Lintupojat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

^^^^^
Kiitos awa, noin olikin, unohdus :?
Luulivat siis Gustafssonia vaatemytyksi, myttyjä eli "massaa" olisi kuitenkin pitänyt olla melko paljon teltassa n. 180x132cm??
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Oikea bongari, hän jolla oli rengastusluvat, sairasti, se umpisuoli puhkesi,
meinas kuolla.
Häneltä täytyisi kysyä, miksi ei oltu rengastettu tuona kesänä lintuja.
Jospa se alkoi tutkia Leinon tammessa eläviä ötököitä,
tai pyydysti heinäsirkkoja,
tai juoksi haavin kanssa perhosten perässä.
Tai onki Matalajärvellä isoja haukia, oli muuten vielä siihen aikaan niitä haukia.
Tai istui meillä korttia läiskimässä.
Ei kaikkea ehdi tehdä.
Kun se kesän sairasti, niin ei niitä lintuja enää syksyllä rengasteta, linnut lensivät
etelään.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja papillon »

Sariola kirjoitti:

Myös paluumatkalla he palasivat sinne Kivilahden passipaikan tienoille, mutta palasivat takaisinpäin ja kiersivät kaukaa murhaniemen telttoineen ja palasivat metsäpolkuja pitkin Högnäsiin. Näin kuulustelukertomuksessa kerrotaan. Tietysti vähän toisin sanoin.
Ei sanota, ei toisin sanoinkaan. Tulivat kartanon itäpuolella olevan lahdenpoukaman luo, josta sitten lähtivät suoraan eteläänpäin.

Eivät olleet siis lähelläkään kivilahden asemapaikkaa.
Poikkea paikalla sariola niin kuvittelet ja satuilet vähemmän.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
kompassi
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 7:41 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja kompassi »

Mahtaako olla Merivuokon muistissa, missä sairaalassa se umpisuolipotilas
oli lintupoikien käydessä häntä katsomassa?

Olen kysynyt tätä aikaisemminkin, saamatta vastausta. Jospa nyt.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Niin ja vielä se olennaisin: mitä oli umpisuolessa, Merivuokko ?
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja papillon »

Wagner kirjoitti:Niin ja vielä se olennaisin: mitä oli umpisuolessa, Merivuokko ?
Kuukkeli? :shock:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja awa »

Wagner kirjoitti:Niin ja vielä se olennaisin: mitä oli umpisuolessa, Merivuokko ?
Tuo on ihan mielenkiintoista - oliko varpaankynsiä vai appelsiininsiemeniä?

Dekkaripähkinä - alan harrastajille. Kev.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

papillon kirjoitti:
Sariola kirjoitti:

Myös paluumatkalla he palasivat sinne Kivilahden passipaikan tienoille, mutta palasivat takaisinpäin ja kiersivät kaukaa murhaniemen telttoineen ja palasivat metsäpolkuja pitkin Högnäsiin. Näin kuulustelukertomuksessa kerrotaan. Tietysti vähän toisin sanoin.
Ei sanota, ei toisin sanoinkaan. Tulivat kartanon itäpuolella olevan lahdenpoukaman luo, josta sitten lähtivät suoraan eteläänpäin.

Eivät olleet siis lähelläkään kivilahden asemapaikkaa.
Poikkea paikalla sariola niin kuvittelet ja satuilet vähemmän.
Ehkä poiketaankin!

Kivilahden passipaikka oli kuitenkin juuri sen kartanosta itään olevan lahdenpoukaman rannalla. Suorin menosuunta Högnäsiin olisi ollut itä-koilliseen. Kuitenkin pojat lähtivät siitä etelään päin (järvestä poispäin) ja kiersivät metsäpolkuja pitkin Högnäsiin. Näinhän siellä kuulustelupöytäkirjassa kerrotaan.

Olen usein miettinyt miksi he lähtivät siitä etelään päin. Miksi ei itään, tai itäkoilliseen, josta olivat menomatkalla tulleet?
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Oletko sinä Sariola niin kaavoihisi kangistunut, että kuleksit samoja reittejäsi päivästä toiseen, höh?

Kyllä tuon ikäisillä pojilla on ollut sen miljoona syytä vaihdella reittejään, josko vaikka olisi pitänyt vielä jossain tupakit polttaa, mutta koska rannalla ja niemissä oli ihmisiä uimassa, niin katsoivat parhaimmaksi mennä jonnekin sivummalle tupakille.

Kyllä noita syitä löytyy nuorille pojanjolpeille monia, joten tuollainen spekulointi, "miksi eivät kävelleet takaisin samoja jälkiään", tuntuu enmminkin huvittavalta, kuin järkevältä pohdinnalta.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Sariola »


" ..... Ollessaan paluumatkalla Oittaan kartanon itäpuolella olevan lahdenpoukaman kohdalla ehkä noin 9-9.15 aikoihin hän oli nähnyt lahdessa veneen, jossa oli kaksi pikkupoikaa ja edellämainitun kallioluodon länsipuolella kaksi miestä, joilla näytti olevan vaaleanruskea buldogin mallinen koira mukanaan. Lisäksi kertoja oli nähnyt ainakin yhden miehen läntisen niemekkeen länsirannalla, voimatta kuvata tätä miestä tarkemmin. Näiden havaintojen jälkeen kertoja oli toverinsa kanssa lähtenyt kävelemään suoraan eteläänpäin ja kiertänyt sitten Korsbackan kautta metsäpolkuja pitkin kotiinsa kesähuvilalle, jonne he olivat saapuneet kello 10.00 aikoihin. ..... "


Taitaa olla "läntisen niemekkeen länsirannalla", lienee keskiniemen länsirannalla, yhden miehen, oli Salonen nähnyt kuulustelupöytäkirjan mukaan.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Väärin jälleen Sariola!

