Uhrien nettiviestit saattavat vaikeuttaa rikosten tutkintaa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
nuusku-nella
Adrian Monk

Re: Uhrien nettiviestit saattavat vaikeuttaa rikosten tutkintaa

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Michelangela kirjoitti: Kauhuskenaarioni voi olla aiheeton, tai vähintäänkin ennenaikainen, mutta yhtä kaikki, minusta täällä on jo nyt juurikin sopivasti porukkaa. Minulle ei ole koskaan ollut enempi parempi.
Osittain ehkä aiheellinenkin pelko mutta en usko että keskustelupalstamme sisältö jaksaa kuitenkaan pitkään kiinnostaa sellaista jota asia ei muuten kiinnosta :) Itse ainakin tiesin palstan olemassaolosta vuosikaudet ennen kuin liityin, olisin voinut liittyä joukkoon aiemminkin mutta sitten osui sen verran liki yksi tapaus että halusin osallistua keskusteluun. Monet tapauksethan tuovat joukkoomme näitä ihmisiä jotka kirjoittavat vain siitä jutusta ja sitten kun siinä keskustelu loppuu niin eivät osallistu enää muihin. (Olen ollut huomaavinani että joukossamme on jo nyt ns yhden asian ihmisiä jotka jokaiseen vähänkään sopivaan ketjuun tuuttaavat näkemystään, en kyllä toivo sellaisen lisääntyvän)

Mutta ei tämä paikka siis mikään salaisuus ole ja helposti tänne eksyy jos vaan jostain keskustelua herättäneestä rikoksesta etsii tietoa.
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Niin kauan kuin olenkin Minfoa seurannut, en muista nähneeni yhtään tapausta, jossa rikoksen uhri olisi kertoillut yksityiskohtia ennen ottamistaan yhteyttä poliisiin.

Rikosten kanssa tekemisissä olleet ovat toki esiintyneet ketjuissa oma agendansa mielessään, mutta se on vain normaalia IRL-elämän keskustelun ja toiminnan ulottumista nettiin, eikä mitään, mikä olisi olemassa ainoastaan netissä.

Pelkäävätkö viranomaiset, että tutkintaa haittaisivat kaikkien mahdollisten skenaarioiden läpikäymiset palstalla ennen kuin kaikki niistä ehtivät pälkähtää sen paremmin tutkijoiden kuin rikollisten itsensäkään päihin? :D Kansalaisten kollektiivinen äly uhkaa viranomaisten toimintaedellytyksiä... :mrgreen:
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Raid

Viesti Kirjoittaja Raid »

Hyvaa lamminta kesaa vaan kaikille... no antaa lehtien vaan kirjoittaa. Veikkaampa etta viranomaisten piireissa on myos niita jotka pitavat murha.infoa tarkeana lahteena.

RAID
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Täytyypä sanoa,että itsed tosiaan tuossa olin mukana ja ihan hienosti hoidettu juttu mielestäni. Itsehän me voimme näin myös vaikuttaa siihen millainen kuva meistä kirjoittajista ja jutuistamme ulospäin annetaan, halusin olla mukana antamassa positiivista kuvaa ulospäin. Toivottavasti kukaan ei siitä loukkaantunut :P

Edit: Lisäyksenä jatkettakoon; Jyväskylän laukkusurma oli siis se keissi, joka tähän juttuun oli motivaattorina ja josta juttua oikeastaan kirjoitettiin (kuten jutun kopiossa huomataan).
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

LAWoman kirjoitti:Täytyypä sanoa,että itsed tosiaan tuossa olin mukana ja ihan hienosti hoidettu juttu mielestäni. Itsehän me voimme näin myös vaikuttaa siihen millainen kuva meistä kirjoittajista ja jutuistamme ulospäin annetaan, halusin olla mukana antamassa positiivista kuvaa ulospäin. Toivottavasti kukaan ei siitä loukkaantunut :P
Minuakin taidettiin pyytää mutta en lähtenyt. Johonkin ainakin pyydettiin mutta en vastannut viestiin enkä sittemin juuri asiaa miettinyt. Mutta laukkusurmaan liittyen joku toimittaja oli yhteydessä :)
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Juurikin samainen tapaus varmasti kysymyksessä. Mietin itse jonkin aikaa ja suostuin sitten mukaan, itselläni ei ollut mitään hävittävää antaessani rehelliset vastaukset kysymyksiin.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Raid kirjoitti:Hyvaa lamminta kesaa vaan kaikille... no antaa lehtien vaan kirjoittaa. Veikkaampa etta viranomaisten piireissa on myos niita jotka pitavat murha.infoa tarkeana lahteena.

