HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Valhalla
Watson itse

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Rääkäisijä voisi olla velikin. Tuo rääkäsy on kuitenkin varsin autenttinen, teeskentelemätön - jos sellaista nyt voi päätellä.
huippumies
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja huippumies »

Vähän arastellen kirjoitan seuraavan huomion:
- Tytön repliikit kuulostavat opetetuilta. Toistaa ne uudelleen hyvinkin samalla tapaa, kun ensin ei ole häkessä ketään kuulemassa. Hirttäkää mut nyt, mutta tällainen fiilis mulle tuli. Ei kuulosta aidolta.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

huippumies kirjoitti:Vähän arastellen kirjoitan seuraavan huomion:
- Tytön repliikit kuulostavat opetetuilta. Toistaa ne uudelleen hyvinkin samalla tapaa, kun ensin ei ole häkessä ketään kuulemassa. Hirttäkää mut nyt, mutta tällainen fiilis mulle tuli. Ei kuulosta aidolta.
Ei ole syytä hirttää. Tämä minullakin on käynyt mielessä. Jotakin vaan teennäistä noissa kahdessa tulkaa äkkii mun iskä voi huonosti on. ... iskä voi 'huonosti'?? täh..

Samoin alun 'tottelevaisissa', kirkkaassa Niih! ja matalassa Joo. Sitten se lapsen Mitä mä sanon? (ku tätä ei oo harjoteltu!) Kirkaisun aitoutta tuntuu jollain lailla tylyltä kieltää. Voihan se sitä ollakin, alkuaan? Se juuri, että se taustan itku-äänien vaimeus ei istu siihen rääkäisyn voimaan. On totta myös, että pojilla on suuremmat äänivarat, laajemmat. Tyttöjähän ei Cantores minorekseen ennen edes huolittu.

Annelin teennäisyys heti alussa pistää korvaan niin, että sitä on todella vastenmielistä kuunnella.

Onko ne tehneet 'kuunnelman'???

"öisiä harjoituksia, suunniteltu kesästä lähtien",

hirttäkää vaan minutkin
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Hirtän mielelläni, mutta parempi näin - kun kuitenkin keskustellaan siitä, mikä nauhalla selvästi kuuluu. Ne taustalla kuuluvat askeläänet ja napsahtelut hukkuvat Amandan ja Annelin avunpyyntöihin.

Olen seurannut kirjoituksia sen jälkeen kun useat ovat saaneet käyttöönsä alkuperäisen hätäpuhelun nauhoitteen. Taralle, joka on vakuuttunut siitä, että Anneli murhasi miehensä on tietenkin vastemielistä kuulla kun Anneli kutsuu poliisia apuun ja huutaa, että täällä on joku murhaaja. Jokainen meistä kuuntelee hätäpuhelua sitä kantaa vastaan joka meillä on Annelin ja nyt myös Amandan syyttömyydestä.

Yksi on poikkeus, poliisin kuuntelija, joka leikkaa Amandan tuskaisen huudon pois kun hän kuuntelee hätäpuhelua. Hätäpuhelu pitää kestää kuunnella kokonaisena
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Ai pyytääkö se Auer siellä puhelimessa apua? No,selvä peli. Syytönhän hän on. Eihän syyllinen pyytäisi hätäkeskukselta apua, syyllinen sanoisi puhelimeen, notta murhasi miehensä. Siinä on puolustukselle sellaista faktaa, että vapauttava päätös tulee kertarysäyksellä.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Sen lisäksi AA on myös ennustaja: heti puhelun alkuun hän tietää, että kyseessä on t-a-p-p-a-j-a.
Näinkin, vaikka huoneessa on ollut pimeää ja hän on juossut pois.

Ja lisäksi hänelle lienee selvää, ettei ambulanssilla todellakaan ole enää niin kiire. Huomaa kuitenkin lopuksi kysyä josko sellainenkin on tulossa.

Uskomatonta kristallipalloilua kotiäidiltä. :)
Nuotio & Äreät Tiput
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Ihan vaan huomautan, että jos Anneli kerran on hädissään Jukasta, niin hän kyllä kääntää huomion itseensä ja omiin tekemisiinsä aivan liian useasti. Tämä kuten muutama muukaan seikka ei kerro hädästä eikä pelosta Jukan takia. Eikä myöskään toivosta, että Jukka voisi selvitä, ole merkkiä missään. Ei ole mitään kiirettä Jukan luokse, vaikka huppukin siinä ehti lähteä.

