Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Sumu
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 02, 2014 10:39 am

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Opiskelin Sarin katoamisaikaan paikkakunnalla, ja muistan tapauksen hyvin. Sari oli ikäiseni ja kokoiseni ja tapaus tuntui todella karmivalta. Muistan, että poliisi otti tapauksen heti tosissaan, vaikka Sari tuntui kadonneen kokonaan. Busseja Tammelan ja Forssan välillä kulki harvakseltaan, ja muistan itsekin käveleeni useamman kerran isolle tielle liftaamaan. Nuorisoa ajeli tuota väliä paljon, tie oli uusi, suora ja kiva kaahata tyttöjä kyydissä. Useamman kerran olin "kaverinkaverintutun" kyydissä tuon matkan.

Tammelassa oli tuolloin kaksi oppilaitosta, Kotiteollisuuskoulu ja Mustialan maatalousoppilaitos, taitaa olla vieläkin. Muistelen, että Sari opiskeli Forssassa kauppiksessa, mutta voin olla väärässä. Paikallisessa Tammelan Krouvissa esiintyi joskus bändejä, keskiviikkoisin siellä oli hyvä bongata Mustialassa opiskelevia maatilanpoikia ympäri Suomea.

Keväällä, muistaakseni ihan koulun loppumisen aikoihin järjestettiin iso etsintä, muistan vakavat varusmiehet, jotka majoittuivat kotiteollisuuskoululla. Etsintä keskittyi bussipysäkin läheisyyteen, tai siis lähtöpiste oli paikka, jossa Sari viimeksi nähtiin.

Missään vaiheessa etsinnät eivät mielestäni laajentuneet Forssa-Tammela välin ulkopuolelle, ja ruumiin löytyminen Rekirikosta oli täysi yllätys, sen takia en ollenkaan ihmettele, vaikkeivät paikalliset muista tarkasti illan/yön tapahtumia, tai ihmetelleet vieraita autoja. Maaseudulla on myös aikojen alusta lemmiskelty autoissa metsäteillä.

Kuulun niihin, joita häiritsee Sarin myöhäinen kotoa lähtö, varsinkin jos varsinaisia treffejä kaverin kanssa ei ollut sovittu. Sari olisi ollut Forssan torilla puoli 12, lunta tuiskasi, eikä ollut mitään varmuutta, että hän pääsisi mihinkään baariin sisälle. Mielestäni baaritkin menivät tuolloin aikaisemmin kiinni kuin nykyään, harvoin mikään kahta kauempaa auki oli. Sarin vaatetus ei sinällään ollut erikoinen, epäkäytännöllinen kyllä, itsellänikin oli usein hame, bootsit ja paita kun lähdin bilettämään.

Hullu yksityiskohta muuten, kotiteollisuuskoulussa opiskeli tuolloin poika, joka puhui paljon Bodom-järven tapahtumista. Hän asui järven rannalla, ja jollain tavalla hänen isänsä oli ollut mukana tapauksessa. Ihan vaan sarjamurhia rakastaville tiedoksi :D
ride63
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 05, 2014 1:33 pm

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja ride63 »

asuin aikoinaan muutaman vuoden ja kävin pyörällä kiertelemässä Tammelassa. Join outoa tuossa Liinaharjun tapauksessa on.
fränkkä
Neuvoja-Jack
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 3:19 pm

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

En tiiä, mutta olenko minä sitten hullu vai sairas, mutta jotenkin tämmönen sarjamurhaaja kiinnostaa minua. Onhan näissä liitoksia toisiinsa monenlaista ihan julkisestikin tiedossa. Kaikkea tietoo ei saada, vaikka haluttas.

Minulle on heränny ajatus, jotta voisko olla niin, että tekijä olis asunut vaikka tampereella ja työskennelly siellä,muinamiehinä. Omistaa ajokortin, mutta ei autoa, niitä kun sais tuohon aikaan ns. Koeajaa kaksikin päivää. Käyttänyt linjaautoa/junaa liikkumiseen. Jospa on tuolla eteläsuomessa ollu opiskelemassa tai töissä, mutta ei ole mitään rikosrekisteriä, jopa vältelly sellasta, yksin asuva mies. Olisko jostakin pienemmältä paikkakunnalta kotoisin ja kesät viettäny siellä.

Toinen vois olla niin kiihko uskovainen, joka tuntee nuo tiet, kun ovelta ovelle käy asioimassa.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja skoone »

fränkkä kirjoitti:En tiiä, mutta olenko minä sitten hullu vai sairas, mutta jotenkin tämmönen sarjamurhaaja kiinnostaa minua. Onhan näissä liitoksia toisiinsa monenlaista ihan julkisestikin tiedossa. Kaikkea tietoo ei saada, vaikka haluttas.

