Koulukiusaaminen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
js
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 1:17 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja js »

Vaikka tämän viestin kirjoittaminen tuntuu todella tyhmältä ja marttyyrimaiselta, niin haluan sen kuitenkin kirjoittaa.

Jos olette lukeneet edellisen viestini (toiseksi edellisellä sivulla) tiedätte jo, että olen itse ollut kiusaaja. Tuosta em. viestistä voi saada kuvan siitä, että syytelisin muita, mutta tottakai syy on lopulta minun.

Ymmärrän täysin jos kiusaamiseni kohde haluaa minulle pahinta mahdollista kohtaloa, ja tiedän, että mikään sanomani tai tekemäni ei voi hänen kokemaansa tuskaa lievittää. Vielä pahemmaksi oloni tulee, kun luen teidän kiusaamisen kohteeksi joutuneiden kirjoituksia. Oikeastaan tunnen itseni hirviöksi.

Ja vaikka tuskinpa ketään helpotta, niin sanon kuitenkin, että olen todella pahoillani teidän kaikkien puolesta. Kenellekään ihmiselle ei toivoisi noin hirveää kohtaloa.

Jos jotakin elämässäni kadun, niin sitä että olen ollut tuollainen pieni paskakasa. Tuosta aiheutunut tuska on minullekin jokapäiväistä ja katumus loppumatonta. Silloin sitä en tajunnut.
Lewis
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 1:57 am

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Lewis »

Noh, laitampa omia kokemuksia ja mielipiteitäni, ja miten kiusaaminen vaikuttaa..

Minua ei koskaan kiusattu noin pahasti kun joitakin aikasempia postaajia, mutta syrjintää, haukkumista, yms. jonkun verran. Tönimistä joskus. Ei mitään kunnon fyysistä kiusaamista ikinä. Johtuu osittain siitä että olen entinen thaiboksaaja, voimannostaja, ja muutenkin hyvässä fyysisessä kunnossa. Ja siihen kun lyö vielä rämäpää luonteen päälle, että tappelua ei saa hävitä, raavitaan, purraan, hakataan niin kauan että toinen luovuttaa.. Ihan rauhassa olen saanut olla.

Mutta syrjintää, eli porukoiden ulkopuolella jättämistä olen kokenut. 2009 kesällä se alkoi. Joskus viime keväänä se loppui. Vietin tuon kevään jälkeen elämäni parhaan kesän, oli tyttöystävää, kavereita, pussikaljaa, hauskoja hetkiä.. Kyynel tippuu silmälle kun muisteleekin. Mutta tuo ulkopuolella jättäminen, se sattui. Monta kertaa itketti kun kotona piti nyhjätä. Tuohon kun lyö vielä faijan kuittalun (tottakai vitsinä, silti se tuntui) päälle niin àvot, olo mitä mahtavin. Eihän tuo paljoa ole, tiedän. Mutta olen niin herkkä ihminen "karskin" kuoreni alla.. Tuosta syrjinnästä sain seuraksena sen että en luota ihmisiin. En helpolla. Mulla on 1 kaveri johon luotan ja jolle voin kertoa kaiken. Vanhempiini en luota. Muutenkin vaikka kavereita on, viihdyn enemmän nykyään yksin. Lisäksi sain aimo annoksen vihaa, katkeruutta, raakuutta, ja todella sairaan mielen.

Kiusaamista ei saa lopetettua opettajien, vanhempin, poliisien yms. avulla. Kun he eivät tajua ikinä tilannetta, niin voi painua v*ttuun. Parempi kun ei kerro ollenkaan. Oman käden oikeudella se kiusaaminen loppuu. Turpaan vaan kiusaajaa, tee hänestä pilakuvia, soittele pilareita, anna hänen maistaa omaa lääkettään. Ja tuossa jengikiusaamisessakin on joku selvä päähahmo(t), joka pitää saada lopettamaan kiusaaminen, niin p*skahousut jotka on siinä mukana naureskelemassa myös lopettaa. Jos kunnon porukalla aletaan käymään päälle nyrkkirauta tai puukko on kätevä.. Pari naarmua kun tekee niin saa kyllä tältä porukalta olla rauhassa.

