Jussi Helasvuon surma -Helsinki v. 1988

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
WalkingDisaster
Adrian Monk

Re: Jussi Helasvuon surma -Helsinki v. 1988

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

Atlanta kirjoitti:Tarkoitatko bonsil sitä, että tuo raahaaminen ja muovien repiminen kuului Mannerheimintiellä?
Siis siellä, missä tuo tyttö silloin asui?

Jos näin oli, niin surmahan on silloin myös tapahtunut tuolla Manskulla. Mutta miksi hitossa Jussi on viety asuntoonsa, eikä häntä hävitetty jonnekin? Ei kai tuo jahkailulla parane.

Se selittäisi asunnon siisteyden. Ehkä on vähän vielä siivottu lisää, että kaikki jäljet varmaan häviää.
No, tiedä häntä. Mutta ei mahdotonta, että surma on tapahtunut muualla.
Kannattaisiko hengittää välilla ja ihan miettiä niitä asioita, joita tapauksesta jo tiedetään, kiitos. Mistähän ne todistetut veriroiskeet Jussin asuntoon ilmestyi, jos ruumis sinne paketoituna kannettiin?
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Jussi ei ollut mikään bodarityyppi, ei edes mitenkään erityisen pitkä. Olen itse 181cm ja Itse en harrasta tätä murhatukimus aihetta, mutta Jussin vanhana kaverina toivon, että tämäkin ikävä juttu ratkeaisi tavalla tai toisella. Olette spekuloineet nahdollisuutta siitä, että tekijä olisikin nainen. Itsellä ei ole tuosta vaihtoehdosta sen kummempaa mielipidettä. Haluaisin kuitenkin tuoda esiin sen seikan, että Jussi oli minua selvästi lyhempi. Hänen pituutensa oli jossain 170-175cm välimaastossa. Jussin isäkin oli alle 180cm pitkä.

Jussin isän kertoman mukaan poikansa oli päässyt taas kiinni normielämään, oli mukava työpaikka ja oli päässyt irti näistä Bock kuvioista. Jussi taisi elää hieman pitkälle vierähtänyttä teini-ikää, joka hänellä alkoikin vasta täysillä vuoden 1975-76 vaiheilla. Siihen asti Jussi oli "kunnollinen."

Olisi kiva kuulla lisää. Olit siis Jussin ystävä, tunsit isänsäkin. Hyvä tieto meille m-infolaisille että mielestäsi Jussin kaverina voit kuvitella että murhaaja olisi voinut olla nainen. Tässähän on etsitty mysteerimiestä.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Minä vain halusin lisäselvyyden lukemaani viestiin.
Kun kaikki on mahdollista.

Kyllä minä hengitän ja ajattelen juuri niin kuin tiedämme: Jussin asunnolla ei ollut veriroiskeita. ASUNTO OLI SIISTI.
Kengissä oli veriroiskeita. Mitä sitten. Ne ovat olleet surmatessa Jussin jalassa. Kengät otettu tietty pois paketoidessa. Eikö ole loogista?
Verijälkiä kengissä ei joko huomattu tai ei saatu pois. Verta ja likaahan tarttuu kenkiin muutenkin.

Motiivia yritän edelleen miettiä. En keksi muuta kuin sellaisen, että halusiko joku Jussilta rahaa lainaksi omia huumevelkojaan varten ja Jussi ei lainannut. Sitten on raivoissaan käynyt kimppuun.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
NiskaLenkki
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja NiskaLenkki »

Jussi Helasvuon- työryhmä ketjusta:
Kirjoittaja turhaa vaivaa? » Ma Joulu 02, 2013 7:26 pm

