Alaikäinen poika menehtyi liikenneonnettomuudessa saamiinsa vammoihin sunnuntaina aamuyöstä Liperin Ylämyllyllä, 6.9.26

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Sipi
Michael Knight

Re: Alaikäinen poika menehtyi liikenneonnettomuudessa saamiinsa vammoihin sunnuntaina aamuyöstä Liperin Ylämyllyllä, 6.9

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Perilla kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 8:38 pm Mutta todella monet isät virtittävät yhdessä poikien kanssa mopoja.
Niin taitavat tosiaan tehdä. Ja ongelma ei sinänsä ole se mopojen kanssa puuhailu, vaan kulttuurin nopea muutos. Ei enää voida ajatella, että ajellaan pelto-Nissaneilla ja pappatuntureilla viisivuotiaasta lähtien kuten monen isän nuoruudessa. Silloin tosiaan pojat olivat poikia, ja heidän peräänsä katsottiin kokonaisvaltaiseti vähän eri tavalla, sanktiot perseilyistä olivat enemmän kohdillaan ja tekemistä, haasteita ja someuhoa(ulkoista painetta sikailuun) huomattavasti vähemmän jos ollenkaan.

Luulenkin, että moni isä elää edelleen tätä "ollaan rallikansaa, ei kai se nyt niin vakavaa ole" -aikaa ja ajattelua. Mutta sorakuopat ovat muuttuneet sadan nuoren kokoontumisiksi asfaltoiduilla kiihdytyskaistoilla, nopeudet ja temput ovat raaistuneet ja onnettomuusriskit sen mukaisesti.
Tulimutkanvuohi
Nikke Knatterton

Re: Alaikäinen poika menehtyi liikenneonnettomuudessa saamiinsa vammoihin sunnuntaina aamuyöstä Liperin Ylämyllyllä, 6.9

Viesti Kirjoittaja Tulimutkanvuohi »

Sipi kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 7:40 pm
Tulimutkanvuohi kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 7:34 pm Näin toimii vastuullinen isä. Hyvin tehty, kunpa nykyään olisi vastaavia vastuullisia vanhempia.
Sohva ja älypuhelin vie voiton. Valitettavasti.
Mä olen äiti. Mutta pakko se oli jotain tehdä. Opiskella asiaa. Olisi varmaan helpompaakin tai luontevaa monelle isälle, kun "kuulevat" moottorin ja ymmärtävät sitä eri tavalla. Mä opettelin, miltä tehoputki näyttää, missä on rajoitin ja niin edelleen. Kuulen vieläkin, kun joku jonne ajaa viritetyllä mopolla, vaikka en tee tiedolla enää mitään lasten ollessa jo reilusti yli mopoiän. Kiitos palautteesta.
no isä tai äiti.
Esimerkillistä toimintaa joka tapauksessa.
The world is full of people who are ready to tell you how you should live, even though they don't know how to live themselves.
- Bukowski
Tulimutkanvuohi
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Tulimutkanvuohi »

Rescuer kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 8:04 pm
Tulimutkanvuohi kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 7:34 pm Näin toimii vastuullinen isä. Hyvin tehty, kunpa nykyään olisi vastaavia vastuullisia vanhempia.
Nykyään ei tarvitse paljon arpoa onko mopo viritetty vai ei. Esimerkiksi nettimotosta kun hakee tieliikennekelpoisia mopoja, ei vastaan tule montaa joka ei olisi viritetty.
Jotain kuvaa se, että myyjä suoraan laittaa kuvaukseen plussaksi sen, ettei tien päällä ratsatessa katsota kevariksi...
Vähintään tehoputki on jokaisessa.
Niin se menee, lähtökohtaisesti jokaista viritetty, ja mitä huomaamattomampi niin sen parempi.
Sellainen kulttuuri näyttää olevan.
ehkä nyt vähän yleistin,mutta antakaa se anteeksi :D
The world is full of people who are ready to tell you how you should live, even though they don't know how to live themselves.
- Bukowski
Sil5
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Sil5 »

