Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Jiimeli
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Jiimeli »

ABC kirjoitti:
MotiivitOn kirjoitti:Tähän väliin on pakko huomauttaa, että esim. lonkkavika periytyy ihan samalla tavalla erirotuisen kanssa pariutuessa tai hyvägeenisen omanrodun edustajan kanssa.

Eli sillä ei ole mitään väliä lonkkavian periytymisen kannalta, mitä rotua koirat ovat! Ainoa asia mikä merkitsee on risteytettävien koirien sukutaustat!

Se että jalostetaan sukulaisuussuhteita omaavia koiria, on vain huonoa jalostamista, ei koirarodun huonoutta. Jos ei löydy terveitä jalostettavia mistään päin maailmaa, voidaan varmaan sairaat rotunsa edustajat jättää astuttamatta. Jos kokonaan sairas rotu kuolee sukupuuttoon, niin sehän on hyvä asia, paitsi rahanahneille kasvattajille, ketkä jopa kehtaavat ehkäpä vielä väittää rakastavansa koiriaan.
Esimerkiksi saksanpaimenkoira on taas esimerkki rodusta, jossa jalostus on tehty pieleen tuijottamalla yksisilmäisesti ulkonäköä näyttelylinjassa ("luiskaperäiset" koirat, jotka eivät enää pysty kävelemään kunnolla, kun lonkat pettävät). Asia voitaisiin korjata, jos haluttaisiin.

quote]

Tuo sakemannien viallisuus ei ole täysin paskapuhetta mutta se että ei ole pelkästään näyttelylinjaisia. Sillä suomestakin löytyy kohtuullisen vahva kanta saksanpaimenkoiria jotka on jalostettu käyttöön ja myös sekalinjaisia löytyy. Saksanpaimenkoira on kyllä varsin tautinen laji, sitä en kiellä. Ihmiset tuntuvat vaan hyvin usein ottavan kyseisenkin rodun kohdalla paperittomiapentuja sekä täysin luokattomista vanhemmista jalostettuja.

Olen itse miettinyt sitä että kun hyvin usein puhutaan rotukoirien sairauksista ja niistähän pidetään kirjaakin jollain tapaa. Olisi mielenkiintoista nähdä seropeista samanlaisia tilastoja joissa eritellään sairaidet ja kerrotaan niiden määrä.
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Näin kerran koirapuistossa miehen jolla oli saku mukanaan. Mun oli ihan oikeasti pakko kysyä että onko tuo ihan puhdas saku ja olihan se - käyttölinjasta. Se oli niiin erilainen ja ihailin kyllä sen jalkoja ja lonkkia ylipäätään, ne ei olleet sellaiset kauheat viistot millaisia nykyään näkee. Lämmitti kyllä sydäntä nähdä semmonen saku vielä :)
Nanika ga tooku matteiru to
Jiimeli
Alibin satunnaislukija

Clyde kirjoitti:Näin kerran koirapuistossa miehen jolla oli saku mukanaan. Mun oli ihan oikeasti pakko kysyä että onko tuo ihan puhdas saku ja olihan se - käyttölinjasta. Se oli niiin erilainen ja ihailin kyllä sen jalkoja ja lonkkia ylipäätään, ne ei olleet sellaiset kauheat viistot millaisia nykyään näkee. Lämmitti kyllä sydäntä nähdä semmonen saku vielä :)
Aivan, se on todella hauskaa ettei nykyisellään olevat sakut näytä kovinkaan paljoa siltä mistä on lähdetty (siis näyttelysakut). Kun taas tuolla käyttöpuolella homma on aivan erilaista.

Tässä esim. osoitus että sakutkin voivat olla terveitä myös vanhempana, ei luultavammin kovin pahoja lonkkavikoja yms. kyseisellä yksilöllä.
http://www.sissinheimon.net/album2/index.htm

