikaan hyvinkin paljon, tavoitteena saada kyytiinsä päihtyneitä naisia, jotka mahdollisesti huumaa ja pystyy tällä tavalla tekonsa suorittamaan ilman minkäänlaista uhrinsa vastustusta.

En tiedä miksi kokeili onneaan minun suhteen, häneltä ei ole voinut jäädä huomaamatta, että olin skarppina ja fyysisesti myös ketterä vastus. Todella riskialtista, kun asutustakin alkoi olemaan Mustavuoren jälkeen ja mahdollisia silminnäkijöitä. Mutta vietti on ilmeisesti suurempi kuin arvioimansa riskit. Olin siis täysin eri uhriprofiilista kuin ketjun naiset. Ainoa yhdistävä tekijä pitkähiuksisuus.

Tossa on pohdittu, että miksi mahdollinen tekijä lopetti. Ehkä saanut alueella haluamansa kontrollin, tapauksista uutisoitiin ja tämän johdosta aiheutti pelkoa naisille julkisesti. Onko voinut siirtyä eri alueille ja etsiä tiettyä ketjun naisten tyyppistä uhria laitosten läheisyydestä? Niissähän on voinut olla ympärivuotista kameravalvontaa jo 1990-luvulla. Myös toistuvat "epäonnistumiset" ja kontrollinmenetykset uusien potentiaalisten uhrien kanssa ovat voineet laskea saalistajan itsetuntoa tai jopa pakottaa hänet muuttamaan toimintaprofiiliaan.

Nämä tuli mieleeni, jos tapaukseen liittyen on hyötyä tai muita vastaavia nousisi vielä esiin.

Ja vielä, uskon Helenan kertomusta. En usko hypnoosista kieltäytymisen olleen hänen elämäntavastaan johtuvaa. Hänelle tilanne on saattanut olla niin traumaattinen, että hypnoosi ei olisi ollut vaan hetken juttu, vaan asian käsittely olisi voinut hänen tilanteessan viedä voimavaroja pitkäksi aikaa, päähän kohdistunut väkivalta on voinut olla musertava. Saalistaja on voinut hänen kohdallaan epäonnistua naisen huumaamisessa ehkä Helenan jonkun toleranssin vuoksi. Hyvä niin. Mä uskon rehellisesti, että jos poliisissa olisi ollut naistutkinnanjohtaja, olisi Helenan tiedoista saatu enemmän tietoon saalistajaan liittyen.
Ulrica
Scooby-Doo

Ylläolevaan tapahtumapaikkan läheisyyteen vielä tarkennus alueesta:

Mustavuoren alueelle rakennettiin noin 2,5 kilometriä taistelu- ja yhdyshautoja sekä lähes 100 erilaista pesäkkeen ja suojalaitteen jäännöstä aikanaan. Ensimmäisessä maailmansodassa niissä ei koskaan taisteltu. Osassa linnoitteista kuitenkin taisteltiin vuoden 1918 sisällissodan aikana. Hiekanoton ja laskettelurinteen välillä oli aikanaan konflikti. Puolustusvarustukset oli sijoitettu strategisesti korkealle harjulle. Vuosikymmenten varrella alueen muu maankäyttö on jättänyt niihin pysyvät jäljet:

Yhtymäkohtia oman saalistajani kanssa Hikiän alueeseen ovat hiekan/suoraan liittyvä sekä puolustusvoimien strategiset kohteet. Ehkä tekijä on näihin jotenkin linkittyvä.

Tulee vielä mieleen Hikiän "sankarihaudat". Onko näiden uhrien määrällä jokin merkitys saalistajalla tai linkki "historiaan".
Touhupuntti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

^
Tai vastaavasti kuljetusfirma jonka kuljetuksiin molemmat hiekkakuopat maa-aineksineen kuuluisi tai olisi jossain vaiheessa kuulunut
Ulrica
Scooby-Doo

^
Se mikä hänellä voisi olla hankittuna, olisi raskaamman kaluston ajokortti 18-vuotiaana ja oma yritys rekisteröitynä. Pääsy lääkkeisiin ja jonkinlainen anatomian tuntemus eläimiin liittyen.
Touhupuntti
Andy Sipowich NYPD

Ulrica kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 3:12 pm ^
Se mikä hänellä voisi olla hankittuna, olisi raskaamman kaluston ajokortti 18-vuotiaana ja oma yritys rekisteröitynä. Pääsy lääkkeisiin ja jonkinlainen anatomian tuntemus eläimiin liittyen.
Mitäs linjoja tuolloin ja aiemmin oli Järvenpään ammattiopistossa? Alkoiko koulutus siellä milloin vai oliko esim työllispalveluissa koulutuksia joissa maastoa olisi hyödynnetty oppimispaikkana esim harvennuksiin
tm_astro
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja tm_astro »

Tässä on vain yksi kunnollinen johtolanka:

"Tunsi suuren eläimen tai ihmisen anatomian".