Minulle on heränny ajatus, jotta voisko olla niin, että tekijä olis asunut vaikka tampereella ja työskennelly siellä,muinamiehinä. Omistaa ajokortin, mutta ei autoa, niitä kun sais tuohon aikaan ns. Koeajaa kaksikin päivää. Käyttänyt linjaautoa/junaa liikkumiseen. Jospa on tuolla eteläsuomessa ollu opiskelemassa tai töissä, mutta ei ole mitään rikosrekisteriä, jopa vältelly sellasta, yksin asuva mies. Olisko jostakin pienemmältä paikkakunnalta kotoisin ja kesät viettäny siellä.

Toinen vois olla niin kiihko uskovainen, joka tuntee nuo tiet, kun ovelta ovelle käy asioimassa.

Joskus aikoinaan minfon edeltäjäsivuilla pohdittiin sellaista, että Kyllikki Saari, Tulilahden tummempi uhri ja samoin Bodomilla sekä myös Turussa tapettu Valjus olisivat olleet ulkonäöltään toisiaan muistuttavia. Joku epäili erästä HA:a näiden kaikkien taposta. HA olisi muka joskus jossain leirivartijana ollessaan ihastunut tuontyyppiseen tyttöön/ naiseen ja saanut pakit.

Liinahrjan kuvaa en muista tarkkaan nähneeni, mutta jotenkin muistaisin hänen muistuttaneen ulkonäöltään Bodomin Tuulikkia. Aikaero on kyllä iso tapahtumien välillä, mutta maantieteellisesti väli ei ole kovin suuri (kuten ei Järvenpäähänkään, missä tapahtui samoina vuosina kuin Tammelassa). Sarista vielä sen verran, että mistähän hänen äitinsä on/oli kotoisin ja miltä näytti nuorena?
pohdiskelee nimimerkki "kaikki on mahdollista"
Muista lähdekritiikki!
fränkkä
Neuvoja-Jack
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 3:19 pm

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

Itse en näitä kyllikki, tulilahti bodomeja saa mielensopukoissa yhdistettyä näihin 85-95 tapahtumiin, enkä minä usko ylipäätään mihinkää ulkonäkö juttuun. Sen sijaan minusta näitä yhdistää tapauksia yhdistää pekästään seksuaalinen kiihottuminen, opettaminen, näyttäminen. Eikä tämä itse ole omasta mielestään mikään sarjamurhaaja tai tuskin edes sitä tarkoittanut. Kiihottuminen häntä täytynyt motivoida, enemmän kuin ulkonäkö. Tietynlainen tapahtumien päättyminen, minusta kertoo, jopa katumuksesta/ikääntymisestä enemmän kuin vankeustuomiosta. Vai olisko joku läheisen kuolema hänelle tuonut elämään jotain muuta tarkoitusta.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja skoone »

fränkkä kirjoitti:Itse en näitä kyllikki, tulilahti bodomeja saa mielensopukoissa yhdistettyä näihin 85-95 tapahtumiin, enkä minä usko ylipäätään mihinkää ulkonäkö juttuun. Sen sijaan minusta näitä yhdistää tapauksia yhdistää pekästään seksuaalinen kiihottuminen, opettaminen, näyttäminen. Eikä tämä itse ole omasta mielestään mikään sarjamurhaaja tai tuskin edes sitä tarkoittanut. Kiihottuminen häntä täytynyt motivoida, enemmän kuin ulkonäkö. Tietynlainen tapahtumien päättyminen, minusta kertoo, jopa katumuksesta/ikääntymisestä enemmän kuin vankeustuomiosta. Vai olisko joku läheisen kuolema hänelle tuonut elämään jotain muuta tarkoitusta.
Onkohan joku näitä yhdistänyt 85-95 tapahtumiin? Tuo Sarin ulkonäkö kiinnosti minua vain siksi, että josko Bodomin tekijä olisikin tuntenut vaikka Sarin äidin ja tyttö olisi ollut nuoren äitinsä näköinen.

Järvenpään jutut tapahtuivat kylläkin Sarin jutun kanssa yksiin aikoihin. Ja sitten oli myös noita Hesassa tapahtuneita surmia...
Muista lähdekritiikki!
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

fränkkä kirjoitti:
Minulle on heränny ajatus, jotta voisko olla niin, että tekijä olis asunut vaikka tampereella ja työskennelly siellä,muinamiehinä. Omistaa ajokortin, mutta ei autoa, niitä kun sais tuohon aikaan ns. Koeajaa kaksikin päivää. Käyttänyt linjaautoa/junaa liikkumiseen. Jospa on tuolla eteläsuomessa ollu opiskelemassa tai töissä, mutta ei ole mitään rikosrekisteriä, jopa vältelly sellasta, yksin asuva mies. Olisko jostakin pienemmältä paikkakunnalta kotoisin ja kesät viettäny siellä.

