Samarina kirjoitti:
Samalla lailla se turkistarhaus pilaa luontoa kuin muukin tehotuotanto, oli ne sitten kanoja, sikoja, nautoja what ever. Kaikki kuitenkin laillisia elinkeinoja, joten no can do..
Totta. Kaikenlaisesta tehotuotannosta olisi päästävä eroon. Kaikki lait ovat ihmisen muovaamia, joten myös ihmisten muutettavissa.
Sulla tuntuu olevan tietoa aktivistien touhuista ja motiiveista, niin voit varmaan vastata yhteen mua monesti askarruttaneeseen kysymykseen. Miksi iskuja tehdään vain turkistarhoihin? Miksi ei samalla häkkikanaloihin?
Ei mulla sen ihmeemmin ole näistä EVR:n jutuista tietoa enkä tunne ketään kyseisestä kollektiivista. Mutta kyllähän kaikenlaista toimintaa on suunnattu myös eläinten tehotuotantoa vastaan. Ei tosin tule mieleen, että mitään vapauttamisia, mutta en sitten tiedä kuinka tehokasta se edes olisi pidemmän päälle, niin erilaisesta teollisuudesta kun on kyse. Näillä turkistarhaiskuillahan on kuitenkin saatu ihan oikeasti tarhaajia lopettamaan toimintansa. Myös aktivistien metakka eläinten kohtelusta on suurelta osin auttanut lakien kiristämisessä ja tätä kautta, kuten itsekin sanoit, aiheuttanut tarhojen sulkemisia. Ongelmana tosin on, että näitä lakeja valvotaan vähän miten sattuu. Moni kotimaisista turkistarhoista ei edelleenkään täytä kaikkia lain määräyksiä. Eli RIKKOVAT LAKIA, perkeleet! Vankilaan vaan tollaset, jotka eivät halua lakia noudattaa. Näinhän se näillä sivuilla menee ;)
Ja turkistarhauksen päästöthän ovat oikeastaan käsittämättömän suuria. Suhteessa maatalouteen tietysti pieniä, koska maatalous ja lihantuotanto jättävät jälkeensä aivan valtavan suuria päästöjä.
Tarhojen typpipäästöt numeroina ovat 430 tonnia vuodessa ja fosforipäästöt 45 tonnia vuodessa. Tämä vastaa noin 1,2 miljoonan ihmisen puhdistamattomien jätevesien saasteita. Näin ilmaistuna ei enää kuulosta niin pieneltä ja asettaa mun mielestä aika kummaan valoon nämä huolestuneet kommentit luonnon pärjäämisestä.
Ylipäänsähän luonnolle olisi parasta, ettei ihminen sen toimintaan puuttuisi. Meillä on taito vahingoittaa luontoa mitä erilaisimmin tavoin, mutta juuri muuhun me ei pystytä. Tai no, voidaanhan me pistää pystyyn pari luonnonsuojelupuistoa, jonne työnnetään ne eläinlajit, jotka vielä olemassa olevat.