AA:n kuulustelut syksy 2009

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2010 10:58 pm

AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja Rouva_Etsivä »

Tähän ketjuun tulee muutamien palstalaisten toimesta Annelin kuulustelut lähes kokonaisuudessaan. Huom! Älkää lainatko koko tekstiä keskusteluun vaan aina osan/osia siitä mitä aiotte kommentoida. Mielellään jos annatte meidän toimittaa koko aineiston tänne ennen ensimmäisiä kommentteja niin silloin teksti pysyy yhtenäisenä ja on helpommin hahmotettavissa kaikille lukijoille. Kommentit voi laittaa toistaiseksi vaikka tuonne Kuulustelut ja tunnustukset-ketjuun kunnes koko aineisto on täällä. Kiitos!
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2010 10:58 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja Rouva_Etsivä »

KUULUSTELUKERTOMUS
27.8.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer

Minulle on kuulustelun alussa kerrottu oikeuteni, velvollisuuteni ja mistä teosta minua epäillään.
Kuulustelu tallennetaan ääni- ja kuvatallenteelle.

En tarvitse tähän kuulusteluun todistajaa tai avustajaa.

Kerro itsestäsi, vanhemmistasi ja sisaruksistasi.

(Jätän tämän osan referoimatta sillä se sisältää hyvin paljon tietoa/yksityisasioita muista ihmisistä, nimiä ja muuta sellaista, ja niistä tiedoista ei liene väliä tämän tapauksen selvittelyssä)

Kerro sinun ja Jukan suhteesta.

Minulla ja Jukalla oli mielestäni hyvä suhde, olimme mielestäni hyvä pari. Silloin, kun tapasin Jukan, hän oli naimisissa. Aluksi en tiennyt, että Jukka oli naimisissa, koska hän ei käyttänyt sormusta. Minulle selvisi Jukan avioliitto Yritys X:n työntekijöiden kautta.

Ennen kuin aloin seurustella Jukan kanssa, lopetin suhteeni X-nimiseen mieheen. Asuin tuolloin X:n kanssa yhteisessä omistusasunnossa Turussa.

Jatkoimme kuitenkin X:n kanssa asumista yhdessä samassa asunnossa, vaikka seurustelin Jukan kanssa ja odotin Jukalle lasta. X ei tietenkään tykännyt tästä, mutta hän ei kuitenkaan tehnyt tästä mitään suurta numeroa.

Ennen kuin Axxxx syntyi kesäkuussa 1997, muutti X pois yhteisestä asunnostamme Espooseen. Jäin yksin asumaan joksikin aikaa em. asuntoon.

Olen muuttanut asumaan Jukan kanssa helmikuussa 1998 X:ään. Tästä eteenpäin asuimme yhdessä aina siihen asti kunnes Jukka surmattiin 01.12.2006.

Kerro kyseisestä viikosta, jolloin murha tapahtui

Se oli sellaista tavallista olemista. Itse tein mm. nettisivustolleni jouluvalmisteluja. Mielestäni elämäämme ei kuulunut mitään erikoista viimeisen viikon aikana. Elimme aivan normaalia elämää.

Jukka oli muistaakseni viimeisellä viikolla työmatkalla Helsingissä. Kyseessä saattoi olla alkuviikko.

Axxxx ja Axxxx kävivät koulua X:ssä, Axxxx kävi kerhossa kaksi kertaa viikossa ja Axxxx oli minun kanssani kotona.

Kerro tapahtumaa edeltävästä päivästä.

En tarkalleen enää muista, mitä kyseiseen päivään sisältyi. Jukka lähti kyseisenä päivänä Turkuun, muistaakseni iltapäivällä tai illalla.

Jukka oli Turussa entisen työpaikkansa eli X:n jossakin päättäjäisissä. Kyse oli samasta työpaikasta, jossa olin aikanani Jukan kanssa työskennellyt ja nyt se sitten lopetettiin.

Jukka tuli Turusta myöhään illalla kotiin, muistaakseni klo 23.00 aikaan. Muistaakseni lapset olivat tuolloin jo vuoteissa nukkumassa. Itse olin muistaakseni tuolloin vielä valveilla. Muistaakseni en noussut ylös vuoteesta.

Muistaisin, että Jukka kävi vessassa ja tuli sen jälkeen vuoteeseen. Juttelimme Jukan kanssa hetken aikaa, jonka jälkeen aloimme nukkua. Lapset nukkuivat tuolloin omissa huoneissaan.

Muistaakseni Jukka kertoi jotain Turun reissusta. Minulle jäi sellainen mielikuva, että Turun matka oli ollut ihan hauska.

Mitä tapahtui pe 01.12.2006 yöllä?

Heräsimme yöllä outoon meteliin. Ihmettelimme ensin sitä meteliä ja muistan itse tajunneeni, että lasinpalasia lentelee ilmassa.

Tajusin, että joku on tulossa sisälle. Jukka oli tuolloin jo noussut ylös ja oli muistaakseni tätä tunkeilijaa vastassa. Muistaakseni Jukka seisoi lähellä takaovea. Tajusin, että joku tuli sisälle ikkunasta ja että tämä tunkeilija olisi rynnännyt Jukan kimppuun. Muistaisin, että olin tuolloin vielä itse vuoteessa. Muistaakseni seisoin vuoteella.

Yritin mennä Jukan ja tämän tunkeilijan väliin, jolloin tunsin iskun rinnassani. Tajusin, että minua oli lyöty jollakin. Ryntäsin pois makuuhuoneesta ja juoksin eteisaulaan. Huusin lapsille, että menkää ulos täältä.

Muistan, että Axxxx oli omassa huoneessaan ylhäällä, muut lapset olivat vuoteissaan. Luulisin, että lapset heräsivät, mutta eivät kuitenkaan nousseet ylös vuoteista.

Menin keittiöön ja soitin siellä olevasta lankapuhelimesta hätäkeskukseen. En muista varmasti, oliko keittiössä valot päällä. Saattoi olla, ettei ollut, koska katuvalot valaisivat osittain keittiötä.

Hätäkeskuksessa käskettiin jossakin vaiheessa pitämään linjaa auki. Axxxx oli jossakin vaiheessa puhelimessa.

Muistaisin käyneeni makuuhuoneen oviaukolla yhteensä kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla tämä tunkeilija lähti tulemaan minua kohti uhkaavassa asennossa. En pysty sanomaan, oliko tunkeilijalla jokin astalo käsissään. Joka tapauksessa hän lähestyi minua uhkaavan näköisesti.

En muista, missä Jukka oli silloin, kun menin ensimmäisen kerran käymään makuuhuoneen oviaukolla. Samoin en muista, missä Jukka oli toisella kerralla, kun menin makuuhuoneen oviaukolle. Minulla on hämärä muistikuva, että jommallakummalla kerralla Jukka olisi maannut lattialla.

Minulla on sellainen mielikuva, että tunkeilija olisi saattanut olla hieman kyyryssä ja siitä noussut ja lähtenyt tulemaan minua kohden.

Tunkeilija ei missään vaiheessa puhunut minulle mitään. En myöskään kuullut tämän puhuvan Jukalle mitään.

Makuuhuoneesta kuului Jukan huutoa ja valitusta sekä kamppailun ääniä. Lisäksi kuului ääniä, jotka mielestäni olivat hakkaamisen ääniä. Minun on vaikea sanoa tarkalleen, millaisia ääniä makuuhuoneesta kuului, mutta mielestäni selvästi sellaisia kamppailun ääniä.

Silloin, kun olin puhelimessa, oli Axxxx suurimaan osan ajasta vieressäni. Välillä annoin puhelimen luurin Axxxx:lle ja käskin pitää luuria kädessä sillä välin, kun kävin katsomassa makuuhuoneessa.

Silloin, kun olin puhelimessa, Jukan äänet loppuivat. Muistaisin todenneeni tämän myös puhelimessa.

Muistaisin, että silloin, kun olin puhelimessa, hätäkeskuksesta kysyttiin minulta jotain, jonka vuoksi pyysin Axxxx:ää katsomaan jotakin. En muista tarkalleen, mitä pyysin katsomaan, mutta ilmeisesti joko sitä, että onko Jukka vielä hengissä tai oliko tunkeilija vielä paikalla. Tajusin kuitenkin, että Axxxxhan on vaarassa, mikäli menee makuuhuoneeseen. En muista, käskinkö Axxxx:n tulla pois makuuhuoneesta vai meninkö itse katsomaan.

En nähnyt kenenkään poistuvan asunnosta. Axxxx on kertonut, että on nähnyt jonkun poistuvan rikotusta ikkuna-aukosta. Axxxx kertoo nähneensä poistujan takaapäin. Axxxx kertoi muistaakseni, että sillä joka poistui, olisi ollut jonkinlainen huppari päässä.

Itse muistaisin tunkeilijan olleen kookas, vähintään 180 cm pitkä, vartaloltaan roteva ehkä hieman painavan oloinen, vatsakas, pyöreät kasvonpiirteet, leveähkö nenä, enemmän suuret kuin pienet silmät.

Tarkalleen en muista, oliko makuuhuoneessa tapahtuma-aikaan valot päällä. Luulisin, että oli, koska muuten en olisi pystynyt tekemään kyseisiä havaintoja tunkeilijasta.

