Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
buracee
Martin Riggs

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja buracee »

EastLondon kirjoitti: Heidän kertomuksensa mukaan, tehometsätalouden keinoin raivatut metsähakkuualueet ovat talviaikaan mahdotonkulkuisia johtuen kuopista, irtokannoista yms. jotka raivaustyössä jäävät maahan. Kun siihen sataa päälle lumi on mahdotonta liikkua, tilanne vielä pahenee jos kyseessä on mäkinen maasto. Heidän esityksensä pohjalta minulle heräsi ajatus, miten on mahdollista, että Oriveden vainaja olisi omin jaloin kävellyt paikalle? Näinköhän hänet kuitenkin olisi kuljetettu paikalle? Kun asiantuntijoidenkin mielestä hakkuualueella haahuilu jalkaisin on melko lailla mahdotonta talviaikaan.
Tämänpä takia pitäis vissiin avata thread jossa olis nämä tosiasiat erikseen.. Kun Rouvarin pariskunta, eli ruumiin löytäneet henkilöt, kuitenkin olivat normaalilla lenkillään ruumiin löytöhetkellä niin tuskin hekään sentään kulkukelvottomassa metsässä sitä lenkkiään olisivat tehneet jatkuvasti.
aamulehti kirjoitti:Pariskunta aikoo viettää rauhallisen pääsiäisen. He juovat aamukahvia ja päättävät lähteä kävelylle. He tekevät tuon muutaman kilometrin mittaisen, Orituvan lenkiksi kutsumansa matkan usein.
alleviivaus minun tekemäni.

http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema ... 3640.shtml
Quellervo
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Quellervo »

Ihan sama onko nyt kyseessä peruukki, tupee, lisäke vai meduusa, parhaiten hiushärpäkkeen luoman ulkonäkömuutoksen näkisi jos se lykättäisiin jonkun päähän. Vaikka ilmapallon päälle, niin näkisi vähän mittasuhteita, kuten kuinka paljon pidemmiltä vainajan hiukset ovat näyttäneet tämän "lisätukan" kanssa.
Hakkuuaukeista olen myöskin sitä mieltä että niitä on moneen lähtöön ja monilla niistä pääsee kyllä ihan normaalikuntoinen etenemään. Vaikka voisihan se vainaja sitten yhtä hyvin olla pudonnut lentokoneen rengaskotelosta jo valmiiksi jäätyneenä. Laukku pudonnut bussipysäkille ja vesipullot viereen.
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

buracee kirjoitti:...
Tämänpä takia pitäis vissiin avata thread jossa olis nämä tosiasiat erikseen.. Kun Rouvarin pariskunta, eli ruumiin löytäneet henkilöt, kuitenkin olivat normaalilla lenkillään ruumiin löytöhetkellä niin tuskin hekään sentään kulkukelvottomassa metsässä sitä lenkkiään olisivat tehneet jatkuvasti.
aamulehti kirjoitti:Pariskunta aikoo viettää rauhallisen pääsiäisen. He juovat aamukahvia ja päättävät lähteä kävelylle. He tekevät tuon muutaman kilometrin mittaisen, Orituvan lenkiksi kutsumansa matkan usein.
alleviivaus minun tekemäni.

http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema ... 3640.shtml
Aamulehdenkään jutussa ei käsittääkseni mainittu, että Rouvarit kulkisivat talviaikaankin tuota lenkkiä jatkuvasti ja joka päivä, vaan että tekevät lenkin usein... Tuohon aikaan kun ruumis löytyi oli jo kevät ja lumi lähes sulanut (Näin olen lukenut.), jolloin lenkkeily varmaan onnistui paremmin, kuin aikaisemmin talvella.

Voin toki asiaa pyytää tiedustelemaan Rouvarilta, kuinka usein he lenkkeilivät mökillää, jos se osoittautuu jonkinlaiseksi ydinkysymykseksi. He eivät kuitenkaan asu mökillään ympärivuotisesti, joten käsittääkseni lenkkeile tuolla metsähakkualueella päivittäin. "Usein" on suhteellinen käsite.
"Elämä on..."
buracee
Martin Riggs

^Mulle ainakin jäi vähän epäselväksi se, että meinaatko sä jotta moiseen paikkaan johon ei jalkaisin pääse vois silti jonkun kropsun kuljettaa? Autolla? Isolla nelivetometsätraktorilla? Protolla? Pasilla? Motolla?
Lettunen
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Lettunen »

