Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Seikku
Jack Taylor

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Seikku »

Vähän vielä jankuttaisin siitä kiskobussista. Taisin käyttää vääriä termejä, kun kirjoitin, ettei pääse vaunusta toiseen. Ilmeisesti kyseessä ei siis olekaan "vaunu", vaan kiskobussiyksikkö. Tänään seurasin tarkkana kiskobussin ohikulkua sekä pohjoiseen että etelään puolen päivän aikoihin. Molempiin suuntiin meni yhdistelmä, jota olen pitänyt kahden vaunun kiskobussina. Muut paikallaolleet valistivat minua, että siinä on kaksi kiskobussia yhdistettynä, eikä niiden välillä pääse liikkumaan. Ovat siis toisissaan kiinni ja jos aikoisi mennä bussista (minun sanojeni mukaan vaunusta) toiseen, pitäisi mennä vähän toista metriä ulkotilassa jotakin kiinnitinsysteemiä (en tiedä taaskaan oikeaa nimitystä) pitkin. Siis toimisi vain esim. James Bondin kohdalla.

Hyvin usein siis olen nähnyt ohikiitävän yhdistelmän, jossa on kaksi kiskobussia. Sellainen menee miltei yhtä usein kuin yhden kiskobussin yksikkö; ilmeisesti siis matkustajamäärien mukaan.

Ja mitä tällä kaikella tarkoitin? Jos vainaja on mennyt tällaisella yhdistelmällä aikomuksenaan ostaa lippu kiskobussista, voi olla mahdollista, ettei kukaan vr:n henkilökunnasta ole häntä havainnut.
kid

Viesti Kirjoittaja kid »

Mulle tuli mieleen, että mitä jos se Saksan passi on ollut varastettu? Nainen on oikeasti jostain aivan muualta. On varastanut sen Saksassa ja silpunnut pari palaa laukkuun hämäykseksi, niin että luullaan hänen olevan saksalainen... Voi olla, että nainen on kiertänyt maita jo jonkin aikaa anonyyminä, ettei hänen jäljilleen varmasti päästäisi. Voinut tulla Suomeen myös laivalla esim. Rostockista.

Aasialaishommasta sen verran, että luulen, että olisi mainittu, jos nainen olisi ollut aasialainen / aasialaisen näköinen. Aasialaisilla on sitäpaitsi poikkeuksetta mustanruskeat hiukset ja ne ovat myös paljon jämäkämmät kuin nää meidän pohjoismaalaiset lätyskät.

Sitten tuli vielä mieleen, että omasta mielestäni nainen on ihan tietoisesti halunnut kadota ja kuolla. Kaikki mahdollinen laukkujen poisheittäminen, sarjanumeron poisraaputtaminen, lappujen leikkaaminen ja jopa voidetuubin etiketin poistaminen antavat mielestäni ihan tarpeeksi vihjettä siihen, että hän on itse päättänyt kohtalostaan. Ja jos itse tahtoisin täysin anonyyminä kuolla, valitsisin maan, joka olisi mahd. kaukana omasta kotimaastani ja jonne mulla ei olisi mitään siteitä. Vaikkapa jonnekin Azerbaijaniin voisin kuvitella lähteväni kuolemaan.......... Tai tietenkin vähän rahavarojen mukaan. Ja tietenkin valitsisin mahd. syrjäisen seudun.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Seikku: Ajattelin juuri kirjoittaa, että olin väärässä, kun puhuin vaunuista. Tarkoitin myös kiskobussin sisällä olevia osastoja. :D No asia on nyt reilassa! (monen mutkan jälkeen). Näin sitä taas itsekin viisastui.

Tuosta Oriveden Siwa-jutusta olisi mielenkiintoista tietää, mitä myyjä ja nainen keskustelivat (muuta kuin tuo mökkiepisodi).Missä yhteydessä myyjälle selvisi, että nainen puhui saksaa? Jos nainen osasi suomea kai hänen olettaisi puhuvan suomea Suomessa. Olikohan nainen itse maininnut asiasta, miksi? Harmillista, kun Härkä sai niin kolean vastaanoton siellä.

