Tara kirjoitti:
Varmaan se kiinnostaa moniakin, mutta olisi varmaan aikamoinen homma?
Jos jaksat tai huvittaa niin laitapa aluksi vaikka jotain vain omia vaikutelmia tai/ja ehkä joku esimerkki jostain kohdasta minkä omasta mielestä kuulet selvimmin jollain tapaa toisin kuin Tuija Niemen 'litteroinissa'. Kun ehdit. Tai ihan miten vain..
Minulla on kuulemastani vähän ristiriitaiset tunteet. Moni asia oli ihan nurinpäin verrattuna siihen, miten itse olin käsittänyt.
- Minusta alku vaikutti shokeeraavan teennäiseltä - tuli aluksi sellainen olo, että "ohhoh, nyt täti on soittamassa Häkeen perheriidan päätteeksi, case closed", MUTTA loppua kohti teennäisyys pikkuhiljaa hävisi. Jos olisin kuullut tallenteen vasta siitä kohdasta eteenpäin, kun lapsi huutaa äitiä takaisin puhelimeen, niin olisin täysin vakuuttunut, että kyse on aidosta hädästä.. Eli lopputulema tältä osin: En kykene saamaan tolkkua, onko hätä aitoa vai ei.
- Huonekalut eivät siirtyneetkään kerralla pitkään ja hartaasti, vaan useaan otteeseen vähän...
- Minä kuulin sisotalon tavoin ainakin yhden ylimääräisen Anneli-huudon.

Muistaakseni litteroinnissa on kohta "vähä voit auttaaki" tms? Minä kuulen siinä "duu ähä annu auddaa *klik*". Eli tuo litteroinnin "KI"-äänne ei kyllä minun mielestäni 95% todennäköisyydellä ole ihmisen suusta, vaan se on jokin esineen kilahdus...
Jotain tällaisia merkintöjä tein:
- 00:01:17 - Jukan rauhallisella mutta kuitenkin selkeästi kuuluvalla äänellä sana "auto". Tosin sanan lopussa äänitaso nousee, kuten tämän sanoisi maahanmuuttaja. Onko ollut tarkoitus jatkaa lausetta jollakin? Onko miehellä joku aksentti? Onko jokin vamma, miksi sana tulee niin oudosti? Vai mahtaako olla joku ihan muu sana tarkoitus tuottaa kuin "auto"?
- 00:01:27 - Jukka huutaa jotain kuuluvalla äänellä - "Äitiiiiiiyyy". Kuulostaa siltä kuin äitiä huudettaisiin, ja lopussa pää kääntyisi samalla toiseen suuntaan, jolloin "iiii" muuttuu vaimeammaksi ja kumeammaksi ja kuulostaa enemmän "yyy".
- kuulin noin ajassa 00:01:09 kuin Anneli kuiskaisi "hei, tule". Se "Hei" kuuluu selkeästi, mutta "tule" on epäselvempi.
Ja mitäs muuta... Ainiin! Ja sitten kun lapsi sai luurin käteensä, niin siinä kohtaa alkoivat äänet kuulua takkahuoneesta lujempaa. Tästä päättelen, että lapsi on joko lähtenyt keittiöstä luurin kanssa niin pitkälle kuin on päässyt olkkaria kohti.. tai vaihtoehtoisesti jokin äänieste on väistynyt tieltä (se voisi olla vaikka takkahuoneen ja pesuhuoneen välinen ovikin joka on avattu, jos se ääni kuuluisi sitä kautta puhelimeen kovempaa).
Tara kirjoitti:
Yksi kysymys:
Minkä vaikutelman saat kohdasta, jossa Anneli (menee jonnekin).. ja huutaa 'aloittaen korkealla äänellä joka sitten laskee', 'sävy toteava tai käskevä' (äänitutkijan kommentti jossain etp:ssä, jotenkin noin)?
Auer näyttäsi tuossa vaiheessa kuulleen sanan 'kuole', käskynä. No, entäs sinä, mitä sanot, kuolema?
Minä kuulen kyllä siitä kanssa sen "kuole". Yritin mahdollisimman paljon kuunnella, filteröidä, palastella ja pohtia noita "kuuluisimpia" kohtia ja mitä niissä sanotaan - ja avoimin mielin! Tuohon kohtaan en keksinyt mitään muuta kuin sen kuole, mutta se on kylläkin epäselvä kohta. Ehkä oon fiksoitunut liikaa tuohon kun olen siitä lukenut niin paljon!

Eikä se kohta ollut mitenkään raivokas huuto vaan yllättävänkin mieto siihen, mitä litteroinneista kuvittelin!
Tosin minusta tallenteella on kaksi aika karmivaa kohtaa, toinen on toki se lapsen kiljaisu lopussa, mutta ehkä pahin on Annelin huutama "mitätön!". (tai litteroinnissa siinä taisi olla "pitääkö?"). Se "-UOLE" on minusta varsin vähäpätöinen "tokaisu" verrattuna tuohon "mitätön!"-huudahdukseen, joka kuulosti minun korvaan silkalta hysteeriseltä raivolta. Tuo ehkä oli minusta se kohta, joka minusta nauhalla selkeimmin jäi mieleen Annelia vastaan puhuvana seikkana näistä puheäänistä. En pystynyt mitenkään mieltämään siihen kohtaan pelkoa tai epätoivoa, vain sen raivon... Lisäksi kirjasin ylös, että ne vokaalit kuulostaa selkeästi "yksöisvokaaleilta", eli nuo kaksi ää:tä peräkkäin sanassa "pitääkö" ei täten kyllä pidä paikkaansa. :/
Huomautan tähän kuitenkin, että periaatteessa kaikki ääni, mikä kuului sieltä takkahuoneesta, niin oli aika epäselvää ja vaikka sanojen vokaalit saa minusta hyvällä varmuudella esille, niin konsonantteja voi sinne melkeen sitten arvailla miten ikinä huvittaa! Muualta tulleet äänet olivat selkeät ja konsonantit erottuivat. Eli kuulen mielelläni, mitä muut nauhan kuulleet ovat ajatelleet eri tavalla nimenomaan niistä takkahuoneen epäselvistä äänistä, enkä lähde itse vannomaan kuulemiani mitenkään oikeiksi.
- Ihmetys myös ne ulkopuoliset äänet - koska yhdessä vaiheessa mietin, että onko tuo sillisalaatti oikeasti useasta puhelusta päällekäin tai onko jossain TV auki taustalla.
- Kirjasin ylös moneen kohtaan "WTF?", koska Jukan äänten taso toden totta vaihteli hyvin paljon, vaikka itse jukan ääni muuten kuulosti siltä, että mies huutaa lähes kurkku suorana. En kuitenkaan päässyt siihen asti, että voisin mitään taustanauhajuttuja spekuloida. Katsotaan ne myöhemmin.
Ei kai tällä erää muuta..