8-vuotiaan Eerikan murha, Helsinki 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
lukutoukka
Christopher Lorenzo
Viestit: 1607
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:02 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Turkinpippuri kirjoitti:Mä en tosiaankaan aio sytyttää kynttilää!! Ketä se auttaa ja millä lAilla?? Viranomaiset ovat onnekkaita koska suomalaiset ovat juuri näitä kynttilänsytyttäjiä hiljaa kotonaan. Jos oltaisiin maailmalla, sosiaalitoimiston eteen järjestettäisiin mielinosoitus ja vaadittaisiin paikalle virallista selittäjä!
Juuri näin. Jossain päin maailmaa ihmiset kokoontuisivat varustettuina kylteillä ja t-paidoilla, joissa on Eerikan kuva esim. eduskuntatalon eteen tai kaupungintalon, josta kuntapäättäjät lähtevät pitkille lounailleen. Ääntäkään ei varmaan säästettäisi, kun päättäjät hivuttautuisivat kalliisiin autoihinsa. Ehkä sekin olisi vain pieni muistutus, mutta kuitenkin.
siruke
Susikoski
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 3:38 pm

Siruke

Viesti Kirjoittaja siruke »

Äskeinen viestini meni jonnekkin eli tässä uusi.

SYTYTÄN KYNTTILÄN symboliksi sille, että meidän hyvinvointiSuomessa voi pieni lapsi ja tässä tapauksessa Eerika joutua näin epäinhimillisen kidutuksen ja sadismin kohteeksi. Sytytän kynttilän Eerikalle myös siksi, että se on ainoa keino jotenkin osoittaa se hirvittävä suru ja ahdistus siitä, mitä tämä pieni joutui kokemaan ja todeta oma voimattomuutensa asian takia.

Mielenosoitukseen olen valmis milloin vain. Mielenosoituksella haluan osoittaa vihani ja vaadin selitystä viranomaisilta MIKSI EERIKA JÄTETTIIN YKSIN ...MIKSI HÄNTÄ EI KUUNELTU..MIKSI VÄKIVALLALLE KÄÄNETTIIN SELKÄ..

KUN VIRANOMAISLLE ON ANNETTU VALTA PÄÄTTÄÄ NÄIDEN PIENTEN ELÄMÄSTÄ NIIN VALLAN MUKANA TULEE MYÖS VASTUU PUHUMATTAKAAN SIITÄ, ETTÄ TÄSSÄ VALLASSA ON KYSE KONKREETTISESTI LASTEN ELÄMÄSTÄ JA KUOLEMASTA ..

TÄTÄ VASTUUTA HALUAISIN NYT MIELENOSOITUKSESSA TUODA ESIIN....sossut käyttivät valtaansa Eerikan elämässä ottamalla hänet pois äidiltä, siirtämällä isän luo, siirtämällä Samariaan lastenkotiin ja tekemällä päätöksen siirrosta takaisin isän luo.
Nyt heidän on aika ottaa VASTUU siitä, MIKSI EERIKAA EI OTETTU POIS ISÄN LUOTA vaikka ilmoituksia lapsen huonoista oloista oli enemmän kuin riittävästi...kaikilla rintamilla

TÄTÄ VASTUUTA NYT VAADIN !!!!!!
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Mä en tosiaankaan aio sytyttää kynttilää!! Ketä se auttaa ja millä lAilla?? Viranomaiset ovat onnekkaita koska suomalaiset ovat juuri näitä kynttilänsytyttäjiä hiljaa kotonaan. Jos oltaisiin maailmalla, sosiaalitoimiston eteen järjestettäisiin mielinosoitus ja vaadittaisiin paikalle virallista selittäjä!
Olen samaa mieltä. Kynttilän sytytän useimpina iltoina ihan omaksi ilokseni. Eerikan ja muiden lapsiuhrien suhteen pidän kynttilän sytyttämistä heille suuren luokan pilkkana. Vähälläpä se hyvä omatunto on ostettavissa.
En vain ymmärrä tätä "kynttilä muistolle" -symboliikkaa. Meidän naapuri sytytti kynttilän auton alle jääneelle sekarotuiselle koiralleen :roll:
Nothing is quite what it seems
Barabbas
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 16, 2012 2:50 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Barabbas »

