v-a-45:lla olikin tuossa jo erittäin totuudenmukaisia pointteja.
En ole koskaan kuullut että jossain olisi syntynyt mielenvikaista koiraa.
Jotkut rodut vaativat enemmän koulutusta kuin toiset mutta totuus on se että sitä
vaativat ne kaikki.Sama on minkä tahansa eläimen kanssa.
Kuinka eläin voi sopeutua ihmisten maailmaan jollei sitä siihen opeteta?
AutumnForever kirjoitti:Okei eli koira on vaarallinen ilman asianmukaista kasvatusta. Se ei siis poista sitä tosiasiaa että koiria saa pelätä.
Samoin kun niitä isin ja äidin kultamussukoita jotka vapaan kasvatuksen ansiosta notkuvat yömyöhään
tuolla nurkilla ja potkivat mummoja.Tuo toimii samoin kaikkeen.
AutumnForever kirjoitti:Minä tavallisena tallaajana ja ei-koiraihmisenä en voi tietää miten minun pitää olla kohdatessani koiran, kun tulen sen kotiin ja sen reviirille. Sehän voi siis yhtäkkiä hyökätä minun tai lapseni kimppuun? Ei kai omistajakaan voi tehdä mitään jos koira yhtäkkiä päättää hyökätä?
No ei se koira ilman syytä tai ärsykettä todennäköisesti hyökkää.
AutumnForever kirjoitti:Olen tietysti siinä samaa mieltä että lapsia pitää opettaa olemaan eläinten kanssa. Meillä on aina ollut kissoja ja lapset on tietenkin opetettu miten kissaa tulee kohdella. Kyllä se raapaisee tai puraisee jos sitä vedetään hännästä tms. ja varoittaa aikeistaan esimerkiksi hännän kiivaalla heiluttelulla tai sähinällä. Tämän ovat lapset saaneet itse kokeakin jos eivät ole totelleet. Kissat vain ovat enemmän sellaisia että menevät piiloon jos joku kiusaa niitä tai välttelevät ko. ihmistä.
Kissa voi olla suututettuna hyvinkin yllättävä ja aggressiivinen.Entäs sinä päivänä
kun lapsi jätetään kissan kanssa kahden, lapsi vähän vetelee viiksistä ja hännästä,
katti vittuuntuu ja raapii vaikka silmän lapsen päästä.Syy on kissan?
Huomaa että kissa on hyvin alkukantainen eläin.
AutumnForever kirjoitti:Tottakai minäkin osaan "lukea" lemmikkiäni millä päällä se milloinkin on ja varmaan koiranomistajat osaavat omaansa. Mutta kissani ei kumminkaan kulje puistoissa hyökkimässä lasten tai vastaantulijoiden päälle jotka tekevät "virheliikkeitä".
Tuota on kovin vaikea uskoa jos lähtökohtaisesti syytät eläintä lapsen tappamisesta tietämättä
olleenkaan tapauksen taustoja, tai sitä, mikä sai eläimen ryhtymään tuohon tekoon.
Koirat on muuten ainakin tässä maassa pidettävä kytkettyinä joten niidenkään ei pitäisi
juoksennella puistoissa raatelemassa pikkulapsia tai potkimassa mummoja.
Koiran ajatuksien "lukeminen" lienee tosin helpompaa koska koira on alun perinkin jalostettu
palvelemaan ihmistä ja niillä onkin usein halu miellyttää isäntäänsä jos tämä on saavuttanut
niiden luottamuksen.
Tuollainen tarve kissalta puuttuu täysin minkä lisäksi ne ovat hedonisteja.
Molemmissa esimerkeissäsi todennäköisesti oli huonosti koulutetusta koirasta.
Kaikista hirvittävimmän ryhmän muodostavat niin sanottuja "pihavahteja" tai "egonkasvattajia"
hankkivat ihmiset jotka kuvittelevat että tietynlaisen koiran älykkyys ja lojaalius omistajaansa
kohtaan on niin suuri että koiran voi antaa olla kuin pellossa, kyllähän se omistajaansa tottelee.
Ja ne ihmiset jotka hankkivat koiria lapsilleen.Jiisus.
Yhtä harmillista on myös että monet ihmiset hankkivat kissoja joiden annetaan kulkea vapaan,
villiintyä ja kuseksia joka paikkaan.Minä en vihaa kissoja mutten viitsi omalla pihallani koiriakaan
pitää kytkettyinä siksi että kateilla on tapana tulla kuseksimaan aidanreunuksilla ja kiertelemään pihalle.
Kyllä ne kissat ovat pois ajaneet eivätkä ole ainakaan hampaitaan kiinni niihin iskeneet mutta
jos näin joku kaunis päivä käy, se on kissan omistajan murhe.Ei minun eikä koirieni.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."