HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MissHolmes
Ben Matlock

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Ihme inttämistä. Täällä on muutamakin, joka on taatusti lukenut kaiken mitä ko. jutusta ikinä on kirjoitettu.
Kaiva Kompleksi se youtube tai muu tallenne esiin, niin maksetaan kaikki sulle viis euroo. Ollaan sitä toivottu jo niin pitkään! ;)
Nuotio & Äreät Tiput
complex
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja complex »

MissHolmes kirjoitti:Ihme inttämistä. Täällä on muutamakin, joka on taatusti lukenut kaiken mitä ko. jutusta ikinä on kirjoitettu.
Kaiva Kompleksi se youtube tai muu tallenne esiin, niin maksetaan kaikki sulle viis euroo. Ollaan sitä toivottu jo niin pitkään! ;)
Heh, no kyllä mun nyt täytyy uskoa teihin kun en löytänyt minkäänlaisia viitteitä asiasta :) Lopetan inttämisen.
ChiefGillespie
Susikoski

Viesti Kirjoittaja ChiefGillespie »

MissHolmes kirjoitti:Ihme inttämistä. Täällä on muutamakin, joka on taatusti lukenut kaiken mitä ko. jutusta ikinä on kirjoitettu.
Youtubesta ei löydy tänä päivänäkään juuri mitään tästä Ulvilan tapauksesta, joten ei todellakaan ole ihme, ettei kuuluisa häke-nauhakaan ole sinne päätynyt. Minua ei juurikaan harmita, ettei nauhoitetta löydy enää mistään, olen sen kuullut eikä se kummoinen ollut. Jokainen sen voi halutessaan vaatia itselleen, sillä se on osa julkista materiaalia (pitäähän kansalaisten tietää kaikki asian käsittelyyn oleellisesti vaikuttavat seikat, muutenhan oikeutta voitaisiin käydä aivan miten tahansa). Tietysti kotinikkareille tuo nauha antaisi potkua, eli äänen käsittelijät varmaankin olisivat tohkeissaan. Se, miksi lehdet eivät ole erheensä jälkeen enää sitä julkaisseet on tietysti ymmärrettävää. Onkohan AA:n mielestä tämä nauha julkistettava? Hänhän haluaa lähes kaiken aineiston julkiseksi, mutta miten on tämän nauhoitteen laita?
Hydrogenium
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Hydrogenium »

ChiefGillespie kirjoitti:
Youtubesta ei löydy tänä päivänäkään juuri mitään tästä Ulvilan tapauksesta, joten ei todellakaan ole ihme, ettei kuuluisa häke-nauhakaan ole sinne päätynyt. Minua ei juurikaan harmita, ettei nauhoitetta löydy enää mistään, olen sen kuullut eikä se kummoinen ollut. Jokainen sen voi halutessaan vaatia itselleen, sillä se on osa julkista materiaalia (pitäähän kansalaisten tietää kaikki asian käsittelyyn oleellisesti vaikuttavat seikat, muutenhan oikeutta voitaisiin käydä aivan miten tahansa). Tietysti kotinikkareille tuo nauha antaisi potkua, eli äänen käsittelijät varmaankin olisivat tohkeissaan. Se, miksi lehdet eivät ole erheensä jälkeen enää sitä julkaisseet on tietysti ymmärrettävää. Onkohan AA:n mielestä tämä nauha julkistettava? Hänhän haluaa lähes kaiken aineiston julkiseksi, mutta miten on tämän nauhoitteen laita?
Hyvää iltaa.
Kyllä se Häkenauha oli julkinen koska minäkin sen kuuntelin läpi useita kertoja .
Muistan tarkkaan kuinka laskin askeleita ja kuuntelin jopa tuota sanaa uole monia kertoja.

Ulvilan häkenauha on julkaistu netissä se on varmaa. Minullakaan sitä ei ole kylläkään kopioituna.
ChiefGillespie
Susikoski

MissHolmes kirjoitti:Eipä ole ei ollut julisuudessa.
Litterointeja kyllä useampia. Sellaisia joista on jätetty lapsen kommentit pois, sellaisia, joissa on ollut vaihtoehtoja Lahden epäselville äännähdyksille. Mutta ei, ei ole nauhaa ollut kuultavana netissä.

Päivitetty 14.4.2010 14:38, julkaistu 13.4.2010 14:25
Hätäpuhelu oli järkyttävää kuultavaa
Kuva: Heikki Westergård
Harri Aalto, Ilpo LehtojokiLähetä palautetta toimittajalle

Runsaan neljän minuutin mittainen hätäkeskuspuhelu kuullaan tänään oikeudessa, kun Satakunnan käräjäoikeus aloittaa Ulvilan surman käsittelyn.