Toinen vois olla niin kiihko uskovainen, joka tuntee nuo tiet, kun ovelta ovelle käy asioimassa.
Hyvin minusta päätelty ja erittäin mahdollista. "Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty", ja näin tekijäkään ei ole jäänyt nalkkiin. Nimenomaan kaupungin vaihtaminen ja ei-oma auto olisivat ihan peruslähtökohdat "sarjamurhaajana" toimimiselle.
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
mielikki
Martin Beck
Viestit: 760
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:55 pm
Paikkakunta: mars

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja mielikki »

Tai tekijä voi olla jossain luottamusvirassa.vastuuhenkilö työ tms.Jota ei osattu epäillä.(Viran puolesta siis)
Voi olla perheellinenkin,näistä on sarjamurhaajissakin kokemusta.Siviilisäädyllä ei ole mitään merkitystä näissä jutuissa.
Epäilen tekijän olleen nuorehko mies.Tuskin on mitään mahdollisuutta enään selvittää.
fränkkä
Neuvoja-Jack
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Elo 17, 2011 3:19 pm

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

Tottahan toki tekijä vois olla vaikka poliisi tai taksi kuski, silloin kyytiin saaminen vois olla hieman helpompaa. Se miten minä tämän sarjamurhaajan ajattelen on kuitenkin niin, että kaikki nämä ei sovi toisiinsa sitten millään, mutta nainen sopii oikein hyvin, tekotavoista ei kaikkea tiedetä, mutta yhdistäviä sekkoja on, vaikkakin eri maakunnissa. Tuon ajan maakunta ja huhuihin poliisi sopisi hyvi kin tekijäksi. Mutta tuo jonkunsortin säänöllisyys ei minusta sovi. Poliisilla on varmasti tiedossa tyttöjen/naikkosten taustat ja surmatavat, mutta tuskin tämä mikään villitys on ollut, joku näppärä vaan tajunnu ja luulen että lopettamiseen on yksinkertainen syykin. Olisko perhana muuttanu takasin sinne pikku paikkakunnalla mistä on lähtösin. Voishan siinä tuo viinaviha olla sitä, että oma äitee ei saanu isää ruotuun koskaa ja se on viduttanu.
Jaakko Terävä
Harjunpää
Viestit: 339
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2007 1:16 am
Paikkakunta: Vantaa

Re:

Viesti Kirjoittaja Jaakko Terävä »

Jaakko Terävä kirjoitti:Minusta tänä ketjun ensimmäinen, EUROJR:n, puheenvuoro on säpsähdyttävä. Murhatun sukunimi Liinaharja ja murhapaikka Rekirikko.

Voihan olla, että olen lukenut liikaa dekkareita ja että olen liiaksi kiinnostunut sana-asioista. MUTTA: Liinaharja ja Rekirikko.

Voisiko tuo olla tekijöiltä ( tai tekijältä ) sairasta pilaa, äärimmäisen karmeaa huumoria?
Lainaan itseäni: Liinaharja ja Rekirikko. Jotenkin turhan hurjaa ja irvokasta! :shock:
Elämässä on mielenkiintoisia asioita enemmän kuin mitä on aikaa niihin perehtymiseen
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

mielikki kirjoitti:Tai tekijä voi olla jossain luottamusvirassa.vastuuhenkilö työ tms.Jota ei osattu epäillä.(Viran puolesta siis)
Mahdollista, kuten myös poliisi-skenaario. Myös muissa selvittämättömissä tapauksissa. Eihän tekijän tarvitse aina todellakaan näyttää siltä, että kykenisi rikokseen (varsinkaan jonkun mielestä). :wink:

Miten muuten tuo "diplomaattisuoja" oikeasti toimii? Onko tosiaan niin, ettei sellaisen omaavaa voida tuomita mistään rikoksesta?? Sirpa tuolla "Jammu" -ketjussa on tuonut hyvin esiin sellaista kuvottavaa "hyvä veli-järjestelmää" liittyen lapsikauppaan. Miksei niitä virkaveljiä pystyttäisi suojelemaan myös muunlaisissa rikoksissa?
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Jaguaari2
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 04, 2014 10:21 am

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja Jaguaari2 »

Olen joskus kahlannut ketjun läpi muttä nyt oikaisen, onko jollain tuota kuvaa epäillystä saatavissa näkyville mistä puhutaan ketjun alkupäässä.
kiinnostunut68
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 5:58 pm

