Kerjäläiset nyt kotiovilla – laki sallii

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Re: Kerjäläiset nyt kotiovilla – laki sallii

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

Hessu52 kirjoitti:Eikö Afrikkaan ole suollettu jo rekkakauplla rahaa ja mitä sillä on saatu aikaan?
Aah, olisiko kyseessä jopa kolmanneksi kysytyin kysymys ja itse asiassa minun henkilökohtainen suosikkini! Otetaanpas esimerkiksi vaikka Senegal: Senegalissa avustusrahojen avulla paikalliset pystyivät perustamaan järjestön, joka vastusti tyttöjen ympärileikkausta. Kun tämä järjestö pystyi saamaan tukea alulleen, se lähti hyvin käyntiin ja myöhemmin Senegalissa tämän johdosta muutettiin lakia niin, että se kieltää tyttöjen ympärileikkaamisen. Sama järjestö on laajentanut toimintaansa ja toimii nykyään myös neljässä muussa Afrikan maassa.

Sitten toinen paljonpuhuttu aihe: HIV/AIDS. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, jossa tilanne on kaikkein pahin, vuodesta 2001 lähtien HIV-positiivisten nuorten määrä on laskenut 25%.

Vesi on myös iso ongelma ja n. 20 vuoden työn tuloksena 1,8 miljardia ihmistä on saatu puhtaan veden piiriin.
Vuonna 1980 rokotettiin kuutta tappavaa tautia (kurkkumätä, hinkuyskä, jäykkäkouristus, tuberkuloosi, polio, tuhkarokko) vastaan vain n. 20% maailman lapsista, mutta vuonna 2009 rokotuksen sai jo huikeat 82% maailman lapsista!

Pelkästään Suomen tuella on Sambiassa saatu 40 000 lapselle koulutilat. Lisäksi Tansaniassa velkahelpotusten ansiosta pystyttiin poistamaan peruskoulumaksut, jonka ansiosta koulua käyvien lasten määrä kasvoi 66%
Hessu52 kirjoitti:Nephente, vai mikä raasu lienet, viedä alkuun kotiisi yksi romaniperhe ja katso miten he teillä viihtyvät, no älä sittenkään, jos joudut heillekin kerjäämään suomalaisilt työtään ahkerasti tekeviltä ruoan ja vaatteet!
En halua romaniperhettä kotiini, miksi minun pitäisi ottaa sellainen kotiini? Teen parhaillaan myös töitä 50h viikossa, joten ostan kyllä itse ihan kaiken ruoan ja vaatteet. Ai niin joo, ja samalla luen pääsykokeisiin ja toimin kehitysvammaisen veljeni ohjaajana.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Oi, tämä unohtui vielä!
Dormeator kirjoitti:Ja eiköhän yleisessä tiedossa ole kehitysmaihin menevä raha/tarvikeapu.
Taitanee olla paikallinen johtaja sotilasliittoineen joka ne maahan tulevat avut repii persiiseensä.
Turha sitä on levitellä tietoa miten suvereenisti ja rehdisti kerjäätte.. juu, ehkäpä, mutta kun siellä kohdemaassa paskat enää tiedätte minne ne rahanne oikeasti menee.. sitä tässä olen koittanut jankuttaa jo tovin.
Tiedän, että olet jankuttanut! Siksihän minäkin jo sanoin, että ainakin meidän järjestöllä itse raha ei mene kuin kansainväliselle toimistolle, joka ei sijaitse missään kohdemaista. Siellä rahalla ostetaan esim. rokotteita tai muita tarvikkeita, jotka lähetetään kohdemaihin. Tämän lisäksi palkataan esim. opettajia länsimaista, jotka lentävät kohdemaahan opettamaan sikäläisiä opettajia, tai sairaanhoitajia kouluttamaan paikallista lääkehoitoväkeä ja antamaan informaatiota esim. raskaana oleville naisille. Raha itse ei mene autettaviin maihin, koska silloin olisi niin suuri todennäköisyys, että se menisi aseisiin tai korruptioon tai muuhun. Nyt siihen ei ole mahdollisuutta, koska tyypit siellä eivät pääse tekemisiin sen rahan kanssa, vaan pelkästään rahalla hankitun tietotaidon tai avustustarvikkeiden kanssa.