Jossakin vaiheessa yritin mennä katsomaan Jukkaa olohuoneen kautta, mutta lattialla oli niin paljon lasinsirpaleita, että päätin mennä pesuhuoneen kautta. Avasin pesuhuoneen ja makuuhuoneen välistä ovea siten, että näin Jukan silmien olevan auki. Muistan koskeneeni Jukkaa kädelläni. En enää muista, mistä kohtaa häntä kosketin. Jukan pää oli kuitenkin hyvin lähellä em. ovea.

Oletko surmannut aviomiehesi Jukka Lahden 01.12.2006?

En tosiaankaan ole.

Millaiset sinun ja Jukan keskinäiset välit olivat?

Meillä oli hyvät välit. Mitä kauemmin olimme yhdessä, sitä paremmat välit meillä oli.

Olitko Jukalle mustasukkainen jostakin syystä?

En mielestäni erityisemmin. Suhteemme alkuaikoina ehkä olin enemmän. Olin tuolloin mustasukkainen Jukan silloiselle vaimolle.

Onko sinulla mielenterveysongelmia?

Mielestäni ei ole. Omasta mielestäni olen suhteellisen tasapainoinen ihminen.

Kävitkö sinä ja lapset terapiassa Jukan surman jälkeen?

Porista kävi Ulvilan turva-asunnossa psykologeja useamman kerran. Turussa lapset kävivät kerran viikossa TYKS:ssä terapiassa. Muistaakseni terapiakäynnit aloitettiin jossakin vaiheessa tammikuussa 2007. Terapia lopetettiin muistini mukaan toukokuussa 2007. Lopettaminen tapahtui minun aloitteestani. Pidin keväällä terapiakäyntejä turhana riesana elämällemme. Lapset olivat mielestäni samaa mieltä lopettamisesta kanssani. Heitä ei kovin paljon kiinnostanut enää terapiakäynnit.

Minulla ei ole tähän kuulusteluun mitään lisättävää.
ruusutarha
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 4:21 am

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja ruusutarha »

"muistaakseni"
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6548
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja awa »

Tällaisista terapiosta voisi sanoa, että kuin kaataisi bensaa liekkeihin - ei sillä, että olisi toimittu väärin, sillä lasten hyväksi kaikki mahdollinen on tehtävä, mutta asioiden selvittämisen kannalta "terapiatäti" tai "setä" sotkee tutkintaa todella tehokkaasti.

Voidaankin todeta, että lasten suusta tuskin touutta tulee - vastoin sananpartta.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Avatar
Tara
Horatio Caine
Viestit: 6164
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 11:16 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja Tara »

:!: jpeg 73-76

KUULUSTELUKERTOMUS

Anneli Auer
rikoksesta epäilty

19.9.2009, Turku Krp, klo 11:00

Minulle on kuulustelun alussa kerrottu, että minua kuulustellaan Ulvilassa 01.12.2006 tapahtuneeseen murhaan rikoksesta epäiltynä.
Olen tietoinen oikeuksistani ja velvollisuuksistani.
En tarvitse tähän kuulusteluun avustajaa tai kuulustelutodistajaa.

K: Sinut on kuulusteltu asianomistajana Jukka Lahden murhaan. Haluatko uudistaa asianomistajana antamasi kuulustelukertomukset ja voidaanko ne liittää sekä käyttää tässä esitutkintapöytäkirjassa?

V: Kyllä voidaan ja olen näissä kuulusteluissa kertonut seikkaperäisesti ko yön tapahtumat niin tarkasti kuin olen ne muistanut.
Minua on kuulusteltu videolle sairaalassa ollessani heti tapahtuman jälkeen seuraavana päivänä. Myös tämä videomateriaali voidaan tarvittaessa liittää esitutkintapöytäkirjaan.

K: Mitä olet opiskellut, missä ja millä arvosanoilla olet läpäissyt tutkinnot?

V: Olen ylioppilas ja tämän jälkeen opiskelin englannin ja ruotsinkieltä, menin lukemaan yhteiskuntatieteitä, joiden luvut lopetin kesken ja pyrin kauppakorkeakouluun, josta valmistuin ekonomiksi.
Ylioppilaaksi kirjoittaessani kirjoitin viisi laudaturia ja kauppakorkeakoulusta sain normaalin arvosanan.

K: Kerro suhteestasi X:een, tutustumisestasi Jukka Lahteen ja perheen perustamisesta Jukan kanssa?

V: Olin töissä Turussa, X:n noutotukussa ja samassa työpaikassa oli myös X. Erään työpaikan juhlan jälkeen aloimme seurustella XJ:n kanssa ja muutimme muistaakseni 1990 alussa asumaan yhteiseen asuntoon. Vuonna 1992 ostimme omakotitalon yhdessä, jossa asuimme useita vuosia.
Valmistuin työttömäksi ekonomiksi keväällä 1995 ja menin 1996 akateemiseen työttömien ryhmään, jonka yhtenä vetäjänä toimi tuleva aviomieheni Jukka Lahti.
Hain erästä työpaikkaa ja jonka myös sain ja samassa työpaikassa työskenteli myös Jukka Lahti. Olimme Jukan kanssa samassa työvuorossa ja erään kehittämispäivä-juhlien jälkeen aloimme seurustella Jukan kanssa.
En aluksi tiennyt, että Jukka oli naimisissa XA:n kanssa, koska Jukka ei käyttänyt sormusta.
Syksyllä 1996 totesin olevani raskaana ja Jukan kanssa yhteinen tyttäremme Axxxx syntyi kesällä 1997.
Eroni XJ:stä ja samaten Jukan ero vaimostaan XA:sta ei tapahtunut nopeasti ja tämän vuoksi Jukka ehdotti, että XJ adoptoi Axxxx:n itselleen. Olimme myös molemmat mustasukkaisia eli minä Jukan vaimosta XA:sta ja Jukka vastaavasti XJ:stä, joten muutimme Jukan kanssa yhteen asumaan 1998. XJ tunnisti Axxxx:n isyyden, joka myöhemmin kumottiin. Ensimmäinen yhteinen asunto meillä Jukan kanssa oli Turussa, sitten muutimme Raisioon ja sieltä 2002 Ulvilaan Tähtisentielle. Ennen Ulvilaan muuttoa menimme Jukan kanssa naimisiin ja tämän jälkeen meille on syntynyt lapsia, joita on yhteensä neljä.

Kysyttäessä vastaan, että minun mustasukkaisuus XA:a kohtaan ilmeni siten, että olin epävarma siitä, että minkälaisia tunteita Jukalla oli vielä XA:a kohtaan sekä jonkinlaisena epäluulona minun ja Jukan suhtesta.
Jukka tunsi käsittääkseni samalla tavalla taas XJ:ä kohtaan.
Tiesin, että minun raskausaikana Jukalla oli ainakin Espoossa ja Turussa naisystäviä, mutta en tuntenut heitä kohtaan samanlaista mustasukkaisuutta kuin tunsin XA:a kohtaan.
Riitelimme tästä mustasukkaisuudesta uudenvuoden aattona 1997 Naantalissa eräitten Jukan ystävän XK:n ja hänen vaimonsa luona sillä seurauksella, että Jukka kuvitteli, että minä jätin hänet XA:n vuoksi ja minä taas olin sitä mieltä, että Jukka heitti minut ulos elämästään. Lähdimme juhlista pois kesken kaiken.
Vaikka olin raskaana niin tämän ylläolevan johdosta minä asuin XJ:n kanssa yhteisessä asunnossa tähän helmikuuhun 1998 saakka.
Muistaakseni tämä XK oli juuri se sama henkilö, joka Jukan piti tavata Turussa ennen murhayötä, mutta tapaaminen peruuntui.

K: Minkälainen Jukka oli sinulle, lapsille ja ulkopuolisille?

V: Jukka oli iloinen, leppoisa ja ulospäin suuntautunut henkilö, mutta oli hänelläkin hyviä ja huonoja päiviä. Jos hänellä oli pitkä työpäivä takana, niin ei hänkään jaksanut olla enää kotona iloinen vaan silloin näin hänen ilmeestään ettei kaikki ollut hyvin. Lisäksi tuolloin hän ärsyyntyi pienistäkin asioista.
Kysyttäessä vastaan ettei Jukka koskaan käynyt minuun käsiksi eikä varmaan ollut syytäkään.
Lapsia hän rankaisi syystä joskus siten, että laittoi lapsen kylmään suihkuun, taikka ulos seisomaan taikka seisotti lasta niin kauan, että tämä kerjäsi päästä nukkumaan.
Käsitykseni mukaan Jukka kasvatti lapsia normaalilla tavalla ja tarvittaessa puuttui heidän toimintaansa tarpeen vaatiessa edellä kuvatulla tavalla.

K: Minkälainen sinun ja Jukan suhde oli ja minkälainen seksielämä oli?

