Keskiniemen mysteeri

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Re: Keskiniemen mysteeri

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kellä vikaa, kellä ei! Pistän kommentit tuonne väliin!
Hessu52 kirjoitti:Onko lukemisen ymmärtämisessä joillain jotain vikaa, sillä Gustafssonni on kertonut Sepin kalastaneen keskiniemessä.

Tiedän hyvin tuon tiedon. Ei ole lukemisen ymmärtämisessä mitään vikaa täällä päässä.

Keskiniemi on voinut peittää ihan kenet vaan keskiniemessä olleen, siltä uimarannan puolelta, jonne rouva Karjalaisen katse ei voinut laiturilta nähdä, mene vaikka itse tutkimaan.

Tutkittu on. Samaa mieltä. Sepikin on voinut kalastaa Keskiniemen itärannalla, niin että Karjalainen ei ole häntä lainkaan nähnyt. Täysin mahdollista.

Siellä on voinut olla vaikka joukkueellinen ry... no jääköön sanomatta, rymättyläläisiä, sanoinhan kuitenkin, joita rouva Karjalainen ei olisi pystynyt näkemään.

Totta. Keskiniemen itärannalla on voinut olla vaikka ryyppyporukkaa, tosin vähä-äänistä sattuneesta syystä.

Eipä silti, ei kertonut tuo sinun idolisikaan missään kuulusteluissa nähneensä niemillä ketään vierasta (naurettavaa kalapoikajuttua lukuunottamatta), eikä heitä edes kukaan käynyt katsomassa, sitä en tiedä olisiko pitänyt tulla, näin se idolisi kertoi ja se pitänee paikkansa?

Ei ole minun idolini. Tarkastelen juttua täysin ulkopuolisena. NG on kertonut tavanneensa edellinä iltana klo 22 tienoissa kaksi aikamieskalastajaa Keskiniemessä - sensijaan sunnuntaiaamuna hän ei ole käynyt lainkaan Keskiniemessä kertomansa mukaan. Jos tosiaan tämä puhe on totta (muistaa oikein), niin rouva Karjalainen on nähnyt Keskiniemessä vähintään yhden telttaseurueeseen kuulumattoman miehen - siis ulkopuolisen. Näinhän se on pääteltävissä.

No onhan tuo idolisi puhunut paljon muutakin, jota ei mielestäsi pitäisi ottaa todesta, koska se vahingoittaa idolisi imagoa ja varsinkin "narraminen" on mielestäsi luvallista kolmoismuhatapauksessa, jossa yritetään etsiä murhaajaa.

Kuulusteluissa valehtelu kertoo idolistasi jo paljon!

Ei tosiaan ole minun idolini. Kuvaisin Gustafssonin kertomuksia seuraavasti: Muistaa huonosti, muistaa väärin, on väärä käsitys omista vammoistaan, liioittelee vammojaan, enkä pitäisi mahdottomana vaikka lipsauttaisi joukkoon vähän keksittyä tarinaakin, kun aina jankutetaan samoja kysymyksiä.

Eiköhän Gustafssonnikin haluaisi tietää, kuka nuo hänen "ystävänsä" oikein murhasi, jos se kerran ei ollut hän, mutta eipä tuolla kovin paljon halukkuutta juttua kohtaan ole näiden vuosien aikana ollut.

Halusi tietää. Osallistui aktiivisesti poliisien auttamiseen.

Pari haastattelua viinapullojen voimalla ja thats it!

En usko että auttaisi mitään!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Voi on Gustafssonni puhunut totta tuossa kalapoika jutussa ja vasta 44 vuoden kuluttua tapahtumasta, mikä muisti miehellä onkaan!

Tuo jo kertoo paljon Sariolan ajattelutavasta ja niistä vaaleanpunisten vauvan aurinkolasien läpi katsomisesta.