Hm.. vaikka olihan se Annelille epäselvä asia, että milloin huppu lähti. Kun se on hänen mielestään voinut tapahtua ainakin kahdella eri hetkellä, häkepuhelun aikana tai poliisien soiton aikana, ja kolmannellakin: 'ehkä tappaja poistui puhelun jälkeen', eli tämmöinen oli Annelin selitys miksei poistumisesta kuulunut mitään ääntä.

heihei vaan

eipä tässä uutta.. joten mitäs tässä oikeastaan..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

Tässä rautalangasta vielä yksi malli siitä, kuinka tutkija voi erottaa naisäänen miehestä.
Voi olla vaarallista ajaa perusteettomilla todisteluilla itseään nurkkaan,
esim väittämällä jotain ääntä omien tarkoitusperiensä mukaiseksi. Aihetta on tutkittu paljon.

Esim jos minä testaan kuulijaa siten, että pyydän häntä kuuntelemaan sanan,
(jonka olen itse asiassa tehnyt itse formanttimuuntimella) ja kuulija väittää siinä kuulevansa jotain muuta, niin tiedän, että hänen kuulokykynsä on rajallinen tai hän ei hyväksy kuulemaansa.

Ikäkuulo vie esim sanat TAPPI; LOPPU; TATTI mennessään, jos ympärillä on taustamelua.
Harjaantumaton ei tarvitse edes ikärappeumaa.

rautalankamalli
Kuva
lähde: ÄÄNIPÄÄ TAMK http://www.aanipaa.tamk.fi/uutta.htm

ja nyt sitten voimme verrata tätä HÄKENAUHAAN, jossa mies on vasemmalla ja nainen oikealla.
Kuuloalue on sama (4khz) kuin HÄKE-nauhassa

Kuva
Ulvilan nauhassa mies- ja naisääni eroaa kuin oppikirjasta (kts kuva yllä)

Siksipä lie KUOLE sanakin katsottiin NAISÄÄNEKSI.

En ota kantaa, mitä kojoottia tähän tarvitaan, mutta kohtalaista faktaahan tämä kaikessa
kummalliseuudessaan on.

Sen sijaan palaisin kohtaan MITEN MÄ PÄÄSEN LINJOIL...sen jälkeen AA:n ääni kuuuluu hiljaa.
Niinhän tapahtuu myös KUOLE kohdassa. Puolustajana kyseenalaistaisin etäisyydet ja katsoisin,
mihin se johtaa.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Alpo -- mita mielta olet siita huonosti kuuluvasta, kaukaisesta "joo"- repliikista siina kohtaa, jossa Anneli kutsuu tytarta puhelimeen? Sehan ei nay litteroinneissa & kuulostaa kuin olisi todella sanottu paljon tyton aanta matalammalla aanella. Kuka sanoo?
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

ulkosuomalainen kirjoitti:Alpo -- mita mielta olet siita huonosti kuuluvasta, kaukaisesta "joo"- repliikista siina kohtaa, jossa Anneli kutsuu tytarta puhelimeen? Sehan ei nay litteroinneissa & kuulostaa kuin olisi todella sanottu paljon tyton aanta matalammalla aanella. Kuka sanoo?
Minä tiedän, minä tiedän - käsi täällä pystyssä. Se on huuuppari.

Ainakin mun versiossa on kauhea volyymiero joten täytyisi leikata nämä suuremmat äänenpaineet pois, että voisi noita hiiskauksia tarkastella. Ei taida viitsiä.

Auerin naiskaksikolla on jotenkin oudot vuorosanat jotka ei kaikin paikoin istu näytelmään. Annelin viha on kuitenkin täysin teeskentelemätöntä - ei kun nopeasti homma ohi vaan ja miehen sittiäinen hengiltä. Ei paljoa myötätunto paina.

Lapsen rääkäsy on oudosti irrallaan muusta mutta autenttisen kuuloinen. Miten nämä kaksi asiaa on sitten yhdistettävissä. Nauhoituksellako? Vai vaihtamalla lapsi?

Eikä mulla muuta - pysyn linjoilla.
hei - hei.
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

minusta sekin on tytär,
se tytön huutamka alkava II (isä)? johon puhelu katkeaa on samanlainen kuin
NII Siis sellainen vähän korotettu huuto kauempana olevalla henkilölle.
JOO sanaan riittää puhuvampi ote. Sehän on olosuhteet huomiion ottaen rauhallinen. (=mielipide)

Nauhassa on mielenkiintoista se, että alussa AA:n ääni on niin luja, että äänen kaiku kuuluu
sama ilmiö on myös lopussa. Sen sijaan Vittikkö sana tulee etäämmältä samoinkuin KUOLE, jonka akustiikka on kovin samanlainen kuin alla oleva uhrin huuto (=mielipide)

Miten mä pääsen linjoil on selkeytensä puolesta pääteltävissä lähiääneksi. Voimaa ei siinä mielestäni vie etäisyys vaan demppaantuminen.