Ei liiemmin liuskaperseisyyttä.
http://www.sissinheimon.net/album3/index.htm

Loppujen lopuksihan on yleensäkin perseestä että ihminen on luonut koirien ulkonäköihin ja muuhun tietyt standardit, tuntuu oudolta että mitä me ihmiset ollaan sanomaan jotta miltä esim. koiran pitää näyttää. Luonnollisuus monessakin asiassa pitäisi olla enemmän kunnioitettavaa. Ihminen luo kaikesta hiljalleen samaa mitä itsestään, eli tuhotuun tuomitun rodun, ei muuta kiitos.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Jiimeli kirjoitti:***Jos ei löydy terveitä jalostettavia mistään päin maailmaa, voidaan varmaan sairaat rotunsa edustajat jättää astuttamatta. Jos kokonaan sairas rotu kuolee sukupuuttoon, niin sehän on hyvä asia, paitsi rahanahneille kasvattajille, ketkä jopa kehtaavat ehkäpä vielä väittää rakastavansa koiriaan.
Jiimeli kirjoitti:***Olen itse miettinyt sitä että kun hyvin usein puhutaan rotukoirien sairauksista ja niistähän pidetään kirjaakin jollain tapaa. Olisi mielenkiintoista nähdä seropeista samanlaisia tilastoja joissa eritellään sairaidet ja kerrotaan niiden määrä.
Oma ja varmasti monen muunkin järkevästi ajattelevan ihmisen mielipide on se, että jokaisesta linjasta tulisi jättää vain yksi tai ehkä jopa kaksi mahdollisimman puhdasta rotua. Muut linjat ja nämä ruttuturvat joutaa hävittää maailmankartalta. Ei muuta kuin suomen Ajokoirat ja Pystykorvat räksyttämään pihoihin. Lemmikkinä pito on ihan turhanpäiväistä hömpötystä ellei elikolle ole mitään hyödyllistä käyttöä. Menkää itse juoksemaan aitojen ylitse ja kiertämään keppejä saatana. Ei sitten mitään järkeä edes harrastusmielessä. Mun mielestä. Tai harrastakaa niiden Karjalan karhukoirien kanssa? Mitä, eiks niillä mene jakeluun samaa tahtia kuin Border colliella? :lol:

Seropitilastot, sellaiset todellisen kuvan antavat, olisi mahdollista totetuttaa oikeastaan vain rekatuilla seropeilla. Vai mitäkä ajat takaa?
Jiimeli
Alibin satunnaislukija

Loka kirjoitti:
Jiimeli kirjoitti:***Jos ei löydy terveitä jalostettavia mistään päin maailmaa, voidaan varmaan sairaat rotunsa edustajat jättää astuttamatta. Jos kokonaan sairas rotu kuolee sukupuuttoon, niin sehän on hyvä asia, paitsi rahanahneille kasvattajille, ketkä jopa kehtaavat ehkäpä vielä väittää rakastavansa koiriaan.
Jiimeli kirjoitti:***Olen itse miettinyt sitä että kun hyvin usein puhutaan rotukoirien sairauksista ja niistähän pidetään kirjaakin jollain tapaa. Olisi mielenkiintoista nähdä seropeista samanlaisia tilastoja joissa eritellään sairaidet ja kerrotaan niiden määrä.
Oma ja varmasti monen muunkin järkevästi ajattelevan ihmisen mielipide on se, että jokaisesta linjasta tulisi jättää vain yksi tai ehkä jopa kaksi mahdollisimman puhdasta rotua. Muut linjat ja nämä ruttuturvat joutaa hävittää maailmankartalta. Ei muuta kuin suomen Ajokoirat ja Pystykorvat räksyttämään pihoihin. Lemmikkinä pito on ihan turhanpäiväistä hömpötystä ellei elikolle ole mitään hyödyllistä käyttöä. Menkää itse juoksemaan aitojen ylitse ja kiertämään keppejä saatana. Ei sitten mitään järkeä edes harrastusmielessä. Mun mielestä. Tai harrastakaa niiden Karjalan karhukoirien kanssa? Mitä, eiks niillä mene jakeluun samaa tahtia kuin Border colliella? :lol:

Seropitilastot, sellaiset todellisen kuvan antavat, olisi mahdollista totetuttaa oikeastaan vain rekatuilla seropeilla. Vai mitäkä ajat takaa?
Esim. tosiaan rekatut seropit olisi yksi vaihtoehto. Miksipä ei? Ja olisihan joku koiran "ajokortti":kin ihan hyvä idea. Siis että ihmisen täytyisi suorittaa kurssi/kurssit jotta saisi luvan pitää koiraa. Eihän tuokaan estäisi ihmisiä pitämästä koiraa ilman lupaa, kun ei ajokorttiakaan tarvitsi jotta kykenee autolla ajamaan. Mutta kuitenkin jotain järkeistämistä olisi hyvä saada koirien pitämiseen ja niiden jalostukseen yms. Vaikka en yleensäkkään pidä siitä että ihminen kajoaa luontoon niin onhan se myöhäistä olla koiria pilaamasta kun niin sanotusti paska on jo huosussa ja useat asiat vitullaan.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

ABC kirjoitti: Tarkennetaan nyt vielä, että itse siis puhuin roduista, joissa geenipohja on niin pieni, ettei sairauksia sen takia saada jalostettua pois. Esim. eräät sukupuuton partaalta pelastetut rodut, ja rodut, joissa on Suomessa ollut hyvin pieni perustajapohja, eikä sitä ole korjattu tuomalla uutta verta muualta. Ongelma on, että näitä rotuja on melko paljon.