RAID
Ja lisäksi näyttää että Hovioikeuskin lukee palstaa. Ainakin Ulvilan jutun lopputuomio oli kuin kopioitu Kuolemannaakan, Turunmurteen, allekirjoittaneen ja muutaman muun teksteistä. Onko meillä näihin tekijänoikeus ? Voimmeko laskuttaa oikeusministeriötä ? :wink:
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

^ No nimenomaan niin. Eivät kuitenkaan tärisseet niin sentilleen kuin minfopuolustus. :wink:

Asiallinen kirjoitushan se oli ja pienellä palkilla rajattuna oli poliisin ns.terveiset mihin otsikko viittaa.
Muutenkin erittäin hyvä, mielenkiintoinen ja luettava palsta; sinällään ilmeisesti kantaaottamaton, mutta pureutuu uutisten takana oleviin asioihin ja ilmiöihin. Että terveisiä tässä samalla sinne tekijöille.
Viimeksi muokannut pikasso, Su Heinä 10, 2011 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuuli
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja tuuli »

Peräkylän Maigret kirjoitti: Ja lisäksi näyttää että Hovioikeuskin lukee palstaa. Ainakin Ulvilan jutun lopputuomio oli kuin kopioitu Kuolemannaakan, Turunmurteen, allekirjoittaneen ja muutaman muun teksteistä. Onko meillä näihin tekijänoikeus ? Voimmeko laskuttaa oikeusministeriötä ? :wink:
Tottahan toki voitte. :) Tai ainakaan yrittänyttä ei laiteta.

Olisi oikeasti kyllä todella mielenkiintoista tietää, mitkä kaikki virallistahot tätä palstaa lukevat ja kuinka suuri painoarvo näillä jutuilla täällä on.

Noista uusista jäsenistä, niin ymmärtääkseni täällä valvonta toimii suhteellisen hyvin ja rekisteröintikin kestää hetken, joten en olisi kovin huolissani, että tästä joku roskafoorumi olisi tulossa. Itsekin seurailin tätä palstaa varmaan vuosia ennenkuin rekisteröidyin. Ja nämä aiheet tosiaan kiinnostaa, etten ihan lämpimikseni näitä topicceja selaa.. Ja ainahan täällä jollain on jotain sisäpiiritietoa, joten ei kai se nyt pahitteeksi olisi jos tietopankki senkun paranee.. :wink:
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Michelangela kirjoitti:Minua harmittaa se, kun saittimme sai nyt lisää mainostusta. :P Suhteellisen vähäisen nettikokemukseni mukaan se voi olla ongelmallista, jos saitti saa julkisuutta ja uusia jäseniä alkaa tulvia. Tähän mennessähän meitä uusia on varmaan tullut vähän tasaisempana virtana, tai ehkä paremminkin tipottain. Jos palsta saa yht'äkkiä tavallista enemmän julkisuutta, paikalle pöllähtelee kakaroita, yhden asian ihmisiä, mm. joka käänteessä jotain omaa elämänkatsomustaan tuputtavat tyypit, kaikenmoiset inttävät pöljäkkeet jne. Alkaa tulla ongelmia, moderoinnin tarve nousee... Kohta sivun ylläpito ja moderointi vie niin paljon aikaa ja voimavaroja, että homma ei ehkä enää maitakaan, etenkään ilman mitään palkkaa.
Tosin syyskuusta 2008 mukanaolleena voin kyllä lohduttaa sillä, että kaikkea tuota ja paljon muutakin on foorumilla jo ehtinyt esiintyä... :mrgreen:
hsk
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja hsk »

Michelangela kirjoitti:Minua harmittaa se, kun saittimme sai nyt lisää mainostusta. :P Suhteellisen vähäisen nettikokemukseni mukaan se voi olla ongelmallista, jos saitti saa julkisuutta ja uusia jäseniä alkaa tulvia. Tähän mennessähän meitä uusia on varmaan tullut vähän tasaisempana virtana, tai ehkä paremminkin tipottain. Jos palsta saa yht'äkkiä tavallista enemmän julkisuutta, paikalle pöllähtelee kakaroita, yhden asian ihmisiä, mm. joka käänteessä jotain omaa elämänkatsomustaan tuputtavat tyypit, kaikenmoiset inttävät pöljäkkeet jne. Alkaa tulla ongelmia, moderoinnin tarve nousee... Kohta sivun ylläpito ja moderointi vie niin paljon aikaa ja voimavaroja, että homma ei ehkä enää maitakaan, etenkään ilman mitään palkkaa.

Kauhuskenaarioni voi olla aiheeton, tai vähintäänkin ennenaikainen, mutta yhtä kaikki, minusta täällä on jo nyt juurikin sopivasti porukkaa. Minulle ei ole koskaan ollut enempi parempi.
Olen osaksi samaa mieltä, mutta kyllähän jokaisella on oikeus rekisteröityä minfoon, mikäli itse haluaa? Ei kai tästä mitään salaseuraa haluta? Itse olen ollut täällä vasta verrattain lyhyen aikaa, mutta mielestäni täältä kyllä jo löytyy noita inttäjiä ja tuputtajia... Mua ne eivät niinkään häiritse, parempi kuin ei noteeraa heitä ollenkaan. Ja jos joku jää yhden viestin ihmeeksi, niin jääköön. Ei se ole keneltäkään pois. Lisäksi tosiaan rekisteröinti kestää tovin ja mielestäni moderaattorit ovat toimineet hyvin asiattomien viestien suhteen.