V: Jukka kävi töissä ja minä olin kotona tekemässä töitä. Jukka teki melko usein pitkiä työpäiviä, mutta jokaisena aamuna Jukka keitti ennen töihin lähtöään kahvit, jotka joimme kuitenkin eri aikoina ja lähtiessä ovella annoimme pusut toisillemme.
Ruokailimme useimmiten vasta sitten, kun Jukka tuli töistä kotiin ja Jukan tehtävänä oli korjata ruokailuvälineet pois, koska minä olin tehnyt ruuan.
Seksielämä oli varsinkin alussa vilkasta, mutta viimeisten vuosien aikana rakastelimme 1-2 kertaa viikossa.
Viimeinen lapsemme Axxxx syntyi vuonna 2004 ja tuon jälkeen olimme molemmat Jukan kanssa väsyneitä ja mietimme, että nyt ei enää lapsia hankita. Keväästä 2005 lähtien loppuun saakka eli 01.12.2006, emme käyttäneet mitään ehkäisyä ja olimme molemmat päättäneet, että jos lapsi tulee niin tulkoon.
Muistan vielä, kun Jukka sanoi, että oman vaimon kanssa ei kortsuja käytetä.

K: Saiko Jukka siemensyöksyn yhdynnän aikana?

V: Usein miten.
Kysyttäessä vastaan, että viimeisen kerran rakastelimme Jukan kanssa edellisenä yönä eli 29.11.2006.

K: Oliko teillä työnjako kotitöissä ja jos oli, niin minkälainen?

V: Jukka vei roskat, imuroinnin ja pesi / korjasi tiskit pois sekä pesi vessat. Minä tein ruuat, pesin pyykit ja tein suuremmat siivoukset.

K: Kuinka usein siivositte Tähtisentiellä?

V: Viikolla normaalisti siivosimme joka viikonloppu, mutta suursiivouksia harvemmin. Viikottainen siivous piti sisällään sen, että imuroimme lattiat ja pesimme vessat. Lattioden pesua tapahtui todella harvoin, paitsi keittiön lattian Jukka pesi aina tarvittaessa.

K: Milloin sinun ja Jukan makuuhuone oli viimeksi siivottu?

V: Edellisenä viikonloppuna, muistaakseni. Kävimme kylläkin juuri edellisenä viikoloppuna ostamassa joululahjoja ja voi olla, että meidän makuuhuoneen siivous on tuona viikonloppuna jäänyt väliin.

K: Koska sinun ja Jukan makuuhuoneessa olevan vuoteen petivaatteet oli viimeksi vaihdettu?

V: Lakanat meidän yhteiseen sänkyyn Jukan kanssa oli vaihdettu juuri ennen kuin lähdimme meidän viimeiselle lomamatkalle lokakuun loppupuolella, mutta tarkempaa päivämäärää en muista eli samat lakanat olivat olleet sängyssämme yli kuukauden ajan.
Teimme matkan Teneriffalle ja pituudeltaan se oli viikon matka.

K: Olet kertonut aiemmissa kuulusteluissa, että harrastitte seksiä 1-2 kertaa viikossa ja että ette käyttäneet ehkäisyä. Krp:n laboratoriotutkimuksessa (lausunto nro ) lakanasta ei ole löytynyt jälkiä siemennesteestä tai muutenkaan yhdyntään viittaaviista eritteistä?
Miten selitätte tämän?


V: Opin Jukalta aikoinaan sen, että joka kerta yhdynnän jälkeen käymme suihkussa, joten siten mitään siemennesteitä ei lakanasta löytynyt.

K: Olitteko Jukan kanssa eroamassa syksyllä 2006?

V: Emme edes harkinneet eroamista.

K: Axxxx:n paras kaveri on kertonut, että Axxxx on sanonut hänelle syyskesällä 2006, että isä ja äiti eroavat? Miten kommentoit tätä?

V: En tiedä mitä Axxxx:n kaveri on tarkoittanut. Minulta on kysytty tätä asiaa jo aikaisemmin kuulusteluissa ja sen vuoksi olen tätä asiaa Axxxx:lta kysynyt ja Axxxx ei kuuleman mukaan ole puhunut mitään tällaista.
Kerran Jukka vitsaili minulle, että nyt on mennyt 10 vuotta saman naisen eli minun kanssa ja pitäisikö laittaa vaimo vaihtoon. Minä suutuin tästä ja kysyin, että haluatko todella erota, johon Jukka vastasi, ettei halua koskaan enää kokea samaa kuin edellisen vaimonsa XA:n kanssa.

K: Oliko Jukka vaihtamassa työpaikkaa?

V: Muutimme Ulvilaan sen vuoksi, että Jukka sai työpaikan X - nimisestä yrityksessä. Alun pitäen Jukan toimenkuva oli henkilöstövalmentaja, mutta se muuttui ja siihen Jukka ei ollut tyytyväinen. Yrityksen nimi muuttui XL-nimiseksi.
Tiesin, että Jukka haki ja katseli uusia työpaikkoja ainakin Turusta sekä pääkaupunkiseudulta. Jukka kävi Turussa ainakin yhdessä haastattelussa.
Yhtenä vaihtoehtona Jukka puhui siitä, että aloittaa uudelleen nimissään olevan yrityksen toimintaa ja siirtyy pois Luvatalta.
Minä olin Ulvilassa asumiseen tyytyväinen, mutta olimme yhdessä Jukan kanssa lapsille puhuneet, että varmaankin jossain vaiheessa muutamme pois. Minä olisin toivonut muuton suuntautuvan Turun suuntaan, mutta tarkempia suunnitelmia ei ollut.

...(jatkuu jpeg 77-80)
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2010 10:58 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja Rouva_Etsivä »

:!:

(jatkuu…)

KUULUSTELUKERTOMUS
19.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer

K: Miksi Tähtisentien asunnossa oli olohuoneen lattialla kolme matkalaukkua?

V: En muista, että olohuoneen lattialla olisi Jukan surman aikaan lattialla ollut matkalaukkuja. Ne ovat voineet jäädä siihen meidän lokakuun lopulla tapahtuneen lomamatkan johdosta, mutta en ole varma. Meillä joskus jäi tavaroita milloin minnekin. En muista mitä matkalaukuissa olisi voinut olla sisällä, mutta varmaankin lomaan liittyviä vaatteita.

Kysyttäessä vastaan, etten minä taikka Jukka ollut muuttamassa pois Tähtisentien talosta eikä matkalaukkuja ollut sen vuoksi pakattu.

K: Olitteko hakeneet asuntoa muualta?

V: Olemme varmaan molemmat, minä ja Jukka katselleet uusia asuntoja tietokoneelta internetistä ainoastaan mielenkiinnon vuoksi ja muistan, että Jukka katseli jotain suurempaa taloa Ulvilasta sekä jotain Turun seudulta. Emme tienneet emmekä olleet tietoisia mihin suuntaan olisimme edes muuttamassa niin katselu oli ainoastaan mielenkiinnon vuoksi seuraamista, että mitä on tarjolla.

Emme tai en ainakaan minä enkä ole tietoinen, että Jukkakaan olisi pyytänyt mistään myytävästä kohteesta tarkempia tietoja emmekä ole tehneet mitään tarjousta myytävästä kohteesta.

K: Valitsitteko Jukan kanssa yhdessä Tähtisentien 54 talon?

V: Kävimme ennen muuttoa katsomassa Ulvilassa kahta eri myynnissä olevaa omakotitaloa ja tähän Tähtisentien taloon ihastuimme molemmat ja teimme yhdessä päätöksen, että ostamme sen.

Merkitään: Kuulustelu keskeytetään ruokailun ajaksi kello 13.45 ja jatketaan kello 14.20.

K: Miten paljon olit naapureiden kanssa tekemisissä?

V: En kovin paljon. Emme Jukan kanssa käyneet kertaakaan naapureilla kylässä. Meillä kävi kerran eräs naapurin pariskunta kylässä ja vietimme talomme takana olevalla terassilla iltaa.

Jukka oli sosiaalinen ihminen, mutta minä en ja sen vuoksi en ole missään muuallakaan tutustunut naapuristoon.

Kysyttäessä vastaan, ettei Jukkakaan halunnut olla tekemisissä naapureiden kanssa enkä kieltänyt Jukkaa olemasta yhteydessä naapureihin.

K: Poliisi on selvittänyt, että Jukka on syksyllä 2006 hakenut useita eri työpaikkoja. Miten kommentoit tätä?

V: Jukan työhakemusten lukumäärää en tiedä, mutta näin, että hän joskus tulosti kotikoneelta hakemuksia ja muistaakseni joskus näyttikin niitä minulle.

Kysyttäessä vastaan, että tiedän Jukan hakeneen ainakin Turun ja pääkaupunkiseudulle.

K: Poliisi on löytänyt teidän kotitietokoneelta useita eri yhteydenottoja kiinteistövälittäjiin ympäri Suomen. Miten kommentoit tätä?

V: En osaa sanoa, mutta Jukka on varmaan ollut heihin yhteydessä.

Kysyttäessä vastaan, että minä en ole ollut sähköpostilla yhteydessä mihinkään kiinteistövälittäjään.

Kysyttäessä vastaan, etten tiedä miksi Jukka olisi ollut ympäri Suomea oleviin kiinteistövälittäjiin yhteydessä. Ehkä Jukka halusi tehdä erilaisia hintavertailuja.

K: Olit päivät kotona ja kuitenkin asuntonne oli melko sekainen. Etkö jaksanut siivota vai oliko tähän joku muu syy?

V: En ole ollut koskaan kotisiivousihminen. Viikonloppuna keräsimme ”rojuja” pois ja Jukka imuroi.

K: Millainen tai millaiset pakastimet teillä oli käytössä Tähtisentiellä asunnossa?

V: Meillä oli kaksi jääkaappi-pakastinyhdistelmää, mutta toinen oli jotenkin rikki ja keräsi vettä.

