HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Valhalla
Watson itse

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

ulkosuomalainen kirjoitti:
Juu -- uskoo ken taas tahtoo. Kuten ma sanoin, maalasit itsesi nurkkaan -- palataan asiaan kunhan maali on kuivaa. Mulla on niin hella sydan, etta sun kiemurtelun katseleminen panee saalittamaan.
No voi. Minä olisin mielelläni katsonut turren tuskaa pitempään mutta naiset on joskus tommosia. Helläsydämisiä.

Jos tosin onhan niitäkin jotka lopettaa vasta kun kallo on halki.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

ulkosuomalainen kirjoitti:Ah jaa -- nyt sa sitten jostain tiedat, etta takkahuoneessa on pidetty alamoloota mita ei kuulu nauhalla.
Ja jostain syysta taman nauhalle kuulumattoman muun metelin keskelta kuuluu sitten vain joitain yksittaisia sanoja Hakeen asti mutta tytto ei sattumalta kuule juuri noita sanoja? Mutta sattumalta sitten toistaa kohta perassa, etta iska ala kuole?

Juu -- uskoo ken taas tahtoo. Kuten ma sanoin, maalasit itsesi nurkkaan -- palataan asiaan kunhan maali on kuivaa. Mulla on niin hella sydan, etta sun kiemurtelun katseleminen panee saalittamaan.
Sattumalta, tosiaan, varsinainen sattuma. Suomenkielessä on noin miljoona+ sanaa, joista nominatiiveja/nimisanoja muutama satatuhatta, kumpikin puhuu muutaman sekunnin välein 'kuolemisesta', että kuole, älä kuole.. :mrgreen: Hyvä kun muistutit!

Tämä erityinen replikointi totta vieköön pantu merkille jo 2010.

2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).

2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.

Edelleen odotan esim turren selittävän mille linjalle pääsystä Anneli puhuu kuin 'laatikosta kuuluvasta' miten mää pääsen linjoi kohdassa 1:46:?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Täälläpä on sota meneillään :)

Minä kuuntelin tuossa noin 50 kertaa nauhaa koneeseen liitettävillä ämyreillä, jolloin laatu parani huomattavasti tän läppärin pikku ääneen verrattuna.

Yhdestä asiasta olen aika varma.
Ns. ''miten mä pääsen linjoil''
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi
...on minusta selkeästi Annelin sanoma ja on jatkumoa lauseelle:

''Mä soitan poliisil, sielt pyydettiin, et pysykää linjoil''

Päälle tulee tuo Jukan ääntely ja Annelin äänen laatua muuttaa se, että hän on jo matkalla pois puhelimesta.

Olen aika varma tuosta. Eli Anneli on jo 1:44 matkalla pois päin kovalla kiireellä ja siksi ääni on hiljaisempi, erillainen, mutta Annelin. 100% varmuudella Annelin. (muoks*)

Latasin myös äänen käsittelyohjelman. Pääsen testaamaan sitä ja sen hidastusominaisuuksia huomenna.
Nuotio & Äreät Tiput
krais
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja krais »

Tyhmä kysymys, mutta missä tuon nauhan voi kuunnella?
Qui sit de canibus?
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Elvis kirjoitti:Nyt kun Turre ainakin sanoo kuulevansa UOLE-huudahduksen tapahtuneen jonkun muun kuin Annelin toimesta, niin kysyn tuon innoittamana muiden mielipidettä siitä, kuinka varmoja olette lapsen aiheuttaneen sen kuuluisan kirkaisun/huudon?
Kaksi kertaa nyt kuunnellut nauhan huonoilla laitteilla, ja ainoa mikä minusta kuulosti omituiselta, oli juuri tuo kirkaisu. Se oli jotenkin niin kova ja "kauhuelokuvamainen" ja jollain lailla matala pohjaääneltään, että tuli ihmetys, että 9v lapsi sellaisen saisi aikaan.

Mutta jos tuo nauha on näytelty, niin se on Oscarin paikka molemmille. Lisäksi huomasi sen, että tapahtumat eivät olleet lainkaan "pitkäveteisiä" tai hitaita ja ettei AA:lla ole minkäänsortin mahiksia ehtiä siinä kahden minuutin maissa ketään tappamaan. Ja että taustasta ei saa juuri mitään selvää normaalilaitteilla, koska puhelimessaolijan ääni peittää kaiken. Nuo äänenvoimakkuuden vaihtelutkaan eivät kuulosta mitenkään dramaattisilta, koska tausta on niin hiljainen joka tapauksessa.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kuolemannaakka