Olen saanut tuttuni elämän raiteilleen kun olin olkapäänä kun hän itki ja haaveili itsemurhasta. Ja kun sain tarpeeksi itseluottamusta ja rohkeutta häneen niin hänhän teki vuosia häntä ja muita kiusanneesta henkilöstä kiusatun. Nykyään tutullani hänellä menee elämä hyvin, koulu skulaa, on tyttöystävä, ja kavereita. Olen iloinen tästä. Muistot ja arvet on tosin ikuisia.

Toivottavasti joku kiusattu saisi jotain lohtua tästä.. Ei ikinä saa antaa periksi !!!
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Mutta syrjintää, eli porukoiden ulkopuolella jättämistä olen kokenut. 2009 kesällä se alkoi. Joskus viime keväänä se loppui.
Mistä tämä näin tarkkaan ajoitettava syrjintä johtui? Kiinnostaa tämä tapauksesi.
Nothing is quite what it seems
Lewis
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 1:57 am

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Lewis »

Maybrick kirjoitti:
Mutta syrjintää, eli porukoiden ulkopuolella jättämistä olen kokenut. 2009 kesällä se alkoi. Joskus viime keväänä se loppui.
Mistä tämä näin tarkkaan ajoitettava syrjintä johtui? Kiinnostaa tämä tapauksesi.
No syitä en tiedä.. No siis perus, ei vastata puhelimeen, ei kerrota missä ollaan, jne. Jossain vaiheessa sitten lopetin "kavereille" soittamisen kokonaan.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Koulukiusaaminen voi johtua niin monesta asiasta. On väärän väriset vaatteet, muodista poistunut hiusmuoti, pöllölasit jne.

Kiusaaminen johtuu ainakin käsittääkseni siitä, että nimenomaa kiusaajalla on huonot kotiolot eli hankaluuksia kotona.

Tuolla muissa keskusteluissa on keskusteltu esimerkiksi siitä, että kiusata voidaan siitäkin syystä, jollei lapsella ole kännykkää, mutta se johtuu nimenomaa niistä kiusaajan vanhempien asennoitumisessa, jotka sallivat kännykän lapselleen, eikä mielestäni ollenkaan siitä syystä että sillä kiusatulla ei ole kännykkää.

Usein tällaiset kiusaajat saavat vanhemmiltaan kaiken ja olettavat että kaikilla muillakin on ne samat vempeleet.

Opettajatkin on sen verran pönttöjä nykyään, etteivät kiellä kännykän käyttöä ollenkaan lapsilta oppitunnilla? Siitäkin tulisi laatia laki, että kännykän käyttö koulualueella on ehdottomasti oppilailta kielletty. Ei koske opettajia.

Oppitunnin tahallinen häiritseminen on "koulukiusaamista", varsinkin jos se häiritsee opettajan työtä ja oppilaiden keskittymistä oppituntiin. Oletteko huomanneet ollenkaan tätä puolta asiassa?
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja matlockb »

js kirjoitti:Vaikka tämän viestin kirjoittaminen tuntuu todella tyhmältä ja marttyyrimaiselta, niin haluan sen kuitenkin kirjoittaa.

Jos olette lukeneet edellisen viestini (toiseksi edellisellä sivulla) tiedätte jo, että olen itse ollut kiusaaja. Tuosta em. viestistä voi saada kuvan siitä, että syytelisin muita, mutta tottakai syy on lopulta minun.

Ymmärrän täysin jos kiusaamiseni kohde haluaa minulle pahinta mahdollista kohtaloa, ja tiedän, että mikään sanomani tai tekemäni ei voi hänen kokemaansa tuskaa lievittää. Vielä pahemmaksi oloni tulee, kun luen teidän kiusaamisen kohteeksi joutuneiden kirjoituksia. Oikeastaan tunnen itseni hirviöksi.