KAIKKIEN järjestöjen puolesta voin sanoa sen, että kaikilla virallisilla järjestöillä on oltava poliisin lupa, joka edellyttää sen, että rahojen liikkeessä ja perille menemisessä ei voi olla aukkoja tai lupaa ei yksinkertaisesti myönnetä!
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Opettakaa ne Afrikan alkuasukkaat käyttämään ehkäisyvälineitä, tai vaihtoehtoisesti salvakjaa ainakin puolet poikalaosista, ettei niiden jälkeläisille tarvitsisi kantaa lusikalla huttua turpaan, että taas yöllä jakssaa nousta muijansa päälle tekemään lisää lapsia.

Arvaa vaan, Nepenthe, kuinka nuo "uljaat soturit" nauravat valkoisille siitä, kuinka tyhmiä nuo ovat, kun tuovat heille ruokaa ihan ilman ajatustakaan siitä, että he tekisivät jotain ruokansa eteen!

Kerrohan nyt, paljonko se kehitysapu vuodessa on ja kuinka paljon "nälkäpäivät, nenäpäivät", sun muut höppäkeräykset rahaa afrikkaan vievät, ja puhu sitten minulle jostain maksamme velkaa teemasta, jumal, auta meitä kerjäläisiltä!

Pyydän anteeksi suorasukaista tapaani ilmaista mielipiteitäni, mutta tähän ikään päässeenä on nähnyt jo niin monta turhaa keräystä, eli usko on mennyt, kun mikään ei muutu, paitsi neekereiten ruinaaminen ja nälästä uliseminen vaan kasvaa, mihinkään ei olla tyytyväisiä.

Sotiemme veteraaneille annan rahaa, mutta sitäkään en enää kauan, sillä nekään keräykset eivät kohdistu sinne minne kuuluisi, eli todellakin niille veteraaneille.

Eihän veteraaneja ole enää jäljellä kuin muutama kymmenen tuhatta, joten jakakaa nyt noiden jäljellä olevien kesken ne varat, että edes heillä olisi hyvät oltavat iltasoittoonsa saakka, joka olisi enemmän, kuin oikeus ja kohtuus.

Miksi suomalaiset haluavat tunkea aina ensimmäisinä jakamaan varojamme muualle maailmaan, vaikka omassa maassamme ovat vanhusten asiat päin persettä, häh?

Onko Afrikan neekeri tärkeämpi, kuin Suomessa pitkän päivätyönsa tehnyt vanhus, joka nyt hukkuu nälissään paskaan jossain vanhainkodissa hoidon puutteessa, sinne kerätkää rahaa, mutta ei, Afrikkaan sitä pitää kantaa, saatana!

Minne muuten ovat kadonneet Kaunialan myynnistä saadut rahat, sekä muun omaisuuden myynnistä ja mahdollisten maaomaisuuksien ja osakkeiden rahaksi muutamisesta saadut varat ja niitä varoja pitäisi olla tallessa muuten miljoonia, eli ottakaa selvää, minne ne rahat ovat hävinneet?
Moderaattorit
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Hessu52 kirjoitti:Jumalattomasti heimo, ynnä muita sotia, väestön liikakansoitusta sekä kaiken maailman tauteja, apinoiden naijilta, kuten Ebola ja AIDS!

Älä sinä Nepenthe ala minulle opettaa maantietoa ja mikä on arabimaaja mikä ei, sillä kyllä minä olen läksyni aikoinaan koulussa oppinut, toisin kuin sinä, joka kerjäämällä pidät näemmä huolen itsestäsi!

Saisihan noille kerjääjille antaa vaikka kaikki rahansa, jos jokaisella haluavalle antaisi, mutta kokeilehan Nephente, vai mikä raasu lienet, viedä alkuun kotiisi yksi romaniperhe ja katso miten he teillä viihtyvät, no älä sittenkään, jos joudut heillekin kerjäämään suomalaisilt työtään ahkerasti tekeviltä ruoan ja vaatteet!
Nimimerkki Hessu52 toimii jälleen oivana esimerkkinä ei-toivotusta tavasta kommunikoida palstalla. Suorasukainen on hyvä olla mutta henkilökohtaisuuksiin menevä panettelu on rahvaanomaista. Koska käytämme em. oppimateriaalina, emme tällä kertaa lyö varoitusta pöytään.