Arse Nelupin kirjoitti: Tässä tuo tapahtuman kuvaukseni uudelleen:
Aikataulutus saadaan täsmäämään esim. näin: Puhelimesta tuulikaappiin, jossa kengät jalkaan (ei Jukan), mahdollisesti myös hanskat. Astalo haltuun jossain vaiheessa ennen juoksua. Juoksu takkahuoneeseen, "kuole!" ja ensimmäinen isku. Paluu kohti keittiötä. Astalo lattialle (olohuoneen puolelle) "kloklomps". Puhelimen läheisyyteen huhuileen "Tuleeksielt kettää?". Paluu takkahuoneeseen ja matkalla astalo lattialta mukaan (pyyhkäisyjälki lattialla JPEG 452). Toinen isku esim. samanaikaisesti huudon "Hei, lopeta" aikana. Juoksu ulos (lapsi näki äidin juosseen ulos) ja hetken kuluttua takaisin puhelimeen...

Mä olen tämän kertonut täällä jo elokuussa=) Ei kelvannut.
Mielestäni ainoa mahdollisuus, että AA:ta voitaisiin syylliseksi esittää. Mutta tota noinniin... siinäkin on vähän hankaluuksia kumminkin...
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

ihmisen kuulo on monin tavoin rajallinen:

Ikähuonokuuloisuudelle tyypillistä on sanojen erotteluvaikeudet.

Henkilö saattaa kuulla puheen, mutta ei saa yksittäisistä sanoista selvää. Vaikeudet aiheutuvat siitä, että vokaalit kuuluvat voimakkaampina kuin konsonantit. Äänteet sekoittuvat ja alkavat muistuttaa toisiaan tai jäävät kokonaan kuulumatta.

Tällaisessa tapauksessa on vaikea erottaa toisistaan sellaisia sanoja kuin tappi, tatti ja patti. Tämä tekee vaikeaksi seurata keskustelua ja voi johtaa väärinymmärryksiin.
Kuolemannaakka

Öh... Arsen teoriaan korjaus... luin huonosti.
Ensimmäinen isku on annettava kohdassa "Mitäsä" (tms), jonka jälkeen juostaan puhelimen lähelle tai ulos ja jätetään astalo takkahuoneeseen. Toinen isku kohdassa "Hei lopeta".

Se kuole on ihan turha "huuto", eikä sitä mihinkään tarvita. Ei siinä kohdassa ketään ehdi tappamaan, jos aikoo olla puhelimen vieressä kolmen sekunnin päästä itkemässä.
www.shorturl.at/agoNS

MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Tuo kellotus kelpaa minullekin. ;)

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, ettei Jukan tappaminen puhelun aikana ole mikään ongelma. Aikaa muutamaan kunnon iskuun on aivan riittämiin ja matkakin (se Turren mainostama pitkä matka) on alle 10 metriä.

Kirkaisu on erikoinen. Outo. Alkaa tavallaan itkun sekaan ja sellaista ääntä on aika vaikea tuottaa. Siis että nyyhkyttää ja rääkyy kurkkusuorana yhtäaikaa.

Joko Jukka on kokoajan tajuttomana ja äänet, kirkaisu mukaan lukien, tulee nauhalta

tai

Jukka yllättäen virkoaa kesken puhelun.

Molemmat selittäisivät Lapsi2:n ''kahteen kertaan'' kuulemat äänet.

Lasia rikottu kahdessa osasssa: särkyminen riidan tuoksinnassa ja lopullinen särkeminen ennen häkepuhelua.
Isän tuskan huudot puukotuksen aikana ja isän tuskan huudot hiljaisuuden/tajuttomuuden jälkeen.

Tai sitten se nauha.

Äänet nauhalla on kuitenkin niin ''irrallisia'' tilanteesta, etten todellakaan enää tiedä mihin uskoa.
Nuotio & Äreät Tiput
jokuvaan

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Kuuntelin tallennetta pari tuntia melko alkeellisilla vehkeillä. Yleisvaikutelma on sekava; repaleinen, äänenvoimakkuuksiltaan vaihteleva ja katkonainen.

Huomioita:

Alussa takkahuoneesta ei kuulu mitään. Alku seuraa aika hyvin ´virallista´ litterointia, tosin esim. joitakin häken toistoja on jätetty litteroimatta.
- - -
1:37: AA: Axxxxa!
1:38 Tyttö (kirkkaalla äänellä): ´Ni?´
1:39-1:40 AA kysyy/kehottaa: ´Tuuksä tänne puhelimee(?)´
1:40-1:41 Pojalta kuulostava lapsen ääni (tytön ääntä matalampi ja kaukaisempi) vastaa aivan selkeästi: ´Joo´ :shock:

1:42 tytön ääni kysyy (läheltä ja korkealta): Mitä mä sanon?
- - -
Uhrin ´kylhä nous´ ajassa 1:50-1:51 kuulostaa suodattamatta tältä: ´jääsoo´ (tai ´j´ääsoul´) Voi ääs-houl, miten vaikea näitä on litteroida :mrgreen: !
- - -
2:03 Tytön sisäänhengitys salpautuu puhelimen ääressä kurkkuun AA:n ´Kuole´-käskyn kanssa
- - -
2:05-2:06 (kops) Uhri: Aaa, AA: Öh!
Ähkäisyn jälkeen ajassa 2:07 kuuluu ´klo-klop´; nopeissa, peräkkäisissä napsahduksissa on nouseva sävelkulku – kuulostaa siltä, kuin joku poksauttaisi sormilla poskiaan (suun kautta) tai löisi onttoon puusoittimeen huovalla pehmustetulla kapulalla - tai nostaisi rinnakkaisluurin :roll: ?
- - -
2:08 AA: Hö-öh, tuleeks sielt kettää? (huomattavasti edellistä ähkäystä lähempää - nauhalta puhelimen vierestä tai rinnakkaispuhelimesta?)
2:10 Tyttö: Hei onks siel joku… Tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti
- - -
AA:n ja tytön repliikit kuulostavat siltä, kuin ne tulisivat tismalleen samasta lähteestä; samalla volyymilla.
- - -
2:36-2:37 Napsahduksia samanaikaisesti häken ´Voisko äiti puhuu?´ -kysymyksen kanssa

Välillä kauempaa, välillä lähempää kuuluvat uhrin äänet jakautuvat kahteen leiriin: matalampiin, selväsanaisempiin ja korkeampiin ja huonommin artikuloituihin (liittynee hammassillan puuttumiseen ja vammoihin). Erityyppisiä ääniä on limittäin ja lomittain.

Esim. ´Annun´ tai ´Hannun´ apuun pyytämistä en kuule. Minusta JSL huutaa useamman kerran ´Auuu´, ja esim. 1:52-1:54: ´Tye (tule?) auttaa!´ (hyvin nasaalilla äänellä). JSL:n jotkin epäselvät avunhuudot ja ähkäisyt eivät jotenkin istu selkeiden ´Auto´, ´No vähä voiwyl auttaaki´ja ´Hälytyys, tule apuun´-tokaisujen ja huutojen sekaan. Ehkä tajunta ja puhekyky palasivat aaltomaisissa sykleissä ennen kuolemaa :? .

1:42-1:45 AA: Mä-mä soitan poliisil sil pyydettii et (samalla kuuluu kaksi selvää napsausta ajassa 1:43-1:44)

1:46-1:47 (Naisen ääni, mielestäni selvästi AA): (hiljempaa; nauhalta?) Mite mä pääse linjoi?

Juoksuista en osaa sanoa muuta, kuin että skenaario, jossa AA lähtee vauhdilla keittiöstä, ottaa vasaran lipaston päältä (kolahdus) ja kopistelee takkahuoneeseen, sopii minusta (ensimmäisen juoksun) ääniin. ´Hö-öh, tuleeksielt kettää?´ tulee oudon nopeasti juoksutilanteen jälkeen ja kuten edellä mainitsin, aivan samalla volyymillä kuin puhelimessa olevan tytön ääni; tytön kysymys tulee kuin katkaistuna heti AA:n repliikin perään. Onko AA rinnakkaispuhelimessa vai tuleeko ääni nauhalta?

Ainakaan en kuulemani pohjalta ihmettele etukäteistallenne-epäilyjä. Vaikka hätäkeskusvirkailijankin äänenvoimakkuudessa on äkillisiä muutoksia (mikä liittyy varmaankin pantakiinnitteisen mikin heiluntaan), niin jotain todella outoa on tässä sillisalaattitallenteessa - ja juu, uskon, että kuulemani tallenne on autenttinen ja alkuperäinen hätäkeskuspuhelu. Alussa kuuluu muuten selvästi, kuinka virkailijan sormet näpyttävät näppäimistöä.

Auerin hätä vaikuttaa ajoittain aidolta, ajoittain hän raportoi konemaisesti; esim. tallenteen lopulla, jolloin hän kuvailee vähä (eiku) aika tukevaa ´huppumiestä´ eikä tunnu välittävän, mitä takkahuoneen uhrille tai lapsille kuuluu. Aidoimmalta Auerin hätä kuulostaa lapsen rääkäisyn jälkeen kohdassa 3:20-3:22. Sydäntäsärkevästi nyyhkäistessään Auer kenties tajuaa, mitä tuli tehneeksi.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

:shock: Muuten hei, ne lasten 'leikkipuhelimet', joista Anneli kertoi 2012 kuulusteluissa!

Mitä toimintoja niissä oli tuohon aikaan? Ei kai vaan niillä päässyt jotenkin yhdistämään puhetta, siis linjaa oikeeseen puhelimeen? Ei kai nyt ihan mitään 'puupuhelimia' kuitenkaan olleet?
Jos sellaista olisi käytetty rinnakkaispuhelimena?? Ihan huuhaata voi olla tämä..mutku..