Itsekin olen kuvitellut/nähnyt aivan eri kuvan tuosta lisäkkeestä, joten olen pahoillani omasta puolestani kun olin aiheuttamassa konfliktia. En ota enää kantaa mikä on kyseessä, kun se ei ole olennaista. :D
Nythän tuon hiuspehkon kuvan voisi lisätä tänne:

http://www.identifyme.org/

Kun vaatteiden kanssa ollaan melkoisessa umpikujassa, niin mitenkäs tuo isompi laukku? Onko kukaan kuullut tuosta Get Act-merkistä? Itselleni ei sano mitään. Goolettaakin yritin,mutta melko heikosti tuli osumia. Jos tämä toisi lisätietoa kansalaisuuteen. Tai ainakin siihen mistä moisen laukun voi ostaa.
Pahoittelut jo etukäteen jos aihe on käsitelty.
Luin enemmän kuin "vähän alusta" mutten löytänyt.
buracee
Martin Riggs

Lettunen kirjoitti: Nythän tuon hiuspehkon kuvan voisi lisätä tänne:

http://www.identifyme.org/
Joo, vois. Kunhan joku ensin vahvistais ton kuvan oikeeksi.

Lettunen kirjoitti:Onko kukaan kuullut tuosta Just Act-merkistä? Itselleni ei sano mitään. Goolettaakin yritin,mutta melko heikosti tuli osumia.
Get Act ois varmaan parempi googlaillessa, tosin sekin on melkolailla kokeiltu..
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Lettunen kirjoitti:Kun vaatteiden kanssa ollaan melkoisessa umpikujassa, niin mitenkäs tuo isompi laukku? Onko kukaan kuullut tuosta Get Act-merkistä? Itselleni ei sano mitään. Goolettaakin yritin,mutta melko heikosti tuli osumia. Jos tämä toisi lisätietoa kansalaisuuteen. Tai ainakin siihen mistä moisen laukun voi ostaa.
Pahoittelut jo etukäteen jos aihe on käsitelty.
Luin enemmän kuin "vähän alusta" mutten löytänyt.
Nurich oli onnistunut näkemään Saksassa saman merkkisen laukun, muttei siitäkään selvinnyt sen enempää. Laukun alkuperää on kyllä yritetty jäljittää, mutta turhaan. Jossain tässä keskustelussa on siitä juttua, mut en muista yhtään että missä :oops:
Lettunen
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Lettunen »

Nurich oli onnistunut näkemään Saksassa saman merkkisen laukun, muttei siitäkään selvinnyt sen enempää. Laukun alkuperää on kyllä yritetty jäljittää, mutta turhaan. Jossain tässä keskustelussa on siitä juttua, mut en muista yhtään että missä :oops:
Haku-toiminnolla tosiaan löytyi keskustelualueelta muutama osuma, muttei nähtävästi mitään mullistavaa. Ihme kyllä. Luulisi, että internetin syövereistä löytää tuotemerkin kun tuotemerkin. Itse ainakin kovasti olen Get Actin olevan tuotemerkki.

Laukkukin taitaa olla melko uusi. Siinä ainoassa kuvassa minkä olen nähnyt laukusta ei näy ns. "reissun jäljet" ja valkoiset alueetkin hohtavat puhtauttaan.
buracee
Martin Riggs

Ehditkin jo korjaamaan ton merkin.. Mut joo, kyllä rekisteröidyt tuotemerkit löytyy netistä helposti, vaan kun moista sälää voi myydä millä merkillä vaan, ilman mitään rekisteröintiä. Ja tosiaan kassi näyttää melko uudelta noissa kuvissa. Itsekin sain vinkin samanlaisesta kassista saksasta, se ilmeisesti oli hankittu Turkista lomamatkalta mutta täyttä varmuutta tuohonkaan ei sitten saatu.
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

EastLondon kirjoitti: Aamulehdenkään jutussa ei käsittääkseni mainittu, että Rouvarit kulkisivat talviaikaankin tuota lenkkiä jatkuvasti ja joka päivä, vaan että tekevät lenkin usein... Tuohon aikaan kun ruumis löytyi oli jo kevät ja lumi lähes sulanut (Näin olen lukenut.), jolloin lenkkeily varmaan onnistui paremmin, kuin aikaisemmin talvella.