Tämä kaikille tiedoksi.

-Jermo-
Ne tietää, jotka tietää...
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Nepenthe kirjoitti: KAIKKIEN järjestöjen puolesta voin sanoa sen, että kaikilla virallisilla järjestöillä on oltava poliisin lupa, joka edellyttää sen, että rahojen liikkeessä ja perille menemisessä ei voi olla aukkoja tai lupaa ei yksinkertaisesti myönnetä!
Väitteesi ei pidä paikkaansa. Poliisin keräyslupa edellyttää toki, että lahjoituksista pidetään kirjaa ja että vähintään tietty osa on ilmoitettu meneväksi avustuskohteeseen, eikä sivukuluihin. Mutta todellista rahojen perillemenoa ei mitenkään tutkita, ellei joku tee epäilyttävyyksistä rikosilmoitusta. Eli käytännössä kupruiluun riittää kaksoiskirjanpito: ostetaan rokotteita summalla A, mutta niiden hinnaksi kirjanpitoon merkitäänkin B, jolloin välistävetäjä voi pitää erotuksen B-A itsellään. Em. on tietysti melko riskialtista, joten parempi ja vanha hyväksi koettu keino on maksattaa avustuskampanjalla kaikki omat kustannuksensa niin tappiin kuin mahdollista.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että kehitysmaiden velat tulisi antaa anteeksi, mutta kehitysapu olisi samalla lopetettava. Maiden itsensä tehtäväksi tulisi siirtyä oikeaan demokratiaan ja säätää lait, joiden avulla ylikansalliset yritykset eivät voisi kupata maata tyhjiin.

Yksityiset järjestöt toki voisivat jatkaa avustuksia, miten haluavat. Kaikkein huonoin idea on antaa rahaa. Toiseksi huonoin idea on lähettää tavaraa, jonka todellista käyttöä avustajat itse eivät ole paikalla valvomassa (paikalliset edustajat eivät käy). Parhaat tulokset on projekteista, joissa mennään itse paikalle ja tehdään mitä tehdään, koulutetaan pari ikäluokkaa tai rokotetaan ihmisiä. Valitettavasti esim. sairaala tai koulu yleensä lakkaa toimimasta, kun avustajat ovat siirtäneet sen paikallisten pyöritettäväksi. Viimeksimainittu ei johdu paikallisten mystisestä laiskuudesta, vaan siitä, että kun valvojat lähtevät, kyseisessä korruptoituneessa anarkiassa enemmän tai vähemmän hallituksen suostumuksella toimivat aseistetut miesjoukot ryntäävät paikalle ja vievät kaiken irtilähtevän mukanaan, mahdollisesti vielä plussana raiskaten (yleensä naispuoliset) työntekijät.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Dormeator
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Dormeator »

Tämähän nyt meni eräältä kerjäläiseltä täällä täysin saduksi.
Että poliisin lupa ja täysin aukotonta kerjäämistä, täysin tietäen mihin kerätyt varat menee:)

Ei kyllä mene noin muuta kuin saduissa.

Eihän ne toki mene kehitysmaissa kerjuurahat koskaan aseisiin, sotaväkeen ja herrojen persiiseen.. ei missään tapauksessa:)

hyvin on löytänyt kerjuurahat kohteensa myös vaikkapa romaniassa..
Ihan suomalaisten kerjuuyhdistystenkin rahoilla on noussut rikoskeisareille niin hienoja linnoja että...

Paremmin väki suomessa tietää mihin rahat menee kun pitää ne lompakossaan ja perstaskussaan.
Tosin lompakko katoaa monesti liukkaisiin käsiin ja taas kasvaa romaniassa ökylinnat..