Itse tuo toitottaa, ettei Gustafssonnin puheita paljon kanna ta uskoa, sillä puppua lurittaa, mutta uskokaa tämä "kalajuttu", anteeksi "kalapoikajuttu", siinä se totuus paljastuu!

Ei ole muistoa haalistanut kaksinkertainen muistiaukko, vaan päin vastoin, on jopa saattanut kirkastaa sitä, kun saanut olla todellisilta ikäviltä muistoilta rauhassa!

Keskiniemessä ei ollut 5.6.1960 muita kalassa, kuin Seppo Antero Boismann, yksin ja ainoana, Gustafssonnin yrittäessä intohimoisesti mennä uimaan, joko naisten uimapuvussa, tai omissa uimahousuissa, joita ei luetteloista mistään kohden löydy, kenties nekin keskiniemi nielaisi.

No makkarat loppasi suuhunsa ainakin hyvällä mielellä, kun ei niitä tarvinnut muiden kanssa jakaa, mutta minne katosi aivovamman saaneen oksennus, keskiniemeenkö, kun ei rintapielistä löytynyt?
Sariola
Horatio Caine

Mutta todistaja Aili Karjalainen on kuulustelussa kertonut nähneensä Keskiniemessä noin klo 4.15 kaksi miestä.

Tätä todistajalausuntoa on pidetty luotettavana. Samoinkuin Olavi Kivilahden kertomusta ja lintupoikien kertomusta. Nämä olivat puolustuksen kannalta merkittäviä todistajanlausuntoja. Tietysti voidaan arvioida olivatko nämä luotettavia. Omasta mielestäni olivat suurinpiirtein, tosin epäilen, että lintupojat havaitsivat jo menomatkalla jotakin vakavaa tapahtuneen.
Hessu52
Watson itse

Jos olisi käynyt joskus niemillä, niin tajuaisit minkälaisia virheitä olet noissa päätelmissäsi tehnyt.

Olavi ei ole nähnyt Aili Karjalaista, joten hän puhuu paskaa sillä hän ei olisi voinut olla näkemättä Karjalaista, jos olisi tullut paikalleen silloin, kun on kertonut!

Gustafssonni on kertonut, että he olivat ongella juuri tuona ajankohtana, jonka Karjalainen on kertonut ja Sepin olleen keskiniemessä jossain vaiheessa
Itse hän väitti, ettei ollut ikinä keskiniemessä käynyt, joten on siinä miestä uksottava ja selitys sille, että Karjalainen oli nähnyt kaksi miestä keskiniemessä, on ollut rouva Karjalaisella ns. optinen virhe, jonka vastavalo ja tuo niemien tavallaan "päällekkäin" olo on hänelle tehnyt.

Kyllä se on mitä suurimmalla todennäköisyydellä ollut Gustafssonni, joka on lähtenyt juoksemaan sinne uimarantaa kohti, mutta se on tapahtunut murhaniemessä, eikä keskiniemessä.

Sariola pitää tuosta kalastajapoika teoriasta kynsin ja hampain kiinni, ettei hänen idolinsa vaan saisi taas kerran turkkiinsa, sillä noita sepittelyjä on Gustafssonniltakin tullut ihan riittämiin!

Kalapoikia Gustafssonni ei ole taatusti nähnyt, kuten ei nähnyt illalla ja yöllä ketään muitakaan vieraita, sen enempää kuin tuttujakaan 5.6.1960 Bodomilla!
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Miksi outo Olavi valehtelee?
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Sariola
Horatio Caine

yövuoro kirjoitti:Miksi outo Olavi valehtelee?
Olavi Kivilahdella ei ole ollut kelloa. Myöskään Aili Karjalaisen ilmoittamat kellonajat eivät välttämättä ole tarkkoja.

Niinpä on mahdollista, että Kivilahden saapuessa tarkkailupaikalleen oli Rouva Karjalainen jo poistunut rannalta. Esim. Rouva Karjalainen poistuu laiturilta klo 4.10 ja Kivilahti saapuu paikalleen klo 4.15.

