Lasten kasvatuksesta
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Re: Lasten kasvatuksesta.
Heh- jos ulostautuisit sieltä kotoota ja laajentaisit maailman kuvaasi tutustumalla vaikkapa ensi alkuun juuri niihin naapureihin ja viereisen puiston vekaroihin, niin ehkä huomaisit kuinka väärässä olet.
Tai jos ympäristössäsi lapset eivät liikahda omilla jaloillaan mihinkään ja vanhemmat makaavat vain sohvalla, olet ehkä valikoitunut asumaan erittäin rajottuneeseen lähiöön.
Kyllä meidän naapurustossa aikuiset lenkkeilevät, käyvät jumpissa ja golfaamassa. Joku ratsastaa. Lapset pyöräilevät kouluun, juoksevat metsässä, pomppivat trampoliineillä ja piirtävät asfalttitiehen niitä ruudunhyppäys-kuvioita liiduilla.
Minusta ei ole hemmottelua se, että avustan taloudellisesti opiskelevia lapsiani. Se on meillä päin välittämistä. Ja juuri sen välittämisen vuoksi heillä on varaa ja voimia käydä koulunsa loppuun, niin että aikuisena sitten ovat kunnon ammatissa ja tienaavat itse elantonsa, kännykkänsä ja tietsikkansa, niin itselleen kuin lapsilleen.
Meillä lapset on pienestä asti opetettu syömään ihan mitä tahansa. Myös kauravelliä ja tonnaripastaa.
Valveutuneena ja 'tarkanmarkanmiehenä' olet varmasti erittäin tietoinen siitä, että valmistamalla ruuat itse, säästät valmis- tai puolivalmisruokiin nähden huikeasti. Ja meillä kersat on myös päästetty pienestä saakka kokkaamaan, joten osaavat jopa ruuanlaiton jalontaidon: kokkaavat kodeissaan sapuskat ihan alusta loppuun itse.
Tai jos ympäristössäsi lapset eivät liikahda omilla jaloillaan mihinkään ja vanhemmat makaavat vain sohvalla, olet ehkä valikoitunut asumaan erittäin rajottuneeseen lähiöön.
Kyllä meidän naapurustossa aikuiset lenkkeilevät, käyvät jumpissa ja golfaamassa. Joku ratsastaa. Lapset pyöräilevät kouluun, juoksevat metsässä, pomppivat trampoliineillä ja piirtävät asfalttitiehen niitä ruudunhyppäys-kuvioita liiduilla.
Minusta ei ole hemmottelua se, että avustan taloudellisesti opiskelevia lapsiani. Se on meillä päin välittämistä. Ja juuri sen välittämisen vuoksi heillä on varaa ja voimia käydä koulunsa loppuun, niin että aikuisena sitten ovat kunnon ammatissa ja tienaavat itse elantonsa, kännykkänsä ja tietsikkansa, niin itselleen kuin lapsilleen.
Meillä lapset on pienestä asti opetettu syömään ihan mitä tahansa. Myös kauravelliä ja tonnaripastaa.
Valveutuneena ja 'tarkanmarkanmiehenä' olet varmasti erittäin tietoinen siitä, että valmistamalla ruuat itse, säästät valmis- tai puolivalmisruokiin nähden huikeasti. Ja meillä kersat on myös päästetty pienestä saakka kokkaamaan, joten osaavat jopa ruuanlaiton jalontaidon: kokkaavat kodeissaan sapuskat ihan alusta loppuun itse.
Nuotio & Äreät Tiput
yhätikki mikko sä yleistät. Mun työ on liikunnan ja lasten parissa,joten meillä kotona (minut ja sisarukset) on kasvatettu lenkkarit jalassa. meistä kaksi saa palkkansa siitä että liikuttaa muiden lapsia,yksi tekee sitä ihan vapaaehtoisesti muiden töidensä ohella. mitäpä luulet ollaanko niitä ketkä soittelee liikunnanopettajalle? Myönnän,olen kyllä antanut palautetta siitä,että liikunnan tunnilla pelataan vaikka sähkötystä eikä esim. sitä jalkapalloa.Mikko82 kirjoitti:Kyllä mä vaan olen kamalan hämmästynyt täällä olleiden keskusteluiden jälkeen siitä, kun suurimmalla osalla on hyvin liberaalinen tapa kasvattaa omia lapsiaan. Vanhemmuus on Suomessa katoamassa ja jatkuvasti koitetaan poistaa lapsen tieltä kaikki pettymyksetkin joista lapsi kaikkein parhaiten oppisi. Se, jos mikään on vastuuttomuutta lapsen elämän kannalta.
MissHolmes hemmottelee yli parikymppisiä lapsiaan? Entäpä sitten kun teitä ei enää miehesi kanssa yhtenä päivänä ole, miten he voivat tulla silloin toimeen omillaan? Aiotteko te kenties adoptoida ne jollekin toiselle pariskunnalle? Eikä sun tyttäresi lopulta kovinkaan montaa kertaa ole niitä kauravellejä tai tonnikaloja joutunut syömään kotonaankaan, kun on ollut tarjottavana uunipaistit tai joko hanhenmaksapalleroita...tai yleensä sitä lempiruokaa josta tyttäresi pitävät? Olisi varmasti ollut kauheeta, jos kerrankin muistaisit muistanut väärin.