K: Missä ne asunnossanne sijaitsivat?

V: Ne sijaitsivat keittiössä, ulkoseinällä vierekkäin.

K: Millaisia työkaluja teillä oli Tähtisentiellä?

V: Kumpikaan meistä ei ollut kova rakentamaan, mutta perustyökalut meillä oli, joihin kuului mm. ruuvimeisseliä, vääntimiä, useita vasaroita, sahoja, porakoneita.

K: Toitko kaikki Tähtisentien työkalut mukanasi Turkuun?

V: En osaa sanoa, koska eräs muuttoliike suoritti meidän tavaroiden muuton Ulvilasta Turkuun. Mielestäni osa tavaroista on hävinnyt, koska en ole niitä Turun asunnosta löytänyt.

Kysyttäessä vastaan, että ainakin varrellinen voikukkarauta on sellainen, jota en ole löytänyt.

Työkaluista en osaa sanoa, koska en niitä ole Ulvilassakaan paljon käyttänyt.

K: Onko kuvassa oleva veitsi Tähtisentieltä? Kuulusteltavalle näytetään Tähtisentie 54 takkahuoneen lattialta poliisin taltioimaa fileerausveistä.

V: Ei näytä tutulta eikä ainakaan ole sellainen veitsi, jota olisi käytetty talossamme joka päivä.

K: Oliko teillä vastaavanlaisia veitsiä, kun em. kuvassa oleva veitsi?

V: En muista, mutta meillä oli joitakin Jukan vanhoja halpoja veitsiä.

Kysyttäessä vastaan, että näitä Jukan vanhoja veitsiä säilytettiin joko ulkovarastossa sekä keittiön tiskialtaan vieressä olevassa laatikostossa.

Kysyttäessä vastaan, että muuttoliike, joka tavaramme Ulvilasta Turkuun toi, on suorittanut Ulvilan tavaroiden pakkauksen siellä paikanpäällä enkä siten tiedä mitä on tullut ja mitä ei.

Käsitykseni mukaan edellä kertomani Jukan vanhat veitset ovat muuton jälkeen tuotu Turkuun, mutta en muista missä ne ovat, koska en ole niitä käyttänyt. En muista Turussa nähneeni valokuvassa olevan näköistä veistä.

K: Kerro omista ystävistäsi sekä onko sinulla nk. hyviä ystäviä?

V: Minulla ei ole paljonkaan ystäviä, mutta X-niminen nainen on ystäväni ja hän asuu X:ssä.
Lisäksi on Jukan sisaret X ja X.

K: Oletko heihin säännöllisesti yhteydessä?

V: Epäsäännöllisesti. X:ään olen ollut viimeksi yhteydessä viime syksynä eli syksyllä 2008.

X:n olen nähnyt viimeksi edellisviikonloppuna ja X:n heinäkuussa eli tuolloin veimme Jukan uurnan tuhkat Turun Ruissaloon.

K: Kerro Jukan surmaajan tarkat tuntomerkit?

V: Mies oli pukeutunut tummiin vaatteisiin ja pituudeltaan mies oli 178-188 cm, pyöreäkasvoinen, leveähkö nenä ja tavallisen muotoiset silmät. Mies oli painavan näköinen ja hieman vatsakas. Päässä miehellä täytyi olla jokin huppu taikka kypäräpipo, koska näin vaan miehen kasvot. Miehen painoa en osaa arvioida.

Muuta en miehestä muista.

K: Miten edellä mainittu henkilö tuli sisään makuuhuoneen oven rikotusta lasiaukosta?

V: Miehen sisääntulosta minulla ei ole tarkkaa havaintoa, mutta ensin näin miehen ylävartalon ja sitten mies oli jo sisällä.

Aluksi heräsin sellaiseen meteliin ja ihmettelin, että mistä se voi johtua, muistan, että nousimme molemmat ensin sängylle seisomaan ja hieman myöhemmin Jukka meni lattialle ja silloin mies oli jo makuuhuoneessa sisällä.

Kysyttäessä vastaan, että makuuhuoneessa oli täysin pimeää eikä asunnossamme ollut minkäänlaista valaistusta päällä ja siten näin vaan miehen hahmon, kun se rikotusta ikkunasta sisälle tuli.

K: Miten kauan ajallisesti meteli eli ikkunan rikkominen kesti?

V: Ajallisesti en osaa sanoa, mutta yli kymmenen (10) sekuntia. En osaa aikoja määrittää, mutta rikkominen tuntui pitkältä ajalta.

Olin unessa ja heräsin vasta silloin, kun mies löi minua veitsellä rintaan, jonka jälkeen loikkasin makuuhuoneen lattialla olevan pienen puuarkun yli karkuun.

Mies hyökkäsi heti Jukan kimppuun ja yritin mennä heidän väliin ja tuolloin mies löi minua rintaan.

K: Miten mies (rikotusta ikkunasta makuuhuoneeseen tullut mies) mielestäsi liikkui makuuhuoneessa.

V: En kiinnittänyt liikkumiseen huomiota, koska lyönnin jälkeen lähdin karkuun.

K: Olet kertonut, että kun menit katsomaan Jukkaa makuuhuoneeseen kaksi eri kertaa niin molemmilla kerroilla Jukan surmaaja tuli sinua kohden. Miten hän tarkalleen ottaen tuli sinua kohden?

V: Jukka huusi minua ja menin sen vuoksi makuuhuoneeseen ensimmäisen kerran ja toisen kerran muistan, että menin sen vuoksi, että halusin nähdä kuka murhaaja on.

Tarkalleen en muista millä tavalla mies minua kohden hyökkäsi, mutta muistaakseni miehellä oli kädet levällään ja hän juoksi minua kohden.

Kysyttäessä vastaan, etten tarkalleen muista mihin saakka olin menossa Jukkaa auttamaan, mutta en varmaankaan makuuhuoneeseen saakka vaan menin ehkä makuuhuoneen ja olohuoneen välissä olevalle oviaukolle saakka.

Toisella kertaa olin varmaankin hieman pidemmällä, koska tuolloin näin miehen kasvot. Molemmilla kerroilla mies juoksi minua kohden, mutta en muista tarkkaa paikkaa missä mies kääntyi ympäri ja palasi takaisin makuuhuoneeseen.

K: Milloin näit Axxxx:n ensimmäisen kerran ja missä Axxxx tuolloin oli?

V: Kun mies oli tunkeutunut makuuhuoneeseen ja löi minua rintaan niin lähdin juoksemaan karkuun pois makuuhuoneesta. Juoksin muistaakseni kohti eteistä niin muistaisin, että tuon juoksun aikana näin Axxxx:n ensimmäisen kerran eteisaulassa.

K: Puhuitko sinä tai Jukka Axxxx:lle jotain?

V: En muista puhuinko/huusinko Axxxx:lle mitään, mutta muistelisin, että huusin ainakin muille lapsille, että lähtekää pakoon tai jotain.

Käsitykseni mukaan Jukka ei puhunut Axxxx:lle mitään. Jukka huusi minun nimeäni.

K: Missä lankapuhelin tarkalleen sijaitsi?

V: Keittiössä, eteisen puolella on kaapisto ja sen alapuolella on pöytä, jolla puhelin oli.

K: Paljonko lankapuhelimen luota oli matkaa teidän makuuhuoneeseen, jossa Jukka ja mainitsemasi tekijä olivat?

V: Ehkä noin 6-7 metriä puhelimesta makuuhuoneen oviaukolle.

K: Onko lankapuhelimen luota näköyhteys makuuhuoneesta ulos johtavalle oviaukolle?

V: En enää muista, luultavasti on.

K: Missä muut lapset tuolloin olivat, kun mies tunkeutui taloon sisään?

V: Ilmeisesti omassa huoneessaan, koska en heitä nähnyt.

K: Miksi et vienyt lapsia ulos talosta, jos tekijä on tätä ennen iskenyt sinua veitsellä rintaan ja on sen jälkeen alkanut surmaamaan miestäsi?

V: Huusin, että lähtekää ulos ja menin tämän jälkeen puhelimeen.

K: Etkö pelännyt, että hän voisi surmata sinut ja lapset?

V: Pelästyin ensin ja sen vuoksi lapsille huusin.

Kysyttäessä vastaan, ettei lapset kuitenkaan lähteneet ulos.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6548
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja awa »

Onko poliisi selvittänyt AA:n avustuksella, että missä mahtoi olla se veitsitelineestä puuttuva veitsi? Näin ulkomuistista muistelen, että telineestä olis puuttunut yksi veitsi?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 2:06 am

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

kuulustelusta (koko juttu yllä):

...nousimme molemmat ensin sängylle seisomaan ja hieman myöhemmin Jukka meni lattialle ja
silloin mies oli jo makuuhuoneessa sisällä.

Olin unessa ja heräsin vasta silloin, kun mies löi minua veitsellä rintaan, jonka jälkeen loikkasin makuuhuoneen lattialla olevan pienen puuarkun yli karkuun.

Mies hyökkäsi heti Jukan kimppuun ja yritin mennä heidän väliin ja tuolloin mies löi minua rintaan.


siis meni takaisin sänkyyn?
Kartsa68
Remington Steele
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 9:40 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja Kartsa68 »

Jukka tuli himaan reissusta ja sitte pantiin nukkumaan, Jukalla oli ollut hauskaa.

