Hei. Ajattelin tulla tänne kyselemään eräästä mieltä askarruttavasta aiheesta, koska koen että Murha.infon tyypit tietvät varsin paljon kyseisistä asioista.
Juttuhan on niin, että minulla on lievä ongelma alkoholin kanssa. useimmiten kaikki sujuu rauhallisesti, mutta joskus tapahtuu ylilyöntejä - kuten muutama päivä sitten. En muista paljoakaan, mikä on todennäköisesti helpotus minulle, mutta tahtoisin silti tietää mitä on tapahtunut. En ole täysin varma, mutta luulen että poliisipartio on kutsuttu paikalle jossakin vaiheessa ja tahtoisin tietää miksi, sekä erityisesti mitä olen silloin tehnyt.
Klysymys siis kuuluu, onko minulla mitään mahdollisuutta selvittää tapahtunutta vaikkei siitä olisi rikosilmoitusta tehtykään, esim. jonkinlaisen raportin kautta. Voinko vain soittaa poliisilaitokselle ja kysellä yksityiskohdista vai tuleeko minun tehdä jotakin muuta?
Arvostan kaikkia asiallisia vastauksia. Kiitos jo etukäteen.
Poliisiraportti?
Re: Poliisiraportti?
Luulisin, ettet saa mitään irti, mutta tottakai sinne voi soittaa. Poliisin palvelualttius toki voi olla heikko. Mutta julkisuuslain perusteella voit hankkia viranomaisilta kaikki itseäsi koskevat asiakirjat ja nauhoitteet, jotka koskevat sinua, jos ne ei ole salaisia. Viranomaisella on velvollisuus järjestää ne sinulle (mahdollisesti omalla kustannuksellasi) 2 viikon sisään, tai selittää miksi et saisi niitä. Päätöksestä voi valintaa hallinto-oikeuteen.
En tiedä kuinka poliisi toimisi, mutta joissain virastoissa voit esim kopioida niitä omakustanteisesti. Ja jos niissä on salassa pidettäviä asioita ja nimiä, niin viranomainen ottaa paperista kopion, yliviivaa mustalla tussilla salassapidettävät asiat, ja ottaa paperista uuden kopion, ja antaa sen kopion sinulle.
Poliisin kutsunutta henkilöä et varmaan saa selville. En osaa enempää sanoa, kun ei ole koskaan noin pahasti filmi katkennut, enkä varmasti haluaisi asiaa jälkeenpäin kaivella, jos olisikin
En tiedä kuinka poliisi toimisi, mutta joissain virastoissa voit esim kopioida niitä omakustanteisesti. Ja jos niissä on salassa pidettäviä asioita ja nimiä, niin viranomainen ottaa paperista kopion, yliviivaa mustalla tussilla salassapidettävät asiat, ja ottaa paperista uuden kopion, ja antaa sen kopion sinulle.
Poliisin kutsunutta henkilöä et varmaan saa selville. En osaa enempää sanoa, kun ei ole koskaan noin pahasti filmi katkennut, enkä varmasti haluaisi asiaa jälkeenpäin kaivella, jos olisikin
- Marokon Kauhu
- Ainesta Watsoniksi
Tietoja haluavan pitää itse henkilökohtaisesti mennä poliisilaitokselle ja pyytää niitä.
Henkilöllisyys on todistettava. Ihan kaikkea ne ei muuten anna.
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument
Antavat sitten lomakkeen täytettäväksi, missä yksilöit mitä haluat tietää.
Henkilöllisyys on todistettava. Ihan kaikkea ne ei muuten anna.
Printtaa vaikka tämä sivu ja marssi se kädessä paikkakuntasi poliisilaitokselle:Omien tietojen tarkastaminen poliisin henkilörekistereistä
Henkilötietolain mukaan rekisterinpitäjän on laadittava rekisteriseloste, josta ilmenee mm. rekisterinpitäjä, henkilötietojen käsittelyn tarkoitus, kuvaus rekisteröityjen ryhmästä ja näihin liittyvistä tiedoista sekä tietoryhmistä.
Jokaisella on oikeus eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta saada tietää, mitä häntä koskevia tietoja henkilörekisteriin on talletettu tai ettei rekisterissä ole häntä koskevia tietoja. Jokaisella on myös oikeus vaatia, että asiavirheet oikaistaan ja oikeudettomasti tallennetut tiedot poistetaan.