Tutkiskelin noita leirintäaluetietoja vielä muistin virkistämiseksi. Ruoveden Haapasaari on läpi vuoden auki. Oriveden Säynäniemi (aseman suunnalla), Jämsänkosken Rasua Ja Keuruun Nyyssänniemi ei ainakaan nykyisin, mutta olikohan Rasua 2007 auki talvella? Omistaja sinne vaihtui. Ajattelin, jos nainen olisi pyrkinyt tällaiseen mökkiin. Tosin tuo varmaan muistettaisiin vähäisen asiakasmäärän vuoksi.
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Ailarin edelliseen !

Koskien Siwa ajatustasi, olet hyvin oikeassa ( Muutenkin tässä asiassa )
Olisi äärinmäisen tärkeää saada kassalta tai myyjältä tietoa hieman enemmän.
Jos Scorppionin tutun näköhavainto luo lisävalaistusta, saadaan näiden kahden tapahtuman välille mahdollisesti ajallinen side.
Voisitko sinä Ailar tai Scorppioni soittaa sinne ? Tai joku muu siitä läheltä.
Itse en oikein kehtaisi, kun minut kerran torjuttiin. Voin kyllä, kuten olen tehnytkin soitella ja käydä monessa muussa paikassa.
Heidän pelkonsa on ymmärrettävää, koska kassin löytöpaikka on 50m päässä.
Nyt kun aikaa on kulunut, pelko on saattanut haihtua.
Jos haluatte olla anonyymi, niin 20 € :lla saa pre-paid liittymän toimitusta varten.
Harmittaa kun muistin väärin tuon Siwa- episodin ajankohdan.

T
Härkä
buracee
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja buracee »

Mulla on tossa työn alla veppisivut, johon on tarkotus kerätä kaikki tiedossa oleva vainajasta, kuvat, lehtijutut sun muu (kaikkiin on lupa kysytty ja saatukin). Veikkaisin ett homma on julkaisuvalmis huomenissa. Ideana ois että sitä vois sitten käyttää tiedon jakamiseen eteenpäin.
Blues
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Blues »

Ja kun nämä sivut saadaan toimintaan, niin toivomus tosiaan on, että niitä jaetaan kaikkialle. Vaikka vain ulkomailla asuvan ystävän meiliin.
Sivut on lähetetty myös Suomen poliisille, sekä muutama lehti on ollut niistä kiinnostunut.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Blues
Rico Tubbs

Tuo sää, tuolla Oriveden suunnalla. Voisitko, Härkä, laittaa siitä linkkejä, tai vaikka yksäriä?
Olet ilmeisesti tilannut maksulliset tiedot, sillä ilmatieteenlaitoksella ei ole tuolloin ollut ko.alueella kuin lumenmäärän kertova anturi.
Lähin lämpötilan kertova anturi on sijainnut aika kaukana. Mutta jos sinulla on kertoa, niin kerro. Ole kiltti. Ja kerro myös mistä tiedot sait.
Blues
Rico Tubbs

Ihan vain sillä tiedolla, mitä minulle on Ilmatieteenlaitokselta saatettu.
Ettei taas tule myöhemmin puheita.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Säästä sen tarkempia tietoja omaamatta.. helmikuu -07 oli aivan käsittämättömän kylmä ainakin Pirkanmaalla/ Hämeessä. Pakkasta oli useamman viikon ajan 18- 28, ja mietinkin kun oli jotakin puhetta aiemmin vainajan "ylipukeutumisesta", että ei tainneet nuo vaatteet olla ainakaan liikaa niissä olosuhteissa.

