Mutta Anneli se kylmän rauhallisesti kertoilee sekä tapahtuneesta että elämästään ja pystyy jo suunnittelemaan tulevaa.
Ei se mene näin!
Toki ihmiset ovat erilaisia, ja kukin reagoi eri tavoin traumaattisiin tilanteisiin. Tämän luokan tapahtuma kun on kyseessä, on täysin käsittämätöntä, että joku pystyy suhtautumaan siihen kuin varastettuun lompakkoon. Pelko, järkytys, shokki ja ahdistus kävisivät ilmi tavalla tai toisella. Ja suru. Kaikki nämä puuttuvat Annelin reaktioista.
Ja lisättäköön nyt vielä, että siis kaikki tämä IMO.
Tara kirjoitti:
1.12.2006 ( puolisen vuorokautta murhan jälkeen Auer puhuu Jukka Lahdesta käyttäen ensin myös preesensiä:
Auerin ensimmäinen maininta Jukasta:
JPEG 814 (haastatelun litteroinnin ensimmäinen sivu)
Auer: "Meil on neljä lasta ja minä ja mies.Ja meil on mun mielest ihan tavallinen perhe ja ihan hyvät suhteet kaikin puolin, ja kiirettä oli Jukalla pitäny, et hänel oli pari kiireistä viikkoa, et hän jo etukäteen iloitsi ko määki ollu sairas ko aika menee niin nopeasti et sit helpottaa nii sit hän ehtii olla enemmän kotona.
(...kaikki on ollut ihan 'normaalia'. Auer kertoo JJ:n pyydettyä omasta työstään sekä Jukan työstä)
Auer: "Joo, mää on nyt pääasiallisesti kotiäitini".. ( lasten hoitamisesta, yhden hengen nettiyrityksestään) .."Eli tietokoneel teen töitä sit sen aikaa mitämä näiltä muilta ehdin."
Auer kertoo - s. 814 - kuulustelun alkuvaiheessa siis - että mies on joutunut hoitamaan Luvatalla, 'tämmösii esimerkiksi ongelmatilanteita'
------
JPEG 815
Alkoi tappajan sisääntulon kuvaukset (tuttua varmaan useimmille)
Välillä Auer palaa pyynnöstä Jukan työhön liittyviin asioihin:
JJ: Mites, hänen työnsä oli tämmöstä ihmissuhdeasioiden kanssa pelaamista myös jonkin verran.
JPEG 815
Auer: Joo.
JJ: Tiesitkö tuliko hänelle uhkia?
Auer: No, tota...
JJ: Uhkauksia, muita..
Auer: Em mää tiedä suoranaisista uhkauksista. Et kyl hän niinko tai sen käsitys mul oli et tääl oli niinko tällasii ihmisii,jotka kohdisti sitä katkeruutta hänee. ja ainaki semmone mä muista, et joku hän epäili, et oli naarmuttanu tahallaa häne autoaa sielä parkkipaikalla.. Ja voi olla, et hän tämmösestä et ihmiset uhkaileeki, mainitsi. Mut mä en ehkä niin kauhean tosissani tähän suhtautunu, koska hänel o vähä semmonen dramatisoiva ja tämmöne liioitteleva tapa puhua. Et kyl mä sen niinko ymmärsi, et siel oli katkerii ihmisii hänt kohtaa, mut miten vakavaa se oli, ni siit mä en osaa sanoa.
(Auer muistelee auton naarmuttamista. Tapaus koskeekin vanhaa autoa, vuodelta 2005 tai 2004. IMO Auer on johdatellut JJ:lle käsityksiään (toiveensa) että huomio kiinnittyisi Jukan työn luonteeseen, eli tappajaa kannattaa etsiä sieltä IMO.
Sitten Auer siirtyy puhumaan Jukasta imperfektissä. Auer puhuu IMO mielestä vuolaasti ja vapaasti, ja puhuu myös JJ:n välikommenttien päälle..Auer kertoo, ettei Jukka ollut se, joka sanoi ihmisiä irti samalla kun arvioi Jukan luonnetta..jne )
JJ: Mites kuvailisit miehes luonnetta? (..kotona ja työssä, oliko 'tiukka', oliko 'suorasanainen''
Auer: Ää, hän oli tämmöne niinko ... (miettii) .. hän oli niinko sekä suorasananen et mut kuitenkin tämmönen vähä niinko diplomaatinen et niinko hänel oli hyvä tilannetaju, mut et kyl hän oli tämmöne vähä niinko totuudentorvi ja tämmöttet hän ei pyrkity siihe et kaikki ihmiset tykkää hänest, hän ei ollu mikää tämmöne mielistelijä.. (IMO, suht runsaasti välisanoja jollai taval, niinko, et et niinko tota noi niin)....tai siis niinko hän sanoiki varmaa joskus et ei hän tällä taval ystäviä saa et ennemminki vihamiehiä, mut et näi häne mielest kuuluu tehdä"
---------
Kun 23 minuuttia kuulustelun alusta on mennyt. Auer käyttää Jukan kuolemaan (?) liittyvää sanaa 'hiljeni'..
---------
JPEG 821
Auer: "Et, tota noini, ko se hiljeni siin sen puhelun aikana.. ..(kiersi kodinhoitohuoneen kautta, koska 'mut se oli täynnä lasia se huone'...."ni mä näin, et Jukka makas siel ihan paikoillaan ja silmät auki semmosen kuolleen näkösenä. Ja sit mä ajatteli, et mun pitäs kokeilla tuntuiks pulssi, mut mä en sieltä ylettäny ku olkapäähä asti, ja mä en siin sit, otin käteni pois ja en sit halunnut enempää koskee"
JJ: Hän näytti elottomalta siinä ..
Auer: Joo, näytti ainaki elottomalta.
JJ: Joo, eikä pitäny enää mitään ääntä.
Auer: Iha hiljaa ja silmät auki.
JJ: Joo.
Auer: Ja sit, tota noini, mä lähdin seuraavaks sinne ... no ko mä huitasi? käteni sit mul tuli toho (huokaus) verta käteeni ja sit mä meni sinne ovelle, ovi oliki sit jo auki, ko mä oli käyny kattomaa, odottamaa, et si tota noini, oliks se ambulanssi sitte vai poliisiauto mikä tuli ensimmäisenä, ja ku mä näin, et ne lähtee kiertää sinne, ja kirosi viel koko sen Tähtisentie ympäri. Mut sitte ne ilmeisesti näki, ko mä heilutin siellä, ja lähti tänne päin.
--------
"
PS: lihavoinnit ja väritykset minun