elisa44 kirjoitti:
"jarmo.janis" olen antanut kertoa itselleni, että tämä tapahtui jossain sellaisessa 60 - 70 luvun kerostalossa, jossa sen ajan tyylin mukaan on täysin pepulleen rakennettu äänieristeet.
Siispä naapureiden on täytynyt pakostakin kuulla jotain. Ja mielestäni edelleen heidänkin toimintaa pitäisi tutkia mahdollisena heiteillejättönä riippuen siitä, mitä heillä on ollut mahdollisuus nähdä tai kuulla asunnon tapahtumista silloin, kun siellä on tapahtunut näitä asioita.
Olen samaa mieltä naapureista. Jostakin luin, että naapurit olivat kuulleet pahoinpitelyn ääniä, he olivat nähneet mustelmat ja hiusten lähdön ja se on varma tieto, että olivat nähneet tyttöä juoksutettavan pihalla parikin tuntia ja lapsi oli "tehnyt tarpeensa" pihalle koska häntä ei päästetty sisälle. Minä en voi tajuta, miksi kukaan ei soittanut poliisia paikalle. Kuten jossain lehtiotsikossa luki, monet näkivät mutta kukaan ei pelastanut. Jos naapurissa rääkätään koiraa, poliisit on paikalla alle aikayksikön mutta kun pikkutyttöä kidutetaan, naapurit pistää telkkarin kovemalle.
((Nyt jos koskaan, paukahtakoon minfo-neitsyys/-poikuus.))

Tällä postauksella toivon keskustelua siitä, mikä on tavallisten ihmisten vastuu. Miten pitkälle (ja miten) kannattaa/uskaltaa mennä, jos havaitsee, että puolustuskyvyttömät ovat tulilinjalla?

Naapurithan OVAT KUULLEET. Minäkin pidän todella järkyttävänä asiana ja yhtenä tapahtumien kehittymisen mahdollistavana tekijänä sitä, ettei asuinalueen välitön naapurusto ihan todella konkreettisesti puuttunut (esim. TT:n ja NB:n/SL:n puhuttaminen silmästä silmään ja/tai rikosilmoituksen teko p-laitoksella pahoinpitelyepäilystä todistusaineistona kuva- ja/tai videoaineistoa). Nyt tyydyttiin passiivisesti olettamaan sl- ja poliisi-ilmoitusten jälkeen (mikäli sellaiseen vaivauduttiin), että ”kyllä viranomaiset hoitavat” kuin verukkeena sille, ettei ratkaisevaa askelta tarvitse vahingossakaan itse ottaa. Ja niin se viranomainen hoiti, päin ***tua hoitikin.

Ongelmallista tällaisissa vakavissa rikoksissa takautuvien sanktioiden kannalta on se, että kohta ei enää kukaan näe eikä kuule senkään vertaa, kun kusi sukassa pelätään, että rangaistus puuttumattomuudesta tulee jälkikäteen. Suomalainen on kyllä uskomattoman kyvytön maitolammas. Tässä suhteessa tarvitsisimme kaikki valmennusta ja ennen kaikkea rohkaisua siihen, että väliin mennään (vaikka hampaita lähtisi) ja mielellään harkitusti joukkovoimalla.

Seuraavassa on tapauksen esitutkintapöytäkirjan julkisesta osasta referoituja otteita erään todistajan (mies, Tarkkien naapuri samassa rappukäytävässä) kuulustelukertomuksesta (15.5.2012):

”Olen asunut noin vuoden verran Rantakartanonkatu [virhe: -tie] 4:ssa. [poistettu virke] Jo heti alkuvaiheessa havaitsin, että [poistettu kaksi sanaa] asunnosta kuului usein sen pienen tytön itkua ja kovaäänistä naisen huutoa ja raivoa tätä tyttöä kohtaan. Olen vain muutaman kerran kuullut asunnossa asuvan miehen kohottaneen ääntään.

[poistettu kappale]

Olen hyvin usein herännyt aamulla siihen, että tämä nainen huusi kovaan ääneen tälle pikkutytölle noin klo 08 aikaan, eli siihen aikaan kun tämä tyttö oli lähdössä kouluun. Nainen käytti hyvin karkeata kieltä tätä tyttö kohtaan ja haukkui häntä mm. termillä ”vitun läski”. Kuulin hänen puhuvan myös sellaista että ”laihduta kun olet niin lihava, ettei sun tarvitse käyttää aikuisten vaatteita”. Muistan myös kuulleeni hänen huutaneen tässä kevään aikana ”joko toi lähtee tai minä” ja ymmärsin tämän huudon olleen suunnattu pariskunnan miehelle ja sillä viitattiin tähän tyttöön

[poistettu kappale]