Ja suomessa lepää miljoonat kerjuuyhdistyksillä, jotka kasvaa vuosi vuodelta samaan aikaan kun veteraanit vähenee.. vielä senkin jälkeen kerjuu jatkunee kun aika on jättänyt joka veteraanista.
Sääli vain että miksei niistä miljoonista voisi päästää itse kohteet nauttimaan?
Taitanee kuulkaas olla sama homma joka maassa minne rahallista kerjuurahaa suomesta käsin lähetätte..
Sillä erotuksella tosin että äkkiä se ulkomailla kasvava kerjuumassi löytää kyllä kohteensa joka ei ole se mihin sen rahan piti mennä.
saapa nähdä mihin menee suomen veteraaneille kerjätyt miljoonat lopulta päätyy.
ja miljoonat ei hermunjee mene mihinkään kuluihin, tai veroihin:)
Hessu52
Watson itse

Erittäin järkevä kirjoitus tuo Dormeatorin sanoma!
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Dormeator kirjoitti:Taitanee kuulkaas olla sama homma joka maassa minne rahallista kerjuurahaa suomesta käsin lähetätte..Sillä erotuksella tosin että äkkiä se ulkomailla kasvava kerjuumassi löytää kyllä kohteensa joka ei ole se mihin sen rahan piti mennä.
Aika totta.Tästä toimii hyvänä esimerkkinä muunmuassa kotimaan kultakeräys. :wink:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Vastaanpas tässä Dormeatorin totuudenvastaisiin väitteisiin, joita esittää totuutena, vaikka ei esitä mitään väitteidensä vakuudeksi.
N:o 255 Rahankeräyslaki kirjoitti:13§
Lupahakemuksen hylkääminen
...
Hakemus voidaan hylätä, jos:
...
5) hakija ei ole noudattanut aikaisempien rahankeräystensä yhteydessä lain tai asetuksen säännöksiä tai lupaehtoja.
Jos hakija on jättänyt aikaisempaa rahankeräystään koskevan tilityksen määräaikana
tekemättä taikka laiminlyönyt tilityksen täydentämisen tai oikaisemisen, uutta rahankeräyslupaa ei saa antaa ennen kuin tilitys on jätetty lupaviranomaiselle ja lupaviranomainen on sen hyväksynyt.
No niin. Siis hyväntekeväisyysjärjestöt joutuvat vuosittain toimittamaan poliisille tilityksen, joka sisältää tiedon siitä, mistä rahaa on tullut ja miten paljon ja mihin se on käytetty. Tämän tilityksen tarkistaa poliisi ja jos joku ei täsmää, niin poliisi ei voi hyväksyä sitä jolloin jatkolupaa ei voida myöntää. Jos miettii, mitä rahalle tapahtuu, kun se saapuu kunkin hyväntekeväisyysjärjestön päätoimistoon, voi nähdä, miten hankalaa olisi väärinkäyttää tätä rahaa:

Raha on järjestön virallisella tilillä ja vastuuhenkilöt käyttävät tätä tiliä ostaakseen esim. rokotteita. Tähän ostosopimukseen kirjataan rokotteiden määrä ja niistä maksettu raha. Sopimukset päätyvät tämän jälkeen tilitoimistoon, joka vastaa järjestön kirjanpidosta. Rokotteita ei voida myöskään automaattisesti ostaa samalta yhtiöltä, vaan järjestön on kilpailutettava myyjät tietyin väliajoin.

Tässä kohtaa rokotteiden kanssa tekemisissä oleva henkilö vaihtuu. Järjestön toiset edustajat vastaavat rokotteiden toimittamisesta tahoille, jotka itse matkustavat kohdemaahan rokotteiden kanssa. Kohdemaassa osa henkilöistä koordinoi toimintaa ja osa järjestön työntekijöistä tai paikallisista rokottavat järjestön tiloissa valonnan alaisina kohdemaan asukkaita. Rokotettaessa merkitään muistiin jokaisen rokotuksen saaneen tiedot ja täten siis käytettyjen rokotteiden määrä tulee ilmi. Tästä myös lähtee selvitys tilitoimistolle. Myös rikki menneet tai muutoin käyttökelvottomiksi menneet rokotteet kirjataan.

Tämän lisäksi järjestöillä on käsittääkseni aika poikkeuksetta myös ulkopuolinen taho, joka tekee pistokokeita kohteisiin, jotka on aiemmin luvan hakemisen yhteydessä mainittu ja tarkastaa, vastaako järjestön toiminta sitä mitä on etukäteen sanottu.

