Kapitalistit vai kommunistit kaiken pahan alku?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5182
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Muoks* sosiaalipolitiikkaa, Doc. :wink:


Ei ole pyydelty kunnallisvaaliehdokkaaksi. Sisareni sen sijaan varmaankin taas yrittää. Asuu pienellä paikkakunnalla, jossa valtaa pitää lähinnä Kepu, joten tuskin on toiveita päästä läpi. :D
Vaikka siis saisi taas ääniä enemmän, kuin osa läpi päässeistä.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

joey kirjoitti:Oho sori, unohdin että hienostosuvuilla on helppoa, ja varakkuus on suoraan sidonnainen yleiseen asioiden "helppouteen" ja onneen.
Niin, tosta en tiedä, mutta se ainakin on aivan naurettava väite, että rikkaiden kersoilla olisi "sata kertaa vaikeampaa päästä tavoitteisiinsa, jos nimi tiedetään joka paikassa". Mihin toi perustuu? Yhteen sun kaveriin? Älä viitti.
Ja muutenkin vastuu vois jakaantua sillain tasasesti, että työntekijän ja johtajan työpanos ois sama, jolloin 20 työntekijän irtisanomisen vois korvata 20 johtokunnan jäsenen irtisanomisella
Joo, toihan on muuten myös tosi yleistä. Mä oon just nyt aika väsynyt, joten en varmaan sen takia muista esimerkkejä tollasesta, mutta sä varmaan voit heittää mulle jotain linkkejä eri tapauksista?
Vitsi, ootko ajatellut ryhtyä yrittäjäksi?
En todellakaan. Jos yrittäjänä haluaisi pärjätä, pitäisi olla pääomaa ainakin muutama kymmenen miljoona jolloin voisi aloittaa suoraan suurista volyymeista. Pienyrittäjää nussitaan perseeseen siinä missä tavallista duunariakin. Johtava markkina-asema on lähes elinehto maailmassa jossa isot syövät pienet.
ubuntus kirjoitti:Hyödyttömiä kapsituksia kuten kännyköitä, pilipali johtajia, voi hellantettas sentään. Hyvinpä tuntuu sinullekkin niin turhan kapistuksen kuin tietokone ja Internet käyttö kelpaavan.


Mä oon aikalailla pakotettu käyttämään tietokonetta ja nettiä. Jos asia ois pelkästään musta kiinni, niin voisin hyvin olla ilmankin. Nykymaailmassa vain tuotetaan valtava määrä tarpeetonta roinaa, jolle vitunmoisen mainostamisen kautta synnytetään tarve.
Elämä on täynnä valintoja, kannattaa valita sellainen työ missä tuntee viihtyvänsä, mutta jos kuitenkin haluaa tavoitella suurempaa palkkaa on valittava koulukin sen mukaisesti. Lastenhoitajan palkallakin tulee mainiosti toimeen, mutta eihän sillä rikastuta.
Kaikkihan eivät voi olla pankinjohtajia eikä kaikista ammateista makseta niitä miljoonia muutenkaan. Totta kai kyse on pohjimmiltaan valinnoista, mutta se ei sulje pois sitä seikkaa, että työstä pitää maksaa kunnollinen palkka. Eivätkä palkkaerot saisi olla niin järjettömiä kuin nykyään, koska kukaan ihminen ei voi olla toista niin paljon arvokkaampi. Nykyisiä palkkaeroja ei voi mitenkään järkisyin perustella. Ei mitenkään.
Oletko nyt ihan tosissasi? Eikös tälläiset opeteta jo ylasteella? Johtaja ei ole sama kuin omistaja. Omistajat sanovat mitä tehdään ja tj tottelee sitten kiltisti.
Kuten sanoin, niin johtokunta vastaa päätöksistään johtajille. Olivat ne johtajat sitten johtokunnassa istuvia tai johtokunnalle käskyjä jakavia johtajia/omistajia. Miten päin tahansa, on lopputulos sama. Johtajia on äärimmäisen vaikea saada vastuuseen mistään sellaisesta, joka koskee yksilölle/yhteisölle tehtyä vahinkoa. Joskus harvoin esim. toimitusjohtaja voidaan erottaa, mutta mitä luultavammin kyseisen herran toilailut ovat sitä ennen tai välittömästi sen jälkeen johtaneet monen työntekijän poispotkimiseen. Ja ilman mitään satojentuhansien eurojen kultaisia kädenpuristuksia.