Syyttäjän tärkein yksittäinen todiste Ulvilan surmasta, runsas neljä minuuttia kestävä tallenne hätäkeskuspuhelusta, kuultiin oikeussalissa keskiviikkona, kun Satakunnan käräjäoikeus aloitti runsas kolme vuotta sitten tapahtuneen henkirikoksen oikeuskäsittelyn.

Dramaattinen hätäpuhelu, jonka aikana henkilöstövalmentaja Jukka S. Lahti kuoli väkivaltaisesti joulukuussa 2006, kuului syyttäjän avauspäivän asiaesittelyyn.

Runsaan neljän minuutin mittainen nauhoitus kuultiin median läsnä ollessa käräjäsalissa, vaikka surmatun alaikäisten lasten asianajaja vaatikin oikeutta sulkemaan ovet julkisuudelta kuuntelun ajaksi.

Istunnon puheenjohtajan, laamanni Kari Laurénin mukaan vahva julkisuusperiaate ylitti tässä tapauksessa lasten yksityisyyden suojan. Käräjäoikeus oli jo aiemmin valmisteluistunnossa päättänyt, että nauhoitus on osa oikeudenkäynnin julkista aineistoa. Satakunnan Kansa julkaisi tuolloin myös sanatarkan tekstiversion hätäpuhelusta.

Tekstiversion lukeneillekin autenttinen nauha oli järkyttävää kuultavaa. Raastavimpia hetkiä ovat kohdat, joissa perheen vanhin lapsi on puhelinyhteydessä hätäkeskukseen. Nauhalta kuullaan myös puhelun aikana kuolevan Jukka S. Lahden sydäntä särkevä valitus

Nauhoituksen kuulemiseen ajoittuvat myös ainoat hetket, jolloin miehensä murhasta syytetyn Anneli Auerin tyynin ulkokuori edes hieman murtui. Auerin nähtiin nieleskelevän kyyneleitään.
On ollut jonkun lehden sivuilla jaossa ainakin hetken, ja minä tuurilla satuin olemaan paikalla ja ehdin sitä kuuntelemaan. Mutta eihän tällä ole mitään väliä, sillä myös sinä saat sen kuunneltavaksesi, sillä nauha on edelleenkin osa julkista materiaalia. Siitä, että nauha on julkinen, ei pidetä kovaa meteliä. Miksiköhän? Kenen etua se palvelee? Oletan, että KO:n käsittelyn jälkeen se on netissä, ellei jo ennen käsittelyä.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

ChiefGillespie

Et varmaankaan enää muista minkä lehden? Jonkun lehden..

On vaikea uskoa sinua. En usko en sitten millään, että nauha olisi laitettu johonkin lehteen kuultavaksi. Yhden ihmisen kamppailu ja kuolema.. ei ei ei..

Nauhan kuuntelemista kokemuksena ei ole juurikaan missään kommentoitu (minfossa kaksi nikkiä), lukuunottamatta toimittajien sekä äänitutkijan että muiden oikeuden palvejoitten kuvauksia, eri uutisissa oikeudenkäyntien aikaan kun toimittajat ovat nauhan istuinnoissa mukana olleina kuulleet.

Keskustelupalstoilta en ole mistään löytänyt mitään sellaista, mikä viittaisi että joku muu kuin istunnoissa läsnä ollut olisi kuulemaansa kommentoinut. Jos se kerran on niin vaikuttavaa kuultavaa, niin onhan ihme ettei siitä kukaan olen mitään kertonut eikä sana olisi levinnyt ennen kuin vasta nyt.

Mitä kukaan siitä hyötyisi, että sanoo kuulleensa nauhan vaikkei olisikaan, sitäkään en kyllä ymmärrä.

Kumma juttu.

Tietenkään en ole kaikkia netin loukkoja kolunnut...

Kerropa sinä omia vaikutelmiasi siitä mitä kuulit. Mitä kuulit?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
ChiefGillespie
Susikoski

Hydrogenium kirjoitti:
ChiefGillespie kirjoitti:
Hyvää iltaa.
Kyllä se Häkenauha oli julkinen koska minäkin sen kuuntelin läpi useita kertoja .
Muistan tarkkaan kuinka laskin askeleita ja kuuntelin jopa tuota sanaa uole monia kertoja.