Kun olen tätä naisen raivoamista ja tytön itkemistä jatkuvasti kuullut siitä [poistettu sana] asunnosta, olen useasti miettinyt sitä, pitäisikö minun tehdä jotain asian suhteen, esim. ilmoittaa asiasta lastensuojeluviranomaisille. Tämä asia jäi kuitenkin vain miettimisen asteelle [MIETTIMISEN??!!!] ja juttelin tästä myös tyttökaverini kanssa. [poistettu kaksi lausetta] ja hänkin on tietoinen siitä, mitä [poistettu sana] asunnossa on tapahtunut, koska ne äänet ovat hyvin kuuluneet meidän asuntoomme.
Oli välillä todella pahan kuulosta kuunnella sen naisen huutoa ja tytön itkua. Minulle jäi välillä sellainen kuva, että tätä tyttöä pahoinpideltiin jollain lailla myös fyysisesti eikä pelkästään henkisesti. Muistan sen naisen huutaneen jossain vaiheessa itkevälle tytölle ”mitä sä siinä iniset” ja heti tämän jälkeen tyttö huusi ”au” ja sen jälkeen hän alkoi itkeä kovempaa. Tulkitsin tuon tilanteen niin, että tässä tilanteessa tämä nainen oli kohdistanut jonkinlaista fyysistä väkivaltaa tähän tyttöön, mikä sai hänet sanomaan ”au” ja itkemään kovempaa.”

Kysyttäessä näinkö tällä tytöllä ikinä mitään fyysisiä vammoja, kerron että en nähnyt. [poistettu kaksi virkettä]

Kysyttäessä tämän perheen miehestä, kerron että sen miehen ääntä ei kovinkaan usein kuulunut. Muistan joskus tämän naisen huutaneen ilmeisesti tälle miehelle että ”sano nyt sinäkin jotain”. Tämän naisen huudoista kuvastui selvästi tietynlainen raivo ja viha tätä tyttöä kohtaan. Minulle jäi sellainen kuva, että tämä nainen oli selvästi dominoiva tämän miehen suhteen, enkä kuullut sen miehen korottavan ääntään kuin vain muutamia kertoja, kuten olen jo aikaisemmin maininnut.” (Etptk:n sivut 90-91)
**** lainaus loppu *****

Pistää hiljaiseksi ja miettimään, kuinka korkealla se ilmoituskynnys oikeasti voi olla.

Seuraavassa on tapauksen esitutkintapöytäkirjan julkisesta osasta referoituja otteita erään toisen todistajan (nainen, edellisen tyttöystävä, Tarkkien naapuri) kuulustelukertomuksesta (26.6.2012):

”Kyseisestä asunnosta kuului heti alusta alkaen aina kun siellä riideltiin, ja yleensä tämä nainen oli se, joka siellä kovaäänisesti huusi. Sanoisin, että 10% asunnosta kuuluvista äänistä johtui sen miehen ja naisen välisistä riidoista ja loput 90% oli sen naisen huutamista ja haukkumista sille pikkutytölle.
Mietin sitä, missä mielessä tämä naisen huutaminen oli ikään kuin kasvattamista ja missä mielessä se oli henkistä väkivaltaa tätä tyttöä kohtaan. [??!!! se siitä arvostelukyvystä…]

Useimmiten näitä riitoja/huutoja oli aamuisin silloin kun tyttö oli lähdössä kouluun. Aamiaisen syömiseen liittyen nainen haukkui tyttöä hyvin karkeilla sanoilla kuten ”lehmä”, ”huora”, ”läski” jne. Nainen haukkui tyttöä jatkuvasti lihavaksi ja päivitteli sille miehelle sitä, miten tyttö oli päästetty siihen ravitsemustilaan. Minulle jäi sellainen kuva, että aamuisin tytölle yritettiin syöttää jotakin hänelle epämieluisaa ruokaa, kun hän ”kakoi” ja yökkäili syödessään tätä ruokaa. Kysyttäessä paniko tyttö sanallisesti vastaan tätä naista kohtaan näissä tilanteissa, kerron että ei, hän ainoastaan itki voimakkaasti, korkeintaan hän sanoi ”älä” tai ”lopeta” eikä alkanut sanallisesti riitelemään sen naisen kanssa.

[poistettu kappale]

kevään 2012 aikana havaitsin sellaisen eron siinä [poistettu sana] perheen tilanteessa, että kun se nainen aloitti tytön haukkumisen silloin aamuisin, niin nyt keväällä se mies otti selvästi enemmän osaa tähän tytön haukkumiseen kuin aikaisemmin. Aikaisemmin se oli selvästi ollut enemmän pelkästään naisen tekemään haukkumista ja huutamista, mihin mies ei ottanut osaa.
Kaiken kaikkiaan voisi sanoa sen, että huutaminen ja riiteleminen oli jokapäiväistä ja sitä tapahtui sekä aamuisin että iltaisin.