Ja johtokuntahan koostuu suurissa yrityksissä pitkälti yrityksen eri lohkojen johtajista, ei talon ulkopuolisista henkilöistä, kuten Joey opetti.
Herkkis kirjoitti:Monet myös unohtavat että suurin osa kansaa riistävistä johtajistakin on joskus nuorempana tehnyt vaikka minkälaista työtä yhtä paskoilla palkoilla kuin muutkin ja ovat siitä lähteneet uraansa luomaan.
Monet myös unohtavat, että mun mutsi leipoo vitun hyviä korvapuusteja. Ihan oikeasti. Ja näillä kahdella asialla on tekemistä minkä kanssa..?
ubuntus
Remington Steele
Viestit: 217
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 8:47 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ubuntus »

"En todellakaan. Jos yrittäjänä haluaisi pärjätä, pitäisi olla pääomaa ainakin muutama kymmenen miljoona jolloin voisi aloittaa suoraan suurista volyymeista. Pienyrittäjää nussitaan perseeseen siinä missä tavallista duunariakin. Johtava markkina-asema on lähes elinehto maailmassa jossa isot syövät pienet. "

Aivan kaikki pitäisi tuoda valmiina eteen, on niinku paljon siistimpää vallottaa taloja ja pitää katubileitä, niinku tiiäthän sää. Tiedätkö kuinka moni yrittäjä on pienestä aloittanut, yhtenä esimerkkinä tästä mahdottomasta tilanteesta täytyy mainita Veikko Lesonen. Alussa oli vuokrattu autotalli ja nolla työntekijää, lopussa satoja typöntekijöitä ja muutaman sadan miljoonan tulot.

"Mä oon aikalailla pakotettu käyttämään tietokonetta ja nettiä. Jos asia ois pelkästään musta kiinni, niin voisin hyvin olla ilmankin. Nykymaailmassa vain tuotetaan valtava määrä tarpeetonta roinaa, jolle vitunmoisen mainostamisen kautta synnytetään tarve. "

Just joo. Etkä varmaan omista tätä tarpeetonta kännykkääkään. Miten nämä ovat tarpeetonta roinaa jos sinäkin kerrot kuinka sinun on pakko näitä käyttää. Kuulostaa hyvältä, mutta tuntuu että ajatus taas puuttuu vähän kuin tässä rööki jutussakin.

"Kaikkihan eivät voi olla pankinjohtajia eikä kaikista ammateista makseta niitä miljoonia muutenkaan. Totta kai kyse on pohjimmiltaan valinnoista, mutta se ei sulje pois sitä seikkaa, että työstä pitää maksaa kunnollinen palkka. Eivätkä palkkaerot saisi olla niin järjettömiä kuin nykyään, koska kukaan ihminen ei voi olla toista niin paljon arvokkaampi. Nykyisiä palkkaeroja ei voi mitenkään järkisyin perustella. Ei mitenkään. "

Mitä tekemistä kunnollisella palkalla ja palkkaeroilla on. Esimerkiksi lastenhoitajat saavat kunnollista palkkaa, sillä pystyy ostamaan asunnon ja ruokaan ja muuhunkin tärkeään raha riittää. Palkkaerot on helppo selittää, kysynnän ja tarjonnan laki määrää palkan. Jos haet napinpainajaksi niin ei siitä luultavasti kovin paljoa makseta, sillä siihen löytyy Suomestakin 4 miljoonaa osaajaa, jos haetaan finanssioikeuden asiantuntijaa ei hakijoita ole kovin monta, palkka kasvaa suuremmaksi.

"Kuten sanoin, niin johtokunta vastaa päätöksistään johtajille. Olivat ne johtajat sitten johtokunnassa istuvia tai johtokunnalle käskyjä jakavia johtajia/omistajia. Miten päin tahansa, on lopputulos sama. Johtajia on äärimmäisen vaikea saada vastuuseen mistään sellaisesta, joka koskee yksilölle/yhteisölle tehtyä vahinkoa. Joskus harvoin esim. toimitusjohtaja voidaan erottaa, mutta mitä luultavammin kyseisen herran toilailut ovat sitä ennen tai välittömästi sen jälkeen johtaneet monen työntekijän poispotkimiseen. Ja ilman mitään satojentuhansien eurojen kultaisia kädenpuristuksia.

Ja johtokuntahan koostuu suurissa yrityksissä pitkälti yrityksen eri lohkojen johtajista, ei talon ulkopuolisista henkilöistä, kuten Joey opetti. "

Mutta eikös tämä johtaja ole myös työläinen eli todellisuudessa työläinen on vastuussa työläiselle. Eikös nyt tässäkin ole ristiriita. Toimitusjohtaja tekee myös virheitä, näistä virheistä joutuu kärsimään isompi joukko (Huomaatko kuinka tässä nyt tullaan siihen kysymykseen miksi johtajalle maksetaan enemmän. Hänellä on vastuuta). Yritä nyt ymmärtää että tässäkin tilanteessa omistajilla on viimeinen sana siitä mitä tehdään. Jos he kokevat että toimitusjohtaja on tehnyt virheen eikä ole toiminut annetun strategian mukaisesti, hän saa kenkää. Jos omistajat toteavat että riski otettiin ja takkiin tuli, niin sitten jatketaan entiseen malliin.