Ulvilan häkenauha on julkaistu netissä se on varmaa. Minullakaan sitä ei ole kylläkään kopioituna.
Joo ja "OLE" minä siinä kuulin enkä kuole. Kun lukee HÄKE-nauhan tekstiversion, tietää ainoastaan mitä on sanottu. Puhe-äänen voimakkuus, tahti, suunta jne. jäävät tietysti puuttumaan. Minulle jäi sellainen mielikuva, että puhelimessa AA:n ääni oli rauhallinen, mutta poistuttuaan puhelimesta aivan eri ihminen. Kontrasti oli mielestäni aika selvä. Asiasta hieman sivuun, muistakaa muuten JL:n koulutus, ehkä hän psykologina kuvitteli kykenevänsä pitämään AA:n aisoissa.
ChiefGillespie
Susikoski

Tara kirjoitti:ChiefGillespie

Et varmaankaan enää muista minkä lehden? Jonkun lehden..

On vaikea uskoa sinua. En usko en sitten millään, että nauha olisi laitettu johonkin lehteen kuultavaksi. Yhden ihmisen kamppailu ja kuolema.. ei ei ei..

Nauhan kuuntelemista kokemuksena ei ole juurikaan missään kommentoitu (minfossa kaksi nikkiä), lukuunottamatta toimittajien sekä äänitutkijan että muiden oikeuden palvejoitten kuvauksia, eri uutisissa oikeudenkäyntien aikaan kun toimittajat ovat nauhan istuinnoissa mukana olleina kuulleet.

Keskustelupalstoilta en ole mistään löytänyt mitään sellaista, mikä viittaisi että joku muu kuin istunnoissa läsnä ollut olisi kuulemaansa kommentoinut. Jos se kerran on niin vaikuttavaa kuultavaa, niin onhan ihme ettei siitä kukaan olen mitään kertonut eikä sana olisi levinnyt ennen kuin vasta nyt.

Mitä kukaan siitä hyötyisi, että sanoo kuulleensa nauhan vaikkei olisikaan, sitäkään en kyllä ymmärrä.

Kumma juttu.

Tietenkään en ole kaikkia netin loukkoja kolunnut...

Kerropa sinä omia vaikutelmiasi siitä mitä kuulit. Mitä kuulit?
Kuulin hätäkeskuksen vastaavan puheluun. Kuulin AA:n selostavan tilanteen. Kuulin AA:n käskyttävän lastaan, en tosin muista lapsen ääntä kuulleeni (ehkä se oli editoitu pois). Sen sijaan kuulin, kuinka AA yritti lohduttaa lastaan. Kuulin myös uhrin ääntelyn. Ja nauhan äänimaailma ei vastaa sitä, mitä julkisuudessa annetaan ymmärtää. Se ei ollut mielestäni kovinkaan dramaattinen. Itse asiassa jos ainoastaan kerran nauhan kritiikittömästi kuuntelee, siitä saa sellaisen kuvan että kyseessä on tosi tilanne.

Toisaalta jos tuota puhelusta julkaistua tekstiä ajattelee, niin aika lavastetulta vaikuttaa. Esim. JL:n ensimmäinen ääni ("Auu") tulee välittömästi sen jälkeen kun häke kysyy "joku hakkaa puukolla?" (tietysti lavastusmielessä olisi fiksua yrittää tuoda esille, että kuunnelkaa nyt itse). Itse asiassa ensimmäinen epäilyttävä seikka on, kun AA kertoo heti alussa, että täällä on joku "tappaja". Mistä AA voi tietää, että kyseessä on nimenomaan tappaja. Itse varmaan kertoisin, että joku tuli sisään ja heiluu puukon kanssa tms.(Anneli tietysti tiesi, että ruumishan se siellä takkahuoneessa). Viimeinen niitti on toi "kuuleksä kun mun mieheni huutaa". (Tällähän varmistetaan se, että JL on puhelun aikana mukams hengissä eikä kuollut).

No, Porin poliisi ei ihmeitä saanut aikaan.
MissHolmes
Ben Matlock

Viimeiseen asti. Viimeiseen hengen pihinään.
Niinhän minä olen aina uskonut. Ja siitä johtui myös tuo ylivoima.
Jukka uskoi vielä AnnuMamman puhuessa Häkeen, että Ambu tulee ja pelastaa.

ps. oliko se lohdutus se ''älä hei itke siäl'' ???
Nuotio & Äreät Tiput
ChiefGillespie
Susikoski

MissHolmes kirjoitti:Viimeiseen asti. Viimeiseen hengen pihinään.

