Ulvila - Kysymyksiä ja vastauksia (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
luxetveritas
Jane Marple

Re: Ulvila - Kysymyksiä ja vastauksia (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

luxetveritas kirjoitti:Kysymyksiä juttuun perehtyneille:--

2. Päivämääriä

- Milloin Auer ja lapset palasivat surman jälkeen takaisin Tähtisentielle?- ???
- Kuinka kauan Auer säilytti Lahden tuhkauurnaa kotonaan ennen hautausta?
– Auer säilytti Lahden tuhkaa uurnassa kotonaan vaatehuoneen hyllyllä 2½ vuotta. Lahden sukulaiset eivät pitäneet sitä sopivana ja muistuttivat Lahden toiveesta, että tuhka siroteltaisiin mereen. Näiden mukana ollessa Auer heitti tuhkauurnan mereen Turun Ruissalossa heinäkuussa 2009.
- Milloin poliisi aloitti ja lopetti tilakuuntelun Auerin kotona?
- Ilmeisesti tammikuusta 2009 syyskuulle (asunto tyhjeni 19.9.2009).
- Milloin alkoi ja loppui peitepoliisitoiminta?
- Peitetoiminta alkoi muodollisesti ilmeisesti helmi-maaliskuussa 2009 mutta käytännössä toukokuussa ja päättyi käytännössä elokuussa yhteiseen Salon matkaan 26.8.2009 (vanhimman lapsen kuulustelu 26.8.2009). Poliisin raportit peitetoiminnasta 17.3.-17.8.2009 ja 26.1.- 29.10.2009.
- Minä päivänä Auer kuuli ensimmäisen kerran olevansa epäiltynä Lahden murhasta?
- Auer haettiin 27.8.2009 kuulusteluun epäiltynä miehensä murhasta (ja lapset vastaanottokotiin 19.9.2009).
- Minä päivänä hänet pidätettiin?
- Auer pidätettiin 24.9.2009.
- Minä päivänä vangittiin?
- Auer vangittiin (ja lapsille määrättiin edunvalvoja) 28.9.2009.
- Milloin perhe muutti Ulvilasta pois (Halisiin)?- ???
--
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
luxetveritas
Jane Marple

luxetveritas kirjoitti:Kysymyksiä juttuun perehtyneille:
--
4. Montako Auerin veristä hiusta oli Lahden alta löytyneessä hiustupossa, jonka on todettu irronneen lievää väkivaltaa käyttäen? - 85 kpl.
--
8. Onko Auerin ja Lahden naapuri, joka todisti, että talossa olivat surmayönä palaneet kaikki pihan puolen valot klo 0.50 ja klo 1.00, sama jonka talo sijaitsee Tähtisentie 52:ssa?
– Ei, vaan kadulta katsoen oikealla puolella olevan talon naapuri.
Onko hän myös sama, jolla on kerrottu olleen pihassaan terassivalot yön ajan päällä? - ???
Onko surmatalon valoista todistaneella naapurilla omia lapsia?
- Tuskin näillä naapureilla oli ainakaan kotona asuvia lapsia, sillä kyseessä oli eläkeläispariskunta. Mies työskennellyt 31 vuotta Outokumpu/Luvatalla.

Muut jatkoon, jos osaa...
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
peikonlehti
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja peikonlehti »

LV: Asiat , joita itse olen pitänyt merkittävinä

1) AA:n kohtuullisen pitkä opiskeluaika
2) vähäinen työkokemus; ei oikeastaan alan työkokemusta lainkaan (hanttihommia sanoisin)
3) vähäinen ystävien määrä ja taipumus eristäytyneisyyteen
4) suhde vanhimpaan lapseen.

Mitä näistä päätellä?
kurvijor
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja kurvijor »

Luin vuosi sitten olevasta seiskasta Annelin eksän lyhyt haastattelu,jossa kuvaili Annelin luonnetta. Eksä kuvaili Annelia analyyttisen rauhalliseksi ja välillä hyvinkin voimakastahtoiseksi ihmiseksi. Tutussa seurassa Anneli oli hyvinkin puhelias ja seurallinen. Tapasivat toisensa Annelin ollessa töissä erään firman noutotukussa tai kyseisen firman juhlissa.
luxetveritas
Jane Marple

kurvijor kirjoitti:Luin vuosi sitten olevasta seiskasta Annelin eksän lyhyt haastattelu,jossa kuvaili Annelin luonnetta. Eksä kuvaili Annelia analyyttisen rauhalliseksi ja välillä hyvinkin voimakastahtoiseksi ihmiseksi. Tutussa seurassa Anneli oli hyvinkin puhelias ja seurallinen. Tapasivat toisensa Annelin ollessa töissä erään firman noutotukussa tai kyseisen firman juhlissa.
Oliko kyseessä siis Auerin avomies, jonka kanssa heillä oli yhteinen asunto?

