Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

MEG kirjoitti:Muistelen ,että jossain minfoketjussa on keskusteltu noin sata vuotta sitten itä-suomessa eläneestä varsin kuuluisastakin henkilöstä, jonka syntyperää ja nimeä ei tiedetty. Tunnettiin vain lempinimellä.
Heikki Ikonen -niminen henkilö oli aikoinaan keskustelun kohteena: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 24&start=0
"Yksi poliisia askarruttaneista tapauksista on romu- ja heinäkauppias Heikki Ikonen, jolla on syntymäaika ja -paikka ja jonka kymmenet iisalmelaiset tunsivat 1960-luvulla. Viralliset rekisterit eivät kuitenkaan tunne tätä miestä, joka kuoli 1969."
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

MONDEO
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: La Loka 20, 2007 2:54 pm

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja MONDEO »

Waja, En ole tilannu vielä käyntikorttia :D ja Työelämästä vapaata ottaminen on tapauksessani helppoa, sillä olen pyrkinyt pitämään TYÖN harrastuksena, eli siis joskus saattaa olla viikko tai pari etten tee mitään, sitten joskus teen yli 12tuntisia päiviä monta vkoa, eli työskentelen hyvin paljon mielialojen mukaan.
Veristi kirjoitti:^Ilman muuta kannattaa harkita asiaa, jos on lahjakkuutta ja taipumusta tuollaiseen mielikuvituksen käyttöön kuin mondeolla. Bonuksena tulee se, että Kirjailijoilla vaikuttaa olevan joku sellainen aura päänsä päällä joka vetoaa muihinkin kuin lukijoihin. On siinä tietysti yksi asia, joka mondeon kannattaisi ottaa huomioon: ehkä joku toinen voisi toimia ikään kuin esilukijana ja korjailla kaikkia pieniä kirjoitusvirheitä ja sen semmoista... Mutta muuten vaikuttaa kyllä ihan kivalta ja jotain tommosta luontoteemaa voisi kuljetella pitkin tarinaa. Ehkä siinä lopussa päähenkilön entinen lemmikkikoira vaikka tunnistaisi sen, jottei tarvittaisi mitään yksityisetsivää ollenkaan.
Kiitos kiitos Veristi. Joo olenkin ajatellut että joku ystäväni lukee kirjan ennen kun lähden sitä viemään minnekkään eteenpäin ja uskon että pienet kirjoitusviheet tai asia virheet eivät kaada koko kirjaa...

Tosiaan tuo Lemmikki juttu on hyvä idea. Ehkä jokin eläin joka elää +20vuotta jotta lemmikki olisi ollut "aikuinen" Xn kadotessa ja mahdollisesti jäänyt kaipaamaan isäntäänsä/emäntäänsä. ehkä näin että
"X oli tapansa mukaan jälleen kerran mennyt kävelemään puistoon. Kuuntelemaan Suomalaista luontoa, jota hän oli niin kaivannut monen monta vuotta. Mutta enään ei Suomessa ollut mitään mitä hän kaipasi, tai ketään kuka häntä kaipaisi.
X oli ostanut läheiseltä kioskilta päivän lehden ja istuutui puistonpenkille lukemaan.