"Monet myös unohtavat, että mun mutsi leipoo vitun hyviä korvapuusteja. Ihan oikeasti. Ja näillä kahdella asialla on tekemistä minkä kanssa..?"

TÄH???
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Tekopyhyyttä on taas ilmassa. :wink:
I am an African!
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

ubuntus kirjoitti:Aivan kaikki pitäisi tuoda valmiina eteen, on niinku paljon siistimpää vallottaa taloja ja pitää katubileitä, niinku tiiäthän sää. Tiedätkö kuinka moni yrittäjä on pienestä aloittanut, yhtenä esimerkkinä tästä mahdottomasta tilanteesta täytyy mainita Veikko Lesonen. Alussa oli vuokrattu autotalli ja nolla työntekijää, lopussa satoja typöntekijöitä ja muutaman sadan miljoonan tulot.
Eli sä oot nyt mulle vihainen, kun en halua yrittäjäksi? Miksi mun pitäis haluta? Ootko sä ite yrittäjä? Pakkohan sun on olla, muutenhan sä oot just puhunut itsesi pussiin. Ja oot vieläpä sellainen erilainen yrittäjä, joka näkee pienyritysten olevan hyvässä asemassa nykyisessä kilpailutilanteessa. Ihan niin kuin duunarit ja työttömät. Jos sulta kysytään, niin huonosti menee oikeastaan vain rikkailla. Se on jotenkin niin julma maailma tämä, vai mitä?
Just joo. Etkä varmaan omista tätä tarpeetonta kännykkääkään. Miten nämä ovat tarpeetonta roinaa jos sinäkin kerrot kuinka sinun on pakko näitä käyttää. Kuulostaa hyvältä, mutta tuntuu että ajatus taas puuttuu vähän kuin tässä rööki jutussakin.
Omistan kyllä kännykän, kun sellaisen ilmaiseksi sain eikä mulla mitenkään ole vielä varaa puhelinosakkeeseen. Silti kännykkä on hyödytön kapistus. En todellakaan itkisi kännyköiden perään jos ne jonkun taikurin toimesta kaikki häviäsivät tästä maailmasta. Siitä syystä se todellakin on turha kapistus, vaikka itsekin olen olosuhteiden pakosta sen käyttäjä. Ikävä kyllä vain nykyinen työelämä on rakentunut pitkälti sen varaan, että tavoitettavissa pitäisi mukamas olla ihan aina. Ennenkään ei ole tarvinnut, mutta nyt yhtäkkiä tarvitsee.

On olemassa myös valtava määrä muita hyödyttömiä tuotteita, joita ihminen on ajautunut käyttämään eri syistä, vaikka pärjäisi ilman niitä vallan mainiosti. Nykyinen länsimainen yhteiskunta vain on rakennettu turhuuksien kasan päälle - moni sanoisi jopa, että sivilisaatiomme on rakennettu paskakukkulan laelle. Siksi moni turha tuote tuntuukin tarpeelliselta, vaikkei se sitä ole.
Mitä tekemistä kunnollisella palkalla ja palkkaeroilla on. Esimerkiksi lastenhoitajat saavat kunnollista palkkaa, sillä pystyy ostamaan asunnon ja ruokaan ja muuhunkin tärkeään raha riittää. Palkkaerot on helppo selittää, kysynnän ja tarjonnan laki määrää palkan. Jos haet napinpainajaksi niin ei siitä luultavasti kovin paljoa makseta, sillä siihen löytyy Suomestakin 4 miljoonaa osaajaa, jos haetaan finanssioikeuden asiantuntijaa ei hakijoita ole kovin monta, palkka kasvaa suuremmaksi.
Sä kun jaksat pyöritellä tätä asiaa edestakaisin kommentoimatta kertaakaan näiden valtavien palkkaerojen järkevyyttä ja oikeidenmukaisuutta, niin kerropa nyt vihdoin mitä mieltä näistä eroista itse olet? Mun pointtina on alusta asti ollut, että kenenkään ihmisen tunti ei voi maksaa sataa kertaa enemmän kuin toisen. Sun mielestä ilmeisesti voi hyvinkin ja se on vieläpä ihan oikein, koska "kysyntä ja tarjonta määrää sen". Välillä voi myös ajatella ihan oman moraalin, myötätunnon ja etiikan kautta eikä vain tyytyä hokemaan kuluneita fraaseja siitä miten maailma toimii. Kaikki tietävät miten maailma toimii, mutta kysymys onkin siitä toimiiko se oikeudenmukaisesti. Omaan ajatteluun kykenemätön ihminen ottaa tässä vaiheessa käteensä lakikirjan ja lukee siitä mikä on oikein ja mikä ei, mutta toisenlainen henkilö kykenee vastaamaan kysymykseen oman moraalinsa pohjalta. Koitapa sinäkin.
Mutta eikös tämä johtaja ole myös työläinen eli todellisuudessa työläinen on vastuussa työläiselle. Eikös nyt tässäkin ole ristiriita. Toimitusjohtaja tekee myös virheitä, näistä virheistä joutuu kärsimään isompi joukko (Huomaatko kuinka tässä nyt tullaan siihen kysymykseen miksi johtajalle maksetaan enemmän. Hänellä on vastuuta).
Ensinnäkin ketkä kärsivät ensimmäisenä ja koviten johdon tekemistä virheistä? Kun viime vuosina useat kotimaiset, suuria voittoja jatkuvasti takoneet suuryritykset ovat erottaneet henkilöitä, niin kuinka usein se on ollut toimitusjohtaja? Tai kuinka usein edes johtoportaan palkkoja ja muita etuisuuksia on laskettu/karsittu ja siten haettu niitä ahneiden sijoittajien hakemia voittoja?