Pieni kävely tekisi monelle alakoululaiselle vaan hyvää ennen koulun alkamista jokaisena aamuna, jotta lapset olisivat virkeinä koulussa. Eivät he kuitenkaan kotonaan muuta tee kuin pelaavat tietokoneella tai pleikkarilla? Maaseudullakin voitaisi lapset jättää jollekin turvallisella tieosuudella pois koulutaksin kyydistä, josta lapset reippailisivat kouluun. Mutta ei se auta, kun vanhemmat ovat sitä mieltä että oven eteen tulisi taksin tuoda ja oven luota taksin kotiin hakea heidän kulta-pojunsa.
Kuten olen jo todennut, niin uskon että monen lapsen vanhempi soittaa aina liikunnanopettajalle, mikäli lapset ovat joutuneet vähänkin juoksemaan liikunnantunneilla. Nämä vanhemmat ymmärtävät parhaiten itsekin sen sohvalla makaamisen ja penkkiurheilun saati sen että lähtisivät pelamaan lapsiensa kanssa jalkapalloa jonnekin kentälle.
Naurettavinta oli tässä muutama vuosi sitten kokea muutamien naapureiden kanssa, kun lapset pomputtelivat nahkaisella jalkapallolla tuohon asuinrakennuksemme elementtiseinään. Ei ollut ihme että naapuri oli kiukkuinen (en puhu itsestäni), kun jatkuvasti sai kuunnella "tum-tum-tum-tum...." niin että kämpässä tumisi. Siitä otti puheeksi meidän silloinen taloyhtiön puheenjohtaja niiden lasten vanhempien kanssa, että eikö he voisi mennä lapsiensa kanssa jonnekin jalkapallokentällä, kun siinä ois varmasti lapsille enemmän iloa enemmän kuin nämä asukkaiden häiritsemiset. Vastauksena taloyhtiön puheenjohtajamme sai ettei me jakseta lähteä lapsiemme kanssa mihinkään jalkapalloa pelamaan tai katsomaan kentän laidalta kun he pelaavat. Ittekin mentiin aina kaverini isän ja kaverin ja kaverin veljien ja heidän kavereiden kanssa jalkapallloa, jääkiekkoa ja katulätkää pelamaan jne. Aina oli joku vanhempi mukana tai sitten me mentiin keskenämme. Nykyään lapset eivät tiedä muita ihmisiä kuin korkeintaan koulukaverinsa, joiden kanssa vaan ollaan jotta ei tulisi "kolmatta pyörästä" pettymyksiä lapselle?
Koulu on vastuussa lasten koulumatkan aikana. Kulkekoon lapsi koulumatkansa bussilla,taksilla,pyörällä tai kävellen. On ainoastaan vastuukysymys,miksi koululaiset viedään taksilla tasan tarkkaan siihen koulun pihaan eikä jätetä kilometrin päähän koulusta. Eikä kysymys ole siitä tekisikö se lapselle hyvää kävellä se kilometri. Siinä ei pljon vanhempien sana paina.
Ja miksi miss holmes ei saisi hemmotella lapsiaan vaikka he ovat aikuisia? Tottakai jos hän haluaa,hän saa lastaan avustaa jos tahtoo,mutta se EI ole velvollisuus. Tai itse asiassa on. Lapsen elatusvelvollisuus ei pääty siihen,kun hän täyttää 18,vaan vanhempien kuuluu osallistua KOHTUUTTOMIIN koulunkäyntimenoihin. ja se lukee taas laissa. (ElatusL 3.2§ "Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.")
Lastensuojelusäädöksiä tulisi nimenomaan lieventää kuin niitä jatkuvasti tiukennetaa vanhemmilta. Jos ne ovat noin tiukat mitä nykypäivänä niin kukaan vanhempi ei enää osaa välttämättä kasvattaa omia lapsiaan ja pitävät silti ainoana oikeutenaan lasten hankintaa ilman velvollisuuksia. Sehän tässä kaikkein vastuuttominta on!! Se kasvatuksenhan tekee lopulta yhteiskunta saati omat vanhemmat?
Nyt tapellaan siitäkin, mikäli lapsella ei ole isää ja äitiä ollenkaan vaan 2 äitiä tai 2 isää, heh! Itse en ole homojen adoptioita ollenkaan vastaan.
Niissä lastensuojelusäädöksissä on ollut mukana osittain myöskin Puolustusvoimat. Lasta saa kurittaa vasta yli parikymppisenä, mikäli se on poika ja jotta armeijastakin olisi jotakin hyötyä? Myöhästä ja edelleenkin myöhästä!
Kyl ne lapset vaan usein tekevät kaiken päinvastaoin kuin aikuiset kieltävät. Avovaimoni sattuu olemaan lastenhoitaja ammatiltaan. Harvoinpa uskovat vanhempiinsa. Monella on todettu olevan ylivilkkautta eli sairastavat AHDH:ta jne. Kiellätkö sen?
Lapsien hyysäämiseltähän tuo nykypäivän kasvatusmalli kuulostaa.
Olen kirjoittanut "lasten kasvatuksesta" Suomen kansanedustajille (en pelkästään Juha Miedolle) ja aika monet ovat olleet samaa mieltä kanssani, että pitäisi tehdä jotakin eli vaatia vanhemmille rangaistuksia, jos he laiminlyövät lasten kasvatuksen ja hinkkaavat kaikki pettymykset lastensa tieltä...ette ikinä usko, mutta monet kansanedustajat myöskin kieltäisivät kännykän alle 16-vuotiailta tai ainakin pitävät sitä huonona asiana että niin monet vanhemmat hankkivat sellaisen lapsilleen jo heti kun oppivat puhumaan tai ymmärtävät mikä se on!!!
Moni vanhempi ei kuulemma osaa sanoa nykyään lapselleen, koiralleen tai kissalleenkaan ei!