Hovioikeuden päätöksessä on mielenkiintoisesti ilmaistu, ettei eri henkilöiden paikkoja voida päätellä. Näin mielestäni täytetään todistuksen tai tietoon perustuvan tutkinnan kriteerit. Se ei aukottomasti selitä äänien etäisyyksiä toisistaan, koska puhelimen paikkaa ei tiedetä varmuudella ja sekä AA, että puhelin ovat voineet liikkua.

Uskoisin, että juuri näitä ominaisuuksia on mitattu uudestaan, koskapa itsekin löydän eroavaisuuksia.
esim.
Alussa kuuluu lähietäisyydeltä tuolin jalan siirtyminen lattialla, enkä kuvissa näe kuin keittiön tuoleja, jotka tuollaisen äänen voisivat tuottaa. Sänky on liian kaukana alun ääniin. Pinnat tuottavat puheeseen kaiun.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

^ Juu-- toivottavasti testasivat todella naita juttuja.

Re tuolin jalka -- tyohuoneesta ei ole ainuttakaan kuvaa = ei ole mitaan tietoa millainen tuoli tai lattia siella oli. Jos keittion lattia on vinyylia eika laattaa niinkuin jokuvaan arvelee, tuolin siirtyman aani olisi mun mielesta aika eri kuin puu vastaan laattaa tai parkettia ( =muissa huoneissa). Ma en erota niin hyvin, etta osaisin sanoa mitaan.

Selitykset siita, etta yksi keittion tuoli on keskella lattiaa siksi, etta lapset ovat kayttaneet paastakseen kaapeille ym, on ihan jarkeenkaypa sinansa. Ma en silti viela unohtaisi sitakaan tuolia ja sen mahdollista funktiota.

Ennenaikaan saatiin lukottomat ovet pysymaan tarvittaessa kiinni kun laitettiin sopivan korkuinen tuoli kadensijan alle. Toisaalta tuoli olisi myos kateva apuvaline jos pitaisi paasta vaikka rikkinaisesta ikkunasta ulos.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
jokuvaan

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

alpo holisti kirjoitti:minusta sekin on tytär,
se tytön huutamka alkava II (isä)? johon puhelu katkeaa on samanlainen kuin
NII Siis sellainen vähän korotettu huuto kauempana olevalla henkilölle.
JOO sanaan riittää puhuvampi ote. Sehän on olosuhteet huomiion ottaen rauhallinen. (=mielipide)
- - -

Kyllä, tytön ääni on siinä ´i´- kirjaimessa puhelun katkeamisen (eli todennäköisesti Auerin mykistyksen) edellä samalla korkeudella ja etäisyydellä kuin seuraavassa ´Ni(i)´-repliikissä. ´Joo´ voisi tietysti tulla ´puhuvampana´ matalammalta, mutta äänenväri on aivan toinen. Vaikeinta on kuitenkin suhteuttaa ´joo´-sanan etäisyys heti perään alkavaan ´Mitä mä sanon?´ -kysymykseen. Repliikit tulevat liian nopeasti (ja liian erilaisina) peräkkäin, jotta tyttö olisi voinut lennähtää puhelimen viereen sieltä, mistä ´joo´ kuuluu. Herääkin kysymys, oliko molemmilla; äidillä ja tyttärellä lasten walkietalkiet kädessä - ja ´Mitä mä sanon´-repliikin sanoessaan tyttö onkin päästänyt leikkipuhelimensa mute-näppäimen pohjasta. Muussa tapauksessa uskon, että ´joo´-sanan lausuja on joku toinen lapsi. Toinen edellä mainittua korkeampi (ja litteroimaton) ´joo´ kuuluu muuten kohdassa 1:49-1:50, JSL:n ´vähä (voi) kyl auttaaki´- repliikin loppuosan päällä.

Sama outous riivaa esim. AA:n ´Mite mä pääsen linjoi´-, ´Tuleeks sielt kettää´- ja ´Lähtiksejo´ -repliikkejä. ´Mite´-sanaan tulee aivan outo ´kaikuva takapotku´, ikään kuin joku audiotekninen tehoste (näkyykö alpon laitteilla?) ja se kuuluu käsittämättömän hiljaisena ´...siel pyydettii et´ -toteamuksen jälkeen. AA:n ´Tuleeks sielt kettää´-kysymyksen ja lapsen repliikin väli on kuin veitsellä leikattu; kysymyksen alussa oleva henkäisy (2:08) on lähes identtinen edellisen, (vähän lievemmän) henkäisyn (2:02) kanssa - mutta silloinhan AA aloittaa takkahuoneessa (?) ´kuole´-huudon???
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Laittakaa nyt joku privaa mistä häken saa.
Harpo

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Tosi turhauttavaa on kyllä seurata tätä ilman nauhaa. Eli minäkin mitä kohteliaimmin tiedustelisin, onko sitä mahdollista saada. Uudet korvat = kenties uutta tulkintaa? Privana voi vastata. Ktos!
Vastaa Viestiin