Ei minua haittaa, vaikka palsta saakin julkisuutta. Eiköhän tämä sivusto ole jo aika monen ihmisen tiedossa. Ne, joita tämä maailma oikeasti kiinnostaa, jäävät kirjoittamaan ja kommentoimaan tänne. Eihän muutamasta "turistista" kovin paljon haittaakaan ole. ;) Ja mistäs sen tietää, vaikka joukkoon eksyisi muutamia mainioita kirjoittajia! Heitä ei koskaan ole liikaa.
"Yksi vastaus minulla oli, mutta se ei sopinut kysymykseen"
mamma71
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Uskon, että tätä palstaa on seurattu alusta alkaen. Tavallaan hyvä, olisi vain kiva tietää onko jonkun antamista tiedoista ollut hyötyäkin?

Joskus on helpompi kertoa asioista nimimerkin takaa. Täytyy muistaa se, että poliisi kirjaa nimesi ylös ja se on ennenpitkää sen tiedossa, jonka tekemästä rikoksesta olet puhunut. Eli ihan normaalia itsesuojeluvaistoa on varmasti osalla, jotka eivät halua poliisille kertoa tai puhua.

Se, että spekuloidaan täällä, voi vaikuttaa johonkin keissiin, mutta uskon, että lähinnä omaiset ovat loukkaantuneet joistakin viesteistä. Eikös Ulvilan tapauksessakin oltu sitä mieltä, että AA olisi itse kommentoinut tällä saitilla? Joskushan voi käydä niinkin, että henkilö kertoo täällä sellaisen yksityiskohdan huomaamattaan, että kiinni jää niin että paukahtaa. Eli olisiko kannattanut siinä mielessä olla kertomatta tuota asiaa? Nythän sitä varmasti jokainen miettii kaksi kertaa mitä täällä sanoo.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Mielestäni ihan ok kirjoitus. Muistutti vain siitä, että asianomaisten ei kannata netissä, fb tai twittereissä ihan pidäkkeettä kaikkea kertoa ennen kuin on poliisien kanssa keskustellut. Muutenhan täällä ollaan ihan toisen käden tiedon varassa. Koskee siis nimenomaan uhreja. Johonkin syyllistyneet ovat varmaan ihan tervetulleita ripille poliisinkin mielestä - kätevämpihän niitä on netistä haalia kuin kadulta.

Saattaa poliisi toki täällä poiketa tai muu oikeusviranomainen, mutta kun heillä on niin paljon paremmat tiedot kuin täällä, niin harvoinpa täältä mitään varteenotettavaa löytyy. Lisäksi polveilevan ja usein rakentamattoman keskustelun kahlaus on työlästä. Sen sijaan tuo fb/twitter -linja on poliisillekin jo ihan rutiiniväylä ja hyvä sellainen selata asiaan liittyneiden kannanottoja tai ystäväpiiriä. Ja kaiketi joskus voi olla hyvä peilata yleisön tuntoja ja miettiä vaikka poliisin tiedotusta.

Sen sijaan toimittajat - jotka ovat huuli yhtäläillä pyöreänä kuin täällä kirjoittavat - he saattavat useastikin selata ja etsiä jutunjuurta chattikirjoittelusta.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Eniten yhtaikaisia käyttäjiä on ollut 1219 kpl, Ti Syys 23, 2008 1:27 pm
Tuolloin kouluammunnan yhteydessä minfo mainittiin MTV3 uutisissa ja YLEn uutisissa. Aikanaan Ulvilan -tutkinnan yhteydessä on ollut isoja lehtijuttuja.

Jos uusia kirjautuu sata, jää heistä ehkä yksi tai kaksi vakkariksi. Ja heistäkään toinen ei ensimmäiseen kolmeen vuoteen kirjoita sanaakaan.
Ylikansoittumista on tuskin syytä pelätä. ;)
Nuotio & Äreät Tiput
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

MissHolmes kirjoitti:
Eniten yhtaikaisia käyttäjiä on ollut 1219 kpl, Ti Syys 23, 2008 1:27 pm
Tuolloin kouluammunnan yhteydessä minfo mainittiin MTV3 uutisissa ja YLEn uutisissa. Aikanaan Ulvilan -tutkinnan yhteydessä on ollut isoja lehtijuttuja.
Hm, ja itse tosiaan liityin mukaan Ke Syys 24, 2008 11:25 am! :shock: Tosin en tuollaisia minfojuttuja muista uutisissa ollenkaan nähneeni, vaan eksyin palstalle ihan vain SL:n tapauksen vuoksi hänen nimeään guuglaamalla. No, maailmahan on täynnä mielenkiintoisia yhteensattumia... 8)
Jos uusia kirjautuu sata, jää heistä ehkä yksi tai kaksi vakkariksi. Ja heistäkään toinen ei ensimmäiseen kolmeen vuoteen kirjoita sanaakaan. Ylikansoittumista on tuskin syytä pelätä. ;)
Juu, en minäkään tuota ongelmana pidä. Laadun ylläpito ja toivon mukaan parantaminenkaan eivät tosin tietysti olisi yhtään pahaksi tälläkään foorumilla... :D
Vastaa Viestiin