En vain voi ymmärtää enkä hyväksyä niitä ihmisiä lastensa vanhemmiksi, jotka hyysäävät lapsiaan heidän ollessa JO yli parikymppisiä. Kotonani ei olisi tullut kuuloonkaan. Siskoni asuu vanhempien luona vaikka hän on 23-vuotias, mutta joutuu maksamaan vuokraa vanhemmilleni siitä että asuu kotonaan ja ruuat ja tekemään myöskin kotitöitä jne. Minä en tosin enää asuisi, mutta kunhan vain kerroin esimerkkinä. 
Olen kuullut kavereiltani, että moni vihaa omaa muijaansa kun se juoksee jatkuvasti vanhempiensa luona ja kaverikin pitää jatkuvasti mennä mukana "appilaan" tai muuten voi mennä parisuhde poikki. Tytöt ne vaan sattuvat olemaan riippuvaisia omista vanhemmistaan ja MissHolmes ei ainakaan paranna sitä, etteikö vielä 20 vuoden päästä pyytäisi palveluksiaan esimerkiksi nimenomaan lastenhoito asioissa tms., mitkä MissHolmes on kieltänyt? Se on minusta hyvin ristiriitaista.
---
Täällä joku kirjoitti äskettäin, että pakottaa lapselleen kännykän mukaan jos menee ratsastamaan. Eikö se ole ollenkaan vaarallista puhua puhelimeen ratsastaessa tms.??
Kävin asioilla viime viikolla kaupungilla ja unohdin kännykän ja rannekellon kotiin. Miten mahdoinkaan pärjätä kaupungilla, kunnei ollut moisia mukana?
Miten olisit sä pärjännyt? Olisitko palannut takaisin kotiin hakemaan kännykän?
Se kännykkä on monille kuin "huume"...siitä ollaan niin paljon riippuvaisia, ettei ilman sitä voi elää jollei se satu olemaan mukana esim. kaupungilla? Samoin opetetaan lapsetkin moiseen riippuvuuteen. Hävetkää!
Nyt tapellaan siitäkin, mikäli lapsella ei ole isää ja äitiä ollenkaan vaan 2 äitiä tai 2 isää, heh! Itse en ole homojen adoptioita ollenkaan vastaan.
Niissä lastensuojelusäädöksissä on ollut mukana osittain myöskin Puolustusvoimat. Lasta saa kurittaa vasta yli parikymppisenä, mikäli se on poika ja jotta armeijastakin olisi jotakin hyötyä? Myöhästä ja edelleenkin myöhästä!
Itse tulkitsen sen vanhempien vastuuttomuudeksi ja hemmotteluksi enkä välittämisenä, koska lapsesi eivät tule koskaan selviytymään ilman apuasi tästä karusta maailmasta. Lisäksi poistat kaikki pettymykset pois lastesi tieltä, koska annat heille kaikkea vaikka eivät pyytäisikään. Tuolla tavalla käyttävät joskus puolisoaan vaan hyväkseen ja käyvät sen lompakolla....ikävä kyllä näin se vaan on!MissHolmes kirjoitti:Minusta ei ole hemmottelua se, että avustan taloudellisesti opiskelevia lapsiani. Se on meillä päin välittämistä.
Kyl ne lapset vaan usein tekevät kaiken päinvastaoin kuin aikuiset kieltävät. Avovaimoni sattuu olemaan lastenhoitaja ammatiltaan. Harvoinpa uskovat vanhempiinsa. Monella on todettu olevan ylivilkkautta eli sairastavat AHDH:ta jne. Kiellätkö sen?
Lapsien hyysäämiseltähän tuo nykypäivän kasvatusmalli kuulostaa.
Olen kirjoittanut "lasten kasvatuksesta" Suomen kansanedustajille (en pelkästään Juha Miedolle) ja aika monet ovat olleet samaa mieltä kanssani, että pitäisi tehdä jotakin eli vaatia vanhemmille rangaistuksia, jos he laiminlyövät lasten kasvatuksen ja hinkkaavat kaikki pettymykset lastensa tieltä...ette ikinä usko, mutta monet kansanedustajat myöskin kieltäisivät kännykän alle 16-vuotiailta tai ainakin pitävät sitä huonona asiana että niin monet vanhemmat hankkivat sellaisen lapsilleen jo heti kun oppivat puhumaan tai ymmärtävät mikä se on!!!
Moni vanhempi ei kuulemma osaa sanoa nykyään lapselleen, koiralleen tai kissalleenkaan ei!
Olen kuullut kavereiltani, että moni vihaa omaa muijaansa kun se juoksee jatkuvasti vanhempiensa luona ja kaverikin pitää jatkuvasti mennä mukana "appilaan" tai muuten voi mennä parisuhde poikki. Tytöt ne vaan sattuvat olemaan riippuvaisia omista vanhemmistaan ja MissHolmes ei ainakaan paranna sitä, etteikö vielä 20 vuoden päästä pyytäisi palveluksiaan esimerkiksi nimenomaan lastenhoito asioissa tms., mitkä MissHolmes on kieltänyt? Se on minusta hyvin ristiriitaista.
---
Täällä joku kirjoitti äskettäin, että pakottaa lapselleen kännykän mukaan jos menee ratsastamaan. Eikö se ole ollenkaan vaarallista puhua puhelimeen ratsastaessa tms.??
Kävin asioilla viime viikolla kaupungilla ja unohdin kännykän ja rannekellon kotiin. Miten mahdoinkaan pärjätä kaupungilla, kunnei ollut moisia mukana?
Viimeksi muokannut Mikko82, Ma Loka 18, 2010 1:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Tuettiinko Mikko sinun opiskeluaikaasi taloudellisesti?