Tovin luettuaan hän keskittymisensä lehteen havahtui, kun kuuli sen, minkä oli joskus unohtanut. Tuo ääni oli niin tuttu, niin vahva ja persoonallinen. Voisiko se olla. Ei, ei se voisi olla. Vai voisiko? Haukkuminen voimistui ja tassujen, juoksevien tassujen rapina hiekassa voimistui.
X pudotti lehden penkille ja kääntyi katsomaan äänen suuntaan, eikä ollut uskoa silmiään. Se oli hänen ikioma colliensa-Viivi. Kuinka Viivi olikaan vanhentunut, olihan aikaa kulunut paljon viime näkemisestä. Viivi juoksi hänen viereensä ja alkoi heti nuolemaan Xn kasvoja, kasvoja jotka olivat herkistyneet jälleen näkemisestä. Nuo collien ruskeat silmät, vaikuttivat niin iloisilta jälleen näkemisestä. Sitten jo kuuluikin juoksuaskelia, askelia jotka nekin lähenivät, sitten kuului naisen/miehen ääni joka kutsui Viiviä, minun koiraani.
Viivi katsoi äänen suuntaan ja haukkui kaksi kertaa. Nainen/mies tuli lähemmäksi ja ihmetteli ääneen sitä miksi koiransa käyttäytyi noin, Viivi oli hänen mukaansa ujo, uusia ihmisiä kohtaan, tiesin sen myös itsekin sillä olihan hän koirani, tai oli ollut. Sanoin koirani omistajalle että minustakin tuntuu että olemme Viivin kanssa kohdanneet edellisessä elämässämme. Nainen/mies kiitti siitä että olin jotenkin saanut hänen karanneen koiransa kiinni ja lupasi tarjota minulle kahvit kotonaan, palkkioksi.
Tähän X suostui oitin sillä hän halusi todella nähdä millaiseen kotiin Viivi oli joutunut hänen "kuoltuaan".".


Tuossa nyt ihan jotain näytettä siitä miten kirjoittaisin jos jotain kirjoittaisin.
Toki käyttäisin myös ihan perus
"- Moi mitä kuuluu?
- Mikäs tässä." Juttelua, mutta mielestäni jokainen osaa kuvitella tuossakin koiran tapaamisessa mitä ihmiset juttelevat ja miten he mahdollisesti käyttäytyvät. Eli kerron jotain havaintoja mutta jätän lukialle paljon mielikuvituksen varaan.
Laitkin ovat ihmisten laatimia. Luonnon laki on elinehto.
I´am HOT, drugs are not.
...

INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Taksikuski Aku Hirviniemi kertolili kotona epäuskoiselle vaimolleen tarinaa, riisuen samalla verkkopaitaansa. Hän oli armeija-aikana oppinut yhden hyödyllisen asian sentään. Nimittäin verkkopaita piti sielläkin, soppaa oikeille sotureille jakaessa, kylmän ja kuuman tehokkaasti loitolla, vaatteiden alimmaisena kerroksena. Nytkin oli ollut tuskastuttavan kuuma päivä ja Volvon ilmastointi oli taas rikki. Saita isäntä ei voinut viedä pirssiä merkkihuoltoon, vaan taas se seisoisi päiväkausia laiskan veljenpoikansa nyrkkipajan pihalla saamassa valohoitoa ja rengin palkasta sekin seisokki olisi taas pois. Turhaan saisi vastailla mummojen halukkuuskyselyihin kauppareissuihin, että taksiyrittäjä Jukka Rasilan palvelut eivät nyt ole käytössä ja että turha hänelle olisi siitä kiukutella, kun mittariauto seisoo Traktori- Ja Kaivuuhuolto Jussi Vatasen korjaamorakennuksen takana maitohorsmien ja jokamiesluokka-autojen seurana. Hän oli vain töissä Rasilalla, soittakoot sille, jos maitokauppaan on asiaa tai terveyskeskukseen ihan vaan valittamaan, kun on ruuhkaa!

Vaimo kuunteli, miten Aku kertoi olevansa varma, että bussista oli astellut ulos vuosikymmen sitten kadonnut Riku Nieminen. Vankilassa oli ollut aikaa lukea rikosaiheisia julkaisuja, joissa oli ihmetelty minne katosi nuori mies, kuin maan nielemänä. Kukaan ei ollut edes varma mieheen liittyvistä viimeisistä havainnoista. Aku oli istunut aikanaan muutaman kuukauden linnassa, sotkeennutuaan pyramidihuijaukseen ja oikeat tekijät jatkoivat bodaamista ja ruskettumista, hyvin muotoiltuun ja värjättyyn partaansa nauraen. Vaimo alkoi jälleen epäillä, että Aku käytti taas jotakin laitonta piristettä, jaksaakseen yövuoroja ja lapsen itkua kotona, joka taas valvotti päivät. Nyt oli ollut pitkästä aikaa aamuvuoro, kun omistaja oli itse halunnut ajaa. Syy oli pullapuodin Armi, jota isäntä usein kyyditti karaokeillan jälkeen ja aina samalla tuloksella. Uskollinen aviomies heräili ennen vuoron päättymistä kaupungin väärältä laidalta ja ajoi vaimon viereen jatkamaan uniaan.