Toiseksi kyllähän johtohenkilökin on periaatteessa työmies jos sen haluaa niin nähdä. Näkihän Saulikin itsensä työväen presidenttinä, vaikka kansa olikin asiasta eri mieltä. Saulilla vain oli parempi lääkitys. Ja jos lopetat saivartelun hetkeksi, ymmärrät kyllä varmasti millä tavoin pääjohtaja on erilainen työmies verrattuna varsinaiseen duunariin. Toki jos haluat jatkaa saivartelua, voidaan sitä jatkaa ja päästä jälleen siihen hienoon tilanteeseen jossa itse asiasta suurena kokonaiskuvana ei enää puhuta, vaan puhutaan eri käsitteiden merkityksistä, yms. aivan kuin sillä oikeasti olisi mitään merkitystä niin kauan kuin kumpikin ymmärtää mistä puhutaan.
TÄH???
Nimenomaan. Ehkä ystävämme Herkkis omien tyhjänpäiväisten väliheittojensa lomassa tulee ja kertoo mitä lausahduksellaan tarkoitti ja ennen kaikkea mihin se liittyi. Sitä odotellessa...
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Tarkoitin sitä että suurin osa aloittaa samalta tasolta työelämässä ja lähes kaikilla on lähes samat mahdollisuudet nousta urallaan johtoportaaseen. Siksi jaottelu duunareihin ja pomoihin on mielestäni ristiriitaista koska pomotkin on duunareita, kiirettä ja töitä piisaa, työt pitäisi saada tehtyä ajoissa ja kunnolla.

Ja kuinkahan monta henkeä on pelastettu kännyköiden avulla? Olen edelleen sitä mieltä että jos aikoo saarnata että kännykät ovat tarpeettomia niin sitten ei myöskään kännykkää käytä. Ja jos puolustaa kehitysmaiden köyhien oikeuksia niin ei riistä heitä enempää ostamalla korporaatio-tupakkaa.

Oikeasti, ystävämme Katupojan mielipiteet länsimaisesta teknologiasta ovat lähes absurdeja.

Ja sitten: Yhtiö X on menestyksekäs ja maksaa työläisilleen puolet siitä palkasta jota pomo saa eli 2500€ siitä että he painelevat tehtaassa nappeja. Yhtiö Y menestyy todella huonosti ja siksi työläiset saavat vain 1000€ eli puolet johtajan palkasta. Onko tämä oikeudenmukaisempaa kuin se että kaikki työläiset saavat 1750€ meni tehtaalla miten tahansa?
I am an African!
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5182
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Työnjohtaja tienaa kyllä enemmän, kuin tuon 2500€/kk, mutta kunnon hitsari saa vielä samassa duunipaikassa vähän enemmän.
Nimimerkillä: Läheltä tiiraileva
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

katupoika kirjoitti:
joey kirjoitti:Oho sori, unohdin että hienostosuvuilla on helppoa, ja varakkuus on suoraan sidonnainen yleiseen asioiden "helppouteen" ja onneen.
Niin, tosta en tiedä, mutta se ainakin on aivan naurettava väite, että rikkaiden kersoilla olisi "sata kertaa vaikeampaa päästä tavoitteisiinsa, jos nimi tiedetään joka paikassa". Mihin toi perustuu? Yhteen sun kaveriin? Älä viitti.
Siis väität ihan tosissasi, että jos olisit vaikkapa Olliloita suoraan alenevassa polvessa, sinuun ei kohdistuisi minkäänlaisia ennakkoluuloja esimerkiksi töitä haettaessa? Edustat itse juuri sitä näkökulmaa, jonka mukaan rikkaat istuvat rahavuorensa päällä ja polttelevat seteleitä vähävaraisempien kustannuksella. Kuitenkin, myös noita vähävaraisempia on usein työhaastattelemassa jne., jos he edustavat samaa kantaa kuin sinä, mitkä mahdollisuudet luulet alenevan polven Ollilalla olevan? Mitkä mahdollisuudet itse antaisit "vanhempiesi selkänahan repijän" jälkeläiselle? Eihän se työtä tarvitse, kyllä sillä sitä rahaa on.

