Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Sana on vapaa, jos uskaltaa...
karramurmur
Nikke Knakkertton
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2008 12:50 am

Re: johansson

Viesti Kirjoittaja karramurmur »

Kukas näitä hylkiöitä nyt sitten johtaa?Tai johdattelee?

kaia
Neuvoja-Jack
Viestit: 583
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 8:27 pm

Re: johansson

Viesti Kirjoittaja kaia »

Uskonto on huuhaata.

loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Re: johansson

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Kai se on muuttunut mies ainakin hetkellisesti, paha feikata koko aikaa...
Paavo Arhinmäki on äijä!

Unhola
Sofia Karppi
Viestit: 434
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 7:50 pm

Re: johansson

Viesti Kirjoittaja Unhola »

En kyllä osaa sanoa, mitä Johansson voisi tehdä ollakseen vielä vakuuttavampi. Kai minä sitten uskon.
Näin pyhäinpäivän alla tulee mieleen hurskas ajatus, että minkähän takia jotkut rikolliset tulevat uskoon ja toiset, kuten Aaltonen ja Saastamoinen, tapetaan. Mikä hieno tarkoitus näiden tapettujen kohtalolla on ja pääsevätkö hekin sinne taivaan kultaisiin saleihin.

jegorsi
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marras 18, 2011 12:18 pm

Lauri Johansson: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jegorsi »

Hei,

Ylen Elävässä arkistossa on mielenkiintoinen juttu NBK:n entisen pomon Lauri "Late" Johanssonin elämänmuutoksesta ja muutama videoklippi tapahtumista, jotka lopulta johtivat elinkautiseen vankeuteen ja uudenlaiseen elämään.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/r ... edia=76758

Terveisin

Sirpa Jegorow
YLE Elävä arkisto/toimittaja

otsikkoa muokattu. Sami Huhtimon surmasta aloitettu ketju siirretty tanne
t:mode

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Kolmoismurhaaja aikoo ryhtyä saarnamieheksi

Keskiviikko 15.2.2012 klo 10.36

Maan pelätyimpiin rikollisiin kuulunut Lauri "Late" Johansson aikoo pian nousta saarnapönttöön.

Kovan luokan kääntymys
- Lauri "Late" Johansson, 46, istuu parhaillaan elinkautistuomiota kolmesta murhasta.
- Pelätyn N.B.K. -rikollisjärjestön (Natural Born Killers) perustaneen Johanssonin uhrit olivat Remu Aaltosen veli Jari Aaltonen (k. 1998), rikoskumppani Pauli Saastamoinen (k. 1992) sekä järjestön ex-jäsen Sami Huhtimo (k. 2001).
- Aaltosen ja Saastamoisen murhat liittyivät huumekauppaan, Huhtimon siihen, että hän halusi erota järjestöstä.
- Johansson istui elinkautista Huhtimon murhasta, kun hän vuonna 2007 tuli uskoon. Kääntymyksen jälkeen hän tunnusti pimeinä olleet kaksi aiempaa murhaa. Niiden rangaistukset sisällytettiin aiempaan elinkautistuomioon.

Kirkkona elinkautisvangilla on Helsingin Jäähalli.

Kyseessä on viime syksynä järjestetyn yhteiskristillisen pääkaupunkimission jatkotapahtuma Mahdollisuus Muutokseen. Paikalle odotetaan jopa 8 000 kuulijaa.

Helsingin Jäähallin puhujalava on ensimmäinen vankilan ulkopuoleinen areena, jossa uskoon tullut kolmoismurhaaja aikoo kertoa elämänmuutoksestaan.

Johansson osallistui syksyn missioon mm. vankilassa tehdyn tv-haastattelun välityksellä. Nyt hän joutuu anomaan lomaa päästäkseen Kuopion vankilasta Helsinkiin.

Useasti lomilla

Iltalehden tietojen mukaan Johansson on jo päässyt useita kertoja lyhyille lomille vartijoiden saattamana. Lomat ovat sujuneet suunnitellusti, eikä Johanssonin tekemisissä ole ollut huomautettavaa.

Johansson oli tiettävästi hiljattain ensimmäistä kertaa myös lyhyellä saattamattomalla lomalla. Kaikki sujui siinäkin moitteettomasti.

Maaliskuun 16. päivänä järjestettävä missiotapahtuma vaatii perustellun loma-anomuksen, jonka hyväksyy joko rikosseuraamuslaitoksen pääjohtaja Esa Westerbacka tai sitten vankilanjohtaja hänen valtuuttamanaan.

Ilman vartijoita?

