Timo Suikkanen katosi risteilyllä 1998

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

komeasti meni lässyttämiseksi tämäkin ketju,puhumattakaan,että muutamat horisee 3500€ ja ties mistä..

sillä kiinteällä kertoimella ei ole nykyisillä rahan arvoilla paljon mitään tekemistä mk-->€

olkoot,että se 3500 mk olisi 600€,mutta kun 3500mk sai ennen vaikka ja mitä,niin 600€ ei saa paljon psk nykyään.

3500 mk laivalla tuolloin oli melko paljon (useille jopa todella paljon),mutta tänä päivänä 600€ laivalla ei ole kummoinenkaan summa ja hyvinkin monella on sen verran laivareissuilla rahaa mukana.

ymmärättekö?
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen

Eliza
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: La Touko 21, 2011 4:36 pm

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja Eliza »

Ozzy Osbourne voitti eilisen jakson livelähetyksen, mutta nyt katselin sen boksilta. :mrgreen:

Erikoinen tapaus. Toisin kun useimmissa sarjan jaksoissa, tässä poliisi tai tuotantotiimi ei tunnu pitävän yhtä tiettyä vaihtoehtoa todennäköisimpänä katoamisen syynä. Kaikki linjat mukaanlukien henkirikos suljetaan pois. Katsojalle ei anneta paljonkaan eväitä spekuloida tapauksella, ja ehkä siksi tämäkin ketju on lyhyt.

Vaikkei oma luotto poliisiin ole vahvimmasta päästä, uskoisin kuitenkin että lähipiirin, tässä tapauksessa siis pojan ja kavereiden liikkeet on tutkittu. Ja uskoisin että jos poika epäilisi kavereitaan tekijöiksi, hän olisi kertonut asiasta poliisille. En myöskään keksi mitään syytä miksi nuoret olisivat Suikkasen tappaneet tai ryöstäneet. Ihan selvästi Suikkaselta sai kaljarahaa helpommallakin tavalla. Pyytämällä. Vaimon osallisuuteen en jaksa uskoa. Hän ei ollut edes laivalla ja palkkamurhaaja kuulostaa enemmän (huonolta) toimintaelokuvalta kun ruoholahtelaisen perheenäidin suunnitelmalta päästä eroon miehestä. Mistä hän olisi edes tuohon saanut rahat?

Muutaman kanssaminfolaisen tapaan olen siis taipuvainen ajattelemaan että kyseessä on joko itsemurha (pikaistutuksissa tehty) tai (pieleen mennyt) tuntemattomien tekemä ryöstöyritys. Tapaturmaa en pidä täysin mahdottomana, tosin epätodennäköisenä verrattuna kahteen ensimmäiseen vaihtoehtoon. Tapaturman todennäköisyys mielestäni nousee jos, siis jos Suikkanen ei kadonnut yöllä vaan poistui Tukholmaan. Tästä olisi kuitenkin todennäköisesti havaintoja.

kakkosurpo
Sherlock John Holmes
Viestit: 8172
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2010 11:53 pm
Paikkakunta: Jupiter

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja kakkosurpo »

Aika usein laivoilta katoaa porukkaa, 70 luvulla paljon enemmän kun uuden elämän rakentajat Ruotsissa epäonnistuivat ja antautuivat meren syleilyyn. No nyt eletään tätä tekniikan aikakautta ja eipä olisi iso investointi laittaa laivoille kattavaa tallentavaa kameravalvontaa ulkokansille. Tarvittaessa varustamot voitaisiin pakottaa kameravalvontaan vaikka lailla, kun vapaaehtoista tahtoa ei tunnu löytyvän. Kameroiden avulla lähes kaikki laivakatoamiset selviäisi samantien.
Piilohomot on in.

villivadelma
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 8:14 am

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

kakkosurpo kirjoitti: Kameroiden avulla lähes kaikki laivakatoamiset selviäisi samantien.
:!: :!: Niinpä. Mikä perkele siinä on, ettei niitä laiteta? Tuskin ne yyberkalliitakaan ovat?