Kesällä 1996 Jukan luona vietettyjen illanistujaisten jälkeen muut vieraat lähtivät, mutta Anneli jäi. Pian he jo seurustelivat.

Anneli tiesi heti, että Jukka on se, kenet hän haluaa. Jukka vain ei saanut kerrottua ihastuksestaan vaimolleen.

Ei mennyt montaa kuukautta, kun syksyllä 1996 Anneli jo odotti lasta Jukalle.

Tilanne oli monimutkainen, ja Anneli ja Jukka päättivät jatkaa tahoillaan suhteitaan. Anneli sopi avomiehensä kanssa, että tämä tunnustaa lapsen isyyden, vaikka tiesikin, ettei lapsi ollut hänen.

Avomies oli mukana synnytyksessä ja vauvasta tuli hänen tyttönsä.

Kuitenkin jo seitsemän kuukauden jälkeen, helmikuussa 1998, Anneli muutti Jukan luokse ja pari aloitti yhteisen elämän.

Auerin avomies oli suhteen päättymisestä surullinen. Lahden vaimo vastusti kovasti avioeroa, mutta yritykset pelastaa suhde eivät enää onnistuneet. Myöhemmin vaimo hyväksyi Jukan uuden onnen.
(http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011062 ... 4_uu.shtml)

Viiden ällän ylioppilas, mutta opiskeluihin kului kymmenisen vuotta. Lasten synnyttäminen alkoi 32-33-vuotiaana. Iltalehden jutussa (2011) kerrotaan Auerin taustasta perusassioita.

Todistuksessa komeili peräti viisi laudaturia.

Lukion jälkeen nuori nainen etsi omaa alaansa. Aluksi hän opiskeli Turun yliopistossa ruotsia ja englantia vuoden. Sosiologia kuitenkin kiinnosti enemmän. Sitäkin Anneli jaksoi opiskella vain vuoden.

Lopulta vuonna 1988 oma kiinnostuksen kohde löytyi ja Auer aloitti opinnot Turun kauppakorkeakoulussa. Hän valmistui ekonomiksi vuonna 1995.

Töitä ei ollut tarjolla, joten ensimmäinen vuosi opintojen jälkeen vierähti työttömänä. Viimein työpaikka löytyi Turun työvoimatoimistosta, josta löytyi myös elämän suuri rakkaus, Jukka S. Lahti.
Viimeksi muokannut luxetveritas, Ke Marras 19, 2014 10:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

luxetveritas kirjoitti:Auerin avomies oli suhteen päättymisestä surullinen.
!!! No mahtoi siinä olla masokisti! Kyllä tää on niin huvittavaa miten todellisuus ja kansakunnan fantasia eroaa tässä jutussa toisistaan kuin yö ja päivä.
kurvijor
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja kurvijor »

Oliko kyseessä siis Auerin avomies, jonka kanssa heillä oli yhteinen asunto?

Kyllä.
Bou
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Bou »

Mistäs kaikkialta tämä tarina oli sitten koostettu? Onko jonkun muunkin kuin syytetyn kertomaa?
Ja onko tämä vanhin tytär oikeasti uhrin tytär? Kun on ihan erinäköinen kuin nämä kolme pienempää.

En ihan ole taipuvainen uskomaan kaikkea mitä on julkistettu. Niin paljon puuttuu. Siellä se on salatussa aineistossa motiivi ja teonkuvaus. Helou kullat. En minäkään Alluna olisi innostunut tapaamaan.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

luxetveritas kirjoitti:6. Milloin (aikavälillä 8.10.-5.11.2009) jutun alkuperäinen tutkinnanjohtaja JJ antoi tiedostusvälineille lausuntoja, joiden mukaan Auerin syyllisyydelle Lahden murhaan ei olisi perusteita? Missä mediassa hänen lausuntonsa on julkaistu?

Lausuntoja ovat antaneet myös Salonsaari, ja Joutsenlahtea seurannut tutkinnanjohtaja Kuusiranta (siis silloin kun Joutsenlahti ei enää edes juttua tutkinut).
Salonsaaren mukaan "suljemme täysin varmasti pois ajatuksen, että vaimo on tekijä" ja Kuusirannan mukaan "mikään tutkimuksissa ei viittaa siihen" että vaimo on tekijä.