Se oli lohdutus joka kohditui lapseen. Äänen sävy oli lohduttava, ei siis käskevä. Mutta tuossa vaiheessahan normaali ihminen olisi ollut lasten kanssa jo kaukana talosta. AA ei ollut, sillä ei ollut tarvetta pakoilla ketään.
MissHolmes
Ben Matlock

Hitsi. Jos se nauhan copy jossain on, niin kaiva se. Pliis.
Mä olen aina sanonut, että tuota nauhaa on turha vääntää puolesta tai vastaan niin kauan kun sitä ei ole kuullut. Litterointi ei kerro mitään, vai sanoja toistensa perään. Ja sanat tuollaisessa ilman sävyjä ja tunnelmaa on kuin tämä teksti; for nothing. :(

...lisäsin kuitenkin tuon nega-hymiön tuomaan tunnelmaa...
Nuotio & Äreät Tiput
ChiefGillespie
Susikoski

MissHolmes kirjoitti:Viimeiseen asti. Viimeiseen hengen pihinään.

Ihan kokonaisuutta ajatellen, itse oletin alussa, että kyseessä on ollut riita, ja mopedi lähti keulimaan. Aikaisemmin olen tuonut esiin (eri Aliaksella, koska tunnarit hukkuivat), että esim. jenkeissä naisen tappaessa miehensä, yleisin surma-ase on keittiöveitsi (luulisi siis poliisin koulutukseen kuuluvan jonkinlaista todennäköisyyksien arviointia).

Sitten hokasin, että mikäli kyseessä on mopedin keuliminen, siis pikaistuksissa tehty surma, niin olisi täysin mahdotonta lyhyessä ajassa peitellä jäljet kuten tässä tapauksessa. Tästä syystä itse uskon, että kyseessä on poikkeuksellisen harkittu surmaaminen, eli murha.

Valitettavasti Porin poliisilla ei ole harteita tutkia murhaa, tästä syystä tutkimus lähti vituralleen jo alkumetreillä. Tosin aivan maalaisjärjelläkin (kuten esittämäni fakta tuosta murha-aseesta), olisi olettanut poliisin hieman käyttävän järkeään. Toiseksi, poliisi olisi voinut hieman miettiä, kuinka yleistä on, että tuntematon henkilö tunkeutuu toisen henkilän kotiin ja surmaa tämän, ottaen huomioon ne olosuhteet (3 tai 4 lasta + vaimo), jotka vallitsivat tuolloin.
MissHolmes
Ben Matlock

Anneli räpytti silmiään ja JJ lankesi. Niin se vaan meni.
Nuotio & Äreät Tiput
ChiefGillespie
Susikoski

MissHolmes kirjoitti:Hitsi. Jos se nauhan copy jossain on, niin kaiva se. Pliis.
Mä olen aina sanonut, että tuota nauhaa on turha vääntää puolesta tai vastaan niin kauan kun sitä ei ole kuullut. Litterointi ei kerro mitään, vai sanoja toistensa perään. Ja sanat tuollaisessa ilman sävyjä ja tunnelmaa on kuin tämä teksti; for nothing. :(

...lisäsin kuitenkin tuon nega-hymiön tuomaan tunnelmaa...
Vaihdoin viime vuonna tietokonettani. Eilen kävin vanhaa konettani läpi erilaisilla tiedostojen palautus-ohjelmilla, ja ne olivat kyllä aika surkeita. Yleensä tallennan tiedoston työpöydälle, mikäli se on mielenkiintoinen. Hämärästi muistan tallentaneeni tämän tiedoston ja heittäneeni sen sitten roskikseen. Nämä Undelete-ohjelmat eivät kyllä löytäneet hevon persettä. Mitenköhän näkisin millä sivuilla olen vieraillut ja mitä ladannut 2010 huhtikuussa? Oletan, että tuolloin kuuntelin nauhaa. Erittäin vahva veikkaukseni on muuten tuo Satakunnan kansa, sillä he julkaisivat aina kaiken, ja paljon muita nopeammin (toimitus siinä muutaman kilsan päässä). + Oletettavasti toimittajien toiminta vastaavaa tasoa Porin poliisin kanssa.
ChiefGillespie
Susikoski

MissHolmes kirjoitti:Anneli räpytti silmiään ja JJ lankesi. Niin se vaan meni.
Näinhän se varmaan meni. No, onhan niitä joka ammatissa hyviä, keskinkertaisia ja huonoja. Ikävää tietysti, mikäli alueellinen jakauma on vinoutunut ts. huonot kasaantuneet tietylle alueelle. Toisaalta ihan rosvon kannalta ajateltuna, kannattaisi lukea tilastoja, niin kiinnijäämisen riski laskisi :D
Vastaa Viestiin