Ja vaikka tuskinpa ketään helpotta, niin sanon kuitenkin, että olen todella pahoillani teidän kaikkien puolesta. Kenellekään ihmiselle ei toivoisi noin hirveää kohtaloa.

Jos jotakin elämässäni kadun, niin sitä että olen ollut tuollainen pieni paskakasa. Tuosta aiheutunut tuska on minullekin jokapäiväistä ja katumus loppumatonta. Silloin sitä en tajunnut.
Hyvä että huomaat asian ja ennen kaikkea osaat sitä katua! Tiedät varmasti että kiusaamisesi uhrit eivät välttämättä koskaan tule antamaan anteeksi tuota asiaa ja kertovat jälkipolvillekkin kuin XX kiusasi jne kouluaikana, olen päättänyt olla kiusaajia kumartelematta, enkä sinuakaan kumartele, on silti mielestäni hyvä että myönnät tehneesi väärin ja mahdollisesti yhtä helvettiä jonkun elämästä.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

matlockb kirjoitti:
js kirjoitti:Vaikka tämän viestin kirjoittaminen tuntuu todella tyhmältä ja marttyyrimaiselta, niin haluan sen kuitenkin kirjoittaa.

Jos olette lukeneet edellisen viestini (toiseksi edellisellä sivulla) tiedätte jo, että olen itse ollut kiusaaja. Tuosta em. viestistä voi saada kuvan siitä, että syytelisin muita, mutta tottakai syy on lopulta minun.

Ymmärrän täysin jos kiusaamiseni kohde haluaa minulle pahinta mahdollista kohtaloa, ja tiedän, että mikään sanomani tai tekemäni ei voi hänen kokemaansa tuskaa lievittää. Vielä pahemmaksi oloni tulee, kun luen teidän kiusaamisen kohteeksi joutuneiden kirjoituksia. Oikeastaan tunnen itseni hirviöksi.

Ja vaikka tuskinpa ketään helpotta, niin sanon kuitenkin, että olen todella pahoillani teidän kaikkien puolesta. Kenellekään ihmiselle ei toivoisi noin hirveää kohtaloa.

Jos jotakin elämässäni kadun, niin sitä että olen ollut tuollainen pieni paskakasa. Tuosta aiheutunut tuska on minullekin jokapäiväistä ja katumus loppumatonta. Silloin sitä en tajunnut.
Hyvä että huomaat asian ja ennen kaikkea osaat sitä katua! Tiedät varmasti että kiusaamisesi uhrit eivät välttämättä koskaan tule antamaan anteeksi tuota asiaa ja kertovat jälkipolvillekkin kuin XX kiusasi jne kouluaikana, olen päättänyt olla kiusaajia kumartelematta, enkä sinuakaan kumartele, on silti mielestäni hyvä että myönnät tehneesi väärin ja mahdollisesti yhtä helvettiä jonkun elämästä.
Anteeksi nyt, mutta en ole koskaan ollut koulukiusaaja. :)

Voisitteko te lopettaa tuon hyökkäävän asenteenne, kiitos?
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
MerryLea
Sabrina Duncan
Viestit: 353
Liittynyt: La Elo 21, 2010 6:21 pm

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja MerryLea »

Eikai tuo tainnut olla sinulle tarkoitettu...? :shock:
Ja alkuperäiseen kysymykseen: Olen ollut vuoden verran Mauri, yläasteen viimeisen vuoden, jolloin siirryin pienemmälle luokalle... Ja syy siihen: Olin kuulemma liian mukava, eli nynny! Mielenkiintoinen selitys kyllä... :x
Mitäs helvettiä sitä tähänkin sanos...? Johan mä asiani kerroin... No, näkemiinkiitosseurasta&sillee! Ooksä viäl siäl? Saiskos sit vaikka jotain hyvää juotavaa!?
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Viestini ei ollut tarkoitettu Mikolle! :roll: Se siitä (niin ja ehkä koko palstasta)..