Välillä kuulin alhaalta jotain tömähtelyä ja sen jälkeen heti tytön itkua, jolloin ajattelin että mahdollisesti tuolloin tyttöä olisi pahoinpidelty fyysisestikin, eikä ainoastaan henkisesti.
Joskus kuulin sen naisen sanomana suoranaisia uhkauksia sille tytölle, että ”sulle käy huonosti jos et syö” jne. niin että naisen puheissa oli selvästi väkivallan uhka.

Talossamme äänieristys oli todella huono [poistettu kolme sanaa]. [poistettu kuvausta talon äänieristystä heikentäneistä seikoista, mm. erilaisista eristämättömistä lvi-ratkaisuista asuntojen välillä], jolloin äänet tulivat aivan suoraan meidän asuntoomme. Normaalilla äänellä suoritettu keskustelukin saattoi kuulua hyvin, puhumattakaan siitä kun siellä [poistettu sana] korotettiin ääntä.

Kysyttäessä mistä muista aiheista tytölle huudettiin kuin hänen painostaan ja syömisestään, kerron että ainakin epäsosiaalisesta käytöksestä ja siitä että tytöllä ei ollut ystäviä sen vuoksi että hän oli ylipainoinen. Tytön itku oli myös sellainen, mistä nainen kiivastui helposti ihan totaalisesti. Nainen kiroili todella voimakkaasti ja törkeästi tälle tytölle, ja monesti teki todella pahaa kuunnella tuota naisen kielenkäyttöä.

[poistettu kolme kappaletta]

Käsitykseni mukaan tämä tyttö ei mitenkään tarkoituksellisesti provosoinut tätä naista, vaan nainen oli jatkuvasti ikään kuin räjähdysherkkä tytön suhteen heti kun vähänkin aihetta ilmeni.

Kysyttäessä [poistettu sana] kuuluneista pahoinpitelyn äänistä, kerron että käsitykseni mukaan näissä tilanteissa useimmiten oli mukana se nainen, ainakin tömähdykset kuuluivat siinä samassa yhteydessä kun tämä nainen raivosi sille tytölle. Joitakin kertoja näitä samantyyppisiä ääniä kuului siinä vaiheessa kun se mies huusi tytölle, jolloin voisin kuvitella tämän miehen olleen tytön pahoinpitelijä, sikäli mikäli tyttöä on fyysisesti pahoinpidelty.” (Etptk:n sivut 87-89)
**** lainaus loppu ****

Yhä hiljaisemmaksi vetää. Ei poliisia, ei ls:a, ei oven taakse kysymään, että ”mitä helv*** täällä tapahtuu?”, ei mitään…? Ei kerrassaan mitään (paitsi oman pahan olon käsittelyä), huoh..?!
ἐκραύγασαν οὖν πάλιν λέγοντες: μὴ τοῦτον ἀλλὰ τὸν Βαραββᾶν.
(Then cried they all again, saying: "not this man, but Barabbas".)
vandt
Jack Bauer
Viestit: 917
Liittynyt: La Heinä 05, 2008 10:00 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja vandt »

Kamalia naapureita. Minä soitin poliisille jo siitä, kun alakerrasta kuului mäiskintää ja sen jälkeen koiran ulvovaa "itkua". Poliisi ei tullut. Seuraavalla kerralla juoksin sinne ovelle itse.

Oven avasi nuori romanipoika, joka selitti, että ei hyö koiraa hakkaa, kun on hevosmiehii ja on kotona aina hevosiiki ollu, tää koira vaan huutaa kaikesta kuin sitä hakattaisi, siis ihan sanallisesta komennuksestakkiii. Suostuin uskomaan, mitä muutakaan olisin voinut.

En pidä koirista. Silti menin, kun poliisikaan ei mitään tehnyt. Varmasti menisin lapsen tapauksessakin. Tosin toivon, ettei tarvitsisi mennä, vaan sen sentään poliisikin ottaisi vakavasti soitostani. Toivon.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^^ Barabbasin viesti kertoo mielestäni oleellisen: tytöllä ei ollut mitään mahdollisuuksia. Moni kuuli erittäin selvästi kaltoinkohtelun ja pahoinpitelyn äänet. Asian annettiin olla. Keväällä 2012 todistaja kertoo myös lapsen isän aktivoituneen lapsen haukkumisessa ja kenties (äänistä päätellen) fyysisessä kurituksessa. Toinen todistaja kertoo naisen uhanneen, että joko tyttö lähtee tai hän lähtee. Isä huomasi että nyt hänenkin täytyy ryhdistäytyä, eikä vain sivusta katsella naisen tekemää pahoinpitelyä.