Läntisin niemi on todellakin läntisin niemi, eikä mikään keskiniemi.

Mistä sinä tuollaista olet saanut päähäsi?

Taas noita oletuksiasi ja vedät sen melkein totena, tai ainakin yrität tuputtaa.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

^Liittyen tuohon edellä olevaan:

" ..... Ollessaan paluumatkalla Oittaan kartanon itäpuolella olevan lahdenpoukaman kohdalla ehkä noin 9-9.15 aikoihin hän oli nähnyt lahdessa veneen, jossa oli kaksi pikkupoikaa ja edellämainitun kallioluodon länsipuolella kaksi miestä, joilla näytti olevan vaaleanruskea buldogin mallinen koira mukanaan. Lisäksi kertoja oli nähnyt ainakin yhden miehen läntisen niemekkeen länsirannalla, voimatta kuvata tätä miestä tarkemmin. Näiden havaintojen jälkeen kertoja oli toverinsa kanssa lähtenyt kävelemään suoraan eteläänpäin ja kiertänyt sitten Korsbackan kautta metsäpolkuja pitkin kotiinsa kesähuvilalle, jonne he olivat saapuneet kello 10.00 aikoihin. ..... "

Tuossa yllä olevia ilmauksia on tulkittu monella tavalla:

Edellä mainitun kallioluodon tarkoittaa juuri sitä loivaa kallioista niemeä, jossa oli Kivilahden tarkkailupiste. Menomatkalla pojat olivat nähneet pojan onkimassa juuri "edellä mainitulla kallioluodolla" , joka siis tarkoitti läntisintä niemeä.

Tämä toinen ilmaus Läntisen niemekkeen länsirannalla on arveltu tarkoittavan 1)lahdelman takana olevaa Dahlbyn niemeä TAI 2)keskiniemen länsirantaa. Mutta sensijaan EI sitä läntisintä niemeä, koska siitä oli käytetty ilmaisua " edellä mainittu kallioluoto ". Siellähän Kivilahti oli nähty ongella.

Heikki Salosen kuulustelukertomuksen mukaan v.1960 teltta-alueelta perääntymisen jälkeen pojat eivät nähneet eivätkä kuulleet mitään erikoista menomatkalla. Niin kertoo Salonen kuulustelukertomuksessa. Sensijaan paluumatkalla (katso katkelma) he tosiaan näkivät Läntisen niemekkeen länsirannalla tuntemattoman miehen. Kyllä kaikki viittaa siihen, että tuo ilmaus tarkoittaa juuri keskiniemeä. Ei esimerkiksi sitä läntisintä niemeä, josta Salonen oli käyttänyt ilmausta "kallioluoto" eikä liioin Dahlbyn niemeä, joka oli edessä olevan lahdelman takana. Siitä olisikin pitänyt käyttää pikemmin ilmausta " lahden takana olevan niemen etelärannalla".

Tällainen tulkinta vaikuttaa luonnolliselta. Sensijaan tuossa edellä Hessu52:n tulkinta lienee väärä.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Bodomin etelärannassa on vain kaksi niemekettä.
Väitetty Kivilahden tarkkailupaikka on niistä länteen oleva kallioinen ranta, ei niemi.
Asia varmistuu kartasta tai paikan päällä käyden.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Asiaa olen tutkinut kartoista ja valokuvista. Kyllä Kivilahden onkipaikka on hyvin selvillä. Se on jo eri asia, että onkimies saattaa myös liikkua.

Sitä Kivilahden onkipaikkaa on myös joissakin yhteyksissä sanottu 3:sta niemestä läntisimmäksi. Se vain kaartuu pyöreästi lahdelmaan, joten niemi nimitys vähän johtaa harhaan.

Niinpä ainakin minä olen saanut sen käsityksen, että Salonen näki tuntemattoman miehen juuri keskiniemen länsirannalla, eikä Dahlbyn puolella. Ainakin jos uskomme Salosen omaa kertomusta, kuulustelupöytäkirjaa vuodelta 1960.

Varsinkin Merivuokko on sitten kertonut tästä myöhemmin erilaisia versioita. Ne poikkeavat Salosen kuulustelukertomuksesta v.1960.
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Lintupojat näkivät miehen Dahlbyn nimen rannalla, ohitetuaan Kivilahden.
Högnäs on itäranta, länsiranta on Dahlby, siis Bodomin itäpuoli on Högnäs,
Bodomin länsipuoli on Dahby, Rantametsä on kaiketi eteläranta.
Vastaa Viestiin