Tämä on täysin mahdollista. Minulla ei ole mitään varmaa tietoa siitä, että Kivilahti valehtelisi. Käräjäoikeus on uskonut Kivilahtea. Varmaa tietoa ei ole siitä puhuiko Kivilahti totta. On sitä epäiltykin.
Sariola
Horatio Caine

Tuolla toisessa kohdassa joku ihmetteli, että näistä klo 4:n miehistä vieläkin puhutaan, vaikka niistä on jo kaikki mahdollinen sanottu. Ei se niin ole.

Minä olen jo edellisillä keskustelupalstoilla ollut sitä mieltä, että jos saataisiin selvitettyä ketä nämä Murhaniemen kärjessä ja Keskiniemessä aamulla klo 4:n tienoissa olleet nuoret miehet (tai yleensä miehet, sillä iässä helposti erehtyy noin kaukaa) voitasiin tunnistaa varmuudella - siis ketä he olivat, saattaisi koko rikos selvitä.

Viime aikojen keskusteluissa on heitä automaattisesti pidetty näinä Murhaniemen retkeilijöinä. Se on vain yksi arvio. Totuus on, että heitä ei ole tunnistettu. Jermo kirjassaan piti heitä kaikkia tuohon seurueeseen kuulumattomina miehinä. Jermo saattoi olla siinä oikeassa. Ei voida pitää faktana, että nuo Rouva Karjalaisen havaitsemat miehet olisivat olleet noita samoja retkeilijöitä.

Rouva Aili Karjalainen saattoi nähdä telttaseurueeseen kuulumattomat oikeat rikolliset. Eli ne, jotka ovat oikeasti tämän Bodomin rikoksen takana. Se on merkittävä vaihtoehto. Ei sitä voi ainakaan hylätä kättelyssä.
Hessu52
Watson itse

Minä oin sinulle Sariola kertoa, että nuo miehet olivat Nils Wilhelm Gustafssonni ja Seppo Antero Boismann.

Ei siinä sen enempää ihmettelemistä ole, vaikka Sariola yrittää tuosta poliisin ja lehdistön yhteisesti sotkemasta tarinasta totta tehdä.

Yksinkertainen asia on yksinkertainen asiaja yksinkertainen xxxxxxx on yksinkertainen xxxxxxx!

Lukekaapa ihmiset sen ajan lehtiä ja vertailkaapa poliisin ja lehdiostön kirjoituksia, niin sieltä se totuus löytyy, joka on juuri tuo edellämainitsemani!
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti:Minä oin sinulle Sariola kertoa, että nuo miehet olivat Nils Wilhelm Gustafssonni ja Seppo Antero Boismann.

Ei siinä sen enempää ihmettelemistä ole, vaikka Sariola yrittää tuosta poliisin ja lehdistön yhteisesti sotkemasta tarinasta totta tehdä.

Yksinkertainen asia on yksinkertainen asiaja yksinkertainen xxxxxxx on yksinkertainen xxxxxxx!

Lukekaapa ihmiset sen ajan lehtiä ja vertailkaapa poliisin ja lehdiostön kirjoituksia, niin sieltä se totuus löytyy, joka on juuri tuo edellämainitsemani!
Totuus on kuitenkin, että noita klo 4:n tienoissa nähtyjä miehiä ei ole koskaan varmuudella tunnistettu. On vain olettamuksia.

Tässä näkymä Oittaan rannasta niemille päin ja lapsia juoksemassa Keskiniemen kallioilla. Tämän kuvan mukaan hyvin näkyy... (Lupa kuviin on)

Kuva

-----------------------------------------------------------
Kuva
Hessu52
Watson itse

Jahas, ja missä näkyy itäisen niemen tyvi?

Mistä se "tuntematon mies" juoksi kohden murhaniemen tyveä?