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja matlockb »

villivadelma kirjoitti:
kakkosurpo kirjoitti: Kameroiden avulla lähes kaikki laivakatoamiset selviäisi samantien.
:!: :!: Niinpä. Mikä perkele siinä on, ettei niitä laiteta? Tuskin ne yyberkalliitakaan ovat?
Itsekin olen tätä ehdottanut ja vaatinut useaan kertaan (kuten Niku Patrosen ketjussa). Kamerat olisi helppo ja nopea asentaa ja raha on sivuseikka kun huomioidaan se hyöty, että moni laivakatoaminen selviäisi hyvinkin nopeasti, näin säästyisi esimerkiksi poliisin resursseja kun ei tarvitse hakea neulaa heinäsuovasta vaan kamera kertoisi lahjomattomasti totuuden.

Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja Kötti »

matlockb kirjoitti:
villivadelma kirjoitti:
kakkosurpo kirjoitti: Kameroiden avulla lähes kaikki laivakatoamiset selviäisi samantien.
:!: :!: Niinpä. Mikä perkele siinä on, ettei niitä laiteta? Tuskin ne yyberkalliitakaan ovat?
Itsekin olen tätä ehdottanut ja vaatinut useaan kertaan (kuten Niku Patrosen ketjussa). Kamerat olisi helppo ja nopea asentaa ja raha on sivuseikka kun huomioidaan se hyöty, että moni laivakatoaminen selviäisi hyvinkin nopeasti, näin säästyisi esimerkiksi poliisin resursseja kun ei tarvitse hakea neulaa heinäsuovasta vaan kamera kertoisi lahjomattomasti totuuden.
En itsekään usko, että kameroiden lisääminen laivoihin olisi mikään kauhea kuluerä.

Mietiskelyni jälkeen tulin siihen tulokseen, että yhtenä syynä voi olla esim. tietosuoja, jota perustellaan lauseella, että "ethän sinäkään halua tulla kuvatuksi, kun kännissä hoipertelet kannella" tms. Mielestäni tietosuoja saa jäädä kakkoseksi, jos vastassa ihmisten turvallisuus.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!

Avatar
Virdon
Sherlock John Holmes
Viestit: 8116
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 1:03 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Olen kanssa samaa mieltä että mahdollisimman paljon niitä valvontakameroita laivoihin. Mitä suuremman alueen ne kattavat ainakin laivan kansitiloista, niin sitä suurempi olisi varmasti myös hyöty tutkittaessa tuleviakin laivakatoamisia. En kylläkään tiedä että miten hyvä tai huono on kameratilanne nykylaivoissa, mutta enpä haluaisi enää tulevaisuudessa näitä katoamisia jotka ovat täysiä mysteereitä jo senkin takia kun ei ole kuvamateriaalia tapahtumista ollut käytettävissä.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Mielestäni tietosuojakaan ei ole ongelma. Eihän kuvat televisioon tai nettiin mene ja nauhat tuhotaan aikanaan. Ainoastaan ne menevät poliisille jos selvitellään esimerkiksi pahoinpitelyjä tai juurikin katoamista, näin ollen minua ei haittaa jos kamerat kuvaavat minut kun kännissä hoipertelen laivalla kun tiedän mitä tarkoitusta varten kuvaavat.

häirikkö
Hetty Wainthropp
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Maalis 25, 2009 8:56 pm

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja häirikkö »

Pitäisikö tälle laivakamerakeskustelulle avata oma topic, koska tätä samaa jauhetaan jo tässä ja ainakin parissa muussa ketjussa :!: :?:

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja Ailar »

DollariExpress kirjoitti:komeasti meni lässyttämiseksi tämäkin ketju,puhumattakaan,että muutamat horisee 3500€ ja ties mistä..

sillä kiinteällä kertoimella ei ole nykyisillä rahan arvoilla paljon mitään tekemistä mk-->€

olkoot,että se 3500 mk olisi 600€,mutta kun 3500mk sai ennen vaikka ja mitä,niin 600€ ei saa paljon psk nykyään.

3500 mk laivalla tuolloin oli melko paljon (useille jopa todella paljon),mutta tänä päivänä 600€ laivalla ei ole kummoinenkaan summa ja hyvinkin monella on sen verran laivareissuilla rahaa mukana.

ymmärättekö?
Miksi sinä itse vertaat tätä 3500 mk:aa tuohon 600 euroon? Juuri tuolla edellä vastasin sinulle, että elinkustannusindeksin avulla laskettuna Suikkasella mukana ollut summa vastaa 718,16 euroa. Eli jos ostaa samat tavarat, jotka vuonna 1998 sai 3500 markalla, niin ne maksavat nyt 718,16 e eli 4270 markkaa (jos markkoja vielä olisi).