Kun keräyslupa on "erääntymässä", tilitoimisto välittää järjestön tilitiedot poliisille, joka tarkistaa, että kaikki täsmää. Tällöin käydään myös läpi myös pistokokeita tehneiden tahojen raportit. Kaikki järjestöjen vuosiraportit julkaistaan myös tyypillisesti järjestön nettisivuilla ja ovat kaikkien luettavissa. Ehkä tässä vaiheessa käy selväksi, miten käsittämättömän hankalaa olisi väärinkäyttää kerättyjä rahoja ja olla jäämättä siitä kiinni. Samat ihmiset eivät myöskään toimi samassa paikassa kuin korkeintaan muutaman vuoden. Jos joku haluaa vielä väittää, että rahat menee mihin sattuu, niin voi sitten samalla antaa selityksen siitä, että miten nämä massiiviset turvatoimet on onnistuttu kiertämään.
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Minä näen asian joka tapauksessa niin, että hyväntekeväisyysjärjestöjen oikein luvan kanssa tapahtuvalla rahakeräyksellä ei ole mitään tekemistä ulkomailta tulleiden kerjäläisten ja rikollisten kanssa. Ongelmia aiheuttavat nimenomaan ne rikolliset ja huijarit, jotka tulevat kadulla tai ovella vaatimaan rahaa tai muuta omaisuutta. Tämä on eri asia kuin esim. Nepethenin tekemä laillinen työ. Minua itseäni huolestuttaa nimenomaan rikollisjärjestöt.
Gods made heavy metal.
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Noinhan se justiin on, Dr Bergmeister, mutta kuten näet, kaikki ei näe asiaa ihan niin. Lähinnä kyse on varmaan siitä, että ne eivät yksinkertaisesti tiedä paljon mitään näiden järjestöjen toiminnasta, kun rinnastavat sen kerjäämiseen. Melkein samanlaistahan se minun työni on kuin jonkun muun jossain yrityksessä työskentelevän: teen "hanttihommia", joista minulle maksetaan palkkaa. Hommaa valvotaan samalla lailla kuin muutenkin yritysten toimintaa, paitsi vielä korostetusti, koska maine on tällä alalla tärkeämpää kuin jollekin riviyritykselle. Meille on työhön koulutus ja työltä vaaditaan tuloksia. Harvoin kuitenkaan esimerkiksi ovelta ovelle kiertäviin myyjiin suhtaudutaan yhtä vihamielisesti kuin meihin.

Sen sijaan, että meidän "yrityksen" tuottamat rahat menisivät yrityksen johdolle tai osakkaille, palkan ja kulujen jälkeen ne menevät pyyteettömästi köyhien ihmisten auttamiseen, mikä selkeästi raivostuttaa joitain ihmisiä. Jostain syystä olen myös huomannut, että se osuus, joka menee Afrikkaan (järjestöstä riippuen ehkä kuitenkin vain n. 50%), mutta osuudet, jotka menevät Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan, eivät aiheuta niin suuria tunnereaktioita.
Hessu52
Watson itse

Jos vastikeetta toiselta pyytää rahaa, on se minusta ainakin silkkaa kerjäämistä.

Mutta mennäänpä näihin laillisiin "kerjäläisiin", jotka ovat tehneet kerjuusta ja ns. "hyväntekeväisyydestä" itselleen hienon bisneksen, kuten SPR!

Taannoin tapahui vedenalainen maanjäristys joka aiheutti valtavan tsunamin, joka tappoi kymmeniötuhansia jopa yli satatuhatta ihmistä Thaimaassa ja sen naapuri rannikkovaltioissa.

Punainen risti oli heti keräämässä rahaa uhrien auttamiseksi, mutta loppupelissä siihen auttamiseen ei menneetkään kuin pieni osa keräysrahoista, vaan suurin osa jätettiin jonnekin vastaisuuden varalle, ts. kait sijoitettiin osakkeisiin!

Aina kun jossain päin maailmaa "helähtää", niin nämä "raadonsyöjät" ovat ensimmäisinä käsi ojossa rahaa kerjäämässä uhrien avuksi, mutta aina siitä avustusrahasta karhun osan haukkaa se kerjäävä taho, näin on, kysykääpä noilta oikeilta uhreilta, paljonko esim. SPR on niistä tsunami miljoonista antanut uhreille!

