Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
ns_
Sofia Karppi
Viestit: 430
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 1:27 pm
Paikkakunta: hki

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja ns_ »

Koimies kirjoitti:Tyytymättömyys yhteiskuntaa kohtaan? :roll: Jos tuollaisia puhuvat, herää kysymys onko henkilöillä jokin yhteys Suomen anarkistipiireihin.
Näissä "piireissä", mitä nyt itse olen tästä tapauksesta keskustellut, on epäilty yhteyksiä tuonne toiseen laitaan.

Gilgamesh
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Joulu 10, 2013 4:20 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja Gilgamesh »

Ihan sama mihin on yhteyksiä ja mikä motiivi, mutta JOS kerran on ollut oikeasta tilanteesta kyse niin nimet ja kuvat julki. Nimet tosin on saatavissa selville aika helposti ja taitaa suurin osa täällä tietää ne jo.

Neiti Lemon
Armas Tammelin
Viestit: 86
Liittynyt: Su Kesä 09, 2013 9:38 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja Neiti Lemon »

Minä en tiedä, mutta kerro toki, jos itse tiedät.

-VF-
Armas Tammelin
Viestit: 81
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 11:45 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja -VF- »


klc
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 10:07 am

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja klc »

Jos koitettaisiin vaan kärsivällisesti odotella lisää informaatiota tapauksesta, sen sijaan että lähdetään täälläkin hommaforum-tason vääntöön. Tuolla "piireissä" on tietolähteinä esim."mulla on sellainen kutina, että..", joten aikalailla tyhjän päällä mennään. Ainoa "konkreettinen" teoria tuolla on ollut koe-eläimet, mutta mitäpä se niitä eläimiä olisi hyödyttänyt, jos kaikki olisi räjäytetty taivaan tuuliin? Ja miten "suomalaisen kulttuurin päivä" liittyy tähän sitten? Eiköhän nyt olla aika hakoteillä, joten jos vähän jäitä hattuun, ennen kuin tästä tulee jälleen turha vääntö ideologioista.. :roll:

Elpukka
Remington Steele
Viestit: 235
Liittynyt: To Maalis 25, 2010 4:39 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja Elpukka »

klc kirjoitti: Ainoa "konkreettinen" teoria tuolla on ollut koe-eläimet, mutta mitäpä se niitä eläimiä olisi hyödyttänyt, jos kaikki olisi räjäytetty taivaan tuuliin?
Eipäs tullut mieleenkään, vaikka kyseisestä alasta taidan tietää perushessua enemmän =)

Nuo koe-eläimet kun tuntuu nostattavan suuria tunteita ja useimmiten faktat kuohunnan takana on vähintään päin berberiä.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11301
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja URSA »

Aikaisemmin lainaamassani (sivulla 1) uutisessa luki "Yliopistoon 28. helmikuuta kohdistuneesta isku-uhkasta poliisi on ollut äärimmäisen vaitonainen." Uutisen perustella oli siis tiedossa, minä päivänä isku oli ollut tarkoitus toteuttaa, ja ihmettelin päivämäärän perusteella, mihin asiaan iskun motiivi olisi voinut liittyä, tai mikä yliopiston tilaisuus olisi voinut olla iskun kohteena. En esittänyt päivämäärän perusteella mitään varmana tietona, täällä on sallittua spekuloida.

Ei Korsosta tule kettutyttöjä. Ne kaksi yrittivät vain päästä uutisotsikoihin tyyliin Breivik.

Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

ns_ kirjoitti:Näissä "piireissä", mitä nyt itse olen tästä tapauksesta keskustellut, on epäilty yhteyksiä tuonne toiseen laitaan.
Hyvinkin mahdollista. Jos kerran kummallakaan ei ollut varsinaisesti mitään tekemistä yliopiston kanssa, niin kouluampumisten tapainen "motiivi", mikä muuten ensimmäisenä tulisi mieleen, ei oikein tunnu sopivalta.

Sen sijaan tuon toisen äärilaidan sankareiden mielestähän yliopistot ovat suoranaisia mokuttajahyysäreiden pesiä, eli sieltä suunnalta voisi löytyä vähän motiivinpoikastakin, joka ei ihan suoranaisesti liity iskun kohteisiin sinänsä. Jonkinlainen kotikutoinen Breivik-pariskunta siis.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6651
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Oikeudenkäynti ei alakaan huomenna, koska asianajajat ovat pyytäneet poliisilta lisäselvityksiä.

Lähde: Iltalehti

Avatar
Scruffy
Martin Riggs
Viestit: 648
Liittynyt: Pe Kesä 21, 2013 8:19 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua

Viesti Kirjoittaja Scruffy »

Eli.
Oikeuskäsittely siirtyy viime hetkellä: Yliopistoiskusta lisätutkinta

Helsingin yliopistoon suunnitellun iskun käräjäkäsittely siirtyy. Lykkäämisen syynä on poliisin lisätutkinta.

Alun perin käräjäkäsittelyn piti alkaa huomenna.

- Asianajajat ovat pyytäneet poliisilta lisäselvityksiä. En ole itse pyyntöä vielä nähnyt, mutta tiedän, että sellainen on tulossa, rikosylikomisario Arto Karalahti sanoo.

Parikymppistä miestä ja naista syytetään törkeän henkeen ja terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelusta. Syyttäjän mukaan kaksikko oli suunnitellut ja sopinut useiden ihmisten surmaamisesta Helsingin yliopiston tiloissa. Kumpikin syytetty on kiistänyt rikosepäilyt.

Toistaiseksi tapauksesta on tihkunut julkisuuteen vain vähän tietoa. Esitutkinta on määrätty salaiseksi.