Podcastissa mainitaan vain yksi, jonka väitettiin olleen julma omia eläimiään kohtaan ja jopa teurastaneen tilansa eläimiä omin käsin. Kuspäällä myös hevosia.

Mitä muuta tähän tarvitaan?

Laitetaan eläinrakas ja julma säälimätön eläinrääkkääjä vastakkain niin mitä syntyy ?

Vosiko tuo 50 donaa liittyä myös tähän jotenkin ?

Minä en usko mihinkään sarjamurhaajaan. Soranottopaikan ja hiekkakuopan on tuntenut varmasti varsin moni.

Toki Tuulan kaverijengissä oli myös yksi metsästystä harrastanut nuori mies, jota myös epäilin aiemmin, sillä eläinrakas ja metsästäjä vastakkain on sekin aika huono combo.

Kokemusta on.

Näitä molempia olisi ollut aikoinaan hyvä tutkia lähemmin.
Touhupuntti
Andy Sipowich NYPD

^
Podissa myös joku naisääni kertoo miehensä eläintenkasvatuksen poikenneen eläinlääkärien näkemyksistä ja kun keskustelu menee eläinten lopetukseen tms toteaa nainen kaikkien sen ajan eläinten parissa olleiden ihmisten täytyneen osata se touhu. Ei sanatarkasti muistettu kirjoitus itseltä mut sinne päin.
Keskustelussa jatkaa ettei lopetuksen eläinlääkärin edessä tai poliisien turvatessa/nähden pidä paikkaansa, mutta aiempi sanomansa myöntää, että näkemyseroja on ollut eläinlääkärien kanssa.
JasseHames
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

tm_astro kirjoitti: La Kesä 27, 2026 9:56 am Minä en usko mihinkään sarjamurhaajaan. Soranottopaikan ja hiekkakuopan on tuntenut varmasti varsin moni.
Varmasti paikan on tiennyt moni, mutta ei sillä mitään liikennettä suuressa määrin ole koskaan ollut. Ja jos roskia olisi dumpattu alueelle erityisen paljon, niin Pietilät ja muut maanomistajat olisivat laittaneet tiet lukittujen puomien taakse. Eli kyseessä ei ole myöskään ollut mikään epävirallinen kaatopaikka. Oleellisin kysymys kuuluu, miksi tämä mainitsemasi "hevosmies" olisi sattumalta dumpannut Lukkarisen ruumiin lähes samalle paikalle, jossa joku naistensaalistaja löi Meriläistä puukolla päähän.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
isebel
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja isebel »

Touhupuntti kirjoitti: La Kesä 27, 2026 10:31 am ^
Podissa myös joku naisääni kertoo miehensä eläintenkasvatuksen poikenneen eläinlääkärien näkemyksistä ja kun keskustelu menee eläinten lopetukseen tms toteaa nainen kaikkien sen ajan eläinten parissa olleiden ihmisten täytyneen osata se touhu. Ei sanatarkasti muistettu kirjoitus itseltä mut sinne päin.
Keskustelussa jatkaa ettei lopetuksen eläinlääkärin edessä tai poliisien turvatessa/nähden pidä paikkaansa, mutta aiempi sanomansa myöntää, että näkemyseroja on ollut eläinlääkärien kanssa.
Huomasin saman ristiriidan puheissa, piti ihan pariin kertaan kuunnella että ymmärsin oikein. Tulee vähän skeptinen suhtautuminen muuhunkin ulosantiin
Touhupuntti
Andy Sipowich NYPD

^
Oliko tuo pariskunta kenen naista haastateltiin se naapuri kenen luona Tuulan eläimet oli hoidossa? Valitettavasti mulla menee yhä osa äänessä olleista sekaisin ilman muistiinpanoja mitä en oo ennättänyt tekemään
tm_astro
Poliisikoira Rex

