Selkounet (lucid dream)

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Wrath
Armas Tammelin
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 2:54 pm

Selkounet (lucid dream)

Viesti Kirjoittaja Wrath »

En tiedä olenko ainut tämän "harrastuksen" kanssa. Selkouni tarkoittaa siis sitä, että tajuaa unessa näkevänsä unta. Tämä avaa lähes rajattomat mahdollisuudet puuhailla unimaailmassa: voi muokata ympäristöä, lentää, harrastaa seksiä... Vain mielikuvitus rajana. Tutkimusten mukaan n.60% ihmisistä on joskus nähnyt selkounen.

Itse olen pitkällisen harjoittelun tuloksena onnistunut näkemään näitä, tosin todella harvoin. Harjoitteluun on olemassa erilaisia tekniikoita (wikipediasta):
Unien muistamistekniikat

Edellytyksenä selkounien näkemiseen pidetään unien muistamista. Tutkimusten mukaan käytännössä kaikki ihmiset näkevät unia joka yö, mutta useimmat unohtavat ne viimeistään herätessään. Selkouniharrastajat harjoittelevat muistamista muun muassa:

* Pitämällä unipäiväkirjaa
* Virittämällä herätyskellon soimaan tyypilliseen REM-uni-aikaan (n. kello 3–5 yöllä)
* Päättämällä muistaa ja pitämällä asian mielessä hereillä ollessa

[muokkaa] Unen tunnistamistekniikat

Selkounien saavuttamista harjoitellaan muun muassa seuraavilla tekniikoilla:

* Päättämällä nähdä niitä ja pitämällä asian mielessä hereillä ollessa
* Tarkkailemalla passiivisesti hereillä ollessa unelle tyypillisiä ilmiöitä, jolloin tapa kulkeutuu hiljakseen myös uneen:
o Vastaavatko fysikaaliset ilmiöt, esimerkiksi painovoima, tavanomaista kokemusta?
o Vastaako ympäristö tavanomaisia kokemuksia? Esim. onko merenpohjassa taloja?
o Ovatko asiat oikeassa asiayhteydessä? Esim. onko ympäristössä esineitä tai ihmisiä, jotka kuuluvat johonkin toiseen tilaan.
o Ovatko omat tunnetilat tavallista kärjistetympiä?

* Opettelemalla tekemään aktiivisesti todellisuustestejä, jotka paljastavat unelle tyypilliset epäjohdonmukaisuudet. Hereillä ollessa ihmiselle on yleensä täysin selvää, mistä syystä testien tekeminen voi tuntua järjettömältä. Unessa tietoisuus on huomattavasti heikompaa, mistä syystä testit ovat hyödyllisiä. Esim.:
o Toimiiko valokatkaisija oikein, tai näkyykö peilikuva vääristyneenä tai sumeana?[1]
o Toimivatko mekaaniset laitteet johdonmukaisesti? Esimerkiksi kulkeeko kello tasaista vauhtia eri katsontakertojen välissä?[2]
o Voiko käden työntää seinästä läpi, kun sitä ei katso?
o Jos hyppää, pysyykö ilmassa tavattoman kauan?
o Pystytkö hengittämään nenän kautta, vaikka pidät siitä kiinni?
o Pystytkö hävittämään esineitä/asioita "ajatuksen voimalla"?
o Jos heilutat sormiasi katsomatta niihin ja sen jälkeen lasket ne, onko niitä yhä viisi?

DILD (Dream Initiated Lucid Dream) tarkoittaa, että kesken normaalin unen huomaa olevansa unessa. Yllä luetellut todellisuustestit ovat oleellisia tässä tekniikassa. Myös itsesuggestio hereillä ollessa liitetään tähän tekniikkaan. Itseään voi motivoida jo päivällä päättämällä näkevänsä selkounen ja illalla ennen nukkumaanmenoa uskotella itselleen, että näkee selkounen. DILDin saavuttamiseksi hereillä ollessa täytyy tehdä todellisuustestejä. Todellisuustestit siirtyvät uniin, jos niitä toistaa jatkuvasti. Jos todellisuustesti siirtyy uneen se ei kuitenkaan takaa sitä, että huomaa näkevänsä unta. Todellisuustestit voivat epäonnistua myös unessa joten kannattaa tehdä monta testiä varmuuden vuoksi.

WILD (Wake Initiated Lucid Dream) eli siirtyminen suoraan valveilta selkouneen. Suoraan selkouneen pääseminen nukkumaan mennessä on periaatteessa mahdotonta, koska REM-unijakso alkaa vasta myöhemmin nukahtamisen jälkeen. Tämän takia WILDin saavuttamiseksi pitää aluksi nukkua muutama tunti. Hereillä ollessa motivoidaan itseä näkemään selkouni ja palataan takaisin sänkyyn. Sängyssä ollessa rentoudutaan ja tyhjennetään mieli ja siirrytään selkouneen. Siirtymää voi helpottaa silmien tarkoituksellinen liikuttelu, jolloin keho luulee olevansa REM-tilassa. Joillekin WILD-tekniikka on helppo tapa nähdä selkouni, mutta varsinkin ensikertalaiselle se voi olla haastava.
Kiinnostaisi vain, moniko minfolainen tätä harrastaa ja mitä on tullut tehtyä selkounessa? Itse kirjoittelen omista kokemuksistani lisää jahka kerkiän...
Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Re: Selkounet (lucid dream)