Valmistuitko sellaiseen ammattiin, johon halusit valmistua?
Eikö ole kohtuutonta, että äitisi ja isäpuolesi, kuin myös biologinen isäsi laiminlöivät laillista vatuutaan sinun kustannuksella? Ensin hankkivat lapsen, sitten eroavat ja vielä jättävät keskenkasvuisen oman onnensa nojaan hankkimaan itselleen elämän?
Nyt, kun sinulla olisi aikaa, voisit alkaa opiskella, jotta tulevaisuus olisi turvatumpi. Mutta et tee sitä. En tiedä syytä, mutta tietenkin yhtenä syynä voi olla taloudellinen tilanne. Tuntuisiko sinusta mukavalle, jos vanhempasi nyt ojentaisivat auttavan kätensä ja tukisivat sinua, jotta aikasi ei menisi hukkaan ja opiskelemalla mahdollistaisit niin itsellesi, avovaimollesi kuin mahdollisille tuleville lapsillesi paremman ja turvatumman tulevaisuuden?
Kaikki asuvat omillaan, laittavat itse ruokansa, opiskelevat kovalla innolla hyvään ammattiin ja käyvät opiskelun ohella opiskeluunsa liittyvässä työssä kohtuu määrin. Ja kohtuumäärällä tarkoitan sellaista määrää, että aikaa jää opiskelun jälkeen myös ystäville ja liikunta ym harrastuksille.
Kahdella on myös koira, jolle itse hankkivat ruuat ja muut tarvittavat hilavitkuttimet, huolehtivat eläinlääkäri ym. kuluista ja kantavat vastuun eläimestään.
V***taako sinua Mikko, ettei mielestäsi huono kasvatukseni ja ''lellismiseni'' ole saanut tyttäriäni pilaantumaan?
Valmistuitko sellaiseen ammattiin, johon halusit valmistua?
Eikö ole kohtuutonta, että äitisi ja isäpuolesi, kuin myös biologinen isäsi laiminlöivät laillista vatuutaan sinun kustannuksella? Ensin hankkivat lapsen, sitten eroavat ja vielä jättävät keskenkasvuisen oman onnensa nojaan hankkimaan itselleen elämän?
Nyt, kun sinulla olisi aikaa, voisit alkaa opiskella, jotta tulevaisuus olisi turvatumpi. Mutta et tee sitä. En tiedä syytä, mutta tietenkin yhtenä syynä voi olla taloudellinen tilanne. Tuntuisiko sinusta mukavalle, jos vanhempasi nyt ojentaisivat auttavan kätensä ja tukisivat sinua, jotta aikasi ei menisi hukkaan ja opiskelemalla mahdollistaisit niin itsellesi, avovaimollesi kuin mahdollisille tuleville lapsillesi paremman ja turvatumman tulevaisuuden?
Kaikki asuvat omillaan, laittavat itse ruokansa, opiskelevat kovalla innolla hyvään ammattiin ja käyvät opiskelun ohella opiskeluunsa liittyvässä työssä kohtuu määrin. Ja kohtuumäärällä tarkoitan sellaista määrää, että aikaa jää opiskelun jälkeen myös ystäville ja liikunta ym harrastuksille.
Kahdella on myös koira, jolle itse hankkivat ruuat ja muut tarvittavat hilavitkuttimet, huolehtivat eläinlääkäri ym. kuluista ja kantavat vastuun eläimestään.
V***taako sinua Mikko, ettei mielestäsi huono kasvatukseni ja ''lellismiseni'' ole saanut tyttäriäni pilaantumaan?
Nuotio & Äreät Tiput
-
Nannitanni
- Harjunpää
Itsehän kerroin kanssa jo aiemmin tässä ketjussa, että en ole piloille lellitty, en vieraile avokkini lompakolla milloin huvittaa, ja käyn opiskelun ohella töissä, ja olen työpaikan itse, omien ponnistelujeni ansiosta saanut. Ja en tunne huonoa omaatuntoa siitä, jos vanhempani minua rahallisesti tukevat.
Minusta ei ole tullut uusavutonta, kotikasvatuksessani ei ole ollut mitään vikaa. Olen kokenut elämässäni pettymyksiä (jotka eivät ole olleet "nyyh, en saanut haluamiani kenkiä"-tyyppisiä), vaikka sain kännykän ennen kuin pystyin maksamaan laskut itse ja äitini saattaa satunnaisesti ostaa minulle jotain.
Ärsyttää, miten voi ajatella että tuollainen toiminta tarkottaisi automaattisesti lapsen elämän "pilaamista" suoranaisesti. Järkeä saa käyttää..
Minusta ei ole tullut uusavutonta, kotikasvatuksessani ei ole ollut mitään vikaa. Olen kokenut elämässäni pettymyksiä (jotka eivät ole olleet "nyyh, en saanut haluamiani kenkiä"-tyyppisiä), vaikka sain kännykän ennen kuin pystyin maksamaan laskut itse ja äitini saattaa satunnaisesti ostaa minulle jotain.
Ärsyttää, miten voi ajatella että tuollainen toiminta tarkottaisi automaattisesti lapsen elämän "pilaamista" suoranaisesti. Järkeä saa käyttää..
"When I'm being sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
-Barney Stinson-
-Barney Stinson-
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Aivan Nanni!
Mutta jos on lusikalla annettu, on turha mennä kauhalla vaatimaan.
Uskoisin, että suurin osa tämän päivän vanhemmista tukee lapsiensa opiskelua tavalla tai toisella taloudellisen tilanteensa mukaan.