Kallion päällä, vai itäistä rantaa pitkin.

No kerrohan sinä, joka et ole koskaan paikalla käynyt?

Kuvittele vielä se, että aurinko paistaa suoraan silmiisi, niin ei noita niemiä kovin hyvin erota toisistaan, hyvä jos näkee jonkun niemellä liikkuvan!

No oikealla sen tyven täytyy olla!

Jos Kivilahti, jonka paikka oli tuon etummaisen niemen oikealla puolella sjaitsevassa (etäisyys n. 50-100 m) pikkuniemessä, olisi ollut silloin kello neljän aikaan paikalla, niin hän olisi pakostakin nähnyt niin Sepon kuin tuon vieraan miehenkin niemellä, mutta ei nähnyt!

Joku mättää, eikä se ole nuo "tuntemattomat miehet", vaan Kivilahden ja Gustafssonnin kertomukset!
Sariola
Horatio Caine

Ei tässä pitäisi olla mitään mullistavaa!

Hessu52 kirjoitti:Jahas, ja missä näkyy itäisen niemen tyvi?
Ei näy, se on Keskiniemen takana. Se on hyvin tiedossa ollut tosiasia. Vastaavia valokuvia on ollut areenoilla jo vuosia sitten ja niitä on tutkailtu tarkasti.

Mistä se "tuntematon mies" juoksi kohden murhaniemen tyveä?

Kallion päällä, vai itäistä rantaa pitkin.

No kerrohan sinä, joka et ole koskaan paikalla käynyt?

Paikalla käyminen ei tässä auttaisi, mutta Rouva Karjalainen saattaisi kuvata tarkemman paikan missä näki miehen juoksevan. Arvella voi että, ensin juoksi siinä kallion päällä - sitten siellä polulla niemen päällä ja kääntyi sitten vasemmalle kohti sen vanhan uimarannan pohjukkaa kadoten näkyvistä.

Kuvittele vielä se, että aurinko paistaa suoraan silmiisi, niin ei noita niemiä kovin hyvin erota toisistaan, hyvä jos näkee jonkun niemellä liikkuvan!

Metsä korkeine puineen jättävät Keskiniemen länsirannan varjoon, ja näkyvyys Keskiniemelle voi olla jopa hyvä auringosta huolimatta.

No oikealla sen tyven täytyy olla!

Jos Kivilahti, jonka paikka oli tuon etummaisen niemen oikealla puolella sjaitsevassa (etäisyys n. 50-100 m) pikkuniemessä, olisi ollut silloin kello neljän aikaan paikalla, niin hän olisi pakostakin nähnyt niin Sepon kuin tuon vieraan miehenkin niemellä, mutta ei nähnyt!

Joku mättää, eikä se ole nuo "tuntemattomat miehet", vaan Kivilahden ja Gustafssonnin kertomukset!

Joku mättää, totta. Hyvin voi olla nuo kellonajat - ne ovat epätarkkoja - varsinkin Kivilahden kertomat. Esim. todellisuudessa rouva Karjalainen poistui rannalta jo klo 4.10 ja Kivilahti tuli rannalle vasta klo 4.15 . Se on hyvin mahdollista.
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

Hyviä kuvia Bodominjärven etelärannasta! Eipä uskoisi noista kauniista rantamaisemista, että niiden historiaan kätkeytyy raaka veriteko. Kuitenkaan näistä kuvista, ei käy ilmi Karjalaisen omin silmin, ilman objektiivi -vahvuuksia, näkemä matka (400m) kys. niemiin. Sellainenkin kuva on ollut joskus jollain ex-foorumilla, mikä on otettu ilman objektiivia, siitä sai jo jonkilaisen käsityksen siitä, kuinka pieniltä hänen näkemänsä, nuorukaiset ovat hänen näkökentässään näyttäneet.
Sariola
Horatio Caine

