Olen tässä illan ajan yrittänyt palailla teinitytön maailmaan ajatuksissani.
Kesä, illat pimenee ja se tuo kaikkeen vaan lisää taikaa ja tunnelmaa. Skoba antoi vapauden - ei enää kenenkään kyytejä vailla. Kokeilut, ne kaikki... "Ei äiti uskois pienestään jos tietäis mitä kaikkea oon jo kokenut..." Teinin ajatusmaailmaassa se on näin. Olipa teot todellisuudessa isoja tai pieniä, on hänellä itsellä varmaan niistä huumaava vapaudentunne. Vanhempien sanalla ei maailma rakennukaan enää. Kaikki pitää kokea itse ja on ihanaa olla vapaa, vahva ja särkymätön, voi tehdä mitä vaan. Oikeesti mitä vaan.
Teinit porukassa on myös vastuullisia. Tytöt varsinkin. Hommaan kuuluu, että huolehditaan toisista?
Ajatuksissa nouseekin isoimpana kysymys, miksi alussa oli tieto että Karoliinan matkaan lähti saattaja? Se tuntuis luonnolliselta, että jos yks porukasta lähtee kotiin "ihan hirveessä kännissä" muut huolehtii hänen perillepääsemisestään. Tuntuis tosi luonnolliselta että joku vahvempi ja varmempi lähtee samaa matkaa varmistamaan että "se pystyy edes ajaan". Ehkä jostain tällaisesta on sovittu? Ja porukka kertonut aluksi näin poliisille. Sitten saattaja itse kertonut ettei mennytkään samaa matkaa?
No sitten, Karoliina ajaa kotiinpäin. Eksyy väärälle tielle? tai ainakin tuntemattomalle? Ajaa päin aitaa ja kaatuu. Riisuu kypärän...
Jotenkin on vaikea tajuta, että tyttö jonka vapauden ja uuden elämän just se skoba antoi jättäis sen vain kumolleen sinne. Jos on loukkaantunut, kyynerpää sijoiltaan tai jotain niin ehkä... Mut sit soittais kyllä jo apuakin. Tuntuu, että se skootteri pitäis ainakin nostaa pystyyn. Vai liukuiko se siis jonnekin tavoittamattomiin alamäkeä, ennenkuin osui aitaan ja meni taloyhtiön pihan puolelle? Ei ole varmaan helppo päätös vaan jättää se sinne ellei siis paikka mihin se meni ollut jotenkin ihan mahdoton.
Paitsi jos paikalle äkkiä tulee joku? Se saattaja? Ja ottaa kyytiin komentamalla ettei Karoliina ole ajokykyinen? Mutta kyytiin ilman kypärää? Joku tuli autolla?
Joku muu (vaikka se lehdenjakaja) tulee sattumalta lähistölle? Karoliina pelästyy että jää kiinni kännissä ajamisestaan ja pakenee? Kuitenkin, jos olisi vain juossut pois, olisi kai sille poliisikoiralle joku hajujälki jäänyt? Kai ne aamulla kävi katsomassa poliisit sen paikan? Tai jos Karoliina oli niin päihtynyt että lähti vaan paikalta, vielä suuremmin olisi jäänyt jotain jälkiä maastoon? Ja jos olis metsään eksynyt, olisi varmaan soittanut jollekulle sen tajutessaan että on hukassa.
Jos oli päihteistä sekaisin, säikähdys olisi kai virkistänyt ajattelua hieman. Tai ehkä päinvastoin pistänyt vielä enemmin sekaisin? Jos metsässä olisi yön viettänyt, aineesta riippumatta päihtymys olis jossain vaiheessa laantunut ja matka jatkunut? Tai löytynyt kohtuullisen läheltä menehtyneenä.
Joka tapauksessa, huolestuneet ystävät ovat soittaneet yön aikana tytölle varmaan ainakin 200 kertaa varmistaakseen että Karoliina pääsi perille? Se nyt vaan tuntuu ninn tyttöjen tavalta raportoida joka liikkeestä. Paitsi jos saldorajat on jo yli... Jos ystävät eivät ole lainkaan soitelleet, se on aika selvä merkki että illalla sattui jotain. Jotain minkä vuoksi Karoliina lähti suuttuneena? Sisko kuitenkin teki katoamisilmoituksen aamulla. Siis ilmoitti poliisille katoamisesta eikä lähtenyt itse etsimään. Sen voisi ajatella viittaavan siihen että ystävät ovat olleet huolissaan ja olleet jo yhteydessä siskoonkin. Puhelin ei päätynyt veteen, koska pysyi päällä. Mutta ottiko joku Karoliinan kyytiin ja heitti puhelimen pois matkasta kun tyttö yritti soittaa?
Tai Karoliina itse heitti sen pois? Matkalla jonkun kanssa piilopaikkaan...
Ajatusten lähteenä kaikki julkaisut, mutta eninnä:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... aatumiseen
EDIT: Kirjoitusvirheet, jotka huomasin vasta tekstin lähettämisen jälkeen. Esikatselusta huolimatta.