Esimerkiksi saksanpaimenkoira on taas esimerkki rodusta, jossa jalostus on tehty pieleen tuijottamalla yksisilmäisesti ulkonäköä näyttelylinjassa ("luiskaperäiset" koirat, jotka eivät enää pysty kävelemään kunnolla, kun lonkat pettävät). Asia voitaisiin korjata, jos haluttaisiin.

Sama juttu kultaisillanoutajilla: koko ajan pennutetaan esim. C+D-lonkkaisia koirapareja, kun joku kuitenkin aina maksaa pennusta esim. 700e, mikä ei ole kovin paljon vähemmän kuin A-lonkkaisesta maksettava 1000e.

Seropeilla on yleisesti ottaen keskimäärin pienempi todennäköisyys olla sairas juuri monen rodun liian sisäsiittoisuuden takia, mutta tietysti, kuten sanot, sekin voi huonolla tsäkällä saada sairauden, kun molemmilla vanhemmilla on sama vika.
Juuri näin. Seropista tulee kuitenkin todennäköisemmin terve kuin rotukoirien risteymästä. Nuo ajatukset hyvistä käyttötarkoituksista, hyvästä päästä ja niin edelleen ovat tietysti kovin yleviä ja kunnioitettavia, mutta valitettavasti koirarotujen jalostamisen kanssa niillä on nykyään todella vähän tekemistä, käyttötarkoitus kun on todella monen (huom! ei kaikkien) koirarodun kohdalla jäänyt unholaan ja monen tärkein tehtävä on kompensoida omistajansa ylilihavuutta pärjäämällä näyttelykehässä ja sen jälkeen pötköttää sohvalla. Minä kunnioitan rotukoirista niitä todella, todella harvoja rotuja joiden muotovaliot ovat perinteisesti loistaneet myös Suomen parhaimpina käyttökoirina. Silloin ja vain ja ainoastaan silloin jalostaminen on ollut:
a) perusteltua
b) onnistunutta

Miten esimerkiksi sakemannin laahaava perä auttaa rodun alkuperäisessä käytössä? Entäs mäyräkoiran ylipitkä selkä? Miten on Shar pein kanssa? Bassetin? Ja lista jatkuu...

edit: Olen törmännyt itsekin naiseen, jolla oli ns. alkuperäismallinen saksanpaimenkoira. Siinä vasta on kaunis koira!
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

^Ai, etkö ole nähnyt yhtään miestä kenellä olisi ollut käyttölinjainen sakemanni..?
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
joey
Angus MacGyver

MotiivitOn kirjoitti:^Ai, etkö ole nähnyt yhtään miestä kenellä olisi ollut käyttölinjainen sakemanni..?
En ole nähnyt kuin yhden käyttölinjaisen ja sen omistaja oli nainen. Meillä päin on enemmän niitä hatchbackejä...
serialist
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja serialist »

Pakko tarttua tähän seropi vs. puhdasrotuinen terveysväittelyyn...

Rotukoirien jalostus on nykypäivänä mennyt aivan liian pitkälle! Jos joku katsoi viime sunnuntaina YLE:ltä sitä ohjelmaa, jossa esiteltiin sairaiksi jalostettuja rotuja..? Siinä oli esimerkiksi eräs koira, jolla oli fyysisesti tuskaisesta sairaudesta huolimatta teetetty ties kuinka monta pentuetta vaikka tiedettiin, että niiden elämä tulee olemaan täyttä tuskaa.

Mutta kyllä mielestäni puhdasrotuinenkin voi olla terve koko elämänsä jos ei vanhuuden tuomia vaivoja lasketa.:) mutta itselläni on kokemusta vain seropeista, jotka ovat vanhempieni ja toinen elossa oleva on jo 11v Eläinlääkäri totesi juuri pari viikkoa sitten sydämen, keuhkojen, lonkkien yms. olevan täysin kunnossa. (toinen vanhempien koirista lopetettiin reilu vuosi sitten pari vkoa vaille 15 -vuotiaana) Nyt on itselläni omana seropi ja jos tapaturmia ei lasketa niin aivan terve niin fyysisesti kuin henkisestikin. :D

Seropin tai puhdasrotuisen valitseminen on silti täysin makuasia enkä jaksaisi nyt tapella aiheesta. Minulla ei ole edes kuittia koirastani, mutta ei se haittaa. En ole palauttamassa sitä mihinkään. :D
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Loka
Alibin Kestotilaaja

serialist kirjoitti:Minulla ei ole edes kuittia koirastani, mutta ei se haittaa. En ole palauttamassa sitä mihinkään. :D
Niin kauan, kuin kysyntä ja tarjonta kohtaa, meillä on tämä sekarotuongelma. Vastuullinen ihminen ei pelasta näitä "seropeja" vaan ostaa puhtaan koiran sen käyttötarkoitusta mukaillen.
joey
Angus MacGyver