Joo. Tulee mieleen kertomus takavuosilta eräästä teinien telttaretkessä, kun yhden eloonjääneen tarinan mukaan toivoteltiin hyvät yöt ja kiltisti nukkumaan. Sit ei enää muistettu yhtikäs mitään.

Tapahtuneillehän ei mitään voi, mutta onneksi kaikki murhaajat eivät kakista heti ulos tekosiansa vaan vedättävät sekä poliisia että nettiaikakauden herkkäuskoisia harrastelijadekkareita. Onhan se hemmetin tympeä lukea paikkalislehdistä säännönmukaisesti pikku-uutisia, joissa perheriidan seurauksena kaiveltiin filsuveitsiä toisen kylkiluiden välistä ulos. Paljon mukavampi on pähkäillä hommaa, kun riitaan liittyy elokuvista tuttuja ninjoja ja palkkamurhaajia.
kalmusto
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 10:07 am

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja kalmusto »

Nissellä on syyttömän paperit ja pian on Annullakin.
Jos oikeuslaitos ei löydä riittävää näyttöä syyllisyydestä, en minäkään lähde heittämään ensimmäistä kiveä.

Ottakoon poliisi vihdoin opiksi, ettei tragedia toistuisi kolmatta kertaa.
Kartsa68 kirjoitti:Jukka tuli himaan reissusta ja sitte pantiin nukkumaan, Jukalla oli ollut hauskaa.

Joo. Tulee mieleen kertomus takavuosilta eräästä teinien telttaretkessä, kun yhden eloonjääneen tarinan mukaan toivoteltiin hyvät yöt ja kiltisti nukkumaan. Sit ei enää muistettu yhtikäs mitään.

Tapahtuneillehän ei mitään voi, mutta onneksi kaikki murhaajat eivät kakista heti ulos tekosiansa vaan vedättävät sekä poliisia että nettiaikakauden herkkäuskoisia harrastelijadekkareita. Onhan se hemmetin tympeä lukea paikkalislehdistä säännönmukaisesti pikku-uutisia, joissa perheriidan seurauksena kaiveltiin filsuveitsiä toisen kylkiluiden välistä ulos. Paljon mukavampi on pähkäillä hommaa, kun riitaan liittyy elokuvista tuttuja ninjoja ja palkkamurhaajia.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck
Viestit: 834
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 8:52 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Rouva_Etsivä kirjoitti:Tähän ketjuun tulee muutamien palstalaisten toimesta Annelin kuulustelut lähes kokonaisuudessaan. Huom! Älkää lainatko koko tekstiä keskusteluun vaan aina osan/osia siitä mitä aiotte kommentoida. Mielellään jos annatte meidän toimittaa koko aineiston tänne ennen ensimmäisiä kommentteja niin silloin teksti pysyy yhtenäisenä ja on helpommin hahmotettavissa kaikille lukijoille. Kommentit voi laittaa toistaiseksi vaikka tuonne Kuulustelut ja tunnustukset-ketjuun kunnes koko aineisto on täällä. Kiitos!
Joko kaikki kuulustelut laitettiin tänne? Jos ei, muistuttaisin tähän väliin aloittajan toivomuksesta (yllä).
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak
Viestit: 1137
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 12:37 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Sama juttu pisti silmään kuin alpo holistilla. Kas, kun poliisi ei tuossa vaiheessa ottanut ja pyytänyt tarkentamaan.
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

hellämustapääfinnilä kirjoitti:
Rouva_Etsivä kirjoitti:Tähän ketjuun tulee muutamien palstalaisten toimesta Annelin kuulustelut lähes kokonaisuudessaan. Huom! Älkää lainatko koko tekstiä keskusteluun vaan aina osan/osia siitä mitä aiotte kommentoida. Mielellään jos annatte meidän toimittaa koko aineiston tänne ennen ensimmäisiä kommentteja niin silloin teksti pysyy yhtenäisenä ja on helpommin hahmotettavissa kaikille lukijoille. Kommentit voi laittaa toistaiseksi vaikka tuonne Kuulustelut ja tunnustukset-ketjuun kunnes koko aineisto on täällä. Kiitos!
Joko kaikki kuulustelut laitettiin tänne? Jos ei, muistuttaisin tähän väliin aloittajan toivomuksesta (yllä).
Niin se vaan tuntuu vaikealta tajuta, että ottaisi tästä ketjusta jonkun kohdan noista kuulusteluista ja veisi sen esim. tunnustus ketjuun tai johonkin muuhun ketjuun :evil:
Kuulustelu sivuja on vielä vaikka kuinka paljon ja toivoisin, ettei tähän ketjuun aleta laittamaan keskusteluja aiheesta ollenkaan, niinkuin Etsivä tuossa jo nätisti pyytääkin.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack
Viestit: 551
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2010 10:58 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja Rouva_Etsivä »

:!:

KUULUSTELUKERTOMUS
20.9.2009
Rikoksesta epäilty
Anneli Auer


Keskusrikospoliisissa Turun yksikössä syyskuun 20. päivänä 2009 kello 12.00 alkaen rikosylikonstaapeli JH:n uudelleen kuulustelemana,

rikoksesta epäilty Anneli Auer kertoo:


Merkitään: Kuulusteltavalle ilmoitetaan, että häntä kuullaan rikoksesta epäiltynä Ulvilassa 01.12.2006 tapahtuneeseen Jukka Lahden murhaan.
Merkitään: Kuulusteltavalle on annettu luettavaksi poliisin ns. pin-kaavake koskien rikoksesta epäillyn oikeuksia ja velvollisuuksia.

K (Kysymys): Onko teillä kysyttävää oikeuksienne osalta?

V (Vastaus): Ei ole.

Kysyttäessä vastaan, etten tarvitse tähän kuulusteluun todistajaa enkä avustajaa.

K: Katsotko syyllistyneesi nyt tutkittavassa asiassa rikokseen?

V: En.

Merkitään: Sinua on eilen 19.09.2009 kuulusteltu rikoksesta epäiltynä Jukka Lahden murhaan. Onko se oikein merkitty ja onko Sinulla siihen jotain lisättävää?

V: Ei tule nyt mitään mieleen.

K: Sinulta on eilisessä kuulustelussa kysytty, miksi et vienyt lapsia ulos, vaikka talossa oli kertomasi mukaan miehesi surmaaja paikalla.

Psykologien ja psykiatrien mukaan käyttäytymisesi on ollut selvästi poikkeavaa kyseisessä tilanteessa. Miten kommentoit tätä?


V: Tekijä oli mieheni kimpussa, mietin mitä teen ja päätin, että menen soittamaan paikalle apua. Ensimmäinen ajatus oli se, että lapset täytyy saada turvaan, mutta en jäänyt kuitenkaan toteuttamaan sitä, koska minulla oli, että miten Jukan käy.

Kysyttäessä vastaan, että mennessäni soittamaan mietin kylläkin, että jos murhaaja tulee minun kimppuuni, kun olen soittamassa. Tein päätöksen ja menin soittamaan.

Soittaessani hätäkeskukseen, kuvittelin, että se menee suoraan poliisille, mutta jälkeenpäin on selvinnyt, että sieltä vasta soitetaan poliisit paikalle.

Menin soittamaan heti sen jälkeen, kun ajattelin sen ainoana mahdollisuutena auttaa Jukkaa.

Jos olisin löytänyt jotain ”kättäpidempää” olisin varmaankin yrittänyt mennä auttamaan Jukkaa, mutta en löytänyt mitään sellaista välinettä.

Voihan se olla niinkin, että jos olisin alkanut raahata lapsia sängystä ylös ja kuljettamaan heitä ulos niin tekijä olisi tuolloin ainakin huomannut sen, että mitä olen tekemässä.

K: Olet kertonut, tekijä lähti kaksi eri kertaa sinua kohden uhkaavan näköisenä? Mitä tarkoitat sanoilla ”uhkaavan näköisenä”?

V: Tekijän asentoa en pysty tarkasti kuvailemaan, mutta koin tilanteen tuolloin uhkaavaksi, koska tekijä hyökkäsi minua kohden.

Kun lähdin makuuhuoneen suunnasta karkuun tekijää, kuvittelin, että tekijä lähti seuraamaan minua, mutta pysähdyttyäni en kuullut sellaista ääntä, että tekijä seuraa minua ja voi olla, ettei tekijä lähtenytkään minun perääni vaan jäi edelleen makuuhuoneeseen ja päättelen tämän sen vuoksi, että makuuhuoneesta kuului tappelun ääntä.

Kysyttäessä vastaan, että makuuhuoneesta kuului Jukan tuskaista ääntä ja tappelun ääntä.

Kysyttäessä vastaan, että tappelun äänillä tarkoitan mäiskintää, kuvittelisin, että kun kaksi ihmistä tappelee syntyy tappelun äänet joissa kuuluu mäiskintää. En osaa tarkemmin kuvailla ääntä, joka makuuhuoneesta kuului.

Kysyttäessä vastaan, että juostessani makuuhuoneesta pakoon kohti eteistä niin varmaankin tappelun äänet kuului sinne saakka. Ollessani keittiössä soittamassa hätäkeskukseen niin puhelimen luokse tappelun äänet ja mäiskintä kuului aivan selvästi.

Muistan aivan selvästi, että kun tulin etukuistilta takaisin sisään niin eteisessä kuulin, että makuuhuoneesta kuului tappelun ja mäiskinnän ääniä.