Suorat lainaukset ja päivämäärät on toisella koneella. Mulla on myös yksi Joutsenlahden kommentti asiasta, missä kysyttiin, onko vaimo epäilty, ja Joutsenlahti vastaa "ei". Tämä oli muistaakseni vuodelta 2008 tai 2009. Sekin on toisella koneella.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

lux:
Joutsenlahdelta ei varmaan kyselty muuta kuin esitutkintamateriaaleja kesäkuun 2008 jälkeen:

Ulvilan surman tutkinnanjohtaja vaihtuu

Tiistai 10.6.2008 klo 16.09
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008061 ... 2_uu.shtml

Tässä vinopino IL-juttuja:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010062 ... 7_uu.shtml
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
luxetveritas
Jane Marple

Tara kirjoitti:lux:
Joutsenlahdelta ei varmaan kyselty muuta kuin esitutkintamateriaaleja kesäkuun 2008 jälkeen:

Ulvilan surman tutkinnanjohtaja vaihtuu

Tiistai 10.6.2008 klo 16.09
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008061 ... 2_uu.shtml

Tässä vinopino IL-juttuja:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010062 ... 7_uu.shtml
Kiitos viesteistä Naakka ja Tara! Olen käynyt Iltalehden ja Iltasanomien Auer-uutiset läpi mutten ole löytänyt etsimääni. Kyse on lausunnoista, jotka johtivat siihen, että JJ:lle ilmoitettiin häntä vastaan nostettavasta virkarikossyyytteestä. Toimittaja Niskasaari on blogissaan julkaissut JJ:n kirjeen (13.7.2012), jossa tämä kertoo jotain syksyn 2009 tapauksesta:
  • Syksyllä 2009 Anneli Auer vangittiin. Tiesin kyllä tutkinnasta, joka pyrittiin minulta salaamaan kaikin mahdollisin tavoin, mutta silti vangitseminen oli minulle yllätys. Vangitsemisen tultua julkisuuteen KRP:n Häkkänenkin laittoi minulle ihmettelevän tekstiviestin. Soitin hänelle ja ihmettelimme yhdessä jutun uutta käännettä.

Mielessäni oli valtava ristiriita. En halunnut sotkeutua mitenkään jutun nykyiseen tutkintaan, mutta koska olin varma, että Anneli Auer ei voinut olla tekijä, oli minun omantuntoni vuoksi ilmaistava asia julkisesti. Kerroin eriävän mielipiteeni julkisesti sekä rikososaston päällystöpalaverissa että alipäällystöpalaverissa. Mielipiteeni herätti erityisesti jutun tutkintaryhmässä paheksuntaa ja parin viikon sisällä tieto eriävästä mielipiteestä oli luettavissa lehdistä. Toimittajat kysyivät, että olinko tutkinnanjohtajana ollessani valehdellut tiedottamistani asioista ulkopuolisesta tekijästä. Kerroin, että en ollut valehdellut. Kysyttäessä, että olenko sitä mieltä, että Anneli Auer ei olisi tekijä, vastasin, että en kommentoi. Näistä kommenteista poliisipäällikkö raivostui minulle ja huusi minulle työhuoneessaan, että miksi minun oli pitänyt kertoa mielipiteestäni julkisesti. Kerroin hänelle pitäväni mielipiteestäni kiinni, minkä jälkeen minun ilmoitettiin olevani virkarikossyytteessä.

(Rikoskomisario Juha Joutsenlahden kirjoitus 13.7.2012, http://www.mikkoniskasaari.fi/node/136)
Ande
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Ande »

peikonlehti kirjoitti:LV: Asiat , joita itse olen pitänyt merkittävinä

2) vähäinen työkokemus; ei oikeastaan alan työkokemusta lainkaan (hanttihommia sanoisin)

Mitä näistä päätellä?
Pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta moni meistä voisi tunnistaa samat ominaisuudet itsessään. Emme kai ole puukottaneet puolisoamme ... emmehän?
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

Mitä näistä päätellä?
Tähän voisi lisätä pari kohtaa:

5. Teki neljä lasta kohtalaisen pienellä ikäerolla ja samanaikaisesti harjoitti kotoaan lasten keskeltä yritystoimintaa, jopa ansaitsi sillä ilmeisesti ihan sievoisia summia. Kun muistaa millä mallilla netti oli vuonna 2006, Annelilla ei todellakaan ollut valmista sabluunaa jota seurata, hän oli ihan ensimmäisten joukossa kehittelemässä ja toteuttamassa tällaisia palveluja ja miettimässä niiden ansaintalogiikkaa. Ekonomin koulutuksesta oli tässä varmaan jotain apua kuitenkin.