En tajua myöskään sitä, miksi koet että raha tekee kaikesta helpompaa. Jos olisit koko pienen ikäsi tiennyt periväsi miljoonaomaisuuden, uskoisitko näkeväsi edessäsi vain valoisan tulevaisuuden? Vai mahtaisiko vastuu jokaisesta kolikosta painaa? Entäs halu menestyä, todistaa, että olisit itse pystynyt samaan? Juu, eiväthän nämä ole mitään ongelmia nälänhätään tai mielenterveysongelmiensa kanssa resurssipulan takia kärsiviin verrattuna, mutta pitää osata suhteuttaa. Et voi sanoa, ettei rikkaalla voisi olla köyhää vaikeampaa. Näiden asenteiden kaatumisesta ovat oivana esimerkkinä lottovoittajat, jotka vuosia lottovoiton osumisen jälkeen kertovat nimettömänä haastattelussa, että katuvat koskaan lotonneensa.

Ja, toistona vielä (lemme hear ya say yeah!): Miksei toisen tunti voisi olla toisen tuntia arvokkaampi? Koska me kaikki olemme tasavertaisia ihmisinä? Jos tuo tunti käytetään rahan ansaitsemiseen tai sen tuottamiseen, eikö tunti pitäisi silloin hinnoitella kummankin tuottaman tuloksen ja antaman työpanoksen mukaan, ei ihmisyyden perusteella?

Ja - kyllä, kyllä toimitusjohtajiakin irtisanotaan. Se, että työntekijöitä irtisanotaan useammin johtuu aivan muusta kuin siitä, että toimitujohtaja on epäonnistunut. Esimerkiksi: Yritys päättää siirtää kaiken tuotantonsa Puolaan, jossa työvoima on halvempaa, mikä puolestaan lisää tuottoa. Tehdas Öökylässä lopetetaan, 100 työntekijää menettävät työpaikkansa. Kysymys: Olisiko Yrityksen pitänyt jatkaa Tehtaansa toimintaa Öökylässä hyväntahtoisuuttaan, vaikka Puolaan keskittäminen tuottaa paremmin (ja, kyllä - yritystoiminnassa on aina kyse tuotosta)? Onko toimitusjohtaja kenties tehnyt virheen siis jo silloin, kun on päättänyt perustaa Tehtaan Öökylään? Vai missä kohtaa se virhearvio tuli tehtyä?

Yritystoiminnan perusidea: tuottaa rahaa
Mikä siinä ideassa on se huutava vääryys?
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Herkkis kirjoitti:Tarkoitin sitä että suurin osa aloittaa samalta tasolta työelämässä ja lähes kaikilla on lähes samat mahdollisuudet nousta urallaan johtoportaaseen. Siksi jaottelu duunareihin ja pomoihin on mielestäni ristiriitaista koska pomotkin on duunareita, kiirettä ja töitä piisaa, työt pitäisi saada tehtyä ajoissa ja kunnolla.
Kaikki kun eivät vain halua tai edes voi ryhtyä johtajiksi tai muiksi korkeapalkkaisiksi työntekijöiksi. Se on yksi syy sille miksi korkeat, jopa 100-kertaiset tuloerot duunista ovat järjettömiä. Mä en ole missään vaiheessa väittänyt, että johtoporras ei tekisi mitään. Mä olen sen sijaan sanonut, että tekivät mitä tekivät, niin heidän korvauksensa käytetystä tunnista ei voi olla 100-kertainen toiseen verrattuna, ei edes 10-kertainen.
Ja kuinkahan monta henkeä on pelastettu kännyköiden avulla? Olen edelleen sitä mieltä että jos aikoo saarnata että kännykät ovat tarpeettomia niin sitten ei myöskään kännykkää käytä. Ja jos puolustaa kehitysmaiden köyhien oikeuksia niin ei riistä heitä enempää ostamalla korporaatio-tupakkaa.
Jos ei halua olla millään tavalla mukana kehitysmaiden riistossa täytyisi käytännössä asua jossain maaseudulla ja kasvattaa omat ruokansa. Siihen mulla ei tällä hetkellä ole mitenkään mahdollisuutta enkä ole varma tuleeko koskaan olemaankaan. Sen aika näyttää. Mun ei tarvitse olla pyhimys. Asioiden tiedostaminen ja niiden puolesta toimiminen omissa rajoissa ja omien rahkeiden mukaan on tärkeintä. On aivan naurettavaa väittää, että kaikkien maailman tilasta huolestuneiden henkilöiden tulisi pystyä irtisanomaan itsensä kaikista toisia välillisesti sortavista vääryksistä ja heikomman kusetuksista. Se olisi esimerkiksi Suomessa mahdollista vain kuvailemallani tavalla. Eikä sekään edes riittäisi.