Lykkääntymisestä kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Jail's not so bad. You can make sangria in the toilet. Course, it's shank or be shanked.

Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1881
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Oikeudenkäynnissä paljastuvien syytettyjen motiivien kai pelätään vaikuttavan eurovaalien tulokseen, oli kyse sitten kumman puolen (oik./vas.) "ideologeista" tahansa. Siitä lykkäys. :twisted:
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11301
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja URSA »

http://yle.fi/uutiset/yliopistoiskun_oi ... la/7262569
Yliopistoiskun oikeudenkäynti alkoi natsitervehdyksellä
Toinen syytetyistä esiintyi rehvakkaasti käräjäoikeuden istunnon alussa. Kahta nuorta suomalaista syytetään Helsingin yliopiston tiloihin suunnatun joukkosurman suunnittelusta.

Niin kutsutun yliopistoiskun oikeudenkäynti alkoi Helsingin käräjäoikeudessa natsitervehdyksellä.

Naispuolinen syytetty esiintyi ensin ilman huppua ja virnisteli tv-kameroille. Sen jälkeen hän teki natsitervehdyksen. Naisen asianajaja läppäisi syytettyä ja käski kovasanaisesti hillitsemään itsensä.

Kahta nuorta suomalaista syytetään useiden henkilöiden surmaamisen suunnittelusta Helsingin yliopiston tiloissa.

Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Aika puun takaa tuli mahdollinen uusnatsismikytkös. Vieläkään ei motiivi oikein aukene. Halusivatko nämä toteuttaa breivikmäisen teon?


muokkaus: Yle seuraa oikeudenkäyntiä ja päivittää tietoa sivuilleen. Seuranta löytyy täältä: http://yle.fi/uutiset/yliopistoiskua_su ... ta/7259755

muokkaus 2: Hyvin on Ylen toimittaja kärryillä... luuli aluksi kummankin syytetyn olevan miehiä. Eikös olis voinut lukea vaikka oman organisaation uutisointia ennen paikalle menemistä? :roll:

muokkaus 3: Laitetaan muutama tähän mennessä tullut kiinnostava huomio:
- Toinen syytetty siis vilkutteli kuvaajille ja teki lisäksi natsitervehdyksen. Siinä vaiheessa hänen asianajajansa repäisi syytetyn käden alas. Tällaista en ole aiemmin nähnyt suomalaisissa oikeudenkäynneissä.

- Syyttäjän mukaan Helsingin ylipistossa oli tarkoitus tehdä joukkosurma. Syytettyjen tarkoitus oli surmata 50 satunnaisesti valittua henkilöä.

- Syyttäjä sanoo myös, että syytetyt olivat suunnitelleet, että he estävät ja vaikeuttavat uhrien poistumista yliopistosta. Syyttäjän mukaan he olivat siis yrittäneet varmistaa, että heidän joukkosurmansa todella onnistuisi.

- Syyttäjä alkaa kertoa nyt tarkempia yksityiskohtia syytteisiin liittyen. Syytäjän mukaan syytetyt ovat tutustuneet netin keskustelupalstoilla ja he olivat alkaneet suunnitella iskua.

- Syyttäjän mukaan teon suunnittelu paljastui, koska kaksi syytettyä oli yrittänyt houkutella mukaansa kolmatta henkilöä. Tämä oli syyttäjän mukaan kertonut suunnitelmasta poliisille ja poliisi oli ottanut kiinni iskua suunnitelleet. Syyttäjän kertoman perusteella näyttää siis siltä, että oli hyvin lähellä, että Suomessa olisi nähty jälleen joukkosurma.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain

Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Päivitystä:
11:46 Taas täällä selataan esitutkinta-aineistoa. Nyt löytyi viesti, jossa suunnitellaan ampumista. - Suoritetaan vaan se ammuskelu minun puolesta, ei tarvitse muuta, kirjoitti toinen syytetty toiselle. - Minä puolestani haluan tehdä paljon aineellista tuhoa, en vain ainoastaan tappaa ihmisiä, kirjoittaa toinen.
11:50 He myös suunnittelivat viesteissä ottavansa panttivankeja, joita he aikoivat lukita yliopistolla johonkin luokkaan. Puolustus toteaa tässä välissä, että varusteet on hankittu jo tammikuussa 2013. En tarkalleen osaa sanoa, mihin asianajaja tällä lausunnolla viittaa.
11:54 Nyt syyttäjä lukee viestejä, joissa toinen syytetty oli jossain vaiheessa pohtinut, haluaako sittenkään olla mukana iskun suunnittelussa. "Minun syyt ovat koulukiusaaminen. Saatan vaikuttaa omasta mielestä joskus onnelliselta, mutta en sitä ole. En usko, että mitkään parisuhteet tai terapiat minua voisivat auttaa enää. Ymmärrän jos epäröit, mutta itse haluan kuolla nuorena", toinen syytetty kirjoittaa toiselle. Puolustus sanoo, että kyse on ahdistuneen ja masentuneen ihmisen kirjoittamista viesteistä.
Koulukiusaamisjuttu on käsittääkseni aamupäivän ainoa motiiviin liittyvä asia.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain

Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Helsingin yliopistoon suunniteltiin iskua, 2014

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Video naispuolisen syytetyn natsitervehdyksestä: http://yle.fi/uutiset/yliopistoiskun_oi ... eo/7262569

Tossa kuuluu, miten syytetty sanoo käden ojennuksen aikana "Sieg heil". Hupaisaa, kun tuo asianajaja repäisee käden alas. :)
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain

Vastaa Viestiin