Aku oli haaveillut nuorena näyttelijän ammatista, mutta juuri ennen pääsykokeita humalassa katkotut hampaat ja pohjeluu olivat jättäneet näytön paikan ensi kertaan ja sitä ei sitten enää koskaan tullut, kun helppo raha oli imaissut nuoren miehen mukaansa. Mutta filmitähtihaaveidensa takia hän oli aina tarkkaillut erityisen uteliaasti ihmisiä ympärillään ja kehitellyt heille ominaisuuksia ja tarinoita, eikä hän koskaan unohtanut yksiäkään kasvoja, joille oli tarinaa luonut. Taksikuskina näki monenmoista kohtaloa ja oli kivaaa kehittää lisää ja yksin olesssa imitoida näitä hahmoja karikatyyrisesti. Joskus hänet oli yllätettykin naamaa vääntämässä ja sekavia höpöttämässä kuskin paikalta, kun joku koputti sivulasiin kyydin tarpeessa. Sellainen oli omiaan lisäämään juoruja huumeista ja kaikesta, mitä nyt pikkukaupunkilaiset vaan keksivätkään, ja se on paljon se.

Laitilassa, Munamarkkinoiden aikaan kadonneella Riku Niemisellä oli ollut täysin kalju pää, mutta bussista astelleella miehellä oli kihara ruskea tukka. Mutta sama hoikka olemus ja isohko nenä leveän suun päällä. Aku oli varma. Poliisi nyt ei ainakaan uskoisi häntä. Enää. Vaimokin oli ajat sitten oppinut pistämään miehensä lennokkaat jutut jonnekin muualle kuin korvan taakse. Ylivilkkaus oli vienyt kaikkien aikojen ihanimman tytönkin hänen elämästään. Yhdessä he olivat haaveilleet näyttelijyydestä. Hän ja Iina. Nyt Iina oli oikea näyttelijä ja esiintyi telkkarissa usein. Hän pyöri julkkispiireissä ja levytti räppimusiikkiakin, taiteilijanimellä Iines7000. He olivat lapsena leikkineet salapoliisia ja Aku päätti ottaa Iinaan yhteyttä aasinsillan kautta. Oli pakko uskaltaa, perhehelvetti repisi kohta pään irti. Aku näpytti vaimolta salaa viestiä vessassa: "Moikka Iina! Muistakko kun leikittiin salapoliisia. Mä luulen, että nyt on taas iso tapaus, ainaski yhtä ku sillon siellä... Hehehe. Mä lähetän sulle koht yhen kuvan ja skannaan alibist toisen ja vertaa. Toi tyyppi tuli tänään stadin bussil tänne ja must on sama... Ainii haluisitko sä joskus taas nähä???"

poikkeus
Hetty Wainthropp
Viestit: 496
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 3:42 pm

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja poikkeus »

Toihan alkaa kuulostaa melkein Reijo Mäen tuotokselta.... jatkoa ootellaan :D (jatkaako Ines vai joku muu aina vuorollaan.... vois saada jopa kauniiden ja rohkeiden mittasuhteet henkilöiden / tilanteiden vaihtumisissa )
Poikkeus vahvistaa säännön .... vai miten se nyt meni

Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja Veristi »

^Minulle on syntynyt mielikuva, että mondeo olisi ihan vakavasti otettava kirjailija, eikä hän suostuisi sortumaan tuollaisiin kioskikirjallisuuden kuvioihin. Ei tuollaisella palkintoja kahmittaisi...

INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

^nojoo, toi mun sepustus olijatkoa aiemmn aloi tettuun tarinaan tais olla wajakun laittos ,että mies tuli linja autolla ja venytti jotakm kansannähden.sillä kahmittiin poies puolituntia luppoaikaa.

Sinällääns tolla nen atkokertomus+j eiolis tyhmempi joskin kulunutidea, ,sais jengi teke mistä eikä vaan tapella ikuisuuksiaj ostain turhasta.

MONDEO
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: La Loka 20, 2007 2:54 pm

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja MONDEO »

Veristi kirjoitti:^Minulle on syntynyt mielikuva, että mondeo olisi ihan vakavasti otettava kirjailija, eikä hän suostuisi sortumaan tuollaisiin kioskikirjallisuuden kuvioihin. Ei tuollaisella palkintoja kahmittaisi...
Kiitos, todella paljon kommentistasi :D... Kiva että joku muhun uskoo. Joo en mitää kioski pokkareita aatellu kirjottaa ainakaa mitää 100sivun tarinaa, vaan ihan +400sivusen tms... tosin jos lyhyempiä niin sitte ainaki kirjasarjaa jos olis kysyntää.

Mutta itse tosiaan oon niin kriittinen lukija että en sitte tiiä saanko ikinä kirjotettua niin hyvää että KEHTAAN sitä laittaa eteenpäin, mutta itse kyl lukisin tollasta tarinaa ku kirjotin tohon näytteeksi.

Mielestäni kirjassa pitää olla kohtia joissa on vihaa ja rakkautta sekä epäoikeudenmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta, hahmot ei saa olla läpeensä pahoja, tai kokonaan vain hyviä. Pitää olla pahoja poliiseja ja hyviä rosvoja, pitää olla hieroilevia mummoja ja juoppo pappi, sekä huoraava sairaanhoitaja tms.

Toivon todella että saisin joskus aikaiseksi kirjan, sitten voin ottaa täällä eräisiin hyviin kommentoijiin yksityisviestillä yhteyden ja laittaa kirjan tulemaan ilmaiseksi. Mutta se sitten joskus, jos kirjan saan aikaiseksi, täysin amatöörihän minä kuitenkin vielä olen, kunnes sen toisin todistan kirjallani(ehkä?).
Laitkin ovat ihmisten laatimia. Luonnon laki on elinehto.
I´am HOT, drugs are not.
...

INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Tuo MONDEO:n esimerkin tyyli, tyyli joka on ominainen sille on hieman raskas, vaivaannutavan raskas lukea lukijalle, keskittyneelle ja uudelle lukijalle. Jos se nyt olisi tapa, tarkentavan toistava tapojen tapa kuvailla rajua, liiankin rajua minulle, menoa, vyöryviä tapahtumia. Tai jotenkin noin.

Sinänsä kerronta on suomalaiselle dekkarille tyypllistä; maisemia ja muita ei turhaan ns. maalailla tai anneta muutenkaan "lihaa luiden päälle". Se sinällään toimii ja useimmat menestyneet nykydekkaristimme tekevät niin. Varsinkin ns. teknojännäreissä. Paras ja tutuin esimerkki lienee Ilkka Remes. Ja myy kuin aseet konfliktimaihin, itsekin olen suurimman osan lukenut ja ihan tykännyt. Niin, ja en siis väitä MONDEO:n kirjoittavan sellaisista aiheista.

MONDEO
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: La Loka 20, 2007 2:54 pm

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja MONDEO »

INES 7 kirjoitti:Tuo MONDEO:n esimerkin tyyli, tyyli joka on ominainen sille on hieman raskas, vaivaannutavan raskas lukea lukijalle, keskittyneelle ja uudelle lukijalle. Jos se nyt olisi tapa, tarkentavan toistava tapojen tapa kuvailla rajua, liiankin rajua minulle, menoa, vyöryviä tapahtumia. Tai jotenkin noin.