JasseHames kirjoitti: La Kesä 27, 2026 12:22 pm
tm_astro kirjoitti: La Kesä 27, 2026 9:56 am Minä en usko mihinkään sarjamurhaajaan. Soranottopaikan ja hiekkakuopan on tuntenut varmasti varsin moni.
Varmasti paikan on tiennyt moni, mutta ei sillä mitään liikennettä suuressa määrin ole koskaan ollut. Ja jos roskia olisi dumpattu alueelle erityisen paljon, niin Pietilät ja muut maanomistajat olisivat laittaneet tiet lukittujen puomien taakse. Eli kyseessä ei ole myöskään ollut mikään epävirallinen kaatopaikka. Oleellisin kysymys kuuluu, miksi tämä mainitsemasi "hevosmies" olisi sattumalta dumpannut Lukkarisen ruumiin lähes samalle paikalle, jossa joku naistensaalistaja löi Meriläistä puukolla päähän.
Siihen voi olla monta syytä, osa jopa pelkkää sattumaa, koska kysehän oli tiestä, mitä pitkin kenen tahansa helppo ajaa. Meriläisen tapaus on mielestäni aivan erilainen kuin Lukkarisen niin monilta kohdin etten voi uskoa samaan tekijään. Eikä tämä tosiaankaan mikään kaatopaikka ollut, vaan soranottopaikka ja maalla monet tarvitsevat soraa vaikka mihin, joten varmasti siellä käytiin useamminkin paikan hyvin tuntien.

Se, joka Lukkarisen tappoi osasi hommansa erittäin tehokkaasti, jopa pimeässä, joten varmasti ilman mitään aineita ja stimulantteja. Meriläistä päähän lyönyt oli aineissa, täysi tumpelo ja tunari. Eikä paikka ollut prikulleen sama. Välimatkaa taisi olla.

Minusta asia on hyvin yksinkertainen. Syyllinen tuskin oli lääkäri, patologi tai kirurgi, sillä en usko Lukkarisella olleen suhteita heihin, toisin kuin metsästäjiin tai eläintilallisiin.
Mariangel
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

tm_astro kirjoitti: La Kesä 27, 2026 11:29 pm
Siihen voi olla monta syytä, osa jopa pelkkää sattumaa, koska kysehän oli tiestä, mitä pitkin kenen tahansa helppo ajaa. Meriläisen tapaus on mielestäni aivan erilainen kuin Lukkarisen niin monilta kohdin etten voi uskoa samaan tekijään. Eikä tämä tosiaankaan mikään kaatopaikka ollut, vaan soranottopaikka ja maalla monet tarvitsevat soraa vaikka mihin, joten varmasti siellä käytiin useamminkin paikan hyvin tuntien.

Se, joka Lukkarisen tappoi osasi hommansa erittäin tehokkaasti, jopa pimeässä, joten varmasti ilman mitään aineita ja stimulantteja. Meriläistä päähän lyönyt oli aineissa, täysi tumpelo ja tunari. Eikä paikka ollut prikulleen sama. Välimatkaa taisi olla.

Minusta asia on hyvin yksinkertainen. Syyllinen tuskin oli lääkäri, patologi tai kirurgi, sillä en usko Lukkarisella olleen suhteita heihin, toisin kuin metsästäjiin tai eläintilallisiin.
Ai tämä onkin ollut soranottopaikka ja maallahan soraa tarvitaan... Siis olenko minä tippunut kärryiltä 😅
Musta ruusu
tm_astro
Poliisikoira Rex

Touhupuntti kirjoitti: La Kesä 27, 2026 10:31 am ^
Ei muistaakseni ollut hänen miehensä vaan nainen oli sellainen joka tiesi kyseisen miehen ja siksi kykeni kertomaan rankemmista aika karmeista taipumuksista ja tavoista, vaikkakin niitä aika tavalla pehmennellen. Eli juurikin se mies, mitä minä tässä voisin epäillä. Pitäisi kuunnella podcast uudelleen , jos vain ehtii.
tm_astro
Poliisikoira Rex

Mariangel kirjoitti: La Kesä 27, 2026 11:38 pm

Ai tämä onkin ollut soranottopaikka ja maallahan soraa tarvitaan... Siis olenko minä tippunut kärryiltä 😅
Kuuntele podcast. Siitä se selviää.
Mariangel
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

tm_astro kirjoitti: La Kesä 27, 2026 11:42 pm
Mariangel kirjoitti: La Kesä 27, 2026 11:38 pm

Kuuntele podcast. Siitä se selviää.
Meinaatko, että kyseinen podcast on varmasti se oikea ja varma tieto?
Musta ruusu
Vastaa Viestiin