Matkustajakone katosi Atlantin yllä 2009

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Rezah
Christopher Lorenzo

Re: Matkustajakone katosi Atlantin yllä

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Juu, Enklantiin vaan, Thamesiin laskeutuminen on paaaljon helpompaa kuin mereen :lol:

Mutta juu, vitsi vitsinä, en itsekään juuri nyt haluaisi lentää mihinkään.

Salama on ihan hyvä teoria, vaikkakin uusi kone niin yhdistettynä sääolosuhteisiin ja mahdolliseen huoltovirheeseen voi salamanisku olla fatal. Hirveä tapa kuolla, toivottavaasti on käynyt nopeaan.
There are no crimes behind enemy lines
Katjushka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Saadaankohan tähän juttun koskaan lopullista tietoa, mitä tapahtui? Kävin heilumassa tuollaisella FlightAwaren keskustelupalstalla ja siellä epäiltiin, ettei mustia laatikoita tulla koskaan löytämään, koska ne eivät kellu. Siellä yritettiin myös kovasti analysoida ihan tavallisia sääsateliittikarttoja viime yöltä ja yritettiin löytää niistä merkkiä koneesta.
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

rosamarine kirjoitti:Ranska on pyytänyt Usalta mm. satelliittikuvia alueelta. Luulisin, että Atlantin alueen ylittää tunnissa varmaan aika useita satelliitteja.
Jos olen oikein ymmärtänyt vakoilusatelliittien toimintaperiaatteen, niin niiden radat eivät ole "suoria" vaan satelliitit pyyhkäisevät tietyssä vaiheessa tietyn alueen yli siten että kuvat ovat mahdollisimman hyviä. Näin ainakin ennen.
Kuvaavatkohan ne laisinkaan siinä vaiheessa lentorataa, kun eivät ole kohdealueen yllä? Varmaankin kuvaavat, mutta onko näiden kuvien seulomisessa liian iso työ ja mikä on laatu?
Ei taida koneellisen ihmisiä riittää salaisuuksien paljastamiseen.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
JeeZ
Alokas

Viesti Kirjoittaja JeeZ »

Lyödäänkö vetoa, et täst tehää joku leffa <.<
Kataja
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Kataja »

Tai ehkä tämä olikin jokin kansainvälinen Lost-fanikerho
Kuva
Evil...eye...will fall
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

rosamarine kirjoitti:Tosin, laittaisko siihen ensimmäisenä, "että olen peloissani" vai että "kidnapattu".
Niin no, jos itsellä olisi pari sekuntia aikaa lähettää yksi viesti niin kyllä minä laittaisin sen "love you"-viestin joita tuollakin näkyi käytettävän. Tiedä nyt sitten tosiaan ovatko ne viestit edes todellisia?
Odotellaan, ei tässä muuta voi..
Nanika ga tooku matteiru to
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Joku matikka pää.
Jos kone lentäää tuolla noin 10 km korkeudessa ja saa salamasta siipeensä niin, että kaikki virrat koneesta häviävät ja kone lähtee täysin hallitsemattomaan syöksyyn, niin montako minuuttia menee sukellukseen?
Onko g-voimat niin suuret, että kännykän tms. käyttö olisi mahdotonta?
Nuotio & Äreät Tiput
rosamarine
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

MotiivitOn kirjoitti: Kuvaavatkohan ne laisinkaan siinä vaiheessa lentorataa, kun eivät ole kohdealueen yllä? Varmaankin kuvaavat, mutta onko näiden kuvien seulomisessa liian iso työ ja mikä on laatu?
Ei taida koneellisen ihmisiä riittää salaisuuksien paljastamiseen.
Mä en yhtään ole perehtyny, kuinka nää vakoilusatelliitit toimivat, mutta luulen, että kuvaavat myös lentorataa, en tiedä.
iltasanomat kirjoitti:Yön aikana konetta etsivät tutkin ja infrapunalaittein varustetut Brasilian ilmavoimien koneet.
Konetta etsii nyt myös Pentagon, joka on lähettänyt alueelle omia yksiköitään. Etsinnät keskeytettiin suurelta osin yöksi, mutta ne jatkuvat taas täydellä teholla tänään.
Clyde kirjoitti: Niin no, jos itsellä olisi pari sekuntia aikaa lähettää yksi viesti niin kyllä minä laittaisin sen "love you"-viestin joita tuollakin näkyi käytettävän.
Juu, kyllä se olisi ehottomasti se luv ya viesti, jos tietäisi varmasti, että tässä nyt syöksytään kuolemaan.(tosin mie en sais varmaan edes puhelinta auki siinä vaiheessa) Tuossa mun pohdinnoissa aiemmin spekuloin sillä, että kone olisi kaapattu ja joku olisi salaa lähettänyt viestiä, siinä voisi ehkä kuvitella antavansa tietoa, mitä tapahtuu ja pieni toivo ehkä säilyä hengissä.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