Sinänsä kerronta on suomalaiselle dekkarille tyypllistä; maisemia ja muita ei turhaan ns. maalailla tai anneta muutenkaan "lihaa luiden päälle". Se sinällään toimii ja useimmat menestyneet nykydekkaristimme tekevät niin. Varsinkin ns. teknojännäreissä. Paras ja tutuin esimerkki lienee Ilkka Remes. Ja myy kuin aseet konfliktimaihin, itsekin olen suurimman osan lukenut ja ihan tykännyt. Niin, ja en siis väitä MONDEO:n kirjoittavan sellaisista aiheista.
Olikohan tuo INES 7:n kommentti KEHUJA vai HAUKKUJA?

Hmm no vähän näytettä miten kirja alkaa... Enempää en sitten kirjan teksistä kirjotakkaan tänne siis sanasta sanaan lainaten ja tosin teksti ovi vielä muuttua paljonkin.

"Vihdoinkin Suomen maakamara jälleen jalkojen alla. Siitä on niin pitkä aika kun viimeksi olen Suomen kieltä kuullut, saatikka Suomessa ollut. Lunta oli yhä täälläkin, samoin kuin oli ollut Kanadassakin, tosin siellä paljon enemmän. Suomen Kevättä olin aina ihaillut, sitä kun linnut alkavat palaamaan, minun reissuni oli tosin kestänyt monia vuosia, oliko siitä 7, 8 vuotta vai enempikin.

Kuinka paljon muistoja täällä onkaan.
Muuta täällä ei sitten olekaan. Ei kotia, ei ystäviä. Toisaalta hyvä niin, sillä olenhan vain työasioissa Suomessa. Eikä mikään minua tänne saisi jäämään pysyvästi, ei mikään.

-

Eipä ollut hullumpi idea lähteä pois kotiseudulta. ja alkaa kauppiaaksi kuntaan, jossa paikallinen kauppias oli ollut iäkäs ja oli lopettamassa liiketoimintaansa. Pari vuotta siinä sitten olin oppipoikana ja sitten ostin kaupan itselleni ja näin kunnassa pysyi kauppapalvelut ennallaan.

Suurin osa kunnan nuorisosta on joutunut muuttamaan työn ja opiskelun perässä pois paikkakunnalta. Kaikki tuntevat toisensa, samat naamat tappelevat paikallisessa Baarissa joka viikonloppu ja jos jotain isompaa tapahtuu niin siitä puhutaan useampi kuukausi.

Viime viikolla kauppaan oli tullut uusi työntekijä. hän oli kyllä todella hyvä työssään, mutta omituinen, tahtoi palkan joka viikolta käteisenä, eikä kertonut asuinpaikkaansa tai muutakaan itsestään. Erikoisinta oli se että hän olisi tehnyt työtä enempikin, ilman ruokatunteja tai mitään muitakaan taukoja. No eipä työntekijöiden yksityisasiat kauppiaalle kuulukaan, kunhan tekee työnsä.
Hänessä olisi todella ainesta vaimoksikin, mutta kun en tiedä mitään tuosta uudesta työntekijästäni.
Hän pukeutuu hyvin, merkkivaatteisiin, hän käyttäytyy hyvin ja puhuu täydellistä suomea, vaikka selkeästi on kiertänyt maailmaa enempi kuin itse tulen koskaan kiertämään.

-

Ihanaa, vihdoinkin aikaa rentoutua ja laittaa toiset hommiin.
- Frank, hakisitko paikallisesta kaupasta minulle kaikkea tarvitsemaan.
Ojennan lapun jossa on kaikki tuotteet mitä tarvitsen.

Vihdoinkin hän tuli takaisin kaupasta, kuinka voikaan kestää noin kauan ostaa kaikkea mitä pyysin, no ainakin hän oli säästänyt sievoisen summan kun oli jotenkin saanut työntekijä alennuksen paristakin paikkaa. Onneksi olimme ostaneet jo Turusta kaikkea mitä tarvitsemme, siis kaiken sellaisen mitä tällaisesta tuppukylästä ei saa.

