No höpön höpön -taas.
Ei mikään Neuvostoliiton laissa kiinnosta minua himpunkaan vertaa. Eikä juuri muidenkaan maiden. Suomen laissa, jos joskus jokin pännii, niin sitä saatan päivitellä.
Aika tyytyväinen olen ollut. Kysyin mieheltäni, hänkään ei keksi mitään valituksen aihetta.
Olemme saaneet riittävän laadukkaat ja kattavat terveyspalvelut, tosin tietenkin vanhempamme ovat niitä veroilla rahoittaneetkin.
Sama koulutuksen suhteen. Tosin olemme opiskelleet myös aikuisena, joten osa koulutuksestamme on tullut katettua omillakin veroillamme.
Meillä on lapsia, joten heidän palvelunsa kuluttavat varmasti verovaroja. Isovanhempanikin ovat jo eläkeläisiä, osittain meidän vanhempammekin ovat jo eläkkeellä. Heistäkin tulee vielä kuluja yhteiskunnalle.
Toisaalta appeni on yrittäjä, saattaahan olla että hän on maksanut enemmän kuin kuluttaa. Ja olemmehan mekin jo ehtineet veroja maksaa.
Siispä, emme puolisoni kanssa ole kokeneet suuria epäoikeudenmukaisuuksia Suomessa. Meitä ei kumpaakaan ole kylläkään ryöstetty tai pahoinpidelty, joten sen suhteen emme voi olla varmoja, mutta jos näin kävisi luotamme vielä toistaiseksi saavamme oikeutta.
Mieheni kävi myös aikoinaan armeijan. Hän sanoo kannattavansa yleistä asevelvollisuutta miehille ja vapaaehtoista naisille.
Itse voisin kannattaa vaikkapa yleistä palvelusta kaikille nuorille. Ehkä palvelusta pitäisi kehittää, jotta siviilipalveluksenkin valitsevat voisivat osallistua sovelletusti maanpuolustustyöhön.
Olet tuonut esiin kokemiasi epäkohtia tässä yhteiskunnassa. Miesten asepalveluksesta verojen maksuun.
Ymmärrän oikein hyvin, että koet järjestelmän olevan epäoikeudenmukainen. En vain yhdy mielipiteisiisi, enkä toistaiseksi tunne ketään, joka niihin yhtyisi.
Uskoakseni sinäkin voit ymmärtää, että ihmiset saattavat olla kanssasi eri mieltä ja heillä on siihen oikeus.
Tämä on siis päättymätöntä keskustelua, koska kukaan ei näyttäisi muuttavan mielipiteitään.
Naisten ja miesten eroavuudet ovat mielestäni sitä tasoa, kuin nyt kahden eri ihmisen muutenkin ovat.