konsta vs. groot

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Moderaattorit, Kilomies, Kyöpeli

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

groot kirjoitti: Vai etta normaaleja liikkeita tajuttomuudessa. Perustele vaitteesi ja esita lahde missa nain todetaan.

Aloitetaan tasta: mita aivoissa tapahtuu silloin kun ollaan tajuton?

Mika osa aivoista toimii normaalisti ja mika ei?
Tajunnan tasot jaetaan muistaakseni ainakin viiteen eri asteeseen. Lievästi alentunutta tajunnantasoa ei aina edes tunnisteta, hyvä esimerkki nuorukaisesta, joka matkasi vielä Merolla Vuosaaresta Sörkkaan, saatuaan ensin aivovamman pahoinpitelyssä. Tai Paten ystävä, joka tippui tikkailta päälleen, lähti kävelemään kylille, ei tunnistanut edes perheenjäseniään.

Yleensä tietämättömät pitävät tajuttomuutta täydellisnä liikkumattomuutena, vaikka siihen tavallisesti kuuluu kouristelua, ääntelyä jne.

Netistä löytyy kyllä matskua, saat itse hakea, niin menee paremmin kovaan kalloonsi.
groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Viesti Kirjoittaja groot »

konsta kirjoitti:
groot kirjoitti: Vai etta normaaleja liikkeita tajuttomuudessa. Perustele vaitteesi ja esita lahde missa nain todetaan.

Aloitetaan tasta: mita aivoissa tapahtuu silloin kun ollaan tajuton?

Mika osa aivoista toimii normaalisti ja mika ei?
Tajunnan tasot jaetaan muistaakseni ainakin viiteen eri asteeseen. Lievästi alentunutta tajunnantasoa ei aina edes tunnisteta, hyvä esimerkki nuorukaisesta, joka matkasi vielä Merolla Vuosaaresta Sörkkaan, saatuaan ensin aivovamman pahoinpitelyssä. Tai Paten ystävä, joka tippui tikkailta päälleen, lähti kävelemään kylille, ei tunnistanut edes perheenjäseniään.

Yleensä tietämättömät pitävät tajuttomuutta täydellisnä liikkumattomuutena, vaikka siihen tavallisesti kuuluu kouristelua, ääntelyä jne.

Netistä löytyy kyllä matskua, saat itse hakea, niin menee paremmin kovaan kalloonsi.
Piti lopettaa alatyylisesti vaikka kysyin ihan ystavalliseen savyyn asiallisia kysymyksia.

Kun Gustafsson silminnakijoiden mukaan nosti jalkaansa ylos ja alas, kyseessa ei ole kouristelu eika pakkoliike.Samaan kategoriaan menee kasien heiluttelu ja aantely. No, aantely ehka voidaan poissulkea.....sita saattaa tapahtua.

Missa vaiheessa vaitin, etta tajuttomuudella ja liikkumattomuudella on selva yhteys?

No, mika oli mielestasi Gustafssonin tajuttomuuden taso?

PS. Gustafssonillahan se paksu kallo oli kun se pelasti hanen henkensa.
---------
Allekirjoitus.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

groot kirjoitti: No, mika oli mielestasi Gustafssonin tajuttomuuden taso?

PS. Gustafssonillahan se paksu kallo oli kun se pelasti hanen henkensa.
Vai olet juuri sinä herkkä alatyylille, kjäh.

NG:n tajunnan taso määriteltiin vasta sairaalassa, Hassinen ilmoitti sen oikeudenkäynnissä, en muista nyt termiä. Kuitenkin - ei ko-operaatiota, eli lievää syvempi tajuttomuus.
groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Viesti Kirjoittaja groot »

konsta kirjoitti:
groot kirjoitti: No, mika oli mielestasi Gustafssonin tajuttomuuden taso?

PS. Gustafssonillahan se paksu kallo oli kun se pelasti hanen henkensa.
Vai olet juuri sinä herkkä alatyylille, kjäh.

NG:n tajunnan taso määriteltiin vasta sairaalassa, Hassinen ilmoitti sen oikeudenkäynnissä, en muista nyt termiä. Kuitenkin - ei ko-operaatiota, eli lievää syvempi tajuttomuus.
Hopohopo, en ole herkka sille vaan se vain kertoo minulle jotain henkilosta, joka sita kayttaa silloin kun esitetaan asiallisia ja rakentavia kysymyksia.

Mitka ovat lievaa syvemman tajuttomuuden tunnusmerkit?