rosamarine kirjoitti: Juu, kyllä se olisi ehottomasti se luv ya viesti, jos tietäisi varmasti, että tässä nyt syöksytään kuolemaan.(tosin mie en sais varmaan edes puhelinta auki siinä vaiheessa) Tuossa mun pohdinnoissa aiemmin spekuloin sillä, että kone olisi kaapattu ja joku olisi salaa lähettänyt viestiä, siinä voisi ehkä kuvitella antavansa tietoa, mitä tapahtuu ja pieni toivo ehkä säilyä hengissä.
Jos kone olisi kaapattu, ja jollakin matkustajalla olisi ollut pienikin mahdollisuus laittaa viestiä, niin luulisi, että olisi laittanut "Kone kaapattu!" tms. Tuollainen "Olen peloissani" viesti on varmaankin ihan höpöä, ja "Rakastan sinua" viestejä voi laittaa ihan muutenkin, jos on vaikka lähtenyt rakkaansa luota toiselle mantereelle töihin tms.. :wink: No jaa, jos selviää, että tekstarit ovat "aitoja", niin kaappauksen mahdollisuutta ei varmaankaan voine sulkea pois. Jos koneen lentäjät eivät ehdi lähettää hätäsanomaa, niin enpä usko, että matkustajatkaan ehtivät, jos kyseessä olisi nopea onnettomuus.
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Melkeen arvattavissakin oli että tälläisiä uutisointeja tulee myös:
Brittinainen: Kadonneessa lentokoneessa olleen mieheni puhelin hälyttää

Britannialainen Patricia Coakley elättelee edelleen toiveita siitä, että hänen kadonneessa matkustajakoneessa ollut miehensä olisi elossa. Coakley ei suostu uskomaan, että maanantaina kadonnut Air Francen matkustajakone olisi matkustajineen meren pohjassa. Asiasta uutisoi The Sun -lehti.

Coakley nimittäin soitti maanantaina illalla miehensä matkapuhelimeen ja se hälytti.

- Ainoa toivoni on, että olen soittanut hänen matkapuhelimeensa ja se soi. Teoriani mukaan puhelin ei voi olla merenpohjassa, koska se soi, nainen sanoo The Sunille.

58-vuotias nainen oli puheissa miehensä kanssa viimeisen kerran hieman ennen kuin Air Francen AF 447 lähti Rio de Janeirosta kohti Pariisia. Mies oli silloin lentokentällä.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/145139.shtml

Selityksiä voi olla monia, vaikkapa sellainen että ko. mies laittanut asetuksista jos puhelin ei ole päällä niin puhelu siirtyy vaikkapa toiseen puhelimeen. Joka on vaikkapa työpaikan toimistossa.
"Yöperho on koteloitunut"
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

MissHolmes kirjoitti:Joku matikka pää.
Jos kone lentäää tuolla noin 10 km korkeudessa ja saa salamasta siipeensä niin, että kaikki virrat koneesta häviävät ja kone lähtee täysin hallitsemattomaan syöksyyn, niin montako minuuttia menee sukellukseen?
Onko g-voimat niin suuret, että kännykän tms. käyttö olisi mahdotonta?
:D
Siinä itse pudotuksen aikana ei kyllä kukaan ole mitään viestejä pystynyt naputtelemaan. Uskoisin että puhelimen käyttö ei teknisesti olisi mahdotonta pudotuksen aikana (tästä alempana lisää), mutta jos mietit tilannetta jossa istut koneessa, joka tulee alas lentokorkeudestaan, ei siinä pahemmin puhelinta räpläillä. Luulisin että nuo viestit ovat lähteneet siinä vaiheessa, kun turbulenssi on heilutellut konetta, todennäköisesti jopa verrattain kauan ennen itse putoamista ja iskeytymistä veteen.