Minusta ne oman raha-erkkunsa päällä jäyhänä jököttävät muriaani vanhemmat kuuluvat historiaan. Enkä sellaisia onneksi edes tunne.
Jos vanhemmilla ei kertakaikkiaan ole varaa antaa penniäkään lapselle, on se sitten taas täysin eri asia. Mutta siinäkään ei ole kysymys lasten kasvattamisesta, vaan pakosta.
Mutta jos on lusikalla annettu, on turha mennä kauhalla vaatimaan.
Uskoisin, että suurin osa tämän päivän vanhemmista tukee lapsiensa opiskelua tavalla tai toisella taloudellisen tilanteensa mukaan.
Minusta ne oman raha-erkkunsa päällä jäyhänä jököttävät muriaani vanhemmat kuuluvat historiaan. Enkä sellaisia onneksi edes tunne.
Jos vanhemmilla ei kertakaikkiaan ole varaa antaa penniäkään lapselle, on se sitten taas täysin eri asia. Mutta siinäkään ei ole kysymys lasten kasvattamisesta, vaan pakosta.
Nuotio & Äreät Tiput
Keskenkasvuisen? Nimenomaan täysi-ikäisyyttä tulisi nostaa 21 ikävuoteen. Mutta ei se tarkoita sitä että parikymppisiä mukuloita tulisi vanhempien alkaa lellimään ja hyysäämään aina kun ne käyvät kotona!MissHolmes kirjoitti:Eikö ole kohtuutonta, että äitisi ja isäpuolesi, kuin myös biologinen isäsi laiminlöivät laillista vatuutaan sinun kustannuksella? Ensin hankkivat lapsen, sitten eroavat ja vielä jättävät keskenkasvuisen oman onnensa nojaan hankkimaan itselleen elämän?
Sen takiahan ne teidän tytöt luonanne käyvät, kun ovat tottuneet saamaan teiltä rahaa...entäs sitten tulisivatko enää käymään, kunnei heille enää annettaisikaan rahaa? Kokkeileppas!
Minkä takia pitäisi kolmikymppisenä vielä opiskella? Miksei hakea ja saada töitä? Taloudellinen tilanne ei parane sillä että opiskelee vaan sillä että pääsee töihin, eikö? Lisäksi en kaipaa vanhemmiltani apua, vaikka minulla olisi millainen taloudellinen tilanne hyvänsä. Syynä ei ole se, että mulla ei olisi hyvät välit vanhempiini vaan ne nimenomaan ovat hyvät vaan siksi koska se ei ole minun periaatteen mukaista eli tulen toimeen omillani (ja muidenkin ois parempi opetella tulemaan) ja jollen tulisi toimeen omillani niin sitten on jossakin vikaa ja näin ollen mun pitäisi korjata ne asiat ilman vanhempien kukkaroa. En ole sanonut, etteikö vanhemmat olisi koskaan minulle rahaa tarjonneet niin kuin "lahjana" vaan en ole koskaan tahtonut ottaa niitä rahoja vastaan. Se ei ole mielestäni mikään lahja vaan ennemminkin laina, jonka tulisi oikeastaan maksaa takaisin vanhemmille. Jos tarkkoja ollaan, niin vanhemmilta saadut rahat on verotuksen alaista tuloa ja jonka tulisi laskea myöskin opiskelijoiden opintotukea ja asumislisiä. Esimerkiksi kaverini vanhemmat maksoivat kaverini asunnon vuokran, mutta silti kaverini sai asumislisää. Minusta se on juuri epäoikeudenmukaista ilman että olisin mitenkään kateellinen kaverilleni!!MissHolmes kirjoitti:Nyt, kun sinulla olisi aikaa, voisit alkaa opiskella, jotta tulevaisuus olisi turvatumpi. Mutta et tee sitä. En tiedä syytä, mutta tietenkin yhtenä syynä voi olla taloudellinen tilanne. Tuntuisiko sinusta mukavalle, jos vanhempasi nyt ojentaisivat auttavan kätensä ja tukisivat sinua, jotta aikasi ei menisi hukkaan ja opiskelemalla mahdollistaisit niin itsellesi, avovaimollesi kuin mahdollisille tuleville lapsillesi paremman ja turvatumman tulevaisuuden?
Oletko huomannut, kuinka suuri työttömyystilanne nykypäivänä on ja millainen jono on erilaisiin koulutuksiin? Oletko viime aikoina hakenut? Koulutuksiin on yleensä yli 300-500 hakijaa. En lähde mihinkään oppilaitoksiin, kun huomasin että esimerkiksi työttömyyskorvauksella saa lähteä työtön opiskelemaan, mutta sitten "pienellä präntillä" lukee että opintotuella ja asumislisällä saa kitkutella viimeisen vuoden. Maksan nytkin opintolainaani kuukausittain pois, enkä ole vanhempien kukkarolle käynyt sen takia että maksan lainaa pois.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
Nanni. Kysymys ei olekaan vanhemmistasi vaan siitä, kun olet itse vanhempi että millaisen kasvatuksen lapsesi sinulta saa. Turha tässä on sekoittaa edellistä sukupolvea keskusteluihin, kuten jatkuvasti tähän liitetään miedän omat vanhempamme.