Aikaisemmin olimme hoitaneet vuokralle tämän asunnon jossa aijomme asustella muutamia kuukausia, ehkä jopa vuoden. Vuokraaja oli ollut todella tyytyväinen kun oli saanut 4kkn vuokran, pelkkien kuvien ja sijainnin perusteella. Paikasta on suora yhteys vesitse kulkea vaikka Päijänteen selälle asti, sekä vilkasliikenteiselle valtatielle pääsisi täältä alle kolmessakymmenessä minuutissa, viimeiset kilometrit tänne oli yksityistietä joka oli suljettu kauko-ohjattavalla portilla.

-

Taas jälleen tuo salaperäinen työntekijäni oli lähdössä pois työvuorostaan.
Uskaltaisinko tehdä omia periaatteitani vastaan ja pyytää tuota neitoa treffeille luokseni, jos uskaltaisin niin lähtisikö hän vai jättäisikö koko työnsä.
No ei se varmasti ota jos ei annakaan.
- Inna, hei odotapas, minulla on sinulle asiaa.
- Minulla kyllä olisi kiire.
- Tämä ei vie kuin hetken.
Mietin mielessäni että onko täällä todellakin näin kuuma. Inna, vilkaisi kelloaan ja oli selkeästi kiireinen.
- No kerro huolesi, voinko jotenkin auttaa.
- Tämä nyt on ehkä huono hetki ja väärä paikka ja aika, kysyä tällaista.
- Kysy nyt vain kun aloitit.
- Jos sinulla ei ole Perjantai iltana mitään kiireitä, niin tahtoisitko tulla luokseni illalliselle?
Huh nyt tulee varmaan täysi tyrmäys tai ovet paukkuvat.
Kuluu monta sekuntia, kenties minuutin, tai minusta ainakin tuntuu siltä.
- Saanko miettiä asiaa?
- Kaikin mokomin.
Voi ei, saanko koskaan tietää mitä hän vastaa,.
- Sopiiko että vastaan tuohon huomenna?
Inna, iskee minulle silmää, joka saa sydämeni jättämään pari lyöntiä väliin.
- Sopiihan se. Hyvää illan jatkoa.
Voi hitto, ”hyvää illan jatkoa”. olipa siinäkin lause. Miksi en keksinyt jotain mukavaa letkautusta, niin kuin minulla on yleensä tapana.
- Samoin. Ja sitten Inna poistuu huoneesta, iskien silmäänsä minulle."


KOMMENTOIKAA IHMEESSÄ!
Laitkin ovat ihmisten laatimia. Luonnon laki on elinehto.
I´am HOT, drugs are not.
...

kameleontti
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 5:40 pm

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja kameleontti »

Varmasti hankin kirjasi, kun sen joskus saat kirjoitetuksi. Aika rohkaisevaa palautetta oletkin täällä saanut, joten jatkanet projektiasi. Itseäni häiritsee pätkässäsi usein toistuvat kirjoitusvirheet. Sinun kannattaisi ehkä käyttää hieman aikaa kieliopin kertaamiseen ja muiden valmiin tekstin lukemiseen, jotta oma tuotoksesi olisi valmiimpaa. Harvat virheetöntä suomea kirjoittavat, mutta liiat (yksinkertaiset) virheet antavat tekstistä huonon kuvan ja se vaikeuttaa myös kustantajan löytämistä tulevaisuudessa. Olisiko paikallisessa kansalaisopistossasi vaikka luovan kirjoittamisen kurssia?

edit. Toivottavasti en kuulosta tylyltä! Toivon todella, että näen kirjasi lähikirjakauppani hyllyllä. Kerrothan täälläkin aina joskus kuinka kirjoittaminen edistyy!