K: Miten pitkälle menit makuuhuoneeseen molemmilla kerroilla?

V: Olohuoneessa meillä oli parkettilattia ja makuuhuoneen puolella oli lattiassa laattalaatoitus. En muista, että olisin mennyt laatoitukselle saakka vaan pysähdyin huoneitten välissä olevalle oviaukolle.

Kuten olen kertonut, kävin oviaukolla kaksi (2) eri kertaa ja kummallakin kerralla murhaaja lähti välittömästi minua kohden juoksemaan ja minä lähdin saman tien juoksemaan karkuun.

Ensimmäisestä kerrasta oviaukolla käynnistä minulla ei ole tarkkaa muistia eikä mielikuvaa siitä missä Jukka huoneessa oli, mutta tekijä lähti välittömästi minun ollessa oviaukolla minua kohti. En kuitenkaan osaa sanoa missä kohtaa tekijä huoneessa oli, kun oviaukolle saavuin.

Toisella kerralla muistan, että Jukka oli huoneen keskivaiheella, jollakin tavalla lattialla, mutta ei täysin makaavassa asennossa eli joko polvillaan taikka istuallaan ja tekijä oli Jukan kimpussa jollakin tavalla kumarassa Jukan päällä. Minun tullessa oviaukolle lähti tekijä välittömästi ja nopeasti minua kohden ja tällöin hänen ollessa minusta noin 2-3 metrin päässä näin hänen kasvonsa ja tällä perusteella olen kertonut tuntomerkkejä.

Minulla ja tekijällä oli lyhyt katsekontakti ja sitten lähdin karkuun.

K: Oliko makuuhuoneen kattovalo kytkettynä päälle tapahtumahetkellä?

V: En osaa sanoa missä vaiheessa joku on kytkenyt makuuhuoneeseen valot päälle, mutta olen itse voinut automaattisesti painaa valokytkintä ja sytyttää valaistuksen päälle. Toisella käyntikerralla oviaukolla käydessäni on valojen täytynyt olla päällä, koska muuten en olisi voinut nähdä tekijän kasvoja.

K: Oliko keittiössä, olohuoneessa tai eteistilassa valot päällä?

V: En muista.

K: Jos ei ollut valoja kytkettynä päälle keittiössä, miten näit valita puhelimesta numeron hätäkeskukseen?

V: Keittiössä ei koskaan ollut täysin pimeää, koska ulkona oleva katuvalaistus valaisi aina jonkin verran.

Olen voinut myöskin tekijää pakoon juostessani sytyttää johonkin tilaan valoja päälle, mutta en muista.

Merkitään: Sinua on kuulusteltu 06.12.2006, jolloin olet kertonut tekijän tuntomerkeistä seuraavaa:

Hän oli isokokoinen, vähintään 180 sm, mahdollisesti jopa yli 190 sm. Hän oli pukeutunut rosvonnäköiseksi eli hänellä oli yksiväriset tummat vaatteet. Kasvoista näkyi keskiosa eli kasvoja ei näkynyt kokonaan, Hiuksia ei näkynyt lainkaan.
Suusta minulla ei ole mitään erityistä muistikuvaa.. Hän oli aika tavallisen näköinen. Silmät olivat enemmän suurikokoiset kuin pienet ja ne olivat enemmän erillään toisistaan kuin lähellä, mutta ei kuitenkaan silmiin pistävästi.
Nenä oli mielestäni pyöreähkö normaalin kokoinen. Tarkoitan, että ei mitään terävä. Kuitenkin oli normaalin näköinen nenä eli tavallinen.
Miehen kulmakarvat eivät olleet voimakkaan väriset, ne olivat suorat ja laskeutuivat kauempaa alaspäin.
En nähnyt kasvoja hyvin ja vain osan niistä.

Hän vaikutti, että ei ihan nuori ollut eli yli 30 vuotta, saattoi olla jopa 50 vuotta.

Hän oli painavan näköinen isokokoinen, mutta ei ylipainoinen. Lievästi pikkuisen pullea, vähän vatsakas ennemmin kuin atleettisen näköinen.


Oletko edelleen samaa mieltä tekijän tuntomerkeistä kuin olet ollut aiemmissakin kuulusteluissa ja sairaalassa tehdyssä videopuhuttelussa?

V: Muutoin tekijän tuntomerkit on oikein merkitty, paitsi kulmakarvojen osalta en osaa varmuudella sanoa, että olivatko ne juuri tuollaiset, koska en nähnyt niitä ollenkaan.

K: Miten tekijä tunkeutui rikotun ikkunan kautta makuuhuoneeseen?

V: Tarkkaa muistikuvaa minulla ei ole, mutta tajusin, että lasinpalasia lentää, niin seuraava muistikuva on se, että näin hahmon ihmisestä, mahdollisesti päästä ja ylävartalosta ja samassa tekijä oli jo kokonaan sisällä. En osaa sanoa tuliko tekijä sisälle jalat vai pää edellä, mutta muistan tajunneeni jonkun tulevan sisään ja sitten seuraavaksi tekijä oli jo sisällä ja Jukan kimpussa.

Muistelisin, että Jukka seisoi rikotun ikkunan edessä jo silloin, kun tekijä oli tulossa sisään. Muistelisin, että Jukka sanoi jossain vaiheessa jonkin kirosanan, mutta joka tapauksessa Jukka kommentoi jotain.

Olen kertonut, että herätessäni meteliin olimme molemmat Jukan kanssa sängyllä ehkä seisomassa, mutta siinä vaiheessa, kun tekijä tuli rikotun ikkunan kautta huoneeseen oli Jukka seisomassa rikotun ikkunan edessä makuuhuoneen lattialla.

K: Poliisi on tehnyt rekonstruktion tapahtumapaikalla 25.11.2008. Sen mukaan on mahdoton tehdä tekijästä tarkkoja havaintoja makuuhuoneen valaistuksessa. Miten kommentoit tätä?

V: En osaa muuta sanoa kuin sen, että mitenkään tarkkoja havaintoja en ole minäkään tehnyt vaan näin tekijästä kasvon piirteet ja olen ne kuvaillut aikaisemmin kuulustelussa. Saattaa myös olla, että olohuoneen puolella taikka eteisessä oli valot päällä.

K: Missä vaiheessa olet ottanut puhelun hätäkeskukseen?

V: Tekijä tuli makuuhuoneeseen, kävi Jukan kimppuun ja pisti minua veitsellä rintaan ja minä lähdin juoksemaan karkuun, Juoksin eteiseen ja huusin lapsille, että lähtekää pakoon. Muistan, että mietin vähän aikaa eteisessä, että mitä teen ja sitten menin soittamaan.

Kysyttäessä vastaan, että ajallisesti kuvittelisin, että aloitin soiton hätäkeskukseen alle minuutin kuluttua siitä, kun tekijä oli taloon sisään tullut.

Puhelun aikana kävin edellä kertomani kaksi eri kertaa makuuhuoneen ovella ja molemmilla kerroilla tekijä lähti minua kohden ja tänä aikana Axxxx oli puhelimessa.

Muistan, että ennen puhelun aloittamista, törmäsin jossakin kohtaa Axxxx:ään. En muista sanoinko Axxxx:lle mitään.

K: Missä Axxxx silloin oli, kun aloitit puhelun hätäkeskukseen?

V: En osaa sanoa.

K: Jos et tiennyt, Missä Axxxx oli tuolloin niin, etkö ollut huolissasi hänestä?

V: En varmaankaan tuolloin edes ajatellut koko asiaa.

K: Miksi et mennyt herättämään naapureita ja pyytänyt heitä soittamaan hätäkeskukseen?

V: Meillä oli kotona puhelin keittiössä, joten soitin siitä. Minulle ei tullut mieleenkään, että olisin lähtenyt naapuriin soittamaan apua ja siten olisin jättänyt lapset ja Jukan murhaajan käsiin.

K: Miksi et tosissasi yrittänyt auttaa Jukkaa esim. lyömällä jollakin välineellä esimerkiksi makuuhuoneessa olleilla puuklapeilla?
V: Jos meillä olisi ollut esimerkiksi ampuma-ase, niin varmasti olisin mennyt auttamaan Jukkaa ja ampunut aseella tekijää.

Puuklapeilla lyömiseen olisi minun pitänyt mennä sisälle makuuhuoneeseen saakka ja sitä en uskaltanut tehdä, koska tekijä oli niin isokokoinen.

K: Olisiko Teillä keittiössä ollut jotain sellaista lyöntivälinettä, jolla olisit voinut tekijää lyödä?

V: Jälkeenpäin ajateltuna keittiössä olisi ollut vaahtosammutin, mutta tuolloin tapahtumahetkellä minulle ei tullut mitään mieleen.

K: Kerrotko vaatetuksestasi, mitä Sinulla oli päällä tapahtuma-aikaan?

V: Päällä minulla oli T-paita, joka toimi yöpaitana sekä alushousut, mutta kenkiä minulla ei ollut koko aikana.

K: Pidätkö kertomustasi uskottavana siltä osin, että tekijä olisi kesken miehesi surmaamisen kuullut, kun menit makuuhuoneen oviaukolle ja rynnännyt joka kerta perääsi ja varsinkin, kun kävelet paljain jaloin talon puulattialla?