Kuopion vankilan johtaja Harri Pohjolainen ei suostu kertomaan, onko Lauri Johansson jo jättänyt anomuksensa. Pohjolainen ei vahvista edes sitä, istuuko aiemmin Riihimäelle sijoitettu Johansson parhaillaan hänen vankilassaan.

- En kommentoi yksittäisen vangin asioita, hän perustelee.

Elinkautisvankien loma-anomusten käsittely vie Pohjalaisen mukaan viikosta kuukauteen tapauksesta riippuen.

Mikäli Johanssonille myönnetään "missioloma", on mahdollista, että hänet päästettäisiin Helsinkiin jopa ilman vartijoita.

Vihreää valoa

Mission järjestäjiin kuuluvan Helsingin Lähetysseurakunnan johtava pastori Markku Tuppurainen sanoo uskovansa, että Lauri Johanssonin lomaluvat järjestyvät.

- Olen ollut yhteydessä vankilan johtajaan, ja sieltä on näytetty vihreää valoa, Tuppurainen kertoo.

Johansson odottaa hänen mukaansa tapahtumaa innolla.

- Hän kertoi tulevansa mielellään.
- Late toivoo, että edes joillekin ihmiselle voisi olla hyötyä hänen kokemuksistaan - siitä, että niinkin rankkojen kuvioitten jälkeen elämä voi muuttua, Johanssonin kanssa yhteyttä pitänyt pastori Markku Tuppurainen kertoo.

Hissukka
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 4:53 pm

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Hissukka »

Kolmoismurhaaja mielii nuorisotyöhön

Torstai 16.2.2012 klo 06.01

Pelätyn rikollisjärjestön perustaja, kolmesta murhasta elinkautista istuva Lauri "Late" Johansson haluaa kouluttautua nuorisotyöntekijäksi.

Vankilassa uskoon tullut Johansson, 46, kertoo Iltalehdelle tähtäävänsä nimenomaan kristilliseen päihdetyöhön.

- Keväällä on tarkoitus hakea opiskelemaan, vankilassa ylioppilaaksi kirjoittanut Johansson sanoo.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012021 ... 9_uu.shtml

Tän torstain paperilehdessä asiasta laajemmin.

Taitaapi tästä mielipiteet jakaantua, toisille ajatus Latesta valistamassa kullannupusia voi olla liikaa ja toiset olisi taas hyvillään kun uskoisivat Laten saavan taottua kovinpiinkin luupäihinkin järkeä.
Mä voin kuvitella että on niitä "tulevaisuuden toivoja" joille kolmoismurhaajankaan sanat ei tee mitään vaikutusta.
Etsää v*tunhomo tiedä mitään mitään mun elämästä v*ttu mua kiinnostaa sun v*ttuilus v*ttu,
jotain tollaista kuvittelisin pikkuprinssien ja prinsessojen suusta tulevan.

Ruoja
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 12:46 pm

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Hissukka kirjoitti:
Kolmoismurhaaja mielii nuorisotyöhön

Torstai 16.2.2012 klo 06.01

Pelätyn rikollisjärjestön perustaja, kolmesta murhasta elinkautista istuva Lauri "Late" Johansson haluaa kouluttautua nuorisotyöntekijäksi.

Vankilassa uskoon tullut Johansson, 46, kertoo Iltalehdelle tähtäävänsä nimenomaan kristilliseen päihdetyöhön.

- Keväällä on tarkoitus hakea opiskelemaan, vankilassa ylioppilaaksi kirjoittanut Johansson sanoo.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012021 ... 9_uu.shtml

Tän torstain paperilehdessä asiasta laajemmin.

Taitaapi tästä mielipiteet jakaantua, toisille ajatus Latesta valistamassa kullannupusia voi olla liikaa ja toiset olisi taas hyvillään kun uskoisivat Laten saavan taottua kovinpiinkin luupäihinkin järkeä.
Mä voin kuvitella että on niitä "tulevaisuuden toivoja" joille kolmoismurhaajankaan sanat ei tee mitään vaikutusta.
Etsää v*tunhomo tiedä mitään mitään mun elämästä v*ttu mua kiinnostaa sun v*ttuilus v*ttu,
jotain tollaista kuvittelisin pikkuprinssien ja prinsessojen suusta tulevan.
..mutulla heittäisin että mielipiteet jakaantunee myös siitä,että onko Laten uskoontulo ja "herääminen" täyttä totta vai täyttä tuubaa. God only knows.. :twisted: ..mutta mitä noihin tulevaisuuden toivoihin tulee,niin varmasti löytyy niitä mainitsemiasi kovanaamoja keneen ex-murhaajan sanat ei tee minkäänlaista vaikutusta. Vaikka ehkä pitäisi,oli Laten parannus fuulaa tahi ei. Mutta ne sitte varmaan kantapään kautta oppinsa ammentaa..
Eniten minä rakastan torsoja. Ne on jotenkin niin vitun säälittäviä.

billy-kid
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 10:03 pm

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja billy-kid »

Olen henkilökohtaisesti käynnyt tapaamassa Lauria rixus, joten itsellä vahva usko että kyllä mies on muuttunnut. Painottakoon että itse en ole Jeesustelia.