Silti vaikka olisikin varaa, niin ei se ole vanhemmille mikään velvollisuus antaa sitä rahaa jokaiseen kippoon ja kattilaan tai opiskelu kuluihin tms. Sinusta opiskelijoiden kesä on lorvimista varten eikä esimerkiksi työntekoa varten? Itse ainakin laitoin aina säästöön ne kesätöistä saamani rahat, enkä tuhlannut jonnekin jonninjoutavaan. Mietin todella tarkoin, mihin rahani sijoitin. Suomalaisia en tänäkään päivänä suosi enkä osta, enkä ole vieläkään espanjalaisista tomaateista saanut ruokamyrkytystä. Valion tuotteita boikotoin kalliin hinnan vuoksi (+välikäsien takia) ja yleensä kaikkea suomalaista. Annat tyttärillesi rahaa, jotta ne voivat ostaa juuri niitä tuotteita mitä äiti heille on aivopessyt, että suosi kotimaisia tuotteita.
Minäkin suosisin, jos hinnat eivät olisi noin helkkarin korkeita.
Mutta jokatapauksessa tulkitse miten tulkitset sillä, että sinä olet kaikessa oikeassa ja minä kaikessa täysin väärässä.
Kaikilla vanhemmilla nyt ei vain satu olemaan varaa antaa lastensa opiskeluihin tai harrastuksiin rahaa kuten sulla on varaa, vaikka rahaa oli silloin kun hankki lapsensa tms. Kaikkien vanhemmilla ei ole kysymys nuukuudesta vaan periaatteista.MissHolmes kirjoitti:Minusta ne oman raha-erkkunsa päällä jäyhänä jököttävät muriaani vanhemmat kuuluvat historiaan. Enkä sellaisia onneksi edes tunne.
Silti vaikka olisikin varaa, niin ei se ole vanhemmille mikään velvollisuus antaa sitä rahaa jokaiseen kippoon ja kattilaan tai opiskelu kuluihin tms. Sinusta opiskelijoiden kesä on lorvimista varten eikä esimerkiksi työntekoa varten? Itse ainakin laitoin aina säästöön ne kesätöistä saamani rahat, enkä tuhlannut jonnekin jonninjoutavaan. Mietin todella tarkoin, mihin rahani sijoitin. Suomalaisia en tänäkään päivänä suosi enkä osta, enkä ole vieläkään espanjalaisista tomaateista saanut ruokamyrkytystä. Valion tuotteita boikotoin kalliin hinnan vuoksi (+välikäsien takia) ja yleensä kaikkea suomalaista. Annat tyttärillesi rahaa, jotta ne voivat ostaa juuri niitä tuotteita mitä äiti heille on aivopessyt, että suosi kotimaisia tuotteita.
Mutta jokatapauksessa tulkitse miten tulkitset sillä, että sinä olet kaikessa oikeassa ja minä kaikessa täysin väärässä.
Viimeksi muokannut Mikko82, Ma Loka 18, 2010 2:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Ja ihan ohimennen: ADHD ei ole sairaus, johon sairastutaan vanhempien välinpitämättömyyden takia.
Miten niin käyvät puolisonsa lompakolla? Ei se, että tukee lapsen opiskelua, tee hänestä varasta!
Päin vastoin: jos lapsella on kunnon ammatti ja työ, ei tarvitse ihmetellä mistä se raha menoihin tulee.
Ehkäpä sinun pitää vaikkapa Räsäsen Päivin kanssa alkaa ajamaan kännykkäkieltoa suomeen. Päivi on sen verran näpäkkä täti, että saa varmasti monet ottamaan eron myös kännykästä.
Ah ja Voih! Toisille appilaan tulo on ilo: saa hyvää ruokaa, pääsee kunnon saunaan jne jnejne.
Meille ei ole koskaan pakko tulla, mutta aina saa tulla. Ja kyllä, minusta ei tule tulevien lapsenlapsieni hoitotätiä. Minä olen lapseni hoitanut. Eli sen suhteen ei ainakaan suurta riippuvuutta voi syntyä
Eikä minusta se, että on paljon tekemisissä läheistensä ja sukulaistensa kanssa ole riippuvuutta. Jos viihtyy yhdessä, niin hyvä. Toisilla on asiat huonommin.
Minun vanhempani eivät yhtenään meillä remppaa, mutta mieheni välillä ihan pyytämällä pyytää heitä viikonlopuksi, koska pitää heistä niin paljon.
ja ps. en anna tytöille koskaan rahaa käteen, kun he käyvät. Puhelimien lasku tulee minulle ja jos annan rahaa, teen siirron aina koneella.
Miten niin käyvät puolisonsa lompakolla? Ei se, että tukee lapsen opiskelua, tee hänestä varasta!
Päin vastoin: jos lapsella on kunnon ammatti ja työ, ei tarvitse ihmetellä mistä se raha menoihin tulee.
Ehkäpä sinun pitää vaikkapa Räsäsen Päivin kanssa alkaa ajamaan kännykkäkieltoa suomeen. Päivi on sen verran näpäkkä täti, että saa varmasti monet ottamaan eron myös kännykästä.
Ah ja Voih! Toisille appilaan tulo on ilo: saa hyvää ruokaa, pääsee kunnon saunaan jne jnejne.
Meille ei ole koskaan pakko tulla, mutta aina saa tulla. Ja kyllä, minusta ei tule tulevien lapsenlapsieni hoitotätiä. Minä olen lapseni hoitanut. Eli sen suhteen ei ainakaan suurta riippuvuutta voi syntyä
Eikä minusta se, että on paljon tekemisissä läheistensä ja sukulaistensa kanssa ole riippuvuutta. Jos viihtyy yhdessä, niin hyvä. Toisilla on asiat huonommin.
Minun vanhempani eivät yhtenään meillä remppaa, mutta mieheni välillä ihan pyytämällä pyytää heitä viikonlopuksi, koska pitää heistä niin paljon.
ja ps. en anna tytöille koskaan rahaa käteen, kun he käyvät. Puhelimien lasku tulee minulle ja jos annan rahaa, teen siirron aina koneella.