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

En nyt sano itseäni varsinaiseksi selkouniharrastajaksi, mutta joskus vuosia (yli 20v)sitten luin jostain vastaavan artikkelin joka asiaa käsitteltiin, ja missä annettiin samanlaisia ohjeita.
Kokeilin sitten heti samana iltana niin, että vain päätin, että nyt muistan unessa ollessani olevani unessa.
Mietin tätä päätöstä sitkeästi kunnes nukahdin. Sen jälkeen heräsin myöhemmin yöllä uudestaan ja muistin päätökseni. Tämän jälkeen nukahdin pian uudestaan.
Seuraavaksi olin valoisassa huoneessa kahden ystäväni kanssa ja pompimme ylös ja alas. En tiedä miksi, jostain yleisestä pomppimisen ilosta kai.
Joka pompulla jalat muuttui kevyemmiksi ja kevyemmiksi, ja kuinkas ollakkaan tajusin äkkiä olevani unessa.
Tästä riemastuneena päätin ponkaista samantien leijumaan.
Siellä sitten kelluin ja liitelin ystävieni kanssa täysin rentoutuneena ja onnellisena jonkin aikaa.

Unesta jäi todella miellyttävä ja rauhallinen olo. Hienointa siinä oli kai se, että oli kyennyt kontrolloimaan tekemisiään ja lentämään ilman mitään pelkoa mistään.

Tietenkin yritin samaa muutamia kertoja sen jälkeenkin, mutta ilmeisesti en jaksanut tarpeeksi päättäväisesti pitää ennen nukahtamistani tätä ajatusta jotta se olisi siirtynyt uneen asti, tai en vain sattumalta herännyt sopivaan aikaan yöllä ja jatkanut siitä selkouneen.
Joten harrastajaa minusta ei tullut, mutta olen täysin vakuuttunut siitä, että selkouneen/ kontrolloituun uneen on mahdollista päästä.
En pidä asiaa myöskään varsinaisesti huuhaana.
Terapiana voisi olla hyvinkin toimivaa.

Täytyypä ottaa uusiksi ja kokeilla taas pitkästä aikaa onnistuisiko. :)
Totuus
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Selkounet (lucid dream)

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Olen usein kokeillut ja rajoja on tullut kokeiltua ;) Mm. lentäminen, sota ja se salakuuntelukin, mistä yhdeltä foorumilta luin. Oli muuten hiukka jännää. Itse olin todella nuori kun näin tällaisen ensimmäisen kerran, enkä silloin vielä tiennyt, että sille on ihan oma nimi ja taiteenlajinsa 8) Parhaiten itse näitä näen silloin, kun torkun tai olen paikassa jossa on hälinää. Pystyn kuitenkin nukkumaan hyvin ympärillä olevasta metelistä huolimatta.
Nanika ga tooku matteiru to
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Re: Selkounet (lucid dream)

Viesti Kirjoittaja vandt »

En pysty ohjailemaan uneni sisältöä, mutta pystyn heräämään, jos uni ei miellytä.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Selkounet (lucid dream)

Viesti Kirjoittaja aniko »

Tämä(kin) aihealue kiinnostaa mua ja olen aika aktiivinen harrastaja. Se että pystyy heräämään unesta halutessaan on oikeastaan varmaan ensimmäinen askel unien hallintaan. Selkounien näkemiseen, unien hallitsemiseen jne. on kyllä loputtomasti tekniikoita, ja mihin näitä unia voi soveltaa, no niitäkin asioita on loputtomasti.

Englanninkielisestä Wikipediasta taitaa löytyä suht laaja Wikibook aiheesta, ja monet ovat siitä kirjoittaneet, kuten Castaneda, jolla oli asiasta aivan omanlaisensa käsitys joka pohjautui hänen omaan maailmankuvaansa, ja sitten ovat tietysti myös eri shamanismin haarat jotka tulkitsevat selkounet taas hieman erilaisiksi kokemuksiksi. Länsimainen psykologia tarjoaa toki oman selityksensä mutta se ei mielestäni ole tällä hetkellä se käyttökelpoisin sikäli, että unissa voi tosiaan kokeilla tuota terapian tai ainakin itsetuntemuksen kehittämisen tapaista. Painajaiset kun esim. tulevat syystä, mutta uneksijan ei tarvitse jäädä niiden passiiviseksi kokijaksi.

Mutta siis uskon asia tai huuhaa kyseessä ei sinänsä ole, vaan unitutkijoiden tuntema ilmiö.
Copy
Nikke Knakkertton
Viestit: 181
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 11:38 am

Re: Selkounet (lucid dream)

Viesti Kirjoittaja Copy »

Näille unosille omistettu sivukin löytyy: http://www.hoyhensaaret.info ja keskustelua niistä..
Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Re: Selkounet (lucid dream)

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Wrath kirjoitti: Itse kirjoittelen omista kokemuksistani lisää jahka kerkiän...
Odotellaan tässä suurella jännityksellä mitä tuleman pitää. :|
Totuus
Vastaa Viestiin