Lauri on ollut lomilla ns: ilman saattoa, mutta kyllä ne olivat iskuetäisyydellä.

Mat-Lock
Jack Bauer
Viestit: 906
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:15 am

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mat-Lock »

Ruoja kirjoitti: ..mutulla heittäisin että mielipiteet jakaantunee myös siitä,että onko Laten uskoontulo ja "herääminen" täyttä totta vai täyttä tuubaa. God only knows.. :twisted: ..mutta mitä noihin tulevaisuuden toivoihin tulee,niin varmasti löytyy niitä mainitsemiasi kovanaamoja keneen ex-murhaajan sanat ei tee minkäänlaista vaikutusta. Vaikka ehkä pitäisi,oli Laten parannus fuulaa tahi ei. Mutta ne sitte varmaan kantapään kautta oppinsa ammentaa..
Jos uskoontulo on feikkiä, niin vapaalla tuskin malttaa pysyä kauaa erossa piristä ja sitten se onkin menoa.

Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Sana Plus (6/12) -lehdestä;

"Vankilakierteeseen joutuneella sanotaan olevan kaksi tapaa päästä pois vanhoista kuvioistaan: uskoon tulo tai hyvä vaimo. Edellisestä ovat tunnettuja esimerkkejä evankelista Reijo "Klinu" Loikkanen ja Lauri "Late" Johansson, jälkimmäisestä Suomen pitkäaikaisin elinkautisvanki Vilho Huovinen.
- Jotkut vangit saavat uskostaan merkittävää tukea kuntoutumisessa ja siviiliin palaamisessa. Vaimo tai uskoontulo luo usein perustan suotuisalle kehitykselle. Vanki, joka kykenee luomaan ehjän maailmankatsomuksen tai muodostamaan sitoutuneen ihmissuhteen, on kyllä jo lähtökohtaisesti hyvässä asemassa.
- Pelkkä uskoon tulleeksi julistautuminen ei vielä välttämättä merkitse mitään myönteistä. Sama pätee parisuhteeseen, mikäli se ei ole luonteeltaan rakentava, Hannu Lauerma toteaa.
Joillekin vangeille usko merkitsee keinoa kiistää oma syyllisyys.
- Usko voidaan valjastaa oman sairaalloisen narsismin tueksi. Vanki lähtee siitä, että kun Kristus on antanut synnit anteeksi, niin hänet pitäisi päästää heti vapaaksi. Vankilan virkailijat ovat tällöin suuria syyllisiä, kun he eivät suostu vapauttamaan. Tässä voisi olla hyvä erottaa kaksi reglementtiä, maallinen ja taivaallinen sovitus.
Vankiloissa tehtävä hengellinen työ on Hannu Lauerman mukaan hyvin elävä perinne. Kansankirkot hoitavat homman vankilapastorien kautta.
- Vankilapapit ovat suurena apuna vankeinhoidossa. Muitakaan uskonnollisia tahoja en pidä riesana, sillä huonot tapaukset ovat harvinaisia.

Vankilan psykiatri tuntee myös niin sanotun "linnauskon", jossa uskoa käytetään vankilassa vähän aikaa välineenä oman tilanteen helpottamiseen. Sen jälkeen usko jää "hyvään varastorasvaan".
- Henkilö saattaa laulaa hengellisiä lauluja kauniisti kitarasäestyksellä ja viettää seuraavalla hetkellä äärimmäisen asosiaalista elämää. Olen nähnyt myös huijaripersoonia, jotka liikkuvat sujuvasti kristillisten yhteisöjen ja alamaailman välillä.
- Ihmisellä saattaa olla kaksi aivan erilaista sosiaalista roolia. Identiteetin hajanaisuus on tyypillistä henkilöille, joilla on traumatausta. Heitä on usein rääkätty lapsuudessa, riistetty seksuaalisesti tai pahoinpidelty. Heille on kehittynyt kyky heittäytyä tilanteen ja tarpeen mukaan erilaisiin rooleihin."

Omerta
Alibin satunnaislukija
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Loka 28, 2011 2:46 am

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Omerta »

Siis Latehan on tehnyt ainoat järkevät siirrot.