Nuotio & Äreät Tiput
Väärennetään taas sanomisiani!?MissHolmes kirjoitti:Miten niin käyvät puolisonsa lompakolla? Ei se, että tukee lapsen opiskelua, tee hänestä varasta!
Olenko väittänyt varkaaksi? Olen todennut, että kun ovat aina saaneet kaiken vanhemmiltaan niin olettavat että saavat kaiken puolisoltaankin.
Jep, ilman että vanhemmat antaa rahaa.MissHolmes kirjoitti:Päin vastoin: jos lapsella on kunnon ammatti ja työ, ei tarvitse ihmetellä mistä se raha menoihin tulee.
En pidä hänen "homokritiikistä" vaikka hetero olenkin. Ei ole Räsäseltä tullut vastausta tai KD:ltä "lasten kasvatusasioihin".MissHolmes kirjoitti:Ehkäpä sinun pitää vaikkapa Räsäsen Päivin kanssa alkaa ajamaan kännykkäkieltoa suomeen. Päivi on sen verran näpäkkä täti, että saa varmasti monet ottamaan eron myös kännykästä.
On heilläkin kunnon sauna ja tekevät hyvää ruokaa. Just tota hyysäämistä!MissHolmes kirjoitti:Ah ja Voih! Toisille appilaan tulo on ilo: saa hyvää ruokaa, pääsee kunnon saunaan jne jnejne.
Niin mutta tuo kantasi on hyvin ristiriitaista. Hyysäät omia tyttöjäsi, mutta et sitten kuitenkaan pidä lapsen lapsistasi vaan estät heidän oikeudet isovanhempiin. Tahdot olla sukurakas, mutta sitten kuitenkaan et olekaan.MissHolmes kirjoitti:Meille ei ole koskaan pakko tulla, mutta aina saa tulla. Ja kyllä, minusta ei tule tulevien lapsenlapsieni hoitotätiä. Minä olen lapseni hoitanut. Eli sen suhteen ei ainakaan suurta riippuvuutta voi syntyä![]()
Pidät näköjään eipäs-juupas -keskustelusta. On se sukukokousten pitäminen hyvin hölmöläisten hommia. Isovanhemmat nyt vielä hyväksyn kuuluvan perheeseen, mutta kaukaisemmat sukulaiset ovat sitten jo asia erikseen. Läheisiin voi pitää yhteyttä myöskin ilman kännykkää!MissHolmes kirjoitti:Eikä minusta se, että on paljon tekemisissä läheistensä ja sukulaistensa kanssa ole riippuvuutta. Jos viihtyy yhdessä, niin hyvä. Toisilla on asiat huonommin.
MissHolmes kirjoitti:Puhelimien lasku tulee minulle
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Alle 4000 € arvoisista 'lahjoista' ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Alla tarkemmin.
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=6473;44515
Ei se, että saa vanhemmilta tukea opiskeluun tarkoita sitä, että olettaa koko elämänsä saavansa kaiken.
Haloo; suurin osa ihmisistä on saanut ja saa vanhemmiltaan tukea jossain muodossa opiskeluaikana. Ja kaikkiko täällä on olettamassa toisiltaan kaikkea?
Minä en estä mahdollisten tulevien lasten lasteni oikeutta isovanhempiin: minä olen kertonut, että olen ilmoittanut tyttärilleni jo nyt, etten tule olemaan heidän lastensa lasten likka.
Totta kai saavat tulla mummolaan ja saavat olla yökylässä, mutta ensisijaisena hoitajan toimii joku muu kuin minä.
Ja tarkoitan sitä, että kun joskus vihdoin pääsen eläkkeelle, en ole seuraavaa kymmentävuotta lasten hoitajana, vaan mummona. En ryntää lasteni koteihin lapsen sairastuessa, en ota pentuja joka kerta, kun vanhemmillaan on menoa, en toimi tarhan kiinni ollessa 'kesätarhana'.
Ei se, että saa vanhemmilta tukea opiskeluun tarkoita sitä, että olettaa koko elämänsä saavansa kaiken.
Haloo; suurin osa ihmisistä on saanut ja saa vanhemmiltaan tukea jossain muodossa opiskeluaikana. Ja kaikkiko täällä on olettamassa toisiltaan kaikkea?
Minä en estä mahdollisten tulevien lasten lasteni oikeutta isovanhempiin: minä olen kertonut, että olen ilmoittanut tyttärilleni jo nyt, etten tule olemaan heidän lastensa lasten likka.
Totta kai saavat tulla mummolaan ja saavat olla yökylässä, mutta ensisijaisena hoitajan toimii joku muu kuin minä.
Ja tarkoitan sitä, että kun joskus vihdoin pääsen eläkkeelle, en ole seuraavaa kymmentävuotta lasten hoitajana, vaan mummona. En ryntää lasteni koteihin lapsen sairastuessa, en ota pentuja joka kerta, kun vanhemmillaan on menoa, en toimi tarhan kiinni ollessa 'kesätarhana'.
Nuotio & Äreät Tiput
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Lasten kasvatuksesta.
Millä perusteella pystyt sanomaan tuollaista? Olen koko ikäni saanut avustuksia vanhemmiltani, jos olen tarvinnut apua. Tänä aikana olen ollut myös 5 vuotta parisuhteessa, jossa minä maksoin ihan kaiken! Ei siis ollut mahdollisuuksia mennä avopuolison rahapussille. Mitä sanot tästä?Mikko82 kirjoitti:Olen todennut, että kun ovat aina saaneet kaiken vanhemmiltaan niin olettavat että saavat kaiken puolisoltaankin.