Prkl että ottaa päähä jne.. Viestini oli tarkoitettu nimimerkki js:lle ja muillekkin samankaltaisille toisten elämän pilaajille, nauttikaa saavutuksistanne, paha myöntää mutta mulle olette aiheuttaneet lievästi sanoen pahan mielen (no eipä se teitä kiinnosta, haukkukaa lautamiehissä) jos asiaa kukaan tajuaa edes?? EI Mikolle tai kellekkää muullekkaa VAIN nimimerkki js:lle!
Kärsinyt_
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Ke Loka 06, 2010 3:21 pm
Paikkakunta: EP (/Tampere)

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Kärsinyt_ »

Se on hienoa jos kiusaaja osaa katua, mutta katumus ja anteeksipyyntö pitäisi pystyä osoittamaan myös niille joita joskus on kiusannut. Se, pienikin asia, on voinut jättää jäljet ja syvemmälle kuin koskaan voisi kuvitella. Tämä taas riippuu ihmisestä ja omista kotioloista kulloinkin... :|
Mikko82 kirjoitti:Koulukiusaaminen voi johtua niin monesta asiasta. On väärän väriset vaatteet, muodista poistunut hiusmuoti, pöllölasit jne.

Kiusaaminen johtuu ainakin käsittääkseni siitä, että nimenomaa kiusaajalla on huonot kotiolot eli hankaluuksia kotona.

Tuolla muissa keskusteluissa on keskusteltu esimerkiksi siitä, että kiusata voidaan siitäkin syystä, jollei lapsella ole kännykkää, mutta se johtuu nimenomaa niistä kiusaajan vanhempien asennoitumisessa, jotka sallivat kännykän lapselleen, eikä mielestäni ollenkaan siitä syystä että sillä kiusatulla ei ole kännykkää.

Usein tällaiset kiusaajat saavat vanhemmiltaan kaiken ja olettavat että kaikilla muillakin on ne samat vempeleet.

Opettajatkin on sen verran pönttöjä nykyään, etteivät kiellä kännykän käyttöä ollenkaan lapsilta oppitunnilla? Siitäkin tulisi laatia laki, että kännykän käyttö koulualueella on ehdottomasti oppilailta kielletty. Ei koske opettajia.

Oppitunnin tahallinen häiritseminen on "koulukiusaamista", varsinkin jos se häiritsee opettajan työtä ja oppilaiden keskittymistä oppituntiin. Oletteko huomanneet ollenkaan tätä puolta asiassa?
Ja mikolle sen verran...
Kyllä, kiusaaminen voi johtua monestakin asiasta, mutta...
Kiusaajalla suinkaan useimmiten ei ole huonot kotiolot, päinvastoin...Monilla ne on ehkä liiankin "hyvät", tasapaino kun pitäisi säilyä elämässä = kotona kaikki hyvin ja saat kaiken haluamasi - pitää repiä ongelmia itse. Joko kiusaamalla tai sitten...niin...hieman vielä ilkeämmillä jutuilla.

Ja tuohon oppitunnin häiritsemiseen, riippuu taas kuka ottaa minkäkin häiritsemisenä. Tällöin pitäisi jakaa kouluihin luokat joissa toisessa keskitytään kiltisti opettajan opetukseen kädet pulpetilla istuen, ja toisessa opetus olisi vapaampaa ja keskustelevampaa, sitä häirikkökäytöstä yhdessä...:D

Itse ainakin muistan koulussa oppineeni paljon enemmän sellaisilta tunneilta jossa asioista keskusteltiin vapaammin ja yhdessä mielipiteitä jakaen kuin sellaisilta jossa piti istua kuin tatti opettajan pölötystä kuunnellen <- tällöin usein vaipui täysin omiin aatoksiin ja tunnin tasapaksu pälpätys meni täysin ohi. :mrgreen:
Kiitos ja Anteeks, risa aita!

- Tervetuloa maailmaan, täällä pärjätä saa omillaan! -

Sääliä saa kuka vaan, mut kateus pitää ansaita!
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Mä olenkin aina epäillyt, että joidenkin opettajien mielestä syy on kiusatussa.
Nyt sekin sai vahvistuksen. :wink:

"Kiusatut liian tosikoita"
Perjantai 5.11.2010 klo 01.27

Kirjailijaksi ryhtynyt ex-opettaja uskoo, että koulukiusaaminen voi johtua myös kiusatusta eikä vain kiusaajasta.