Nuo G-voimat eivät pudotuksen aikana ole välttämättä olleet suuret, sillä pudotusnopeus ei ole ollut kiihtyvä, ellei kone ole esim. kieppunut pudotessaan. Asia on helppo hahmottaa niin, että jos heität puhelinta pitkän matkan niin kovaa kuin hauiksestasi lähtee, puhelin ei lopeta toimimistaan vielä ilmassa, vaan vasta sitten itse törmäyksessä.

Joku yllä toivoi, että kuolema olisi tullut uhreille nopeasti. Mikäli tilanne on ollut niin huono, että pudotuksen alun jälkeen lentäjät eivät ole voineet tehdä mitään, kaikki ovat kuolleet silmänräpäyksessä. Ihmiskeho ei kestä sellaista pysähdystä. Jos sitten taas lentäjät ovat yrittäneet laskeutua konetta veteen ja isku veteen on ollut edes hieman hallitumpi, eivät kaikki ole kuolleet heti törmäyksessä.

Vertailun vuoksi: tunnen mutkan kautta erään henkilön, joka näki erään pienlentoturman vainajat silloin, kun niitä nostettiin vedestä. Tämä henkilö kuvaili näkemäänsä sanomalla, että ruumiista oli "takaraivot jäljellä".

Viesteistä vielä sen verran, että olen itse ollut vuosia sitten lentokoneessa, jonka pelkäsin putoavan (pelkään kuollakseni matkustajakoneilla lentämistä). Ehdin naputella kännykkään "rakastan s", kun kapteeni kuulutti että on hieman turbulenssia, muttei mitään hätää. Siinä hetkessä ajattelee vain sitä viimeistä asiaa, jonka haluaisi kaikista tärkeimmille kertoa, ei olisi tullut mieleenkään laittaa mitään raporttia mahdolliseen onnettomuuteen mahdollisesti johtaneista syistä.

Mielenkiintoinen tuo tieto/huhu, että jonkun uhrin puhelin hälyttäisi. Eihän se meren pohjassa voikaan hälyttää, ja itse törmäyksessä se menisi ihan taatusti rikki. Sitten taas - mitä nainen kuvittelee? Että hänen miehensä on onnellisesti kellunut puhelin kuivana autiolle saarelle, eikä vain viitsi vastata muijalleen?
Clyde
Axel Foley

joey kirjoitti: Siinä hetkessä ajattelee vain sitä viimeistä asiaa, jonka haluaisi kaikista tärkeimmille kertoa, ei olisi tullut mieleenkään laittaa mitään raporttia mahdolliseen onnettomuuteen mahdollisesti johtaneista syistä.?
Ihan samaa mieltä. Ja jos itse olisin kaapatussa lentokoneessa mikä on täynnä kaappareita ja räjähteitä niin ei kyllä tee mieli leikkiä sen vertaa että kirjoittaa pitkän litanian mitä koneessa tapahtuu. "Rakastan" on paljon nopeammin kirjoitettu ja lähetetty ja sen voi kyllä tehdä käsi taskussakin, mikäli on puhelinta sen verran käyttänyt että osaa katsomatta kirjoittaa.
Kaappaus ei ole mahdollista, epäilevät salamaa vaikka nykyajan koneet ovat tehty kestämään niitä, omaiset saaneet tekstiviestejä ja jonkun uhrin puhelin hälyttää? :roll:
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Clyde kirjoitti:epäilevät salamaa vaikka nykyajan koneet ovat tehty kestämään niitä
Kuulemma on olemassa 5% mahdollisuus, että salama yksin pudottaa koneen. Yritän vielä myöhemmin selvittää, millaiset olosuhteet silloin pitäisi käytännössä olla - mitkä laitteet viallisia, miten voimakas salama ja onko osumiskohdalla jotain väliä.

Kaikki lentoalalla työskentelevät tai sen kanssa muutoin tekemisissä olevat tietävät, että salamat eivät yleensä koneita pudottele. Siksi on minusta todella kummallista, että Air France epäili salamaa näin nopeasti, vaikka todennäköisyydet liputtaisivat kaikkien muiden mahdollisten syiden puolesta.
Clyde
Axel Foley

joey kirjoitti:
Clyde kirjoitti:epäilevät salamaa vaikka nykyajan koneet ovat tehty kestämään niitä
Kuulemma on olemassa 5% mahdollisuus, että salama yksin pudottaa koneen.
Joo luin tämän ja olisi ilmeisesti pitänyt kirjoittaa tuohonkin.
Kaappareiden osallisuus on pois suljettu mutta entäs nämä muut häiriöt mitä tuossa "5%"-viestissä mainittiin? Mm. juuri nämä inhimilliset erehdykset ja muut. Olihan toki lentäjä lentänyt jo kauan mutta ihminen hänkin on ja täysin mahdollinen tekemään virheitä.

