http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 81659.htmlKaizer Sose kirjoitti:Kaappaaja "unohti" tutkia tytön taskut ja sitominenkin ollut enemmänkin Nuorten Kotkien kuin Sudenpentujen käsikirjasta. Haiskahtaa että tähän keissiin olisi koira haudattuna.
Poliisi siis pitää mahdollisena, että telkkusarja voisi olla vaikuttimena.
Mutta fiktiossakin oli taustalla motiivi; lapsen äitiin ihastuminen jne.
Tästä kun oikein antaa mielikuvituksen lähteä liikkeelle, niin voihan noita vaikutteita ottaa vähän sieltä sun täältä, ja uskonkin, että nykyään fiktiota sovelletaan suoraan omaan elämään ja monella on vaikeuksia erottaa todellisuus ja fiktio toisistaan. Oma elämä halutaan tehdä jotenkin hohdokkaammaksi jollain täysin epätavallisella tempauksella. Seurauksia ei kyetä pohtimaan etukäteen lainkaan.
Itse katsoin juuri Rat Kingin:
http://yle.fi/uutiset/rat_king_-triller ... an/5052604Juri uppoutuu kaverinsa Nikin kanssa syvälle virtuaalipelimaailmaan. Hän saa pelaajanimekseen Rat King, Rottakuningas sekä yhä rankempia, kauemmaksi arkitodellisuudesta vieviä tehtäviä. Niillä on kohtalokkaat seuraukset. Katsojalle tulevat mieleen Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat.
Näyttelijä Julius Lavonen, elokuvassa Jurin kaveri Niki, pohtii pelien vaikutusta äärimmäisiin tekoihin:
- Varmaan pitkä altistuminen väkivaltaiselle informaatiolle ja toisaalta väkivallan ihannointi vaikuttavat osaltaan, mutta ei se mikään syy tekoihin ole, pohtii Lavonen.
Joskus vaan kun seurailee näitä nuorten miesten edesottamuksia niin alkaa uskoa yhä vakaammin, että viihde vaikuttaa joidenkin ajatteluun nykyään todella kokonaisvaltaisesti.
Teot ovat huomionhakuisia, järjettömiä ja erikoisia. Ei oikeastaan mitään henkilökohtaista tunnemotiivia taustalla. Kuin suorittaisivat jotain muualta annettua pelitehtävää