Pakkasviikot muistan kahdesta syystä:
- omissa töissäni sisätiloissa jalat meinasivat jäätyä villasukista huolimatta aina kun asiakas asteli ulko- ovesta sisään.
- miehen työt seisoivat pakkasrajan vuoksi, ja kerran nosturikin jäätyi.
Helmie
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Juu buracee anna sitten linkkiä tänne, niin mitä ainakin laitan jutun eteen päin Facebookissa ynnä muissa mahdollisissa sivuissa!
Uskon, että oma kaveripiirini ei ole tähän kovinkaan paljon perehtynyt. Ei ole ainakaan ikinä tullut puheeksi ja varmasti on paljon niitäkin ihmisiä, jotka eivät ole tästä edes kuulleet. Joten tuo nettisivu kaikilla tiedoilla on todella hyvä idea!
Kaikki apu tämän jutun selvittämiseksi on tarpeen ja minä ainakin olen valmiina auttamaan siten miten pystyn, eli vaikka sitten levittämällä sen nettisivun osoitetta.
kuumies
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja kuumies »

Toi haapasaari ruovedellä pisti silmään. Käynnyt oon, ikinä enään sinne en astu. Ihan sairas mamma siellä emännöi. Ja mitä nyt ulkomaalaiset halpis työntekijät teltoissaan asustelee (tiedä sitten työn kuvasta 8) ). Niin että kun sillä oli se taskulamppu kassissa...että semmosta kyllä teltassa tarvis et asustaa siellä näkee.

Suomi24:ssä tosta paikasta on keskustelua liittymättä tietenkään tähän, mut heivasimpa vaan tämän seikan ilmoille viitaten kommenttiini "tiedä sitten työn kuvasta" ketään kuitenkaan leimaamatta/osoittamatta.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/5840291
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Skorpioni: Mitä mieltä olet Härän ehdotuksesta?
Härkä: Löysitkö tuon oikean myyjän Siwasta heti vai oliko siellä useampia myyjiä? Täytyy harkita, uskallanko...

Kuumies: En minäkään Haapasaarta kovin korkealle noteeraa. Olen itse ollut siellä vuosia sitten kesäisin ja yhden kerrran kevättalvella. Silloin ei tietty mikään palvelu pelannut ja yksi vessa oli käytössä, mutta suihkuun ei päässyt.

Itse selailin kaikki mahdolliset Suomi-Saksa -seurat ym. alkaen saksalaisista lastentarhoista päättyen ystävyyskaupunkeihin :D (epätoivoista!). Jämsällä on saksalainen ystävyyskaupunki, mutta jos sieltä seurue olisi tullut vierailulle, kai ne nyt olisi huomanneet, että yksi puuttuu joukosta. Voisivat ainakin nämä saksalaisten kanssa tekemisissä olevat seurat ym viedä viestiä eteenpäin!

Mietin myös, että jos naisella sittenkin olisi ollut kunnollinen työkeikka Suomeen, olisiko hän ollut tulkki? musiikinopettaja jollain intensiivikurssilla? Eihän ainakaan ruumiinrakenteeltaan vaikuta raskaan työn raatajalta. Tällä palstalla väännettiin joku aika sitten siitä, onko yleistä, että 40-v nainenkin kanniskelisi soitinta. Ääniä tuli puolesta ja vastaan. Nainenhan voisi olla tätä kautta erityisen kiinnostunut mm. tuosta instrumentaalimusiikista. Jos hän työtä olisi tehnyt, missä asunto? Tietty hän olisi voinut sitten ilmoittaa, että lähden Saksaan, mutta eikö kukaan olisi osannut yhdistää häntä tähän vainajaan?

Eräs juttu. Naisellahan oli joku päähine. Kuvat ovat tietenkin ilman sitä. Päähine muuttaa melko tavalla ihmisen ulkonäköä, joten se kannattaa ottaa huomioon ajatellen mahdollisia silminnäkijöitä.