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

Kävin tänään ajamassa tuon Tammelan tien, eli Sarin kotipaikan ohi. Melko hienoa seutua kauniine järvenrantoineen näytti olevan. Siinä ajellessa tuli väkisinkin mieleeni eräänlainen teoria tapahtumasta.
Sarin kotitila on ollut tuon Sarin siskon mukaan heidän suvullaan 500 vuotta. Tilan lähettyville järvenrantaan ja pellolle on rakennettu paljon uusia ja vähän vanhempia taloja. Hyvin todennäköistä on, että näitä tontteja on jossain vaiheessa lohkottu tuosta Liinaharjan sukutilasta. Mieleeni tuli, että onkohan mahdollisesti joku naapuri tuntenut kokeneensa vääryyttä näissä tontti kaupoissa tai sitten pelkkää kateutta.
Itse maaseudulla kasvaneena tiedän, että nämä tälläiset kaunat siirtyvät isältä pojalle ja olisikohan motiivina kosto.
Sarin isähän sanoi tapauksen jälkeen, että jos tekijä saadaan kiinni, hän kostaa itse tämän teon. Tämä seikka taas viittaisi siihen, että isällä on ollut epäily tekijästä, mutta ei ole sitä viitsinyt kenellekkään kertoa. Ehkäpä taustalla on ollut piikittelyä tai jopa kiusantekoa tämän isän epäillyn suunnasta.
Myös tuo ylenpänä mainittu ironinen seikka" Liinaharja ja Rekirikko" tuli ajellessa mieleeni.
Tuo vaikuttaisi täysin psykopaatin huumorilta.
Tonttikauppahan voisi olla tehty jo muutamaa sukupolvea aikaisemmin ja sitten vaan tähän kaltoinkohdelluksi tulleeseen sukuun on syntynyt psykopaatti, joka on päättänyt kostaa asian.
Myös seikka, miksi Sari nousi auton kyytiin, vaikka oli odottamassa bussia, viittaisi minusta siihen, että kyydin tarjoajan on täytynyt olla Sarille tuttu.
Myös tuo Rekirikko on sellaisessa paikassa, että tekijällä on täytynyt olla paikallis tuntemusta, sillä Forssan ympäristössä on niin paljon muitakin paikkoja, mihin ruumiin olisi voinut hävittää ja olihan tekijällä auto, eli surmaaja olisi voinut viedä ruumiin vaikka kuinka kauas Tammelasta.
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Johan oli lennokasta päättelyä.

Ihanko oikeasti esität 80-luvulla tapahtuneen surman motiiviksi jotain torpparivapautuksen (1918-22) aikaista maariitaa? Vai onko kyseessä ehkä Isojako 1757? Onko Suomessa tapahtunut yhtään henkirikosta romaniväestön ulkopuolella, jossa motiivina olisi joku sukupolvien takaa periytyvä kauna? Yhtä hyvin voisi epäillä syylliseksi jotain venäläistä, jonka isän joku Liinaharjan sukulainen on tappanut talvisodassa.

Siitä että uhrin isä sanoo että kostaisi tekijälle jos tämä kiinni saataisiin ei kyllä voi mitenkään päätellä että hänellä olisi tästä jotain vihiä. Pikemmin siitä että hän ei ole kostoa suorittanut voi päätellä että hänellä EI ole ketään jota hän vakavasti epäilisi.
kiinnostunut68
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 5:58 pm

Re: Sari Liinaharja, katosi Tammelasta -87, löytyi Forssasta

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut68 »

No, itse olen kokenut läheltäpiti tilanteen 2001. Kyseessä oli muuntajan vaihto.
Tilalla, jonka läpi sähkölinja menee, asui tilan vanhapoika. Kun menimme vaihtamaan muuntajaa, tuli tämä "isäntä" haulikon kanssa ajamaan meidät pois. Poistuimme tietysti
paikalta ja soitimme pomolle, et mitäs nyt tehdään? Pomo soitti paikalle poliisit ja poliisit
vahti "isäntää" niin pitkään, että muuntaja saatiin vaihdettua.
Kun sitten asiasta keskusteltiin varikolla, selvisi, että tämän tilan omistajan isä oli jo
aikoinaan vetänyt käräjille koko sähkölinjan veto keissin ja tietysti hävinnyt.
Kun laki sanoo, että yhteisen edun nimissä maata voidaan pakkolunastaa, niin kaikki maanomistajat ei vaan ymmärrä tätä lakia, vaikka pakkolunastuksesta maksetaan maanomistajalle korvaus.
Tämä nyt on vaan yksi esimerkki, millaista porukkaa tuolla korvessa asuu.
Onhan vain ajan kysymys, milloin ensimmäiset Thaimaalaiset marjanpoimiat pääsee hengestään, vaikka kyse ei ole kun jokamiehen oikeuksista.
Vastaa Viestiin