Ja oot oikeassa siinä, että kännyköillä on varmasti pelastettu monia ihmishenkiä. En silti itkisi niiden perään jos joku taikoisi ne pois. Ja vähintä mitä voin vaatia on, että kännykät (ja moni muu elektroniikka) rakennetaan kestäväksi. Nythän kännykkävalmistavat ovat vuosikausia systemaattisesti heikentäneet puhelimiensa laatutasoa, jotta niitä ostettaisiin yhä lisää ja lisää. Kuka muistaa, kun niitä ekoja kännyköitä sai paiskoa vaikka betoniseinää päin eikä hajonnut? Entä nyt? Paskalaatua massin takia. Ja vitusti turhaa kuormitusta luonnolle.
Ja sitten: Yhtiö X on menestyksekäs ja maksaa työläisilleen puolet siitä palkasta jota pomo saa eli 2500€ siitä että he painelevat tehtaassa nappeja. Yhtiö Y menestyy todella huonosti ja siksi työläiset saavat vain 1000€ eli puolet johtajan palkasta.
Noi esimerkit kuulostaa periaatteessa ihan hyvältä (olettaen tietysti, että noissa luvuissa oleellista on vain niiden suhde). En olekaan missään vaiheessa sanonut, että kaikkien pitäisi saada samaa palkkaa. Enkä edes sitä, että tuloerot olisivat absoluuttisen huono asia. Oon puhunut pelkästään näitä jättimäisiä tuloeroja vastaan. Sekä tietysti niiden jatkuvaa kasvua vastaan. Jossain vaiheessa pitäisi voida sanoa, että "kiitos, nyt riittää". Ahneus on mielen epätasapainoa, joka ei korjaudu sitä ruokkimalla.
ubuntus
Remington Steele
Viestit: 217
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 8:47 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ubuntus »

"li sä oot nyt mulle vihainen, kun en halua yrittäjäksi? Miksi mun pitäis haluta? Ootko sä ite yrittäjä? Pakkohan sun on olla, muutenhan sä oot just puhunut itsesi pussiin. Ja oot vieläpä sellainen erilainen yrittäjä, joka näkee pienyritysten olevan hyvässä asemassa nykyisessä kilpailutilanteessa. Ihan niin kuin duunarit ja työttömät. Jos sulta kysytään, niin huonosti menee oikeastaan vain rikkailla. Se on jotenkin niin julma maailma tämä, vai mitä?"

"En todellakaan. Jos yrittäjänä haluaisi pärjätä, pitäisi olla pääomaa ainakin muutama kymmenen miljoona jolloin voisi aloittaa suoraan suurista volyymeista. Pienyrittäjää nussitaan perseeseen siinä missä tavallista duunariakin. Johtava markkina-asema on lähes elinehto maailmassa jossa isot syövät pienet. "

Ei en oli yrittäjä enkä ole sinulle vihainen. En koe kuitenkaan ristiriitaa sanomisissani, sinun jeesusteluissa sitäkin enemmän. Veljeni on yrittäjä, tällä hetkellä hänellä on 25 työntekijää, enpä ole kertaakaan kuullut että hän olisi sanonut kuinka häntä pienyrittäjänä oltaisiin RIISTETTY. Kovaa työtähän se menestyminen on vaatinut, mutta tämä lienee täysin luonnollista.

"Jos ei halua olla millään tavalla mukana kehitysmaiden riistossa täytyisi käytännössä asua jossain maaseudulla ja kasvattaa omat ruokansa. Siihen mulla ei tällä hetkellä ole mitenkään mahdollisuutta enkä ole varma tuleeko koskaan olemaankaan. Sen aika näyttää. Mun ei tarvitse olla pyhimys. Asioiden tiedostaminen ja niiden puolesta toimiminen omissa rajoissa ja omien rahkeiden mukaan on tärkeintä. On aivan naurettavaa väittää, että kaikkien maailman tilasta huolestuneiden henkilöiden tulisi pystyä irtisanomaan itsensä kaikista toisia välillisesti sortavista vääryksistä ja heikomman kusetuksista. Se olisi esimerkiksi Suomessa mahdollista vain kuvailemallani tavalla. Eikä sekään edes riittäisi. "

Silloin kannattaa jättää ensiksi muiden solvaaminen ja keskittyä itsensä parantamiseen. Tuo jeesustelu olisi ihan kunnioitettavaa jos itse myös eläisit sanoman mukaisesti. Nyt vain jää jotenkin katkeran miehen kuva, kaikki joilla on rahaa ovat huonompia kuin sinä (tämä on vain minun mielikuvani).