Ehkä muutamat tunnetut tapaukset, joissa rikosta estämään menevä on itse joutunut syytetyn paikalle, ovat tehneet suomalaisista(kin) niin arkoja, että mitään ei uskalleta yrittää, vaikka selvästi huomataan, että pitäisi puuttua. Itse tiedän ihmisiä, jotka juuri tästä syystä eivät puutu mihinkään näkemäänsä väkivaltaan. Väkivalla uhri on esim.jätetty kadulle makaamaan talvipakkasessa.
Mielestäni in summa summarum väkivaltarikosten tekijöitä pyritään suojelemaan kaikelta pahalta, myös oikeuskäsittelyn aikana, uhria ei ylimääräisellä suojelulla hemmotella.

Mutta ainahan voi sytyttää kynttilän ja ilmoitella siitä facebookissa!
Nothing is quite what it seems
seireeni
Lauri Hanhivaara
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 12:47 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja seireeni »

Ei voi muuta kuin ihmetellä, miten naapurit muka "tekivät kaikkensa" tytön pelastamiseksi! Jos rankan pahoinpitelyn ääniä kuuluu naapurista, niin silloin soitetaan hätänumeroon ja paikalle hälytetään poliisi sillä minuutilla! Ei tehdä lastensuojeluilmoituksia, eikä varsinkaan jäädä toimettomana kuuntelemaan, vaan hälytetään apua paikalle HETI. Ls-ilmon voi tehdä poliisikin, kun on todennut tilanteen ja mahdollisesti napannut murjotun tytön turvaan. Uskomatonta! Ihan sama kuin vakavassa sairastapauksessa joku alkaisi ambulanssin sijasta tilaamaan aikaa omalääkärille parin viikon päähän. Vaikka pahoinpidelty onkin lapsi, niin yhtälailla poliisin pitää hänen pahoinpitelyynsä puuttua, ja varmasti olisikin puuttunut, jos naapurit vain olisivat hälyttäneet partion paikalle akuutissa tilanteessa. Mutta ehei, kuunnellaan vaan ja maristaan, kun tuntui niin pahalta. Argh!! Ilmeisesti tuollaisilla asuinalueilla tämä on hyvin tyypillistä, ei välitetä eikä puututa mihinkään. Todella, todella surullista ja käsittämätöntä.
"I think it was sick and weird."
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1929
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja jmit »

Täysin asenteellista kirjoittelua rouvasta. Sentään kyseessä ranskalainen lääkäri. Jos kerran lääkäri sanoo, että ihminen voi hengittää päälaen kautta, niin syytä uskoa ja antaa ennakkoluulottomasti rouvalle mahdollisuus osoittaa asia käytännössä. Esimerkiksi pölynimurin letku kytkettynä hattuun ja sillalta virkistävä hyppy jokeen.
siruke
Susikoski
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 3:38 pm

Siruke

Viesti Kirjoittaja siruke »

seireeni kirjoitti:Ei voi muuta kuin ihmetellä, miten naapurit muka "tekivät kaikkensa" tytön pelastamiseksi! Jos rankan pahoinpitelyn ääniä kuuluu naapurista, niin silloin soitetaan hätänumeroon ja paikalle hälytetään poliisi sillä minuutilla! Ei tehdä lastensuojeluilmoituksia, eikä varsinkaan jäädä toimettomana kuuntelemaan, vaan hälytetään apua paikalle HETI. Ls-ilmon voi tehdä poliisikin, kun on todennut tilanteen ja mahdollisesti napannut murjotun tytön turvaan. Uskomatonta! Ihan sama kuin vakavassa sairastapauksessa joku alkaisi ambulanssin sijasta tilaamaan aikaa omalääkärille parin viikon päähän. Vaikka pahoinpidelty onkin lapsi, niin yhtälailla poliisin pitää hänen pahoinpitelyynsä puuttua, ja varmasti olisikin puuttunut, jos naapurit vain olisivat hälyttäneet partion paikalle akuutissa tilanteessa. Mutta ehei, kuunnellaan vaan ja maristaan, kun tuntui niin pahalta. Argh!! Ilmeisesti tuollaisilla asuinalueilla tämä on hyvin tyypillistä, ei välitetä eikä puututa mihinkään. Todella, todella surullista ja käsittämätöntä.