Poliisi aikoinaan tiesi Jussin tappajan mutta heillä ei ollut teknistä näyttöä pysyvään pidätykseen. Ei eletty DNA-aikaa. Kaikki puheet pääepäillyn päälle voivat olla hujanhajan poliisin mapeissa. Ei muuta kuin tuore tutkinta käyntiin. Vai liekö sekin turhaa vaivaa koska tämä tyyppi todennäköisesti kiistää kaiken vielä haudassaankin. Teko oli niin psykoottinen ettei siitä ehkä olisi saanut edes vankeusrangaistusta. Nyt tekijä on lusinut 25 vuotta huonoa omaatuntoa.On ulkoisesti siistiytynyt mallikelpoinen kansalainen mutta tuominnut itsensä sosiaaliseksi erakoksi jne. Mistäkö sitten tämän kaiken tiedän? Koska olin niin lähellä asianomaisia ja koska itse aikoinani vasikoin poliisille kaiken mitä pääepäilystä tiesin. "Koittakaa saada se itse tunnustamaan" oli poliisin viimeinen neuvo. Sääli todellakin että 25 vuotta sitten DNA-tutkimus ei vielä ollut käytössä. Olen silti kiitollinen että juttu on saanut uutta julkisuutta.Jusa oli paras frendini.
Kirjoittaja Modus operandi » Ma Joulu 02, 2013 8:07 pm

Olin itse kiinnostunut Jussin tapauksesta alusta lähtien. Jussin henkirikokseen liityin sattumalta minäkin muutaman tosi läheisen ihmisen kanssa. Olin itse usein myös Pasilassa asian vuoksi kuulusteluissa, koska Jussin elämä liittyi läheisiini. Tolvasen Kari haki minut ensimmäisen kerran viidenteen kerrokseen kuultavaksi vähän henkirikoksen paljastumisen jälkeen. Jutun tutkinnanjohtajana oli Komisario Martti Latikka. Poliisi toi minulle esiin kuulusteluissa, että he tietävät tekijän, mutta näyttö heiltä puuttuu. Monelaisia huhuja liikkui tuolloin ja liikkuu varmaankin edelleen. Meidän mielestämme epäillyksi tekijäksi saattoi sopia yksi tuttumme who knows? Oli myös puhetta siitä mistä Jussi osti viimeiset pilvibiittinsä. Sekin selvisi tietääkseni poliisille. Yksi läheiseni oli soittanut Jussin asuntoon kysellen Jussia puhelimeen poliisien ollessa siellä Jussin löytyneen ruumiin kanssa. Poliisit olivat vaan todenneet, ettei Jussi nyt pääse just luuriin. Meillä oli oma komisariokerho usein tämän asian tiimoilta vuosien varrella. Juttu on edelleen pimeänä. Riittääkö 7 mappia tarinaa Jussista Pasilassa, kuten Väkivallan Kurre sanoi?
Nyt olisi hyvä oikeasti selvittää tämä henkirikos. Ja se on totta, että tämä sai liian vähän huomiota aikoinaan. Mutta kuten tiedämme murha ei vanhene koskaan. Joku tai jotkut tietävät enemmänkin tästä tapahtuneesta. Kuka haluaa kertoa tietonsa? Nyt siihen on mahdollisuus. Voisi olla mielenkiintoista tavata tätä tv-tiimiäkin joskus. Olisiko heillä lisää sellaista tietoa tapauksesta, jota näillä foorumeilla ei paljasteta. Ja voisiko se tieto naksahtaa kuin legopalikka muun tiedon kanssa yhteen. Siten, että Pasilanraitiokin voisi kuitata tämän 25 vuotta pimeänä pysyneen henkirikoksen vihdoinkin selvitetyksi.
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Destiny kirjoitti:Jack the ripper, ihmettelee Minfolaisia syksyllä telkkarissa -ketjussa "Ilmeisesti joku mielenterveysongelmista kärsinyt julkkis/taiteilija asui samassa talossa Hollowayn ja Jakobsenin kanssa? Minuakin jäi kutkuttamaan. Missähän Ior Bock vaikutti 1983?" hän viittaa David Hollowayn avoimeen henkirikokseen. Ior Bockin nimi nousee vahvasti esiin myös tässä tapauksessa. Voisko näillä kahdella tapauksella olla enemmänkin yhteistä?