/edit; olikohan tämä uutinen jo täällä?
Iltalehti kirjoitti:Lentäjä näki kadonneen lentokoneen palavia osia?
Tiistai 2.6.2009 klo 04.59
Brasilian lentoyhtiön lentäjä on saattanut nähdä palavia lentokoneen osia meressä, kertoo Brasilian ilmavoimat. Atlanttia ylittäneen lentäjän havainnon aika sopii kadonneeseen Air Francen koneeseen. Konetta etsii nyt myös Pentagon, joka on lähettänyt alueelle omia yksiköitään.

Turmakoneessa olleista 228 ihmisestä monilla oli kaksoiskansalaisuus, mikä on todennäköinen syy vaihteleviin tietoihin uhrien kansalaisuuksista.
rosamarine
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

elisa_day kirjoitti: Jos kone olisi kaapattu, ja jollakin matkustajalla olisi ollut pienikin mahdollisuus laittaa viestiä, niin luulisi, että olisi laittanut "Kone kaapattu!
No jaa, jos selviää, että tekstarit ovat "aitoja", niin kaappauksen mahdollisuutta ei varmaankaan voine sulkea pois. Jos koneen lentäjät eivät ehdi lähettää hätäsanomaa, niin enpä usko, että matkustajatkaan ehtivät, jos kyseessä olisi nopea onnettomuus.
Samoilla linjoilla, eli jos kone olisi kaapattu, laittaisin juuri näin, "kone kaapattu" Mutta jos sitä syöksyisi kuolemaan tai ennen sitä niinkuin Joey sanoi, niin sitä laittais sen rakastan sinua viestin.

Joku lentäjähän oli nähnyt tulipalloja meressä samoihin aikoihin, kun AirForce katosi, onkohan se kone räjähtänyt teknisen vian vuoksi vai jonkun toimesta?
Euroopassa on niin kovat turvatarkastukset (tosin konehan lähti brasseista) että "pommimies" ei ainakaan Euroopassa pääsis turvatarkastusten läpi. Pitää sanoa tähän, että vaikka muuallakin on olevinaan turvatarkastukset, niin kovin ovat heppoiset euroopan ulkopuolella. Esimerkiksi mulla on joka kerta vesipullo tullut turvatarkastuksen läpi Kuwaitin päässä, Suomessa ei puhettakaan. Ja tää vesipullo on ollut ihan näkyvillä jopa.
Ja tämä on ihan vaan teoria sille, että kone olisi räjähtänyt jonkun toimesta. Ehkä, jos tällainen tulisi ilmi matkustamossa jollain keinoin ja pääsis näpyttelemään ennen H-hetkeä viestin, se voisi olla jotain tyyliin olen peloissani tai rakastan sinua viesti.
Solmu kirjoitti:Melkeen arvattavissakin oli että tälläisiä uutisointeja tulee myös:
Brittinainen: Kadonneessa lentokoneessa olleen mieheni puhelin hälyttää
Erittäin mielenkiintoinen uutinen, ihan sinällään yhtä luotettava kuin nämä tesktaritkin, jos pystytään todeksi näyttämään, niin mitens sen sitten selittää? Solmuhan sanoikin kyllä siitä soitonsiirrosta, ihan loogista, jos on koneessa ja joku business hemmo, siirtää puhelut toimistoon yms. Miksei se numero sitten vastaa, jos on soitonsiirto...
joey kirjoitti:Siinä itse pudotuksen aikana ei kyllä kukaan ole mitään viestejä pystynyt naputtelemaan. Uskoisin että puhelimen käyttö ei teknisesti olisi mahdotonta pudotuksen aikana (tästä alempana lisää), mutta jos mietit tilannetta jossa istut koneessa, joka tulee alas lentokorkeudestaan, ei siinä pahemmin puhelinta räpläillä. Luulisin että nuo viestit ovat lähteneet siinä vaiheessa, kun turbulenssi on heilutellut konetta, todennäköisesti jopa verrattain kauan ennen itse putoamista ja iskeytymistä veteen.
Näin minäkin asian ymmärtäisin, että ei sitä alastullessa enää näpytellä mitään, jos siis kone on tullut alas ...
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
Vastaa Viestiin