Ja sitten kun nyt virheellisesti vertasit kuitenkin 600 euroon - kyllä silläkin summalla kuule mukavasti vajaan vuorokauden rilluttelee laivalla. Näistä laivalla käytetyistä rahasummista on tehty tilastojakin (tottakai), mutta netissä niitä ei taida olla. Muistan, että laivalla käytetty keskimääräinen rahamäärä risteilyn aikana oli yllättävänkin pieni, vaikka vertailusta poistettiin lapsetkin, joilla ei tietenkään ole suuria summia käytettävänään.
Tietysti on niitäkin ihmisiä, jotka kuluttavat huomattavasti keskimääräistä enemmän ja sitten on näitä, kuten Suikkanen, jolla oli selkeä tarkoitus hankkia lahjatavaroita ja lainata rahaa. Kyllä tuollainen yli 700 euron rahamäärä taskussa kuljetettavana on suuri.

Kuinka tämä sitten liittyy Suikkasen katoamiseen?
Rahamääristä (ja niiden suhteuttamisesta nykypäivään) pitää voida keskustella ilman kenenkään kieltoja. RAHA on yksi harvoista todennäköisistä syistä, miksi Suikkanen ylipäätään katosi. Kuten aiemmassa keskustelussa sekä Kadonneet-ohjelmassa on tullut ilmi, montaa syytä ei tunnu hänen katoamiselleen löytyvän.

Mutta sitten muihin asioihin. Olin kuulevinani, että ohjelmassa sanottiin jotenkin seuraavasti (sanamuoto omani):
"Suikkanen oli hukannut ovikorttinsa ja havaitsi tämän pyrkiessään hyttiin. Hän ei kuitenkaan lähtenyt etsimään hyttikavereitaan, vaan meni laivan baariin" tms. Tuo pitää kyllä tarkistaa ohjelmasta, että sanottiinko siinä todella hyttikavereita.
Eikö Suikkanen siis majoittunutkaan hytissään yksin?
Kuka on kertonut, että Suikkasen hyttiavain oli hukkunut? Onko hän maininnut tästä pojalleen/näiden kavereille/jollekin ulkopuoliselle? Ilmeisesti hän ei infoonkaan ollut missään yhteydessä asian tiimoilta, olisivathan he hoitaneet hänelle uuden kortin.
Tässä ohjelmassa ei muutenkaan mainittu noita nukkumisjärjestelyitä, eikä sitäkään, montako henkilöä seurueeseen kuului ja olivatko nämä pojat jo pidemmän ajan tuttuja vai intissä tavanneita.

NancyDrew
Christopher Lorenzo
Viestit: 1578
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 8:02 am

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja NancyDrew »

matlockb kirjoitti:Mielestäni tietosuojakaan ei ole ongelma. Eihän kuvat televisioon tai nettiin mene ja nauhat tuhotaan aikanaan. Ainoastaan ne menevät poliisille jos selvitellään esimerkiksi pahoinpitelyjä tai juurikin katoamista, näin ollen minua ei haittaa jos kamerat kuvaavat minut kun kännissä hoipertelen laivalla kun tiedän mitä tarkoitusta varten kuvaavat.
Samaa mieltä. Valvontakameroita on nykyään niin paljon, ettei se voi olla ongelma. Hyvällä tuurilla on joutunut jo useamman kameran kuvaamaksi, kun on käynyt kipaisemassa maitopurkin kaupasta.

Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Timo Suikkanen katosi 1998

Viesti Kirjoittaja Kötti »

NancyDrew kirjoitti:
matlockb kirjoitti:Mielestäni tietosuojakaan ei ole ongelma. Eihän kuvat televisioon tai nettiin mene ja nauhat tuhotaan aikanaan. Ainoastaan ne menevät poliisille jos selvitellään esimerkiksi pahoinpitelyjä tai juurikin katoamista, näin ollen minua ei haittaa jos kamerat kuvaavat minut kun kännissä hoipertelen laivalla kun tiedän mitä tarkoitusta varten kuvaavat.
Samaa mieltä. Valvontakameroita on nykyään niin paljon, ettei se voi olla ongelma. Hyvällä tuurilla on joutunut jo useamman kameran kuvaamaksi, kun on käynyt kipaisemassa maitopurkin kaupasta.
Pointtini tuossa tietosuojassa oli se, että näissä valvontakamera-asioissa on törmätty joskus tietosuoja-asiaan, vaikka kameroiden kuvaa&tallenteita katseleisikin vain rajoitettu määrä henkilöitä, kuten esim. tietyt vartijat, poliisit jne. Helsingin keskustassahan on runsaasti valvontakameroita ja tiedän&uskon vakaasti, että tällä tavoin Stadin keskustan turvallisuus on parantunut. Myöskään itseäni ei haittaa valvontakameroiden läsnäolo.