" Ja vitusti turhaa kuormitusta luonnolle. "

Tämä lienee paras esimerkki, mistä minulle tulee jeesustelu mieleen.

"Sä kun jaksat pyöritellä tätä asiaa edestakaisin kommentoimatta kertaakaan näiden valtavien palkkaerojen järkevyyttä ja oikeidenmukaisuutta, niin kerropa nyt vihdoin mitä mieltä näistä eroista itse olet? Mun pointtina on alusta asti ollut, että kenenkään ihmisen tunti ei voi maksaa sataa kertaa enemmän kuin toisen. Sun mielestä ilmeisesti voi hyvinkin ja se on vieläpä ihan oikein, koska "kysyntä ja tarjonta määrää sen". Välillä voi myös ajatella ihan oman moraalin, myötätunnon ja etiikan kautta eikä vain tyytyä hokemaan kuluneita fraaseja siitä miten maailma toimii. Kaikki tietävät miten maailma toimii, mutta kysymys onkin siitä toimiiko se oikeudenmukaisesti. Omaan ajatteluun kykenemätön ihminen ottaa tässä vaiheessa käteensä lakikirjan ja lukee siitä mikä on oikein ja mikä ei, mutta toisenlainen henkilö kykenee vastaamaan kysymykseen oman moraalinsa pohjalta. Koitapa sinäkin. "

Vai etkö vain ole lukenut kirjoittamaani. Palkkaerot on todella helppo perustella kysynnän ja tarjonnan mukaisesti. Toisen ihmisen tunti arvostetaan 100 kertaa suuremmaksi koska hänellä sattuu olemaan sellaista osaamista mitä ei monelta löydy. Se etten jeesustele vasemmistofraaseja jostakin talonvaltausillasta ei tarkoita sitä etteikö minulla olisi moraalia. Minun moraalini sanoo että on täysin oikein maksaa toiselle 100 kertaa suurempaa palkkaa koska a) hän on parempi työssään b) hänellä on erikoisosaamista c) hän tekee enemmän töitä.

"Ensinnäkin ketkä kärsivät ensimmäisenä ja koviten johdon tekemistä virheistä? Kun viime vuosina useat kotimaiset, suuria voittoja jatkuvasti takoneet suuryritykset ovat erottaneet henkilöitä, niin kuinka usein se on ollut toimitusjohtaja? Tai kuinka usein edes johtoportaan palkkoja ja muita etuisuuksia on laskettu/karsittu ja siten haettu niitä ahneiden sijoittajien hakemia voittoja? "

Se on sääli mutta minkäs teet kuten sanoin tässä sinäkin huomaat kuinka paljon vastuuta monilla johtajilla on. Se että luulet etteikö johtaja tuntisi vastuuta irtisanomisista omien virheiden johdosta, on sinun mielikuvasi. Mikä irtisanomisissa on väärin? Jos toimintaa on tehostettava (tämä käsky tulee omistajilta) niin silloin johdon on toimittava usein se tarkoittaa sitä että irtisanotaan henkilöstöä. Jos tätä tilannetta haluaa muuttaa niin se tarkoittaa sitä että sinun tulee laittaa oma pulju pystyyn, missä tarjoat jokaiselle työntekijälle sen täydellisen paratiisiin.
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Myönnettäköön että on melko vaikeaa elää nykyisissä länsimaissa riistämättä kehitysmaita, mutta silti, silti.

Se on kyllä totta että entiset kännykät oli kestävämpiä, mutta en menis ihan heti syyttelemään valmistajia salakavalista juonista kusettaa asiakkaita. Uusi kompakti tekniikka ei ihan yhtöä hyvin kestä karua kohtelua, ja kyllä nykyään saa myös kännyköitä jotka kestää melkein mitä vaan, jos on varaa sellaseen.

Mustakin on ihan OK että jonkun palkka on 100 kertanen toiseen nähden. Lisään tähän vielä, että ne rikkaat porvarit sitten sijoitttavat rahansa ja antavat myös muille mahdollisuuden vaurastua. Harvapa sanoo että "tää riitti, elelen nyt näillä" sen jälkeen kun on miljoonan ansainnut, vaan sijoittaa rahat edelleen ja pistää ne kiertoon. Maailma tarvitsee rikkaita.
I am an African!
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Paras kaverini käy opiskelun ohella siivoamassa tuttavansa vanhempien yrityksen kautta, on ollut hommissa kohta useamman vuoden. Kysyin häneltä, onko hänen mielestään oikeutettua että joku tienaa häntä enemmän. Vastaus kuului naurun kera: "Totta helvetissä, enhän mä tee muuta kun siivoan!"