Perilla kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 8:38 pm
Mä olen äiti. Mutta pakko se oli jotain tehdä. Opiskella asiaa. Olisi varmaan helpompaakin tai luontevaa monelle isälle, kun "kuulevat" moottorin ja ymmärtävät sitä eri tavalla. Mä opettelin, miltä tehoputki näyttää, missä on rajoitin ja niin edelleen. Kuulen vieläkin, kun joku jonne ajaa viritetyllä mopolla, vaikka en tee tiedolla enää mitään lasten ollessa jo reilusti yli mopoiän. Kiitos palautteesta.
Minä kokeilin säännöllisen epäsäännöllisesti onko mopoa viritetty. Eipä uskaltanut poika virittää kun tiesi, että mopo lähtisi kuin kuppa Töölöstä jos jäisi kiinni.
Mainioita esimerkkejä. Luottamus alkaa siitä että luodaan selkeät säännöt joiden noudattamista sopivasti seurataan. Siis pidetään huolta, tuetaan ja arvostetaan lapsia. Ja, tottakai nuoren ihmisen kasvamiseen kuuluu paljon, paljon muutakin kuin mopoilut.
- kun ajattelee aikoja taaksepäin..eihän siinä mene kuin muutama vuosi niin nuorilla alkaa omat siivet kestämään.
Olinko eka
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Olinko eka »

Joo, eihän tässäkään ollut vikaa mopossa tai kuljettajassa.
Vaan joku vi"#un tollo tällännyt liikenteenjakajan risteykseen keskelle kaistoja.
Miksi ei kukaan ajattele mopoilijoita. :roll:
PutsiKostari
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja PutsiKostari »

Sil5 kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 9:37 pm
Perilla kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 8:38 pm

Minä kokeilin säännöllisen epäsäännöllisesti onko mopoa viritetty. Eipä uskaltanut poika virittää kun tiesi, että mopo lähtisi kuin kuppa Töölöstä jos jäisi kiinni.
Mainioita esimerkkejä. Luottamus alkaa siitä että luodaan selkeät säännöt joiden noudattamista sopivasti seurataan. Siis pidetään huolta, tuetaan ja arvostetaan lapsia. Ja, tottakai nuoren ihmisen kasvamiseen kuuluu paljon, paljon muutakin kuin mopoilut.
- kun ajattelee aikoja taaksepäin..eihän siinä mene kuin muutama vuosi niin nuorilla alkaa omat siivet kestämään.
Näin, kun kaikki vanhemmat huolehtisivat siitä, että ajopelit eivät häiritse muita ja ovat laillisia.

Ei siihen tarvita miesaivoja, tai naiskuuloa. Vanhempi voi käydä testaamassa mopon, jos arveluttaa. Jos se pitää kovaa ääntä ja kulkee yli 45km/h on se laiton. Sitten mopo myyntiin ja lapselle ulkonaliikkumiskieltoa 6kk.
Poliisi toimi 110%:n oikein sääntökirjan mukaan kiilatessaan hurjaa vauhtia pakoon yrittäneen moottoripyörällä liikkuneen mopojonnen. Kaikki muu on vääristelyä, poliisivihaa, tai mopojonnejen ulinaa. :arrow:
Rckhrd
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Rckhrd »

UMäki kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 4:19 pm

Huomattavasti suurempi ja parempi vaikutus tuolla olisi mitä Tuusulan tapauksen myötä YLE:n lähetyksessä esiin nostettu (nuorten mopoilijoiden) ajatus nopeusrajoituksen nostamisesta 60km/t.

Niin tai mitä jos vuoden verran opettelisi ajamaan liikenteessä ja vuoden päästä sitten kevarilla? Ja vaikka nopeudeksi sallittaisiin yli 45 km/h mikä ei onnistu ennen EU:sta eroamista, alkaisi kitinä miten pitäisi olla ainakin 80km/h.
PutsiKostari
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja PutsiKostari »

tapahtumien kulku lyhyesti selostettuna. videon poika ei liittyä tapaukseen.
Poliisi toimi 110%:n oikein sääntökirjan mukaan kiilatessaan hurjaa vauhtia pakoon yrittäneen moottoripyörällä liikkuneen mopojonnen. Kaikki muu on vääristelyä, poliisivihaa, tai mopojonnejen ulinaa. :arrow:
Vastaa Viestiin