Jalan nostaminen koukkuun?
Kasien heiluttelu?
---------
Allekirjoitus.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

groot kirjoitti: Hopohopo, en ole herkka sille vaan se vain kertoo minulle jotain henkilosta, joka sita kayttaa silloin kun esitetaan asiallisia ja rakentavia kysymyksia.
Pysyttelen vain sammalla tasolla kuin sinä, niin ymmärrät paremmin.
Mitka ovat lievaa syvemman tajuttomuuden tunnusmerkit?

Jalan nostaminen koukkuun?
Kasien heiluttelu?
Juttu ei ole ihan noin yksinkertainen. Tajuttomuuden taso annataan tietyn taulukon mukaan pisteinä, jossa tutkitaan eri vasteita:

-kipuvaste
-puhevaste
-valoon reagointi
jne

Katso vaikka Wikipediasta, hakusanalla : tajuttomuus. Kysý sitten seuraava hakusana, jos ei tärppää.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Löytyipä taas oikea helmi konstan tietolaarista :D
konsta kirjoitti:
NG:n tajunnan taso määriteltiin vasta sairaalassa, Hassinen ilmoitti sen oikeudenkäynnissä, en muista nyt termiä. Kuitenkin - ei ko-operaatiota, eli lievää syvempi tajuttomuus.
Niin - jos potilas ei ko-operoi - hän ei välttämättä ole ollenkaan tajuton - vaan on yhteistyökyvytön tai yhteistyhaluton.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Viesti Kirjoittaja groot »

Konstalta loytyy helmia joka lahtoon.

Tama ei ole suora lainaus eli sallittakoon virheet:

"Kuinka moni tietaa, etta kuolee jos lyo kivella paahan?"
"Kuinka moni tietaa, etta kuolee jos lyo puukolla kaulaan?"
"Tekija ei ollut laaketieteen asiantuntija"


hohh...hooohh...Sorry.....ei ois pitany tehda tata.... :lol:
---------
Allekirjoitus.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Aivan. Laitetaan tänne nyt vaikka lainaus (mtv3.fi) noista Hassisen muisteloista :

...........................................................................................................

Hassisen mukaan Gustafssonilla ei ollut mitään hengenvaaraa.

- Hänen tajunnantilansa oli alentunut. Jos potilas on tajuton, hän ei reagoi mitenkään. Stupor-tila on pikkaisen ylempi taso kuin tajuttomuus. Hassisen käsityksen mukaan heikkoon reagointiin vaikutti enemmän alentunut tajunnantaso kuin leukamurtuma.

- Ensihoidon jälkeen en enää koskaan nähnyt potilasta, Hassinen sanoi. Tarkempia arvioita Hassinen ei tajunnantilan alentumisen merkityksestä halunnut antaa.

- Asiantuntemukseni ei riitä. Olen ollut potilastyössä urani aikana vain kuusi kuukautta. Viimeiset 40 vuotta olen ollut biokemisti.

..........................................................................................................

Ja konsta kirjoittelee lievää syvemmästä tajuttomuudesta - Hassisen kertomana - tai ainakin tukeutuen hänen lausuntoihinsa. Tekisi mieli taas sanoa, että tökeröä vääristelyä :D
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:Ja konsta kirjoittelee lievää syvemmästä tajuttomuudesta - Hassisen kertomana - tai ainakin tukeutuen hänen lausuntoihinsa. Tekisi mieli taas sanoa, että tökeröä vääristelyä :D
No en sentään vaan lievää syvemmästä. Eli sinä tässä vääristelet.

Mutta, huonosti minäkin asian ymmärsin, eli kait supor-tila on vähän tietoisuudesta "heikompi" taso.

Huonolla ko-operaatiolla ei tarkoiteta väsymystä tai potilaan haluttomuutta, se pitäisi sinunkin ymmärtää, vaan nimenomaan huonoa vastetta ja reagointia. Haluttomuuskin ilmistaan, se on myös reagointia.

Ja ylläpidolle: asiakeskustelu menee täysin vituiksi, jos joka toinen viesti heitetään minne sattuu. Omalta kohdaltani voisin todeta, että läheskään kaikissa näissä viuesteissä ei ole vittuilua, vaan suoraa puhetta. Eli jäitä hattuun, älkää sotkeko koko keskustelua, ellei se ole tarkoituksenne.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Kas vain - yllättäen törmäsin tähän konstan tekstiin - ja olen sen loppuosasta enemmän kuin samaa mieltä.

Hyvä konsta - noin se juuri on kuten sanoit.

Minäkin olen kirjoittanut vastineen minulle osoitettuihin viesteihin, jotka ovat hävinneet bitti avaruuteen samantien - ja vaikka keskustelun seurattavuus siitä kärsiikin en kirjoita mielipiteitäni uudestaan.

Niin - syy viestieni poistoon oli kuulemma se, että ei olleet soveliaita ko. topicin aiheeseen - hyväksyn tuomioni.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Vastaa Viestiin