Voin toki asiaa pyytää tiedustelemaan Rouvarilta, kuinka usein he lenkkeilivät mökillää, jos se osoittautuu jonkinlaiseksi ydinkysymykseksi. He eivät kuitenkaan asu mökillään ympärivuotisesti, joten käsittääkseni lenkkeile tuolla metsähakkualueella päivittäin. "Usein" on suhteellinen käsite.
Metsässä kulkemista eivät yleensä niinkään vaikeuta kivet, kannot ja kuopat vaan enemmänkin taimikko ja muu puusto sekä varsinkin maahan jätetty kaadettu vesakko ja korjuujäte. Niitä ei vainajan ympäristössä kuitenkaan juurikaan ole, vaan maasto on ainakin maastossa liikkumaan tottuneelle suhteellisen helppokulkuista niin kesällä kuin talvellakin. Löytöpaikalta länteen Koskuenjärventien suuntaan on pari hiukan vaikeampikulkuista kohtaa, mutta sekin riippuu siitä miten reittinsä valitsee. Jos kulkee sen korkeahkon väljähköpuustoisen mäen yli, jonka huipulla on iso vanha rajapyykki ja josta sopivasti katsomalla Oritupakin pilkottaa, joutuu hiukan kapuamaan ylös ja alas, mutta muuten reitti on varsin helppokulkuista.

Talvella toki asiaan vaikuttaa myös lumen määrä, mutta se oli ainakin vainajan löytöaikaan jo ilmeisen vähäistä. Kuolemisaikaan lunta on ollut todennäköisesti hieman enemmän, mutta sitovaa tietoahan hänen kuolinpäivästään ei edelleenkään tietääkseni ole. Ne, jotka ovat olleet yhteydessä Rouvareihin, voivat varmasti tarkistaa asian, mutta olettaisin, etteivät hekään ole keskellä talvea metsässä kulkeneet niin paljon jalan, että sinne olisi pysyvää polkua tallautunut. Latu toki on voinut olla enemmän tai vähemmän samalla reitillä. Tosin em. mäen yli ei sen jyrkkyydestä ja kallioisuudesta johtuen latua varmaankaan ole vedetty, vaan siinä tapauksessa etelämpää hieman vetisempien maastojen kautta, mutta vetisyyshän ei taas keskellä talvella haittaa niinkään kuin muihin vuodenaikoihin.

En tiedä kenen järjestämä tuo "tehometsätalouskurssi" on ollut, mutta jotenkin jo tuo sanavalinta tuntuisi viittavaan jonkinlaiseen metsätalouskriittiseen tahoon, ja minulle on muodostunut hiukan sellainen kuva, ettei näiden ote ole välttämättä aina kauhean neutraalia ja objektiivista vaan enemmänkin tarkoitushakuista, ja niinpä siellä on noita "tehometsätalouden" jälkien kauheuksia saatettu hersytellä tietoisesti hiukan yläkanttiin kaupunkilaisten ja metsissä vähän liikkuvien ihmisten hämäämiseksi... ;)
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Kuten jo kirjoitinkin edellä, jos tekstin viitsii lukea kyseessä ei ollut tehometsätalouskurssi. Enkä jaksa asiasta turhanaikaisesti enempää jankuttaa. Mielestäni ei ole mitään järkeä tapella asioista tässä ketjussa, niin kauan kuin itse case on selvittämättä.

Tarkoituksenani ei myöskään ollut läytää absoluuttista totuutta talvimetsässä liikkumisesta, vaan pohtia onko mahdollista päätyä paikalle ihan vain kävelemällä.Varsinkaan henkilön, jolla ei mahdollisesti ole kokemusta talvivaelluksesta eikä ainakaan siihen hyvin sopivia varusteita yms.

Koska löytämisaikaan ei lunta ollut paljon, eikä tarkkaa kuolinaikaa/päivää tiedetä lienee siis teoreettisesti mahdollista, että vainaja on ilmaantunut (tullut, tuotuotu tai Quellervon niin vitsikkääseen ajatukseen nojatusti pudotettu lentokoneesta) paikalle myös runsaamman lumen aikana. Näin ihan spekulaationa. Mikäli yhtään ymmärän lumen sulamismekanismeja ei sulaneessa lumessa jälkiä näy :wink:, näin ollen lienee ainakin teoreettisesti mahdollista, että alueella on kuljettu myös muunlaisilla kulkuvälineillä kuin kengillä. Uskonasiat ovat sitten kokonaan eri kategoriassa.

Onko jossain vaiheessa tehty periaatepäätös, ettei tällä palstalla saa asioilla enää spelkuloida ja nostaa esiin jo aiemminkin sivuttuja asioita?