Joku tietäisi millaisia ne oli? Kai niissä jotain eletroniikkaa sentään oli?

Tuli vain mieleen.
Anneli Ulvilan pesuhuoneessa, kädessään 'lasten kännykkä' (Annelin mukaan):
Kuva
Liitemappi40001
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
jokuvaan

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

...ei ole kytköksissä tavalliseen matkapuhelinverkkoon, vaan se käyttää hyväkseen Near Field Communication -tekniikkaa, joka tarjoaa laitteelle noin 80 metrin toimintasäteen. Lisäksi mahdollista on datasiirto Zekien välillä, SMS-viestit, MP3-toisto, äänen ja videon nauhoitus sekä käyttö herätyskellona. Zeki on valmistettu keholle turvallisista materiaaleista ja suojattu elektromagneettisia aaltoja vastaan.

Kyseinen mainos on vuodelta 2008. Lähes samanlaista tekniikkaa lienee ollut aiemmissakin malleissa.
Arse Nelupin
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Arse Nelupin »

Kuolemannaakka kirjoitti:Öh... Arsen teoriaan korjaus... luin huonosti.
Ensimmäinen isku on annettava kohdassa "Mitäsä" (tms), jonka jälkeen juostaan puhelimen lähelle tai ulos ja jätetään astalo takkahuoneeseen. Toinen isku kohdassa "Hei lopeta".

Se kuole on ihan turha "huuto", eikä sitä mihinkään tarvita. Ei siinä kohdassa ketään ehdi tappamaan, jos aikoo olla puhelimen vieressä kolmen sekunnin päästä itkemässä.
Teoriani mukaan astalointi (kolahdus) kuuluu tismalleen ajassa 2:03.75. Anneli ähkäisee ja kyselee "tuleeks sielt kettää?" alkaen 2:08.50. Jälkimmäinen ja paremmin kuuluva kolahdus ei ole astalointi. Astalointina pidän sitä hentoa kopsahdusta joka kuuluu samaan aikaan kuin "..uole!". Laskujeni mukaan Annelilla on noin viisi sekuntia aikaa tulla huhuilemaan olohuoneen puolelle.
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Kuolemannaakka kirjoitti:Öh... Arsen teoriaan korjaus... luin huonosti.

Hätäpuhelun kuuleminen ei ole herättänyt lainkaan keskustelua täällä. Miksi sinä Naakka kehittelet aivan päättömiä ajatuksia kun lähtökohtana pitää olla se puhe mikä kuullaan nauhalla. Siinä on selvää, että Anneli ja Amanda kutsuvat poliisia apuun. Hätäpuhelu antaa selvän kuvan siitä mitä tapahtui kun murhaaja ensin puukotti ja sitten vielä murskasi Jukan pään. Amandan todistus vahvistaa juuri sen mitä hätäpuhelu kertoo.
huippumies
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja huippumies »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Elvis kirjoitti:Nyt kun Turre ainakin sanoo kuulevansa UOLE-huudahduksen tapahtuneen jonkun muun kuin Annelin toimesta, niin kysyn tuon innoittamana muiden mielipidettä siitä, kuinka varmoja olette lapsen aiheuttaneen sen kuuluisan kirkaisun/huudon?
Kaksi kertaa nyt kuunnellut nauhan huonoilla laitteilla, ja ainoa mikä minusta kuulosti omituiselta, oli juuri tuo kirkaisu. Se oli jotenkin niin kova ja "kauhuelokuvamainen" ja jollain lailla matala pohjaääneltään, että tuli ihmetys, että 9v lapsi sellaisen saisi aikaan.
Suurin osa keskustelijoista ohittaa tämän, vaikka pari nikkiä on tästä maininnut. Samaa mieltä itse olen eli mikä ei kuulu joukkoon? Kirkaisu.

Tytöllä on kirkas puheääni, huuto on matalammalla äänellä tuotettu. Kesken nyyhkäyksen (itkussa hengitys on pinnallista, katkonaista) pystyy huutamaan niin, että sitä ennen olisi keuhkot pitänyt vetää täyteen ilmaa? Nämä kaksi asiaa ovat ristiriidassa. Voisko joku mitata huudon keston? Kokeilkaa sitten kotona eli kesken normaalin pinnallisen hengityksen huudatte täysillä yhtä pitkään. Ei onnistu. Eikä tyttö edes muistanut huutaneensa.

(Kaikkihan me olemme epäilleet, että sisotalo on sisälukutaidoton, nyt hän myöntää sen itse. Eli kun vihdoin kaikki keskustelee nauhasta, hän väittää, että siitä ei keskustella lainkaan. Huoh.)
Vastaa Viestiin