V: En osaa muuta sanoa kuin sen, että näin kuitenkin tapahtui.

Kysyttäessä vastaan, että varmaankin paljain kävellessä parketilla kuuluu ”läpsytystä” ja varmaankin tekijä kuuli ja siten lähteä minua kohden.

Toinen vaihtoehto on se, että tekijä näki minun tulevan oviaukolle ja lähti sen vuoksi minua kohden.

Muistan ainakin, että toisella kerralla huusin oviaukolta jotain ja sen vuoksi tekijä varmaankin osasi lähteä minua kohden.

K: Pidätkö kertomustasi uskottavana siltä osin, että tekijä olisi kesken miehesi surmaamisen kuullut, kun menit makuuhuoneen oviaukolle, rynnännyt perääsi ja kääntynyt oviaukolla ja lopettanut takaa-ajon siihen?

V: En osaa sanoa tekijän ajatuksia, mutta näin tapahtui, kuten olen kertonut. Olen ajatellut asiaa ja ehkä tekijä halusi vain pelotella minut pois paikalta eikä halunnut tehdä minulle pahaa.

Merkitään: Tauko kello 14.00 ja jatkuu 14.15

K: Olet kertonut, että lähtiessäsi juoksemaan makuuhuoneen ovelta tekijää pakoon, juoksit jommallakummalla kerralla ulos saakka. Onko näin?

V: Kyllä, molemmilla kerroilla juoksin ulos etukuistille saakka. Etukuisti on talon pääsisäänkäynnin edessä ulkona oleva katettu tila. Olen varmaankin aukaissut ulko-oven, koska yöllä on ovi ollut lukittuna.

Päästyäni kuistille, muistan, että kuuntelin eikä tekijä seurannut minua, koska hänen juoksuaskeliaan ei kuulunut ja siten palasin takaisin sisälle.

K: Onko mielestäsi normaalia, että äiti jättää kyseisessä tilanteessa pienet lapset sisälle miehensä murhaajan kanssa ja pakenee itse ulos?

V: Kuistilla mietin, että mitä teen ja en voinut jättää Jukkaa ja lapsia taloon sisään ja sen vuoksi palasin takaisin.

Minun perääni tekijä lähti, joten on luonnollista, että lähden pakoon ja juoksen kohti ulko-ovea.

K: Olet kertonut aiemmissa kuulusteluissa huutaneesi lapsille, että lähtekää ulos, talossa on tappaja. Pitääkö tämä paikkansa?

V: Kyllä.

En muista missä kohtaa itse silloin olin, kun olen lapsille huutanut edellä mainitulla tavalla.

K: Axxxx kuitenkin kertoo, ettei ole kuullut tällaista, vaikka on ollut tapahtuma-aikaan hereillä. Miten kommentoit tätä?

V: Axxxx ei varmaankaan muista illan tapahtumia niin tarkkaan.

K: Onko niin, että et ole tällaista varoitusta lapsille huutanutkaan?

V: Kyllä muistan huutaneeni.

K: Puhelu hätäkeskukseen 01.12.2006 yöllä on kestänyt nauhoituksen mukaan 4 min 20 s. Oletko sitä mieltä, että tekijä on kuullut sinun ja Axxxx:n puheet hätäkeskukseen?

V: En osaa sanoa. Talossa oli niin kova meteli, ettei tekijä ehkä kuullut minun ja Axxxx:n puhumista hätäkeskukseen. Meteli syntyi siitä, että tekijä oli tappamassa Jukkaa eli ne äänet, joita olen aikaisemmin kuulustelussa kuvaillut eli mäiskintää ja tappelun ääniä.

K: Tekijä on ollut puhelun aikana kertomasi mukaan makuuhuoneessa miehesi kimpussa. matkaa puhelimesta makuuhuoneeseen kertomasi mukaan on n. 6-7 m. Etkö pidä ihmeellisenä sitä, että tekijä ei ole rynnännyt sinun tai Axxxx:n kimppuun, kun olette olleet yhteydessä hätäkeskukseen. Miten kommentoit tätä?

V: Tekijä ei välttämättä kuullut meidän keskustelua hätäkeskukseen. Lisäksi makuuhuoneessa oli kova meteli, kuten olen kertonut.

Makuuhuoneessa Jukka huusi apua ja lisäksi tekijän aiheuttamat mäiskintä äänet varmaankin olivat kovempia kuin meidän puhe hätäkeskukseen.

K: Miksi surmasit miehesi?

V: Minä en ole Jukkaa surmannut eikä minulla ollut mitään syytä.

K: Oliko Sinulla taikka Jukalla aamu/kylpytakkia Tähtisentien talossa?

V: Meillä molemmilla oli kylpytakit, Jukalla oli muistaakseni kaksi (2).

Kysyttäessä vastaan, että minulla oli valkoinen kylpytakki ja Jukalla keltainen sekä raidallinen, jossa oli valkoisia ja tummansinisiä raitoja.

Kaikki kylpytakit olivat froteekankaasta valmistettuja.

Minun kylpytakki on kotona Turussa ja Jukan molemmat olen hävittänyt taikka antanut ne jonnekin keräykseen enkä tiedä missä ne ovat.

K: Olivatko edellä kertomasi kylpytakit teillä päällä illan/yön aikana 01.12.2006?

V: Ei ollut, minä en käyttänyt juuri koskaan kylpytakkia enkä muista, että Jukallakaan olisi kylpytakki ollut päällä illan taikka yön aikana.

Minä käytin kylpytakkia joskus saunan jälkeen, Jukka käytti silloin tällöin kylpytakkia myös kotitakkina.

K: Kävikö Jukka sinuun käsiksi 01.12.2006 yöllä?

V: Ei käynyt enkä minä käynyt Jukkaan käsiksi millään tavalla.

K: Oliko sinun ja Jukan välillä 01.12.2006 yöllä kovaäänistä huutamista/keskustelua?

V: Ei ollut minkäänlaista huutamista.

Silloin, kun tekijä aloitti oven lasin rikkomisen niin muistan, että ainoastaan Jukan kanssa keskustelimme ja ihmettelimme, että mitä nyt tapahtuu. Keskustelun äänen kovuutta en osaa sanoa.

K: Olitko jo pitkään suunnitellut miehesi surmaamista vai karkasiko tilanne molempien käsistä kovan riidan päätteeksi?

V: En ollut koskaan suunnitellut Jukan surmaamista eikä tilanne mitenkään meidän välillä karannut käsistä, koska en ole tehnyt Jukalle mitään.

Kysyttäessä vastaan, ettei minulle tule tässä vaiheessa mitään kysyttävää eikä huomautettavaa.
Avatar
Tara
Horatio Caine
Viestit: 6164
Liittynyt: La Huhti 03, 2010 11:16 pm

Re: AA:n kuulustelut syksy 2009

Viesti Kirjoittaja Tara »

KUULUSTELUKERTOMUS

21.9.2009

Rikoksesta epäilty
Anneli Auer

Keskusrikospoliisissa Turun yksikössä syyskuun 21. päivänä 2009 kello 09.00 alkaen rikosylikonstaapeli JH:n uudelleen kuulustelemana,

rikoksesta epäilty Anneli Auer kertoo:

Merkitään: Kuulusteltavalle ilmoitetaan, että häntä kuullaan rikoksesta epäiltynä Ulvilassa 01.12.2006 tapahtuneeseen Jukka Lahden murhaan.
Merkitään: Kuulusteltavalle on annettu luettavaksi poliisin ns. pin-kaavake koskien rikoksesta epäillyn oikeuksia ja velvollisuuksia.

K (Kysymys): Onko teillä kysyttävää oikeuksienne osalta?

V (Vastaus): Ei ole.
Kysyttäessä vastaan, etten tarvitse tähän kuulusteluun todistajaa enkä avustajaa.

K: Katsotko syyllistyneesi nyt tutkittavassa asiassa rikokseen?

V: En.

Merkitään: Sinua on eilen 19.09.2009 ja 20.9.2009 kuulusteltu rikoksesta epäiltynä Jukka Lahden murhaan. Onko se oikein merkitty ja onko Sinulla siihen jotain lisättävää?

V: Mitään muuta ei tule mieleen kuin se, että Jukan kylpytakki oli yleisväriltään tumma ja siinä oli tummia sinisiä ja vihreitä pystyraitoja. Minulle tulee mieleen, että se oli sellainen 1970-luvun "pappamalli - kylpytakki". Muistaakseni se oli paksua frotee-kangasta.
Muuten kuulustelut on oikein merkitty.

K: Riitelitkö 30.11. - 01.12. 2006 illalla taikka yöllä Jukka Lahden kanssa?

V: Meillä ei ollut mitään riitaa.

K: Oliko sinulla ja Jukka Lahdella kovaäänistä keskustelua keskenään yöllä 30.11 - 01.12.2006?

V: Meillä oli normaalia keskustelua ennen nukkumaan menoa silloin kun ikkunaa alettiin rikkomaan tai mistä meteli johtuikin niin siitä johtuen varmaankin puhuttu / keskusteltu kovemmalla äänellä, mutta tämä johtui pelkästään siitä, että rikkomisesta syntyi kova meteli.

K: Mihin aikaan menitte nukkumaan 30.11. - 01.12.2006?

V: Jukka tuli kotiin noin kello 23.00 aikaan ja menimme nukkumaan ennen kello 24.00.