Kun oli jo yksi varma elinkautinen tulossa, pelasti kaverinsa siitä = ei vaikutusta omaan tuomioon ja lisäksi rispektiä 8)

Sitten alkoi mielessä vilkkua, että jos et laula niitä paria muuta kolttosta, niin jossain vaiheessa ne kaatuu niskaan, mutta jos teet "parannuksen" niin uppoaa tohon samaan kakkuun. Murhahan ei vanhene koskaan.

Eli ihan sama onko Late uskossa vai ei (itse en usko moiseen, mutta uskon asiahan tämä onkin :D ), samanlainen menettely oli ainut järkevä ratkaisu.
Oderint, tum metuant.

Ruoja
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 12:46 pm

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

billy-kid kirjoitti:Olen henkilökohtaisesti käynnyt tapaamassa Lauria rixus, joten itsellä vahva usko että kyllä mies on muuttunnut. Painottakoon että itse en ole Jeesustelia.

Lauri on ollut lomilla ns: ilman saattoa, mutta kyllä ne olivat iskuetäisyydellä.
Noh, sen tod.näk. aika näyttää että onko puhtaat jauhot pussissa..ite olen kyllä sen verran skeptinen jo perusluonteelta,etten ihan hirveesti jaksa uskoa tälläsiin. Etenkin jos parannusta perustellaan uskoon tulolla.
Mat-Lock kirjoitti:Jos uskoontulo on feikkiä, niin vapaalla tuskin malttaa pysyä kauaa erossa piristä ja sitten se onkin menoa.
Totta. Mutta vaikka olisi oikeestikin kokenu valaistuksen, nii ei se sitä takaa etteikö alkais taas maistumaa..eikä tarvi varmaan välttämättä ees maistua,saattaa se entinen elämä houkutella monella muullakin tapaa.
Omerta kirjoitti:Siis Latehan on tehnyt ainoat järkevät siirrot.

Kun oli jo yksi varma elinkautinen tulossa, pelasti kaverinsa siitä = ei vaikutusta omaan tuomioon ja lisäksi rispektiä 8)

Sitten alkoi mielessä vilkkua, että jos et laula niitä paria muuta kolttosta, niin jossain vaiheessa ne kaatuu niskaan, mutta jos teet "parannuksen" niin uppoaa tohon samaan kakkuun. Murhahan ei vanhene koskaan.

Eli ihan sama onko Late uskossa vai ei (itse en usko moiseen, mutta uskon asiahan tämä onkin :D ), samanlainen menettely oli ainut järkevä ratkaisu.
..juurikin näin,hyvin on kortit pelattu. Tai siis parhaalla mahollisella tavalla tilanteeseen nähden. Saa istuttua kaikki samalla kertaa,ja ehkäpä näkee päivänvaloa siviilissäkin vielä. Ja ilman ikäviä ylläreitä selvittämättömistä,vanhoista jutuista. Se onkii sitte eri juttu,että miten siellä siviilissä saa kortit pelailtua...
Eniten minä rakastan torsoja. Ne on jotenkin niin vitun säälittäviä.

billy-kid
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 10:03 pm

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja billy-kid »

Kyllähän järkevin ratkaisu oli tunnustaa Aaltonen ja Pake jotka riivasivat melkein jokainen yö. Late ajaa torsot auton takaluukus ja poliisit pysäyttää jne.

Ainut mikä mua epäilyttää jatkossa, kun ja joskus late vapautuu, niin aikaisemmin on löyhää rahaa ollu Laten taskunpohjalla ja tilanne ei välttämättä ole sitä kaidallapolulla.

Mat-Lock
Jack Bauer
Viestit: 906
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:15 am

Re: Entisen rikollispomon uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Mat-Lock »

Omerta kirjoitti:Siis Latehan on tehnyt ainoat järkevät siirrot.

Kun oli jo yksi varma elinkautinen tulossa, pelasti kaverinsa siitä = ei vaikutusta omaan tuomioon ja lisäksi rispektiä 8)

Sitten alkoi mielessä vilkkua, että jos et laula niitä paria muuta kolttosta, niin jossain vaiheessa ne kaatuu niskaan, mutta jos teet "parannuksen" niin uppoaa tohon samaan kakkuun. Murhahan ei vanhene koskaan.
Ehkä Late ajatteli näin. Todellisuudessa jutut olisivat melko todennäköisesti pysyneet pimeänä jos Late ei olisi itse niitä tunnustanut. Aaltosen tapauksesta poliisi on näin itse todennut, ja Saastamoisen jutusta oli runsaasti aikaa (ja ruumista hävittämässä ollut Lusukin jo vainaa).

Vastaa Viestiin