Ex-opettaja Aino Kontulan mukaan on vaiettu tosiasia, että kiusattujenkin olisi joissain tapauksissa kehityttävä ihmisinä.
Aino Kontula (s. 1940) jäi eläkkeelle vuonna 2001 oltuaan 30 vuoden ajan biologian- ja maantiedonopettajana raisiolaisessa peruskoulussa.

Kontulan 2006 julkaistu koulumaailman synkkiä puolia kuvaava Rexi on homo ja opettajat hullui! -kirja oli myyntimenestys ja sai kiitosta kriitikoilta.

Kontula on kirjoittanut kaksi muutakin romaania koulumaailmasta. Elokuussa julkaistiin hänen ensimmäinen tietokirjansa Opettajan selviytymisoppi.
- Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle.

Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria.

- Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.
Penkkimurheilija
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 12:43 am

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Penkkimurheilija »

Siinä mielessä Kontula lienee oikeassa, että tuollainen tosikkomaisuus varmasti on monesti syynä siihen "alkusysäykseen", eli siihen että huomataan ja joutuu silmätikuksi. Vuosia jatkuvaa piinaa ei silti pidä mennä laittamaan uhrin syyksi.

Jos toisella ei huvita lähteä kettuiluun mukaan, niin selvä pyy ja kerrasta poikki. Jos härnäys jatkuu, syy on selvästi kiusaajassa.
I try to do my own thinking. And I recommend you do yours.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Poikansa kiusaajaa lyönyt isä: "Viimeinen keino"
Keskiviikko 14.12.2011 klo 06.00

Epilepsiaa sairastaneen pojan isä raivostui poikaansa kiusanneille ja kävi heidän kimppuunsa.

Kiusaajan pahoinpitely tapahtui koulussa Keravalla. (JOHN PALMéN)

Epilepsiaa sairastaneen pojan isä raivostui poikaansa kiusanneille ja kävi heidän kimppuunsa.

Hän oli puristanut 14-vuotiasta poikaa kurkusta. 13-vuotiasta hän tarttui rinnuksista ja tönäisi tämän seinään, niin että poika löi päänsä seinään. Lisäksi mies löi häntä avokämmenellä kasvoihin. Toiselle pojista tuli kurkkukipuja ja toiselle punoittava kuhmu päähän.

Mies myönsi tönäisseensä pojan seinää päin ja lyöneensä tätä, mutta kiisti kuristaneensa toista poikaa. Hän kertoi tarttuneensa tätä ainoastaan puserosta.

Mies tuomittiin pahoinpitelystä 40 päiväsakkoon.

Että silleen oikeusvaltio Suomessa. Kiusaajia varmaan taputettiin taas päähän hellällä otteella... :P
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Kiusaajia varmaan taputettiin taas päähän hellällä otteella... :P
Ja kuinka paljon uutta kiusaamisen ja irvailun aihetta kiusaajat saivat tuosta, että uhrin isä "hävisi" pelin ja joutui korvaajan paikalle. Käsiksi ei saa käydä, mutta kun kukaan ei voi kiusaajille loppujen lopuksi mitään. Pitää alkaa huppu- ja naamiomieheksi ja käydä kiusaajiin käsiksi pimeässä - tuntemattomana miehenä. :evil:
Nothing is quite what it seems
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Koulukiusaamisesta

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Itse uskoisin pelottelutaktiikan toimivan keskenkasvuisin huilukurkkuihin parhaiten. Lisäksi mahdollinen oma tuomio jäisi pienemmäksi ja kaiken voisi - kiusaajasukupolven omaan tapaan - kuitata "tsoukkina" ja "läppänä" tai jopa "ihan vitun läppänä".

Hupputaktiikka on huono nykyajan pedofiilikauhuisessa maailmassa. Menisi pian vaan oma maine syyttä. Ja saisi homonkin leiman.
Vastaa Viestiin