Omat tiedot voi tarkastaa maksutta kerran vuodessa. Tarkastuspyyntö on esitettävä henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, joka lähettää sen tarvittaessa tietosuojavaltuutetulle tai muille viranomaisille. Pyynnön esittäjän on todistettava henkilöllisyytensä. Niissä tapauksessa, joissa ei ole tarkastusoikeutta, tietosuojavaltuutettu voi varmistaa tietojen lainmukaisuuden.
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ ... endocument
Antavat sitten lomakkeen täytettäväksi, missä yksilöit mitä haluat tietää.
Tarkastusoikeus voidaan toteuttaa rekisterinpitäjän luona tai jokaisessa
kihlakunnan poliisilaitoksessa seuraavien rekisterien osalta:
poliisiasiain tietojärjestelmä
hallintoasiain tietojärjestelmä
kansallinen Schengen-tietojärjestelmä
poliisin valtakunnallisessa käytössä olevat tilapäiset tai manuaalisesti
ylläpidettävät henkilörekisterit
hätäkeskustietojärjestelmä poliisin tietojen osalta
ulkomaalaisrekisteri poliisin tietojen osalta
Poliisin henkilötietolain 45 §:n mukaan rekisteröidyllä itsellään ei ole tarkastusoikeutta epäiltyjen tietojärjestelmään, suojelupoliisin toiminnalliseen tietojärjestelmään, Europol-tietojärjestelmään eikä kansalliseen Schengentietojärjestelmään Schengenin yleissopimuksen 109 artiklan 2 kappaleessa
tarkoitetuissa tapauksissa, eikä muihin poliisin henkilörekistereihin sisältyviin henkilöä tai tekoa koskeviin luokitus-, tarkkailu-, tekotapa- tai tietolähdetietoihin. Tietosuojavaltuutettu voi kuitenkin rekisteröidyn pyynnöstä tarkastaa edellä mainittujen rekisteröityä koskevien tietojen lainmukaisuuden
(= välillinen / rajoitettu tarkastusoikeus). Pyyntö tietosuojavaltuutetulle voidaan ottaa vastaan kihlakunnan poliisilaitoksessa tai rekisterinpitäjän luona.
Poliisin henkilötietolain 45 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuja henkilöä tai tekoa koskevia luokitus-, tarkkailu-, tekotapa- tai tietolähdetietoja,
joihin rekisteröidyllä itsellään ei ole tarkastusoikeutta, on poliisiasiain tietojärjestelmään talletettuna seuraavasti:
kaikki henkilöä koskevat, hänen omaan turvallisuuteensa tai poliisin
työturvallisuuteen vaikuttavat tiedot
etsintäkuulutustietoihin talletetut henkilön tarkkailemiseksi tehdyt kuulutustiedot
etsittävien moottoriajoneuvojen tietoihin talletetut moottoriajoneuvoilla
liikkuvien tarkkailtavien henkilöiden kuulutustiedot
pidätettyjen tietoihin talletetut kohdehenkilön säilytysturvallisuuteen liittyvät tiedot
tekotapatiedot
tuntomerkkitiedoista asiasanat, erityistuntomerkit, valokuvat, sormen- ja
kämmenenjäljet, DNA-näytteet ja niiden luokitustiedot sekä jalkineenjäljet
tietolähdetiedot
- Väestönvaihto
- Turhanpaikan hakijat
- Kotoutumisteollisuus
- VOK - business
- Partalapset
- Huonolaatuiset mamut
- Islamisaatio
Kaikki partioiden suorittamat tehtävät kirjataan tietääkseni. Eli kutsumisen syy on tiedossa vaikka ei rikosilmoitusta olisi tehtykään. Ellei poliisissa tiedetä tapauksesta mitään ei partiota ole luultavasti kutsuttu tai ainakaan sen ei ole tarvinnut kummemmin asiaan puuttua.Antwoord kirjoitti:...luulen että poliisipartio on kutsuttu paikalle jossakin vaiheessa ja tahtoisin tietää miksi, sekä erityisesti mitä olen silloin tehnyt.
Klysymys siis kuuluu, onko minulla mitään mahdollisuutta selvittää tapahtunutta vaikkei siitä olisi rikosilmoitusta tehtykään, esim. jonkinlaisen raportin kautta. Voinko vain soittaa poliisilaitokselle ja kysellä yksityiskohdista vai tuleeko minun tehdä jotakin muuta?
Mitään vakavampaa et varmasti ole aiheuttanut koska sinua ei ole kuulusteltu tai kuulusteluun kutsuttu.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.