MONDEO
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: La Loka 20, 2007 2:54 pm

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja MONDEO »

kameleontti kirjoitti:Varmasti hankin kirjasi, kun sen joskus saat kirjoitetuksi. Aika rohkaisevaa palautetta oletkin täällä saanut, joten jatkanet projektiasi. Itseäni häiritsee pätkässäsi usein toistuvat kirjoitusvirheet. Sinun kannattaisi ehkä käyttää hieman aikaa kieliopin kertaamiseen ja muiden valmiin tekstin lukemiseen, jotta oma tuotoksesi olisi valmiimpaa. Harvat virheetöntä suomea kirjoittavat, mutta liiat (yksinkertaiset) virheet antavat tekstistä huonon kuvan ja se vaikeuttaa myös kustantajan löytämistä tulevaisuudessa. Olisiko paikallisessa kansalaisopistossasi vaikka luovan kirjoittamisen kurssia?

edit. Toivottavasti en kuulosta tylyltä! Toivon todella, että näen kirjasi lähikirjakauppani hyllyllä. Kerrothan täälläkin aina joskus kuinka kirjoittaminen edistyy!
Kiitos kiitos, täytyy toivoa ettei nouse kehujen takia pissi hattuun :D... hih.

No ainakaan kirjoitus ohjelma ei alleviivaa kirjoittamaani kirjoitusvirheiksi, eli uskon että kieliopillisesti kirjoittamani on ainakin lähelle oikein. Oliskin kiva tietää vaikka privaviestin kautta että missä kohdissa kirjoitus virheitä on, varsinkin jos ne todella haittaavat.
Tosin äidinkieleni ei ole varmastikaan kiitettävää tasoa ja varmasti lukihäriö vaikuttaa asiaan jotenkin, mutta kuten oon kertonut niin aijon kyllä luettaa kirjan ensin jollakin tutullani ja kerron että mahdolliset kirjoitusvirheet tahtoisin tietää sieltä.
Laitkin ovat ihmisten laatimia. Luonnon laki on elinehto.
I´am HOT, drugs are not.
...

Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Kirjoitusvirheet on pikku juttu, jos muuten tarina etenee ja valtaa lukijan pauloihinsa. Ei sen takia tartte minnekään kansalaisopistokursseille lähteä - ties vaikka tuhoaisivat koko orastavan luovuuden. Pysy sinä, mondeo, kriittisenä tätä palautetta lukiessasi, älä ihan kaikkea usko.

Sitä tässä vaan, kun mulla ei tuolla kirjahyllyssä paljoa noita kirjoja ole (enempi sellaista matkamuistokamaa ja sukulaisten valokuvia), niin ihan mielellään yhden kirjankin sinne voisin ottaa. Jos niin kuin vihjeeks... Minun koneellani on ihan toimiva oikoluku, voit tuoda ihan muistitikunkin tänne, jos jossain lähempänä asut. Harvoin sitä ihan kirjailijoita pääsee henk. koht. tapaamaan...

Tuosta itte tekstipätkästä: En kyllä ymmärrä, miksi se nainen sitä silmäänsä iski, ja vielä kaksi kertaa. Miksi sen pitää sitä miestä noin kiusata? Vai onko kirjailijalla tarkoitus kuljettaa juonta siten, että se päähenkilö päätyy joihinkin ihan päättömiin tekoihin? Toivottavasti sille käy lopussa hyvin, on sen verran sympatiaa herättävä tyyppi jo ensi riveiltä lähtien. Kaikkea hyvää ja onnea jatkoon!

MONDEO
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: La Loka 20, 2007 2:54 pm

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja MONDEO »

Veristi kirjoitti:Kirjoitusvirheet on pikku juttu, jos muuten tarina etenee ja valtaa lukijan pauloihinsa. Ei sen takia tartte minnekään kansalaisopistokursseille lähteä - ties vaikka tuhoaisivat koko orastavan luovuuden. Pysy sinä, mondeo, kriittisenä tätä palautetta lukiessasi, älä ihan kaikkea usko.