Ristiriitoja tässä koko jutussa on mm.
-naisella hiuslisäke ja muutenkin hoitanut itseään. Missä meikit + muut hygieniatuotteet?
-jos nainen on itse hävittänyt passin, kortit, kännykän jne, miks hitossa hän on kuitenkin jotain t-paitoja ja alkkareita kanniskellut vielä asemalle? Helkkarinko virkaa niillä nyt enää olisi?
Wallabi
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Wallabi »

Ailar kirjoitti: -jos nainen on itse hävittänyt passin, kortit, kännykän jne, miks hitossa hän on kuitenkin jotain t-paitoja ja alkkareita kanniskellut vielä asemalle? Helkkarinko virkaa niillä nyt enää olisi?
Jos nuo mainitut tavarat on nakattu läheiseen roskikseen, mutta nainen on sitten todennut, että laukku vaatteineen ei sinne enää mahdu tai ei ole vaivautunut vaatteita erikseen tunkemaan roskikseen, jos on ollut pieni aukko roskiksessa. Ajatellut sitten että jätänpä tähän penkille tai mistä ikinä olikaan löytynyt, eihän siinä laukussa ole kuitenkaan muuta kuin puhtaita, nimettömiä alusvaatteita, ei ne ketään kiinnosta eikä niitä osata häneen yhdistää. Eikö kuitenkin oltu tarvittu DNA-tarkistusta, että ne oli pystytty yhdistämään vainajaan? Tavallinen kaduntallaaja ei välttämättä tiedä, että poliisilla on tällaisia keinoja, luulee niitä ehkä vain elokuvien ja tv-sarjojen hömpötyksiksi.
Sitä roskista ei tietysti ole tutkittu ja se on päätynyt kaatopaikalle sinällään.
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Siwa ja Sää !

Ailarille :
Kun kävin Siwassa, oli ko. kassa vapaapäivällä, juttelin silloin kassalla olleen kanssa, mutta hän ei tiennyt asiasta oleellisempaa. Pyysi käymään uudestaan.
Soitin seuraavana päivänä, kun ko. kassa oli töissä, mutta puhelimeen vastannut ( eri henkilö kun tapasin ) kieltäytyi kutsumaan avainhenkilöä puhelimeen. Ja totesi ettei asiasta annettaisi tietoja. Olisin käynyt uudestaan. Siksi olisi hyvä, jos vaikka sinä Ailar sinne soitat. Siinäkin mielessä, että selviäisi onko kassamme siellä vielä töissä ?

Bluesille :
Kyllä Ilmatieteenlaitoksen sivulla on se keskilämpötilakäyrä. Mittauspiste on kylläkin Jyväskylän lähellä, mutta etäisyys ei ole merkittävä. On muitakin tietolähteitä selvittää säätilaa. Se vaan että helmikuu oli todella kylmä ja maaliskuu harvinaisen lämmin. Muistan kun läksin Pirkkalasta Ryanilla Espanjaan Hahnin kautta maaliskuun puolivälissa ei viikon reissun jälkeen ollut lunta, vaikka lähdettäessä oli vielä paljon.

T
Härkä
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Ailar kirjoitti:Ristiriitoja tässä koko jutussa on mm.
-naisella hiuslisäke ja muutenkin hoitanut itseään. Missä meikit + muut hygieniatuotteet?
-jos nainen on itse hävittänyt passin, kortit, kännykän jne, miks hitossa hän on kuitenkin jotain t-paitoja ja alkkareita kanniskellut vielä asemalle? Helkkarinko virkaa niillä nyt enää olisi?
- Taisivat meikit + muut olla siellä harmaita hiuksia aiheuttavassa urheilukassissa.
- Itsemurhaa pohtivilla ei ehkä enää järjenjuoksu ole yhtä loogista ja selitettävissä olevaa, kuin meillä normaaleilla elämänmyönteisillä ja iloisilla ihmisillä, jotka eivät ainakaan murhainfossa vietä vapaa- (ja työ)aikaansa.. :D
Vastaa Viestiin