Loka kirjoitti:Vastuullinen ihminen ei pelasta näitä "seropeja" vaan ostaa puhtaan koiran sen käyttötarkoitusta mukaillen.
Öö, mitäs väärää seropin pelastamisessa (esimerkiksi jonkin jo mainitun järjestön kautta) on, jos sillä ei koskaan teetä yhtään pentua? Vahinkoseropeista eivät kasvattajat pyydä paljon mitään ja nämä hylättyjä seropeja (ja rotukoiria) välittävät järjestöt eivät hyödy rahallisesti mitenkään. Jos koiraa ei myöskään astuta/käytä siitokseen, mahdolliset sukuviat eivät lähde kiertoon. Eli kenelle siitä on haittaa?
Jiimeli
Alibin satunnaislukija

joey kirjoitti:
Loka kirjoitti:Vastuullinen ihminen ei pelasta näitä "seropeja" vaan ostaa puhtaan koiran sen käyttötarkoitusta mukaillen.
Öö, mitäs väärää seropin pelastamisessa (esimerkiksi jonkin jo mainitun järjestön kautta) on, jos sillä ei koskaan teetä yhtään pentua? Vahinkoseropeista eivät kasvattajat pyydä paljon mitään ja nämä hylättyjä seropeja (ja rotukoiria) välittävät järjestöt eivät hyödy rahallisesti mitenkään. Jos koiraa ei myöskään astuta/käytä siitokseen, mahdolliset sukuviat eivät lähde kiertoon. Eli kenelle siitä on haittaa?
Itse olen tuossa samaa mieltä että seropien pelastaminen on ihan ok. Mutta en vain itse ymmärrä miksi niitä pitää rahdata ulkomailta asti, vai eikö suomessa ole tarpeeksi pelastettavia koiria?
joey
Angus MacGyver

Jiimeli kirjoitti:Mutta en vain itse ymmärrä miksi niitä pitää rahdata ulkomailta asti, vai eikö suomessa ole tarpeeksi pelastettavia koiria?
Tästä olen samaa mieltä, tosin en pidä kodittomien koirien pelastamista koskaan turhana. Suomen kodittomien koirien lukumäärän nollaaminen olisi ainakin periaatteessa mahdollista, sillä meillä ei ole esimerkiksi minkään näköistä kulkukoiraongelmaa, toisin kuin Viipurissa ja Espanjassa. Kodittomien koirien lukumäärä ei täällä liiku useissa tuhansissa, mutta uusia rekkuja rekisteröidään vuosittain muutamia kymmeniä tuhansia - jokaiselle kodittomalle koiralle olisi siis tilaa jossakin. Oma ongelmamme olisi korjattavissa valistuksella ja säädösten kiristämisellä, puhumattakaan siitä mitä tässäkin ketjussa puhutulla "koirakortilla" saisi aikaan. Koen, että kennelnimen rekisteröiminen on Suomessa aivan liian helppoa ja ongelma onkin kaksiosainen: toisaalta koiria otetaan väärin perustein (koristeeksi, statussyistä jne.), mutta toisaalta niitä myös annetaan väärin perustein ja jälkimmäiseen on paljon helpompi puuttua.
Loka
Alibin Kestotilaaja

joey kirjoitti:
Jos ei ole kysyntää, ei ole tarjontaa. Niin kauan kuin näitä otetaan on myös tarjontaa. En toki nyt puhu kulkukoiraongelmasta tai järjestötoiminnasta. (järjestöt eikö luovutakin vain leikattua koiraa?) Puhun yksityishenkilöistä.
Bleddyn
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Bleddyn »

Helsingistä Tallinnaan on alle sata kilometriä. Jos se täydellinen koira nyt sattuukin asumaan toisessa valtiossa, niin mitä sitten? Itse olisin ilomielin ottanut Suomesta koiran, mutta jostain kumman syystä minun koirani sattuivat asumaan Virossa.

Ihan totuuden nimissä on sanottava, että rescuekoiran ottaminen ulkomailta on melko helppoa. Virosta koiria tuovat yhdistykset järjestävät paljon ruuankeräyksiä, mätsäreitä ja muunlaisia tiedotustapahtumia. Tämän - markkinoinnin - rescueyhdistykset ovat hoitaneet mainiosti. Vaikka rescuetyö ei ole bisnestä, niin siihen silti pätee samat säännöt. Ei auta itkeä, että " miks näitä eläimiä ei kukaan halua ", jos ei kerro kellekään niiden olemassaolosta.
Loka kirjoitti:(järjestöt eikö luovutakin vain leikattua koiraa?)
Eikös ainakin Espanjasta tulevat steriloida? Virossa kaikkia koiria ei ole mahdollista leikata tarhalla, koska ei ole tarvittavia tiloja. Sterilointia kyllä suositellaan.
Kiikun kaakun rajalla
Puolimielet hajalla
Lukittu