6. Annelin sivusto on nykynäkökulmasta jo kohtalaisen ysärin näköinen, mutta Anneli ei ole huono kun katsoo saitilla olevia kuvia ja Flash-pelejä. Kauppakorkeassa tuskin opetettiin flash-animointia, eli kyllä Anneli on nähnyt aikamoisen vaivan jos se on itse noita tuonne väsäillyt. Opetellessaan ja tehdessään, nimimerkillä itsekin Flashin kanssa tuskaillut.
luxetveritas
Jane Marple

Mitä näistä päätellä?
Liitän tiedot Auerin opiskelusta ja työstä tuolloiseen yhteiskunnalliseen tilanteeseen. 1980-luvun lopussa elettiin juppikulttuurin parhainta/pahinta aikaa, jossa taloudellinen menestys oli ylitse muiden. Rahamarkkinat vapautettiin. Sosiologiaan liittyvä yhteiskunnallinen suuntautuneisuus ei ollut 'pop' eikä 'in'. Niinpä Auerkin ilmeisen lahjakkaana valitsi kauppakorkean. Talous 'ylikuumeni' ja 1990-luvun alussa tuli romahdus, jota seurasi massatyöttömyys. Myös akateeminen työttömyys oli hyvin laajaa tohtoreita myöten. Nämä asiat ovat epäilemättä vaikuttaneet Auerin opintojen pitkittymiseen ja toisaalta vaikeuksiin löytää työpaikkaa.

Mitä tulee ystävyyssuhteiden vähyyteen, siihen vaikuttaa nähdäkseni paitsi luonteenpiirteet, erityisesti perhe-elämän haasteet. Lapsi ja kun heitä on useampia ja kotona hoidetaan, rajoittavat kotiäidin mahdollisuuksia pitää yhteyksiään muihin kuin vastaavassa elämäntilanteessa eläviin vanhempiin. Sukulaisten merkitys korostuu.

Jos on ennen tätä ollut kovin sosiaalinen, elämäntilanteen jyrkkä muutos voi aiheuttaa masennusta. Auerin tapauksessa se, että aviomies työnsä ja harrastuneisuutensa ylläpiti poikkeuksellisen laajaa sosiaalista verkostoa ja oli paljon poissa kotoa, on ilmeisesti aiheuttanut tyytymättömyyttä. Jos vaimo kokee, ettei hänen työtään kotona ja lasten parissa arvosteta, etenkin kun kyseessä on hyvinkoulutettu nainen, jolle todennäköisesti olisi kodin ulkopuolella tarjolla hyvinpalkattua työtä, voi se aiheuttaa turhautumista.

Lahden sisar on kiinnittänyt huomiota siihen, että Auer olisi 4. lapsen syntymän jälkeen vaikuttanut masentuneelta. Kuvailemaani taustaa vasten en pitäisi sitä mitenkään ihmeteltävänä. Sukulainen on esittänyt joitain esimerkkejä, jotka hänen mukaansa olisivat masentuneisuutta ilmentäneet. Jos nämä havainnot pitävät paikkansa, ne saattavat myös viitata Auerin kapinointiin vallitsevaa tilannettaan vastaan. Lahden kuoleman jälkeen olisi hänessä sukulaisen mukaan tapahtunut muutos.

Tämä ei tarkoita sitä, että Auer olisi murhannut miehensä. Tarkoitukseni ei ole syyllistää. Nämä asiat sen lisäksi mitä hän tunnustuskuulemisissaan on kertonut suhteestaan Lahteen, ovat kuitenkin asioita, joita ei mielestäni kannattaisi sivuuttaa pelkällä olankohautuksella.
luxetveritas
Jane Marple

--
--
Sen perusteella, mitä hänen ja pikkuveljensä kuulemisista voisin päätellä, viittaa siihen, että vanhin lapsi on ollut erityisasemassa. Epäilemättä hänen syntymänsä aikainen Auerin parisuhdetilanne on lisännyt kiintymyssuhdetta häneen. En tiedä onko liikaa sanonnut, jos kutsuisin häntä varhaiskypsäksi. Tietenkin mysö isän varhainen kuolema on vaikuttanut siihen, että hän epäilemättä on joutunut paikkaamaan puuttuvaa vanhempaa ja on kenties muodostunut Auerille jopa enemmän ystäväksi kuin tyttäreksi. Tämä on kuitenkin spekulointia.
Vastaa Viestiin