Misri kirjoitti:Hyviä kuvia Bodominjärven etelärannasta! Eipä uskoisi noista kauniista rantamaisemista, että niiden historiaan kätkeytyy raaka veriteko. Kuitenkaan näistä kuvista, ei käy ilmi Karjalaisen omin silmin, ilman objektiivi -vahvuuksia, näkemä matka (400m) kys. niemiin. Sellainenkin kuva on ollut joskus jollain ex-foorumilla, mikä on otettu ilman objektiivia, siitä sai jo jonkilaisen käsityksen siitä, kuinka pieniltä hänen näkemänsä, nuorukaiset ovat hänen näkökentässään näyttäneet.
Jos rouva Karjalainen on ollut laiturin keskivaiheilla kun on vilkaissut niemiin päin, niin

* Matkaa Keskiniemen kärkeen noin 260m
* Matkaa Murhaniemen kärkeen noin 360m
* Niemien kärkien välinen ero noin 100m

Nuo matkat merkitsevät sitä, että henkilöt eri niemissä näyttävät hyvin eri kokoisilta. Ei ole todennäköistä, että katsoja ei tunnistaisi kummassa niemessä henkilö on. Aamu on ollut kirkas ja näkyvyys hyvä jo noinkin aikaisin. Mäntymetsä taustalla on esteenä sille, että vasta-aurinko ei kovin paljon haittaa näkyvyyttä, näkyvyys voi olla aivan hyvä. Minä luulisin, että miehet näyttävät miehiltä tuoltakin matkalta. Sensijaan ikäarvio voi heittää. Miehiä ei voi tunnistaa, että he olisivat juuri noita Murhaniemen telttailijoita. Noita miehiä ei ole tunnistettu. He voivat olla noita telttailijoita tai yhtä hyvin ulkopuolisia.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: He voivat olla noita telttailijoita tai yhtä hyvin ulkopuolisia.
Niin - paitsi että rva Karjalainen epäili nuorukaisen olleen yksi telttailijoista.

Mitään aamuöistä kahta kalastajaa ei ole koskaan ollutkaan. On ainoastaan kahdet onkivälineet ja poliisin salapoliisityönä laatima virheellinen kertomus. Niin se taitaa olla. Tämän ymmärtää kun hieman tarkemmin asioita tutkii.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse

Ei Sariolaa totuus kiinnosta, vaan erään henkilön intohimoinen suojeleminen.

Outoja ovat ihmisten mielet.

Kyllähän tuolle Norjan joukkosurmaajalle on löytynyt ihailijoita ja puolestapuhujia, mutta minä en vaan voi ymmärtää miksi.

Luulisi ihmisiä todellakin totuuden etsiminen, ja vaivautuvan edes sen verran, että kävisivät paikanpäällä katsomassa, millaiset maisemat ovat ja millaisen liikkumiset ovat olleet niemeillä ja niiden läheisyydessä olleet mahdollisia.

Tässäkin, jos Sariola olisi käynyt paikalla, hän taatusti muuttaisi mieltään noiden aikataulujen paikkaansapitävyydestä (no en uskoisi sen kuitenkaan muuttavan mitään, sillä Sariolalla ei ole edellytyksiä loogiseen ajatteluun millään tasolla!).

Minä uskon Aili Karjalaiseen enemmän, kuin Olavi Kivilahtea ja jostain syystä uskon myös Gustafssonnin kertomukseen aamuisesta kalastamisesta, siis Sepon kalalla olosta.

Kaksi alta kaksikyppistä nuorukaista Aili Karjalainen näki niemillä ja sen uskon, mutta Gustafssonnin 2000 luvulla yht äkkiä muistamiin kahteen kalapoikaan,
n. 25-30 vuotiaisiin (taisivat olla vahojapoikia) en millään usko, joten siinäkin jälleen yksi valhe Gustafssonnin pohjattomaan valhelaariin!
Vastaa Viestiin