Toinen mihin ketjussa viitataan on ns. viinurisurmat. Moniko niistä jäi avoimeksi vai jäikö mikään. Onko niistä jossain minfossa yhtenäistä ketjua, jossa tapaukset olisi koottu yhteen? En epäile niiden liittyvän suoraan Helavuon tapaukseen, mutta ne ovat voineet vaikuttaa tapauksen saaman julkisuuteen lähinnä sen vähyyteen. Mietin tätä paloitteluhuhua. Oliko joku surmatuista viinureista paloiteltu ja/tai tungettu kaappiin?
Ior Bock mielestäni on voinut vaikuttaa ainakin 1988 Jussi Helasvuon surmaan. Hollowayn surma 1983, epätodennäköisempi. I.B. törmäsi intialaiseen mystiikkaan joskus 82-84 eikä tämnmönen (hinduish-perusteinen) uskonto määrää ketään tappamaan. Bock ehkä itse sekosi ja seuraajatko...1988 oli varmasti tekijämies Bockin seuraaja siinä kuin moni muukin...P.S. Bock 1988-lookissa. Viisikymppinen, mursumies.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

"Varmasti on omaisuusinvariotaatio tehty, ja varsinkin huomioitu onko suuria käteisnostoja tehty viimeisinä päivinä. Yksi motiivihan olisi että hänet olisi houkuteltu nostamaan rahaa johonkin tekaistuun kVarmasti on omaisuusinvariotaatio tehty, ja varsinkin huomioitu onko suuria käteisnostoja tehty viimeisinä päivinä. Yksi motiivihan olisi että hänet olisi houkuteltu nostamaan rahaa johonkin tekaistuun kauppaan tai hankkeeseen.[/b]"

Tuossa tuli yksi viesti joka jo poistuikin. Toivon että tämä tapaus menee murhana, tappona jo olisi vanhentunut. (Murha-ryhmä) Tapaus näyttää selvinneen. Poliisi ottanee yhteyttä todistajaan.

Jess, tää on melkein tässä. :)
Viimeksi muokannut Jack the Ripper, Ti Joulu 03, 2013 10:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
WalkingDisaster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

Atlanta kirjoitti:
Kyllä minä hengitän ja ajattelen juuri niin kuin tiedämme: Jussin asunnolla ei ollut veriroiskeita. ASUNTO OLI SIISTI.
Poliisin tutkijaryhmä oli löytänyt "pieniä veriroiskeita siellä ja täällä". Tuo tieto löytyy, kun dokumentissa esitetään poliisin tutkintamateriaalia.
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Eikö kukaan muista aamuöistä pakettimiestä? 01-05 oli minfossa miehen viesti, aika veretön ruumis pantiin pakettiin. Oliko tuo sitenkin joku copy-cat etc. Missä veri?
Viimeksi muokannut Jack the Ripper, Ti Joulu 03, 2013 1:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Paljon uusia juttuja tullut täällä esiin. Paljon enemmän kuin ohjelma antoi ymmärtää ensimmäisessä jaksossa, toivottavasti toisessa osassa otetaan iso harppaus eteenpäin. Kovasti kuitenkin ihmettelen mitä poliisilla voisi olla, joka tekisi tapauksen lähes selvenneeksi jos vain näyttö puuttuu? Eihän julkisuudessa tunnuta tietävän yhtään mitään siitä mitä Jussin elämä Helsingissä oli, saatika viime päivistä juuri mitään!
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Niinpä. Varsinkin kun omaiset ovat kuolleet. Vai onko sisko elossa? --murharyhmä-- tiennee...
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

[quote=
Kengissä oli veriroiskeita. Mitä sitten. Ne ovat olleet surmatessa Jussin jalassa. Kengät otettu tietty pois paketoidessa. Eikö ole loogista?
Verijälkiä kengissä ei joko huomattu tai ei saatu pois. Verta ja likaahan tarttuu kenkiin muutenkin.
[/list]

Tämä henkilö on ollut paikalla, tod.näk. paketoimassa.
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Tai sitten olet sairas henkilö (kuten minä) joka pystyy ajattelemaan kuin murhaaja.
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

En tietääkseni ajattele kuin murhaaja, mutta se olisi hyvä, jos niin pystyisi tekemään. Rikostutkijat muuten ajattelevat kuten rikolliset. Eivät he muuten pystyisi selvittämään rikoksia. Eikä ne kaikkia pystykään. Joku on heitä ovelampi.
Minä pitäydyn niissä asioissa, jotka on meille kerrottu. Tiedätkö sinä muka paremmin ja enemmän? Miksi et ole sitten kertonut tietojasi aikanaan?