K: Mitenkä Jukka oli pukeutunut mennessään nukkumaan yöllä 30.11. - 01.12.2006?

V: En muista.
Kysyttäessä vastaan ettei Jukka käyttänyt yleensä yöasua vaan normaalisti hänellä oli nukkumaan mennessä T-paita ja alushousut.

K: Mihin aikaan lapset menivät nukkumaan ja missä he nukkuivat?

V: Lapset menivät muistaakseni nukkumaan kello 21.00 - 22.00 aikaan ja muistan, että Jukan tullessa kotiin sisällä oli rauhallista.
Axxxx nukkui omassa huoneessaan ja kolme nuorinta nukkuivat kaikki samassa lasten huoneessa.

K: Minkälainen valaistus omakotitaloon jäi sisään, kun nukkumaan menitte ja kuka sammutti valot?

V: Jukka sammutti valot, koska tuli sänkyyn nukkumaan minun jälkeeni. Normaalisti meillä sisällä ei ollut yöllä valaistusta päällä ja kuvittelisin näin olleen myös ko yönä.

K: Milloin näin Axxxx:n yöllä ensimmäisen kerran ja missä?

V: Näin Axxxxx:n ensimmäisen kerran muistaakseni olohuoneen ja eteisen lähettyvillä silloin, kun olin ensimmäisen kerran lähtenyt makuuhuoneesta karkuun. Tätä ennen taloon sisään ikkunan rikkomalla tunkeutunut oli jo makuuhuoneessa ja lyönyt minua veitsellä rintaan.
Tarkkaa paikkaa en pysty sanomaan missä Axxxx:n näin, mutta uskoisin, että lähellä eteistä.

Merkitään: Seuraavana on suoria lainauksia tyttäresi Axxxx:n puhuttelusta,joka on suoritetu X:n tiloissa 27.08.2009.

" Joo mää menin illalla nukkumaan ja sit mää heräsin siihen ku kulu jotain tosi kovaa räiskintää ja mää luulin et siel oli joku ukkonen tai jotain ja niin luuli muutkin ja tota ja yritin saada unta mut sit se vaan koveni ja mä menin kysymään äidilt ja iskältä et mikä se on sit ne sanova et se on ukkonen ja sit ja tota mä menin pois siit mää tulin koht hetken päästä takasin sit se oli jotenkin se takaovi"


K: Miten kommentoit?

V: Axxxx on varmaan kuullut meteliä ja tullut katsomaan. Minä en muista, että Axxxx olisi käynyt meitä katsomassa.

K: Miksi olette sanoneet, että räminä on ukkonen?

Varmaan sen vuoksi, ettei me tiedetty mikä tai mistä meteli johtui. Muistan itse miettineeni, että meteli aiheutui jostain luonnonilmiöstä.

K: Olet aikaisemmin kertonut, että heräsit ja sitten alkoi lasinpalasia lentämään? Miksi ette kertoneet Axxxx:lle havainnosta?

V: Saattaa olla, että olemme kaikki kolme ihmetelleet, että mistä ääni syntyy. En muista, että Axxxx olisi makuuhuoneen ovella käynyt tällaisia kysymässä.

Merkitään: Seuraavassa on suoria lainauksia tyttäresi Axxxx:n puhuttelusra, joka on suoritettu X:n tiloissa 27.8.2009.

" Joo,sit sen jälkeen tota mää kattosin siel ei näkyny viel mitää iskä oli noussu sängystä se oli sängyn vieressä ja äiti lepäs tai oli sillee peitto täs VETÄÄ KÄSILLÄ "PEITTOA" RINNAN KORKEUDELLA YLÖSPÄIN ja sit se katteli et mitä ihmet ja sit tota ne sano et mee takas sänkyy mä en oo ihan varma sanoik mää en muista ja sit tota menein mää tulin taas takas mut sit"


K: Miten kommentoit?

V: En edelleenkään muista, että Axxxx olisi makuuhuoneen ovella käynyt enkä myöskään sitä, että Jukka olisi hänelle jotain sanonut.
En muista oliko makuuhuoneessa valaistusta, mutta varmaankin sitten on ollut jos Axxxx on minut sängyllä nähnyt.

K: Miksi sanoitte Axxxx:lle, että mee takas sänkyyn?

V: En muista tällaista. Ehkä Jukka on sanonut Axxxx:lle jotain.

K: Onko sinusta normaalia käytöstä vanhemmilta, että talon ikkunaa rikotaan ulkopuolelta keskellä yötä, lapsi tulee sillä hetkellä ovelle ja hänet käsketään nukkumaan?

V: Jos Jukka on sanonut Axxx:lle, että mene nukkumaan ja tarkoittanut
" mene pois " sen vuoksi, että Jukka on todennut tilanteen olevan vaarallinen ja halunnut suojella Axxxx:aa.

Merkitään: Seuraavana on suoria lainauksia tyttäresi Axxxx:n puhuttelusta, joka on suoritettu X:n tiloissa 17.08.2009

" Mä menin tohon rajaan
K: Siihen rajalle
A: .....
K: Elikkä se raja kuvaa sitä olohuoneen ja takkahuoneen välistä lattiaa. Miks sää pysähdyit siin?
A: No, iskä ja äiti mitä mä sanoiks mä äh mää en muista sanoik mää täsä siin ko me ekal kertaa täst juteltii et oliko iskä jo sillo noussu toho mä en mää unohdi se just äske
K: Nii mut mitä sä muistat nyt
A: Ni ... iskä ja äiti oli kai siin ja siin ei näkyny mitää ihmeellist


K: Miten kommentoit?

V: En osaa kommentoida muuten, kuin sen, että minä heräsin siihen, että oli kova räminä ja ihmettelin mitä tapahtuu.
En muista edelleenkään, että Axxxx olisi käynyt makuuhuoneemme ovella.

K: Miksi Axxxx oli halunnut tulla häiritsemään teitä ja Axxxx sanoo, että siitä näkyi ihan hyvin?

V: En tiedä.

K: Miksi Axxxx ei nähnyt makuuhuoneessa mitään ihmeellistä?

V: En osaa sanoa.
Jos Axxxx tarkoittaa käynnit ovella, taikka on käynyt omassa huoneessaan ja tullut nopeasti takaisin.

Kysyttäessä vastan ettei minulla ja Jukalla ollut mitään riitaa eikä kova äänistä keskustelua.

En tiedä miksi Axxxx on huoneemme ovella käynyt enkä muista edes nähneeni häntä ovellamme. Enkä muista sitäkään, että Jukka olisi hänelle jotakin sanonut.
Muistelisin, että Jukka olisi kiroillut makuuhuoneen ovella jotain, mutta voi olla niinkin, että olen kuullut väärin ja Jukka onkin puhunut Axxx:lle.

*

Keskusrikospoliisissa Turun yksikössä syyskuun 21. päivänä 2009 kello 13.20 alkaen rikosylikonstaapeli JH:n uudelleen kuulustelemana,

rikoksesta epäilty Anneli Auer kertoo:


Merkitään: Kuulusteltavalle ilmoitetaan, että häntä kuullaan rikoksesta epäiltynä Ulvilassa 01.12.2006 tapahtuneeseen Jukka Lahden murhaan.
Merkitään: Kuulusteltavalle on annettu luettavaksi poliisin ns. pin-kaavake koskien rikoksesta epäillyn oikeuksia ja velvollisuuksia.

K (Kysymys): Onko teillä kysyttävää oikeuksienne osalta?

V (Vastaus): Ei ole.
Kysyttäessä vastaan, etten tarvitse tähän kuulusteluun todistajaa enkä avustajaa.


Tutkimustulos:

2) Puhelun ( näyte 26 ) taustalta ei ei kuulu ulkopuolisen ääniä
( puhetta, kamppailua uhrin kanssa, lasin päällä kävelyä, poistumista jne )

K: Miten kommentoit?

V: En sano tähän asiaan muuta kuin sen, että edellä oleva kuulostaa oudolta ja pelottavalta.

K: Miten selität sen, että Sinun ollessa puhelimessa ei kuulu mitään kamppalilun ääniä, ainoastaan Jukan valitusta?

V: Viittaan aikaisempaan vastaukseen. En keksi mitään selitystä asialle.

K: Miten selität sen, että olet kertonut tappajan lähteneen hyökkäävässä asennossa Sinua kohden ja lopettaneen seuraamisen makuuhuoneen ovella.

V: En osaa sanoa mitään.

3) Puhelun ( näyte 26 ) taustalta ei kuulu kamppailun ääniä, uhrin valitusäänet kuulostavat enemmänkin siltä, että hän yrittää liikkua ja valittavat äänet johtuvat uhrilla olleiden vammojen aiheuttamasta kivusta.

K: Miten kommentoit?

V: Minä tulkitsin äänet kamppailun ääniksi, muuta en osaa sanoa.

4) Puhelun ( Näyte 26 ) taustalta kuuluu kahteen eri otteeseen juoksuaskelia, mutta vain yhdet askeleet. Askeleet kuulostavat siltä, että ne on tuotettu lähellä puhelinta niin, että ne tulevat ensin lähemmäs ja loittonevat sitten.

K: Miten kommentoit?

V: Minun muistikuvan mukaan juoksin talomme tuulikaapin suuntaa.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty Anneli Auer
Kuulustelija JH
Läsnäollessa TS
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Vastaa Viestiin