Tätä samaa olen miettinyt minäkin ja siitä myös kirjoitellut. En millään kykene ymmärtämää näitä ihmisiä siis naapuureita tai koulussa olevia ihmsiä, jotka konkreettisesti todistivat tytön ahdinkoa päivästä toiseen..viikosta viikkoon ja näkivät, että mitään ei tapahtunut vaikka nätit kaavakkeet ls:ään menikin.

Missä on ihmisten perusvaistot suojella avutonta lasta kun kuulee joka aamu tällaista nöyryyttämistä ja lyönnin ääniä tai näkee lapsen mustelmat ja revityt koulukirjat.

Nämä ihmiset elivät tytön lähellä ja silti kukaan ei mennyt ovikelloa pirauttamaan ja sanonut sille s''tana psykolle ..että nyt loppuu. Ei soittanut poliisille ja kertonut tilanteen olevan jatkuvaa..olisi vaikka äänettänyt ne hirveydet hyvä ihminen. Olisi toiminut muutenkin kun soittamalla puhelimella jonnekkin kasvottomalle viranomaiselle. Tytön hätä oli siinä vieressä ..silmien edessä..korvien kuultavissa. Olisivat vaikka joukolla tehneet jotain ..jotain muuta kuin päivitelleet huolestumista muiden kanssa omissa asunnoissaan ja antaneet lapsen kärsiä..

Jos viranomaisista ei ole apua niin meidän, jotka väkivallan todistamme onTEHTÄVÄ JOTAIN JA OTTAA OHJAT KÄSIIN JA TEHDÄ JOTAIN KONKREETTISTA. Herrajumala nyt oli kyseessä ekluokkalainen pieni lapsi ..ei hän osaa auttaa itseään. Ei 8 vuotiaalla lapsella ole työkaluja ymmärtää sitä, että aikuiset ovat psykoja ja häntä ei saa näin kohdella. Vasta murrosiässä on ihmisellä työkaluja kyseenalaistaan vanhempien tekemiset ja puollustaa itseään. Siihen asti se on meidän muiden aikusten tehtävä suojella pieniä, jos todistammne väkivaltaa.
Kyllä siellä sossussakin olsii herätty, jos olisi joukolla kunnolla kovistelu niitäkin toimimaan..

Minua kyllä kylmää tällainen...ihmisten uskomaton katseen kääntäminen toisen hädältä varsinkin lapsen vaikka vieras onkin. Miltähän tästä pienestä on tuntunut elää ja olla siinä kaikkien 'isojen' ihmisten ympäröimänä ja kukaan ei auta ..ehkä hän oli jo uskonut ajatukseen, että tämä on ihan oikein minulle..kun olen lihava ja ilkeä niin kuin psykoämmä väittää..muutenhan nuo muut 'isot' olisivat minua auttaneet tai puollustaneet.

life sucks ..tai sitten se vaan on niin kuin joku täällä sanoi..noissa lähiöissä tämmönen on arkipäivää...lapsen itku ja väkivallan äänet..turtunut naapuri kääntää katseen pois mustelmaisesta, surullisesta lapsesta...ekä halua tietää mitä muuta siellä asunnossa tapahtuu illan pimeinä tunteina kun on 'pelottavan' hiljaista. Väkivalta ei lopu itsestään ja yleensä se vain raaistuu kun muut antavat sille hiljaisen 'siunauksen'..niin kävi pikkueerikallekkin.
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2419
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Naapureita on mielestäni aivan turha syyllistää, he tekivät sen mitä lain puitteissa voivat, ja miten meitä ohjeistetaan toimimaan, kun epäilemme lasta kohdeltavan kaltoin: ottivat yhteyttä lastensuojeluun, ja uutisoinnin mukaan lastensuojelun kriisipäivystykseen, joka toimii ympäri vuorokauden. Oletteko muuten huomanneet tämän tapauksen jälkeen mediassa, että meitä ohjeistetaan edelleen toimimaan samoin? Ottamaan yhteyttä lastensuojeluun.

Sellaista mietin, että tuskin missään kuultiin pahoinpitelystä johtuvaa lapsen itkua, kun tyttöhän oli harva se ilta paketoituna lakanaan ja pressuun suu teipillä tukittuna, koko yöksi. Ja mahtaako vatsaan taikka jalkapohjiin hakkaamisestakaan ääniä kuulua niin paljon, että se seinän läpi kuuluisi?