Odotan edelleen nimimerkiltä bonsil tarkennusta viestiinsä. Onko se, mitä hän on kuullut tapahtunut varmasti surmayönä? Voi olla ettei liity asiaan mitenkään.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Atlanta kirjoitti:En tietääkseni ajattele kuin murhaaja, mutta se olisi hyvä, jos niin pystyisi tekemään. Rikostutkijat muuten ajattelevat kuten rikolliset. Eivät he muuten pystyisi selvittämään rikoksia. Eikä ne kaikkia pystykään. Joku on heitä ovelampi.
Minä pitäydyn niissä asioissa, jotka on meille kerrottu. Tiedätkö sinä muka paremmin ja enemmän? Miksi et ole sitten kertonut tietojasi aikanaan?

Odotan edelleen nimimerkiltä bonsil tarkennusta viestiinsä. Onko se, mitä hän on kuullut tapahtunut varmasti surmayönä? Voi olla ettei liity asiaan mitenkään.
Ja JTR pyytää anteeksi. Olet ilmeisen älykäs ihminen. Murhaajaksi tai apuriksi en sinua syytä.
bonsil
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja bonsil »

Atlanta kirjoitti:Tarkoitatko bonsil sitä, että tuo raahaaminen ja muovien repiminen kuului Mannerheimintiellä?
Siis siellä, missä tuo tyttö silloin asui?

Jos näin oli, niin surmahan on silloin myös tapahtunut tuolla Manskulla. Mutta miksi hitossa Jussi on viety asuntoonsa, eikä häntä hävitetty jonnekin? Ei kai tuo jahkailulla parane.

Se selittäisi asunnon siisteyden. Ehkä on vähän vielä siivottu lisää, että kaikki jäljet varmaan häviää.
No, tiedä häntä. Mutta ei mahdotonta, että surma on tapahtunut muualla.
Silloin, kun tämä Jussin ystävätär silloinen työkaverini kertoi sitä oli sen murhan jälkeen ja ruumis oli jo löydetty. Lehdissä oli ollut siitä juttu jo.Jotenkin muistan, että luettiin sitä juttua lehdestä silloin kahvitauolla. Hän kertoi sitä asiaa tyyliin, "että ajattele ja me oltiin siellä just ennen kuolemaa!" en tiedä ketkä me, enkä enää muista oliko edellinen ilta vaiko muutama päivä ennen kuolemaa.Minulla on jäänyt mielikuva, että vierailu oli just ennen kuolemaa. Siitä on niin kauan, mutta sen muistan, että kertoi sen jälkeen sieltä Mannerheimintieltä rappukäytävästä ovensa takaa kuuluneista mustan jätesäkin rapinoista ja teipin repimisestä yöllä. Ajattelin ja niin ilm. hänkin, että seuraavaksi yrittävät hänen luo tai ainakin pelottelivat.Hän oli hysteerinen suorastaan, eikä pystynyt nukkumaan.Tämä ystävätär oli kotoisin jostain maalaistalosta jostain Varkaus-Pieksämäki suunnalta. Niihin aikoihin kävi vanhempiensa luona. Hänellä oli hyvä työpaikka.Se kaman käyttö oli ilm.alkamassa ja aloin miettiä, että ehkä se oli 90-luvun puolta, kuin aineet muuttuivat ja sen huomasi päällepäin.Sittenmmin oli kuulema irtisanoutunut yllättäen.
Vastaa Viestiin