Oman (opiskelujeni ohella tehdyn) työni tuntipalkka oli reippaasti alle seitsemän euroa. Enkä olisi ansainnut senttiäkään lisää, työni olisi hallinnut jotenkuten koulutettu apinakin (ei tosin hygieniasyistä varmaan saisi tehdä).
Viimeksi muokannut joey, Ke Tammi 07, 2009 3:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Nyt kun on vähän enemmän aikaa, niin voisin palata näihin juttuihin jonkinlaisen lopputiivistelmän merkeissä. En jaksa kaikkiin mun viime kirjoituksen jälkeen tulleisiin kommenteihin vastata, koska katson, että olen niihin jo vastannut. Mutta tässä siis pähkinänkuoressa omat kelani:

1. Tuloerot ovat jo tällä hetkellä aivan järjettömiä eivätkä mitenkään perusteltavissa. VÄHINTÄ mitä voi tehdä on katkaista tuloerojen kasvu, joka on jatkunut jo yli kymmenen vuotta. Yhteiskunnan eriarvoistuminen aiheuttaa pitkässä juoksussa valtavia ongelmia. Siinä missä pienituloisten verotus on pysynyt viimeisen kymmenen vuotta lähes ennallaan, on keskituloisten verotus keventynyt n. 2,5%, ja suurituloisten yli 10%. Siinä missä rikkaimman prosentin tulot kasvoivat 1990-luvulla yli 120 prosenttia(!), ovat pienituloisimman kymmenyksen käytettävissä olevat tulot LASKENEET. Osingoista ja myyntivoitoista noin 70 prosenttia kasautuu eniten ansaitsevalle kymmenekselle.

Verokevennykset tulisi ohjata suoraan pienituloisimmille ja muille huono-osaisille. Suomi on tällä hetkellä vauraampi kuin koskaan ennen. Nyt jos koskaan tulisi laittaa huono-osaisten asiat kuntoon eikä missään nimessä karsia hyvinvointipalveluja. Pääomista vastuussa olevien tahojen tulisi osoittaa olevansa huolissaan myös muista kuin itsestään ja lähipiiristään. Loputtomalle ahneudelle on pistettävä piste. Näin ei enää voi jatkua. Nyt vaaditaan niitä peräänkuulutettuja uhrauksia nimenomaan rikkaimmalta väestönosalta, ei enää köyhiltä.

Lisää tuloerojen kasvusta -> http://www.stat.fi/artikkelit/2005/art_ ... 6_002.html

P.S. Hesarin verkkoliitteen sivuilla lähes 5000 vastaajasta 73% ilmoitti kysyttäessä palkkansa olevan heidän mielestään liian pieni...

2. Turhien "hyödykkeiden" ja tuotteiden valmistaminen on todellakin mittava ongelma. On laskettu, että viimeistään vuoteen 2015 mennessä maailman hiilidioksidipäästöjen on käännyttävä laskuun tai tämä planeetta on käytännössä menetetty. Jättimäisten, yhä kasvavien päästöjen taustalla on luonnollisesti jättimäiseksi kasvanut teollisuus, joka tuottaa valtavia määriä sellaista tavaraa, jota emme todellisuudessa tarvitsisi. Ekologinen, kestävä kulutus ja kierrättäminen ovat avainsanoja. Kaikki ihmisen rakentama ja tuottama on luonnon raaka-aineista. Näin ollen kaikelle tuotannolle on olemassa rajat, jotka on käytännössä jo ajat sitten ylitetty. Nyt vain pusketaan eteenpäin siihen asti, kunnes luonto pistää viimeisen stopin tälle hölmöilylle.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

katupoika kirjoitti:Osingoista ja myyntivoitoista noin 70 prosenttia kasautuu eniten ansaitsevalle kymmenekselle.
Mitenköhän ne osingot ja myyntivoitot mahtaisivatkaan sille napinpainajalle kuulua?
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

joey kirjoitti:
katupoika kirjoitti:Osingoista ja myyntivoitoista noin 70 prosenttia kasautuu eniten ansaitsevalle kymmenekselle.
Mitenköhän ne osingot ja myyntivoitot mahtaisivatkaan sille napinpainajalle kuulua?
Ton läpän tarkoitus oli osittain selittää miksi eletään näin jättimäisten tuloerojen aikaa. Täydelliseksi syyksi sekään ei tietenkään kelpaa, kun lisäksi nimenomaan palkat ovat järjettömän eriarvoisia.
Vastaa Viestiin