Edit: kirjoitusvirheitä korjattu
"Elämä on..."
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

buracee kirjoitti:^Mulle ainakin jäi vähän epäselväksi se, että meinaatko sä jotta moiseen paikkaan johon ei jalkaisin pääse vois silti jonkun kropsun kuljettaa? Autolla? Isolla nelivetometsätraktorilla? Protolla? Pasilla? Motolla?
Jos kuljetettiin, niin jätit tuosta listasta pois (tahattomasti?) sen kaikkein todennäköisimmän: moottorikelkan.

Mitä tuohon karvapehkoon tulee, niin valokuva on aina valokuva. Jos ainoastaan siihen joutuu nojaamaan, niin muutama seikka: luonnonhiusta, eurooppalaista. Aasialaista ohuempaa, taipuisampaa, ja huomattavasti arvokkaampaa. Värjätty kerroksittain, puoliperuukiksi kutsuttu (riita poikki ja voita väliin :D ).Tuo on tarkoitettu nimenomaan laitettavaksi ylös päälaelle ja peittämään puolet päästä.
Gaius T.
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Gaius T. »

Kaksi asiaa tuli minulla mieleen:

Onko mahdollista, että mp3-soittimen kieliasetukset olisivat nollautuneet tehdasasetuksiin, kun paristot ovat tyhjentyneet, ja virta katkennut? Ts. olisiko kielenä ollut sittenkin jokin muu kuin englanti? Vai oliko paristoissa edelleen virtaa jäljellä?

Toiseksi, onko Jämsässä joitain oppilaitoksia, joissa olisi voinut olla/päättyä jokin kurssi ko. laskiaisviikonloppuna? (Ailar ainakin taisi olla selvittänyt noita tapahtumia.)

Jostain syystä minullekin tulee noista vaatteista mieleen "hipahtava" opiskelija.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Gaiukselle aluksi: Oriveden opisto on syynätty, eikä tuottanut tulosta.

Vuosien varrella on moni asia muuttunut, joten enää en ainakaan itse tiedä mihin uskoisin. Olen kulkenut turuilla ja toreilla kyselemässä ja tutkimassa, jos jollain olisi jotain tietoa. Hittoako tämä on auttanut, kun en itsekään ole selvillä minkä näköistä naista etsitään. Oli hyvä, että tämä "peruukkiasia" tuli esille. Nyt voi hyvillä mielin lyödä hanskat tiskiin tämän jutun osalta.

Alussa puhuttiin, että nainen on ollut kovinkin tyylikäs. Ajan oloon selvisi, ettei nuo vaatteet nyt niin kummoisia olleetkaan, ihan tavallisia ellei peräti hieman "röntsyisiä". Neulepuserokin todettiin mummomaiseksi.
Nainen todettiin hyvistä oloista tulleeksi, ilmeisesti koska hänellä nyt sattui olemaan joku kalliimpi tuoksupullo kassissaan eivätkä hampaat olleet aivan luokattomassa kunnossa.
Lehdet uutisoivat kullankeltaisesta hiuslisäkkeestä ja mikäli lisäke-peruukki-tupee on nyt tämä ketjun kuvassa oleva oravanraato (kuten Elisa Day keksi hyvän vertauksen), ei tuosta tekeleestä kullankeltaista piristystä hiuksiin saa millään ilveellä.
Naisesta sanottiin, ettei häntä olisi enää tututkaan tunteneet metsässä olon jälkeen, kunnes todettiin, ettei tuo nyt niin pahan näköinen ollutkaan.
Alussa uutisoitiin naisen olevan suorastaan laiha, kunnes selvisi, että ihan normaali ruumiinrakenne oli kyseessä.

Tuntuu, että ainoa, mihin tässä voi edes jotenkin luottaa on sittenkin nuo paljon parjatut piirroskuvat. Ainoa, mitä varmaksi voi sanoa on että todennäköisesti hän on ollut nainen. Ellei tätäkin tietoa ole jo kumottu.

Oma vikahan se tietysti on, että on uskonut ja muodostanut oman mielikuvan päässään naisesta.
Ketuttaa vaan, että olen omalta osaltani antanut väärää kuvaa ihmisille, joilta olen asiaa kysellyt.
Noh, metikköön meni parin vuoden homma!
Gaius T.
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Gaius T. »

Ailar kirjoitti:Noh, metikköön meni parin vuoden homma!
Äläs nyt vielä luovuta! Olet (niin kuin moni muukin täällä) tehnyt niin paljon työtä tämän eteen, että henkilöllisyyden on vielä pakko selvitä. Ymmärrän, että turhauttaa, mutta uskon, että työ tuottaa vielä tulosta. (Tähän sellainen halaushymiö, jos täällä olisi.)
Vastaa Viestiin