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että piittaamattomuuden ja puuttumattomuuden kulttuuri on huolestuttavasti yleistynyt.
siruke
Susikoski
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Touko 25, 2012 3:38 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja siruke »

Juliet Jones kirjoitti:Naapureita on mielestäni aivan turha syyllistää, he tekivät sen mitä lain puitteissa voivat, ja miten meitä ohjeistetaan toimimaan, kun epäilemme lasta kohdeltavan kaltoin: ottivat yhteyttä lastensuojeluun, ja uutisoinnin mukaan lastensuojelun kriisipäivystykseen, joka toimii ympäri vuorokauden. Oletteko muuten huomanneet tämän tapauksen jälkeen mediassa, että meitä ohjeistetaan edelleen toimimaan samoin? Ottamaan yhteyttä lastensuojeluun.

Sellaista mietin, että tuskin missään kuultiin pahoinpitelystä johtuvaa lapsen itkua, kun tyttöhän oli harva se ilta paketoituna lakanaan ja pressuun suu teipillä tukittuna, koko yöksi. Ja mahtaako vatsaan taikka jalkapohjiin hakkaamisestakaan ääniä kuulua niin paljon, että se seinän läpi kuuluisi?

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että piittaamattomuuden ja puuttumattomuuden kulttuuri on huolestuttavasti yleistynyt.

No voi..juurihan tuossa lainatussa todistajanlausunnossa naapurit nimeomaan sanoivat, että kuulivat kun ämmä hakkui lasta ja sitten kuului 'tömähdyksiä' ja sitten lapsen sanovan 'au' ja lapsen itkua..he myös varmasti todistivat tytön mustelmat, irti revityn tukan ja nämä myös näkyivät koulussa ja rikki revityt koulukirjat. eikö tämmönen nyt ole sanomattattakin selvää, että lasta pahoinpidellään ..ei siihen tarvitse tietää muita hirveyksiä kuten lakanaan sitomista ynm.

Juuri tuotahan minä ihmettelen, että tällaisessa tilanteessa naapurit ajattelevat tehneensä ' velvollisuutensa' kun tekevät ilmoituksen. Missä on perusvaistot toimia radikaalimmin, jos ilmoitukset eivät tuota tulosta
..sitä minä ihmettelen.

Ihmiset eivät halua 'liata' käsiään vieraan lapen vuoksi ..muuta syytä en löydä...ei haluta hankaluuksia..vaikka mustelmainen lapsi kulkee keskuudessa..tämä on pelottaavaa ja ainakin minulle pikkuinen shokki. En olisi uskonut ihmisiä näin lainkuuliasiksi kun homma vain jatkuu vaikka soitellaan kriisipäivystykseen jne.
Päivitellään kyllä ja ollaan huolestuneita, mutta mihinkään muuhun ei ryhdytä vaikka joukolla..

Luin juuri kriisipäivystyksen työtekijöistä ja pisti silmiin se, että yksitään väkivalta ei anna aihettaa viedä lasta heti,,vain jos vanhemmat ovat päihteiden vallassa ja kykenemättömiä hoitamaan lapsia.

Ihmeellinen logiikka minusta...eikö väkivallan uhan alla oleva lapsi ole juuri se, joka pitää ottaa heti pois..seuraava isku kun voi olla se viimeinen..
Tämän valossa ymmärtää miksi psykoämmä ja tarkki saivat rauhassa kiduttaa Eerikaa..hehän olivat päihteettömiä eli ei vaarallisia toisin kuin äiti, joka oli 'retkahtanut' kerran ja sai siitä maksaa tyttären hengellä.

V''ttu mitä logiikkaa..
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2419
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

siruke kirjoitti:


No voi..juurihan tuossa lainatussa todistajanlausunnossa naapurit nimeomaan sanoivat, että kuulivat kun ämmä hakkui lasta ja sitten kuului 'tömähdyksiä' ja sitten lapsen sanovan 'au' ja lapsen itkua..he myös varmasti todistivat tytön mustelmat, irti revityn tukan ja nämä myös näkyivät koulussa ja rikki revityt koulukirjat. eikö tämmönen nyt ole sanomattattakin selvää, että lasta pahoinpidellään ..ei siihen tarvitse tietää muita hirveyksiä kuten lakanaan sitomista ynm.
Pahoitteluni, olen lukenut minfoa pidempään mobiililla, ja jostakin syystä tuon edellisen sivun postauksista osaa en nähnyt. Otteessa haastateltujen naapureiden olisi pitänyt puuttua välittömästi noita väkivallan ääniä kuultuaan, miettimättä yhtään pidempään pitäisikö soittaa poliisille vai ei.
Kuitenkin osa naapureista ilmoitti lastensuojeluun olevansa kovasti huolissaan.. ja jopa kriisipäivystykseen. Sossu Hki.lla oli tietoa riittävästi toimiakseen siinä asiassa, mitä varten lastensuojelu on perustettu.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Nykyään on tapana perustaa tai pyörittää sellaisia systeemejä, joista joku taloudellisesti hyötyy - työntekijät palkkana, sijoittajat pääomatuloina - tähän yksityistäminen on todella kätevää. Taitaa olla tavallisen kansalaisen naiivia ajattelua, että joku oikeasti jossakin enää välittäisi mistään tai oikeasti huolehtii mistään, joka nyt ei suoraan ole sidoksissa ihan oman itsen hyvinvointiin.

Eikös nämä lastensuojelukuviotkin ole jo aika pitkälle yksityistettyjä tai vähintäin ostopalvelutoimintaa, jota tietysti pitäisi valvoa, mutta ne resurssit. Oliko se niin, että Suomessa on nimetty valvontaorganisaatioon tasan kaksi henkilöä, joiden valvontavastuulla on koko maan lastensuojelu?

Eihän siitä ole montaakaan kuukautta, kun suljettiin ostopalvelupäiväkoti, vai oliko niitä kaksi, jonka omisti/pyöritti pedofiili. Ei vain kukaan tainnut noteerata asiaa edes?! Mitenkähän on lastenkotien kanssa?

On vain ajankysymys, kun sieltä putkahtaa päivänvaloon hyväksikäyttötapauksia - näinhän on jo muualla maailmalla tapahtunut, esim. Ruotsissa.

Niiden, jotka täällä kauhistelevat ja jakavat mielipiteitä, mielestäni kannattaisi hankkia edes tietoja siitä, että miten Suomessa tuo lastensuojelu kokonaisuutena toimiin.
Googletuksen voi aloittaa vaikka sanoilla "yksityistetty lastensuojelu" - odotan itsekin mielenkiinnolla asiallista infoa tilanteesta, kun en ehdi tätä penkomaan, kun aika menee tuolla toisaalla.

Periaattessa nostan kyllä käteni pystyyn tämän suomalaisen järjestelmän kanssa, kun nyt jo edunVALVONTAKIN yksityistetään, ja onko kukaan vaivautunut katsomaan tahoja, jotka ovat muka valvovien THL:n ja Valviran takana. Kaikki kansalaisille tarkoitetut hyvinvointi- tai sosiaalipuolen kautta verojen välistäveto-organisaatioita. Ei niit kukaan edes halua valvoa - pääasia, että raha pyörii mun taskusta sun taskuun.
Alethes doksa meta logu
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Suomessa on nyt viety kymmeniä vuosia läpi Holkerin hallittua rakennemuutosta, ja lopputuloksen kaoottisuus (se mitä muutosmanagerit saivat aikaiseksi) alkaa pikkuhiljaa nousta päivänvaloon. Voitte googlettaa vaikka sanan " lain kokonaisuudistus", niin pääsette kärryille. Joku sabotoi koko maan tosi näppärästi.
Alethes doksa meta logu
pikasso
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1414
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2010 12:16 am

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Sirpa:
Nykyään on tapana perustaa tai pyörittää sellaisia systeemejä, joista joku taloudellisesti hyötyy - työntekijät palkkana, sijoittajat pääomatuloina - tähän yksityistäminen on todella kätevää. Taitaa olla tavallisen kansalaisen naiivia ajattelua, että joku oikeasti jossakin enää välittäisi mistään tai oikeasti huolehtii mistään, joka nyt ei suoraan ole sidoksissa ihan oman itsen hyvinvointiin.

Eikös nämä lastensuojelukuviotkin ole jo aika pitkälle yksityistettyjä tai vähintäin ostopalvelutoimintaa, jota tietysti pitäisi valvoa, mutta ne resurssit. Oliko se niin, että Suomessa on nimetty valvontaorganisaatioon tasan kaksi henkilöä, joiden valvontavastuulla on koko maan lastensuojelu?
Niinpä niin. Yksityistäminen ei mene kansalaisten kannalta oikeaan suuntaan. Virkaatekevät hakevat sen omien intressien kautta rahoitus yksityiseltä ja homma pelaa mukamas julkisella sektorilla.
Valvontavastuu, heh
Vastaa Viestiin