Muistelen, että joitain vuosia takaperin uutisissa mainittiin valvontakameroiden lisäämisestä Stadin keskustassa, jossa yhteydessä jokin tietoturvahenkilö tms. oli heittämässä kritiikkiä asiasta.

Kyllähän se näin on, että Timo Suikkasen tapaus olisi selvinnyt kokonaan tai melko pitkälle, jos laiva olisi varustettu riittävällä määrällä valvontakameroita.
häirikkö kirjoitti: Pitäisikö tälle laivakamerakeskustelulle avata oma topic, koska tätä samaa jauhetaan jo tässä ja ainakin parissa muussa ketjussa :!: :?:
Samaa mieltä! Itse lopetan valvontakamerakeskustelun tämän topicin alla tähän.

Lieköhän selvitetty sitä, että paljon Timo ehti lainata&käyttää rahoja? Tai löytyikö kuitteja, tositteita yms. dokumenttia laivaostoista? Niistä nimittäin saisi tietoon, että paljon kului rahaa ja milloin oli ostotapahtuma? Katsokaas, kun kassakuitissa näkyy päiväys.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!

LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Timo Suikkanen katosi risteilyllä 1998

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Olikos nyt niin että lompakko oli hytissä mutta se oli tyhjä? Sehän viittaa ryöstöön josta on voinut jälkikäteen koitua ongelmia, esim. Suikkanen on käynyt kavereihin käsiksi ja joutunut itse laidan yli. Poikaan ja tämän kavereiden osallisuuteen en usko, se olisi varmasti jo käynyt ilmi ajan kanssa.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.

Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Timo Suikkanen katosi risteilyllä 1998

Viesti Kirjoittaja Kötti »

LAWoman kirjoitti:Olikos nyt niin että lompakko oli hytissä mutta se oli tyhjä? Sehän viittaa ryöstöön josta on voinut jälkikäteen koitua ongelmia, esim. Suikkanen on käynyt kavereihin käsiksi ja joutunut itse laidan yli.
Kyllä, lompakko löytyi hytistä tyhjänä. Tuossa aiemmin kyselin kassakuittien, tositteiden yms. perään siksi, koska niiden avulla saataisiin selville Timon itsensä laivalla käyttämät rahat, jonka avulla saataisiin selville, että millaisen summan mahdolliset ryöstäjät veivät. Lisäksi kuiteista olisi saanut selville ostotapahtumien kellonajat ja missä laivan kaupassa&baarissa Timo asioi katoamistaan edeltävinä hetkinä.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!

mamma71
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 10:43 pm

Re: Timo Suikkanen katosi risteilyllä 1998

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Katsoin tuon ohjelman vähän väsyneenä, mutta muistelisin, että siinä sanottiin Suikkasen majoittuneen omaan hyttiin. Mainittiin hytin numerokin.

Eli, miksi puhuttiin hyttikaverista, jos hänellä tosiaan oli oma hytti?

Miksi lompakko löytyi hytistä tyhjänä, jos hän piti rahaa mukanaan, että tarvittaessa myös lainasi/tarjosi pojille?

Kenelle hänen hyttiavaimensa joutui ja kuka tiesi sen katoamisesta?

Poikaa ja hänen kavereitaan ei toki pidä yksiselitteisesti syyttää, mutta voi tilanne olla sellainenkin, että joku heistä on sopivassa kohdassa napannut Suikkasen hyttiavaimen, sitten mennyt yöllä hyttiin kauheassa kännissä tarkoituksena napata muutama satanen, kun nukkuva Suikkanen ei sitä huomaa. Timo on kuitenkin ollut hereillä ja suuttunut siitä, että hän on ollut avokätinen ja tuollaista tehdään. Sitten on lähdetty kannelle puimaan asiaa ja tullut käsirysy, jonka seurauksena toinen on pudonnut mereen. Tästä ei välttämättä ole edes muistikuvaa.

Tai sama skenaario tuntemattoman kanssa. Ainoa asia joka tuossa ei sovi on se, että miten Timo olisi päässyt hyttiinsä.

Vastaa Viestiin