MissHolmes ei ole missään vaiheessa sanonut, että estäisi lastenlapsensa oikeudet isovanhempiin. Kuka tässä nyt vääristelee muiden sanoja? Sinä. Hän varmasti on sukurakas ja rakastaa lapsenlapsiaan, mutta ei ole lupautunut olemaan "äitihahmona" heille, koska on kasvattanut jo omat lapsensa kunnialla aikuisiksi. Miksi et voi ymmärtää tätä asiaa, vaan väännät ja käännät sen päälaelleen aina uudelleen ja uudelleen?Mikko82 kirjoitti:Hyysäät omia tyttöjäsi, mutta et sitten kuitenkaan pidä lapsen lapsistasi vaan estät heidän oikeudet isovanhempiin. Tahdot olla sukurakas, mutta sitten kuitenkaan et olekaan.
Pidätkö esim. serkkujasi, tätejäsi, setiäsi kaukaisimpina sukulaisina? Minulle he ovat ainakin ihan yhtä läheisiä, kuin isovanhempanikinMikko82 kirjoitti:On se sukukokousten pitäminen hyvin hölmöläisten hommia. Isovanhemmat nyt vielä hyväksyn kuuluvan perheeseen, mutta kaukaisemmat sukulaiset ovat sitten jo asia erikseen. Läheisiin voi pitää yhteyttä myöskin ilman kännykkää!
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Itse olen puolestani jo todennut, että Mikko82:n kanssa on mahdoton puida asioita edes vähänkään järkevästi, koska hän ei pysty ymmärtämään normaaleja argumentteja eikä puhu samaa kieltä. Se ei tietenkään sinänsä ole hänen vikansa. On minun vikani, jos en osaa olla ignoroimatta hänen käsittämätöntä viestintäänsä. Joskus en osaa, ja silloin tulee reagoitua. Turhaan.MissHolmes ei ole missään vaiheessa sanonut, että estäisi lastenlapsensa oikeudet isovanhempiin. Kuka tässä nyt vääristelee muiden sanoja? Sinä.[...] Miksi et voi ymmärtää tätä asiaa, vaan väännät ja käännät sen päälaelleen aina uudelleen ja uudelleen?
Nothing is quite what it seems
Kyllä on jotakin vikaa tässä yhteiskunnassa, kun antaa teidänlaisenne hankkia lapsia ilman minkäänlaista vastuunkantoa. Ei tollainen lastensa hyysääminen ole mistään kotoisin. Hemmottelette vaan lapsenne piloille, eikä se opi koskaan mitään tekemään ominpäiten kysymättä teiltä neuvoa. Kyttäämiseksi katsoisin moista, jos vanhempani soittelisivat päivittäin tai "appivanhempani" ja kysyisivät kuulumisiani.
Kerran olen mennyt avovaimoni suvun jonnekin sukulaisjuhliin Itä-Suomeen, jossa en tuntenut ketään jne. Se oli minulle laitimmainen kerta, kun menen mihinkään kekkereihin tai kenenkään sukujuhliin.
En ole mikään "sukulaissielu". Pidän joihinkin serkkuihini yhteyttä (en päivittäin, en kuukausittain enkä aina edes vuosittain), mutta en kuitenkaan pidä heitä sellaisina henkilöinä joille ensimmäisenä kertoisin omista asioistani tai pitäisi heitä parhaimpana kaverina tms. Suku on pahin! Kyllä minulle riittävät tarpeeksi ihan omat vanhemmat ja siskoni ja avovaimon puolelta hänen vanhempansa ja sisaruksensa lähimmiksi sukulaisikseni.
Maybrick: Ja sun kanssas ei voi keskustella ollenkaan.
Kerran olen mennyt avovaimoni suvun jonnekin sukulaisjuhliin Itä-Suomeen, jossa en tuntenut ketään jne. Se oli minulle laitimmainen kerta, kun menen mihinkään kekkereihin tai kenenkään sukujuhliin.
En ole mikään "sukulaissielu". Pidän joihinkin serkkuihini yhteyttä (en päivittäin, en kuukausittain enkä aina edes vuosittain), mutta en kuitenkaan pidä heitä sellaisina henkilöinä joille ensimmäisenä kertoisin omista asioistani tai pitäisi heitä parhaimpana kaverina tms. Suku on pahin! Kyllä minulle riittävät tarpeeksi ihan omat vanhemmat ja siskoni ja avovaimon puolelta hänen vanhempansa ja sisaruksensa lähimmiksi sukulaisikseni.
Lait on muuttamista varten. Tuo on aivan liian korkea. Verotuksen tulisi tapahtua jo 10 eurosta ylöspäin kuukauden aikana!MissHolmes kirjoitti:Alle 4000 € arvoisista 'lahjoista' ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Alla tarkemmin.
Maybrick: Ja sun kanssas ei voi keskustella ollenkaan.
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Lasten kasvatuksesta.
No miten meinaat tutustua avopuolisosi sukuun, vai onko se sinulle ihan "hälläväliä"?Mikko82 kirjoitti:Kerran olen mennyt avovaimoni suvun jonnekin sukulaisjuhliin Itä-Suomeen, jossa en tuntenut ketään jne. Se oli minulle laitimmainen kerta, kun menen mihinkään kekkereihin tai kenenkään sukujuhliin.
Käyttäytyykö avopuolisosi samalla tavalla sinun sukuasi kohtaan?
Se on kyllä ehdottomasti tullut huomattua!Mikko82 kirjoitti:En ole mikään "sukulaissielu".
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.