Meni hiukan ot. mutta kun nyt puhutaan kerjäämisestä kotiovella, niin kyllä meillä kävi noita kerjureita tsunamin jälkeen keräämässä rahaa, mutta en antanut, enkä aio koskaan antaa, ennen kuin tiedän sata varmasti rahojen oikean osoitteen.

No vielä sen verran, kun on vaalipäivä, että siellä missä politiikko, siellä myös kähmintää ja kauanko SPR:n johtajana on ollut joku entinen politiikkko!
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Eipä sieltä niitä asiallisia selityksiä tai perusteluja tullut. :D I rest my case.

Hyväntekeväisyysjärjestöjen työssä ei ole kyse kerjäämisestä, vaan myyntityöstä. Ihmiset päättävät meidän kauttamme ostaa esim. rokotteita ja lahjoittaa ne toisille. Jos tuollaista pidettäisiin kerjäämisenä, niin eiköhän jokainen kaupan kassalla töissä oleva henkilö olisi sitten kerjäläinen, kun ottaa "vastiikkeetonta rahaa" kaupassa käyviltä henkilöiltä, vaikka eivät edes omista niitä kamoja itse ja raha menee sitten vain eteenpäin...
Hessu52
Watson itse

Ei kannata sekottaa myyntityötä ja kerjäämistä.

Olen lähes ikäni toiminut liike-elämän palveluksessa ja tiedän varmasti, mitä myyntityö on.

Kerjääjiä olen nähnyt monenlaisia, eikä se tee kerjäämisestä myyntityötä, vaikka kuinka kietoutuu hyväntekijän viittaan, sillä yksikään minulta rahaa kerjännyt, ei ole 100 % varmasti pystynyt kertomaan minne rahani lopulta joutuvat ja mikä on ollut "hyväntekeväisyysjärjestön" osuus koko potista, esim. kulut ja muut, kuten (kultaisten) paperiliittimien kustannukset.

Siis ei sotketa rehellistä työntekoa kerjäämiseen, vaan pysytäänpä asiassa!
Dormeator
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Dormeator »

Nepenthe kirjoitti:Eipä sieltä niitä asiallisia selityksiä tai perusteluja tullut. :D I rest my case.

Hyväntekeväisyysjärjestöjen työssä ei ole kyse kerjäämisestä, vaan myyntityöstä. Ihmiset päättävät meidän kauttamme ostaa esim. rokotteita ja lahjoittaa ne toisille. Jos tuollaista pidettäisiin kerjäämisenä, niin eiköhän jokainen kaupan kassalla töissä oleva henkilö olisi sitten kerjäläinen, kun ottaa "vastiikkeetonta rahaa" kaupassa käyviltä henkilöiltä, vaikka eivät edes omista niitä kamoja itse ja raha menee sitten vain eteenpäin...

Kiitos siitä että varmistit käsitystä siitä miten lahoja kerjäläiset on :)

Miten voit väittää että vaikkapa planin lahjoittamat varat on päätynyt köyhien avuksi romaniassa?
Etkö ole nähnyt kyseisen maan oloja ennen ja jälkeen noita lahjoituksia?
No, se on sama miten asiaa katsoo, mutta mikään ei ole muuttunut.. tai no.. onhan ne linnat toki komistuneet.. mutta mitenkäs se auttaa näitä köyhiä?

Entäs se kun somaliaan lahjoitettiin traktori ja kaivettiin kylään suomaliskerjääjien voimin kaivo?
Sitä kun sitten järjestön väki meni muutaman vuoden päästä kyseiseen maahan katsomaa, tuota avustuksen voimaa.. no, hienostihhan se meni, somaliäijät istui traktorin lavalla huumesätkiään vetelemässä, samaan aikaan kun kylän ämmäväki tallusti 20km päästä vettä selät vääränä.
No, traktori oli myyty, kaivo kuivunut, ja traktori rahoilla ostettu sätkiä poltellen, jatkui lahjoitusten ihmeellinen apu....
Että kun ei voida edes paikanpäälläkään todeta että mitä tapahtuu kun kädet irrotetaan kerjuurahoista.

Se että kerjäläiskestoni oli ennen -100, niin nyt se vuotaa yli.. kiitos siitä:)
Vastaa Viestiin