Sitä tässä vaan, kun mulla ei tuolla kirjahyllyssä paljoa noita kirjoja ole (enempi sellaista matkamuistokamaa ja sukulaisten valokuvia), niin ihan mielellään yhden kirjankin sinne voisin ottaa. Jos niin kuin vihjeeks... Minun koneellani on ihan toimiva oikoluku, voit tuoda ihan muistitikunkin tänne, jos jossain lähempänä asut. Harvoin sitä ihan kirjailijoita pääsee henk. koht. tapaamaan...

Tuosta itte tekstipätkästä: En kyllä ymmärrä, miksi se nainen sitä silmäänsä iski, ja vielä kaksi kertaa. Miksi sen pitää sitä miestä noin kiusata? Vai onko kirjailijalla tarkoitus kuljettaa juonta siten, että se päähenkilö päätyy joihinkin ihan päättömiin tekoihin? Toivottavasti sille käy lopussa hyvin, on sen verran sympatiaa herättävä tyyppi jo ensi riveiltä lähtien. Kaikkea hyvää ja onnea jatkoon!
Hih joo taas kehuja huoh... nyt jo tulee pissi korvista... hih no joo pitää kahtella, ja ei täs mitää kirjailijoita vielä olla, sitten voin sanoo että oon kirjailija kun oon kirjottanu 10kirjaa, sitte oon ehkä amatööri... nyt oon vaan mä.

Hmm... vai käsitit sinä noin... siis tuossa alussahan oli jo X, Kauppias, Inna ja Frank
Eli tuossa kuljettelin pariakin eri paikkaa tuossa kerronnassa.
Ja miksipä ei silmää iskisi? eikös se tee miehet hulluksi? Ja kenties X ja Inna ovat jotenkin tekemisissä tai sitten ei, sitä en tiedä vielä itsekkään :D. Nooooo ehkä Innaa voisikin olla kaksi siis X ja Inna itse, kenties avioliitto esteitä olisikin kun Inna onkin jo naimisissa jonkun muun kanssa tms. kenties. enpä nyt sekota kuvaa enempää ku en itekkää tiiä mitä tapahtuu :D.
Laitkin ovat ihmisten laatimia. Luonnon laki on elinehto.
I´am HOT, drugs are not.
...

Veristi
Christopher Lorenzo
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Loka 14, 2011 10:37 am

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Voi, nolo, mondeo, oon ihan nolo. Kääk! En ymmärtänyt noin monimutkaista rakenteellista ratkaisua, vaikka siinä oli ne väliviivat välissä. Oon vaan tämmöinen yksinkertainen ihminen...

Muutenkin olen enemmän kallellaan noiden sarjakuvien suuntaan. Niissä kun on ne puhe- ja ajatuskuplat siellä pään päällä, niin helposti näkee, onko Akun vai Iineksen vuoro puhua tai ajatella. Jos tulee liian paljon väkeä, niin silloin ei tietenkään aina voi olla varma, kenen päähän nuoli osuu.

Mutta kehua voin kyllä jatkossakin - on se kuulemma hyväks itsetunnolle...

INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Hiukka tietoa tarvisin KIRJAA varten...

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Veristi kirjoitti:Kirjoitusvirheet on pikku juttu, jos muuten tarina etenee ja valtaa lukijan pauloihinsa.
Mutta kun juuri ne estävät paulaantumasta vallan tarinaan, valtaantumasta paulaan tarinan.

Se nyt on vaan mun näkemys ja kokemus. Teksti tökkää - ajatus katkeaa. Se kirjoitusvirhe tai muu epäselvyys saa jumittumaan tarinan ulkopuoliseen asiaan, eli teksti muuttuu kirjainyhdistelmiksi, ei sanoiksi. Tarina ei etene. Siis juuri ne liian yksinkertaiset. Tosin kustannustoimittaja viimeistään oikoo ja jää niitä oikeisiinkin kirjoihin ajoittain.

Kieli kun on yhteisesti sovittu (ainakin pakolla) keino välittää ajatuksia ilman turhia väärinymmärryksiä. Turha tehdä vastaanottajalle liian vaikeaa.

Toki itse tarina on se tärkein.

Vastaa Viestiin