ulkosuomalainen kirjoitti:
Kuten jo sanoin, mun mielesta sa hahmotat tan jotenkin omituisesti, aikamatkaillen. Oikean pituinen juoksu? Oletatko nyt taustanauhaa? Varmistukseksi viela: mun skenaario ei toistaiseksi sisalla taustanauhaa van kaikki tapahtuu livena. Anneli on poissa puhelimesta noin minuutin ja tietaa olleensa poissa puhelimesta kun siita poliisille kertoo. Omat liikkeensa han myos tietaa ja osaa ne sovittaa, parin vuorokauden pohtimisen jalkeen, summittaisesti oikeisiin tapahtumiin. Jollei han tiennyt Haken nauhoittavan --tai osannut sita ajatella-- tilanteen ollessa paalla, kuulusteluun mennessa han tiesi jo varmasti nauhasta. Siita oli tytolle jo edellisena paivana mainittu.
1. Jukka heraa puhelun aikana -- tai lakkaa leikkimasta kuollutta ja ryhtyykin kommunikoimaan selvemmin ja kuuluvammin kuin Anneli oletti taman pystyvan tekemaan.
-Tasta olemme kiistelleet kaksi vuotta. Tiedan, etta tama on sinusta mahdoton ajatus. En aloita enaa.
2. Hake haviaa nauhalta ottamaan partioon yhteytta mutta käskee Annelin pysya linjoilla. Jukka huutelee autosta, joka tulee apuun ja halyytyksesta. Tytto ja Hake ovat kuulolla. Anneli yrittaa mahdollisesti katkaista puhelun (2 sekunnin mykistys) tai vaihtaa puhelimen paikkaa.
3. Anneli huutaa tyton puhelimeen ja lahtee hoitamaan homman.
4. Anneli palaa puhelimen vahan alle minuutin paasta, vasta sen jalkeen kun tytto on jo monta kertaa huudellut hanta takaisin (aiti tuu! nyt sielt puhutaan taas!)
5. JOTAINHAN Annelin on selitettava Hakelle siita miksi poistui puhelimesta Haken kiellosta huolimatta ja mita teki puhelimesta poissaoloaikanaan.
Tulos on
2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
Sekasotku totta ja tarinaa --huom. erikoisesti sekoittuneet aikamuodot -- huppu lahtee tarinankertojan preeesensissa Annelin peraan ja aikoo tappaa Jukan.
Edit: Nuusku ehti vastat kun viela kirjoitin. Like minds.
Oikean pituisella juoksulla tarkoitan sitä, että juoksu ei ole voinut oikeasti tapahtua takkahuoneen oviaukolta etuovelle, koska AA ei ehdi takaisin tappamaan Jukkaa, eikä myöskään mitään takaisinmenoääniä kuulu. Tästä seuraa, että ko. juoksun on pakko olla esim Gerberan ja kai alpon ensimmäisenä lanseeraama juoksu takkahuoneesta keittiöön ja kodinhoitohuoneen ovelle. En löydä mitään muita vaihtoehtoja, jos yliampuvat "poika avasi lastenhuoneen oven, kun kuuli AA:n juoksuaskeleet" -yhteensattumateoriat hylätään.
Tämä AA:n juoksu on sopivan pituinen, sopivat neljä sekuntia, sopiva äänimaailma; hän juoksee ihan eri paikkaan, mutta kertoo seuraavana päivänä juosseensa etuovelle. Vaikka ei tiedä, onko mitään häke-nauhaa olemassakaan, tai mitä sille on tarttunut, jos se on olemassa. Hän osaa tätä juoksuaan varten sepittää tarinan huutoineen päivineen.
Ja tietenkin tyttö osaa valehdella asian, jossa ei tytön kannalta ole mitään valehtelemista. Ei ole mitään syytä, miksi tyttö valehtelisi tästä asiasta, hän ei voi edes tietää, mihin asia liittyisi. Tyttöä on tässä turha tarjota rikoskumppaniksi. Jos AA on surmaaja, hän on tehnyt kaiken tytön tietämättä.
Lisäksi meidän pitää olettaa, että ulko-oven avausääni ei muka poikkeaisi ratkaisevasti kodinhoitohuoneen oven avausäänestä... minkä se kyllä taatusti tekee. Ulko-oven avausääni on tunnistettavissa ulko-oveksi.
Ainoa vaan, ettei Gerberankaan takkahuoneesta kodinhoitohuoneelle -juoksu toimi livenä, koska AA ei ehdi takkahuoneeseen Jukkaa tappamaan (olisiko päässyt pesuhuoneen ovestakaan), ja koska isku tuli edestäpäin, jolloin AA:n olisi täytynyt omituisesti kiertää Jukan eteen, vaikka itse tuli takkahuoneeseen pesuhuoneesta.
Nih, eli siis miten nyt loppujen lopuksi selität tuon juoksun ulko-ovelle, kun takaisin ei tulla, eikä todellisuudessa edes juoksemallakaan ehtisi? Minusta kaikki teoriat kaatuvat tuohon. Ei tarvita kuin yksi mahdoton asia, niin koko juttu on mahdoton. Sinähän ennen venyttelit oven aukaisua juoksun keskivälille, mutta nyt kun tiedämme, että ovi avataan juoksuaskelten jälkeen, juoksu kestää neljä sekuntia, eikä kukaan juokse takaisin: miten murha oikein tehtiin?
(eikä se tyttö nyt ihan suoranaisesti sitä AA:ta puhelimeen huudellut

Häkelle vastasi, että äiti on paikalla, kun Häke kysyi, onko siellä aikuisia)
Nuo sekoittuneet aikamuodot on täälläpäin ihan normaalia kertomista jostain tapahtumasta. "Kuvittele, mä menin sinne kauppaan, ja tää kauppias alkaa selittään, että...". Tuossa ei ole mitään erikoista sinänsä.